RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ETIKOS KOMISIJOS SUDARYMO IR KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2019 m. rugpjūčio 29 d. Nr. T-96

Radviliškis

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 1, 3, 6, 6-1 ir 7 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 6 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir 3 dalimi, atsižvelgdama į Radviliškio rajono savivaldybės mero teikimą (Savivaldybės tarybos mažuma (opozicija) siūlymo dėl komisijos pirmininko kandidatūros nepateikė) bei į Radviliškio rajono gyvenamųjų vietovių bendruomenių siūlymus, Radviliškio rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1.  Sudaryti Radviliškio rajono savivaldybės etikos komisiją (toliau – Etikos komisija) iš 7 narių:

1.1. Etikos komisijos pirmininkas – Kęstutis Dambrauskas, Radviliškio rajono savivaldybės tarybos narys;

1.2. Etikos komisijos pirmininko pavaduotojas – Jonas Pravilonis, Radviliškio rajono savivaldybės tarybos narys;

Nariai:

1.3. Jurgis Baublys, Radviliškio rajono savivaldybės tarybos narys;

1.4. Paulius Kablys, Radviliškio rajono savivaldybės tarybos narys;

1.5. Birutė Mickaitienė, Vėriškių seniūnaitijos seniūnaitė;

1.6. Romas Kalvaitis, Baisogalos bendruomenės atstovas;

1.7. Vijolė Česienė, Lizdeikos seniūnaitijos seniūnaitė.

2.  Įpareigoti Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktorių paskirti Etikos komisijos atsakingąjį sekretorių.

3.  Patvirtinti Radviliškio rajono savivaldybės etikos komisijos veiklos nuostatus (pridedama).

4.  Pripažinti netekusiu galios Radviliškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. birželio 23 d. sprendimą Nr. T-62 „Dėl Radviliškio rajono savivaldybės etikos komisijos sudarymo ir komisijos veiklos nuostatų patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

 

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės mero pavaduotojas

 

Mindaugas Pauliukas

 

 

 


 

 

PATVIRTINTA

Radviliškio rajono savivaldybės tarybos

2019 m. rugpjūčio 29 d. sprendimu Nr. T-96

 

RADVILIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ETIKOS KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Radviliškio rajono savivaldybės etikos komisijos veiklos nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja Radviliškio rajono savivaldybės etikos komisijos (toliau – Etikos komisija/Komisija) uždavinius ir funkcijas, teises ir pareigas, darbo organizavimą.

2.  Šiuose Nuostatuose nenumatytus Etikos komisijos sudarymo ir kitus su Etikos komisijos veikla susijusius klausimus reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksas, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas, Radviliškio rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentas ir kiti teisės aktai.

 

II. ETIKOS KOMISIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

3.  Etikos komisijos uždaviniai yra šie:

3.1. kontroliuoti Radviliškio rajono savivaldybės tarybos narių (toliau – savivaldybės tarybos nariai/valstybės politikai) elgesį, kad savivaldybės tarybos nariai laikytųsi teisės aktų, reglamentuojančių valstybės politikų veiklą ir elgesį, reikalavimų;

3.2. skatinti savivaldybės tarybos narių atsakomybę už savo veiklą bei atskaitomybę visuomenei;

3.3. užtikrinti demokratinį valdymą Radviliškio rajono savivaldybės veikloje;

3.4. didinti Radviliškio rajono gyventojų pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis.

4Etikos komisija, įgyvendindama savo uždavinius, vykdo šias funkcijas:

4.1. prižiūri, kaip savivaldybės tarybos nariai laikosi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;

4.2. analizuoja savivaldybės tarybos narių nedalyvavimo savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;

4.3.      tiria ir priima sprendimus dėl savivaldybės tarybos narių veiklos atitikties šio įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;

4.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl savivaldybės tarybos narių veiklos skaidrumo;

4.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris savivaldybės tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;

4.6. tarybos narių, mero, savo iniciatyva teikia tarybos nariams rekomendacijas dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų įgyvendinimo;

4.7. Etikos komisija, veikdama pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 3 dalies 2 ir 6 punktais, rengia posėdžius reikalui esant, bet ne rečiau kaip kartą per mėnesį.

