VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO VALDYBOS

PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO VALDYBOS PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS DIREKTORIAUS 2008 M. KOVO 18 D. ĮSAKYMO NR. V-131 „DĖL IŠANKSTINIO GINČŲ NAGRINĖJIMO NE TEISMO TVARKA TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2021 m. birželio 29 d. Nr. V-382

Vilnius

1. Pakeičiu Išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka taisykles, patvirtintas Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Fondo valdyba) 2008 m. kovo 18 d. įsakymu Nr. V-131 „Dėl Išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka taisyklių patvirtinimo“, ir išdėstau jas nauja redakcija (pridedama).

2. Įpareigoju:

2.1. Fondo valdybos Teisės skyrių šį įsakymą pateikti Teisės aktų registrui;

2.2. Fondo valdybos Išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka skyrių šį įsakymą paskelbti Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų intraneto svetainėje;

2.3. Fondo valdybos Klientų aptarnavimo valdymo skyrių šį įsakymą paskelbti Fondo valdybos interneto svetainėje;

2.4. Fondo valdybos Informacinės sistemos eksploatavimo ir informacijos valdymo skyrių šį įsakymą išsiųsti Fondo valdybos padaliniams, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritoriniams skyriams ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai.

3. Nustatau, kad šio įsakymo 1 punktas įsigalioja 2021 m. liepos 1 d.

 

 

 

Direktorė                                                                                              Julita Varanauskienė

 

PATVIRTINTA

Valstybinio socialinio draudimo fondo

valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo

ministerijos direktoriaus 2008 m. kovo 18 d.

įsakymu Nr. V-131

(Valstybinio socialinio draudimo fondo

valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo

ministerijos direktoriaus

2021 m. birželio 29 d. įsakymo Nr. V-382

 redakcija)

 

 

IŠANKSTINIO GINČŲ NAGRINĖJIMO NE TEISMO TVARKA TAISYKLĖS

 

I Skyrius

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato draudėjų, apdraustųjų asmenų bei kitų suinteresuotų asmenų (toliau – Pareiškėjai) skundų dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritorinių skyrių (toliau – Fondo valdybos teritoriniai skyriai) sprendimų ir veiksmų (neveikimo), vilkinimo atlikti Fondo valdybos teritorinių skyrių kompetencijai priskirtus veiksmus, kurie, Pareiškėjų manymu, pažeidžia jų teises ar teisėtus interesus, pateikimą ir jų nagrinėjimą privaloma išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka.

Šios Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymu bei Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu.

2. Šių Taisyklių nustatyta tvarka nagrinėjami tik tie Pareiškėjų skundai, kurie, vadovaujantis Valstybinio socialinio draudimo įstatymo nuostatomis, priklauso Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau - Fondo valdyba), kaip privalomos išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijos, kompetencijai.

Nagrinėjant skundus, kurių nagrinėjimą reglamentuoja atskiri norminiai teisės aktai, šios Taisyklės taikomos tiek, kiek nereguliuoja atitinkamos specialiosios teisės normos.

Tiesiogiai šiose Taisyklėse ar taikytinose specialiųjų teisės aktų nuostatose nereglamentuotiems klausimams taikomos Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklės, patvirtintos Fondo valdybos direktoriaus 2014 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. V-555 „Dėl Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigose taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Asmenų aptarnavimo taisyklės), prireikus – pagal analogiją taikomos Viešojo administravimo įstatymo nuostatos, reguliuojančios skundų nagrinėjimą.  

3. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos ir santrumpos:

3.1. Darbuotojas – Fondo valdybos valstybės tarnautojas arba darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, turintis įgaliojimus nagrinėti atitinkamos rūšies Skundus;

3.2. Direktorius – Fondo valdybos direktorius;

3.3. Direktoriaus pavaduotojas – Fondo valdybos direktoriaus pavaduotojas, įgaliotas priimti sprendimą dėl Pareiškėjo skundo;

3.4. DVS – Fondo valdybos informacinės sistemos Dokumentų valdymo taikomoji sistema.

3.5. EDAS – Elektroninė draudėjų aptarnavimo sistema;

3.6. EDAS draudėjo sritis – EDAS portalo sritis, kurioje esanti informacija ir elektroninės paslaugos prieinamos tik autorizuotiems draudėjų naudotojams ir administratoriams;

3.7. EDAS portalas – portalas, pasiekiamas adresu https://draudejai.sodra.lt;

3.8. EGAS – Elektroninė gyventojų aptarnavimo sistema;

3.9. EGAS naudotojo sritis – EGAS portalo sritis, kurioje esanti informacija ir elektroninės paslaugos prieinamos tik saugiu būdu (apsaugotu internetiniu protokolu) autentifikuotiems asmenims;

3.10. EGAS portalas – portalas, pasiekiamas adresu https://gyventojai.sodra.lt;

3.11. Elektroninių ryšių priemonės – Integruota informacinė sistema, EGAS, EDAS, elektroninis paštas;

3.12. Elektroninis sprendimas – kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikaciją ADOC-V1.0 atitinkantis Fondo valdybos sprendimas, priimtas išnagrinėjus skundą;

