LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS

 

 

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL VALSTYBINIŲ PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGŲ, KURIOSE ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTERIJA ĮGYVENDINA SAVININKO (DALININKO) TEISES IR PAREIGAS, TINKLO VYSTYMO 2021 METŲ BENDROJO PLANO PATVIRTINIMO

 

 

2021 m. balandžio 22 d. Nr. V-597

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Profesinio mokymo įstaigų tinklo vystymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2018 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. V-271 „Dėl Profesinio mokymo įstaigų tinklo vystymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 18.3 papunkčiu,

 

t v i r t i n u Valstybinių profesinio mokymo įstaigų, kuriose Švietimo, mokslo ir sporto ministerija įgyvendina savininko (dalininko) teises ir pareigas, tinklo vystymo 2021 metų bendrąjį planą (pridedama).

 

 

 

 

Švietimo, mokslo ir sporto ministrė                                                                   Jurgita Šiugždinienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo,

mokslo ir sporto ministro

2021 m. balandžio 22 d.

įsakymu Nr. V-597

 

VALSTYBINIŲ PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGŲ, KURIOSE ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTERIJA ĮGYVENDINA SAVININKO (DALININKO) TEISES IR PAREIGAS, TINKLO VYSTYMO 2021 METŲ BENDRASIS PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinių profesinio mokymo įstaigų, kuriose Švietimo, mokslo ir sporto ministerija įgyvendina savininko (dalininko) teises ir pareigas, tinklo vystymo 2021 metų bendrasis planas (toliau − Planas) numato valstybinių profesinio mokymo įstaigų, kuriose Švietimo, mokslo ir sporto ministerija įgyvendina savininko (dalininko) teises ir pareigas, tinklo (toliau – Tinklas) tvarkymą ir vystymą 2021 metais, jo tikslą, uždavinius, prioritetą, kriterijus, pagrindinius tinklo pertvarkos rezultatų vertinimo rodiklius ir plano įgyvendinimo etapus, valstybinių profesinio mokymo įstaigų, kuriose Švietimo, mokslo ir sporto ministerija įgyvendina savininko (dalininko) teises ir pareigas, steigimo, reorganizavimo, likvidavimo, pertvarkymo ir struktūros pertvarkos planą.

2. Plano paskirtis – racionaliai naudojant išteklius, sukurti veiksmingai veikiantį, prieinamą profesinio mokymo įstaigų, vykdančių darbo rinkos poreikius atitinkančias profesinio mokymo programas, tinklą.

 

II SKYRIUS

ESAMOS SITUACIJOS ANALIZĖ ŠALYJE IR LAZDIJŲ RAJONE

 

3. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija 2018 metais savininko (dalininko) teises ir pareigas  įgyvendino 70 profesinio mokymo įstaigų. 2020 m. rugsėjo 1 d. – 57 profesinio mokymo įstaigose. Visose jose teikiamas pirminis ir tęstinis profesinis mokymas.

4. Įgyvendinant Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymą 2018 metais 42 biudžetinės profesinio mokymo įstaigos, kurių savininkas yra Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, buvo pertvarkytos į viešąsias įstaigas.

5. 2018 metais reorganizuotos 3 profesinio mokymo įstaigos: Druskininkų amatų mokykla prijungta prie Vilniaus Žirmūnų darbo rinkos mokymo centro; Šilutės turizmo ir verslo paslaugų mokykla prijungta prie Šilutės žemės ūkio mokyklos; Alytaus dailiųjų amatų mokykla prijungta prie Kauno taikomosios dailės mokyklos ir įkurtas Kauno taikomosios dailės mokyklos Alytaus filialas. Likviduotas Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centro Juknaičių skyrius. Prie Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centro Kurorto verslo skyriaus prijungti Nidos ir Pervalkos skyriai.

