Mherbas

MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS 2018 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2018 m. balandžio 30 d. Nr. 1-156

Marijampolė

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, Socialinių paslaugų katalogu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės  apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“, Socialinių paslaugų planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“, Marijampolės savivaldybės taryba nusprendžia:

Patvirtinti Marijampolės savivaldybės 2018 m. socialinių paslaugų planą (pridedamas).

Šis sprendimas per vieną mėnesį nuo įsigaliojimo dienos gali būti skundžiamas Regionų apygardos administracinio teismo Kauno rūmams (adresu: A. Mickevičiaus g. 8A, Kaunas) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės mero pavaduotojas,

atliekantis savivaldybės mero pareigas                                                                   Povilas Isoda

 

PATVIRTINTA

Marijampolės savivaldybės tarybos

2018 m. balandžio 30 d. sprendimu Nr. 1-156

 

 

MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS 2018 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS

 

 

I SKyriuS

ĮVADAS

 

1. Bendra informacija

1.1. Marijampolės savivaldybės (toliau - Savivaldybė) 2018 metų socialinių paslaugų planas (toliau - Planas) parengtas vadovaujantis Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta 2006 m. lapkričio 15 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 1132 „Dėl socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, bei kitais poįstatyminiais teisės aktais, reglamentuojančiais socialinių paslaugų planavimą.

1.2. Šio Plano tikslai atitinka:

1.2.1. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos misiją: „Užtikrinti kokybiško užimtumo galimybes, visuomenės socialinį saugumą, socialinę sanglaudą ir šeimos gerovę“.

1.2.2. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos strateginį tikslą: „Užtikrinti socialinės atskirties mažinimą“ ir „Užtikrinti socialines paslaugas šeimai, vaikams, jaunimui, neįgaliesiems ir kitoms socialinėms grupėms, stiprinant socialinę integraciją“.

1.2.3. Marijampolės savivaldybės 2018-2020 metų strateginiame veiklos plane numatytus: Marijampolės savivaldybės misiją: „Užtikrinti Marijampolės savivaldybės gyventojams jaukesnį, saugesnį bei geresnį gyvenimą, teikiant aukštos kokybės viešojo administravimo ir viešąsias paslaugas, tenkinant bendruomenės poreikius bei interesus“ ir strateginį tikslą: „Sukurti saugią socialinę aplinką, teikiant kokybiškas socialinės paramos, švietimo, turizmo, sporto, kultūros ir sveikatos apsaugos paslaugas“.

1.3. Ruošiant Planą vadovautasi teisės aktais, reglamentuojančiais socialinių paslaugų planavimą, organizavimą ir teikimą.

1.4. Savivaldybė yra atsakinga už socialinių paslaugų teikimo savo teritorijos gyventojams užtikrinimą, planuojant ir organizuojant socialines paslaugas, už šių paslaugų administravimą, todėl Savivaldybės pareiga užtikrinti kokybiškų socialinių paslaugų teikimą savivaldybės gyventojams, didinti jų įvairovę ir prieinamumą.

1.5. Nustatant socialinių paslaugų teikimo prioritetus, būtina įvertinti įvairių socialinių grupių asmenų socialinę padėtį, poreikius socialinėms paslaugoms, realias Savivaldybės finansines galimybes socialinėms paslaugoms teikti. Šis Planas skirtas socialinių paslaugų teikimo mastui ir rūšims pagal gyventojų poreikius nustatyti.

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai ir uždaviniai numatyti Marijampolės savivaldybės 2018-2020 metų strateginio veiklos plano Socialinių paslaugų ir kitos paramos teikimo programoje :

2.1. 02 tikslas - „Užtikrinti socialinių paslaugų poreikio tenkinimą“.

2.1.1. 02 tikslo 01 uždavinys – „Teikti bendrąsias ir specialiąsias socialines paslaugas savivaldybės gyventojams“;

2.2. 03 tikslas – „Užtikrinti socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę integraciją“:

2.2.1. 03 tikslo 01 uždavinys - „Didinti neįgaliųjų savarankiškumą“;

2.2.2. 03 tikslo 02 uždavinys - „Užtikrinti socialinį įtraukiamumą“;

2.3. Socialinės paslaugos – tai paslaugos, kuriomis suteikiama pagalba asmeniui (šeimai), dėl amžiaus, neįgalumo, socialinių problemų, iš dalies ar visiškai neturinčiam, neįgijusiam arba praradusiam gebėjimus ar galimybes savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

2.4. Teikiant socialines paslaugas Marijampolės savivaldybės gyventojams 2018 metais, numatomi 3 pagrindiniai tikslai:

2.4.1.   užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas neįgaliesiems bei senyvo amžiaus asmenims, socialinės rizikos šeimoms ir jose gyvenantiems vaikams, siekiant kuo ilgiau išlaikyti šių asmenų savarankiškumą kasdieninėje veikloje ir sumažinti šių asmenų socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę;

2.4.2. užtikrinti kokybiškas, subalansuotas ir ekonomiškai efektyvias socialines paslaugas, atsižvelgiant į gyventojų poreikius ir savivaldybės finansines galimybes;

2.4.3. bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis, bendruomenėmis, teikiant socialines paslaugas savivaldybės gyventojams.

