VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA

 

NUTARIMAS

Dėl PRAŠYMO LEISTI NUKRYPTI NUO 2017 M. LAPKRIČIO 23 D. KOMISIJOS REGLAMENTO (ES) 2017/2195, KURIUO NUSTATOMOS ELEKTROS ENERGIJOS BALANSAVIMO GAIRĖS, 53 STRAIPSNIO 1 DALIES NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2020 m.  gruodžio 18 d. Nr. O3E-1407

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi 2017 m. lapkričio 23 d. Europos Komisijos reglamento (ES) Nr. 2017/2195, kuriuo nustatomos elektros energijos balansavimo gairės (toliau – Reglamentas), 62 straipsnio 1 dalimi bei atsižvelgdama į LITGRID AB 2020 m. balandžio 3 d. raštą Nr. 20SD-1138, 2020 m. lapkričio 16 d. raštą Nr. 20SD-3322, 2020 m. gruodžio 10 d. raštą Nr. 20SD-3605 bei Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Rinkos plėtros ir stebėsenos skyriaus 2020 m. gruodžio 16 d. pažymą Nr. O5E-1293 „Dėl prašymo leisti nukrypti nuo 2017 m. lapkričio 23 d. Komisijos reglamento (ES) 2017/2195, kuriuo nustatomos elektros energijos balansavimo gairės, 53 straipsnio 1 dalies nuostatų patvirtinimo“, Taryba n u t a r i a:

Patvirtinti Prašymą leisti nukrypti nuo 2017 m. lapkričio 23 d. Komisijos reglamento (ES) 2017/2195, kuriuo nustatomos elektros energijos balansavimo gairės, 53 straipsnio 1 dalies nuostatų (pridedama).

 

 

 

Tarybos pirmininkė                                                                                                               Inga Žilienė

 

PATVIRTINTA

Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2020 m.  gruodžio 18 d.

nutarimu Nr. O3E-1407

 

 

 

Baltijos šalių PSO prašymas leisti nukrypti nuo 2017 m. lapkričio 23 d.

Komisijos reglamento (ES) 2017/2195, kuriuo nustatomos elektros energijos balansavimo gairės, 53 straipsnio 1 dalies nuostatų

 

Atnaujinta 2020 m. lapkričio 11 d.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EleringAS AS                    

AS „Augstsprieguma tīkls“

AB „LITGRID“


 

Baltijos šalių perdavimo sistemų operatoriai (toliau – PSO), atsižvelgdami į šiuos punktus:

 

 

 

Kadangi

 

 

1)         2017 m. lapkričio 23 d. Komisijos reglamentu (ES) 2017/2195, kuriuo nustatomos elektros energijos balansavimo gairės (toliau – EB GL), nustatyti reikalavimai tikslinėms balansavimo rinkoms ir atsiskaitymams Europos Sąjungoje. Pagal EB GL 53 straipsnio 1 dalį, per trejus metus po EB GL įsigaliojimo visi perdavimo sistemos operatoriai turi pradėti taikyti 15 minučių atsiskaitymo už disbalansą laikotarpį visuose planavimo rajonuose, kartu užtikrindami, kad visos rinkos laiko vieneto ribos sutaptų su atsiskaitymo už disbalansą laikotarpio ribomis.

2)         Pagal EB GL 62 straipsnio 1 dalį, reguliavimo institucija pagal 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2009/72/EB dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, panaikinančios Direktyvą 2003/54/EB, 37 straipsnio 2-12 dalis gali, PSO prašymu arba savo iniciatyva, pagal EB GL 62 straipsnio 2–12 dalis leisti atitinkamiems PSO nukrypti nuo vienos ar daugiau šio reglamento nuostatų. Be to, pagal EB GL 62 straipsnio 2 dalį, PSO gali prašyti leisti nukrypti nuo šių reikalavimų: „d) atsiskaitymo už disbalansą laikotarpio suderinimo pagal 53 straipsnio 1 dalį“.

3)         Pagal EB GL 62 straipsnio 5 dalį, prašyme dėl leidimo nukrypti pateikiama informacija:

a)         nuostatos, nuo kurių prašoma leisti nukrypti;

b)         prašomas leidžiančios nukrypti nuostatos taikymo laikotarpis;

c)         išsamus problemos sprendimo ir EB GL nuostatų įgyvendinimo, pasibaigus leidžiančios nukrypti nuostatos taikymui, planas ir tvarkaraštis;

d)         prašomos leidžiančios nukrypti nuostatos taikymo poveikis gretimoms rinkoms;

e)         dėl prašomos leidžiančios nukrypti nuostatos taikymo galimos rizikos balansavimo rinkų integracijai Europoje įvertinimas.

