LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „TVARIOS INVESTICIJOS Į ŽEMĖS ŪKIO VALDAS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m. birželio 27 d. Nr. 3D-425

Vilnius

 

 

Vykdydamas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.1 ir 8.2 papunkčius ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3 punktą,

t v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės  priemonės „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas “ įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                         Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. 3D-425

 

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „TVARIOS INVESTICIJOS Į ŽEMĖS ŪKIO VALDASĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano (toliau – Strateginis planas) intervencinės priemonės „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:

1.1.    2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013 su visais pakeitimais;

1.2.    2021 m. gruodžio 2 d. Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013 su visais pakeitimais;

1.3.    2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo+“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės“; 

1.4.    2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2021/2289, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 taikymo taisyklės dėl BŽŪP strateginių planų turinio pateikimo ir saugaus keitimosi informacija elektroninės sistemos;

1.5.    2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo;

1.6.    2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;

1.7.    2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;

1.8.    Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272;

1.9.    Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d.  nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;

1.10Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl Valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;

1.11Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2022 m. vasario 24 d. įsakymu Nr.  3D-102 „Dėl žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės);

1.12.  Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“ (toliau – Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklės);

1.13Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 3D-821 „Dėl Kaimo plėtros finansinių priemonių fondo, skirto Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano lėšomis įgyvendinamoms finansinėms priemonėms administruoti, valdytojo skyrimo ir finansavimo sąlygų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Finansavimo sąlygų aprašas);

1.14Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. 3D-440 „Dėl Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Ekonominio gyvybingumo taisyklės);

1.15Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27 d. įsakymu Nr. 3D-889 „Dėl Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika);

1.16.  Galvijų pastatų technologinio projektavimo taisyklėmis ŽŪ TPT 01:2009, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. rugpjūčio 21 d. įsakymu Nr. 3D-602 „Dėl Galvijų pastatų technologinio projektavimo taisyklių ŽŪ TPT 01:2009 patvirtinimo“ (toliau – Galvijų pastatų TPT);

1.17.  Kiaulidžių technologinio projektavimo taisyklėmis ŽŪ TPT 02:2010, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. sausio 27 d. įsakymu Nr. 3D-50 „Dėl Kiaulidžių technologinio projektavimo taisyklių ŽŪ TPT 02:2010 patvirtinimo“ (toliau – Kiaulidžių TPT);

1.18.  Paukštininkystės ūkių technologinio projektavimo taisyklėmis ŽŪ TPT 04:2012, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2012 m. birželio 21 d. sakymu Nr. 3D-473 „Dėl Paukštininkystės ūkių technologinio projektavimo taisyklių ŽŪ TPT 04:2012 patvirtinimo“ (toliau – Paukštininkystės ūkių TPT);

1.19.  Ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimais, patvirtintais Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2019 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. B1-690 „Dėl Ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimų patvirtinimo“ (toliau - Ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimai);

1.20.  Veršelių gerovės reikalavimais, patvirtintais Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2019 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. B1-689 „Dėl Veršelių gerovės reikalavimų patvirtinimo“ (toliau – Veršelių gerovės reikalavimai);

1.21.  Kiaulių gerovės reikalavimais, patvirtintais Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2019 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. B1-687 „Dėl Kiaulių gerovės reikalavimų patvirtinimo“ (toliau – Kiaulių gerovės reikalavimai);

1.22.  Vištų dedeklių gerovės reikalavimais, pavirtintais Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2019 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. B1-685 „Dėl Vištų dedeklių gerovės reikalavimų patvirtinimo“ (toliau – Vištų dedeklių gerovės reikalavimai);

1.23.  Viščiukų broilerių laikymo reikalavimais, patvirtintais Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2010 m. balandžio 27 d. įsakymu Nr. B1-173 „Dėl Viščiukų broilerių laikymo reikalavimų patvirtinimo“ (toliau – Viščiukų broilerių laikymo reikalavimai).

2.    Taisyklės nustato paramos teikimo ir administravimo tvarką pagal Strateginio plano intervencinę  priemonę „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“  (toliau – intervencinė priemonė). Taisyklės taikomos pareiškėjams, rengiantiems ir teikiantiems paramos paraiškas, paramos gavėjams, įgyvendinantiems projektus, kuriems skirta parama pagal intervencinę priemonę, taip pat institucijoms, atliekančioms paramos paraiškų vertinimą ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kurios nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse, Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėse ir Finansavimo sąlygų apraše.

 

II SKYRIUS

SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS

 

3.    Taisyklėse vartojami sutrumpinimai:

3.1. Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos;

3.2. ES – Europos Sąjunga;

3.3. Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija;

3.4. NPĮ – Nacionalinė plėtros įstaiga;

3.5. ŠESD – šiltnamio efektą sukeliančios dujos;

4.    Taisyklėse vartojamos sąvokos: 

4.1. Lengvatinė paskola – paskola, skiriama pagal NPĮ valdomą finansinę priemonę palankesnėmis sąlygomis, nei siūloma komercinėje paskolų rinkoje

4.2. Pripažinta žemės ūkio kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) (toliau – pripažintas žemės ūkio kooperatyvas) – sąvoka suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo 31 straipsnyje.

4.3. Produkcijos standartine verte išreikštas žemės ūkio valdos ekonominis dydis (toliau – VED) – piniginiais vienetais išreikštas rodiklis, kuriuo apibūdinamas žemės ūkio valdos dydis ir kuris yra lygus valdos visos produkcijos standartinės vertės ir valdos pajamų, gautų už paslaugas žemės ūkiui, sumai.

4.4. Žemės ūkio ministerijos informacinė sistema (toliau – ŽŪMIS) – prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos valdymo srities priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacinė sistema.

5.    Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Strateginiame plane, Administravimo taisyklėse, Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėse, Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatyme, Ūkinių gyvūnų laikymo vietų registravimo ir jose laikomų ūkinių gyvūnų ženklinimo ir apskaitos tvarkos apraše, patvirtintame žemės ūkio ministro 2003 m. birželio 16 d. įsakymu Nr. 3D-234 „Dėl Ūkinių gyvūnų laikymo vietų registravimo ir jose laikomų ūkinių gyvūnų ženklinimo ir apskaitos tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

III SKYRIUS

TIKSLAI, POREIKIAI IR RODIKLIAI

 

6.    Intervencinės priemonės tikslas – skatinti tvarią žemės ūkio produktų gamybą, remiant investicijas, kuriomis prisidedama prie klimato kaitos švelninimo ir prisitaikymo prie jos, taip pat prie atsinaujinančiosios energijos gamybos ir aukštesnių gyvūnų gerovės standartų.

7.    Intervencinė priemonė atitinka šiuos bendrosios žemės ūkio politikos tikslus:

7.1. labiau orientuotis į rinką ir didinti ūkių konkurencingumą tiek trumpuoju, tiek ilguoju laikotarpiu, be kita ko, daugiau dėmesio skiriant moksliniams tyrimams, technologijoms ir skaitmenizacijai;

7.2. prisidėti prie klimato kaitos švelninimo ir prisitaikymo prie jos, be kita ko, mažinant išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ir didinant anglies dioksido sekvestraciją, taip pat plėtoti tvariąją energetiką;

7.3. skatinti darnų vystymąsi ir veiksmingą tokių gamtos išteklių kaip vanduo, dirvožemis ir oras valdymą, be kita ko, mažinant priklausomybę nuo cheminių medžiagų;

7.4. gerinti tai, kaip Sąjungos žemės ūkio sektorius tenkina visuomenės poreikius, susijusius su maistu ir sveikata, įskaitant aukštos kokybės, saugius ir maistingus maisto produktus, pagamintus tvariu būdu, mažinti maisto atliekas, didinti gyvūnų gerovę ir kovoti su antimikrobiniu atsparumu.

