AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS 2017 M. BALANDŽIO 21 D. DIREKTORIAUS ĮSAKYMO NR. V3-21 „DĖL FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO KOKYBĖS PERŽIŪROS ATLIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2022 m. vasario 17 d. Nr. V3-6

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo 41 straipsnio 4 dalies 2 punktu, atsižvelgdamas į Audito priežiūros komiteto pateiktą nuomonę, įformintą 2022 m. vasario 9 d. protokolo nutarimu Nr. A1-2:

1. p a k e i č i u Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2017 m. balandžio 21 d. direktoriaus įsakymu Nr. V3-21 „Dėl finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašą ir išdėstau jį nauja redakcija (pridedama);

2. n u s ta t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2022 m. rugsėjo 1 d.

 

 

Direktorius                                                                                                                    Audrius Linartas

 

PATVIRTINTA

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir

nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

2017 m. balandžio 21 d. įsakymu Nr. V3-21

(Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo

valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų

ministerijos direktoriaus 2022 m. vasario 17 d.

įsakymo Nr. V3-6 redakcija)

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato ne viešojo intereso įmonių auditorių (toliau – auditoriai) ir ne viešojo intereso įmonių audito įmonių (toliau – audito įmonės) atlikto finansinių ataskaitų rinkinio ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio (jeigu nenurodyta kitaip, toliau – finansinės ataskaitos) audito kokybės, audito įmonėse įdiegtos kokybės kontrolės sistemos veikimo, Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo (toliau – Įstatymas) reikalavimų, nepriklausomumo ir kitų profesinės etikos principų laikymosi peržiūros atlikimą pagal metinius finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų (toliau – peržiūra) planus.

2. Šis tvarkos aprašas parengtas vykdant Įstatymo 41 straipsnio 4 dalies 2 punkto reikalavimus.

3. Šiame tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

3.1. Užduotis – auditoriaus kontrolieriaus peržiūrai pasirinktas konkretus atliktas finansinių ataskaitų auditas ar konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas (toliau kartu – auditas).

3.2. Pastaba – auditoriaus kontrolieriaus pastebėjimas siekti aukštesnės audito kokybės arba audito įmonės efektyvesnės kokybės kontrolės sistemos, kai nustatyti nereikšmingi nukrypimai nuo teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, tačiau sukurta kokybės kontrolės sistema yra veiksminga ir nuosekli, o surinkti audito įrodymai yra pakankami ir tinkami auditoriaus nuomonei pagrįsti.

3.3. Trūkumas – teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, reikalavimų netinkamas taikymas arba  nesilaikymas.

3.4. Rekomendacija – auditoriaus kontrolieriaus siūlymas šalinti nustatytus audito atlikimo trūkumus ir (arba) siūlymas siekti aukštesnės atliekamo audito kokybės arba audito įmonės efektyvesnės kokybės kontrolės sistemos.

3.5. Peržiūros rezultatų vertinimas – auditoriaus kontrolieriaus atliekamas audito kokybės ir (arba) audito įmonės kokybės kontrolės sistemos įvertinimas, pateikiamas auditoriaus kontrolieriaus ataskaitoje atsižvelgiant į surinktų auditoriaus kontrolieriaus atsakymų į svarbius ir labai svarbius klausimus skaičių procentinę išraišką bei įvertinus kitus atlikto audito kokybės aspektus. Auditoriaus kontrolieriaus atsakymų vertinimo tikslas yra atspindėti audito atlikimo ir (arba) kokybės kontrolės sistemos veikimą, nurodyti trūkumus, kurie gali turėti įtakos galutiniam vertinimui.

3.6. Peržiūros ataskaita – auditoriaus kontrolieriaus rengiama (rengiamos) audito įmonės ir (arba) auditoriaus peržiūros ataskaita (ataskaitos), kuriai (kurioms) taikomi Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Įstaiga) patvirtinti Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros ataskaitos reikalavimai.

3.7. Kitos sąvokos suprantamos taip, kaip jos vartojamos Įstatyme ir tarptautiniuose audito standartuose.

 

II SKYRIUS

PASIRUOŠIMAS PERŽIŪRAI

 

4. Jei audito įmonė yra įtraukta į auditorių ir audito įmonių metinį peržiūrų planą, ji per 15 darbo dienų nuo pranešimo apie tai gavimo dienos privalo pateikti Lietuvos auditorių rūmams (toliau – LAR) užpildytą A anketą (1 priedas). Gautą A anketą kartu su paskutinės peržiūros dokumentais (paskutinės peržiūros ataskaita, rekomendacijų įgyvendinimo planu, informacija apie rekomendacijų įgyvendinimą), turimą po paskutinės peržiūros atliktų audito kokybės tyrimų rezultatų ir kitą peržiūrai atlikti svarbią informaciją LAR ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų iki pirmųjų numatytų peržiūrų perduoda peržiūrą atlikti paskirtam auditoriui kontrolieriui.

