LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS

 

 

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL ODONTOLOGIJOS STUDIJŲ KRYPTIES APRAŠO PATVIRTINIMO

 

 

 

2021 m. vasario 15 d. Nr. V-254

 

Vilnius

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 53 straipsnio 11 dalimi:

1. T v i r t i n u Odontologijos studijų krypties aprašą (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad aukštosios mokyklos savo vykdomas studijų programas turi suderinti su šio įsakymo 1 punktu patvirtintu Odontologijos studijų krypties aprašu iki 2021 m. rugsėjo 1 d.

3. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. liepos 23 d įsakymą Nr. V-799 „Dėl Odontologijos studijų krypties aprašo patvirtinimo“.

 

 

 

 

Švietimo, mokslo ir sporto ministrė                                                          Jurgita Šiugždinienė

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro

2021 m. vasario 15 d. įsakymu Nr. V-254

 

 

ODONTOLOGIJOS STUDIJŲ KRYPTIES APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Odontologijos studijų krypties aprašu (toliau – Aprašas) reglamentuojami Odontologijos studijų krypties (G02), kuri priklauso Sveikatos mokslų studijų krypčių grupei (G), studijų programų specialieji reikalavimai. Aprašas Odontologijos studijų kryptį (toliau – odontologijos kryptis) reglamentuoja tiek, kiek nereglamentuoja Bendrieji studijų vykdymo reikalavimai, patvirtinti Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2016 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-1168 „Dėl Bendrųjų studijų vykdymo reikalavimų patvirtinimo“.

2.       Aprašas parengtas, atsižvelgus į Europos odontologijos studijų asociacijos „Baigiančiųjų odontologijos studijas Europoje kompetencijų aprašą“ (Profile and competences for the graduating European dentist, 2005, 2009), gydytojo odontologo veiklą reglamentuojančią Lietuvos medicinos normą MN 42:2015 „Gydytojas odontologas. Teisės, pareigos, kompetencija ir atsakomybė“, Odontologo kvalifikacijos pripažinimą Europos Sąjungos šalyse reglamentuojančią Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2005/36/EB „Dėl profesinių kvalifikacijų pripažinimo“ bei Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2013/55/ES, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2005/36/EB.

3.       Odontologijos krypties studijos gali būti vykdomos tik universitetinių vientisųjų studijų programa, vykdoma nuolatine studijų forma, ir negali būti dviejų krypčių studijų programos sudėtinė dalis.

4.       Baigus odontologijos krypties studijas įgyjamas sveikatos mokslų magistro kvalifikacinis laipsnis, atitinkantis septintąjį Lietuvos kvalifikacijų sandaros ir Europos mokymosi visą gyvenimą kvalifikacijų sąrangos lygmenį, ir suteikiama gydytojo odontologo kvalifikacija, patvirtinama magistro diplomu ir diplomo priedėliu.

5.       Stojantiesiems į odontologijos krypties studijų programas Aprašas specialių reikalavimų nenustato.

6.       Stojantieji gali kreiptis į aukštąją mokyklą dėl jų formaliuoju, neformaliuoju ir savišvietos būdu įgytų kompetencijų, susijusių su odontologine priežiūra, vertinimo ir pripažinimo. Neformaliojo mokymosi ir savišvietos būdu įgytų kompetencijų vertinimas ir pripažinimas vykdomas aukštosios mokyklos nustatyta tvarka.

7.       Stojantieji iš užsienio turi pateikti dokumentus, įrodančius stojančiojo pasiekimus, kurie būtų Lietuvoje galiojančių dokumentų atitikmenys bei išpildyti aukštųjų mokyklų keliamus reikalavimus. Asmenys, išsilavinimą įgiję užsienio institucijose, priimami į odontologijos studijų programas, įvertinus užsienyje įgytas kvalifikacijas teisės aktų nustatyta tvarka.