6. 2019 metais reorganizuotos 7 profesinio mokymo įstaigos: Vilniaus turizmo ir prekybos verslo mokykla sujungta su Vilniaus Žirmūnų darbo rinkos mokymo centru ir įkurtas Profesinio mokymo centras  „Žirmūnai“; Simno žemės ūkio mokykla prijungta prie Alytaus profesinio rengimo centro ir įkurtas Alytaus profesinio rengimo centro Žemės ūkio skyrius; Anykščių technologijos mokykla prijungta prie Viešosios įstaigos Alantos technologijos ir verslo mokyklos ir įkurtas  Viešosios įstaigos Alantos technologijos ir verslo mokyklos Anykščių filialas; Aukštadvario žemės ūkio mokykla prijungta prie Viešosios įstaigos Elektrėnų profesinio mokymo centro ir įkurtas  Viešosios įstaigos Elektrėnų profesinio mokymo Aukštadvario skyrius; Žeimelio technologijų ir verslo mokykla prijungta prie Joniškio žemės ūkio mokyklos ir įkurtas Joniškio žemės ūkio mokyklos Žeimelio filialas; Joniškėlio Igno Karpio žemės ūkio ir paslaugų mokykla prijungta prie Viešosios įstaigos Panevėžio profesinio rengimo centro ir įkurtas Viešosios įstaigos Panevėžio profesinio rengimo Joniškėlio Igno Karpio žemės ūkio skyrius. Likviduotas Kėdainių profesinio rengimo centro Transporto ir verslo skyrius.

7. 2020 metais reorganizuotos 5 profesinio mokymo įstaigos: Viešoji įstaiga Klaipėdos laivų statybos ir remonto mokykla sujungta su Klaipėdos laivininkų mokykla ir įkurtas Jūrinio sektoriaus darbuotojų rengimo centras; Kaišiadorių technologijų ir verslo mokykla prijungta prie Vilniaus komunalinių paslaugų mokyklos ir įkurtas Vilniaus komunalinių paslaugų mokyklos Kaišiadorių skyrius; Dieveniškių technologijų ir verslo mokykla prijungta prie Vilniaus technologijų, verslo ir žemės ūkio mokyklos  (dabar  Vilniaus agroekologijos mokymo centras) ir įkurtas Vilniaus agroekologijos mokymo centro filialas – Dieveniškių Simono Karczmaro amatų kiemas; Vilniaus geležinkelio transporto ir verslo paslaugų mokykla prijungta prie  Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos ir įkurtas Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos profesinio mokymo skyrius. Likviduotas Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centro skyrius Pravieniškių pataisos namuose; Viešosios įstaigos Elektrėnų profesinio mokymo centro Pravieniškių ir Aukštadvario skyriai; Joniškio žemės ūkio mokyklos Žeimelio filialas. Įsteigtas suaugusiųjų skyrius Švenčionių profesinio rengimo centre ir Viešojoje įstaigoje Telšių regioniniame profesinio mokymo centre; suaugusiųjų ir jaunimo skyrius Viešojoje įstaigoje Kretingos technologijos ir verslo mokykloje; suformuotos jaunimo ir suaugusiųjų bendrojo ugdymo klasės Alytaus profesinio rengimo centre.

8. Mokinių pokytis profesinio mokymo įstaigose:

 

Metai

(spalio 1 d. duomenys)

2018–2019 m. m.

2019–2020 m. m.

2020–2021 m. m.

Iš viso profesinėse mokyklose mokėsi mokinių

37 078

35 782 

39 429 

 

9. Viena iš svarbiausių švietimo kokybės sąlygų yra profesijos ir bendrojo ugdymo mokytojų dalykinė ir profesinė kompetencija. Profesinio mokymo įstaigose, 2021 m. sausio 1 d. duomenimis (pagal profesinių mokyklų pateiktus duomenis), dirbo 3 390 mokytojų, iš jų 1 108 (32,7 proc.) –bendrojo ugdymo mokytojai ir 2 282 (67,3 proc.) – profesijos mokytojai. Ir toliau išlieka didelis švietimo pagalbos specialistų poreikis. 2021 m. sausio 1 d. duomenimis, tik 13 profesinio mokymo įstaigų iš 57 (22, 8 proc.) turėjo specialiuosius pedagogus; 37 profesinio mokymo įstaigos (64,9 proc.) – psichologus; 55 profesinio mokymo įstaigos (96,6 proc.) – socialinius pedagogus.

10. Iš 2020 metais baigusių profesines mokyklas ir įsidarbinusių 67,8 proc. mokinių dirba pagal įgytą kvalifikaciją. 

11. Išnagrinėjus Lazdijų rajono savivaldybės 2021–2027 metų Strateginio plėtros plano projekto vidaus ir išorės aplinkos analizę pastebima, kad Lazdijų rajono savivaldybėje kiekvienais metais mažėja gyventojų skaičius. Eurostato prognozės rodo, kad Alytaus apskrityje, kurioje yra Veisiejų technologijos ir verslo mokykla, gyventojų skaičius 2015–2050 metais gali sumažėti net iki 52 procentų. Visame rajone keičiasi ir gyventojų amžiaus struktūra: mažėja vaikų ir daugėja vyresnio amžiaus asmenų. Tam įtakos turi mažesnis gimstamumas, didelis nedarbo lygis ir intensyvi rajono savivaldybės emigracija (tiek vidaus, tiek išorės). Darbo vietos savivaldybėje daugiausiai kuriamos smulkaus ir vidutinio verslo bei viešojo sektoriaus pagrindu.

