VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PERKANČIŲJŲ ORGANIZACIJŲ, VANDENTVARKOS, ENERGETIKOS, TRANSPORTO AR PAŠTO PASLAUGŲ SRITIES PERKANČIŲJŲ SUBJEKTŲ VEIKLOS, SUSIJUSIOS SU PIRKIMŲ PROCEDŪRŲ VYKDYMU, TIKRINIMŲ TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2017 m. birželio 29 d. Nr. 1S-101

Vilnius

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 101 straipsnio 1 dalies 2 punktu:

1. T v i r t i n u Perkančiųjų organizacijų, vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimų taisykles (pridedama);

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2014 m. gegužės 30 d. įsakymą Nr. 1S-91 „Dėl perkančiųjų organizacijų veiklos, susijusios su viešųjų pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimų taisyklių patvirtinimo“;

3. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja nuo 2017 m. liepos 1 d.

 

 

 

Direktorė                                                                                                            Diana Vilytė

 


 

PATVIRTINTA

Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus

2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr.101

 

 

PERKANČIŲJŲ ORGANIZACIJŲ, ENERGETIKOS, TRANSPORTO AR PAŠTO PASLAUGŲ SRITIES PERKANČIŲJŲ SUBJEKTŲ VEIKLOS, SUSIJUSIOS SU PIRKIMŲ PROCEDŪRŲ VYKDYMU, TIKRINIMŲ TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Perkančiųjų organizacijų, vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų veiklos, susijusios su pirkimų   procedūrų vykdymu, tikrinimų taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato perkančiųjų organizacijų ar perkančiųjų subjektų (toliau – pirkimų vykdytojai) veiklos, susijusios su viešųjų pirkimų, ar vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų pirkimų (toliau – pirkimai) procedūrų vykdymu, tikrinimo (toliau – Tikrinimas) atlikimo procedūras ir Tikrinimo rezultatų įforminimo reikalavimus.

2. Viešųjų pirkimų tarnybos (toliau – Tarnyba) skyriaus, kurio kompetencijai priskirtos Tikrinimo funkcijos (toliau – Skyrius), darbuotojai (toliau – darbuotojai), atlikdami Tikrinimus privalo vadovautis Taisyklėmis.

3. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu (toliau – Įstatymas), Tarnybos direktoriaus įsakymais, kitais teisės aktais.

4. Tikrinimas – pirkimų vykdytojo tam tikros veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, įvertinimas, kurio metu analizuojamos ir vertinamos pirkimo vykdytojo vykdomos pirkimų planavimo ir organizavimo procedūros, pirkimų vykdymo procedūros (techninės specifikacijos reikalavimai, minimalūs reikalavimai, terminai ir pan.) ir / ar kitos su pirkimų procedūromis susijusios veiklos (pirkimų procedūrų ataskaitų pateikimas ir pan.).

5. Tikrinimų tikslai:

5.1. kontroliuoti, kaip vykdant veiklą, susijusią su pirkimų procedūrų vykdymu, laikomasi Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimų, vykdyti pirkimams nustatytų reikalavimų pažeidimų prevenciją;

5.2. užtikrinti pirkimų, finansuojamų Europos Sąjungos lėšomis, kontrolės funkcijas, Tarnybai numatytas teisės aktuose, reglamentuojančiuose Europos Sąjungos skirtų lėšų panaudojimą.

 

II. TIKRINIMŲ RŪŠYS

 

6. Tikrinimų rūšys:

6.1. planinis tikrinimas – Tarnybos Rizikos valdymo ir statistikos skyriaus (toliau – Rizikos valdymo skyrius) parengtame, Tarnybos direktoriaus įsakymu patvirtintame Tikrinimų plane (toliau – Planas) nurodyto pirkimo vykdytojo veiklos tikrinimas;

6.2. operatyvus tikrinimas – Rizikos valdymo skyriaus atrinkto arba teisėsaugos institucijos pavedime nurodyto pirkimo vykdytojo, nesančio Plane, veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, ar Rizikos valdymo skyriaus atrinktų arba teisėsaugos institucijos pavedime nurodytų konkrečių vykdomų (nepasibaigusių) pirkimų tikrinimas.

7. Rizikos valdymo skyrius tikrintinus pirkimų vykdytojus ar konkrečius vykdomus (nepasibaigusius) pirkimus tikrinimui atrenka vadovaudamasis Tarnybos direktoriaus patvirtintais teisės aktais. Sprendimą dėl operatyvaus tikrinimo atlikimo teisėsaugos institucijų pavedimu priima Tarnybos direktorius rezoliucija. Tarnybos direktorius turi teisę nuspręsti nevykdyti operatyvaus tikrinimo teisėsaugos institucijos pavedimu, jei teisėsaugos institucijos pavedimas gali būti įgyvendintas kitais Tarnybos veiksmais ar teisėsaugos institucijos pavedimas nepriskirtinas Tarnybos kompetencijai.