 

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai

1 lentelė

 

Eil. Nr.

Rengėjų

vardai, pavardės

Darbovietė

Pareigų pavadinimas

1.

Svajonė Rainienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vedėja

2.

Alma Štuopienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vyriausioji specialistė

3.

Laima Žigienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vyriausioji specialistė

4.

Daiva Lieguvienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vyriausioji specialistė

5.

Rasa Matusienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vyresnioji specialistė

6.

Aušra Parulienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vyriausioji specialistė

7.

Vida Bružinskaitė

Marijampolės savivaldybės administracijos Piniginės paramos skyrius

Vedėja

 

Informacija apie socialinių paslaugų plano rengimą buvo paskelbta Marijampolės savivaldybės internetiniame puslapyje www.marijampole.lt. Savo pasiūlymus Planui pateikė Marijampolės specialieji socialinės globos namai, Marijampolės savivaldybės I grupės neįgaliųjų draugija, Marijampolės socialinės pagalbos centras – toliau – Centras), VšĮ Kovos su prekyba žmonėmis ir išnaudojimu centras, Marijampolės apskrities moters veiklos centras.

 

II SKyriuS

BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:

2 lentelė

Eil. Nr.

Rodiklis

2015 m.

2016 m.

2017 m.

1.

Gyventojų skaičius

58027

57103

55757

 

iš jų:

 

 

 

1.1.

mieste

38345

37599

36602

1.2.

kaime

19682

19504

19155

2.

Iš bendro gyventojų skaičiaus:

 

 

 

2.1.

pensinio amžiaus gyventojai

12067

11954

11777

2.3.

vaikai (0-15 metų)

9245

9062

9320

2.4.

vaikai su negalia

266

257

264

2.5.

socialinės rizikos vaikai

206

182

163

3.

Socialinės rizikos šeimos

185

152

165

4.

Vaikų skaičius socialinės rizikos šeimose

413

353

264

 

Lietuvos statistikos departamento, Piniginės paramos skyriaus, Socialinių paslaugų skyriaus ir Vaikų teisių apsaugos skyriaus duomenys

 

Marijampolės savivaldybėje 2016 m. 65,84 proc. gyventojų gyveno mieste ir 34,16 proc. – kaime, 2017 metų pradžioje atitinkamai 65,65 proc. mieste ir 34,35 proc. kaime. Dėl šios priežasties socialines paslaugas teikiančių įstaigų daugiau įsteigta miesto teritorijoje.

4.2.Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai:

4.2.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės prioritetiniai strateginiai tikslai bei numatytos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemonės, socialiniai veiksniai, švietimo, kultūros, sveikatos, sporto ir socialinės apsaugos sistemų pokyčiai.

4.2.2. Migracija. Dėl migracijos daugėja be tėvų paliktų vaikų, vaikai išvykdami palieka vienus savo senus tėvus, todėl didėja socialinių paslaugų poreikis šiems asmenims.

4.2.3. Gyventojų senėjimas:

4.2.3.1. Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 1000 gyventojų:

 

Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 1000 gyventojų

2015 m.

2016 m.

2017 m.

Marijampolės sav.

209,6

209,35

211,22

3 lentelė

www.socialiniszemėlapis.lt

 

4.2.3.2. Iš 3 lentelės matyti, kad Marijampolės savivaldybėje pensinio amžiaus gyventojų skaičius didėjo, todėl poreikis socialinėms paslaugoms auga.

4.2.4. Neįgalių asmenų skaičius:

4 lentelė

 

Metai

2015 m.

2016 m.

2017 m.

2017 m. palyginus su 2016 m.,+,- proc.

Asmenų, kuriems nustatytas priežiūros (pagalbos) poreikis, skaičius (metų pabaigai)

1051

1310

1250

-4,8

Asmenų, kuriems nustatytas nuolatinės slaugos poreikis, skaičius (metų pabaigai)

955

1330

1250

- 6,4

Asmenų, kuriems nustatytas didelių ar vidutinių specialiųjų poreikių lygis, skaičius (per metus)

800

694

529

- 23,8

 

Socialinių paslaugų skyriaus duomenys

 

4.2.4.1. 4 lentelėje nurodytiems asmenims atsiranda poreikis ir socialinėms paslaugoms.     4.2.4.2. Vadovaujantis Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu ir Senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės globos poreikio nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-94 „Dėl Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu ir Senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės globos poreikio nustatymo metodikos patvirtinimo“, 2017 m. 98 asmenims nustatytas ilgalaikės socialinės globos paslaugų poreikis.

