LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIASIS VALSTYBINIS DARBO INSPEKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL SKUNDŲ IR PRAŠYMŲ GAUNAMŲ VALSTYBINĖJE DARBO INSPEKCIJOJE ATRANKOS TVARKOS BEI PAŽEIDIMŲ POVEIKIO VERTINIMO KRITERIJŲ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2020 m. kovo 27 d. Nr. EV-82

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 1 ir 6 punktais bei įgyvendindamas Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2020 m. sausio 17 d. įsakymu Nr. EV-13 patvirtintų Prašymų ir skundų nagrinėjimo bei asmenų aptarnavimo Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje taisyklių 21 p.:

1. T v i r t i n u Skundų ir prašymų gaunamų Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje (toliau – VDI) atrankos tvarkos bei pažeidimų poveikio vertinimo kriterijų aprašą (pridedamas).

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja nuo 2020 m. balandžio 1 d.

3. Į p a r e i g o j u:

3.1. VDI Informacinių technologijų ir dokumentų valdymo skyriaus vedėją organizuoti šio įsakymo paskelbimą Teisės aktų registre ir VDI interneto vidinėje svetainėje;

3.2. VDI skyrių vedėjus su šiuo įsakymu supažindinti vadovaujamo skyriaus valstybės tarnautojus ir darbuotojus.

4. P a v e d u įsakymo vykdymo kontrolę Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojui Daliui Čeponui.

 

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausiasis

valstybinis darbo inspektorius                                                                              Jonas Gricius

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vyriausiojo

valstybinio darbo inspektoriaus

2020 m. kovo 27 d. įsakymu Nr. EV-82

 

 

SKUNDŲ IR PRAŠYMŲ GAUNAMŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖJE DARBO INSPEKCIJOJE ATRANKOS TVARKOS BEI PAŽEIDIMŲ POVEIKIO VERTINIMO KRITERIJŲ APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 Vadovaujantis Prašymų ir skundų nagrinėjimo bei asmenų aptarnavimo Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2020 m. sausio 17 d. įsakymu Nr. EV-13 „Dėl prašymų ir skundų nagrinėjimo bei asmenų aptarnavimo Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės), 21 punktu, Skundų ir prašymų gaunamų Lietuvos Respublikos valstybinėje darbo inspekcijoje prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI) atrankos tvarkos bei pažeidimų poveikio vertinimo kriterijų aprašas (toliau – Aprašas) nustato kriterijus, kuriais vadovaujantis įvertinamas VDI gautas skundas ir/ar prašymas.

2VDI vadovas, VDI vadovo pavaduotojas ar jų įgaliotas asmuo, prieš priimdamas sprendimą dėl VDI registruoto skundo nagrinėjimo:

2.1. įvertina, kokiai darbo įstatymų pažeidimo grupei priklauso gautas skundas (darbuotojų sauga ir sveikata (toliau – DSS), nelegalus darbas (toliau – ND), darbo teisė (toliau – DT));

2.2. įvertina, kokius kriterijus atitinka gautas skundas pagal pažeidimų poveikio vertinimo kriterijų lentelę;

2.3. kriterijų, kuriuos atitinka skundas, pagrindu apskaičiuoja bendrą surinktų balų sumą;

2.4. atsižvelgdamas į Aprašo 2.3 papunktyje nustatytą bendrą surinktų balų sumą pažymi, kuriai iš Aprašo 3 punkte nurodytų zonų priskirtinas skundas.

3Atsižvelgiant į bendrą, vertinimo kriterijų pagrindu surinktą balų sumą skundas priskiriamas:

3.1. raudonai zonai – priskyrus skundą šiai zonai, skundas tiriamas Taisyklių III ir IV skyriuose nustatyta tvarka;

3.2. geltonai zonai – priskyrus skundą šiai zonai, skunde nurodyta įstaiga, įmonė ar organizacija įtraukiama į ūkio subjektų planinių patikrinimų sąrašą;

3.3. žaliai zonai – priskyrus skundą šiai zonai, ūkio subjektų planinių patikrinimų sąrašas nekoreguojamas, skundas nenagrinėjamas. Skunde pateikta informacija registruojama VDI Darbo sąlygų darbo vietose nuolatinės stebėsenos informacinėje sistemoje (toliau – DSS IS).