4)         Pagal 62 straipsnio 8 dalį, vertindama prašymą leisti nukrypti, atitinkama reguliavimo institucija atsižvelgia į šiuos aspektus:

a)         atitinkamos nuostatos ar nuostatų įgyvendinimo sunkumus;

b)         su atitinkama nuostata ar nuostatomis susijusią riziką ir poveikį eksploatavimo saugumui;

c)         veiksmus, kurių imtasi siekiant sudaryti sąlygas įgyvendinti atitinkamą nuostatą ar nuostatas;

d)         atitinkamos nuostatos ar nuostatų neįgyvendinimo poveikį kitų Europos rinkos dalyvių, visų pirma reguliavimo apkrova paslaugų teikėjų ir elektros energijos iš atsinaujinančiųjų išteklių gamintojų, nediskriminavimui ir konkurencijai;

e)         poveikį bendram ekonominiam efektyvumui ir pažangiojo elektros energijos tinklo infrastruktūrai;

f)          poveikį kitiems planavimo rajonams ir bendras pasekmes Europos rinkų integracijai.

 

Atsižvelgdami į EB GL nustatytus kriterijus prašymams leisti nukrypti ir toliau pateiktą informaciją, Estijos, Latvijos ir Lietuvos nacionalinėms reguliavimo institucijoms kartu pateikia prašymą leisti nukrypti.

 

 

I. Įvadas

 

 

 

Šis dokumentas yra prašymas leisti iki 2024 m. gruodžio 31 d. nukrypti nuo įpareigojimo iki 2020 m. gruodžio 18 d. pradėti taikyti 15 minučių ADL (toliau  – ADL), kaip aprašyta EB GL 53 straipsnio 1 dalyje, parengtas Baltijos šalių PSO pagal EB GL 62 straipsnio 2 dalies d punktą (toliau – prašymas leisti nukrypti).

Prašymas leisti nukrypti rengiamas atsižvelgiant į EB GL 62 straipsnio 3 dalyje nurodytus principus, teigiančius, kad leidimo nukrypti suteikimo procesas turi būti skaidrus, nediskriminacinis, nešališkas, tinkamai dokumentuotas ir grindžiamas motyvuotu prašymu. 

Pagal EB GL 53 straipsnio 1 dalį, per trejus metus po EB GL įsigaliojimo visi PSO turi pradėti taikyti 15 minučių atsiskaitymo už disbalansą laikotarpį visuose planavimo rajonuose, kartu užtikrindami, kad visos rinkos laiko vieneto ribos sutaptų su atsiskaitymo už disbalansą laikotarpio ribomis. Kadangi EB GL įsigaliojo 2017 m. gruodžio 18 d., 15 minučių ADL įgyvendinimo terminas yra 2020 m. gruodžio 18 d.

Tam, kad 15 minučių ADL būtų įgyvendintas laiku ir tinkamai, Baltijos šalių PSO kartu parengė Baltijos šalių 15 minučių ADL įgyvendinimo koncepcijos dokumentą, kuriame iš pradžių buvo numatyta įgyvendinti 15 minučių ADL iki EB GL 53 straipsnio 1 dalyje nustatyto termino. Po to Baltijos šalių PSO nuo 2019 m. gegužės 10 d. iki 2019 m. birželio 10 d. atliko viešas konsultacijas dėl Baltijos šalių 15 minučių ADL įgyvendinimo koncepcijos dokumento.

Kaip minėta anksčiau, preliminariu koncepcijos dokumentu buvo siekiama 15 minučių ADL įgyvendinti iki 2020 m. gruodžio 1 d. Atsiliepimus pateikė 14 rinkos dalyvių, atstovavusių už balansą atsakingoms šalims (toliau – BRP), skirstymo sistemų operatoriai (toliau – STO) ir balansavimo paslaugų teikėjai (toliau – BPT). Dauguma respondentų pateikė neigiamus atsiliepimus dėl Baltijos šalių PSO preliminaraus koncepcijos dokumento, kuriame išdėstė šiuos pagrindinius aspektus:

•           dviejų žingsnių perėjimas prie trumpesnio ADL atrodo nepraktiškas: pasiūlymo I žingsnis nesuteikia jokios pridėtinės vertės, lyginant su esamais susitarimais, suinteresuotosios šalys nemato iš siūlomų pakeitimų kylančios pridėtinės vertės, jei tai neskatina tikrajam laikui artimesnio savibalansavimo ir tam nesukuria signalų ir paskatų;