3.13. Integruota informacinė sistema – ne Fondo valdybos informacinė sistema, sudaranti galimybę teikti elektroninius dokumentus ir (ar) duomenis Fondo valdybos informacinei sistemai ir (ar) gauti juos iš Fondo valdybos informacinės sistemos, tai yra integruota su Fondo valdybos informacine sistema (pavyzdžiui, Nacionalinė elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinė sistema (toliau - E. siuntų pristatymo sistema);

3.14. Kvalifikuotas elektroninis parašaskaip apibrėžta 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB; 

3.15. Papildomi dokumentai ir kita informacija – dokumentai ir kita informacija, reikalingi Fondo valdybai skundo nagrinėjimui ir Sprendimo priėmimui, kurių nėra valstybės registruose (kadastruose), žinybiniuose registruose, valstybės informacinėse sistemose ir kitose informacinėse sistemose, finansuojamuose iš valstybės ar savivaldybės biudžeto ir (ar) valstybės pinigų fondų, ir kurie nėra pateikti Fondo valdybai ar Fondo valdybos teritoriniam skyriui, išskyrus atvejus, kai tokius dokumentus ir informaciją privaloma pateikti pagal įstatymus;

3.16. Skundas – Pareiškėjo rašytinis kreipimasis į Fondo valdybą, kuriame Pareiškėjas nurodo, kad yra pažeistos jo teisės ar teisėti interesai, ir prašo juos apginti;

3.17. Sprendimas – Fondo valdybos sprendimas, priimtas išnagrinėjus skundą (baigus jo nagrinėjimą iš esmės).

Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Valstybinio socialinio draudimo įstatyme ir Viešojo administravimo įstatyme vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

SKUNDUI KELIAMI REIKALAVIMAI, SKUNDO PATEIKIMO TERMINAI, BŪDAI, REGISTRAVIMAS IR PERDAVIMAS NAGRINĖTI

 

4. Skundai dėl Fondo valdybos teritorinių skyrių sprendimų (išskyrus šio punkto antrojoje pastraipoje nurodytus sprendimus), veiksmų (neveikimo), vilkinimo atlikti Fondo valdybos teritorinių skyrių kompetencijai priskirtus veiksmus nagrinėjami, jeigu jie pateikti Fondo valdybai per 20 darbo dienų nuo tos dienos, kurią Pareiškėjas sužinojo arba turėjo sužinoti apie skundžiamo veiksmo atlikimą (neatlikimą) ar sprendimo priėmimą.

Skundai dėl Fondo valdybos teritorinių skyrių sprendimų pensijų, kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas, rentų, šalpos išmokų, vienišo asmens išmokų ir kompensacinių išmokų kūrybiniams darbuotojams skyrimo (atsisakymo skirti) ir (ar) mokėjimo klausimais nagrinėjami, jeigu jie pateikti Fondo valdybai per 6 mėnesius nuo tos dienos, kurią suinteresuotas asmuo sužinojo arba turėjo sužinoti apie skundžiamo sprendimo priėmimą.

Skundai dėl Fondo valdybos teritorinių skyrių nepriimtų sprendimų nagrinėjami, jeigu jie pateikti Fondo valdybai per 20 darbo dienų nuo tos dienos, kurią baigėsi sprendimui priimti nustatytas terminas.

5. Skundai Fondo valdybai gali būti pateikiami asmeniškai arba per atstovą – įteikiant tiesiogiai įgaliotam priimti Skundus Fondo valdybos Darbuotojui arba Fondo valdybos teritorinio skyriaus darbuotojui, atsiunčiant paštu arba per kurjerį, Elektroninių ryšių priemonėmis.

6. Skundas turi būti:

6.1. parašytas valstybine – lietuvių kalba arba turėti įstatymų nustatyta tvarka patvirtintą vertimą į valstybinę kalbą.

Šiame papunktyje nustatytas reikalavimas netaikomas Skundams, parašytiems bet kuria oficialia Europos Sąjungos valstybės narės kalba asmens, kuriam taikomos Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentų nuostatos. Direktorius turi teisę nustatyti ir kitas užsienio kalbas, kuriomis gali būti parašytas Skundas. Informacija apie tokį Direktoriaus sprendimą skelbiama Fondo valdybos interneto svetainėje;

6.2. pasirašytas;

6.3. jame turi būti nurodytas Pareiškėjo – fizinio asmens vardas, pavardė ir asmens kodas (arba jo, kaip apdraustojo, socialinio draudimo numeris, arba jo, kaip draudėjo, kodas, arba gimimo data), Pareiškėjo – juridinio asmens ar organizacijos, neturinčios juridinio asmens statuso (toliau jos irgi vadinamos juridiniais asmenimis), pavadinimas, kodas Juridinių asmenų registre (arba draudėjo kodas);

6.4. įskaitomas;

6.5. jame turi būti nurodyta: skundžiamas Fondo valdybos teritorinis skyrius (jei žinomas – konkretus jo darbuotojas, priėmęs sprendimą, atlikęs veiksmą), konkretus skundžiamas veiksmas (neveikimas) ir (ar) sprendimas, aiškus Pareiškėjo reikalavimas, aplinkybės ir motyvai, kuriais grindžiamas Skundo reikalavimas.