 

II SKYRIUS

SKUNDO IR PRAŠYMO ATRANKOS KRITERJAI IR JŲ BALAI

 

4DSS skundų atrankos kriterijai ir jų balai (1 priedas):

4.1.    skundo informacija:

4.1.1. tiksli, konkreti (aiškus pažeidimo turinys, vieta, laikas) (10 balų);

4.1.2. informacija nėra tiksli, tačiau nurodyti kontaktai pasitikslinimui (5 balai);

4.1.3. informacija bendro pobūdžio ir/ar apie hipotetinius pažeidimus (pvz. daug DSS pažeidimų statybose) (1 balas).

4.2.    žalos reikšmingumas:

4.2.1. tikėtina didelė žala (kritimo iš aukščio rizika; daiktų virtimo, kritimo rizika; birių medžiagų ar žemių griūties rizika; sprogimo, apsinuodijimo rizika; darbo įrenginių keliama rizika ir pan.) (10 balų);

4.2.2. tikėtina vidutinė žala (statybvietėje be šalmų, be aprangos; statybvietė neaptverta; karšta ir/ar sausa patalpose ir pan.) (3 balai);

4.2.3. nežymi žala (bendro pobūdžio pranešimas, pvz., daug DSS pažeidimų, prašo patikrinti) (0 balų);

4.3.    pažeidimo laikas:

4.3.1. vykstantis arba nurodomas konkretus laikas, kada įvyks (10 balų);

4.3.2. įvykęs praeityje, tačiau kyla žala darbuotojui (6 balai);

4.3.3. įvykęs praeityje, tačiau žala darbuotojui nekyla (0 balų);

4.3.4. įvykęs praeityje, suėję senaties terminai (0 balų);

4.4.    pranešimų pasikartojimas:

4.4.1. pasikartojantis, kai pirminiai nebuvo nagrinėti (10 balų);

4.4.2. pirminis (5 balai);

4.4.3. pasikartojantis, kai pirminiai buvo nagrinėti (0 balų).

4.5.    visuomenės nepasitenkinimo lygmuo:

4.5.1. žymus (10 balų);

4.5.2. nežymus (1 balai);

4.6. įvertinus, kokius kriterijus atitinka skundas, ir susumavus gautus balus, skundas priskiriamas vienai iš toliau nuodytų zonų:

4.6.1. 31 balas ir daugiau – raudona zona;

4.6.2. 21 – 30 balų – geltona zona;

4.6.3. iki 20 balų – žalia zona.

5.       ND skundų atrankos kriterijai ir jų balai (2 priedas):

5.1.    skundo informacija:

5.1.1. tiksli, konkreti (aiškus pažeidimo turinys, vieta, laikas) (10 balų);

5.1.2. informacija nėra tiksli, tačiau nurodyti kontaktai pasitikslinimui (5 balai);

5.1.3. informacija bendro pobūdžio ir/ar apie hipotetinius pažeidimus (pvz., galimai dirba nelegaliai statybose) (1 balas);

5.2.    galimos žalos dydis:

5.2.1. 3 ir daugiau asmenų (10 balų);

5.2.2. iki 3 asmenų (5 balai);

5.2.3. bendro pobūdžio informacija, asmenų skaičius nenurodytas (1 balas);

5.3.    pažeidimo laikas:

5.3.1. vykstantis arba nurodomas konkretus laikas, kada įvyks (10 balų);

5.3.2. įvykęs praeityje, tačiau kyla žala darbuotojui (6 balai);

5.3.3. įvykęs praeityje, tačiau žala darbuotojui nekyla (0 balų);

5.3.4. įvykęs praeityje, suėję senaties terminai (0 balų);

5.4.    pranešimų pasikartojimas:

5.4.1. pasikartojantis, kai pirminiai nebuvo nagrinėti (10 balų);

5.4.2. pirminis (5 balai);

5.4.3. pasikartojantis, kai pirminiai buvo nagrinėti (0 balų);

5.5.    visuomenės nepasitenkinimo lygmuo:

5.5.1. žymus (10 balų);

5.5.2. nežymus (1 balas);

5.6. įvertinus, kokius kriterijus atitinka skundas, ir susumavus gautus balus, skundas priskiriamas vienai iš toliau nuodytų zonų:

5.6.1. 31 balas ir daugiau – raudona zona;

5.6.2. 21 – 30 balų – geltona zona;

5.6.3. iki 20 balų – žalia zona.