•           nepakanka laiko sukurti arba pakeisti IT sistemas, kad būtų galima pritaikyti trumpesnį ADL, įskaitant matavimo duomenų kokybę ir matavimo tikslumą, suinteresuotųjų šalių nuomone, IT įgyvendinimas būtų sudėtingas ir brangus, reikia daugiau laiko pasirengti ir paskirstyti biudžetą;

•           galimas rinkos produktų, kuriais elektros energijos biržoje prekiaujama mažesniu nei dabartiniu 60 minučių tikslumu, likvidumo sumažėjimas, atsižvelgiant į viešai prieinamą informaciją[1], kad Šiaurės šalių PSO paprašė leisti nukrypti nuo 15 minučių ADL įgyvendinimo iki 2022 m. gegužės 22 d.;

•           balansavimo produktų charakteristikų skirtumai Baltijos ir Šiaurės šalių balansavimo rinkoje, suinteresuotosios šalys nurodo, kad balansavimo rinkos pokyčiai neturėtų daryti poveikio Baltijos ir Šiaurės šalių balansavimo rinkos bendradarbiavimo likvidumui.

 

 

Įvertinę rinkos dalyvių atsiliepimus, Baltijos šalių PSO padarė išvadą, kad neįmanoma 15 minučių ADL įgyvendinti iki 2020 m. gruodžio 18 d.

 

II. Prašymo leisti nukrypti priežastys

 

 

 

Tinkamo 15 minučių ADL įgyvendinimo reikalavimai

 

Pagal EB GL 17 straipsnio 1 dalį, tikruoju laiku kiekviena už balansą atsakinga šalis stengiasi užtikrinti savo balansą arba padėti užtikrinti elektros energijos sistemos balansą. Be to, reikėtų pažymėti, kad pagal EB GL 44 straipsnio 1 dalį ir 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2019/943 dėl elektros energijos vidaus rinkos (toliau – Reglamentas 2019/943) 6 straipsnio 5 dalį, atsiskaitymo procesai:

1)         sukuria tinkamus ekonominius signalus, atspindinčius disbalanso padėtį;

2)         užtikrina, kad už disbalansą būtų atsiskaitoma tikralaikę energijos vertę atspindinčia kaina;

3)         teikia paskatas už balansą atsakingoms šalims palaikyti balansą arba padėti atkurti sistemos balansą.

 

Tam, kad būtų laikomasi šių reikalavimų, turi būti tinkamai įgyvendintas 15 minučių ADL. Tinkamas 15 minučių ADL įgyvendinimas reiškia, kad įvykęs disbalansas buvo priskirtas ir už jį atsiskaityta su BRP per atitinkamo ADL laikotarpį. Konkrečiau, atsiskaitymas už disbalansą apima disbalanso priskyrimą atitinkamam ADL ir atitinkamo ADL disbalanso kainos apskaičiavimą bei pritaikymą. Kaip nurodyta anksčiau, disbalanso kainos apskaičiavimas turi atspindėti tikra laikę energijos vertę. Todėl jis turėtų būti susietas su balansavimo energijos kaina. Pagal EB GL 45 ir 46 straipsnius, balansavimo energijos kainos apskaičiavimas grindžiamas aktyviu balansavimo energijos kiekiu. Balansavimo energijos aktyvavimo laikotarpis yra balanso kontrolės laikotarpis. Tam, kad būtų tinkamai įgyvendintas 15 minučių ADL, aprašyti komponentai turi būti atlikti per laikotarpį, kuris neviršytų 15 minučių. Jei tai neužtikrinama, 15 minučių ADL įgyvendinimo koncepcija neatitinka EB GL 44 straipsnio 1 dalies ir Reglamento 2019/943 6 straipsnio 5 dalies reikalavimų.

 

 

 

Tinkamo 15 minučių ADL įgyvendinimo komponentai

 

 