7. Prie Skundo turi būti pridėti turimi Papildomi dokumentai ir kita informacija, reikalingi Skundui išnagrinėti, ar patvirtintos jų kopijos. Jei specialiosiose teisės normose nėra numatyta kitokia atitinkamų pridedamų dokumentų kopijų tvirtinimo tvarka, pateikdamas dokumentų kopijas, kurios nepatvirtintos kopijų tikrumą tvirtinti įgaliotų subjektų, Pareiškėjas (jo atstovas) kartu tvirtina pridedamų kopijų tikrumą ir prisiima atsakomybę už jų atitikimą originalui.

8. Elektroninių ryšių priemonėmis teikiamas Skundas, kaip elektroninis dokumentas, turi būti pasirašytas Kvalifikuotu elektroniniu parašu, jo specifikacija turi atitikti Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintoje ar su juo suderintoje elektroninių dokumentų specifikacijoje nustatytus reikalavimus, arba Skundas turi būti tiesiogiai parengtas EGAS naudotojo srityje, EDAS draudėjo srityje ir pateiktas per EGAS ar EDAS, arba Skundas turi būti suformuotas arba pateiktas tokiomis priemonėmis, kurios leidžia užtikrinti Skundą teikiančio asmens tapatybės patvirtinimą ir Skundo, kaip dokumento, autentiškumą. Skundą turi būti įmanoma techniškai atidaryti ir apdoroti Fondo valdybos informacinės sistemos priemonėmis (turi būti įmanoma atpažinti elektroninio dokumento formatą, jo turinį).

Šiame punkte išdėstyti reikalavimai taikomi ir Elektroninių ryšių priemonėmis teikiamiems Skundo papildymams, patikslinimams.

9. Kai su Skundu kreipiasi Pareiškėjo atstovas, Skunde be Pareiškėjo duomenų taip pat turi būti nurodyti atstovo vardas ir pavardė. Kartu su Skundu turi būti pateiktas atstovavimą patvirtinantis dokumentas (atstovavimo įrodymas, pavyzdžiui, įgaliojimą, kurio pagrindu atstovaujama ir kurio duomenys tvarkomi atitinkamame valstybės registre ar informacinėje sistemoje, identifikuojantys tame registre ar informacinėje sistemoje duomenys). Jei atstovaujama ne įgaliojimo, o atstovaujamo asmens rašytinio sutikimo pagrindu, rašytinis sutikimas turi būti paduotas Fondo valdybai ar Fondo valdybos teritoriniam skyriui atstovaujamojo asmens, kurio tapatybė patvirtinta Asmenų aptarnavimo taisyklėse numatytais būdais.

10. Atstovavimą patvirtinantys dokumentai, kiti prie Skundo pridėti dokumentai, išduoti užsienyje, turi būti išversti į lietuvių kalbą ir legalizuoti ar patvirtinti pažyma (Apostille), išskyrus atvejus, kai pagal Europos Sąjungos teisės aktus arba Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis dokumentas yra atleistas nuo legalizavimo ar tvirtinimo pažyma (Apostille).

11. Gauti Skundai registruojami DVS atitinkamame registre ir tvarkomi Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118, nustatyta tvarka. Jeigu Skundas gautas po darbo valandų, poilsio ar šventės dieną, jo gavimo diena laikoma po jos einanti darbo diena.

12. Priėmus Skundą, pateiktą tiesiogiai Fondo valdybos Darbuotojui ar Fondo valdybos teritorinio skyriaus darbuotojui, įgaliotam priimti skundus, Pareiškėjo (jo atstovo) pageidavimu įteikiama spaudu pažymėta Skundo kopija. Skundo gavimo faktą patvirtinančiame spaude turi būti nurodytas Fondo valdybos ar Fondo valdybos teritorinio skyriaus pavadinimas, Skundo priėmimo data ir registracijos numeris, darbuotojo, priėmusio skundą, vardas, pavardė, pareigos, telefono numeris, prireikus – kita reikiama informacija.

Jeigu Skundas gautas paštu, per kurjerį arba Elektroninių ryšių priemonėmis, Pareiškėjo (jo atstovo) pageidavimu per 3 darbo dienas nuo Skundo gavimo Fondo valdyboje Pareiškėjui ir (ar) jo atstovui išsiunčiama Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytos formos pažyma apie priimtą Skundą.

Pageidavimas gauti Skundo priėmimo patvirtinimą nėra preziumuojamas, jis turi būti aiškiai išreikštas.

13. Užregistruotas Skundas Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos darbo reglamento, patvirtinto Fondo valdybos direktoriaus 2013 m. liepos 12 d. įsakymu Nr. V-352 „Dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos darbo reglamento patvirtinimo“ (toliau – Darbo reglamentas), nustatyta tvarka perduodamas nagrinėti atitinkamam Darbuotojui.

14. Darbuotojas, nagrinėjantis Skundą, taip pat Direktorius, Direktoriaus pavaduotojas ar kitas Direktoriaus įgaliotas priimti Sprendimą dėl Skundo Darbuotojas, privalo nusišalinti pats arba būti nušalintas nuo dalyvavimo nagrinėjant Skundą, jeigu yra Viešojo administravimo įstatyme ir (ar) Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme numatyti nušalinimo (nusišalinimo) pagrindai.