 

 

 

III. ETIKOS KOMISIJOS TEISĖS IR PAREIGOS

 

5.  Etikos komisija, vykdydama savo funkcijas, turi teisę:

5.1. gauti iš savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų savivaldybės administravimo subjektų informaciją ir metodinę pagalbą, būtiną jos uždaviniams įgyvendinti ir funkcijoms vykdyti;

5.2. kviesti į posėdžius savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų savivaldybės administravimo subjektų atstovus, prašyti jų pateikti paaiškinimus svarstomais klausimais;

5.3. kviesti į posėdžius specialistus ir nepriklausomus ekspertus sudėtingiems klausimams, susijusiems su jos uždavinių įgyvendinimu ir funkcijų vykdymu, spręsti;

5.4. teikti savivaldybės institucijoms ir įstaigoms, kitiems savivaldybės administravimo subjektams pasiūlymus, susijusius su jos uždavinių įgyvendinimu ir funkcijų vykdymu.

6.  Etikos komisijos nariai privalo:

6.1. bendradarbiauti (keistis informacija, teikti pasiūlymus, reaguoti į gautus pasiūlymus, derinti veiksmus, teikti metodinę pagalbą ir atlikti kitus veiksmus, būtinus konstituciniam valdžios įstaigų tarnavimo žmonėms principo įgyvendinimui, demokratiniam valdymui užtikrinti) su kitais valstybės ar savivaldybės įstaigos struktūriniais padaliniais, kitomis valstybės ar savivaldybių įstaigomis ir juose dirbančiais asmenimis, kad kuo veiksmingiau užkirstų kelią teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų pažeidimams;

6.2. saugoti informaciją, kurią sužinojo vykdydami Etikos komisijos nario pareigas, jeigu ji sudaro valstybės, tarnybos, komercinę ar kitą įstatymų saugomą paslaptį;

6.3. gavę informacijos apie korupcines veikas, turinčias nusikalstamos veikos požymių, nedelsdami informuoti savivaldybės institucijos, įstaigos ar kito savivaldybės administravimo subjekto vadovą, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą ar kitą ikiteisminio tyrimo įstaigą, ar prokuratūrą teisės aktuose nustatytomis sąlygomis ir tvarka;

6.4. informuoti Komisijos pirmininką apie galimą ar esamą viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktą ir nusišalinti nuo visų veiksmų, kurie gali sukelti tokį konfliktą. Nusišalinimo faktas pažymimas Etikos komisijos posėdžio protokole. Komisijos pirmininkas motyvuotu rašytiniu sprendimu gali nepriimti pareikšto nusišalinimo ir įpareigoti Komisijos narį dalyvauti tolesnėje procedūroje.

 

IV. SAVIVALDYBĖS TARYBOS NARIŲ ELGESIO TYRIMAS

 

7.  Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:

7.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie valstybės politiko galimai padarytą Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse (toliau – Valstybės politikų elgesio kodeksas) nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);

7.2. visuomenės informavimo priemonėse paskelbta pagrįsta informacija apie valstybės politiko galimai padarytą pažeidimą.

8Valstybės politiko elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo 7 punkte nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai politikas yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams pratęsti šiame punkte nustatytą tyrimo terminą.

9Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:

9.1. apklausti valstybės politiką, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su valstybės politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;

9.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti apie jo žinomą informaciją apie valstybės politiko galimai padarytą Valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;

9.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;

9.4. prireikus išvykti į įvykio vietą;

9.5. pasitelkti specialistų.

10. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:

10.1. vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais teisės aktais;

10.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;

10.3. nenaudoti šių Nuostatų 10.2 punkte nurodytų duomenų ar žinių asmeninei ar kitų asmenų naudai;

10.4. kol Komisija nebaigia tyrimo, niekam neteikti jokios informacijos apie vykdomo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusius asmenis, turimą medžiagą, duomenis.

11. Šių Nuostatų 10.4 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.

12. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.

13. Komisijos nariai už šiame skyriuje nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.

14. Valstybės politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:

14.1. teikti Komisijai paaiškinimus, prašymus ir įrodymus;

14.2. baigus tyrimą susipažinti su tyrimo metu surinkta medžiaga;

14.3. dalyvauti Komisijos posėdžiuose.

15. Valstybės politikas, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.

16. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja valstybės politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo valstybės politiko iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą valstybės politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.

17. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šių Nuostatų 21 punkte numatytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta valstybės politikui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.

18. Pakartotiniai skundai apie galimą politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šiame straipsnyje nustatytas procedūras.

19. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.

20. Informaciją apie Komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.

21. Valstybės politiko elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:

21.1. konstatuoti, kad valstybės politikas nepažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;

21.2. konstatuoti, kad valstybės politikas pažeidė Valstybės politikų elgesio kodekse ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;

21.3. rekomenduoti valstybės politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su Valstybės politikų elgesio kodekse ar institucijos, kurioje valstybės politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;

21.4. rekomenduoti viešai atsiprašyti;

21.5. įtarus esant nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai.

22. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos valstybės politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.

23. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.

24 Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami institucijos, kurioje politikas eina pareigas, interneto svetainėje ir informaciniame leidinyje, jeigu toks leidinys yra leidžiamas. Komisijos sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo valstybės politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, dienos.

 

V. ETIKOS KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

25.  Komisijai vadovauja Komisijos pirmininkas, o kai jo nėra – Komisijos pirmininko pavaduotojas.

26.  Komisijos pirmininkas:

26.1. organizuoja Komisijos darbą ir atsako už jai pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą;

26.2. prireikus duoda pavedimus kitiems Komisijos nariams;

26.3. pasirašo Komisijos posėdžių protokolus, kitus būtinus dokumentus, susijusius su komisijos veikla.

27.  Pagrindinė Etikos komisijos darbo forma – posėdžiai.

28.  Etikos komisijos posėdžius šaukia, jų vietą, laiką, darbotvarkę tvirtina ir jiems pirmininkauja Komisijos pirmininkas. Komisijos posėdžio laikas ir svarstytinų klausimų sąrašas suderinami su Komisijos nariais ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki Komisijos posėdžio.

29.  Ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki Etikos komisijos posėdžio jos nariams įteikiama patvirtinta posėdžio darbotvarkė ir posėdžio medžiaga.

30Etikos komisijos posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja Komisijos narių dauguma.

31Etikos komisijos sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma atviru balsavimu. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai, lemia Etikos komisijos pirmininko balsas. Jeigu Etikos komisijos pirmininkas posėdyje nedalyvauja, o balsai pasiskirsto po lygiai, laikoma, kad sprendimas nepriimtas.

32Dalyvauti komisijos posėdžiuose patariamojo balso teise gali būti kviečiami kitų suinteresuotų institucijų ir visuomeninių organizacijų atstovai.

33Komisijos sprendimai, išskyrus šių Nuostatų 21 punkte numatyti sprendimai, įforminami Komisijos posėdžio protokolais. Komisijos posėdžio protokolas surašomas ir pasirašomas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po posėdžio. Protokolą pasirašo Komisijos pirmininkas (kai jo nėra – Komisijos pirmininko pavaduotojas) ir atsakingasis sekretorius. Protokolų kopijos įteikiamos Komisijos nariams, suinteresuotiems fiziniams, juridiniams asmenims.

34Jeigu dėl Komisijos sprendimo Komisijos narys (nariai) pareiškia atskirą nuomonę, ji įrašoma posėdžio protokole.

35Etikos komisija pagal savo kompetenciją priima rekomendacinius sprendimus.

36Fiziniai, juridiniai asmenys su jų veikla susijusius Etikos komisijos sprendimus privalo apsvarstyti ir per Komisijos nurodytą laiką raštu informuoti apie svarstymo rezultatus, priimtus sprendimus.

VI. KOMISIJOS VEIKLOS KONTROLĖ IR VIEŠINIMAS

 

37Komisija periodiškai, pasibaigus metams, ne vėliau kaip iki sausio 15 d. patvirtina savo veiklos ataskaitą ir ne vėliau kaip per vieną mėnesį patvirtintą ataskaitą pateikia Savivaldybės tarybai susipažinti.

38Informacija apie Etikos komisijos sudėtį, Komisijos veiklą, posėdžių protokolai ir kiti dokumentai, susiję su Komisijos veikla bei savivaldybės teisės aktai, reglamentuojantys Komisijos veiklą, skelbiami Radviliškio rajono savivaldybės interneto svetainėje adresu www.radviliskis.lt.

 

VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

39Už Komisijos veiklos rezultatus yra atsakingas Komisijos pirmininkas.

40.  Už Komisijos posėdžių protokolų surašymą, Komisijos sprendimų pateikimą suinteresuotiems asmenims ir informacijos, nurodytos šių nuostatų 38 punkte, paskelbimą Radviliškio rajono savivaldybės interneto svetainėje atsakingas Komisijos atsakingasis sekretorius.

41Už medžiagos Etikos komisijos posėdžiuose svarstytinais klausimais pateikimą atsakinga Radviliškio rajono savivaldybės administracija, kuri rūpinasi Komisijos posėdžių techniniu ir organizaciniu aptarnavimu.

42Komisijos nariai, atsakingasis sekretorius, pažeidę teisės aktų, reglamentuojančių Komisijos veiklą, reikalavimus, atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

 

–––––––––––––––––––