Kadangi balansavimo energijos aktyvavimas Baltijos šalių balansavimo rinkoje atliekamas per 60 minučių laikotarpį, kiekvienam 60 minučių laikotarpiui taikoma tik viena balansavimo energijos kaina. Balansavimo energijos aktyvavimas Baltijos šalių balansavimo rinkoje yra susijęs su balanso kontrolės procedūra, kuri šiuo metu atliekama per 60 minučių. Konkrečiai, Baltijos šalių elektros energijos sistemos šiuo metu sinchroniškai veikia su Rusijos kombinuota (IPS/UPS) sistema, kurioje Baltijos šalių PSO yra įsipareigoję kontroliuoti balansą iš anksto nustatyto 60 min. laikotarpio ribose. Šiuo tikslu Baltijos šalių PSO vykdo rankinio dažnio atkūrimo rezervo (toliau – mFRR) procesą su bendra Baltijos šalių mFRR balansavimo rinka, o visus balanso nuokrypius 60 minučių laikotarpiu tvarko Rusijos sistemos operatorius. Finansinis atsiskaitymas už bendrą Baltijos šalių disbalansą vyksta tarp Baltijos šalių PSO ir atviro balanso teikėjo, o atitinkamos išlaidos įtraukiamos į tikslinį disbalanso kainų komponentą, siekiant užtikrinti PSO finansinį neutralumą pagal bendras Baltijos šalių atsiskaitymo už disbalansą taisykles. Kol neįvyko Baltijos šalių elektros energijos sistemos sinchronizacija su kontinentinės Europos elektros energijos sistema (toliau – sinchronizacija), automatinio dažnio atkūrimo rezervo (toliau – aFRR) proceso įgyvendinimas ir aFRR rinkos sukūrimas Baltijos šalyse iki sinchronizacijos nėra būtinas ir pagrįstas. Tai reiškia, kad balanso kontrolė iki sinchronizavimo Baltijos šalyse taip pat bus atlikta per 60 minučių, todėl trumpesniems laikotarpiams nebus įmanoma nustatyti skirtingų disbalanso kainų. Šis argumentas taip pat pateisinamas, nors, įgyvendinus EB GL 21 straipsnio reikalavimus dėl prisijungimo prie MARI[2] platformos, aktyvavimas bus vykdomas pagal 15 minučių balansavimo rinkos laiko vienetą, o balansavimo kaina bus nustatoma už kiekvieną valandos ketvirtį, nes disbalanso kainos apskaičiavimas iki sinchronizacijos bus grindžiamas 60 minučių trukmės balansavimo energijos kaina ir atsiskaitymu su atviro balanso paslaugų teikėju. Todėl neįmanoma 15 minučių ADL tinkamai įgyvendinti iki 2024 m. gruodžio 31 d.

 

Kiti veiksmai 15 minučių ADL įgyvendinimui

 

Įvertinę visus elementus, sudarančius dabartinę Baltijos šalių balansavimo rinką, Baltijos šalių PSO padarė išvadą, kad dėl 15 minučių ADL įgyvendinimo taip pat reikia atlikti šiuos veiksmus:

1.   Prisijungus prie Europinės rankinio dažnio atkūrimo rezervo platformos (toliau – MARI) platformos (ir įsipareigojus pagal EB GL 20 straipsnį), Baltijos šalių balansavimo rinkoje reikės įgyvendinti šiuos pokyčius:

1.1. įgyvendinti 15 minučių trukmės balansavimo energijos rinkos laiko vienetą (toliau – RLV);

1.2. įgyvendinti standartinio mFRR energijos produktą;

1.3. įgyvendinti 15 minučių atsiskaitymą su BPT;

1.4. įgyvendinti balansavimo energijos kainodarą 15 minučių laikotarpiais;

1.5. modifikuoti BPT procesus (pvz., atnaujinti gamybos planavimo sistemas).

2.   Baltijos šalių vietos plėtra ir prisitaikymas siekiant užtikrinti, kad visos RLV ribos, pvz., einamosios paros ir kitos paros RLV, sutaptų su 15 minučių ADL ribomis;

3.   Atitinkamų rinkos dalyvių IT sprendimų sukūrimas (duomenų centrų pokyčiai ir 15 minučių matavimas) ir BRP procesų modifikavimas (pvz., prekybos ir balanso kontrolės bei gamybos planavimo sistemų atnaujinimas), kai tai būtina duomenims apdoroti 15 minučių laikotarpiu, juos rinkti ir naudoti bei užtikrinti trumpalaikio elektros energijos tiekimo prieinamą ir tinkamą panaudojimą, įskaitant balansavimą.

 

Išvardyti veiksmai yra reikšmingi įgyvendinant 15 minučių ADL, tačiau tų veiksmų įgyvendinimas be 15 minučių balanso kontrolės neužtikrina tinkamo 15 minučių ADL įgyvendinimo. Kadangi norint prisijungti prie MARI platformos reikia Baltijos šalių mFRR balansavimo rinkoje įgyvendinti EB GL reikalavimus, įskaitant mFRR energijos standarto produktą ir 15 minučių balansavimo RLV, Baltijos šalių PSO planuoja juos įgyvendinti iki to laiko, kai Baltijos šalims bus įmanoma prisijungti prie MARI platformos, o tai turėtų įvykti ne vėliau kaip 2024 m. 3 ketv. Todėl šio prašymo leisti nukrypti IV skirsnyje pateiktas išsamus veiksmų planas, kuriame nurodoma, kaip spręsti 15 minučių ADL įgyvendinimą ir užtikrinti tam reikiamų veiksmų atlikimą, su atitinkamais terminais.