 

III SKYRIUS

SKUNDO NAGRINĖJIMAS

 

15. Skundas turi būti išnagrinėtas ir Sprendimas dėl jo priimtas per 20 darbo dienų nuo Skundo gavimo dienos. Jeigu Skundo nagrinėjimo metu Pareiškėjas patikslina, papildo Skundą arba suformuluoja iš esmės naujus reikalavimus, Skundo nagrinėjimo terminas skaičiuojamas nuo patikslinto (papildyto) Skundo gavimo dienos. Šiame punkte nustatytas terminas gali būti pratęstas ne ilgiau kaip 20 darbo dienų, kai dėl objektyvių priežasčių Skundui nagrinėti reikia papildomo tyrimo ir per nustatytą terminą Sprendimas negali būti priimtas. Kai priežastys, dėl kurių Sprendimas per nustatytą terminą negali būti priimtas, yra susijusios su Papildomų dokumentų ir kitos informacijos gavimu iš archyvų sistemos įstaigų ar kitų organizacijų, Skundo nagrinėjimo terminas gali būti pratęstas ne ilgiau kaip 20 darbo dienų po Papildomų dokumentų ir kitos informacijos gavimo dienos.

Pareiškėjui apie Skundo nagrinėjimo termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.

Skundai Fondo valdyboje nagrinėjami rašytinio proceso tvarka, išskyrus atvejus, kai nustatoma būtinybė apklausti Pareiškėją arba Pareiškėjas pats nurodo, kad pats pageidauja pasinaudoti teise būti išklausytas.

16. Jeigu Skundą pavedama nagrinėti keliems Darbuotojams, Skundo nagrinėjimas organizuojamas, nagrinėjimo organizatorius, jo ir kitų Darbuotojų tarpusavio teisės ir pareigos nustatomos Darbo reglamente nustatyta tvarka.

17. Jeigu Skundo nagrinėjimo metu paaiškėja, kad yra praleistas Taisyklių 4 punkte nurodytas terminas Skundui pateikti, Pareiškėjui raštu pasiūloma per nustatytą laiką pateikti įrodymus (dokumentus), galinčius patvirtinti, kad terminas Skundui pateikti praleistas dėl priežasčių, sudarančių pagrindą šį terminą atnaujinti (išskyrus atvejus, kai jie pateikti, paduodant Skundą, arba jau yra žinomi Fondo valdybai). Jeigu Pareiškėjas per nustatytą laiką, kuris negali būti trumpesnis nei vienas mėnuo, pateikia prašomus įrodymus (dokumentus), sprendimą dėl praleisto termino atnaujinimo (neatnaujinimo) priima Direktorius ar Direktoriaus pavaduotojas. Per nustatytą laiką nepateikus įrodymų (dokumentų) arba Direktoriui ar Direktoriaus pavaduotojui nusprendus, kad nėra pagrindo atnaujinti Skundo pateikimo terminą, Skundas paliekamas nenagrinėtas (Taisyklių 25.6 papunktis).

18. Fondo valdyba turi teisę kreiptis į Pareiškėją su prašymu per nustatytą laiką pateikti Papildomus dokumentus ir kitą informaciją (jeigu Pareiškėjas jais disponuoja), taip pat prašyti Pareiškėją nustatytu laiku atvykti į Fondo valdybą pateikti paaiškinimus. Jeigu Pareiškėjas dėl objektyvių priežasčių negali atvykti į Fondo valdybą pateikti paaiškinimus, Darbuotojas arba Fondo valdybos pavedimu kitas Fondo valdybos teritorinio skyriaus direktoriaus įgaliotas asmuo (toliau – Fondo valdybos atstovas), susitaręs su Pareiškėju, gali jį apklausti jo gyvenamojoje arba kitoje sutartoje vietoje arba su Pareiškėju suderintomis (ir Pareiškėjui, ir Fondo valdybos atstovui prieinamomis ir teisėtai galimomis naudoti) nuotolinio ryšio priemonėmis, leidžiančiomis perduoti garsą ir vaizdą, nustatyti Pareiškėjo tapatybę. Apklausa (posėdis, kuriame teikiami Pareiškėjo paaiškinimai) turi būti fiksuota protokole, išskyrus atvejus, kai posėdžio eiga fiksuojama garso arba garso ir vaizdo fiksavimo priemonėmis. Protokolas teikiamas pasirašyti ir Pareiškėjui, o šiam atsisakius arba negalint to padaryti, tai protokole pažymi jį surašęs Darbuotojas arba kitas Fondo valdybos atstovas. Prieš pradedant fiksuoti apklausą garso arba garso ir vaizdo fiksavimo priemonėmis, Pareiškėjas įspėjamas apie tai.

Šiame punkte nurodytu būdu gali būti apklausiami ir kiti asmenys, turintys arba galintys turėti informacijos, susijusios su Skundo nagrinėjimu.

19. Fondo valdyba turi teisę gauti iš Fondo valdybos teritorinių skyrių visą su Skundo nagrinėjimu susijusią medžiagą ir paaiškinimus, duoti pavedimus, tikrinti faktinius duomenis vietoje, apklausti Pareiškėją, jei Skundui išnagrinėti reikalingas Pareiškėjo paaiškinimas.