 

 

 

 

4.2.5. Likusių be tėvų globos ir globojamų vaikų skaičius: 

 

5 lentelė

Metai

 

2015 m. gruodžio mėn.

2016m. gruodžio mėn

2017 m.

gruodžio mėn

2017 m. palyginus su 2016 m., +,- proc.

Vaikų skaičius, kuriems nustatyta nuolatinė globa

97

91

84

-7,7

Vaikų skaičius, kuriems nustatyta laikinoji globa

24

27

21

-22,2

Socialinės rizikos šeimos

158

155

 

165

+6,6

Vaikų skaičius socialinės rizikos šeimose

291

286

264

-7,7

 

Vaikų teisių apsaugos skyriaus duomenys

 

4.2.5.1. 2017 m. sumažėjo vaikų, kuriems nustatyta laikinoji ar nuolatinė globa.

4.2.5.2. Socialinės rizikos šeimų skaičius, palyginti su 2016 metais, išaugo 6,6 proc., tačiau vaikų jose skaičius sumažėjo -7,7 proc.

4.2.6. Marijampolės savivaldybės socialinių paslaugų teikimo stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių (SSGG) analizė:

4.2.6.1. Stipriosios pusės: aukšta socialines paslaugas administruojančių darbuotojų kvalifikacija – žinios ir patirtis; platus socialines paslaugas teikiančių institucijų tinklas; bendradarbiavimas su kitais savivaldybės skyriais, seniūnijomis, globos įstaigomis ir kitomis institucijomis; gebėjimas pritraukti lėšas iš įvairių šaltinių; socialinių paslaugų įvairovė, glaudus bendradarbiavimas tarp vietos valdžios ir socialines paslaugas teikiančių institucijų; stiprus Marijampolės socialinės pagalbos centras, teikiantis mišrias socialines paslaugas neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, vienišiems asmenims, socialinės rizikos šeimoms (asmenims) ir vaikams, benamiams, globojamiems ir tėvų globos laikinai netekusiems vaikams.

4.2.6.2. Silpnosios pusės: netolygiai išplėtotas socialinių paslaugų tinklas – trūksta socialinių paslaugų įstaigų kaimiškose seniūnijose; dėl finansavimo stokos trūksta darbuotojų, teikiančių socialines paslaugas, ypač pagalbos namuose bei dienos socialinės globos; maži socialinės pagalbos namuose paslaugas teikiančių darbuotojų bei kitų socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų atlyginimai; nepakankama nevyriausybinių organizacijų darbuotojų kvalifikacija; nėra galimybių suteikti skubios pagalbos šeimoms, kurios neturi gyvenamojo būsto, t.y. dažnai vaikai negali gyventi šeimoje, nes nėra elementarių gyvenimo sąlygų, nėra šeimynų, kurios teiktų socialinės globos paslaugas vaikams, trūksta budinčių globotojų, kurie užtikrintų vaikų globą šeimoje, bendruomeninių paslaugų trūkumas.

4.2.6.3. Grėsmės: blogėjanti demografinė situacija; prognozuojamas tolesnis visuomenės senėjimas gali padidinti poreikį išlaidoms socialinėms paslaugoms.

4.2.6.4. Galimybės: išorinių finansavimo šaltinių pritraukimas; stiprus nevyriausybinis sektorius gali būti sėkmingai panaudotas socialinių paslaugų kokybinei plėtrai užtikrinti; informacinės technologijos leis taikliau ir operatyviau pagal realius poreikius orientuoti socialines paslaugas.

 

4.3. Kiti rodikliai

6 lentelė

Rodikliai

Lietuvoje

Marijampolės savivaldybėje

2014 m.

2015 m.

2016 m.

2014 m

2015 m

2016 m.

Gimstamumas (asmenų skaičius)

30369

31475

30623

601

579

694

Mirtingumas (asmenų skaičius)

40252

41776

41106

791

790

780

Migracija (asmenų skaičius)

-12327

-22403

-30171

-395

-601

-802

Registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus gyventojų santykis proc.

10,7

9,1

9,1

8,6

8,3

8,2

Socialinės pašalpos gavėjai, šeimų sk.

-

-

-

1981

1349

1077

 

Lietuvos statistikos departamento duomenys. Piniginės paramos skyriaus duomenys

 

4.3.1. Iš 6 lentelės duomenų matyti, kad mirtingumo rodiklis yra 12 proc. didesnis už gimstamumo rodiklį. Tai leidžia daryti prielaidą, kad mažėja darbingo amžiaus žmonių, mokesčių mokėtojų.

4.3.2. Registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus žmonių santykis lyginant 2015 ir 2016 metus sumažėjo 1,2 proc. Socialinių pašalpų gavėjų skaičius savivaldybėje 2016 m. lyginant su 2015 m. sumažėjo 25 proc. Dėl šių priežasčių buvo sutaupytos savivaldybės biudžeto lėšos išmokoms, dalis šių lėšų skirta socialinėms paslaugoms.