 

 

III. Nuostatos, nuo kurių prašoma leisti nukrypti, ir prašomas nukrypimo laikotarpis (pagal 62 straipsnio 5 dalies a ir b punktus)

 

 

 

Baltijos šalių PSO prašo reguliavimo institucijų leisti iki 2024 m. gruodžio 31 d. nukrypti nuo įpareigojimo iki 2020 m. gruodžio 18 d. įgyvendinti 15 minučių ADL, kaip aprašyta EB GL 53 straipsnio 1 dalyje.

 

Leidimo nukrypti taikymo terminas yra pagrįstas laikotarpio, kuris yra būtinas, kad būtų įvykdyti visi reikalavimai tinkamai įgyvendinti 15 minučių ADL, vertinimu. Konkrečiai, paskutinis veiksmas, kuris bus atliktas įgyvendinant 15 minučių ADL, yra Baltijos šalių bendros balanso kontrolės 15 minučių laikotarpiu organizavimas. Kaip paaiškinta šio prašymo leisti nukrypti I skirsnyje, Baltijos šalių bendros balanso kontrolės 15 minučių laikotarpiu neįmanoma įgyvendinti iki sinchronizacijos, kuri įvyks iki 2024 m. gruodžio 31 d., kaip numatyta Susitarime dėl būsimo Baltijos šalių elektros energijos sistemos ir kontinentinės Europos elektros energijos sistemų sujungimo sąlygų.

 

 

 

IV. Veiksmų planas, kuriame nurodoma, kaip spręsti ir užtikrinti, kad pasibaigus leidimo nukrypti laikotarpiui būtų įgyvendintos atitinkamos EB GL nuostatos (pagal 62 straipsnio 5 dalies c punktą)

 

 

 

Atsižvelgiant į MARI platformos, apimančios 15 minučių mFRR balansavimo produktus, įgyvendinimą ir pasirengimą Sinchronizacijai, kuriai reikia įdiegti aFRR procesus, numatoma, kad tinkamas 15 minučių ADL įgyvendinimas Baltijos šalyse bus įvykdant pasiekus 2 pagrindinius tarpinius tikslus, kurie atitinka didelius rinkos dalyvių pokyčius:

 

1 tarpinis tikslas – prisijungimas prie MARI platformos Baltijos šalių balansavimo sąrankos pakeitimai atliekami pagal EB GL reikalavimus, susijusius su mFRR procesais ir prisijungimu prie MARI platformos, bei su tuo susijusiu 15 minučių apsikeitimo duomenimis pajėgumu, įgyvendinamu PSO–PSO, PSO-BRP ir PSO–BPT verslo procesų lygmeniu;

 

2 tarpinis tikslas su 2024 m. 4 ketv. terminu – a) aFRR procesų įdiegimas Baltijos šalyse, ruošiantis sinchronizacijai ir nuosekliam prisijungimui prie Europinės automatinio dažnio atkūrimo rezervo platformos (toliau -  PICASSO); b) 15 minučių ADL matavimo duomenų rinkimas STO lygmeniu pagal nacionalinės teisės aktus.

 

Šie tarpiniai tikslai buvo pasirinkti siekiant atkreipti dėmesį į dvi svarbiausias tinkamo 15 minučių ADL įgyvendinimo prielaidas:

 

1)         galutinį 15 minučių tikslumo laikotarpio įgyvendinimą duomenų mainams PSO–PSO, PSO–BRP ir PSO–BPT lygmeniu (kadangi MARI projektas įgyvendina bendrą keitimosi duomenimis standartizaciją ir 15 minučių mFRR produktus) ir

2)         Baltijos šalių bendros balanso kontrolės 15 minučių tikslumo laikotarpio įdiegimą, kuris įmanomas tik pradėjus taikyti Baltijos šalių aFRR procesą.

Baltijos šalių bendra balanso kontrolė 15 minučių tikslumo laikotarpiu bus užtikrinta iki 2024 m. gruodžio 31 d. pradėjus taikyti Baltijos šalių aFRR procesus. To reikalaujama pagal Susitarimą dėl būsimo Baltijos šalių elektros energijos sistemos ir kontinentinės Europos elektros energijos sistemos sujungimo sąlygų. Taip pat reikėtų pažymėti, kad aFRR procesą Baltijos šalyse taip pat reikia įgyvendinti pagal 2017 m. rugpjūčio 2 d. Komisijos reglamento (ES) 2017/1485, nustatančio gaires dėl elektros energijos perdavimo sistemos veikimo, 2 straipsnio 2 dalį, 2 straipsnio 4 dalį ir I priedą. Baltijos šalių aFRR procesų sukūrimas taip pat taps Baltijos šalių PSO įsipareigojimu prisijungti prie PICASSO platformos ir sukurti[3] Baltijos šalių aFRR rinką, kuri yra privaloma pagal EB GL 20 straipsnį. 