8. Darbuotojai, atliekantys Tikrinimą, įtarę galimus Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimų pažeidimus, kuriuos pagal savo kompetenciją gali nustatyti Tarnybos Prevencijos ir pirkimo sutarčių priežiūros skyrius, tarnybiniu pranešimu per Tarnybos vidaus administravimo informacinę sistemą informuoja Tarnybos direktorių.

 

III. TIKRINIMO ATLIKIMAS

 

9. Tikrinimas atliekamas vadovaujantis teisingumo ir protingumo principais, nešališkai ir objektyviai, kuo trumpesniais terminais. Tikrinimo metu stengiamasi kuo mažiau trukdyti pirkimo vykdytojui, prašoma pateikti tik būtiną informaciją ir dokumentus.

10. Tikrinimas atliekamas vadovaujantis Tarnybos direktoriaus įsakymu (toliau – Įsakymas). Įsakymo projektą rengia Skyriaus vadovo paskirtas darbuotojas.

11. Įsakymo projektas dėl planinio tikrinimo Tarnybos direktoriui turi būti pateiktas ne vėliau kaip likus 15 darbo dienų iki numatomo Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje datos.

12. Įsakymo projektas dėl operatyvaus tikrinimo Tarnybos direktoriui turi būti pateiktas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Tarnybos direktoriaus sprendimo atlikti operatyvų tikrinimą.

13. Tarnyba privalo atsižvelgti į tai, kad vienu metu gali būti atliekami ne daugiau kaip du to paties pirkimo vykdytojo veiklos planiniai patikrinimai, bei į tai, kad priežiūrą atliekantys viešojo administravimo subjektai, kurių priežiūros dalykas ir forma yra tarpusavyje susiję, gali atlikti bendrą planinį patikrinimą, jeigu taip sumažėja priežiūros našta pirkimo vykdytojui.

14. Įsakyme turi būti nurodyta:

14.1. Tikrinimą atliekančių darbuotojų pareigos, vardai, pavardės;

14.2. Tikrinamo pirkimo vykdytojo pavadinimas, kodas, adresas;

14.3. Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje terminai (Tikrinimo pradžios ir pabaigos datos);

14.4. Tikrinimo užduotys ir apimtys;

14.5. Planinio tikrinimo atveju – preliminarus Tikrinimo ataskaitos (toliau – Ataskaita) projekto surašymo terminas, operatyvaus tikrinimo atveju – Ataskaitos surašymo terminas;

14.6. kita svarbi, su Tikrinimu susijusi, informacija.

15. Tikrinimo apimtys ir užduotys gali būti:

15.1. bendrosios, t. y. tikrinamas pirkimų planavimas, organizavimas, vidinė pirkimų kontrolės sistema, per atitinkamą laikotarpį pirkimo vykdytojo atlikti ar atliekami pirkimai (prekių, paslaugų ir / ar darbų);

15.2. kryptingos, t. y. tikrinami tik konkretūs pirkimai (tarptautiniai pirkimai, pirkimai, finansuojami Europos Sąjungos lėšomis, supaprastinti pirkimai ir kt.), pirkimų būdų parinkimo teisėtumas, tam tikros kategorijos pirkimuose (prekių, paslaugų ir / ar darbų, tarptautiniuose pirkimuose ir kt.) nustatyti kvalifikacijos reikalavimai, kainodaros taisyklės ir pan.

16. Tikrinimą atlieka ne mažiau kaip du darbuotojai, tačiau Tarnybos direktorius turi teisę pavesti operatyvų tikrinimą atlikti ir vienam darbuotojui, jei didesnis darbuotojų skaičius būtų neproporcingas tikrinimo apimtims ir užduotims. Kai Tikrinimui atlikti skiriami du ar daugiau darbuotojų, vienas iš jų skiriamas grupės vadovu.

17. Tikrinimas pirkimo vykdytojo buveinėje turi būti atliktas Įsakyme nustatytais terminais. Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje terminas paprastai turi būti ne ilgesnis kaip 5 darbo dienos. Tikrinimą atliekančių darbuotojų motyvuotu teikimu, Tarnybos direktorius turi teisę pratęsti Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje terminą.