5. Paskirtas peržiūrą atlikti auditorius kontrolierius ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki numatytos peržiūros atlikimo pradžios suderina su audito įmonės vadovu ar jo įgaliotu asmeniu (toliau – vadovas) konkrečią peržiūros atlikimo datą. Jei faktinė peržiūros atlikimo data skiriasi nuo LAR numatytos peržiūros atlikimo datos, auditorius kontrolierius apie pakeistą peržiūros atlikimo datą ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki numatytos peržiūros atlikimo pradžios praneša LAR.

6. Atliekant peržiūrą taip pat turi teisę dalyvauti LAR kokybės kontrolės komiteto (toliau – Komitetas) ir (arba) stebėtojų teisėmis Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Įstaiga) deleguoti asmenys. Apie tokį delegavimą audito įmonė ir auditorius kontrolierius informuojami ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki peržiūros pradžios. Audito įmonė, nesutinkanti su deleguotų asmenų kandidatūromis, apie tai privalo informuoti delegavusią instituciją ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas iki peržiūros pradžios ir nurodyti nesutikimo priežastis. Komitetas ir (arba) Įstaiga turi teisę deleguoti kitus asmenis arba įvertinę nesutikimo priežastis neatsižvelgti į audito įmonės nuomonę ir apie tai ją informuoti.

 

III SKYRIUS

PERŽIŪROS ATLIKIMAS

 

7. Peržiūra pradedama auditoriaus kontrolieriaus pokalbiu su audito įmonės vadovu, kurio metu auditorius kontrolierius susipažįsta su audito įmone ir informuoja audito įmonės vadovą apie numatomą peržiūros eigą. Peržiūra atliekama dalyvaujant fiziškai ir (arba) nuotoliniu būdu, dokumentai susiję su peržiūros atlikimu pateikiami elektroninių ryšių priemonėmis ir (arba) kitais būdais.

8. Auditorius kontrolierius turi įvertinti, ar tikrinama audito įmonė ir auditorius yra jų priežiūros objektas. Nustačius, kad audito įmonė ir auditorius audituoja viešojo intereso įmonę auditorius kontrolierius privalo informuoti LAR ir Įstaigą.

9. Auditorius kontrolierius peržiūrai užduotis atsirenka pagal audito įmonės jam susipažinti pateiktą į peržiūrų planą įtraukto auditoriaus atliktų auditų sąrašą (13 priedas). Į atliktų auditų sąrašą įtraukiami visi po paskutinės auditoriaus peržiūros iki 13 priedo pildymo datos atlikti auditai ir kurių audito bylos turėjo būti užbaigtos. Jeigu auditoriaus peržiūra nebuvo atlikta, tai į atliktų auditų sąrašą įtraukiami per paskutinius šešerius metus arba nuo auditoriaus vardo suteikimo dienos, jeigu laikotarpis nuo auditoriaus vardo suteikimo yra trumpesnis negu šešeri metai, iki 13 priedo pildymo datos atlikti auditai ir kurių audito bylos turėjo būti užbaigtos. Atliktų auditų sąrašas naudojamas tik užduotims atrinkti. Apie pasirinktas užduotis auditorius kontrolierius informuoja audito įmonę. Pasirinkdamas auditus peržiūrai auditorius kontrolierius turi siekti, kad peržiūrai parinktos užduotys atspindėtų aktualiausio laikotarpio auditoriaus darbą, skirtingas auditoriaus audituotas veiklos sritis ir kad peržiūra atskleistų galimus atlikto audito kokybės trūkumus. Auditorius kontrolierius 13 priedo skiltyje „Kita svarbi informacija“ pažymi atrinktus auditus, pasirašo sąrašą ir grąžina jį audito įmonei, kuri privalo sąrašą saugoti iki kitos peržiūros.

10. Audito įmonė auditoriui kontrolieriui pateikia peržiūrai atrinktų auditų vientisas galutines užduoties bylas (popierines ir (arba) elektronines), kuriose atliktos užduoties bylos užbaigimo procedūros atitinka 1-ojo tarptautinio kokybės kontrolės standarto reikalavimus.