 

Pasiekus šiuos tarpinius tikslus bus užtikrintas, kad visi Baltijos šalių balansavimo sistemos ir energijos rinkų elementai (balansavimo ir einamosios paros) parengti efektyviam ir savibalansavimą skatinančiam Baltijos šalių 15 minučių ADL veikimui. Išsamesnis veiksmų planas pateiktas 1 lentelėje.

 

1 lentelė. 15 minučių ADL įgyvendinimo gairės

 

 

15 minučių ADL įgyvendinimui reikia priimti šiuos nacionalinių reguliavimo institucijų (toliau – NRI) sprendimus:

 

1.       Kiekviena NRI turi patvirtinti nacionalines standartines sąlygas BPT ir BRP prisijungimui prie MARI platformos, kartu įgyvendinant pakeitimus, išsamiau aprašytus 2 lentelėje;

2.       Kiekviena NRI turi patvirtinti nacionalines standartines sąlygas BPT ir BRP prisijungimui prie PICASSO platformos, kartu įgyvendinant pakeitimus, išsamiau aprašytus 2 lentelėje.

2 lentelė. Baltijos šalių balansavimo sistemos ir energijos rinkų elementų pakeitimai

 

 

 

Rinkos elementai

 

 

Esama situacija

Numatomi pokyčiai ir jų sąsajos su tarpiniais tikslais

1 tarpinis tikslas

2 tarpinis tikslas

BRP planavimas

 

 

Grafikai 60 minučių tikslumu

 

Pasiūlymų teikimo pabaigos laikas (toliau –VUL ) 45 minutės iki ADL (LV, LT),

20 minučių iki ADL (EE)

Pagal nacionalines BRP sąlygas:

- grafikai 15 minučių tikslumu – LT ir LV

- grafikai 60 minučių ir 15 minučių tikslumu – EE[4]

 

VUL 25 minutės iki ADL

ID rinka

 

Dėl bendro einamosios paros prekybos rinkų susiejimo (XBID) galima prekiauti 15 minučių einamosios paros rinkos produktais, tačiau reikia atsižvelgti į PSO ir paskirtojo elektros energijos rinkos operatoriaus (toliau – PEERO) vietos sistemas ir bendrus verslo procesus

Baltijos šalių vietinė plėtra ir pritaikymas siekiant užtikrinti, kad visos rinkos laiko vienetų (toliau – RLV) ribos sutaptų su 15 minučių ADL ribomis

mFRR balansavimo rinka

 

· produktai 60 minučių tikslumu

· Bendras prioritetinės eilės sąrašas kiekvienoms 60 minučių

· VUL 45 minutės iki ADL

· Visas aktyvavimo laikas 15 minučių

· Ribinė kaina už kiekvieną 60 minučių ADL

Reikalavimai, apibrėžti Europos mFRR balansavimo energijos platformai

Atsiskaitymas su BPT

 

60 minučių

15 minučių

Atsiskaitymas su BRP

 

Disbalanso kiekis ir disbalanso kaina už 60 minučių

15 minučių

disbalanso kainos metodikos atnaujinimas, įtraukiant Europos mFRR balansavimo energijos standartinį produktą ir kainodarą

 

15 minučių

Disbalanso kainų nustatymo metodikos atnaujinimas, įtraukiant Europos aFRR balansavimo energijos standartinį produktą ir kainodarą

aFRR balansavimo rinka

Nenustatyta

 

Reikalavimai, apibrėžti Europos aFRR balansavimo energijos platformai

PSO vykdoma balanso kontrolė

60 minučių

60 minučių

15 minučių

 

Matavimo duomenys

60 minučių

 

15 minučių PSO lygyje

 

STO lygmeniu – pagal nacionalines taisykles ir reglamentus*

15 minučių PSO lygyje

 

STO lygmeniu – pagal nacionalines taisykles ir reglamentus*

 

* Siekiant įgyvendinti 15 minučių ADL kaip visą paketą, reikia pirminių matavimo duomenų 15 minučių tikslumu. Norint turėti matavimo duomenis 15 minučių tikslumu, skaitikliai turėtų būti keičiami arba konfigūruojami iš naujo, jei įmanoma. Todėl į atitinkamus nacionalinės teisės aktų pakeitimus turi būti įtraukti konkretūs matavimo 15 minučių tikslumu įgyvendinimo reikalavimai. Jei matavimo duomenys nebus prieinami 15 minučių tikslumu, turi būti priimtas techninis sprendimas duomenis 60 minučių tikslumu skirti atitinkamam 15 minučių ADL (išsami informacija įtraukiama į Baltijos šalių 15 minučių atsiskaitymo už disbalansą laikotarpio įgyvendinimo koncepcijos dokumentą po viešųjų konsultacijų).  