20. Fondo valdybos ar jos Darbuotojų, nagrinėjančių skundą, iš Fondo valdybos teritorinių skyrių prašoma su Skundo nagrinėjimu susijusi medžiaga ir paaiškinimai turi būti pateikti, pavedimai įvykdyti per jų prašyme nustatytą terminą.

21. Pareiškėjas turi teisę:

21.1. susipažinti su Skundo nagrinėjimo metu gautais dokumentais ir kita informacija, tiek, kiek tai neprieštarauja kitų teisės aktų reikalavimams (pavyzdžiui, reikalavimui užtikrinti kitų fizinių asmenų duomenų apsaugą);

21.2. pateikti Papildomus dokumentus ir kitą informaciją, duoti papildomus paaiškinimus, įskaitant paaiškinimus, teikiamus žodžiu (teisę būti išklausytam);

21.3. turėti vertėją. Vertėjas turi dalyvauti Skundo nagrinėjimo procedūrose, kuriose tiesiogiai dalyvauja Pareiškėjas (jo atstovas), kai Pareiškėjas (jo atstovas) nemoka ar nesupranta valstybinės kalbos arba dėl sensorinio ar kalbos sutrikimo negali suprantamai reikšti savo minčių. Vertėją pakviečia pats Pareiškėjas arba Fondo valdyba savo iniciatyva;

21.4. pareikšti nušalinimą Skundą nagrinėjančiam Darbuotojui;

21.5. gauti Sprendimą;

21.6. teisės aktuose nustatyta tvarka apskųsti Sprendimą;

21.7. realizuoti savo teises per atstovą.

 

IV SKYRIUS

SKUNDO PERSIUNTIMAS, JO NAGRINĖJIMO SUSTABDYMAS, ATSISAKYMAS NAGRINĖTI, NAGRINĖJIMO NUTRAUKIMAS, SKUNDO GRĄŽINIMAS

 

22. Jeigu Fondo valdyba nėra kompetentinga spręsti Skunde išdėstytų klausimų, Skundas nenagrinėjamas ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo Fondo valdyboje persiunčiamas nagrinėti kompetentingai įstaigai, išskyrus šio punkto antrojoje pastraipoje numatytus atvejus. Pareiškėjas raštu informuojamas apie Skundo persiuntimą.

Jeigu nėra tokios Lietuvos Respublikos įstaigos, kuriai galėtų būti perduotas nagrinėti pagal kompetenciją Skundas, arba tokio pobūdžio skundas teiktinas teismui arba kitai privalomai išankstinio ginčo nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijai pagal specialias procesines normas, Skundas nenagrinėjamas. Pareiškėjas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Skundo gavimo Fondo valdyboje raštu informuojamas apie Skundo nenagrinėjimą ir nenagrinėjimo priežastis.

Jei Skundas nepatenka į Fondo valdybos, kaip privalomos išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijos, kompetenciją, tačiau gali būti jos nagrinėjamas kaip skundas Viešojo administravimo įstatymo požiūriu, jis nagrinėjamas pagal šio įstatymo ir Asmenų aptarnavimo taisyklių nuostatas, nestabdant Skundo nagrinėjimo ir apie tai atskirai neinformuojant Pareiškėjo.

23. Skundo Fondo valdyboje nagrinėjimas stabdomas:

23.1. jeigu paaiškėja, kad Skunde ir (ar) prie jo pridedamuose dokumentuose yra duomenų apie galimai padarytą (daromą) nusikalstamą veiką (veikas) ar administracinį nusižengimą (nusižengimus). Skundo kopija ir prie jo pridedamų dokumentų kopijos persiunčiamos institucijai, kompetentingai tirti šiuos teisės pažeidimus. Jeigu atsisakoma pradėti ikiteisminį tyrimą ar administracinių nusižengimų teiseną, Skundo nagrinėjimas atnaujinamas;

23.2. jeigu Skundui išnagrinėti būtini Papildomi dokumentai ir (ar) kita informacija, kuriuos gali pateikti tik pats Pareiškėjas, ir Fondo valdyba tokios informacijos ir (ar) dokumentų pati gauti negali. Fondo valdyba kreipiasi į Pareiškėją raštu, prašydama per nustatytą laiką pateikti Papildomus dokumentus ir (ar) kitą informaciją. Kai per Fondo valdybos nustatytą laiką, kuris negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos, Skundui išnagrinėti būtini Papildomi dokumentai ir (ar) informacija negaunami, Skundas nenagrinėjamas;

23.3. jeigu Pareiškėjas išreiškė pageidavimą būti apklausiamas arba tokį poreikį nustatė Fondo valdyba, tačiau dėl objektyvių priežasčių apklausti jo per Skundui išnagrinėti nustatytą terminą neįmanoma. Skundo nagrinėjimas sustabdomas ne ilgesniam kaip 6 mėnesių terminui. Jeigu per šį terminą Pareiškėjo apklausti neįmanoma, Skundo nagrinėjimas nutraukiamas;

23.4. jei nustatomi Taisyklių 25.1, 25.3, 25.6 ar 25.9 papunkčiuose nurodyti Skundo trūkumai ir yra galimybė pareiškėjui juos ištaisyti.