11. Auditus peržiūrai auditorius kontrolierius atrenka pasinaudodamas audito įmonės kokybės kontrolės sistemos vertinimu, rizika pagrįsta atranka ir profesiniu sprendimu. Auditų atranką peržiūrai, savo sprendimus ir kriterijus, kuriais remdamasis atliko atranką, auditorius kontrolierius turi aprašyti peržiūros ataskaitoje. Atlikdamas rizika pagrįstą auditų atranką auditorius kontrolierius gali įvertinti šiuos veiksnius:

11.1. ar buvo atliktas konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas;

11.2. ar rizikinga ūkio šaka, kurioje veikia audituota įmonė ir ar sudėtinga audituotos įmonės veikla;

11.3. ilgesnį nepertraukiamo auditavimo laikotarpį;

11.4. ar auditui atlikti skirta mažai valandų;

11.5. atlikto audito svarbą visuomenei, finansų rinkai, investuotojams, kiek plačiai auditoriaus ir audito įmonės atlikto audito rezultatais galėjo būti naudojamasi;

11.6. auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarkos aprašo 6 punkte nurodyta tvarka Įstaigos nustatytus veiksnius;

11.7. kitus veiksnius.

Jei įvertinus 11 p. nurodytus rizikos veiksnius peržiūrai atrenkami auditai yra vienodos rizikos, tačiau skirtingų laikotarpių, pirmenybė teikiama einamaisiais metais atliktam auditui.

12. Auditorius kontrolierius atliktus auditus peržiūrai atsirenka tokiu būdu:

12.1. Iš 9 punkte nurodyto atliktų auditų sąrašo kiekvieno į peržiūrų planą įtraukto auditoriaus peržiūrai parenkama po 2 užduotis ir pildomos C (3 priedas) bei atsižvelgiant į pasirinktą atliktą auditą D (4, 5, 6, 7, 8, 11 priedai) anketos.

12.2. Auditorius kontrolierius peržiūrai gali atrinkti ir daugiau užduočių, jeigu:

12.2.1. pagal Tvarkos aprašo 12.1 punktą atrinktose užduotyse nustatęs audito atlikimo trūkumų (pavyzdžiui, planavimo, dokumentavimo, rezultatų apibendrinimo ar pan.) siekia įvertinti trūkumų pasikartojimą ir paplitimą;

12.2.2. yra gavęs informacijos iš Įstaigos ar LAR ar yra nustatęs požymių, kad audito įmonės kokybės kontrolės sistemos ar konkretaus atlikto audito kokybė ankstesniais laikotarpiais galėjo turėti trūkumų;

12.2.3. dėl konkretaus atlikto audito kokybės LAR gavo skundų.

12.3. Pagal Tvarkos aprašo 12.2 punktą atrinkus užduotis auditoriaus kontrolieriaus sprendimu gali būti peržiūrima visa užduotis ar tam tikra užduoties sritis. Auditoriaus kontrolieriaus sprendimas ir jį pagrindžiantys argumentai, dėl užduoties atrinkimo (neatrinkimo) ir atrinktos užduoties tikrinimo apimties turi būti aprašyti auditoriaus peržiūros ataskaitoje.

13. Prieš užduoties parinkimą auditorius kontrolierius turi būti peržiūrėjęs LAR pateiktą informaciją:

13.1. kokios auditoriui pareikštos pretenzijos, skundai ar kitokios pastabos dėl atlikto audito kokybės nuo paskutinės auditoriaus peržiūros datos arba nuo auditoriaus vardo suteikimo dienos;

13.2. paskutinės atliktos peržiūros ir po paskutinės peržiūros atlikto audito kokybės tyrimų rezultatus;

13.3. kokių priemonių auditorius ir (ar) audito įmonė ėmėsi, kad ištaisytų nurodytus atlikto audito kokybės trūkumus, jeigu jų buvo nustatyta paskutinės atliktos peržiūros metu bei rekomendacijų įgyvendinimo planą;

13.4. po paskutinės atliktos peržiūros LAR gautas audito įmonės metines ataskaitas.

14. Atlikdamas peržiūrą auditorius kontrolierius vadovaujasi šio Tvarkos aprašo priede pateiktomis anketomis.

15. Tikrindamas audito įmonės kokybės kontrolės sistemą auditorius kontrolierius visada užpildo B anketą (2 priedas) ir B anketos suvestinę (9 priedas).