8.    Intervencinė priemonė prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

8.1. didinti žemės ūkio subjektų galimybes pasinaudoti alternatyviais finansiniais ištekliais;

8.2. didinti inovatyvių / pažangių technologijų diegimą ūkiuose;

8.3. skatinti beatliekę veiklą ūkiuose;

8.4. taikyti technologijas, mažinančias ŠESD emisijas ir didinančias organinės anglies kiekį dirvožemyje;

8.5. didinti gyvulių mėšlo ir kitų šalutinių žemės ūkio produktų panaudojimą energijos gamybai;

8.6. mažinti tręšimą mineralinėmis trąšomis ir amoniako emisijas, taikant mėšlo tvarkymo technologijas;

8.7. skatinti ūkinių gyvūnų laikytojus prisiimti aukštesnius gyvūnų gerovės standartus.

9.    Siekiant šiame skyriuje nustatytų tikslų ir poreikių intervencinė priemonė prisideda prie šių rezultatų rodiklių:

9.1. ūkių, pagal BŽŪP gaunančių paramą skaitmeninėms ūkininkavimo technologijoms plėtoti, dalies;

9.2. ūkių, gaunančių investicinę paramą restruktūrizavimui ir modernizavimui, įskaitant išteklių naudojimo efektyvumo didinimą, dalies;

9.3. remiamų investicijų į atsinaujinančiųjų išteklių energijos gamybos pajėgumus, įskaitant biologinius (megavatai);

9.4. ūkių, pagal BŽŪP gaunančių paramą investicijoms, kuria prisidedama prie klimato kaitos švelninimo ir prisitaikymo prie jos, taip pat prie atsinaujinančiosios energijos ar biologinių medžiagų gamybos dalies;

9.5. sutartinių ūkinių gyvūnų, kuriems taikomi remiami gyvūnų gerovės didinimo veiksmai, dalies.

 

IV SKYRIUS

PARAMOS FORMOS IR REMIAMA VEIKLA

 

10.       Paramos teikimo formos:

10.1.    dotacija;

10.2.    lengvatinė paskola.

11.       Pareiškėjas gali teikti paramos paraišką vienu iš šių būdų:

11.1.    gauti tik dotaciją;

11.2.    gauti dotaciją ir lengvatinę paskolą;

11.3.    gauti tik lengvatinę paskolą. 

12.       Pagal intervencinę priemonę remiama ši veikla:

12.1.    ŠESD ir (ar) amoniako išmetimus mažinančių bei oro kokybę gerinančių technologijų diegimas ūkyje;

12.2.    biodujų gamyba iš gyvulininkystės ūkyje susidarančio mėšlo ir kitų biologiškai skaidžių žemės ūkio atliekų;

12.3.    investicijos į perėjimą prie aukštesnių nei pareiškėjui privalomi ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimų.

13.       Pagal intervencinę priemonę remiami gyvulininkystės subsektoriai:

13.1.    galvijininkystės (pieninės, mėsinės);

13.2.    kiaulininkystės;

13.3.    paukštininkystės.

14.          Pareiškėjas per vieną kvietimą teikti paramos paraiškas gali pateikti vieną paramos paraišką, kurioje:

14.1.    privalo numatyti vykdyti Taisyklių 12.1 papunktyje nurodytą veiklą bent viename iš Taisyklių 13 punkte nurodytų gyvulininkystės subsektorių;

14.2.    papildomai gali pasirinkti vykdyti Taisyklių 12.2 papunktyje nurodytas veiklas bent viename iš Taisyklių 13 punkte nurodytų gyvulininkystės subsektorių;

14.3.    papildomai gali pasirinkti vykdyti Taisyklių 12.3 papunktyje nurodytas veiklas bent viename iš Taisyklių 13 punkte nurodytų gyvulininkystės subsektorių. Paukštininkystės subsektoriuje 12.3 papunktyje nurodyta veikla gali būti vykdoma tik vištų dedeklių, dedeklinių vištaičių ir broilerių subsektoriuose.

 

V SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

15.     Pareiškėju gali būti:

15.1fizinis asmuo, atitinkantis šias sąlygas:

15.1.1.   ne jaunesnis kaip 18 metų amžiaus;

15.1.2.   savo vardu įregistravęs ūkininko ūkį Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme nustatyta tvarka;

15.1.3.   savo vardu kaip valdos valdytojas įregistravęs žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 27 d. nutarimo Nr. 1351 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“ nustatyta tvarka;

15.2.    juridinis asmuo, savo vardu įregistravęs žemės ūkio valdą. Pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, kurie superka ir realizuoja tik iš savo narių valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus arba supirktus iš savo narių jų valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus perdirba ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus, reikalavimas turėti savo vardu įregistruotą valdą netaikomas.

16.     Paramos paraiškos, pateiktos fizinio ar juridinio asmens kartu su projekto partneriu (-iais), nepriimamos.

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI

 

17.     Paramos paraiškų tinkamumo gauti paramą vertinimas atliekamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

18.     Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jei atitinka šias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus:

18.1.       projektas atitinka bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.1–124.4 papunkčiuose, ir nepatenka į Administravimo taisyklių 125.1, 125.2 papunkčiuose nurodytas paramą ribojančias sąlygas;

18.2.       pareiškėjas užsiima žemės ūkio veikla ir (arba) valdoje (-ose) pagamintų ir (arba) užaugintų žemės ūkio produktų supirkimu (taikoma tik pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, superkantiems savo narių valdose pagamintą ir (arba) užaugintą produkciją), ir (arba) perdirbimu, įskaitant pirminį perdirbimą, ir pateikimu rinkai ne trumpiau kaip 1 metus iki paramos paraiškos pateikimo. Atitiktis šiam reikalavimui tikrinama pagal ūkininko ūkio įregistravimo arba juridinio asmens registravimo datą ir pagal pareiškėjo kartu su paramos paraiška pateiktų ataskaitinių metų finansinių ataskaitų dokumentus;

18.3.       pareiškėjo pajamos iš žemės ūkio veiklos ir (arba) valdoje (-ose) pagamintų ir (arba) užaugintų žemės ūkio produktų supirkimo (taikoma tik pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, superkantiems savo narių valdose pagamintą ir (arba) užaugintą produkciją), ir (arba) perdirbimo, įskaitant pirminį perdirbimą, ir pateikimo rinkai 1 metus iki paramos paraiškos pateikimo turi sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. visų ūkio subjekto pajamų. Atitiktis šiam reikalavimui tikrinama pagal pareiškėjo parengtą Pažymą apie žemės ūkio veiklos subjekto pajamas per praėjusius kalendorinius metus (Žemės ūkio veiklos subjektų pajamų dalies, gaunamos iš žemės ūkio veiklos, įvertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2003 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. 3D-66 „Dėl Žemės ūkio veiklos subjektų pajamų dalies, gaunamos iš žemės ūkio veiklos, įvertinimo metodikos patvirtinimo“, 3 priedas);