 

4.3.3. Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms

7 lentelė

Metai

Išlaidos socialinėms paslaugoms

Proc., palyginti su bendru savivaldybės biudžetu

2015 m.

1 097 444 Eur

2,26

2016 m.

1 418 900 Eur

2,12

2017 m.

1 515 300 Eur

3,62

2018 m.

1 910 600 Eur

4,10

 

4.3.4. Išlaidos socialinėms paslaugoms didėjo dėl padidėjusių ilgalaikės socialinės globos kainų, minimalios mėnesio algos dydžio, darbo užmokesčio kvalifikuotiems darbuotojams bei paslaugų poreikio.

5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros Marijampolės savivaldybėje analizė

5.1. Paslaugų gavėjai:

8 lentelė

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes

Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas

Pavaldumas

Vietų skaičius

Gavėjų skaičius

2017 m.

iš viso

iš jų dalinai finansuota iš savivaldybės biudžeto

1.

Socialinės globos namai

Marijampolės socialinės pagalbos centro (toliau-MSPC) Socialinės globos namai

Marijampolės savivaldybės taryba

10

12

6

 

 

MSPC Kartų namų Socialinės globos padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

15

19

6

 

 

MSPC Kartų namų Vaikų socialinės globos padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

 

7

7

 

 

VšĮ Švč. Marijos globos namai

Marijos Nekalto Prasidėjimo vargdienių seserų vienuolija

30

7

-

 

 

VšĮ Šv. arkangelo Mykolo globos namai

Šv. arkangelo Mykolo parapija

65

42

6

 

 

VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namai

Vilkaviškio vyskupija

40

21

21

 

 

Marijampolės specialieji globos namai (vaikų)

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

17

4

4

 

 

Suvalkijos socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

211

37

8

 

 

Marijampolės specialieji socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

45

17

1

 

 

VšĮ Marijampolės pirminės sveikatos priežiūros centro (toliau-PSPC) socialinės globos skyrius

Marijampolės savivaldybės taryba

29

27

2

 

 

MSPC Laikinosios nakvynės namai (laikinas apgyvendinimas)

Marijampolės savivaldybės taryba

15

26

26

2.

Šeimynos

-

 

 

 

 

3.

Laikino gyvenimo namai

MSPC Laikinosios nakvynės namai

(laikinas apnakvindinimas)

Marijampolės savivaldybės taryba

3

64

64

4.

Dienos socialinės globos centrai

MSPC asmenų, turinčių intelekto sutrikimų, dienos užimtumo padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

24

24

-

 

 

MSPC Pagalbos namuose tarnyba:

- dienos socialinė globa

-pagalbos į namus

-integrali pagalba

Marijampolės savivaldybės taryba

 

 

 

74

189

41

 

 

-

189

-

5.

Socialinės priežiūros centrai

MSPC Darbo terapijos padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

 

70

70

 

 

 

Šv. Vincento Pauliečio parapijos vaiko dienos centras (toliau – VDC) „Dangaus vaikai“

Šv. Vincento Pauliečio parapija

 

15

 

 

 

VšĮ Sasnavos VDC „Saulutė“

Sasnavos labdaros fondas

 

25

 

 

 

VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Marijampolės VDC

Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus“

 

22

 

 

 

VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Patašinės VDC

Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus“

 

15

 

 

 

Šv. arkangelo Mykolo parapijos VDC

 

Šv. arkangelo Mykolo parapija

 

30

 

 

 

Balsupių kaimo bendruomenės VDC

Balsupių kaimo bendruomenė

 

20

 

 

 

Maltos ordino pagalbos Lietuvai tarnybos Marijampolės skyriaus VDC

Maltos ordino pagalbos Lietuvoje tarnybos Marijampolės skyrius

 

25

 

 

 

VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Degučių VDC

Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus“

 

25

 

 

 

MSPC Socialinės rizikos šeimų paramos centro Igliaukos seniūnijoje Vaikų dienos padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

 

45

45

 

 

MSPC Socialinės rizikos šeimų paramos centro Liudvinavo seniūnijoje Vaikų dienos padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

 

38

38

6.

Bendruomeninės įstaigos

Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniai vaikų globos namai

Sasnavos labdaros fondas

6

12

12

7.

Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras ir kt.)

Intensyvios krizių įveikimo pagalbos paslaugos

Marijampolės savivaldybės taryba

8

6

6

MSPC Pagalbos socialinės rizikos šeimoms tarnyba

(socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens namuose)

Marijampolės savivaldybės taryba

 

200

-

 

 

MSPC Specialaus transporto tarnyba,  (Paslaugos neįgaliesiems)

Marijampolės savivaldybės taryba

 

6710

Pasl.