16. Tikrindamas užduotį auditorius kontrolierius visada užpildo užduoties C anketą (3 priedas), D anketų suvestinę (11 priedas) ir jei užduotis yra:

16.1. finansinių ataskaitų auditas, pildoma D1 anketa (4 priedas) bei D1 anketos priedas (5 priedas);

16.2. konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas, pildoma D2 anketa (6 priedas);

16.3. kredito unijos auditas, pildoma D1 anketa (4 priedas), D1 anketos priedas (5 priedas) ir D3 anketa (7 priedas);

16.4. mokėjimo įstaigos, elektroninių pinigų įstaigos auditas, pildoma D1 anketa (4 priedas), D1 anketos priedas (5 priedas) ir anketa D4 (8 priedas).

17. Atliekant peržiūrą turi teisę dalyvauti ir audito įmonės darbuotojai (auditoriai, auditoriaus padėjėjai ir kiti audito įmonės darbuotojai, atsakingi už audito įmonės kokybės kontrolės sistemos veikimą ar dalyvavę atliekant peržiūrėti atrinktą auditą), įskaitant buvusius audito įmonės darbuotojus, jei to reikia, bei audito metu pasitelkti ekspertai, galintys pateikti papildomos informacijos apie tikrinamą užduotį. Audito įmonės vadovas turi užtikrinti, kad auditoriui kontrolieriui būtų pateikti paaiškinimai dėl atrinktos užduoties. Kiti asmenys, išskyrus šio Tvarkos aprašo 6 punkte išvardytus asmenis, be auditoriaus kontrolieriaus sutikimo dalyvauti peržiūroje neturi teisės.

18. Atlikęs peržiūrą auditorius kontrolierius per 10 darbo dienų parengia ir audito įmonei pateikia B anketos, B anketos suvestinės, audito įmonės peržiūros suvestinės (12 priedas) ir peržiūros ataskaitos projektą bei kiekvienam tikrintam auditoriui pateikia jo atliktų auditų peržiūrų C, D1–D4 anketų, D anketų suvestinės (11 priedas) ir peržiūrų ataskaitų projektus.

19. Auditorius kontrolierius, pateikęs Tvarkos aprašo 18 punkte išvardytus projektus ir anketas, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jų pateikimo dienos su audito įmonės vadovu aptaria peržiūros rezultatus. Šiame aptarime gali dalyvauti auditoriai ir kiti audito įmonės darbuotojai, dalyvavę atliekant auditus. Aptarimo būdas ir data turi būti nurodytas audito įmonės ir auditoriaus peržiūros ataskaitose.

20. Audito įmonė ir joje dirbantys auditoriai, gavę Tvarkos aprašo 18 punkte išvardytus projektus ir anketas, turi teisę per 5 darbo dienas pateikti auditoriui kontrolieriui savo atsiliepimą. Gavęs atsiliepimą, auditorius kontrolierius įvertina atsiliepime pateiktą informaciją ir, jei reikia, atsižvelgdamas į ją koreguoja Tvarkos aprašo 18 punkte išvardytus projektus.

21. Aptarus peržiūros rezultatus, kaip nustatyta Tvarkos aprašo 19 punkte, ir išnagrinėjus gautų Tvarkos aprašo 20 punkte nurodytų atsiliepimų turinį, auditorius kontrolierius per 10 darbo dienų kartu su užpildytomis anketomis ir anketų suvestinėmis, dirbančių auditorių gautais atsiliepimais dėl peržiūros ataskaitos projekto ir kita peržiūros metu surinkta medžiaga, ją pateikia LAR, audito įmonei ir (arba) auditoriui, kurio atlikto audito kokybė buvo peržiūrėta, ir Įstaigai.

22. Peržiūros ataskaita rengiama pagal Įstaigos patvirtintus Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros ataskaitos reikalavimus. Jei peržiūros metu nustatyta atlikto audito kokybės trūkumų, auditorius kontrolierius peržiūros ataskaitoje privalo pateikti rekomendacijas dėl nustatytų trūkumų šalinimo. Jei peržiūros metu atlikto audito kokybės trūkumų nenustatyta, auditorius kontrolierius peržiūros ataskaitoje gali teikti rekomendacijas siekti aukštesnės atlikto audito kokybės ar efektyvesnės kokybės kontrolės sistemos.

 

IV SKYRIUS

NURODYMAI AUDITORIAMS KONTROLIERIAMS

 

23. Atlikdamas peržiūrą auditorius kontrolierius tikrina, ar A anketoje pateikti duomenys yra teisingi, užpildo šio Tvarkos aprašo prieduose pateiktas anketų suvestines, kaip numatyta Tvarkos aprašo 15 ir 16 punktuose.