18. Planinio tikrinimo Ataskaitos projektas turi būti parengtas ne vėliau kaip per 40 darbo dienų nuo Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje termino pabaigos. Operatyvaus tikrinimo Ataskaita turi būti parengta ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje termino pabaigos. Dėl neįprastai didelių Tikrinimo apimčių ar nenumatytų aplinkybių, tokių kaip Tikrinimą atliekančių darbuotojų nedarbingumas, kitų neatidėliotinų užduočių atlikimas ir pan., Ataskaitos projekto ir / ar Ataskaitos parengimo terminas Tarnybos direktoriaus sprendimu gali būti pratęstas, bet ne ilgesniam kaip 20 darbo dienų terminui. Planinio tikrinimo atveju Ataskaitos projekto ir/ar Ataskaitos parengimo terminas gali būti pratęsiamas daugiau negu vieną kartą. Esant pagrįstiems atvejams (pvz., paskyrus ekspertizę, teikiant klausimus Tarnybos Metodinei tarybai svarstyti, kreipiantis į kompetentingas institucijas tarnybinės pagalbos), Tarnybos direktorius Ataskaitos projekto ir/ ar Ataskaitos parengimo terminus gali sustabdyti. Šiuo atveju Tikrinimą atliekantis darbuotojas tarnybiniu pranešimu nedelsdamas kreipiasi į Tarnybos direktorių su prašymu sustabdyti terminą iki būtinos informacijos gavimo, o jos gavimo diena laikoma termino atnaujinimu. Apie Ataskaitos projekto ir / ar Ataskaitos parengimo termino sustabdymą ir pratęsimą darbuotojas privalo raštu informuoti pirkimo vykdytoją, nurodant termino sustabdymo ar pratęsimo priežastis.

19. Tikrinimas atliekamas pagal Įsakymu patvirtintas Tikrinimo užduotis ir apimtis. Tikrinimo apimtys ir užduotys turi būti proporcingos Tikrinimo atlikimo terminui, Tikrinimo rūšiai ir kt. Planinio tikrinimo metu paprastai tikrinama tam tikra paskutinių vienerių metų pirkimo vykdytojo veikla, susijusi su pirkimų procedūrų vykdymu. Tikrinimą atliekantys darbuotojai Tikrinimo metu turi teisę praplėsti Tikrinimo užduotis ir apimtis, jei pagrįstai įtaria galimus Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimų pažeidimus. Tikrinimą atliekantis darbuotojas, nusprendęs praplėsti Tikrinimo užduotis ir apimtis, tarnybiniu pranešimu turi informuoti apie tokį sprendimą Tarnybos direktorių ir Skyriaus vadovą.

20. Tikrinimą atliekantis darbuotojas dėl kiekvieno aprašyto tarptautinio ar supaprastinto pirkimo (išskyrus mažos vertės pirkimus) užpildo ir pasirašo vertinimo kontrolinį klausimyną, kurio forma pateikta aktualios Viešųjų pirkimų, pirkimų atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų procedūrų vertinimų atlikimo ir jų rezultatų įforminimo taisyklių redakcijos prieduose.  

21. Tarnybos direktoriui pasirašius Įsakymą dėl planinio tikrinimo, Tikrinimą atliksiantis darbuotojas (grupės vadovas), likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki Tikrinimo, privalo pirkimo vykdytoją raštu arba elektroniniu būdu informuoti apie numatomą vykdyti Tikrinimą (pateikiamas Įsakymas su priedais) ir pateikti preliminarų dokumentų, kuriuos pirkimo vykdytojas turi pateikti, sąrašą.

22. Tarnybos direktoriui pasirašius Įsakymą dėl operatyvaus tikrinimo, Tikrinimą atliekantis darbuotojas neprivalo iš anksto informuoti pirkimo vykdytoją apie Tikrinimą, tačiau turi teisę pirkimo vykdytoją raštu arba elektroniniu būdu informuoti apie numatomą vykdyti Tikrinimą, likus ne mažiau kaip 1 darbo dienai iki Tikrinimo (pateikiamas Įsakymas su priedais), ir pateikti preliminarų dokumentų, kuriuos pirkimo vykdytojas turi pateikti, sąrašą.

23. Tikrinimo metu visi Tikrinimą atliekantys darbuotojai kartu nuvyksta į pirkimo vykdytojo buveinę. Atvykę darbuotojai prisistato pirkimo vykdytojo vadovui ar vadovo paskirtam už pirkimus atsakingam asmeniui, pateikdami tarnybinį pažymėjimą, supažindina jį su Įsakymu bei įteikia jo kopiją.