 

Išsamūs kitos paros ir einamosios paros rinkų pokyčiai, balansavimo rinka, atsiskaitymas už disbalansą ir matavimo duomenų paskirstymas bei 15 minučių ADL įgyvendinimas, kurių reikia siekiant visiškai įgyvendinti 15 minučių ADL, aprašyti Baltijos šalių 15 minučių atsiskaitymo už disbalansą laikotarpio įgyvendinimo koncepcijos dokumente po viešų konsultacijų. Prašoma leisti nukrypti tik dėl 15 minučių ADL, o ne dėl rinkos laiko vieneto, o tai reiškia, kad Baltijos šalių PSO, bendradarbiaudami su PEERO ir remdami PEERO iniciatyvą, įgyvendintų 15 minučių rinkos laiko vienetą einamosios dienos rinkoms.

 

 

 

V. Prašomo leidimo nukrypti pasekmių gretimoms rinkoms vertinimas
(pagal 62 straipsnio 5 dalies d punktą)

 

 

 

Šiuo metu Baltijos šalių ir Šiaurės šalių PSO balansavimo energijos mainai atliekami pagal dvišalius susitarimus tarp Suomijos PSO ir „Elering“ dėl aukštos įtampos nuolatinės srovės jungčių „Eslink I“ ir „Estlink II“, bei tarp Švedijos PSO ir „Litgrid“ dėl aukštos įtampos nuolatinės srovės jungties „NordBalt“. Pagrindiniai šių tarpvalstybinių balansavimo energijos mainų principai yra suderinti ir sudaro galimybę balansavimo energijos mainus tarp Baltijos ir Šiaurės šalių vykdyti ne tik kritinėse situacijose, bet ir siekiant panaudoti ekonomiškiausius balansavimo išteklius elektros energijos sistemos balansavimui. Tuo tarpu bendradarbiavimas su Lenkijos balansavimo rinka vyksta tik kritinėse situacijose. 

 

Nukrypimas nuo EB GL 53 straipsnio 1 dalies dėl 15 minučių ADL įgyvendinimo iki 2020 m. gruodžio 18 d. neturės įtakos nusistovėjusiam bendradarbiavimui su Šiaurės šalių ir Lenkijos balansavimo rinkomis. Baltijos šalių, Šiaurės šalių ir Lenkijos PSO yra MARI projekto dalyviai. Todėl tolesnė Baltijos šalių, Šiaurės šalių ir Lenkijos balansavimo rinkų plėtra vykdoma pagal Europos pakaitos rezervų balansavimo energijos mainų platformos įgyvendinimo sistemos su rankiniu aktyvavimu reikalavimus, kurie yra MARI projekto pagrindas. Bet kokie Baltijos šalių ir kaimyninių šalių (Šiaurės šalių, Lenkijos) balansavimo energijos mainų pakeitimai numatomi įgyvendinant MARI platformą, kuri derinama su visomis atitinkamomis šalimis. Baltijos šalių PSO ketina įgyvendinti MARI platformą lygiagrečiai su Šiaurės šalių ir Lenkijos PSO, kad nesumažintų įsitvirtinusio Baltijos šalių, Šiaurės šalių ir Lenkijos balansavimo energijos rinkos bendradarbiavimo likvidumo, kaip išsamiau aprašyta Baltijos šalių PSO pasiūlyme dėl Baltijos šalių balansavimo rinkos taisyklių, paskelbtame 2020 m. spalio mėn.[5]

 

 

 

VI. Galimos rizikos, susijusios su balansavimo rinkų integracija visoje Europoje dėl prašomo leidimo nukrypti, vertinimas (pagal 62 straipsnio 5 dalies e punktą).

 

 

 

Nukrypimas EB GL 53 straipsnio 1 dalies iki 2024 m. gruodžio 31 d. nesukels jokios tiesioginės arba netiesioginės rizikos balansavimo rinkų integracijai visoje Europoje.

 

Iki prisijungiant prie MARI platformos, Baltijos šalių balansavimo rinkos sistema nebus keičiama. Numatoma, kad Europos mFRR balansavimo energetikos platformos plėtra bus pirmasis 15 minučių ADL įgyvendinimo Baltijos šalyse tarpinis tikslas. Prisijungus prie MARI platformos bus įgyvendinti šie pakeitimai:

·          15 minučių balansavimo energijos RLV įgyvendinimas;

·          standartinio mFRR energijos produkto įgyvendinimas;

·          15 minučių atsiskaitymo už BPT įgyvendinimas;

·          15 minučių laikotarpio balansavimo energijos kainodaros įgyvendinimas;

·          BPT procesų modifikavimas (pvz., gamybos planavimo sistemų atnaujinimai).