6611

 

 

MSPC Kompensacinės technikos nuomos ir labdaros (paramos) padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

 

308

-

 

Asmeninės higienos (pirties, skalbimo)

UAB “Marijampolės butų ūkis“

Marijampolės savivaldybės taryba

 

142

142

 

5.2 Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis:

5.2.1. Socialines paslaugas administruoja Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius;

5.2.2. Pagrindinė įstaiga teikianti socialines paslaugas Marijampolės savivaldybėje yra biudžetinė įstaiga Marijampolės socialinės pagalbos centras 9toliau – Centras). Šią įstaigą sudaro 16 padalinių. 2017 m. pradėjo veikti naujas padalinys - globos centras;

5.2.3. Centras yra įsikūręs miesto centre. Trys šios įstaigos padaliniai - Darbo terapijos, Nakvynės namai bei Kompensacinės technikos nuomos ir paramos (labdaros) padalinys yra įsikūrę miesto pakraštyje, jie lengvai pasiekiami visuomeniniu transportu. Sunkiai judantys asmenys, neįgalieji iš kaimiškos teritorijos yra atvežami specialiuoju transportu į Darbo terapijos padalinį ir parvežami atgal. Tuo yra siekiama, kad įstaigos vieta nesąlygotų klientų socialinės atskirties. Nakvynės namuose teikiamos laikino apnakvindinimo ir laikino apgyvendinimo paslaugos;

5.2.4. Centro Socialinės rizikos šeimų paramos centrai įsikūrę Igliaukos ir Liudvinavo seniūnijose. Vaikai į šias įstaigas vežami Marijampolės socialinės pagalbos centro transportu;

5.2.5. Centre socialinės priežiūros paslaugas socialinės rizikos šeimoms teikė 18 socialinių darbuotojų;

5.2.6. Centre 74 lankomosios priežiūros darbuotojas teikė pagalbos namuose ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas. Per 2017 m. pagalbos į namus bei dienos socialinės globos asmens namuose paslaugos buvo suteiktos 263 klientams;

5.2.7. Per 2017 m. integralios pagalbos (dienos socialinės globos ir slaugos) paslaugos suteiktos 41 klientui. Centras kartu su Vilkaviškio vyskupijos organizacija Caritas įgyvendino projektą „Kompleksinių paslaugų šeimai plėtra Marijampolės savivaldybėje“ ir atliko Bendruomeninių šeimos namų funkcijas;

5.2.8. 2017 m. savivaldybėje buvo 10 vaiko dienos centrų, 5 iš jų yra įsteigti kaimiškose seniūnijose: 2 - Marijampolės, 1 – Sasnavos,  1- Igliaukos, 1- Liudvinavo seniūnijoje;

5.2.9. Stacionarias globos paslaugas senyvo amžiaus žmonėms ir asmenims su negalia Marijampolės miesto teritorijoje teikė Centro Kartų namai bei Socialinės globos namai, Marijampolės specialieji socialinės globos namai, VšĮ Švč. Marijos globos namai  ir VšĮ Šv. arkangelo Mykolo globos namai;

5.2.10. Marijampolės mieste įsikūrusios socialinės paskirties nevyriausybinės organizacijos: Marijampolės savivaldybės I grupės neįgaliųjų draugija, Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugija, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Marijampolės filialas, Lietuvos kurčiųjų draugijos Kauno teritorinės valdybos Marijampolės pirminė organizacija, Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Marijampolės skyrius, Raudonasis kryžius, Klubas „Diabetikas ABC“, Maltos ordino Pagalbos Lietuvoje tarnybos Marijampolės skyrius, Šeimos centras, Pagyvenusių žmonių asociacija, Pagyvenusių žmonių bendrija „Javaja“, Vilkaviškio vyskupijos Caritas, Šv. Vincento Pauliečio parapijos Caritas, Žmonių su negalia sporto klubas „Siekis“, Žmonių su negalia sporto klubas „Šešupė“, Bendrija „Bočiai“, Lietuvos nefrologinių ligonių asociacijos „Gyvastis“ Marijampolės skyrius, Marijampolės krašto samariečių bendrija, Gailestingumo namai Samarija, Marijampolės apskrities moters veiklos centras bei Marijampolės apskrities vyrų krizių centras yra įsikūrę mieste;

5.2.11. VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namai, teikiantys ilgalaikę socialinę globą be tėvų globos likusiems vaikams, yra įsikūrę Liudvinavo seniūnijoje. Tai nesudaro sunkumų vaikams lankyti miesto bei kaimo teritorijose esančias mokyklas, nes jie vežami įstaigos transportu ir mokykliniais autobusais;

5.2.12. Pereinant nuo institucinės globos prie paslaugų bendruomenėje įsteigti Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniai vaikų globos namai, kuriuose gali gyventi 6 laikinai tėvų globos netekę vaikai. Analogišką paslaugą teikia ir toliau planuoja šią veiklą tęsti Marijampolės specialieji socialinės globos namai;

5.2.13. Marijampolės specialieji socialinės globos namai 2018 m. II ketvirtyje pradės teikti ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugas grupinio gyvenimo namuose senyvo amžiaus asmenims ir/ar suaugusiems asmenims su negalia, kuriems nustatytas dalinis nesavarankiškumas. Perspektyvoje ši įstaiga planuoja teikti laikino atokvėpio paslaugas senyvo amžiaus asmens, neįgalaus ar globojamo vaiko šeimoms (globėjams).