24. Tikrinant nebaigtas vykdyti pirkimo procedūras ir pagrįstai įtarus Įstatymo ir (ar) su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus, galinčius turėti įtakos pirkimo rezultatams (pvz., netinkamai pasirinktas pirkimo būdas, pirkimo paskelbimo tvarkos nesilaikymas, neteisėtų pasiūlymų vertinimo kriterijų taikymas, diskriminacinių sąlygų nustatymas, pirkimo principų pažeidimas, pirkimo tikslo pažeidimas), darbuotojas privalo raštu duoti pirkimo vykdytojui nurodymą sustabdyti pirkimo procedūras (nurodymo forma pateikiama Taisyklių priede). Pirkimo procedūras sustabdęs darbuotojas, grįžęs iš Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje, pirkimo vertinimą atlieka vadovaudamasis aktualia Viešųjų pirkimų, pirkimų atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų procedūrų vertinimų atlikimo ir jų rezultatų įforminimo taisyklių redakcija. Vertinimo pradžia laikoma nurodymo surašymo data.

25. Tikrinimą atliekantys darbuotojai turi teisę:

25.1. į Tikrinimo atlikimui tinkamas darbo sąlygas pirkimo vykdytojo buveinėje;

25.2. duoti nurodymą (forma pateikiama Taisyklių priede Nr. 1) pirkimo vykdytojui (vadovui, pirkimo komisijai ar jos nariams, pirkimo procedūrose dalyvaujantiems ekspertams, kitiems asmenims) pateikti su pirkimais susijusių veiksmų ir / ar sprendimų paaiškinimus raštu;

25.3. gauti pirkimo vykdytojo, pirkimo komisijos ar jos narių, pirkimo procedūrose dalyvaujančių ekspertų, kitų asmenų su pirkimais susijusių veiksmų ir / ar sprendimų paaiškinimus raštu ir (ar) žodžiu;

25.4. informuoti pirkimo vykdytojo vadovą apie trukdymus atliekant Tikrinimą ir reikalauti juos pašalinti;

25.5. gauti iš pirkimo vykdytojo ar kitų asmenų su pirkimais susijusią informaciją ir dokumentus, reikalingus Tarnybos funkcijoms atlikti, pirkimo vykdytojo veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, dokumentų originalus ir / ar kopijas (taip pat ir patvirtintas teisės aktų nustatyta tvarka) arba išrašus, daryti žymas pirkimo vykdytojo dokumentuose, kad būtų išvengta jų klastojimo. Tai pat laikinai, ne ilgiau kaip 30 dienų, paimti iš pirkimo vykdytojo minėtų dokumentų originalus, įforminus tai dokumentų poėmio aktu. Jei dėl objektyvių priežasčių pirkimo vykdytojas negali pateikti dokumentų originalų ir / ar kopijų Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje metu, darbuotojas privalo duoti nurodymą (forma pateikiama Taisyklių priede Nr. 1) pirkimo vykdytojo vadovui ar jo įgaliotam asmeniui dokumentų kopijas pateikti į Tarnybą ir nustatyti protingą pateikimo terminą.

25.6. atliekamo Tikrinimo klausimais konsultuotis su kitais Tarnybos darbuotojais, o esant reikalui, pirkimo dokumentus ir tiekėjų pasiūlymus pateikti papildomai ekspertizei;

25.7. nustatę Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimų pažeidimus, įpareigoti pirkimo vykdytoją nutraukti pirkimo procedūras, pakeisti ar panaikinti neteisėtus sprendimus ar veiksmus;

25.8. nustatę Įstatymo pažeidimus ar galimus Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, galimas korupcijos apraiškas ar galimą dokumentų klastojimą, medžiagą tolesniam tyrimui perduoti teisėsaugos institucijoms ar kitoms valstybės institucijoms nagrinėti pagal kompetenciją.

 

IV. TIKRINIMO REZULTATŲ ĮFORMINIMAS

 

26. Tikrinimo rezultatai įforminami Ataskaita, kurią rengia Tikrinimą atlikę darbuotojai. Ataskaita surašoma laikantis Dokumentų rengimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro įsakymu. Prieš surašant planinio tikrinimo Ataskaitą, parengiamas Ataskaitos projektas, kuris derinamas su pirkimo vykdytoju.

27. Ataskaitos numeris turi atitikti Įsakymo numerį; jei tokie Įsakymai keli, rašomas pirmojo Įsakymo numeris. Ataskaitos data yra Ataskaitos išsiuntimo pirkimo vykdytojui pasirašyti (lydraščio) data.