Išvardytus Baltijos šalių balansavimo rinkos pakeitimus galima įgyvendinti neįgyvendinus 15 minučių ADL.

 

Pasiekdami atitikties EB GL 21 straipsnio 1 daliai, Baltijos šalių PSO planuoja užtikrinti, kad Baltijos šalių mFRR balansavimo rinka būtų neatskiriama Europos mFRR balansavimo rinkos dalis, prisijungdama prie MARI platformos, kai tai bus įmanoma – tai turėtų įvykti ne vėliau kaip 2024 m. III ketv.

 

Be to, nukrypimas nuo EB GL 53 straipsnio 1 dalies iki 2024 m. gruodžio 31 d. nesukels jokios tiesioginės arba netiesioginės rizikos eksploatavimo saugumui, kadangi balansavimo rinkos eksploatavimo procedūra atitiks sinchroninės zonos reikalavimus. Įgyvendinant naujas aFRR ir mFRR balansavimo energijos rinkos veiklos procedūras, skirtas sinchronizacijai su kontinentinės Europos elektros energijos sistema, bus laikomasi eksploatavimo saugumo reikalavimų, kaip apibrėžta 2017 m. rugpjūčio 2 d. Komisijos reglamente 2017/1485, kuriuo nustatytos elektros energijos perdavimo sistemos eksploatavimo gairės.

 

 

VII. Atitinkamos nuostatos ar nuostatų neįgyvendinimo poveikis kitų Europos rinkos dalyvių (visų pirma reguliavimo apkrova paslaugų teikėjų ir elektros energijos iš atsinaujinančiųjų išteklių gamintojų) nediskriminavimui, konkurencijai ir poveikis pažangiojo elektros energijos tinklo infrastruktūrai (pagal 62 straipsnio 8 dalies i ir j punktus)

 

 

 

Nukrypimas nuo EB GL 53 straipsnio 1 dalies iki 2024 m. gruodžio 31 d. neturėtų daryti neigiamo poveikio pažangiojo elektros energijos tinklo infrastruktūros plėtrai, nes tam tikras pažangiojo elektros energijos tinklo infrastruktūros diegimo lygis laikomas išankstine sąlyga visiškam 15 minučių ADL įgyvendinimui. Šiuo metu pažangiojo elektros energijos tinklo infrastruktūra Baltijos šalyse išvystyta nepakankamai. Konkrečiai, norint matavimo duomenis gauti 15 minučių tikslumu, reikia keisti arba perkonfigūruoti skaitiklius, jei įmanoma. Tokie pakeitimai daro poveikį visiems elektros energijos tinklo naudotojams, ypač skirstymo sistemos operatoriams, todėl į atitinkamus nacionalinės teisės aktų pakeitimus turėtų būti įtrauktas specialus reikalavimas dėl matavimo 15 minučių tikslumu.

 

Visiškas 15 minučių ADL įgyvendinimas yra netiesiogiai susijęs su reguliavimo apkrova plėtojimu, bet kadangi 15 minučių ADL vėlesnis įgyvendinimas, kaip minėta anksčiau, nėra pažangiojo elektros energijos tinklo infrastruktūros plėtros vėlavimo priežastis, nukrypimas nuo EB GL 53 straipsnio 1 dalies iki 2024 m. gruodžio 31 d. neturės neigiamo poveikio reguliavimo apkrova plėtrai Baltijos šalių energijos rinkose.

 

Nukrypimas nuo EB GL 53 straipsnio 1 dalies iki 2024 m. gruodžio 31 d. neturės neigiamo poveikio atsinaujinančiųjų išteklių gamintojams.

 

________________________



[1] Žr. „Nordic Balacing model“ svetainę: https://nordicbalancingmodel.net/nordic-tsos-15-minutes-balancing-period-from-22-may-2023/

[2] MARI platforma – Europos platforma, skirta keistis balansavimo energija iš dažnio atkūrimo rezervų su rankiniu sužadinimu

[3] PICASSO platforma - Europos platforma, skirta keistis balansavimo energija iš dažnio atkūrimo rezervų su automatiniu sužadinimu

[4] EE PSO suteiktų galimybę BRP pateikti balansavimo planus rinkos produktų tikslumu (1 h arba 15 min)

[5] https://www.ast.lv/en/events/baltic-tsos-have-commonly-prepared-baltic-balancing-market-rules-operation-european-mfrr