18.4.       pareiškėjo valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte, yra ne mažesnis kaip 30 001 Eur (šis reikalavimas netaikomas pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, kurie superka ir realizuoja tik iš savo narių jų valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus arba supirktus iš savo narių jų valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus perdirba ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus). VED skaičiuojamas pagal Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. 3D-382 „Dėl Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. VED, paramos paraiškos pateikimo dienos duomenimis, nustatomas:

18.4.1.        kai paramos paraiškos teikiamos einamųjų metų pirmąjį pusmetį, t. y. nuo einamųjų metų sausio 1 d. iki einamųjų metų birželio 30 d., pagal  Žemės ūkio duomenų centro (toliau – ŽŪDC) už praėjusių metų laikotarpį, prasidedantį sausio 1 d. ir pasibaigiantį gruodžio 31 d., apskaičiuotą VED einamųjų metų sausio 1 d., kuris ŽŪDC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų sausio 30 d.;

18.4.2.        kai paramos paraiškos teikiamos einamųjų metų antrąjį pusmetį, t. y. laikotarpiu nuo einamųjų metų liepos 1 d. iki einamųjų metų gruodžio 31 d., pagal ŽŪDC už laikotarpį, prasidedantį praėjusių metų liepos 1 d. ir pasibaigiantį einamųjų metų birželio 30 d., apskaičiuotą VED einamųjų metų liepos 1 d., kuris ŽŪDC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų rugpjūčio 31 d.;

18.5.       parama teikiama pareiškėjams, gaminantiems Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede nurodytus produktus (išskyrus žvejybos ir akvakultūros produktus) ir (ar) apdorojantiems ir (ar) perdirbantiems valdoje (-ose) pagamintus produktus. Apdorojimo ir perdirbimo proceso metu gautas galutinis produktas turi būti Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede nurodytas produktas. Parama pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, superkantiems ir realizuojantiems iš savo narių jų valdose pagamintus (išaugintus) žemės ūkio produktus, perdirbantiems iš savo narių supirktus žemės ūkio produktus ir realizuojantiems iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus, veiklai vykdyti teikiama, jei produktai yra Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktai (išskyrus žvejybos ir akvakultūros produktus);

18.6.    papildomai, kai kreipiamasi paramos dotacijos forma pagal Taisyklių 11.1, 11.2 papunkčius, paramos paraiška laikoma tinkama gauti paramą, jei:

18.6.1. projektas atitinka bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.5–124.9, 124.12, 124.17, 124.21 papunkčiuose;

18.6.2. pareiškėjas yra įgyvendinęs ankstesnį projektą (t. y. pateikęs galutinį mokėjimo prašymą) pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“;

18.6.3. pareiškėjas atitinka ekonominį gyvybingumą apibūdinančius rodiklius ir jų kritines reikšmes, nustatytas Ekonominio gyvybingumo taisyklėse.

 

VII SKYRIUS

PAREIŠKĖJO (PARAMOS GAVĖJO) ĮSIPAREIGOJIMAI

 

19.     Teikdamas paramos paraišką pagal Taisyklių 11.1, 11.2 papunkčius (dotacijos forma) pareiškėjas (paramos gavėjas) prisiima ir nuo galutinio mokėjimo prašymo pateikimo iki kontrolės laikotarpio pabaigos laikosi šių įsipareigojimų: 

19.1.    Administravimo taisyklių 170.1–170.16 papunkčiuose nurodytų bendrųjų įsipareigojimų;

19.2.    užtikrina, kad pripažinto žemės ūkio kooperatyvo statusas bus nepertraukiamai išlaikytas nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos (taikoma, kai pareiškėjas – pripažintas žemės ūkio kooperatyvas);

19.3.    pareiškėjas (paramos gavėjas) kreipdamasis paramos papildomai veiklai, nurodytai Taisyklių 12.3  papunktyje, taip pat įsipareigoja:

19.3.1. ūkinių gyvūnų bandoje (pulke), kurioje (-iame) pereinama prie aukštesnių nei pareiškėjui privalomi ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimų, išlaikyti vidutinį metinį sutartiniais gyvuliais išreikštą ūkinių gyvūnų skaičių (toliau SG), ne mažesnį, nei 90 proc. paramos paraiškoje nurodytas SG. Vidutinis metinis sutartiniais gyvuliais išreikštas ūkinių gyvūnų skaičius (SG) apskaičiuojamas pagal aritmetinį ūkinių gyvūnų vidurkį (praeitų metų laikotarpio nuo sausio 1 d. iki gruodžio 31 d. kiekvieno mėnesio paskutinės dienos ūkinių gyvūnų skaičių, registruotą Ūkinių gyvūnų registre, padauginant iš verčių, nurodytų Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3D-92 „Dėl Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių patvirtinimo“, 3 priede);

19.3.2. veršelius (iki 8 savaičių amžiaus) laikyti prie jų motinų (taikoma, kai atliekamos investicijos, nurodytos Taisyklių 30.4.2.1 papunktyje);

19.3.3. galvijus išleisti ganytis į atvirą erdvę / diendaržius ne mažiau kaip 120 dienų per metus (taikoma, kai atliekamos investicijos, nurodytos Taisyklių 30.4.2.2 papunktyje);

19.3.4. galvijus laikyti besaičiu būdu (taikoma, kai atliekamos investicijos, nurodytos Taisyklių 30.4.2.3 papunktyje);

19.3.5. laikyti nujunkytus paršelius ir (ar)  auginamas kiaules ir (ar) sukergtas kiaulaites ir (ar) paršavedes ir (ar) kuilius  bent 20 proc. didesniame plote nei atitinkamai kiaulių grupei skiriamas minimalus plotas, numatytas Kiaulių gerovės reikalavimų 8, 9 ir (ar) 10 punktuose, užtikrinant priėjimą prie natūralių užimtumo medžiagų, skirtų smalsumo ir tyrinėjimo poreikiams patenkinti (taikoma, kai atliekamos investicijos, nurodytos Taisyklių 30.4.3.1–30.4.3.3 papunkčiuose);

19.3.6. laikyti vištas dedekles ir dedeklines vištaites laisvai arba ant kraiko (taikoma, kai atliekamos investicijos, nurodytos Taisyklių 30.4.4.1);

19.3.7. laikyti vištas dedekles bent 20 proc. mažesniu tankumu nei numatyta Vištų dedeklių gerovės reikalavimų 17 punkte (taikoma, kai atliekamos investicijos, nurodytos Taisyklių 30.4.4.2 papunktyje);

19.3.8. užauginti broilerius be antibiotikų, išskyrus atvejus, kai jų naudojimas būtinas ligų protrūkių ar epizootijų atvejais ir juos skiria veterinarijos gydytojas įvertinęs riziką dėl ligų išplitimo (taikoma, kai atliekamos investicijos, nurodytos Taisyklių 30.4.4.3 papunktyje). Tikrinama ne anksčiau, negu Pareiškėjas užbaigia vieną broilerių auginimo ciklą.