28. Ataskaitą (Ataskaitos projektą) paprastai sudaro tokios dalys: įvadinė, dėstomoji, pastabos, išvados.

29. Ataskaitos (Ataskaitos projekto) įvadinėje dalyje turi būti nurodyta:

29.1. Tikrinimo pagrindas, Įsakymo data ir numeris;

29.2. Tikrinimą atlikusių darbuotojų pareigos, vardai, pavardės;

29.3. pirkimo vykdytojo pavadinimas, kodas, adresas;

29.4. tikrintas laikotarpis;

29.5. pirkimo vykdytojo vadovo ar jo įgalioto asmens, už pirkimus atsakingo darbuotojo, pirkimo komisijos pirmininko ir (ar) kitų su patikrintais pirkimais susijusių asmenų, kuriems žinant ir dalyvaujant atliktas tikrinimas, vardai ir pavardės;

29.6. Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje pradžios ir pabaigos datos;

29.7. jeigu Tikrinimas pirkimo vykdytojo buveinėje dėl kokių nors priežasčių buvo pratęstas, nurodomos Tikrinimo pratęsimo pirkimo vykdytojo buveinėje pradžios ir pabaigos datos bei priežastys;

29.8. Tikrinimo pradžios ir pabaigos datos (pradžios data – Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje pradžios data, pabaigos data – Ataskaitos išsiuntimo pirkimo vykdytojui pasirašyti (lydraščio) data).

30. Ataskaitos (Ataskaitos projekto) dėstomoji dalis paprastai skirstoma pagal Tikrinimo užduotis ir apimtis.

31. Pirkimo vykdytojo veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, dokumentų aprašymas paprastai susideda iš informacinės ir vertinamosios dalių. Informacinėje dalyje išvardijami Tikrinimui pateikti pirkimo vykdytojo priimti pirkimų organizavimą reglamentuojantys teisės aktai. Vertinamojoje dalyje pateikiama argumentuota nuomonė apie pirkimo vykdytojo priimtus pirkimų organizavimą reglamentuojančius aktualius ir / ar tikrinamu laikotarpiu galiojusius teisės aktus, jų pažeidimus, gali būti pateikiamos pastabos ir rekomendacijos.

32. Kiekvieno pirkimo aprašymas paprastai susideda iš informacinės ir vertinamosios dalių.

33. Informacinėje dalyje turi būti nurodyta:

33.1. pirkimo pavadinimas;

33.2. pirkimo numeris, skelbimo šaltinis ir data, jei pirkimas neskelbtas – kvietimo tiekėjams išsiuntimo data;

33.3. pirkimo vertė pirkimo pradžiai;

33.4. pirkimo objekto kodas pagal Bendrą viešųjų pirkimų žodyną (BVPŽ kodas) (jei pirkimo vykdytojas pateiktuose Tikrinimui dokumentuose BVPŽ kodo nenurodo, pirkimo vykdytojas privalo pateikti paaiškinimą ir nurodyti priskirtą BVPŽ kodą);

33.5. pirkimo būdas ir jo parinkimo pagrindas, pirkimo būdą parinkęs subjektas;

33.6. pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo data, numeris, šalys, vertė ir terminas (jei sudaryta);

33.7. pirkimui taikoma Įstatymo ir / ar supaprastintų taisyklių aktuali redakcija.

34. Vertinamojoje dalyje paprastai turi būti:

34.1. nurodyti nustatyti Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimai, pvz., Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimų pažeidimai, susiję su pirkimo planavimu, pirkimo būdo parinkimu, pirkimo dokumentų rengimu, pirkimo procedūrų vykdymu, pirkimo–pardavimo sutarties sudarymu, ataskaitų teikimu;

34.2. Tarnybos įpareigojimai, jeigu tokie priimti, arba Tarnybos rekomendacija nutraukti pirkimo–pardavimo sutartį ir, esant poreikiui, organizuoti naują pirkimą, jei pirkimo–pardavimo sutartis sudaryta pažeidžiant Įstatymo ir (ar) su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimus (pvz., pirkimo–pardavimo sutartis sudaryta neatliekant procedūrų, netinkamai pasirinktas pirkimo būdas, pirkimo paskelbimo tvarkos nesilaikymas, neteisėtų pasiūlymų vertinimo kriterijų taikymas, diskriminacinių sąlygų nustatymas, pirkimo laimėtoju nustatytas ne geriausias pasiūlymas, pasiūlymai vertinti ne pagal pirkimo dokumentuose nustatytą tvarką, pirkimo principų pažeidimas, pirkimo tikslo pažeidimas) ir šie pažeidimai turėjo įtakos pirkimo rezultatams.

35. Nustačius Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus ar trūkumus, kiekvienas pažeidimo ar trūkumo faktas turi būti aprašomas atskirai, pažeidimo ar trūkumo esmė turi būti išdėstyta aiškiai ir tiksliai, vadovaujantis Įstatymu ir su juo susijusiais teisės aktais, kurie galiojo pažeidimo padarymo metu. Taip pat galima pateikti pastabas ir rekomendacijas, kurios, Tikrinimą atliekančių darbuotojų manymu, galėtų padėti pirkimo vykdytojui ateityje vykdant pirkimus.