8.       Odontologijos krypties programos sandara turi atitikti bendruosius studijų vykdymo reikalavimus:

8.1.    savarankiško studento darbo dalis turi sudaryti ne mažiau kaip 30 proc. studijų programos apimties;

8.2.    vientisųjų studijų programos apimtis turi būti 300 studijų kreditų;

8.3.    bendra klinikinės praktikos trukmė turi būti ne trumpesnė kaip 20 studijų kreditų;

8.4.    studijų programa baigiama absolvento žinių ir gebėjimų įvertinimu per baigiamojo darbo (projekto) gynimą ir praktinių įgūdžių bei studijų programos teorinės dalies baigiamąjį (-uosius) egzaminą (-us). Baigiamajam darbui ruošti ir ginti skiriama ne mažiau kaip 15 kreditų.

9.       Odontologijos krypties studijų tikslas – parengti aukštos kvalifikacijos gydytojus odontologus, kurie, dirbdami savarankiškai kartu su kitais gydytojais odontologais bei gydytojais odontologais specialistais ar burnos priežiūros specialistais, galėtų teikti odontologines paslaugas, atsižvelgdami į pacientų poreikius.

 

II SKYRIUS

STUDIJŲ KRYPTIES SAMPRATA IR APRĖPTIS

 

10.     Pagrindinė gydytojų odontologų profesinės veiklos sritis – asmens burnos sveikatos priežiūra. Gydytojas odontologas yra centrinė burnos sveikatos priežiūros sistemos grandis. Jis ne tik gydo ligonius, bet kartu su kitais specialistais formuoja asmens ir visuomenės sveikatos politiką. Odontologai gali dirbti savarankiškai arba bendradarbiaudami su gydytojais odontologais specialistais ir kitais asmens bei sveikatos priežiūros specialistais.

11.     Odontologijos krypties studijų turinys turi būti pagrįstas Aprašo 2 punkte nurodytu dokumentu ir šiais dokumentais:

11.1Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymu;

11.2Gydytojo odontologo veiklą reglamentuojančia Lietuvos medicinos norma MN 42:2015 „Gydytojas odontologas. Teisės, pareigos, kompetencija ir atsakomybė“;

11.3Odontologų kvalifikacijos pripažinimą Europos Sąjungos šalyse reglamentuojančia Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2005/36/EB „Dėl profesinių kvalifikacijų pripažinimo“ bei Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2013/55/ES, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2005/36/EB.

12.     Odontologijos krypties studijų objektas yra susijęs su medicinos, burnos priežiūros, visuomenės sveikatos, farmakologijos, edukologijos, vadybos, teisės krypčių studijomis. Odontologai savo veikloje taiko paciento būklės vertinimo metodus, dalyvauja kuriant ir vykdant profilaktines burnos sveikatos ugdymo programas, diagnozuoja ir gydo burnos ligas, taiko edukacines strategijas, įmonės darbo organizavimo vadybinius principus, naudojasi odontologijos, medicinos mokslų pasiekimais.

13.     Odontologijos krypties studijų programoje turi būti įtraukti šie turinio elementai:

13.1gydytojo odontologo parengimo teorinė dalis, turinti apimti bendrųjų profesinių veiklos kompetencijų ir elgsenos gebėjimų, teorinių fundamentalios medicinos žinių, leidžiančių suprasti sveiko ir sergančio žmogaus anatominius, fiziologinius, funkcinius bei elgsenos ypatumus, individo sąveiką su fizine bei socialine aplinka, vertybinių nuostatų, žmogaus teisių užtikrinimo principų, medicininių žinių, turinčių sąsajų su burnos ligų gydymo eiga, burnos priežiūros problemų įvairove, kritinį mąstymą, burnos sveikatos priežiūros įgyvendinimo strategijas ir vadybinius procesus, ugdymą;

13.2gydytojo odontologo profesijos metodų mokymo dalis, apimanti asmens stomatognatinės sistemos ligų diagnostiką, gydymą ir profilaktiką;

13.3mokslinių tyrimų metodologijos išmanymas ir taikymas;

13.4gydytojo odontologo, kritiškai analizuojančio ir praktinę veiklą reflektuojančio profesionalo-praktiko, parengimas.