20.     Įgyvendinto projekto vertinimą ir dokumentų, patvirtinančių įgyvendinto projekto atitiktį / neatitiktį Taisyklių 19.3.2–19.3.8 papunkčių nuostatoms, išduoda Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba Agentūros prašymu.

21.     Teikdamas paramos paraišką lengvatinės paskolos forma pagal Taisyklių 11.3 papunkčius pareiškėjas (paramos gavėjas) nuo paskolos sutarties su finansų tarpininku pasirašymo prisiima Administravimo taisyklių 170.2, 170.6, 170.14, 170.16 papunkčiuose nurodytus bendruosius įsipareigojimus ir iki lengvatinės paskolos finansiniam tarpininkui sugrąžinimo jų laikosi.

 

VIII SKYRIUS

PARAMOS SUMA IR INTENSYVUMAS

 

22.     Didžiausia paramos, teikiamos dotacijos forma pagal Taisyklių 11.1, 11.2 papunkčius, suma vienam projektui negali viršyti:

22.1.    kai vykdoma tik Taisyklių 12.1 papunktyje nurodyta veikla – 200 000 Eur (dviejų šimtų tūkstančių eurų);

22.2.    kai vykdoma privalomoji Taisyklių 12.1 papunktyje nurodyta veikla ir papildomai vykdoma Taisyklių 12.2 papunktyje nurodyta veikla – 800 000 Eur (aštuonių šimtų tūkstančių eurų);

22.3.    kai vykdoma privalomoji Taisyklių 12.1 papunktyje nurodyta veikla ir papildomai vykdoma Taisyklių 12.3 papunktyje nurodyta veikla – 900 000 Eur (devynių šimtų tūkstančių eurų);

22.4.    kai vykdoma privalomoji Taisyklių 12.1 papunktyje nurodyta veikla ir papildomai vykdomos abi Taisyklių 12.2 ir 12.3 papunkčiuose nurodytos veiklos – 1 500 000 Eur (vieno milijono penkių šimtų tūkstančių eurų).

23.     Susijusių įmonių, sutuoktinių didžiausia bendra gauta paramos suma 2023–2027 metų laikotarpiu pagal šią intervencinę priemonę negali viršyti didžiausių 22 punkte numatytų sumų.

24.     Paramos, teikiamos dotacijos forma pagal Taisyklių 11.1, 11.2 papunkčius, intensyvumas nustatomas laikantis šių sąlygų:

24.1.    paramos intensyvumas yra iki 65 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų;

24.2.    projektams, kuriuose pareiškėjas yra jaunasis ūkininkas, besikreipiantis paramos pagal intervencinę priemonę pirmą kartą ir atitinkantis Administravimo taisyklių 5 punkte nurodytus reikalavimus, paramos intensyvumas didinamas 15 procentinių punktų. Didžiausias paramos intensyvumas projektams, atitinkantiems šią sąlygą, negali viršyti 80 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų;

24.3.    projektams, kuriuose pasirinkta papildomai vykdyti Taisyklių 12.3 papunktyje nurodytą veiklą kiaulininkystės subsektoriuje, paramos intensyvumas šios veiklos įgyvendinimui skirtai projekto daliai didinamas 15 procentinių punktų. Didžiausias paramos intensyvumas taikomas projekto daliai, atitinkančiai šią sąlygą, negali viršyti 80 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Kitoms projekto dalims taikomas paramos intensyvumas negali viršyti Taisyklių 24.1 arba 24.2 papunkčių nuostatų;

24.4.    visais atvejais paramos intensyvumas negali būti mažesnis nei 20 proc. tinkamų finansuoti išlaidų.

25.     Jei pareiškėjas naudojasi kredito įstaigų išduotais kreditais ir (arba) finansine nuoma (lizingu) projektui, kuriam prašoma paramos, finansuoti ir pareiškėjui teikiama valstybės pagalba, kompensuojant dalį kredito įstaigai ir (arba) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, kuris mokamas NPĮ už garantijos suteikimą kredito įstaigai ar finansinės nuomos (lizingo) bendrovei, didžiausia bendra paramos, skiriamos pagal Taisykles, ir valstybės pagalbos, skiriamos kompensuojant dalį kredito įstaigai ir (arba) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, suma bei intensyvumas vienam projektui ir jo tinkamoms finansuoti išlaidoms negali viršyti Taisyklių 22 ir 24 punktuose nustatytų dydžių.

 

IX SKYRIUS

LENGVATINĖS PASKOLOS DYDIS IR SĄLYGOS

 

26.     Parama lengvatinės paskolos forma pagal Taisyklių 11.2 ir 11.3 papunkčius teikiama laikantis šių sąlygų:

26.1.    didžiausia lengvatinės paskolos suma vienam paskolos gavėjui negali viršyti 200 000 Eur (dviejų šimtų tūkstančių eurų);

26.2.    ilgiausias paskolos laikotarpis – 5 metai nuo paskolos sutarties su finansų tarpininku pasirašymo. Jei kreipiamasi lengvatinės paskolos tik apyvartiniam kapitalui, ilgiausias paskolos laikotarpis – 3 metai nuo paskolos sutarties su finansų tarpininku pasirašymo;

26.3.    palūkanos skaičiuojamos tik finansų tarpininkų daliai. Palūkanų norma finansų tarpininkų lėšų daliai, atsižvelgiant į rinkos sąlygas, nustatoma finansų tarpininkų atrankos sąlygose;

26.4.    vienam galutiniam naudos gavėjui iš šios intervencinės priemonės lėšų gali būti suteikta viena paskola;

26.5.    lengvatinės paskolos lėšomis gali būti apmokama iki 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų;

26.6.    papildomos lengvatinės paskolos teikimo pagal Taisyklių 11.2 papunktį sąlygos:

26.6.1. dotacija negali būti naudojama finansavimui, gautam pagal lengvatinę paskolą, apmokėti;

26.6.2. lengvatinė paskola negali būti naudojama išankstiniam dotacijos finansavimui;

26.6.3. kai pareiškėjas tam pačiam projektui įgyvendinti kreipiasi paramos ir dotacijos, ir lengvatinės paskolos forma, bendras paramos dydis (sumine ir procentine išraiška) negali viršyti didžiausio leistino paramos intensyvumo, nustatyto Taisyklių 24.1–24.3 papunkčiuose, ir didžiausių leistinų paramos sumų, nustatytų Taisyklių 22.1–22.4 papunkčiuose: paramos suma projektui apskaičiuojama sudedant paramos dotacijos forma sumą ir lengvatinės paskolos, apskaičiuotos kaip bendrasis subsidijos ekvivalentas (toliau – BSE), sumą. Paskolos BSE apskaičiuojamas vadovaujantis metodika, nustatyta Europos Komisijos įgyvendinimo reglamento Nr. (ES) 964/2014 II priede: Apskaičiuotas BSE = paskolos nominali suma (EUR) × (finansavimo išlaidos (pagal standartinę praktiką) + rizikos išlaidos (pagal standartinę praktiką) – visi su programos įnašu susiję mokesčiai, vadovaujančiosios institucijos priskaičiuoti finansų tarpininkui) × vidutinė svertinė paskolos trukmė (metais) × rizikos pasidalijimo norma);