36. Atsižvelgiant į Tikrinimo užduotis ir apimtis, vertinamojoje dalyje gali būti nurodyta ne visa informacija, nustatyta Taisyklių 34 punkte.

37. Jeigu pirkimo vykdytojas Tikrinimo jo buveinėje metu raštu pateikė savo pastabas bei paaiškinimus dėl tikrinamo dalyko ar kitų su Tikrinimu susijusių aplinkybių, apie tai turi būti pažymima Ataskaitos dėstomojoje dalyje (aprašant konkretų pirkimą – vertinamojoje dalyje) arba pastabų dalyje, nurodant pagrindinius pastabų bei paaiškinimų argumentus, ir tokios rašytinės pastabos bei paaiškinimai turi būti pridedami prie Ataskaitos.

38. Pirkimuose nenustačius Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimų, tokie pirkimai aprašomi Ataskaitos lentelėje, kurioje nurodamas pirkimo pavadinimas ir (ar) numeris, pirkimo būdas, pirkimo–pardavimo sutarties vertė, terminas ir / ar kita informacija. Po tokia lentele turi būti nurodyta, kad Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimų nenustatyta.

39. Pirkimuose nustačius besikartojančius pažeidimus, tokie pirkimai aprašomi Ataskaitos lentelėje, kurioje nurodamas pirkimo pavadinimas ir (ar) numeris, pirkimo būdas, pirkimo–pardavimo sutarties vertė, terminas ir / ar kita informacija. Po tokia lentele turi būti nurodyti nustatyti Įstatymo ir (ar) kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimai, pastabos. Kiekvienas pažeidimo faktas turi būti aprašomas atskirai, pažeidimo esmė turi būti išdėstyta aiškiai ir tiksliai, vadovaujantis Įstatymu ir su juo susijusiais teisės aktais, kurie galiojo pažeidimo padarymo metu.

40. Ataskaitos pastabų dalyje paprastai turi būti:

40.1. pateikiama argumentuota nuomonė apie pirkimų organizavimą (apibendrinamos bendros pastabos pirkimo dokumentams, vykdytoms procedūroms, neturėjusioms įtakos pirkimų rezultatams, pirkimų komisijos ir kt. asmenų darbui ir dokumentų rengimui), jei buvo tikrinta, atsižvelgiant į Tikrinimo apimtis ir užduotis;

40.2. įrašas, jei Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje metu buvo įteiktas nurodymas sustabdyti pirkimo procedūras, ir Tarnybos vertinimo išvados data ir numeris, jei išvada surašyta anksčiau nei Ataskaita;

40.3. įrašas, jei Tikrinimo pirkimo vykdytojo buveinėje metu buvo įteiktas nurodymas pateikti dokumentus ar paaiškinimus.

41. Ataskaitos išvadų dalyje, atsižvelgiant į Tikrinimo apimtis ir užduotis, turi būti:

41.1. jeigu Tikrinimo metu nebuvo nustatyti Įstatymo pažeidimai, pirkimo vykdytojui rekomenduojama svarstyti Tikrinimo metu nustatytus pirkimų vykdymo trūkumus ir numatyti priemones pirkimų veiklai gerinti;

41.2. išvardijami pirkimo vykdytojo priimtų teisės aktų pažeidimai, turintys įtakos tinkamam pirkimų principų užtikrinimui ir tikslo siekimui;

41.3. išvardijami tikrinti pirkimai, glaustai aprašomi nustatyti pažeidimai, kurie turėjo įtakos pirkimo procedūroms ir rezultatams (jei tokie nustatyti) ir Tarnybos įpareigojimai, jeigu tokie priimti, arba Tarnybos rekomendacija nutraukti pirkimo–pardavimo sutartį;

41.4. nustatomas ne ilgesnis kaip 20 darbo dienų terminas pirkimo vykdytojui raštu informuoti Tarnybą apie priimtus sprendimus dėl nustatytų pažeidimų ir trūkumų pašalinimo ir / ar pirkimo–pardavimo sutarties nutraukimo;

41.5. jeigu Ataskaitoje nurodoma, kad yra nustatyti Įstatymo ir (ar) su jo įgyvendinimu susijusių kitų teisės aktų pažeidimai, Ataskaitoje turi būti įrašoma, kad pirkimo vykdytojas, nesutikus su Ataskaitoje pateikta išvada apie padarytus Įstatymo ir (ar) su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 5 ir 17 straipsniuose nustatyta tvarka gali apskųsti Tarnybos Ataskaitą teismui;

41.6. nurodomi Ataskaitos priedai, kuriuos sudaro Tikrinimo ir pažeidimų faktus patvirtinančių dokumentų kopijos, perkančiosios organizacijos su Tikrinimu susijusios pateiktos pažymos bei paaiškinimai.