24. Apie sprendimą sustabdyti Skundo nagrinėjimą ir apie sprendimą jį atnaujinti per 3 darbo dienas nuo atitinkamo sprendimo priėmimo dienos Pareiškėjas informuojamas raštu.

25. Skundas Fondo valdyboje nenagrinėjamas:

25.1. jeigu nėra galimybės identifikuoti Pareiškėją ar jo atstovą ir (arba) įsitikinti Skundo autentiškumu, taip pat jeigu tinkamomis priemonėmis neįrodoma atstovo teisė atstovauti Pareiškėją. Pareiškėjui (asmeniui, teikusiam Skundą, kaip Pareiškėjo atstovui) ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Skundo gavimo dienos, išskyrus atvejus, kai Skunde nenurodyti kontaktiniai duomenys, pasiūloma per tam tikrą laiką, kuris negali būti trumpesnis nei 5 darbo dienos, pateikti teisės aktuose nustatytus reikalavimus atitinkantį Skundą. Jeigu per nurodytą terminą teisės aktuose nustatytus reikalavimus atitinkantis Skundas (atstovavimo įrodymas) nepateikiamas, Skundas nenagrinėjamas;

25.2. jeigu paaiškėja, kad skundą padavė atitinkamoje srityje neveiksnus asmuo;

25.3. jeigu Skunde nenurodytas konkretus skundžiamas veiksmas ir (ar) sprendimas (iš Skundo ir su juo pateiktų dokumentų visumos to negalima nustatyti), Skundas grindžiamas akivaizdžiai tikrovės neatitinkančiais faktais arba jeigu jo turinys yra nekonkretus ar nesuprantamas (neįskaitomas arba jo turinys neleidžia suvokti skundo esmės) ir dėl to negalima tokio Skundo išnagrinėti. Pareiškėjui ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Skundo gavimo dienos, išskyrus atvejus, kai Skunde nenurodyti Pareiškėjo kontaktiniai duomenys, pasiūloma per tam tikrą laiką, kuris negali būti trumpesnis nei 5 darbo dienos, pašalinti nurodytus trūkumus. Jeigu per nurodytą terminą trūkumai nepašalinami, Skundas nenagrinėjamas;

25.4. jeigu paaiškėja, kad Skundą dėl to paties klausimo pradėjo nagrinėti teismas;

25.5. jeigu paaiškėja, kad dėl to paties klausimo Sprendimą yra priėmusi Fondo valdyba arba kitas viešojo administravimo subjektas ir Pareiškėjas nepateikia naujų duomenų, leidžiančių abejoti ankstesnio Sprendimo pagrįstumu ar ginčyti anksčiau priimtą sprendimą;

25.6. jeigu Skundas pateiktas praleidus nustatytą Skundo padavimo terminą ir Pareiškėjas per Fondo valdybos nurodytą terminą nepateikia įrodymų, sudarančių pagrindą terminui atnaujinti, arba Direktorius ar Direktoriaus pavaduotojas nusprendžia, kad nėra pagrindo terminą atnaujinti (Taisyklių 17 punktas);

25.7. jeigu Pareiškėjas per nustatytą laiką nepateikia prašomų Papildomų dokumentų ir (ar) kitos informacijos (Taisyklių 23.2 papunktis), ir dėl to neįmanoma išnagrinėti Skundo;

25.8. jeigu Fondo valdyba nėra kompetentinga spręsti Skunde išdėstytų klausimų (Taisyklių 22 punktas);

25.9. jeigu Skundas parašytas ne valstybine kalba, išskyrus Taisyklių 6.1 papunkčio antroje pastraipoje nurodytas kalbas, ir nepateiktas Skundo vertimas. Pareiškėjui ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Skundo gavimo dienos, išskyrus atvejus, kai Skunde nenurodyti Pareiškėjo kontaktiniai duomenys, pasiūloma per tam tikrą laiką, kuris negali būti trumpesnis nei 5 darbo dienos, pateikti Skundo vertimą į valstybinę kalbą arba į Taisyklių 6.1 papunkčio 2 pastraipoje nurodytas kalbas. Jeigu per nurodytą terminą trūkumai nepašalinami, Skundas nenagrinėjamas.

26. Apie sprendimą nenagrinėti Skundo (išskyrus Taisyklių 25.2 papunktyje ir šio punkto antrojoje pastraipoje nurodytus atvejus) Pareiškėjui raštu pranešama ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Skundo nenagrinėjimo priežasties išaiškėjimo, nurodant atsisakymo nagrinėti Skundą priežastis.

Apie sprendimą nenagrinėti Skundo Pareiškėjas gali būti raštu neinformuojamas Taisyklių 25.1, 25.3, 25.6, 25.7 ar 25.9 papunkčiuose nurodytais atvejais, kai Pareiškėją raštu informavus apie Skundo trūkumus ir pasiūlius per nustatytą terminą juos ištaisyti, jam kartu buvo nurodytos trūkumų neištaisymo pasekmės (kad Skundas nebus nagrinėjamas), tačiau pareiškėjas trūkumų per nustatytą terminą nepašalino ir nesikreipė dėl termino pratęsimo, arba kai informuoti Pareiškėjo apie Skundo trūkumus nebuvo įmanoma, nesant jokių jo kontaktinių duomenų. Tokiais atvejais sprendimas nenagrinėti Skundo įforminamas Sprendimą dėl jo priimti įgalioto Darbuotojo rezoliucija DVS, kuri yra pagrindas užbaigti Skundo nagrinėjimo termino kontrolę Darbo reglamente nustatyta tvarka.