24. Atlikdamas peržiūrą auditorius kontrolierius tikrina su užduotimis susijusius dokumentus, kad:

24.1. nustatytų, kaip laikomasi 1-ojo Tarptautinio kokybės kontrolės standarto (toliau – TKKS) nuostatų:

24.1.1. ar audito įmonėje yra rašytinė politika ir procedūros, kurių reikalaujama pagal 1-ąjį TKKS, ir ar jos atitinka šio standarto nuostatas;

24.1.2. ar audito įmonės nustatyta politika įgyvendinama, o procedūros veikia;

24.1.3. ar audito įmonėje atliekami atskiri veiksmai, kurių reikalaujama pagal 1-ąjį TKKS;

24.2. nustatytų, kaip laikomasi tarptautinių audito standartų nuostatų;

24.3. nustatytų, kaip laikomasi nepriklausomumo ir kitų profesinės etikos principų;

24.4. įvertintų auditui panaudotų išteklių kokybę ir kiekybę, už auditą gautą atlyginimą;

24.5. nustatytų, kaip laikomasi Įstatymo, kitų su audito atlikimu susijusių teisės aktų nuostatų, taikomų kredito unijoms, mokėjimo ir elektroninių pinigų įstaigoms;

24.6. nustatytų, kaip laikomasi audito ataskaitos reikalavimų ir kt.

25. Auditorius kontrolierius turi išsiaiškinti, ar auditorius tinkamai atliko auditą ir surinko tinkamus pakankamus įrodymus, kuriais remdamasis pareiškė savo nuomonę apie finansines ataskaitas. Auditorius kontrolierius turi pateikti savo pastabas dėl viso atlikto audito kokybės, t. y., ar:

25.1. efektyvus audito rizikos nustatymas planuojant ir atliekant auditą;

25.2. surinkti pakankami tinkami audito įrodymai;

25.3. atlikto audito darbo dokumentai susisteminti laikantis 1-ojo TKKS reikalavimų;

25.4. tinkamai parengta auditoriaus išvada ir, jei pagal teisės aktus turi būti rengiama, audito ataskaita.

26. Auditorius kontrolierius turi surinkti pakankamus tinkamus įrodymus (užpildyti anketas ir anketų suvestines, gauti raštiškus atsakingų asmenų patvirtinimus ar paaiškinimus, atsiliepimus, audito darbo dokumentų kopijas ir pan.) peržiūros ataskaitos teiginiams dėl nustatytų trūkumų pagrįsti ir pateikti Įstaigai.

27. Auditorius kontrolierius turi įvertinti auditui panaudotų išteklių kokybę ir kiekybę, už auditą gautą atlyginimą ir, nustatęs atlikto audito trūkumų, peržiūros ataskaitoje turi pareikšti savo nuomonę, ar auditui panaudoti ištekliai (žmogiškieji, laiko, finansiniai, metodologiniai) turėjo įtakos atlikto audito trūkumams. Vertinant už auditą gautą atlyginimą pateikiami atsakymai į atlygio už auditą vertinimo klausimus (4 priedo 11 dalis ir 2 priedo 7 dalis). Vertinant auditui panaudotų išteklių kokybę ir kiekybę nustatoma, ar:

27.1. užduoties grupė ir bet kurie užduoties grupei nepriklausantys auditoriaus ekspertai kartu turėjo tinkamą kompetenciją, gebėjimų ir pajėgumų auditui atlikti;

27.2. panaudoti metodologiniai ištekliai buvo tinkami ir pakankami auditui atlikti;

27.3. buvo skirta pakankamai laiko atlikti auditą;

27.4. tinkamai paskirstytas audito darbas užduoties grupės nariams pagal jų kompetenciją, gebėjimus, patirtį (pavyzdžiui, didelės rizikos srityse panaudoti tinkamą patirtį turintys užduoties grupės nariai);

27.5. konkrečioms audito sritims skirtas pakankamas užduoties grupės narių skaičius ir laikas (valandinis audito biudžetas) atsižvelgiant į reikšmingo iškraipymo riziką ir audito darbo apimtį;

27.6. buvo sudarytos galimybės pasitelkti reikiamą ekspertų pagalbą sudėtingiems klausimams nagrinėti;

27.7. buvo pasinaudota reikiamomis paslaugų teikėjų teikiamomis konsultacijų paslaugomis.