14.     Įgijęs gydytojo odontologo kvalifikaciją, asmuo privalo gebėti:

14.1teikti būtinąją medicinos pagalbą;

14.2užtikrinti pacientų odontologinio burnos ligų gydymo tęstinumą ir stebėjimą;

14.3laikytis Odontologų profesinės etikos kodekso, gerbti pacientų teises;

14.4taikyti teisėtus ir pažangius profilaktikos, diagnostikos ir gydymo metodus bei medicinos technologijas;

14.5informuoti pacientą apie jo sveikatos būklę, taikomą gydymą ir jo eigą bei kitas teikiamas sveikatos priežiūros paslaugas;

14.6teikti informaciją apie pacientų sveikatos būklę, diagnozę ir gydymą valstybės institucijoms ir kitoms įstaigoms Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka, taip pat nustatyta tvarka teikti statistikos ir kitus privalomus atskaitomybės duomenis;

14.7tvarkyti odontologijos praktikos dokumentus teisės aktų nustatyta tvarka, analizuoti savo darbo rezultatus;

14.8vykdyti gydytojo odontologo praktikos veiklą laikantis licencijavimo taisyklių;

14.9skatinti sveiką gyvenseną, ligų profilaktikos ir sveikatos tausojimo bei ugdymo priemones;

14.10tobulinti savo profesinę kvalifikaciją.

15.     Odontologijos krypties studijų absolventai gali dirbti asmens sveikatos priežiūros įstaigose, turinčiose odontologinės priežiūros (pagalbos) licencijas.

 

 

III SKYRIUS

BENDRIEJI IR SPECIALIEJI STUDIJŲ REZULTATAI

 

16.     Odontologijos krypties studijų programose parengti specialistai, įgiję odontologo kvalifikaciją, odontologinės priežiūros (pagalbos) licencijas turinčiose įstaigose gebės savarankiškai atlikti stomatognatinės sistemos ligų diagnostiką bei gydymą, vykdyti švietėjišką, profilaktinę veiklą.

17.     Odontologijos krypties studijų programos studijų rezultatai turi derėti tarpusavyje, vienas kito nedubliuoti, o tik papildyti. Studentui turi būti suteikiamos būtinos bazinės fundamentaliųjų medicinos mokslų žinios, laipsniškai ugdant integralų požiūrį į odontologijos mokslo objektus – jų kūrimą, vystymą, saugų ir veiksmingą pritaikymą.

18.     Studijų metu turi būti ugdomos bendrosios ir dalykinės kompetencijos.

19.     Baigus odontologijos krypties vientisąsias studijas ir įgijus gydytojo odontologo kvalifikaciją, turi būti pasiekti šie studijų rezultatai:

19.1įgyta praktinė patirtis, etika, bazinės teisinės žinios:

19.1.1. gebėti bendrauti su kitų sričių sveikatos priežiūros specialistais nepriklausomai nuo jų amžiaus, socialinės ir kultūrinės padėties;

19.1.2. gebėti parinkti individualius gydymo planus, pagrįstus holistiniu mokslo pasiekimus atspindinčiu požiūriu;

19.1.3. išmanyti paciento ir odontologo teises ir pareigas;

19.1.4. siekti tolesnio tobulėjimo savo profesinėje srityje;

19.1.5. turėti teisinių ir administracinių žinių, susietų su odontologinių paslaugų teikimu, ir gebėti planuoti, organizuoti odontologijos kabineto ar klinikos darbą;

19.1.6. laikytis etikos principų, susietų su odontologinėmis procedūromis;

19.2bendravimo ir socialiniai įgūdžiai:

19.2.1. gebėti interaktyviai bendrauti su pacientais, jų šeimomis ir (ar) globėjais, kitų sričių sveikatos priežiūros specialistais nepriklausomai nuo jų amžiaus, socialinės ir kultūrinės padėties, atsižvelgti į paciento pageidavimus ir norus, sudarant gydymo planą bei jį įgyvendinant; profesionaliai reaguoti į kritiką;