26.6.4. bendras paramos intensyvumas skaičiuojamas viso projekto lygiu ir investicijų lygiu (neįtraukiant pagalbos apyvartiniam kapitalui). Abiem atvejais turi būti neviršytas didžiausias   paramos intensyvumas, nustatytas Taisyklių 24.1–24.3 papunkčiuose. Paramos intensyvumas projekto lygiu yra apskaičiuojamas pagal formulę: Paramos projektui intensyvumas, proc. = (dotacijos suma + paskolos dalies, skirtos investicijoms, suma, išreikšta BSE + paskolos dalies, skirtos apyvartiniam kapitalui, suma, išreikšta BSE) / visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Paramos intensyvumas investicijų lygiu skaičiuojamas pagal formulę: Paramos investicijoms intensyvumas, proc. = (dotacijos suma + paskolos dalies, skirtos investicijoms, suma, išreikšta BSE) / visų tinkamų finansuoti investicijų vertės;

26.6.5. jei kreipiamasi paramos lengvatinės paskolos forma tik apyvartiniam kapitalui, bendra paramos gavėjui suteiktos paramos apyvartiniam kapitalui suma turi neviršyti 200 000  Eur bendrojo subsidijos ekvivalento per bet kurį trejų fiskalinių metų laikotarpį.

26.7.    kitos lengvatinės paskolos teikimo pagal Taisyklių 11.2, 11.3 papunkčius sąlygos nustatomos Finansavimo sąlygų apraše, NPĮ ir finansų tarpininko sudarytoje dvišalėje sutartyje.

 

X SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS IŠLAIDOS

 

27.     Projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta vykdyti veikla.

28.     Projekto įgyvendinimo trukmė turi būti nurodyta paramos paraiškoje ir negali viršyti 24 mėnesių laikotarpio nuo paramos sutarties pasirašymo.

29.     Projekto išlaidų tinkamumo finansuoti vertinimas ir viešosios paramos intensyvumo nuo tinkamų finansuoti išlaidų nustatymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

30.     Siekiant gauti paramą pagal Taisyklių 11.1, 11.2 papunkčius, tinkamomis laikomos investicijos, atitinkančios šiuos reikalavimus:

30.1.    bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.11, 124.13–124.16, 124.18–124.19 papunkčiuose;

30.2.    teikiant paramos paraišką veiklai, nurodytai Taisyklių 12.1 papunktyje, investicijos turi atitikti šiuos reikalavimus:

30.2.1. galvijininkystės (pieninės ar mėsinės) subsektoriuje daromos investicijos turi atitikti bent vieną iš šių sąlygų:

30.2.1.1. įrengiant naujus arba rekonstruojant esamus galvijų tvartus ir juose esančias mėšlo ir srutų tvarkymo sistemas naujai taikoma bent viena iš technologijų, nurodytų Galvijų pastatų TPT 178.1.1, 178.2.1 papunkčiuose;

30.2.1.2. įrengiant naujas arba rekonstruojant esamas tirštojo mėšlo mėšlides, rietuves naujai taikoma bent viena iš technologijų, nurodytų Galvijų pastatų TPT 178.3.1 papunktyje;

30.2.1.3. įrengiant naujas arba rekonstruojant esamas skystojo mėšlo mėšlides ar srutų kauptuvus naujai taikoma bent viena iš technologijų, nurodytų Galvijų pastatų TPT 178.4.1 papunktyje;

30.2.1.4. ūkyje naujai taikoma bent viena iš technologijų, nurodytų  Galvijų pastatų TPT 179, 197 punktuose.

30.2.2. kiaulininkystės subsektoriuje daromos investicijos turi atitikti bent vieną iš šių sąlygų:

30.2.2.1. įrengiant naujas arba rekonstruojant esamas kiaulides naujai taikoma bent viena iš technologijų, nurodytų Kiaulidžių TPT 157.2. papunktyje;

30.2.2.2. įrengiant naujas arba rekonstruojant esamas tirštojo mėšlo mėšlides, rietuves naujai taikoma bent viena iš technologijų, nurodytų Kiaulidžių TPT 157.4. papunktyje;

30.2.2.3. įrengiant naujas arba rekonstruojant esamas skystojo mėšlo mėšlides ar srutų kauptuvus naujai taikoma bent viena iš technologijų, nurodytų Kiaulidžių TPT 157.6 papunktyje;

30.2.2.4. ūkyje naujai taikoma bent viena iš technologijų, nurodytų Kiaulidžių TPT 158.1, 159.1, 160.1, 170.3 papunkčiuose;

30.2.3. paukštininkystės subsektoriuje daromos investicijos turi atitikti bent vieną iš šių sąlygų:

30.2.3.1. įrengiant naujas arba rekonstruojant esamas paukštides naujai taikomos bent dvi technologijos iš nurodytųjų Paukštininkystės ūkių TPT 148.1 papunktyje;

30.2.3.2. įrengiant naujas arba rekonstruojant esamas tirštojo mėšlo mėšlides, rietuves naujai taikomos bent dvi technologijos iš nurodytųjų Paukštininkystės ūkių TPT 148.2 papunktyje;

30.2.3.3. įrengiant naujas arba rekonstruojant esamas skystojo mėšlo (praskiesto vandeniu) mėšlides naujai taikomos bent dvi technologijos iš nurodytųjų Paukštininkystės ūkių TPT 148.3 papunktyje;

30.2.3.4. ūkyje naujai taikomos bent dvi technologijos iš nurodytųjų bent viename iš šių Paukštininkystės ūkių TPT papunkčių: 152.3, 155.2., 1561, 158.2;

30.3.    teikiant paramos paraišką veiklai, nurodytai Taisyklių 12.2 papunktyje, investicijos turi atitikti šiuos reikalavimus:

30.3.1. investuojama į naujų biodujų jėgainių statybą ir įengimą;

30.3.2. biodujos gaminamos iš pareiškėjo gyvulininkystės ūkyje susidarančių atliekų (mėšlo ir kitų biologiškai skaidžių atliekų);

30.3.3. pagamintos biodujos, šilumos ir elektros energija naudojama tik pareiškėjo valdos reikmėms;

30.4.    teikiant paramos paraišką veiklai, nurodytai Taisyklių 12.3 papunktyje, investicijos turi atitikti šiuos reikalavimus:

30.4.1. investicijos turi sudaryti sąlygas pareiškėjui pereiti prie aukštesnių nei jam privalomi ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimų. Vertinimo išvadą dėl investicijų atitikties 30.4.2–30.4.4 papunkčiuose numatytiems reikalavimams išduoda Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba Agentūros prašymu;

30.4.2. galvijininkystės (pieninės arba mėsinės) subsektoriuje investuojama į:

30.4.2.1.   veršelių auginimo infrastruktūrą (tvartų įrengimą arba rekonstrukciją), sudarančią  sąlygas veršelius (iki 8 savaičių amžiaus) auginti ne individualiuose garduose, o kartu su jų motinomis;