42. Ataskaitos projektas surašomas dviem egzemplioriais. Ataskaitos projektą pasirašo Tikrinimą atlikę darbuotojai, nurodydami savo pareigas, vardą bei pavardę. Tikrinimą atlikęs darbuotojas (grupės vadovas) taip pat privalo pasirašyti kiekvieno Ataskaitos projekto puslapio apačios kairėje pusėje. Ataskaitos projekto lydraštį pasirašo Tarnybos direktorius.

43. Ataskaitos projektas derinamas su pirkimo vykdytoju. Tikrinimą atlikusių darbuotojų pasirašytas vienas Ataskaitos projekto egzempliorius siunčiamas pirkimo vykdytojui, lydraštyje nurodant, kad pirkimo vykdytojo vadovas ar jo įgaliotas asmuo, už pirkimus atsakingas darbuotojas, pirkimo komisijos pirmininkas ir (ar) kiti su patikrintais pirkimais susiję asmenys turi ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Ataskaitos projekto gavimo su juo susipažinti bei turi teisę raštu pateikti savo pastabas, papildomus dokumentus ir (ar) siūlymą organizuoti Ataskaitos projekto aptarimą Tarnyboje.

44. Gavęs pirkimo vykdytojo pastabas, papildomus dokumentus ir įvertinęs jų pagrįstumą, Tikrinimą atlikęs darbuotojas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo minėtos informacijos gavimo surašo Ataskaitą. Surašant Ataskaitą darbuotojas turi įvertinti pirkimo vykdytojo pateiktas pastabas, papildomus dokumentus, tačiau turi teisę neatsižvelgti į juos, jei pirkimo vykdytojo pateiktos pastabos, papildomi dokumentai neturi įtakos pažeidimų kvalifikavimui, bei savo sprendimą, kad pirkimo vykdytojo pateiktos pastabos, papildomi dokumentai neturi įtakos pažeidimų kvalifikavimui privalo nurodyti Ataskaitos lydraštyje.

45. Ataskaita surašoma dviem egzemplioriais. Ataskaitą pasirašo Tikrinimą atlikę darbuotojai, nurodydami savo pareigas, vardą bei pavardę. Tikrinimą atlikęs darbuotojas (grupės vadovas) taip pat privalo pasirašyti kiekvieno Ataskaitos puslapio apačios kairėje pusėje. Ataskaitos pirkimo vykdytojui, teisėsaugos ir kitoms institucijoms siunčiamos lydraščiu, kurį pasirašo Tarnybos direktorius. Ataskaita patvirtinama Tarnybos antspaudu.

46. Pasirašytos Ataskaitos abu egzemplioriai siunčiami pirkimo vykdytojui, lydraštyje nurodant:

46.1. ar rengiant Ataskaitą atsižvelgta į pirkimo vykdytojo pateiktas pastabas ir (ar) papildomus dokumentus dėl Ataskaitos projekto;

46.2. kad pirkimo vykdytojo vadovas ar jo įgaliotas asmuo turi ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Ataskaitos gavimo su ja susipažinti, pasirašyti ir vieną Ataskaitos egzempliorių grąžinti Tarnybai.

47. Pirkimo vykdytojui negrąžinus Ataskaitos nurodytais terminais ar pirkimo vykdytojo vadovui ar jo įgaliotam asmeniui atsisakius pasirašyti Ataskaitą, Tarnyba turi teisę viešai ją skelbti.

48. Jeigu po Ataskaitos surašymo, operatyvaus tikrinimo atveju, gaunama nauja (papildoma) informacija ar dokumentai, Ataskaita gali būti tikslinama. Tikslinimą paprastai rengia pirminę Ataskaitą parengę darbuotojai, tačiau Skyriaus vadovas gali paskirti kitą rengėją. Ataskaitos tikslinimas turi būti parengtas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo naujos (papildomos) informacijos Tarnyboje gavimo dienos. Taisyklių 18 punkte numatytais atvejais Ataskaitos tikslinimo terminas gali būti pratęstas ar sustabdytas.

49. Tikrinimą atlikę darbuotojai kontroliuoja, kaip pirkimo vykdytojas vykdo Tarnybos įpareigojimus, jeigu tokių buvo. Jeigu pirkimo vykdytojas per protingą terminą, tačiau ne ilgiau kaip per 30 darbo dienų nuo Ataskaitos išsiuntimo, nepraneša apie Tarnybos įpareigojimų įvykdymą ar apskundimą, Tikrinimą atlikę darbuotojai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas turi raštu kreiptis į pirkimo vykdytoją ir paraginti per 5 darbo dienas pateikti Tarnybai atsakymą apie priimtus sprendimus dėl Tarnybos vykdymo. Jei pirkimo vykdytojas per nustatytą terminą nepateikia atsakymo apie priimtus sprendimus dėl Tarnybos įpareigojimo vykdymo, Tikrinimą atlikę darbuotojai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po termino pasibaigimo, tarnybiniu pranešimu per Tarnybos vidaus administravimo informacinę sistemą informuoja Tarnybos direktorių ir Tarnybos administracijos padalinį, atsakingą už administracinių nusižengimų protokolų surašymą ir viešojo intereso gynimą, apie pirkimo vykdytojo veiksmus.