6.       DT skundų atrankos kriterijai ir jų balai (3 priedas):

6.1.    skundo informacija:

6.1.1. tiksli, konkreti (aiškus pažeidimo turinys, vieta, laikas) (10 balų);

6.1.2. informacija nėra tiksli, tačiau nurodyti kontaktai pasitikslinimui (5 balai);

6.1.3. informacija bendro pobūdžio ir/ar apie hipotetinius pažeidimus (pvz., galimai pažeidžiami darbo teisės reikalavimai) (1 balas);

6.2.    galimos žalos dydis:

6.2.1. 2 ir daugiau asmenų (10 balų);

6.2.2. iki 1 asmens (5 balai);

6.3.    pažeidimo laikas:

6.3.1. vykstantis arba nurodomas konkretus laikas, kada įvyks (10 balų);

6.3.2. įvykęs praeityje, tačiau kyla žala darbuotojui (6 balai);

6.3.3. įvykęs praeityje, tačiau žala darbuotojui nekyla (0 balų);

6.3.4. įvykęs praeityje, suėję senaties terminai (0 balų);

6.4.    pranešimų pasikartojimas:

6.4.1. pasikartojantis, kai pirminiai nebuvo nagrinėti (10 balų);

6.4.2. pirminis (5 balai);

6.4.3. pasikartojantis, kai pirminiai buvo nagrinėti (0 balų);

6.5.    visuomenės nepasitenkinimo lygmuo:

6.5.1. žymus (10 balų);

6.5.2. nežymus (1 balas);

6.6.    skundo turinys:

6.6.1. požymiai būdingi darbo ginčui (0 balų);

6.6.2. kiti darbo teisės pažeidimai (10 balų);

6.7. įvertinus, kokius kriterijus atitinka skundas, ir susumavus gautus balus, skundas priskiriamas vienai iš toliau nuodytų zonų:

6.7.1. 41 balas ir daugiau – raudona zona;

6.7.2. 30 – 40 balų – geltona zona;

6.7.3. iki 29 balų – žalia zona.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

7. Įvertinus skundą ir atsižvelgiant į vertinimo kriterijų pagrindu surinktą balų sumą ir skundą priskyrus:

7.1. raudonai zonai, ištyrus skundą pareiškėjas apie tyrimo rezultatus informuojamas Taisyklių III ir IV skyriuose nustatyta tvarka;

7.2. geltonai zonai, sprendimą priėmęs VDI skyriaus vadovas ar jo įgaliotas asmuo informuoja pareiškėją apie skunde nurodytos įstaigos, įmonės ar organizacijos įtraukimą į ūkio subjektų planinių patikrinimų sąrašą, Taisyklių 32 punkte nustatyta tvarka ir terminais;

7.3. žaliai zonai, sprendimą priėmęs VDI skyriaus vadovas ar jo įgaliotas asmuo informuoja pareiškėją, kad skundas paliekamas nenagrinėtu, Taisyklių 32 punkte nustatyta tvarka ir terminais, nurodydamas skundo nenagrinėjimo priežastis.

8. VDI valstybės tarnautojai ir darbuotojai pažeidę šio Aprašo nuostatas, atsako įstatymų nustatyta tvarka.

__________________________

 

Skundų ir prašymų gaunamų Lietuvos Respublikos

valstybinėje darbo inspekcijoje atrankos tvarkos bei

pažeidimų poveikio vertinimo kriterijų aprašo

1 priedas

 

SKUNDAI DĖL DARBŲ SAUGOS IR SVEIKATOS PAŽEIDIMŲ

 

1.   Skundo informacija:

1.1. Tiksli, konkreti (aiškus pažeidimo turinys, vieta, laikas) (10 balų);

1.2. Informacija nėra tiksli, tačiau nurodyti kontaktai pasitikslinimui (5 balai);

1.3. Informacija bendro pobūdžio ir/ar apie hipotetinius pažeidimus (pvz., daug DSS pažeidimų statybose) (1 balas).

 

2.   Žalos reikšmingumas:

2.1. Tikėtina didelė žala (kritimo iš aukščio rizika; daiktų virtimo, kritimo rizika; birių medžiagų ar žemių griūties rizika; sprogimo, apsinuodijimo rizika; darbo įrenginių keliama rizika ir pan.) (10 balų);

2.2. Tikėtina vidutinė žala (statybvietėje be šalmų, be aprangos; statybvietė neaptverta; karšta ir/ar sausa patalpose ir pan.) (3 balai);

2.3. Nežymi žala (bendro pobūdžio pranešimas, pvz., daug DSS pažeidimų, prašo patikrinti) (0 balų).

 

3.   Pažeidimo laikas:

3.1. Vykstantis arba nurodomas konkretus laikas, kada įvyks (10 balų);

3.2. Įvykęs praeityje, tačiau kyla žala pareiškėjui (6 balai);

3.3. Įvykęs praeityje, tačiau žala pareiškėjui nekyla (0 balų);

3.4. Įvykęs praeityje, suėję senaties terminai (0 balų).