 

6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas 2017 m.

9 lentelė

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis

1000 gyventojų tenka vietų/ gauna paslaugas

iš jų dalinai finansuoja savivaldybė

įvertintas

nepaten-kintas

1.

Ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus ir neįgaliems žmonėms

98

4

3,23

0,72

2

Ilgalaikė socialinė globa vaikams

11

-

0,5

0,5

3.

Trumpalaikė socialinė globa senyvo amžiaus ir neįgaliems žmonėms

27

-

0,18

0,04

4

Trumpalaikė socialinė globa vaikams

31

-

0,61

0,56

5.

Dienos socialinė globa institucijoje

1

-

0,43

0,11

6.

Dienos socialinė globa asmens namuose

35

8

1,33

-

7.

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

4

-

0,05

0,05

8.

Pagalba į namus

71

17

3,39

3,39

9.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje

1

-

4,3

0,18

10.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose

53

-

3,59

-

11.

Laikinas apnakvindinimas

64

-

1,23

1,23

12.

Kitos socialinės priežiūros paslaugos (Laikinas apgyvendinimas)

26

-

0,46

0,46

 

Socialinių paslaugų skyriaus duomenys

 

6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė

6.1.1. Pateiktoje 9 lentelėje matyti, kad Marijampolės savivaldybėje 2017 m. nebuvo patenkintas poreikis ilgalaikei socialinei globai institucijoje, dienos socialinei globai asmens namuose ir pagalbai į namus. Tai nulėmė šios priežastys:

6.1.1.1. Ilgalaikei socialinei globai trūko vietų stacionariose socialinės globos įstaigose, esančiose Marijampolės savivaldybėje, dalis pareiškėjų atsisakė paslaugų teikiamų institucijoje;

6.1.1.2. Didėja poreikis pagalbos namuose bei dienos socialinės globos paslaugoms: didelė migracija, kai išvykę vaikai negali rūpintis savo senyvo amžiaus tėvais, likusiais savivaldybėje; dėl nepakankamo finansavimo trūksta socialinės priežiūros darbuotojų etatų; šių paslaugų pageidauja ir atokiose kaimo vietovėse gyvenantys asmenys, kuriems paslaugas suteikti nėra galimybių.

6.1.2. Savivaldybėje buvo teikiamos tiek bendrosios, tiek ir specialiosios socialinės paslaugos:

6.1.2.1. Bendrosios socialinės paslaugos: informavimas; konsultavimas; tarpininkavimas; atstovavimas; aprūpinimas būtiniausiais drabužiais ir avalyne; transporto organizavimas; maitinimo organizavimas; sociokultūrinės paslaugos; asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas:

6.1.2.1.1. Informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo, atstovavimo paslaugas savivaldybėje teikė Socialinių paslaugų skyriaus, seniūnijų, socialinės paskirties įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų socialiniai darbuotojai bei specialistai;

6.1.2.1.2. Aprūpinimo būtiniausiais drabužiais ir avalyne paslaugas teikė Centras, Marijampolės krašto samariečių bendrija, Vilkaviškio vyskupijos Caritas;

6.1.2.1.3. Transporto paslaugos buvo teikiamos neįgaliesiems, asmenims, kurie dėl ligos, senatvės turi judėjimo problemų ir negali naudotis visuomeninio transporto paslaugomis. Šias paslaugas teikė Centras ir Marijampolės sav. I grupės neįgaliųjų draugija. Specialusis transportas naudojamas vykti į gydymo ir reabilitacijos įstaigas,  į Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybas,  aprūpinti neįgaliuosius ir jiems prilyginamus asmenis kompensacine technika ir kt. 2017 metais  buvo suteikta 6710 transporto paslaugų, kuriomis pasinaudojo apie 300 judėjimo negalią turinčių savivaldybės gyventojų ir neįgaliųjų nevyriausybinės organizacijos; 

6.1.2.1.4. Maitinimo paslaugas teikė Maltos ordino tarnybos Marijampolės skyrius, Mantingos labdaros ir paramos fondas bei Marijampolės krašto samariečių bendrija.  Karštas maistas į namus buvo vežamas 12 savivaldybės gyventojų. Centras, nevyriausybinės organizacijos, kurios dalyvavo akcijoje „Maisto bankas“, maisto paketus dalijo savo įstaigų klientams, stokojantiems maisto produktų. Akcijos metu 2017 m. produktų paaukota už 15 713 Eur, t.y. 33,3 proc. daugiau negu 2016 metais;