 

V. TIKRINIMŲ DUOMENŲ SAUGOJIMAS IR PERDAVIMAS

 

50. Ataskaitos ir jų priedai (Tikrinimo metu surinkta medžiaga, pirkimo vykdytojo paaiškinimai, pranešimai apie įpareigojimų įvykdymą ir kt.) saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

51. Tikrinimų duomenis darbuotojai (grupės vadovas), parengę Ataskaitą, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Ataskaitos išsiuntimo pirkimo vykdytojui pasirašyti dienos suveda į Tarnybos vidaus administravimo informacinę sistemą.

52. Valstybės institucijoms ir įstaigoms informacija apie Tikrinimo rezultatus teikiama tik gavus raštišką tų valstybės institucijų ir įstaigų prašymą (pavedimą). Jei Ataskaitoje aprašomi pirkimai finansuojami Europos Sąjungos lėšomis, darbuotojai (grupės vadovas), parengę Ataskaitą, privalo informuoti Europos Sąjungos projektą įgyvendinančiąją instituciją.

53. Informacija apie atlikto Tikrinimo rezultatus visuomenės informavimo priemonėms, kitiems su Tikrinimu nesusijusiems asmenims neteikiama tol, kol Tikrinimas nėra baigtas ir nepasirašyta Ataskaita, išskyrus atvejus, kai Tarnyba gali teikti informaciją apie atliekamo Tikrinimo faktą. Teisėsaugos institucijų pavedimu atliekamo operatyvaus tikrinimo atveju, informacija neteikiama, išskyrus atvejus, kai pati teisėsaugos institucija leidžia ją viešinti.

54. Darbuotojas (grupės vadovas) per 3 darbo dienas nuo pasirašytos Ataskaitos išsiuntimo dienos per Tarnybos vidaus administravimo informacinę sistemą perduoda Ataskaitą Tarnybos administracijos padaliniui, atsakingam už administracinių nusižengimų protokolų surašymą ir viešojo intereso gynimą, ir Ataskaitą paskelbia Tarnybos interneto tinklalapyje.

55. Tikrinimo metu nustačius Įstatymo ir (ar) su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimus, galimas korupcijos apraiškas, galimus Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus ar galimą dokumentų klastojimą Tikrinimą atlikęs darbuotojas per 5 darbo dienas nuo Ataskaitos išsiuntimo pirkimo vykdytojui dienos parengia ir pateikia Tarnybos direktoriui pasirašyti raštus dėl medžiagos perdavimo teisėsaugos institucijoms ar kitoms valstybės institucijoms nagrinėti pagal kompetenciją.

56. Apie Tikrinimo rezultatus Tarnyba taip pat per 3 darbo dienas nuo Ataskaitos išsiuntimo pirkimo vykdytojui dienos informuoja instituciją, kurios pavedimu (inicijavimu) ar prašymu buvo atliktas Tikrinimas, jeigu toks pavedimas ar prašymas buvo.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

57. Taisyklės neriboja darbuotojų papildomų veiksmų, atliekamų vadovaujantis teisės aktų suteiktomis teisėmis, jei šiais veiksmais siekiama užtikrinti Tikrinimų atlikimo taisyklių taikymo efektyvumą ir objektyvumą.

58. Tarnybos direktoriaus sprendimu Ataskaitos projekto rengimo metu, konkretaus pirkimo tikrinimas gali būti perkvalifikuotas į vertinimą, kuris atliekamas, vadovaujantis aktualia Viešųjų pirkimų, pirkimų atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų procedūrų vertinimų atlikimo ir jų rezultatų įforminimo taisyklių redakcija.

59. Darbuotojai, atliekantys Tikrinimą, įstatymų nustatyta tvarka asmeniškai atsako už:

59.1. faktinių aplinkybių aprašymą ir įvertinimą;

59.2. nustatytų pažeidimų nuslėpimą;

59.3. Taisyklių reikalavimų nesilaikymą.

60. Darbuotojas, pažeidęs Taisykles, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

61. Pasikeitusių Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Tarnybos direktoriaus įsakymų nuostatomis turi būti vadovaujamasi iš karto, nelaukiant Taisyklių papildymo ar pakeitimo.

 

__________________________________________________________