herbas-L_spalvotas

 

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS BANKO VALDYBOS 2012 M. RUGPJŪČIO 2 D. NUTARIMO

NR. 03-176 „DĖL BANKŲ VIDAUS VALDYMO BENDRŲJŲ REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2022 m. liepos 14 d. Nr. 03-112

Vilnius

 

 

Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

Pakeisti Lietuvos banko valdybos 2012 m. rugpjūčio 2 d. nutarimą Nr. 03-176 „Dėl Bankų vidaus valdymo bendrųjų reikalavimų aprašo patvirtinimo“:

1. pakeisti nutarimo preambulę ir ją išdėstyti taip:

„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnio 4 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 36 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos centrinių kredito unijų įstatymo 24 straipsnio 3 dalimi, įgyvendindama 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2013/36/ES dėl galimybės verstis kredito įstaigų veikla ir dėl riziką ribojančios kredito įstaigų ir investicinių įmonių priežiūros, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2002/87/EB ir panaikinamos direktyvos 2006/48/EB bei 2006/49/EB su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. gegužės 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/878, ir atsižvelgdama į 2021 m. liepos 2 d. Europos bankininkystės institucijos vidaus valdymo gairėse (EBA/GL/2021/05) (angl. Guidelines on Internal Governance) pateiktas rekomendacijas, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:“;

2. pakeisti nurodytu nutarimu patvirtintą Bankų vidaus valdymo bendrųjų reikalavimų aprašą:

2.1. pakeisti 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 575/2013 dėl prudencinių reikalavimų kredito įstaigoms ir investicinėms įmonėms ir kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 648/2012 (toliau – Reglamentas), 2021 m. liepos 2 d. Europos bankininkystės institucijos vidaus valdymo gairėse (EBA/GL/2021/05) , Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme, Lietuvos Respublikos bankų įstatyme, Lietuvos banko valdybos 2013 m. lapkričio 14 d. nutarime Nr. 03-181 „Dėl Lietuvos banko prižiūrimų finansų rinkos dalyvių vadovų ir pagrindines funkcijas atliekančių asmenų vertinimo nuostatų patvirtinimo“ ir Europos bankininkystės institucijos ir Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijos priimtose Gairėse dėl valdymo organo narių ir pagrindines funkcijas atliekančių asmenų tinkamumo vertinimo (EBA/GL/2021/06) (toliau – Gairės).“;

2.2. pakeisti 5.7 papunktį ir jį išdėstyti taip:

5.7. banko kontrolės sistemos, kuri apimtų rizikos kontrolės, atitikties (taip pat užtikrinant pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos srityje nustatytų reikalavimų laikymąsi) ir vidaus audito funkcijas, kūrimas ir diegimas;“

2.3. pakeisti 22 punktą ir jį išdėstyti taip:

22. Asmenys, vadovaujantys banko organams, turi siekti, kad pareigos būtų aiškiai paskirstytos banko organų nariams ir užtikrintas veiksmingas apsikeitimas informacija tarp jų, kad nariai būtų susipažinę su svarstomais klausimais, juos suprastų ir būtų užtikrintas banko organų priimamų sprendimų objektyvumas ir nešališkumas. Banko valdyba vieną iš savo narių turi paskirti atsakingu už Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme nustatytų pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo organizavimą. Priimant sprendimus turi būti atsižvelgiama į kiekvieno nario nuomonę, sprendimų priėmimo procesas turi būti protokoluojamas.“;

2.4. pakeisti 29.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

29.1. turėti tinkamą prieigą prie visos informacijos iš kontrolės funkcijas vykdančių asmenų, įskaitant teisės, finansų, vidaus audito, atitikties, įskaitant informaciją apie pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos reikalavimų įgyvendinimą ir pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikos valdymą, žmogiškųjų išteklių duomenis, taip pat informaciją apie banko rizikos padėtį, galimus reikšmingus pažeidimus, priemones, kurių imtasi arba siūloma imtis tiems pažeidimams taisyti;“

2.5. pakeisti 39 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

39. Organizacinės struktūros ir vidaus valdymo sistemos reikšmingi pakeitimai daromi tik įvertinus jų įtaką banko veiklai ir rizikos valdymo procesų veiksmingumui. Banko vidaus dokumentuose turi būti aiškiai reglamentuoti kriterijai, kuriais remiantis organizacinės struktūros ir vidaus valdymo sistemos pakeitimai būtų laikomi reikšmingais. Banko organai turi vengti kurti sudėtingas ir neskaidrias struktūras. Priimant sprendimus turi būti atsižvelgiama į rizikos vertinimo, kuriuo siekiama nustatyti, ar tokios struktūros galėtų būti naudojamos su pinigų plovimu ar kitais finansiniais nusikaltimais susijusiais tikslais, rezultatus. Banko organai turi užtikrinti, kad į rizikos vertinimo procesą būtų įtraukti vidaus kontrolės (rizikos valdymo, atitikties, pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo ir vidaus audito) funkcijas atliekantys asmenys. Atliekant rizikos vertinimą atsižvelgiama bent į tai:“;