27. Skundo nagrinėjimas Fondo valdyboje gali būti nutrauktas:

27.1. jeigu paaiškėja, kad Pareiškėjas piktnaudžiavo jam suteiktomis teisėmis ar veikė nesąžiningai. Esant šiame papunktyje nurodytoms aplinkybėms, Skundo nagrinėjimas gali būti nutrauktas Direktoriaus ar Direktoriaus pavaduotojo sprendimu;

27.2. jeigu per Fondo valdybos nustatytą laiką Pareiškėjo neįmanoma apklausti (Taisyklių 18 punktas, 23.3 papunktis);

27.3. jeigu Pareiškėjas atsisako Skundo. Skundo nagrinėjimas nenutraukiamas, kai tai prieštarauja įstatymams ar viešajam interesui arba pažeidžia kieno nors teises ar įstatymų saugomus interesus;

27.4. Pareiškėjui mirus (jei Pareiškėjas fizinis asmuo) ar Pareiškėją likvidavus (jei Pareiškėjas juridinis asmuo), kai nėra ginčo teisinių santykių perėmėjo.

28. Apie sprendimo dėl Skundo nagrinėjimo Fondo valdyboje nutraukimo priėmimą 27.1 - 27.3 papunkčiuose nustatytais atvejais Pareiškėjas informuojamas per 3 darbo dienas, nurodant sprendimo nutraukti Skundo nagrinėjimą priežastis.

29. Jei Taisyklių nustatytais atvejais ne Elektroninių ryšių priemonėmis pateiktas Skundas nenagrinėjamas arba Skundo nagrinėjimas nutrauktas Pareiškėjui atsisakius Skundo, Skundas ir kartu su Skundu pateikti dokumentai, Pareiškėjui raštu paprašius, jam gali būti grąžinami. Skundą ir kartu su Skundu pateiktus dokumentus grąžinusi Pareiškėjui, Fondo valdyba pasilieka Skundo ir kartu su Skundu pateiktų dokumentų kopijas.

Išnagrinėjus ne Elektroninių ryšių priemonėmis pateiktą Skundą, Pareiškėjo kartu su Skundų pateiktų dokumentų originalai grąžinami Pareiškėjui. Fondo valdyba pasilieka kartu su Skundu pateiktų dokumentų kopijas.

 

V SKYRIUS

SPRENDIMO PRIĖMIMAS IR PATEIKIMAS PAREIŠKĖJUI

 

30. Fondo valdyba, išnagrinėjusi Skundą, priima Sprendimą (-us):

30.1. patenkinti Skundą visą ar iš dalies;

30.2. atmesti Skundą;

30.3. pašalinti nustatytą Fondo valdybos teritorinio skyriaus pažeidimą ir (arba) taikyti atitinkamas pasekmes dėl pažeidimo (arba įpareigoti užtikrinti jų taikymą), net jei Pareiškėjas tokio pažeidimo neskundė.

31. 30.1 ir 30.2 papunkčiuose numatytais atvejais Fondo valdyba Sprendimu gali:

31.1. pakeisti skundžiamą Fondo valdybos teritorinio skyriaus sprendimą visą ar iš dalies arba įpareigoti Fondo valdybos teritorinį skyrių pakeisti sprendimą visą ar iš dalies;

31.2. pripažinti netekusiu galios (panaikinti) skundžiamą Fondo valdybos teritorinio skyriaus sprendimą nuo Fondo valdybos priimto Sprendimo įsigaliojimo momento arba nuo neteisėto skundžiamo sprendimo priėmimo momento;

31.3. įpareigoti Fondo valdybos teritorinį skyrių pašalinti nurodytą (-us) pažeidimą (-us) ir (ar) įvykdyti kitą (-us) Fondo valdybos nurodymą (-us).

32. Sprendimas turi būti įformintas kaip oficialus Fondo valdybos raštas.

33. Sprendime turi būti nurodyta:

33.1. Sprendimo data ir Sprendimui suteiktas registracijos numeris;

33.2. Sprendimo teisinis ir faktinis pagrindas ar kitos Sprendimo priėmimui įtakos turėjusios aplinkybės;

33.3. Sprendimo motyvai;

33.4. teisės aktas, reglamentuojantis Sprendimo apskundimo tvarką, Sprendimo apskundimo terminas, per kurį gali būti pateiktas skundas, ir teismo, kuriam gali būti paduotas skundas, pavadinimas ir adresas;

33.5. Sprendimą rengusio Darbuotojo vardas, pavardė ir kontaktiniai duomenys;

33.6. Sprendimą priėmusio Direktoriaus, Direktoriaus pavaduotojo ar kito Direktoriaus įgalioto Darbuotojo vardas, pavardė ir pareigos.