19.2.2. įvertinti psichologinius ir socialinius veiksnius, jų įtaką burnos ligoms ir juos identifikavus gebėti gydyti arba nukreipti pas atitinkamos srities specialistus;

19.2.3. suvokti aplinkos įvairovę ir daugiakultūriškumą;

19.2.4. išmanyti vaikų ir paauglių socialinio-emocinio intelekto ir kalbos vystymosi ypatumus;

19.3bazinės žinios, informacijos rinkimas, gautų duomenų sintezė:

19.3.1. išmanyti sterilizacijos, dezinfekcijos procesą ir gebėti užkirsti kelią galimam kryžminės infekcijos plitimui klinikinėje praktikoje;

19.3.2. išmanyti pagrindinius darbo jonizuojančioje aplinkoje saugos principus ir mokėti taikyti tinkamas priemones pacientų, bendradarbių ir savo paties saugai užtikrinti;

19.3.3. išmanyti pagrindinius sveiko individo anatominius, fiziologinius ir funkcinius ypatumus;

19.3.4. išmanyti bendrinių ligų pagrindinius simptomus;

19.3.5. išmanyti pagrindinių organų sistemų patologijos pagrindinius požymius, galimas sisteminių ligų išraiškas burnoje;

19.3.6. išmanyti burnos ligų etiopatogenezės mechanizmus;

19.3.7. turėti farmakologinių žinių ir gebėti skirti medikamentus burnos ligų gydymui bei išmanyti apie jų pašalinius poveikius;

19.3.8. mokėti rinkti informaciją ir ja naudotis iš skirtingų informacijos šaltinių, gebėti šią informaciją vertinti kritiškai;

19.3.9. gebėti įvertinti galimą ligos gydymo riziką ir laiku taikyti profilaktines priemones;

19.4klinikinės informacijos rinkimas:

19.4.1. gebėti surinkti bendrinę paciento anamnezę, identifikuoti ir įvertinti galimus rizikos veiksnius bei jų poveikį burnos sveikatai;

19.4.2. gebėti surinkti ir dokumentuoti odontologinę anamnezę;

19.4.3. gebėti pildyti paciento medicininę dokumentaciją gydymo metu vykdant numatytą gydymo planą;

19.4.4. gebėti identifikuoti dantų ėduonies (karieso) lokalizaciją, išplitimą, aktyvumą, dantų nudilimą, kitų danties struktūrų traumines ar vystymosi anomalijas ir jų priežastis;

19.4.5. gebėti identifikuoti nekariozinius dantų pažeidimus;

19.4.6. gebėti įvertinti jutiminę ir motorinę burnos ir žandikaulių funkciją;

19.4.7. gebėti diagnozuoti burnos patologiją, įskaitant ikivėžinius ir vėžinius susirgimus;

19.4.8. gebėti įvertinti seilių liaukų funkciją bei galimą patologiją;

19.4.9. gebėti įvertinti veido skausmus ir juos diferencijuoti;

19.4.10. gebėti nustatyti sąkandžio normą ir patologiją;

19.4.11. atpažinti smurto požymius ir išmanyti būdus, kaip apie tai pranešti įgaliotoms institucijoms;

19.5skubi odontologinė pagalba bei pirmosios gaivinimo pagalbos įgūdžiai:

19.5.1. gebėti atpažinti ir įvertinti kritines sveikatos būkles bei suteikti pirmąją medicinos pagalbą kritinių būklių atvejais ir nukreipti pacientą į kitas įstaigas;

19.5.2. gebėti suteikti skubią pagalbą esant ūmioms odontologinėms būklėms, pavyzdžiui, įvykus dantų traumai;

19.5.3. gebėti teikti neatidėliotiną pagalbą pacientams ortodontinio gydymo metu;

19.6stomatognatinės sistemos (burnos) ligų diagnostika ir gydymo planavimas:

19.6.1. gebėti atpažinti, įvertinti ir apibūdinti ligų pasireiškimo ypatumus, jų eigą, klinikinius požymius;