 

V SKYRIUS

ATLIKTO AUDITO PERŽIŪROS ANKETŲ IR ANKETŲ SUVESTINIŲ PARENGIMO TVARKA

 

Audito įmonės kokybės kontrolės anketos rengimo reikalavimai

 

28. Pildydamas B anketą dėl audito įmonės kokybės kontrolės (2 priedas) auditorius kontrolierius turi pateikti savo vertinimą, t. y. nurodyti vieną iš galimų atsakymų:

28.1. „Taip“, kai kokybės kontrolės sistema yra veiksminga ir nuosekli.

28.2. „Iš dalies“, kai kokybės kontrolės sistema taikoma iš dalies, yra tobulintina.

28.3. „Ne“, kai nesilaikoma teisės aktų nuostatų.

28.4. „Netaikoma“, išimtiniais atvejais, kai praktiškai procedūros neturi būti taikomos audito įmonėje pagal įstatymus ar teisės aktus.

29. Tais atvejais, kai B anketoje auditorius kontrolierius pažymi „Iš dalies“ arba „Netaikoma“, turi būti pateikiamas ir komentaras.

30. Auditoriui kontrolieriui užpildžius B anketą elektroninėmis priemonėmis automatiškai generuojama B anketos suvestinė (9 priedas), kurioje pateikiami auditoriaus kontrolieriaus atsakymų į svarbius ir labai svarbius klausimus skaičius bei jų procentinė išraiška. Auditorius kontrolierius, siekdamas pažymėti rastus kokybės kontrolės sistemos trūkumus, B anketos suvestinėje pateikia audito įmonės kokybės kontrolės sistemos peržiūros rezultatų įvertinimą.

31. Auditorius kontrolierius, atsižvelgdamas į B anketoje pateiktus atsakymus į klausimus, B anketos suvestinėje pateikia audito įmonės kokybės kontrolės sistemos peržiūros rezultatų vertinimą:

31.1. „Be trūkumų“, jeigu nebuvo nustatyta trūkumų, o B anketoje visi auditoriaus kontrolieriaus atsakymai yra „Taip“, „Netaikoma“;

31.2. „Pastaba“, jeigu nebuvo nustatyta trūkumų, o B anketoje visi auditoriaus kontrolieriaus atsakymai yra „Taip“ , „Iš dalies “, „Netaikoma “;

31.3. „Trūkumai“, kai nustatyta trūkumų, o B anketoje bent vienas auditoriaus kontrolieriaus atsakymas yra „Ne“.

 

Audito įmonės peržiūros suvestinės parengimas

 

32. Užpildęs B anketą auditorius kontrolierius parengia audito įmonės peržiūros suvestinę (12 priedas).

33. Rengdamas audito įmonės peržiūros suvestinę auditorius kontrolierius remiasi B anketos kiekvienos dalies atsakymais apie peržiūrą, pateikia atsakymus apie audito įmonės kokybės kontrolės sistemą, nustatytus ir (arba) nenustatytus trūkumus.

34. Rengdamas audito įmonės peržiūros suvestinę auditorius kontrolierius remiasi B anketos kiekvienos dalies atsakymais apie ankstesnę peržiūrą ir (ar) tyrimą, pateikia atsakymus dėl ankstesnės peržiūros ir (ar) tyrimo metu nustatytų trūkumų ištaisymo ir rekomendacijų įgyvendinimo:

34.1. „Taip“, kai ankstesnės peržiūros ir (ar) tyrimo metu nustatyti trūkumai yra visi ištaisyti.

34.2. „Iš dalies“, kai dalis ankstesnės peržiūros ir (ar) tyrimo metu nustatytų trūkumų yra ištaisyta. Jei ankstesnės peržiūros metu nustatyti trūkumai ištaisyti iš dalies, šis faktas turi būti detalizuojamas audito įmonės peržiūros ataskaitoje.

34.3. „Ne“, kai ankstesnės peržiūros ir (ar) tyrimo metu nustatyti trūkumai nėra ištaisyti. Jei ankstesnės peržiūros metu nustatyti trūkumai neištaisyti, šis faktas turi būti detalizuojamas audito įmonės peržiūros ataskaitoje.

35. Rengdamas audito įmonės peržiūros suvestinę ir atsižvelgdamas į B anketos kiekvienos dalies atsakymus auditorius kontrolierius pateikia rekomendacijas dėl trūkumų ištaisymo. Jei konkrečių trūkumų nenustatyta, tačiau į B anketos klausimus pateiktas bent vienas atsakymas „Iš dalies“, auditorius kontrolierius audito įmonės peržiūros ataskaitoje pateikia rekomendaciją, kitu atveju auditorius kontrolierius gali pateikti rekomendacijų siekdamas efektyvesnės audito įmonės kokybės kontrolės sistemos.