30.4.2.2.   galvijų auginimo infrastruktūrą (diendaržių, mociono aikštelių, stoginių įrengimą), sudarančią sąlygas galvijus išleisti ganytis į atvirą erdvę / diendaržius ne mažiau kaip 120 dienų per metus;

30.4.2.3.   galvijų auginimo infrastruktūrą (tvartų įrengimą arba rekonstrukciją), sudarančią sąlygas pereiti nuo saitinio prie besaičio galvijų laikymo būdo (netaikoma ekologinės gamybos veiklą vykdantiems pareiškėjams, laikantiems daugiau kaip 50 galvijų);

30.4.3. kiaulininkystės subsektoriuje investuojama į:

30.4.3.1.   nujunkytų paršelių ar kiaulių auginimo infrastruktūrą (kiaulidžių įrengimą arba rekonstrukciją), numatant, kad kiekvienam nujunkytam paršeliui ar auginamai kiaulei būtų skiriama laisvo grindų (be pertvarų) ploto bent 20 proc. daugiau nei numatyta Kiaulių gerovės reikalavimų 8 punkte ir užtikrinant jiems priėjimą prie natūralių užimtumo medžiagų, skirtų smalsumo ir tyrinėjimo poreikiams patenkinti;

30.4.3.2.   sukergtų kiaulaičių ir paršavedžių auginimo infrastruktūrą (kiaulidžių įrengimą arba rekonstrukciją), numatant, kad kiekvienai sukergtai kiaulaitei ar paršavedei būtų skiriama laisvo grindų (be pertvarų) ploto bent 20 proc. daugiau nei numatyta  Kiaulių gerovės reikalavimų 9 punkte ir užtikrinant joms priėjimą prie natūralių užimtumo medžiagų, skirtų smalsumo ir tyrinėjimo poreikiams patenkinti;

30.4.3.3.   kuilių auginimo infrastruktūrą (kiaulidžių įrengimą arba rekonstrukciją), numatant, kad kiekvienam kuiliui būtų skiriama ploto bent 20 proc. daugiau nei numatyta Kiaulių gerovės reikalavimų 10 punkte ir užtikrinant priėjimą prie natūralių užimtumo medžiagų, skirtų smalsumo ir tyrinėjimo poreikiams patenkinti;

30.4.4. paukštininkystės subsektoriuje investuojama į:

30.4.4.1.   vištų dedeklių laikymo infrastruktūrą, sudarančią sąlygas vištas dedekles ir dedeklines vištaites auginti laisvai arba ant kraiko, t. y. vištidžių rekonstrukcija, pertvarkant jas iš narvinių į grindines (skirtas vištų dedeklių ir dedeklinių vištaičių laikymui ant grindų arba laikymui ant grindų su išėjimu į lauko aptvarus);

30.4.4.2.   vištų dedeklių laikymo infrastruktūrą, sudarančią sąlygas vištas dedekles auginti bent 20 proc. mažesniu tankumu, nei numatyta Vištų dedeklių gerovės reikalavimuose, t. y. grindinių vištidžių rekonstrukcija arba naujų grindinių vištidžių įrengimas, numatant, kad vištų dedeklių tankumas viename paukštidės naudingo ploto kvadratiniame metre būtų bent 20 proc. mažesnis, nei numatyta Vištų dedeklių gerovės reikalavimų 17 punkte;

30.4.4.3.   broilerių auginimo infrastruktūrą, kuri gali sudaryti sąlygas broilerius užauginti nenaudojant antibiotikų, t. y. paukštidžių grindų įrengimas laikantis Paukštininkystės ūkių TPT 60.8–60.10 punktų reikalavimų, paukštidžių sienų ir stogų papildomas izoliavimas, naudojant izoliacines medžiagas.

31.     Siekiant gauti paramą pagal Taisyklių 11.3 papunktį, tinkamomis laikomos investicijos, atitinkančios Finansavimo sąlygų aprašo reikalavimus.

32.     Tinkamų finansuoti išlaidų kategorijos:

32.1kai parama teikiama dotacijos forma pagal Taisyklių 11.1, 11.2 papunkčius:

32.1.1. naujų statinių statyba, rekonstravimas, kapitalinis remontas:

32.1.1.1. gamybinių pastatų, skirtų ūkiniams gyvūnams auginti;

32.1.1.2. kitų gyvulininkystės ūkio statinių, tiesiogiai susijusių su Taisyklių 12.1, 12.2 ir 12.3 papunkčiuose nurodytų veiklų vykdymu. Vykdant 12.2 veiklą rekonstravimas, kapitalinis remontas nėra tinkamos išlaidos;

32.1.2. nauji technologiniai įrenginiai (išskyrus skaitmenines ūkininkavimo technologijas):

32.1.2.1. atitinkantys Taisyklių 30.2 papunktyje nurodytus reikalavimus;

32.1.2.2. atitinkantys Taisyklių 30.3 papunktyje nurodytus reikalavimus;

32.1.2.3. atitinkantys Taisyklių 30.4 papunktyje nurodytus reikalavimus;

32.1.3. skaitmeninės ūkininkavimo technologijos: nauji technologiniai įrenginiai, turintys skaitmeninių ūkininkavimo technologijų elementų, atitinkančių bent vieną iš Projektų inovatyvumo vertinimo metodikos 1 priede nurodyto 3 kriterijaus „Skaitmeninimas“ požymių;

32.1.4. projekto bendrosios išlaidos: rengiant ir įgyvendinant projektą patiriamos išlaidos: atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams už konsultacijas, susijusias su aplinkosauginiu ir ekonominiu tvarumu, įskaitant veiklos ir (arba) projektų aprašų ir kitų su jais susijusių dokumentų rengimą, kai šios išlaidos skiriamos nekilnojamajam turtui statyti ir (arba) įsigyti ir gerinti, naujiems įrenginiams ir įrangai, įskaitant techniką, pirkti, taip pat šio projekto viešinimo išlaidos. Finansuojama bendrųjų išlaidų dalis gali būti ne daugiau kaip 10 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų vertės be PVM ir ne didesnė kaip 1 800 Eur. Tuo atveju, kai projekte numatyti statybos, rekonstrukcijos, kapitalinio remonto ar infrastruktūros įrengimo darbai, finansuojama bendrųjų išlaidų suma be PVM gali būti ne didesnė kaip 3 000 Eur;

32.2.    kai parama teikiama lengvatinės paskolos forma pagal Taisyklių 11.2, 11.3 papunkčius:

32.2.1. investicijos į materialųjį ir nematerialųjį turtą, būtiną bent vienai iš Taisyklių 12.1, 12.2, 12.3 papunkčiuose nurodytų veiklų vykdyti:

32.2.1.1. išlaidų kategorijos, apibrėžtos Taisyklių 32.1.1, 32.1.2, 32.1.3 papunkčiuose;

32.2.1.2. ūkinių gyvūnų įsigijimas, būtinas bent vienai iš Taisyklių 12.1, 12.2, 12.3 papunkčiuose nurodytų veiklų vykdyti:

32.2.2. finansavimas apyvartiniam kapitalui papildyti, susijęs su bent vienos iš Taisyklių 12.1, 12.2, 12.3 papunkčiuose nurodytų veiklų vykdymu:

32.2.2.1. trumpalaikio turto įsigijimas (medžiagos, pašarai, augalų ir gyvūnų apsaugos priemonės, įrengimų atsarginės dalys ir pan.);

32.2.2.2. darbo užmokestis ir su juo susiję mokesčiai;

32.2.2.3. su ūkio veikla susiję mokesčiai ir einamosios išlaidos (turto mokestis, turto nuoma, turto draudimo išlaidos, komunalinės išlaidos, administravimo išlaidos, anksčiau sudarytų paskolų, jei jos nebuvo finansuotos ES lėšomis, palūkanos ir kt.);

32.2.2.4. debitoriniai įsipareigojimai ir kitos apyvartinės išlaidos, būtinos ūkinei veiklai vykdyti;

32.2.2.5. išlaidos PVM, sumokėtam už prekes ar paslaugas, susijusias su investicijomis į materialųjį, nematerialųjį ar biologinį turtą.