19.6.2. gebėti paskirti tikslinius tyrimus ir interpretuoti jų rezultatus;

19.6.3. gebėti atlikti diferencinę burnos ligų diagnostiką;

19.6.4. gebėti suteikti dantų gydymo paslaugas pacientams, sergantiems sisteminėmis ligomis, bei specialiųjų poreikių turintiems pacientams;

19.6.5. gebėti planuoti ir atlikti sudaryto gydymo plano analizę, susieti dantų gydymo ir galimo dantų eilių atkūrimo būdus;

19.6.6. gebėti apibūdinti naudojamų odontologinių medžiagų savybes ir jų sukeliamas pašalines reakcijas;

19.6.7. gebėti diagnozuoti burnos organų bei audinių patologiją;

19.6.8. gebėti diagnozuoti kraštinio ir viršūninio periodonto audinių ligas ir, įvertinus klinikinę situaciją, pasiūlyti gydymo planą;

19.6.9. gebėti diagnozuoti veido žandikaulių būklę, atpažinti klinikines ūmaus ir lėtinio somatinio, miofacialinio, neurogeninio skausmo charakteristikas, gebėti nustatyti ir gydyti galimas skausmo priežastis;

19.6.10. gebėti diagnozuoti smilkininio apatinio žandikaulio sąnario, veido raumenų patologines būkles;

19.6.11.    gebėti įvertinti paciento estetikos reikalavimus bei jų įgyvendinimo galimybes;

19.6.12.    gebėti nustatyti ortodontinio gydymo reikmes;

19.6.13.    gebėti nustatyti sedacijos, bendrinės nejautros atlikimo dantų gydymo metu indikacijas, jas numatyti ir paaiškinti pacientams;

19.7stomatognatinės sistemos (burnos) ligų gydymas:

19.7.1. gebėti klinikinėje praktikoje taikyti sveikatos mokslų principus, metodus ir žinias;

19.7.2. gebėti taikyti gydymo metodus bei priemones veido žandikaulių skausmui, įskaitant smilkininio apatinio žandikaulio sąnario skausmą, pašalinti;

19.7.3. gebėti gydyti periodonto ligas;

19.7.4. gebėti gydyti dantų ėduonį ir kitas kietųjų danties audinių ligas;

19.7.5. gebėti gydyti pulpos ir viršūninio periodonto ligas;

19.7.6. gebėti atkurti pažeistus dantų kietuosius audinius bei dantų eilių vientisumą;

19.7.7. gebėti parinkti ir išrašyti vaistus, reikalingus dantų gydymo metu;

19.7.8. gebėti atlikti infiltracinę ir laidinę nejautrą, tinkamai pasirinkti vietines nuskausminimo priemones;

19.7.9. gebėti savarankiškai atlikti profesionalią burnos higieną, naudotis rankiniais ir ultragarso instrumentais, individualiai parinkti profilaktikos priemones;

19.7.10. esant indikacijoms, gebėti paaiškinti pacientui periodonto chirurginių procedūrų būtinybę;

19.7.11. gebėti įvertinti periodonto gydymo rezultatus ir sukurti reikiamą paciento stebėjimo planą;

19.7.12. taikyti procedūras, skirtas pulpos audinio gyvybingumui išsaugoti;

19.7.13. esant viršūninio periodonto patologijai, taikyti tinkamus šaknų kanalų gydymo metodus ir medžiagas;

19.7.14. gebėti pacientams paaiškinti implantų įsriegimo indikacijas ir jų ilgalaikiškumą užtikrinančius veiksnius bei protezavimo ant implantų ypatumus;

19.7.15. gebėti paaiškinti implantų naudojimo kontraindikacijas;

19.7.16. gebėti atlikti išdygusio danties, šaknies šalinimo procedūrą;

19.7.17. gebėti nukreipti pacientą pas kitą specialistą dėl burnos būklės, galinčios turėti įtakos jo gyvybei (pavyzdžiui, burnos organų vėžio);