 

Užduoties duomenų pateikimas

 

36. Auditorius kontrolierius C anketoje (3 priedas) pateikia informaciją apie užduotį, atsakymus įrašo arba pasirenka iš sąrašo, jei sąrašas pateiktas.

36.1. Priklausomai nuo pasirinktos įmonės teisinės formos, elektroninėmis priemonėmis automatiškai įrašomi eilučių pavadinimai C anketos dalyje Pagrindiniai finansinių ataskaitų duomenys, auditorius kontrolierius įrašo pagrindinius finansinių ataskaitų duomenis, kurie elektroninėmis priemonėmis automatiškai perkeliami į D1 anketos 4 priedą, išskyrus Tvarkos aprašo 36.3 punkte numatytą atvejį, (6 priedas). Remiantis į C anketą įrašytais duomenimis:

36.2. Pagal užduoties įmonės rūšį, automatiškai generuojama viena iš papildomų anketų - D3 ar D4.

36.3. Jei atliktas įmonės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas, automatiškai generuojama D2 anketa.

36.4. Jei atliktas įmonės finansinių ataskaitų auditas, automatiškai generuojama D1 anketa.

 

Užduoties anketų pildymas

 

37. Atsakydamas į D1–D4 anketų (4, 6–8 priedai) klausimynus auditorius kontrolierius turi pateikti savo vertinimą ir nurodyti vieną iš galimų atsakymų:

37.1. „Taip“, kai audito procedūros atliktos bei sudokumentuotos pagal tarptautinių audito standartų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, reikalavimus;

37.2. „Iš dalies“, kai įvykdyta bei sudokumentuota tik dalis procedūrų pagal tarptautinių audito standartų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, reikalavimus;

37.3. „Ne“, kai neįvykdytos bei nesudokumentuotos audito procedūros pagal tarptautinių audito standartų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, reikalavimus;

37.4. „Netaikoma“, kai procedūra neaktuali.

38. Tais atvejais, kai auditorius kontrolierius klausimynuose pažymi „Iš dalies“ arba „Netaikoma“, turi būti pateikiamas komentaras, o kitais atvejais – komentaras gali būti pateikiamas.

39. Atsakydamas į D1 anketos 4.3, 7.2, 7.4, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5 ir 8.18 klausimus, auditorius kontrolierius savo vertinimą turi pateikti D1 anketos priede, atskirai nurodyti vieną iš galimų atsakymų („Taip“, „Iš dalies“, „Ne“, „Netaikoma“) kiekvienai balanso ar pelno (nuostolių) ataskaitos nurodytai daliai, jei ta dalis yra reikšminga įmonei (reikšmingoms dalims pasirenkama „R“). Jei nurodyta balanso ar pelno (nuostolių) ataskaitos dalis įmonei nereikšminga, auditorius kontrolierius D1 anketos priede 4.3, 7.2, 7.4, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5 ir 8.18 klausimų vertinimų pateikti neturi (pasirenkama „N“ ir tokiu atveju automatiškai į visus klausimus atsakoma „Netaikoma“). Auditoriaus kontrolieriaus D1 anketos priede pateikti 4.3, 7.2, 7.4, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5 ir 8.18 klausimų bendri vertinimai automatiškai perkeliami į D1 anketą.

40. Auditoriui kontrolieriui užpildžius D1–D4 anketas elektroninėmis priemonėmis automatiškai generuojama D anketų suvestinė, kurioje pateikiami auditoriaus kontrolieriaus atsakymų į D1–D4 anketų svarbius ir labai svarbius klausimus skaičius bei jų procentinė išraiška. D anketų suvestinėje auditorius kontrolierius pateikia atlikto audito peržiūros rezultatų įvertinimą, siekdamas atspindėti rastus audito atlikimo trūkumus.

41. Atsižvelgdamas į D anketose pateiktus atsakymus į klausimus auditorius kontrolierius D anketų suvestinėje pateikia atlikto audito peržiūros rezultatų įvertinimą:

41.1. „Be trūkumų“, kai nebuvo nustatyta audito atlikimo trūkumų, o D1–D4 anketose visi auditoriaus kontrolieriaus atsakymai yra „Taip“, „Netaikoma“;

41.2. „Pastaba“, kai nebuvo nustatyta trūkumų, D1–D4 anketose visi auditoriaus kontrolieriaus atsakymai yra „Taip“, „Iš dalies “, „Netaikoma“.