 

4.   Pranešimų pasikartojimas:

4.1. Pasikartojantis, kai pirminiai nebuvo nagrinėti (10 balų);

4.2. Pirminis (5 balai);

4.3. Pasikartojantis, kai pirminiai buvo nagrinėti (0 balų).

 

5.   Visuomenės nepasitenkinimo lygmuo:

5.1. Žymus (10 balų);

5.2. Nežymus (1 balai).

 

 

31 balas ir daugiau – raudona zona;

21 – 30 balų – geltona zona;

iki 20 balų – žalia zona.

 

 

Skundų ir prašymų gaunamų Lietuvos Respublikos

valstybinėje darbo inspekcijoje atrankos tvarkos bei

pažeidimų poveikio vertinimo kriterijų aprašo

2 priedas

 

SKUNDAI DĖL NELEGALAUS DARBO

1.   Skundo informacija:

1.1. Tiksli, konkreti (aiškus pažeidimo turinys, vieta, laikas) (10 balų);

1.2. Informacija nėra tiksli, tačiau nurodyti kontaktai pasitikslinimui (5 balai);

1.3. Informacija bendro pobūdžio ir/ar apie hipotetinius pažeidimus (pvz., galimai dirba nelegaliai statybose) (1 balas).

 

2.   Galimos žalos dydis:

2.1. 3 ir daugiau asmenų (10 balų);

2.2. Iki 3 asmenų (5 balai);

2.3. Bendro pobūdžio informacija, asmenų skaičius nenurodytas (1 balas).

 

3.   Pažeidimo laikas:

3.1. Vykstantis arba nurodomas konkretus laikas, kada įvyks (10 balų);

3.2. Įvykęs praeityje, tačiau kyla žala pareiškėjui (6 balai);

3.3. Įvykęs praeityje, tačiau žala pareiškėjui nekyla (0 balų);

3.4. Įvykęs praeityje, suėję senaties terminai (0 balų).

 

4.   Pranešimų pasikartojimas:

4.1. Pasikartojantis, kai pirminiai nebuvo nagrinėti (10 balų);

4.2. Pirminis (5 balai);

4.3. Pasikartojantis, kai pirminiai buvo nagrinėti (0 balų).

 

5.   Visuomenės nepasitenkinimo lygmuo:

5.1. Žymus (10 balų);

5.2. Nežymus (1 balas).

 

 

 

31 balas ir daugiau – raudona zona;

21 – 30 balų – geltona zona;

iki 20 balų – žalia zona.

 

Skundų ir prašymų gaunamų Lietuvos Respublikos

valstybinėje darbo inspekcijoje atrankos tvarkos bei

pažeidimų poveikio vertinimo kriterijų aprašo

3 priedas

 

SKUNDAI DĖL DARBO TEISĖS PAŽEIDIMŲ

 

1.   Skundo informacija:

1.1. Tiksli, konkreti (aiškus pažeidimo turinys, vieta, laikas) (10 balų);

1.2. Informacija nėra tiksli, tačiau nurodyti kontaktai pasitikslinimui (5 balai);

1.3. Informacija bendro pobūdžio ir/ar apie hipotetinius pažeidimus (pvz., galimai dirba nelegaliai statybose) (1 balas).

 

2.   Galimos žalos dydis:

2.1. 2 ir daugiau asmenų (10 balų);

2.2. Iki 1 asmens (5 balai);

 

3.   Pažeidimo laikas:

3.1. Vykstantis arba nurodomas konkretus laikas, kada įvyks (10 balų);

3.2. Įvykęs praeityje, tačiau kyla žala pareiškėjui (6 balai);

3.3. Įvykęs praeityje, tačiau žala pareiškėjui nekyla (0 balų);

3.4. Įvykęs praeityje, suėję senaties terminai (0 balų).

 

4.   Pranešimų pasikartojimas:

4.1. Pasikartojantis, kai pirminiai nebuvo nagrinėti (10 balų);

4.2. Pirminis (5 balai);

4.3. Pasikartojantis, kai pirminiai buvo nagrinėti (0 balų).

 

5.   Visuomenės nepasitenkinimo lygmuo:

5.1. Žymus (10 balų);

5.2. Nežymus (1 balas).

 

6.   Skundo turinys:

6.1. Požymiai, būdingi darbo ginčui (0 balų);

6.2. Kiti darbo teisės pažeidimai (10 balų).

 

 

 

41 balas ir daugiau – raudona zona;

30 – 40 balų – geltona zona;

iki 29 balų – žalia zona.