19.7.18. išmanyti antrinius periodonto patologijos rizikos veiksnius;

19.7.19. išmanyti laboratorinius dantų protezų gamybos etapus;

19.7.20. išmanyti veido ir kaukolės augimo ir vystymosi ypatumus;

19.7.21. išmanyti veido ir žandikaulių anomalijų gydymo bendruosius principus;

19.7.22. surėti žinių apie bendrines pacientų ligas ir jų gydymo principus;

19.8stomatognatinės sistemos (burnos) ligų profilaktika. Visuomenės sveikatos klausimų sprendimas ir veiksmingas darbas sveikatos apsaugos sistemoje:

19.8.1. gebėti pacientams išaiškinti burnos ligų profilaktikos svarbą ir naudą, parinkti individualias burnos ligų profilaktikos priemones, atsižvelgiant į paciento amžių, sveikatos būklę, burnos sveikatos būklę;

19.8.2. stengtis pacientams įdiegti sveikos gyvensenos principus ir gebėti išaiškinti jos svarbą;

19.8.3. gebėti taikyti fluoro preparatus individualiai pagal poreikį ir hermetizuoti danties vageles bei duobeles silantais;

19.8.4. gebėti taikyti apsaugos priemones, užkertančias kelią infekcijoms plisti;

19.8.5. gebėti užimti visuomeninę poziciją gerinant asmens ir visuomenės sveikatos būklę;

19.8.6. gebėti paaiškinti apie galimą mitybos, bendros sveikatos būklės ir vaistų bei jų galimo poveikio burnos sveikatai ryšį.

 

IV SKYRIUS

DĖSTYMAS, STUDIJAVIMAS IR VERTINIMAS

 

20.     Dėstymas odontologijos krypties studijų programoje turi būti pagrįstas mokslinių tyrimų rezultatais, atspindėti ryšius su kitomis studijų ir mokslo kryptimis. Studentams turi būti perteikiamos ne tik bazinės žinios (pagrindai), bet ir naujausios įrodymais pagrįstos odontologijos žinios.

21.     Studijavimas turi padėti studentams įgyti gydytojo odontologo profesinę motyvaciją, suformuoti profesinį identitetą, pasiekti numatytus odontologijos krypties studijų rezultatus, įgalinti studentus atlikti profesines funkcijas jau studijų proceso metu.

22.     Dėstymas turi išugdyti holistinį studento požiūrį į paciento gydymą, įdiegti komandinio ir tarpdisciplininio darbo koncepciją.

23.     Studijų metodai turi būti paremti mokymosi visą gyvenimą (nepertraukiamo mokymosi) principu, skatinti tęstinį profesinį tobulėjimą. Studentai turi būti rengiami būti atsakingi už savo mokymąsi.

24.     Studijų metodai turi būti efektyvūs bei įvairūs, savarankiško darbo užduotys turi atitikti studijų programos studijų rezultatus, motyvuoti studentus racionaliai naudoti studentų ir dėstytojų laiką bei materialiuosius išteklius (bibliotekas, laboratorijas, įrangą ir kita).

25.     Studijų programoje turi būti taikomi teikiamieji (informacija yra teikiama studentams) ir euristiniai (informacija iš karto derinama su užduotimi, reikalaujančia aktyvaus studento darbo) studijų  metodai.

26.     Siekiant ugdyti studentų savarankiškumą ir kritišką mąstymą, pirmenybė turi būti teikiama su klinikine praktika (internatūra) susijusiems euristiniams studijų metodams, todėl į dėstymo ir studijavimo procesą turi būti įtraukti tokie metodai, kaip pratybos naudojant muliažus, užsiėmimai imitacinėse klasėse, vaizdinės mokomosios medžiagos peržiūrėjimas, klinikinių atvejų analizė, praktikos darbai su pacientais, laboratoriniai darbai, ligonių demonstravimas ir klinikinių atvejų analizė operacinėje, reanimacijos ir intensyvios terapijos, chirurginio ir terapinio profilio skyriuose, ligos istorijos rengimas.