41.3. „Trūkumai“, kai nustatyta audito atlikimo trūkumų, o D1–D4 anketose bent vienas auditoriaus kontrolieriaus atsakymas yra „Ne“ ;

 

Auditoriaus peržiūros suvestinės parengimas

 

42. Užpildęs D1–D4 anketas auditorius kontrolierius parengia auditoriaus peržiūros suvestinę (11 priedas).

43. Rengdamas auditoriaus peržiūros suvestinę, auditorius kontrolierius remiasi D anketų kiekvienos dalies atsakymais apie dabartinę ir ankstesnę peržiūras ir (ar) tyrimą, pateikia atsakymus, ar nustatyta ir (arba) nenustatyta atlikto audito trūkumų.

44. Rengdamas auditoriaus peržiūros suvestinę auditorius kontrolierius remiasi D anketų kiekvienos dalies atsakymais apie ankstesnę peržiūrą ir (ar) tyrimą, pateikia atsakymus dėl ankstesnės peržiūros ir (ar) tyrimo metu nustatytų audito atlikimo trūkumų ištaisymo bei rekomendacijų įgyvendinimo:

44.1. „Taip“, kai ankstesnės peržiūros ir (ar) tyrimo metu nustatyti audito atlikimo trūkumai yra visi ištaisyti.

44.2. „Iš dalies“, kai dalis ankstesnės peržiūros ir (ar) tyrimo metu nustatytų audito atlikimo trūkumų yra ištaisyta. Jei ankstesnės peržiūros metu nustatyti audito atlikimo trūkumai ištaisyti iš dalies, šis faktas turi būti detalizuojamas auditoriaus peržiūros ataskaitoje.

44.3. „Ne“, kai ankstesnės peržiūros ir (ar) tyrimo metu nustatyti audito atlikimo trūkumai nėra ištaisyti. Jei ankstesnės peržiūros metu nustatyti audito atlikimo trūkumai neištaisyti, šis faktas turi būti detalizuojamas auditoriaus peržiūros ataskaitoje.

45. Rengdamas auditoriaus peržiūros suvestinę ir atsižvelgdamas į D anketų kiekvienos dalies atsakymus auditorius kontrolierius pateikia rekomendacijas dėl audito atlikimo trūkumų ištaisymo, jei audito atlikimo trūkumų yra. Jei konkrečių audito atlikimo trūkumų nenustatyta, tačiau į D1–D4 anketų klausimus pateiktas atsakymas „Iš dalies“, auditorius kontrolierius auditoriaus peržiūros ataskaitoje privalo pateikti rekomendaciją, kitu atveju auditorius kontrolierius gali pateikti rekomendacijas siekti aukštesnės atlikto audito kokybės.

46. Vertinant peržiūros metu nustatytų audito atlikimo trūkumų reikšmingumą turi būti įvertinama:

46.1. Ar auditorius suplanavo ir atliko audito procedūras taip, kad sugebėtų gauti pakankamus tinkamus audito įrodymus ir galėtų padaryti pagrįstas išvadas, kuriomis grindžiama auditoriaus nuomonė.

46.2. Ar įvertinęs atlikto audito darbo dokumentus kitas auditorius, nesusijęs su šiuo auditu, gali suprasti atliktų audito procedūrų pobūdį, atlikimo laiką ir apimtį, audito procedūrų rezultatus ir surinktus audito įrodymus, reikšmingus audito metu pastebėtus dalykus, dėl jų padarytas išvadas ir svarbiausius profesinius sprendimus, kuriais remiantis tokios išvados buvo padarytos.

46.3. Ar auditoriaus pateikta nuomonė apie audituotas finansines ataskaitas yra pagrįsta pakankamais tinkamais audito įrodymais.

46.4. Ar nustatyti audito atlikimo trūkumai yra atsitiktiniai ir nesisteminiai.

46.5. Ar tokio pobūdžio audito atlikimo trūkumai nustatyti pirmą kartą.

46.6. Ar nustatyti audito atlikimo trūkumai turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

 

*Auditorių ir audito įmonių duomenys tvarkomi laikantis Bendrojo asmens duomenų apsaugos reglamento (toliau – BDAR), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, taip pat kituose teisės aktuose nustatytų asmens duomenų tvarkymo reikalavimų.

________