2.6. pakeisti 51 punktą ir jį išdėstyti taip:

51. Banko organai turi užtikrinti, kad rizikos kontrolės funkciją atliekantys asmenys būtų atsakingi už tai, kad visa reikšminga rizika būtų nustatyta ir įvertinta. Rizikos kontrolės funkciją atliekantys asmenys turi dalyvauti rengiant banko rizikos strategiją ir priimant visus sprendimus dėl reikšmingos rizikos valdymo. Banko valdymo organams turi būti periodiškai teikiama visapusiška visų banko patiriamos rizikos rūšių apžvalga. Įvertinant patiriamą riziką taip pat turi būti atsižvelgiama į aplinkos, socialinius ir valdymo rizikos veiksnius, kurie gali turėti įtakos atskirų rūšių rizikai (pvz., kredito rizikai – dėl veiksnių, susijusių su perėjimu prie tvarios ekonomikos, arba dėl išorės fizinių su klimatu susijusių įvykių, galinčių paveikti skolininkus, rinką, likvidumą, operacinei rizikai ir reputacijos rizikai – dėl veiksnių, susijusių su užsakomosiomis paslaugomis, teisinei rizikai – sutarčių ar darbo teisės srityje ir pan.). Rizikos kontrolės funkciją atliekantys asmenys, įskaitant atsakingus už pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimą, turi turėti galimybę tiesiogiai informuoti banko valdybą, stebėtojų tarybą ir, jeigu įsteigtas, Rizikos komitetą apie esančius arba galinčius atsirasti specifinius rizikos pokyčius, kurie gali daryti bankui neigiamą poveikį.“;

2.7. pakeisti 53 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

53. Banko organai turi užtikrinti, kad banke būtų sukurti ir skatinami įgyvendinti veiklos etikos ir profesiniai standartai, įskaitant nuostatas dėl darbuotojų nediskriminavimo dėl lyties, rasės, odos spalvos, etninės ar socialinės kilmės, genetinių bruožų, kalbos, religijos ar tikėjimo, politinių ar kitokių pažiūrų, priklausymo tautinei mažumai, turtinės padėties, gimimo, negalios, amžiaus ar seksualinės orientacijos. Atlygio ir įdarbinimo politika, karjeros raida ir planavimas, galimybės mokytis ir pretenduoti į laisvas darbo vietas bei reintegracija po motinystės, tėvystės ar vaiko priežiūros atostogų turi būti neutrali lyties atžvilgiu, užtikrinant lygias galimybes visiems darbuotojams, nepriklausomai nuo jų lyties. Kartu turi būti siekiama, kad banko organuose ir vadovaujamas pareigas einančių darbuotojų grupėje būtų geriau atstovaujama nepakankamai atstovaujamos lyties asmenims. Bankas taip pat turi atskirai stebėti vyrų ir moterų darbo užmokesčio skirtumo raidą (pagal Komisijos deleguotąjį reglamentą (ES) 2021/923 nustatytųjų darbuotojų (išskyrus banko organų narius), banko organo narių, kitų darbuotojų). Banko vidaus dokumentuose nurodoma, kaip turi būti laikomasi minėtų standartų:“;

2.8. pakeisti 601 punktą ir jį išdėstyti taip:

601. Sudaryti sandoriai su Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 52 straipsnyje nurodytais asmenimis turi būti pagrįsti dokumentais, kuriuos prireikus bankas galėtų pateikti priežiūros institucijai. Dokumentuose turi būti nurodyta:

601.1. asmens pavadinimas ir jo statusas (t. y. banko organo ar susijusios šalies narys, sandorio su susijusia šalimi atveju banko organo narys, su kuriuo šalis yra susijusi, ir santykių su susijusia šalimi pobūdis);

601.2. sandorio rūšis ir suma;

601.3. taikomos sąlygos;

601.4. sandorio patvirtinimo data;

601.5. asmens arba banko organo, priimančio sprendimą dėl sandorio patvirtinimo ir taikytinų sąlygų, pavadinimas ir sudėtis;

601.6. ar sandoris sudarytas rinkos sąlygomis (taip / ne);

601.7. ar sandoris sudarytas visiems darbuotojams prieinamomis sąlygomis (taip / ne);

601.8. sandorio procentinė dalis ir visų su tuo pačiu skolininku sudarytų sandorių likučių sumos procentinė dalis, palyginti su:

601.8.1. 1 lygio kapitalo ir 2 lygio kapitalo suma;

601.8.2. įstaigos bendru 1 lygio nuosavu kapitalu;

601.9. ar sandoris (paskola) yra didelės pozicijos dalis;

601.10. visų su tuo pačiu asmeniu sudarytų sandorių likučių bendros sumos santykinis svoris, apskaičiuotas kaip procentinė dalis padalijant visą negrąžintą sumą iš bendros su banko organo nariais ir jų susijusiomis šalimis sudarytų sandorių negrąžintos sumos.“

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                                                 Gediminas Šimkus