27.     Penktaisiais studijų metais studijų programos dalį (ne mažiau kaip 20 kreditų) turi sudaryti klinikinė odontologijos praktika (internatūra), įtvirtinanti sukauptas bendrosios odontologijos žinias, gebėjimus ir klinikinę patirtį.

28.     Studijų programoje turi būti sudarytos sąlygos aktyviam mokymosi procesui, kai studentai studijuoja savarankiškai, todėl studijų metodai turi būti interaktyvūs, pirmenybė teikiama seminarams, konsultacijoms mažomis grupėmis.

29.     Mokslo tiriamasis darbas ir jo pritaikymas klinikinėje praktikoje yra viena iš svarbių savarankiško studijavimo ir klinikinio mąstymo lavinimo formų. Tokiu būdu turi būti ugdomas studentų kritinis mąstymas, analitiniai, praktiniai ir perkeliamieji gebėjimai. Turi būti pasirenkamos tokios formos, kaip studentų atliekama literatūros paieška ir analizė, projektų ir pristatymų rengimas bei jų vykdymas, moksliniai-praktiniai seminarai, studentų moksliniai tyrimai, pranešimai mokslinėse konferencijose.

30.     Vertinimo strategija turi stiprinti studentų motyvaciją studijuoti ir skatinti savarankišką mokymąsi, todėl studentai turi laiku gauti grįžtamąją informaciją, o vertinimas turi būti grindžiamas aiškiais kriterijais ir standartais, atsižvelgiant į darbo atlikimo sąlygas ir išteklius.

31.     Vertinimo sistema turi būti orientuota į odontologijos krypties studijų programos rezultatus ir turi užtikrinti, kad jie būtų pasiekti, bei atitikti šiuos reikalavimus: turi būti aiškūs kiekvieno vertinimo tikslai ir metodai, numatytos aiškios apeliacijų, skundų pateikimo ir svarstymo taisyklės.

32.     Gali būti taikomi šie vertinimo metodai: studentų pristatymų vertinimas per seminarus ir pratybas, žinių tikrinimas žodžiu ir raštu, apklausos per įtraukiančiąsias paskaitas, laboratorinių darbų ataskaitos, testų ir klinikinių situacijų analizė, ligos istorijos vertinimas, įgūdžių demonstravimas dirbant laboratorijoje, tęstinis klinikinio darbo su pacientu vertinimas dėstytojui prižiūrint, klinikinės praktikos apskaita.

33.     Formuluojant vertinimo kriterijus, rekomenduojama nurodyti slenkstinius kriterijus, apibūdinančius pasiektą minimalų, privalomą kompetencijos lygį ir leidžiančius įvertinti studentą minimaliu teigiamu įvertinimu. Renkantis vertinimo metodą, būtina atsižvelgti į studentų grupės dydį, vertinimo tikslus, dėstomo dalyko siekiamus studijų rezultatus, vertinimo objektą. Gali būti pasitelkiamas ne vienas, o daugiau ir įvairesnių vertinimo metodų, leidžiančių patikrinti visų studentų pasiekimų lygį, ar jis atitinka siekiamus studijų rezultatus.

34.     Studijų pasiekimų vertinimo strategija turi būti įtvirtinta dokumentuose. Semestro pradžioje dėstytojas turi pristatyti studentams studijų pasiekimų vertinimo tvarką, išdėstyti detalią studijų dalyko programą, tikslus, laukiamus studijų rezultatus, konkrečią dėstomojo dalyko studijų rezultatų vertinimo struktūrą, kriterijus ir kita. Studentams turi būti suteiktos galimybės dalyvauti kuriant studijų rezultatų pasiekimų vertinimo metodus.

 

V SKYRIUS

STUDIJŲ PROGRAMŲ VYKDYMO REIKALAVIMAI

 

35.     Odontologijos krypties studijų programa turi atitikti mokslo raidą, būti įrodymais pagrįstos odontologijos teorijos ir klinikinės praktikos visuma, todėl studijų programą teikianti aukštoji mokykla turi vykdyti odontologijos, medicinos ar visuomenės sveikatos krypties mokslinius tyrimus ir nuolat atnaujinti studijų programą pagal mokslo pokyčius.