34. Sprendimas turi būti pasirašytas jį priėmusio asmens.

35. Pasirašytas ir užregistruotas Sprendimas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Sprendimo priėmimo tokiu būdu, kuris buvo nurodytas Skunde, išsiunčiamas (įteikiamas) Pareiškėjui ir (ar) jo atstovui ir Fondo valdybos teritoriniam skyriui (per DVS išsiunčiama Sprendimo skaitmeninė kopija arba Elektroninis sprendimas), dėl kurio sprendimo, veiksmų (neveikimo) ir (ar) vilkinimo atlikti jo kompetencijai priskirtus veiksmus buvo paduotas Skundas.

Jei Pareiškėjas nėra nurodęs pageidaujamo Sprendimo gavimo būdo, Sprendimas (Elektroninis sprendimas ar jo nuorašas) jam pateikiamas tokiu būdu, kokiu buvo gautas Skundas, o jei tokiu būdu Sprendimo pateikti neįmanoma (pavyzdžiui, Skundas atsiųstas paštu, o nei pačiame Skunde, nei voke, kuriuo jis atsiųstas, nėra siuntėjo adreso), – pagal kitus Skunde nurodytus asmens kontaktinius duomenis, kuriais galima išsiųsti rašytinį dokumentą (įskaitant elektroninės formos rašytinį dokumentą). Jei Skundas pateiktas, nenurodžius jokių asmens kontaktinių duomenų, kuriais gali būti išsiųstas Sprendimas, Sprendimas gali būti siunčiamas elektroniniu būdu per E. siuntų pristatymo sistemą, jei Pareiškėjas joje turi aktyvuotą elektroninio pristatymo dėžutę, o jei Pareiškėjas yra fizinis asmuo, – ir fizinio pristatymo būdu Lietuvos Respublikos gyventojų registre nurodytu asmens deklaruotos gyvenamosios vietos adresu.

Jei nėra galimybės Sprendimo Pareiškėjui įteikti nei vienu iš šio punkto antrojoje pastraipoje nurodytų būdų, jis įteikiamas jam (jo atstovui) asmeniškai atvykus į Fondo valdybą ar Fondo valdybos teritorinį skyrių, dėl kurio sprendimo, veiksmų (neveikimo) ir (ar) vilkinimo atlikti jo kompetencijai priskirtus veiksmus buvo gautas Skundas, ir patvirtinus savo tapatybę (atstovui – taip pat ir tinkamai įrodžius atstovavimą) ar atsiuntus atitinkamą rašytinį prašymą, su jame nurodytais kontaktiniais duomenimis, kuriais galima išsiųsti Sprendimą (jo nuorašą).

 

VI SKYRIUS

KLAIDŲ IŠTAISYMAS SPRENDIME, SPRENDIMO PRIPAŽINIMAS NETEKUSIU GALIOS

 

36. Fondo valdyba, pati pastebėjusi ar gavusi Pareiškėjo ar kito asmens motyvuotą pranešimą apie skaičiavimo, spausdinimo, faktinių duomenų neatitikimo ar technines klaidas Sprendime, imasi priemonių klaidoms ištaisyti.

Klaidos Sprendime ištaisomos sprendimu, kuriame turi būti aiškiai nurodyti ištaisomi Sprendimo elementai (punktai, pastraipos, eilutės ir panašiai) ir pateikta pataisyta to elemento redakcija.

37. Jeigu klaida gali turėti esminės įtakos Sprendimo vykdymui, Fondo valdyba sustabdo Sprendimo vykdymą iki klaidų ištaisymo.

38. Atsižvelgiant į klaidų kiekį bei pobūdį, į Sprendimo pagrindu atsiradusias teisines pasekmes, klaidos gali būti (o jei klaidų ištaisymas keičia sprendimo turinį iš esmės – privalo būti) ištaisomos priimant naują Sprendimą, jame nurodant, kad pripažįstamas netekusiu galios ankstesnis Sprendimas, ir priežastis, dėl kurių tai padaryta.

39. Sprendimas netenka galios nuo Fondo valdybos priimto sprendimo pripažinti šį Sprendimą netekusiu galios įsigaliojimo momento arba, kai tai tiesiogiai nurodyta sprendime dėl Sprendimo pripažinimo netekusiu galios, – nuo Sprendimo priėmimo momento.

40. Pareiškėjui per 3 darbo dienas nuo klaidų ištaisymo dienos Taisyklių 35 punkte nurodyta tvarka įteikiamas naujas arba klaidas ištaisantis Sprendimas, o jo skaitmeninė kopija arba Elektroninis sprendimas per DVS išsiunčiamas Fondo valdybos teritoriniam skyriui, dėl kurio sprendimo, veiksmų (neveikimo) ir (ar) vilkinimo atlikti jo kompetencijai priskirtus veiksmus buvo gautas Skundas.

 

VII SKYRIUS

FONDO VALDYBOS SPRENDIMO DĖL SKUNDO, VEIKSMŲ (NEVEIKIMO) APSKUNDIMAS

 

41. Fondo valdybos priimti Sprendimai ir (ar) veiksmai (neveikimas), vilkinimas atlikti Fondo valdybos kompetencijai priskirtus veiksmus, susijusius su Skundo nagrinėjimu, gali būti apskųsti teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatytais terminais ir tvarka.

_____________________________