6.1.2.1.5. Sociokultūrines paslaugas teikė Centras, nevyriausybinės organizacijos (toliau – NVO), Marijampolės kultūros centras;

6.1.2.1.6. Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugos buvo teikiamos asmenims, kurie dėl nepakankamų pajamų ar skurdo negali (neturi galimybės) pasirūpinti savo higiena. Šias paslaugas teikė UAB „Marijampolės butų ūkis” priklausanti miesto pirtis. Centro Nakvynės namų gyventojams ir Darbo terapijos padalinio lankytojams pirties paslaugos teikiamos anksčiau minėtuose padaliniuose. Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugija maudymosi paslaugas teikė savo draugijos nariams, vaiko dienos centrai, kuriuose yra dušai, maudymosi paslaugas teikė socialinės rizikos šeimų vaikams. Skalbimo paslaugos buvo teikiamos Centro Darbo terapijos padalinyje ir Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugijoje;

6.1.2.1.7. VšĮ Kovos su prekyba žmonėmis ir išnaudojimu centras 2017 m. dirbo su 43 Marijampolės savivaldybėje gyvenančiais klientais, nukentėjusiais nuo prekybos žmonėmis, prostitucijos, seksualinės prievartos. 30 asmenų gavo socialinę, psichologinę bei teisinę pagalbą.

6.1.2.2. Specialiųjų socialinių paslaugų teikimo analizė pateikta 8 lentelėje.

6.2. Socialinės paslaugos 2017 metais buvo teikiamos visų nustatytų prioritetinių paslaugų gavėjų grupėms: neįgaliesiems, vienišiems senyvo amžiaus asmenims, socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams, našlaičiams ir be tėvų globos likusiems vaikams, socialinės rizikos asmenims.

 

7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje

 

10 lentelė

 

Eil. Nr.

Įstaigos

Socialinių darbuotojų (etatų) skaičius, 2017 m.

Socialinių darbuotojų padėjėjų (etatų) skaičius

iš viso

iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto

1.

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose

 

 

 

1.1.

biudžetinėse

49

17

104

1.2.

viešosiose

2

-

4

2.

Savivaldybės administracijoje

-

-

-

 

Iš viso

51

17

108

 

8. Ankstesnių metų paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga:

8.1. Pagrindiniai socialinių paslaugų teikimo tikslai 2017 m. buvo:

8.1.1. užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas neįgaliems bei senyvo amžiaus asmenims, socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams, siekiant kuo ilgiau išlaikyti šių asmenų savarankiškumą kasdieninėje veikloje ir sumažinti šių asmenų socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę;

8.1.2. užtikrinti kokybiškas paslaugas Marijampolės socialinės pagalbos centre;

8.1.3. bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis, teikiant socialines paslaugas savivaldybės gyventojams.

8.2. Įgyvendinant paslaugų planą 2017 metais buvo teikiamos paslaugos neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams, našlaičiams ir be tėvų globos likusiems vaikams: 

11 lentelė

 

Eil. Nr.

Paslaugos pavadinimas

Planuotas gavėjų skaičius

Gavusių paslaugas skaičius

1.

Ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims

150

185

2.

Ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa vaikams institucijoje

41

38

3.

Dienos socialinė globa institucijoje

25

24

4.

Pagalba  namuose ir dienos socialinė globa asmens namuose

240

269

5.

Savarankiško gyvenimo paslaugų teikimas neįgaliesiems institucijoje

4

4

6.

Socialinių įgūdžių ugdymas vaikų dienos centruose

240

239

7.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose

200 šeimų

200 šeimų

8.

Laikinas apnakvindinimas ir apgyvendinimas

Vidutiniškai 10 asmenų per mėn.

Vidutiniškai 8 asmenys per mėn.

9

Neįgaliųjų aprūpinimas techninės pagalbos priemonėmis

270

198

10

Paslaugos neįgaliesiems bei jų šeimos nariams, įgyvendinant Neįgaliųjų socialinės reabilitacijos bendruomenėje projektus

455

381

 

Socialinių paslaugų skyriaus ir MSPC duomenys

 

 

III SKyriuS

UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS

 

9. Socialinių paslaugų plėtros prioritetai:

9.1 plėsti bendruomenines socialines paslaugas neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, tėvų globos netekusiems vaikams;

9.2. plėsti paslaugas šeimai ir vaikui;

9.3. skatinti vaikų globą šeimose, reglamentuoti globos centro veiklą bei užtikrinti kokybiškas paslaugas tėvų globos netekusiems vaikams;

9.4. plėsti prevencines (smurto artimoje aplinkoje, prekybos žmonėmis ir kitose srityse) paslaugas.