36.     Dėstytojai turi domėtis mokslo naujovėmis, vykdyti mokslo tyrimus, kurti naujus projektus, laisvai bendrauti bent viena iš tarptautiniam bendradarbiavimui vartojamų užsienio kalbų, dalyvauti profesinio tobulėjimo programose, būti pripažinti profesinėse ar mokslinėse bendrijose.

37.     Ne mažiau kaip pusę odontologijos krypties studijų programos dalykų turi dėstyti mokslininkai, paskelbę mokslinių straipsnių aukštosios mokyklos vardu. Visus dalykus turėtų dėstyti dėstytojai, kurių mokslinė ir profesinė veikla atitinka jų dėstomus dalykus. Studijų programoje dėstantys praktikai per pastaruosius 7 metus turi būti įgiję ne trumpesnę kaip 3 metų dėstomus taikomuosius dalykus (modulius) atitinkančią profesinės veiklos patirtį. Šiame punkte taikomųjų dalykų (modulių) dėstytojams nurodyta profesinės veiklos patirtis yra būtina. Ne mažiau kaip 20 procentų odontologijos krypties studijų dalykų apimties turi dėstyti profesoriaus pareigas einantys dėstytojai. Baigiamojo egzamino, baigiamojo darbo (projekto) gynimo vertinimo komisija turi būti sudaroma iš kompetentingų odontologijos studijų krypties specialistų, mokslininkų, praktikų profesionalų, socialinių partnerių atstovų. Bent vienas komisijos narys turi būti iš kitos mokslo ir studijų institucijos.

38Kad būtų užtikrintas studijų programos vykdymas, būtina tokia materialioji bazė:

38.1auditorijos, laboratorijos, kitos mokymo ir savarankiško darbo patalpos, atitinkančios higienos ir darbo saugos reikalavimus;

38.2kompiuterių skaičius kompiuterių klasėse ir auditorijose turi atitikti studijų programos poreikius;

38.3bibliotekos turi būti aprūpintos kompiuteriais su internetinio ryšio prieiga prie tarptautinių duomenų bazių; studentai aprūpinti laisva prieiga prie duomenų bazių, susietų su pagrindiniais mokymo šaltiniais, nurodytais studijų aprašuose;

38.4higienos ir darbo saugos reikalavimus atitinkantis prozektoriumas;

38.5anatomijos, histologijos, patologijos preparatų kolekcijos;

38.6higienos ir darbo saugos reikalavimus atitinkančios fiziologijos, histologijos, biochemijos, patologijos, mikrobiologijos, genetikos mokomosios laboratorijos;

38.7specialios patalpos, tinkamos darbui grupėmis;

38.8Imitacinė klasė su fantominiais modeliais ir įranga, imituojančia odontologo darbo vietą.

38.9klinikinė bazė su modernia, ergonomiška ir sertifikuota dantų gydymo įranga praktinėms pratyboms (gydant pacientus), kuri užtikrintų studento individualų praktikos įgūdžių formavimą, atsižvelgiant į programos turinį;

38.10radiologinio pacientų tyrimo įranga;

38.11įranga, užtikrinanti infekcijos kontrolę darbui su pacientais;

38.12dantų ir žandikaulių protezavimo laboratorija arba sutartis su šias funkcijas vykdančiomis laboratorijomis;

38.13su studijomis susijusi informacija (studijų planai, dalykų aprašai, tvarkaraščiai ir panašiai) turi būti pateikiama viešai, aukštosios mokyklos interneto svetainėje;

38.14aukštosios mokyklos mokymo bazė, turi užtikrinti reglamentuojamą studijų turinį ir sandarą, dėstytojų, vadovų kvalifikaciją, studijoms būtiną materialinę ir metodinę bazę.

________________