33.  Netinkamomis finansuoti laikomos išlaidos:

33.1.    nurodytos Administravimo taisyklių 130.1–130.3, 13.5–130.10 papunkčiuose;

33.2.    neatitinkančios Taisyklių 30 punkto reikalavimų;

33.3.    investicijos į turtą, kurio valdymo, naudojimo ar disponavimo teisė pareiškėjui apribota (pvz., turtas areštuotas);

33.4.    papildomai, kai parama teikiama dotacijos forma pagal Taisyklių 11.1, 11.2 papunkčius, netinkamomis finansuoti laikomos šios išlaidos:

33.4.1. pridėtinės vertės mokestis, atsižvelgiant į Administravimo taisyklių 127–129  punktų nuostatas;

33.4.2. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas, nesilaikant teisės aktuose nustatytos pirkimų tvarkos;

33.4.3. ūkinių gyvūnų įsigijimas;

33.4.4. išlaidos, kurių technines savybes apibūdinantys pagrindiniai techniniai parametrai ir modelis skiriasi nuo nurodytųjų paramos sutartyje, jei jos patirtos perkant prekes, paslaugas ir (ar) darbus pagal Administravimo taisyklių 113–114 punktų nuostatas, išskyrus atvejus, kai paramos gavėjas pateikia įrodymo dokumentus, kad tam tikrų parametrų ar modelio prekės jau negaminamos;

33.5.    papildomai, kai parama teikiama lengvatinės paskolos forma pagal Taisyklių 11.2, 11.3 papunkčius, netinkamomis finansuoti laikomos šios išlaidos:

33.5.1. Taisyklių 33.2 papunktyje nurodytos išlaidos;

33.5.2. esamų paskolų refinansavimo išlaidos;

33.5.3. išlaidos, skirtos asmeniniam turtui, nesusijusiam su ūkine veikla, įsigyti;

33.6.    kai tai pačiai investicijai parama teikiama ir dotacijos ir lengvatinės paskolos forma pagal Taisyklių 11.2 papunktį, netinkamomis finansuoti laikomos išlaidos, nurodytos Taisyklių 33.3 papunktyje.

 

XI SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

34.  Paramos paraiška pateikiama pagal Taisyklių 1 priede nurodytą formą. Kvietimo teikti paraiškas metu pareiškėjas gali pateikti tik vieną paramos paraišką.

35.  Vienoje paramos paraiškoje galima kreiptis paramos pagal vieną ar daugiau Taisyklių 12 punkte nurodytų veiklų, laikantis Taisyklių 14 punkto sąlygų. 

36.  Paramos paraiška ir su paramos paraiška pateikiami dokumentai turi būti pateikti per ŽŪMIS Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

37.  Paramos paraiškos pildomos, registruojamos ir vertinamos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

 

XII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ ATRANKA

 

38.  Pagal šią intervencinę priemonę  pateiktoms paramos paraiškoms, vadovaujantis Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 79 straipsnio 1 dalimi, atrankos vertinimas nėra atliekamas.

39.  Paramos paraiškų priėmimas vykdomas iki paramos paraiškų priėmimo pabaigos datos, numatytos paramos paraiškų priėmimo tvarkaraštyje, tačiau ne ilgiau nei pasiekiama paramos paraiškų priėmimo etapui skirta lėšų suma dotacijos forma arba lengvatinių paskolų forma. Kai paramos paraiškų priėmimo pabaigos data nėra nustatyta (t. y. paramos paraiškų priėmimo tvarkaraštyje numatomas tęstinis kvietimas), paramos paraiškų priėmimas vykdomas tol, kol pasiekiama paramos paraiškų priėmimo etapui skirta lėšų suma dotacijos forma arba lengvatinių paskolų forma.

40.  Pasiekus paramos paraiškų priėmimo etapui skirtą lėšų sumą (dotacijos arba lengvatinės paramos forma) paramos paraiškų priėmimas stabdomas tokia tvarka:

40.1.    Agentūra, nustačiusi, kad yra pasiekta paraiškų priėmimo etapui skirta lėšų suma, kitą darbo dieną apie šį faktą paskelbia Agentūros interneto svetainėje ir informuoja Ministeriją. Informaciniame pranešime apie paraiškų priėmimo stabdymą turi būti nurodytas galutinis paraiškų priėmimo momentas (data, valanda), kuris negali būti vėlesnis nei tos pačios dienos 23:59 val.;

40.2.    paraiškos, pateiktos nuo informacinio pranešimo paskelbimo iki jame nurodyto galutinio paraiškų priėmimo momento, yra priimamos ir vertinamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka;

40.3.    paraiškos, pateiktos po informaciniame pranešime nurodyto galutinio paraiškų priėmimo momento, nepriimamos ir nevertinamos;

40.4.    Agentūra atlieka visų iki paraiškų priėmimo stabdymo momento gautų paramos paraiškų tinkamumo skirti paramą vertinimą Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka;

40.5.    jei atlikus visų gautų paramos paraiškų tinkamumo skirti paramą vertinimą šioms paramos paraiškoms reikalingų finansuoti lėšų poreikis viršija paramos paraiškų priėmimo etapui skirtą lėšų sumą, taikoma ši tvarka:

40.5.1. jei paramos paraiškoms reikalingų finansuoti lėšų poreikis  yra ne didesnis kaip 10 proc. paramos paraiškų priėmimo etapui skirtos lėšų sumos, visos šios paraiškos finansuojamos virškontraktuojant lėšas iš kitiems paramos paraiškų priėmimo etapams skirtos lėšų sumos;

40.5.2. jei paramos paraiškoms reikalingų finansuoti lėšų poreikis viršija 10 proc. paramos paraiškų priėmimo etapui skirtos lėšų sumos, sprendimą dėl papildomo lėšų skyrimo šioms paramos paraiškoms finansuoti priima Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano valdymo komitetas (toliau – PVK).

41Tuo atveju, kai pasiekus paramos paraiškų priėmimo etapui skirtą lėšų sumą (dotacijos forma) paraiškų priėmimas pagal 11.1 ir 11.2 papunkčius stabdomas, pareiškėjai ir toliau, t. y. iki paramos paraiškų priėmimo pabaigos datos, gali teikti paraiškas paramai gauti pagal 11.3 papunktį.