12. Mokinių skaičius per paskutinius 3 metus Lazdijų rajone mažėjo beveik visose bendrojo ugdymo mokyklose. Žymus mokinių skaičiaus mažėjimas ir Veisiejų technologijos ir verslo mokykloje. Norint užtikrinti kokybišką mokyklai priskirtų funkcijų ir uždavinių įgyvendinimą bei sėkmingai vykdyti profesinį mokymą ir bendrąjį ugdymą, tikslinga mokyklai jungtis su kita profesinio mokymo įstaiga. Veisiejų technologijos ir verslo mokyklos bendruomenė yra išreiškusi pageidavimą jungtis prie Profesinio mokymo centro „Žirmūnai“. Tam pritaria ir Profesinio mokymo centro „Žirmūnai“ bendruomenė. Profesinio mokymo centro „Žirmūnai“ Druskininkų filialas yra arčiausiai nuo Veisiejų technologijos ir verslo mokyklos esanti įstaiga, įgyvendinanti profesinio mokymo programas, todėl šis reorganizavimas įgalintų racionaliau naudoti materialinius išteklius, didinti profesinio mokymo prieinamumo galimybes tiek jaunimui, tiek vyresnio amžiaus ir įvairių socialinių grupių asmenims pagal įvairias švietimo sritis. Būtų pasiektas geresnis darbo rinkos poreikių tenkinimas.

 

III SKYRIUS

TINKLO VYSTYMO TIKSLAS, UŽDAVINIAI, KRITERIJAI IR POVEIKIO VERTINIMAS

 

13. Tinklo vystymo tikslas ‒ profesinio mokymo prieinamumo ir kokybės, kvalifikacijų atitikties šalies ūkio poreikiams, specialistų pasiūlos ir paklausos balanso nacionaliniu ir regionų mastu užtikrinimas.

14. Tinklo vystymo uždaviniai:

14.1. optimizuoti valstybinių profesinio mokymo įstaigų tinklą;

14.2. užtikrinti kokybišką profesinio mokymo prieinamumą.

15. Tinklo vystymo prioritetas – kaimo gyvenamosiose vietovėse priimami sprendimai, siejami su švietimo paslaugų konsolidavimu ‒ mokyklų, kuriose būtų galima įgyti kokybišką bendrąjį ugdymą ir profesinį mokymą.

16. Tinklas tvarkomas ir sprendimai priimami išanalizavus esamą visų profesinio mokymo teikėjų tinklą ir atsižvelgiant į šiuos kriterijus:

16.1. demografinių pokyčių perspektyvas;

16.2. profesinio mokymo prieinamumo galimybes.

17. Numatomas Tinklo pertvarkos rezultatų vertinimo kriterijus – optimizuotas valstybinių profesinio mokymo įstaigų, kuriose Švietimo, mokslo ir sporto ministerija įgyvendina savininko (dalininko) teises ir pareigas, tinklas – reorganizuotų viešųjų profesinio mokymo įstaigų skaičius – 1.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

18. Plano įgyvendinimas:

18.1. priimami sprendimai dėl Profesinio mokymo centro „Žirmūnai“ ir Veisiejų technologijos ir verslo mokyklos reorganizavimo. Reorganizavimas pradedamas iki 2021 m. balandžio 30 dienos. Reorganizavimas baigiamas iki 2021 m. rugsėjo 1 dienos;

18.2. inventorizuojamas reorganizuojamų mokyklų perteklinis, mokymui nereikalingas turtas ir siūloma jį perduoti VĮ Turto fondui;

18.3. Valstybinių profesinio mokymo įstaigų, kuriose Švietimo, mokslo ir sporto ministerija įgyvendina savininko (dalininko) teises ir pareigas, steigimo, reorganizavimo, likvidavimo, pertvarkymo ir struktūros pertvarkos 2021 metų planas pateikiamas priede.

 

_________________