 

XIII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS

 

42.  Paramos paraiškų, pateiktų pagal Taisyklių 11.1, 11.2 papunkčius (dotacijos forma), tvirtinimo būdai:

42.1.    kai prašoma paramos suma yra iki 300 000 Eur (įskaitytinai), Agentūra teikia ją svarstyti Agentūros sudarytam Projektų atrankos komitetui (toliau – Agentūros PAK), į kurio sudėtį įtraukiamas ir Ministerijos atstovas (-ai). Sprendimas dėl paramos skyrimo arba neskyrimo įforminamas Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka;

42.2.    kai prašoma paramos suma viršija 300 000 Eur be PVM:

42.2.1. Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę ir nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas, kurias teikia Ministerijai;

42.2.2. Ministerijos sudarytas Projektų atrankos komitetas (toliau – Ministerijos PAK) svarsto projektus ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą dėl finansuotinų ir (arba) nefinansuotinų projektų. Vadovaujantis Ministerijos PAK rekomendacijomis, sprendimą dėl paramos skyrimo arba neskyrimo priima žemės ūkio ministras ar jo įgaliotas asmuo. Projektų atrankos komitetas sudaromas ir jo darbas organizuojamas, sprendimai dėl paramos skyrimo arba neskyrimo priimami ir apie priimtą sprendimą informuojama Agentūra Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

43.  Sprendimas dėl paramos skyrimo arba neskyrimo  įforminamas ir apie jį pareiškėjai informuojami Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Pareiškėjas, pasirašęs paramos sutartį, šios sutarties įsigaliojimo dieną tampa paramos gavėju.

44.  Paramos paraiškoms, pateiktoms pagal Taisyklių 11.2, 11.3 papunkčius dėl lengvatinių paskolų suteikimo, Agentūra per 5 darbo dienas nuo tinkamumo gauti paskolą vertinimo pabaigos parengia ir pagal Taisyklių 2 priede pateiktą formą pareiškėjui išduoda tinkamumo gauti lengvatinę paskolą pažymą (galioja 6 mėnesius nuo jos išdavimo datos), su kuria jis kreipiasi į finansų tarpininką dėl paskolos suteikimo, pristatydamas ir kitus finansų tarpininko pareikalautus dokumentus.

45.  Kai paramos paraiška teikiama pagal Taisyklių 11.2 papunktį dotacijai ir lengvatinei paskolai gauti, jei finansų tarpininkas pareiškėjo numatytam įgyvendinti projektui atsisako suteikti paskolą arba pareiškėjas nusprendžia atsisakyti pasinaudoti finansų tarpininko suteikta lengvatine paskola, pareiškėjas privalo per 20 darbo dienų nuo finansinio tarpininko sprendimo apie paskolos suteikimą arba nesuteikimą gavimo raštu informuoti Agentūrą ir gali rašyti prašymą skirti jo įgyvendinamam projektui tik paramą dotacijos forma, tačiau turi pagrįsti kitą finansavimo šaltinį. 

46.  Pareiškėjas, kuriam parama skirta pagal Taisyklių 11.3 papunktį, tampa paramos gavėju, kai tarp jo ir finansų tarpininko pasirašoma paskolos sutartis, apie kurią per 10 darbo dienų nuo paskolos sutarties sudarymo ir informacijos iš finansų tarpininko gavimo Agentūrą informuoja NPĮ.

 

XIV SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA

 

47.  Mokėjimo prašymai teikiami ir administruojami Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Mokėjimo prašymai kartu su reikiamais priedais turi būti pateikti tik per ŽŪMIS.

48.  Paramos lėšos mokamos ne daugiau kaip pagal keturis mokėjimo prašymus.

49.  Jei projekte numatytos statybos, taikomi šie reikalavimai:

49.1.    statybos turi būti vykdomos vienu etapu be tarpinių mokėjimų, tačiau jei technologiškai statybas galima išskirti į kelis etapus, gali būti pateikiami keli mokėjimo prašymai;

49.2.    jei numatyta kelių atskirų statinių statyba, ji gali būti vykdoma etapais ir mokėjimo prašymas pateikiamas užbaigus kiekvieną statybų etapą;

49.3.    statybos ir (arba) rekonstrukcijos ir (arba) kapitalinio remonto darbų užbaigimo dokumentai, kai jie privalomi pagal teisės aktų reikalavimus, turi būti pateikti ne vėliau kaip su galutiniu mokėjimo prašymu.

50.  Lengvatinės paskolos, suteiktos pagal Taisyklių 11.2, 11.3 papunkčius, lėšos išmokamos finansų tarpininko ir pareiškėjo pasirašytoje paskolos sutartyje nustatytais terminais ir sąlygomis.

51.  Paramos gavėjų atsiskaitymai su tiekėjais turi vykti tik per finansų įstaigas, turinčias Lietuvos banko suteiktą veiklos licenciją.

52Paramos lėšos (dotacijos forma) paramos gavėjams pagal intervencinę priemonę išmokamos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka ir šiais būdais:

52.1.    išlaidų kompensavimo (įskaitant išlaidų apmokėjimą pagal fiksuotuosius įkainius);

52.2.    sąskaitų apmokėjimo.

53Paramos gavėjui taikomas paramos lėšų išmokėjimo būdas (-ai) nustatomas (-i) paramos sutartyje. Į vieną mokėjimo prašymą negali būti įtrauktos projekto išlaidos, kurioms apmokėti taikomi abu Taisyklių 52 punkte nurodyti išlaidų apmokėjimo būdai.

54.  Projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:

54.1.    sostinės regionui taikoma 43 proc. EŽŪFKP įnašo norma;

54.2.    Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui taikoma 85 proc. EŽŪFKP įnašo norma.

55.  Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal projekto įgyvendinimo vietą.

 

XV SKYRIUS

SANKCIJOS

 

56.  Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui gali būti taikomos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 3D-929 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano priemones taikymo metodikos patvirtinimo“, numatytos sankcijos.

57.  Nustačius, kad paramos gavėjas nesilaiko įsipareigojimų, numatytų Taisyklių 19.3.1 papunktyje, jam taikomas reikalavimas grąžinti dalį sumokėtos paramos sumos, skirtos Taisyklių 12.3 papunktyje nurodytai veiklai vykdyti. Grąžinama dalis apskaičiuojama proporcingai sumažėjusiam SG (lyginant su paramos paraiškoje nurodytu SG) ūkinių gyvūnų bandoje (pulke), kurioje (-iame) pereinama prie aukštesnių nei pareiškėjui privalomi ūkinių gyvūnų gerovės reikalavimų. Nustačius, kad ūkinių gyvūnų bandoje (pulke) SG sumažėjęs ne daugiau kaip 10 proc. (lyginant su paramos paraiškoje nurodytu SG), sankcija netaikoma.

58.  Nustačius, kad paramos gavėjas nesilaiko įsipareigojimų, numatytų Taisyklių 19.3.2 -19.3.8 papunkčiuose, jam taikomas reikalavimas grąžinti visą sumokėtą paramos sumą, skirtą 12.3 veiklai vykdyti.

59.  Pažeidimai, susiję su lengvatinėmis paskolomis, administruojami Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

XVI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

60.          Projekto įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas bei skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

______________