 

10. Priemonių planas:

12 lentelė

1 tikslas

užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas neįgaliems bei senyvo amžiaus asmenims, socialinės rizikos šeimoms ir jose gyvenantiems vaikams, siekiant sumažinti socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę

 

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos  Eur,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

1.1. suteikti pagal poreikį socialinės globos paslaugas vaikams

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.1. teikti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas vaikams VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namuose

 

 

 

 

170 000

Savivaldybės

biudžeto lėšos,

36 500

valstybės lėšos (globos išmoka)

 

Marijampolės savivaldybės administracijos Piniginės paramos skyrius (toliau – Piniginės paramos skyrius) ir Socialinių paslaugų skyrius

Paslaugos bus suteiktos 20 globojamų vaikų

 

1.1.2. teikti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas vaikams Marijampolės specialiuosiuose socialinės globos namuose

 

10 000 valstybės lėšos (globos išmoka)

51 000

Savivaldybės

biudžeto lėšos

 

Piniginės paramos skyrius ir Socialinių paslaugų skyrius

Paslaugos bus suteiktos 8 globojamiems vaikams

1.1.3. teikti trumpalaikės socialinės globos paslaugas vaikams Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniuose vaikų globos namuose

10 950

Valstybės lėšos (globos išmoka)

60 000

Savivaldybės biudžeto lėšos

Piniginės paramos skyrius ir Socialinių paslaugų skyrius

Paslaugos vidutiniškai per mėnesį bus suteiktos 6 vaikams

 

1.1.4. teikti trumpalaikės ir ilgalaikės globos paslaugas globos centre

 

10 950

Valstybės lėšos (globos išmoka)

42 000 Savivaldybės biudžeto lėšos atlygiui budintiems globotojams, 11 500 pagalbos pinigams mokėti

23 000

Savivaldybės biudžeto lėšos (darbo

užmokestis socialiniams

darbuotojams)

Piniginės paramos skyrius ir Socialinių paslaugų skyrius,

Marijampolės socialinės pagalbos centras

Paslaugos vidutiniškai per mėnesį bus suteiktos 6 vaikams

 

 

 

 

 

1.2. suteikti socialines paslaugas pagal gyventojų poreikį

neįgaliems ir senyvo amžiaus žmonėms

 

 

1.2.1. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Šv. arkangelo Mykolo parapijos globos namuose

 

 

 

29 000 savivaldybės biudžeto lėšos,

82 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Šv. arkangelo Mykolo parapijos globos namai

 

Kiekvieną mėnesį paslaugos vidutiniškai bus suteiktos 45 asmenims

 

1.2.2. teikti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ Marijampolės pirminės sveikatos priežiūros centro (toliau – PSPC) Socialinės globos skyriuje

10 000

savivaldybės biudžeto lėšos,

47 000

valstybės  dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

PSPC

 

 

 

 

Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 29 asmenims

 

 

1.2.3. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Švč. Marijos globos namuose

 

11 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Švč. Marijos globos namai

Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 7 asmenims

1.2.4. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kudirkos Naumiesčio parapijos Socialinės pagalbos centre

 

 

10 000 savivaldybės biudžeto lėšos,

3 500 valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Kudirkos Naumiesčio parapijos socialinės pagalbos centras

Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 5 asmenims

 

1.2.5. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Marijampolės specialiuosiuose socialinės globos namuose

6 000

Savivaldybės biudžeto lėšos

22 000 valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Marijampolės specialieji socialinės globos namai

Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 17 asmenų

 

1.2.6. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Suvalkijos socialinės globos namuose

 

31 000 savivaldybės biudžeto lėšos,

70 000 valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Suvalkijos socialinės globos namai

Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 37 asmenims

 

1.2.7. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kalvarijos socialinės globos namuose

 

 

20 000

savivaldybės biudžeto lėšos,

16 000 valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Kalvarijos socialinės globos namai

 

 

Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 10 asmenų

 

 

1.2.8. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Didvyžių  socialinės globos namuose

 

 

8 000

savivaldybės biudžeto lėšos,

10 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Didvyžių  socialinės globos namai

 

Per metus paslaugos bus teikiamos 6 asmenims

 

 

1.2.9. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas socialinės globos namuose „Senjorų Eldoradas“ , esančiuose Šilutės rajone

3 000

valstybės dotacija

 

 

Socialinių paslaugų skyrius,

Socialinės globos namai

„Senjorų Eldoradas“

Per metus paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui

 

 

1.2.10. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas UAB „Gemma sveikatos centras“ socialinės globos namuose esančiuose Vilniuje

3 300

valstybės dotacija

 

Socialinių paslaugų skyrius,

UAB „Gemma sveikatos centras“

 

Paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui

1.2.11. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Senjorų socialinės globos namuose, esančiuose Vilniuje

4 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Senjorų socialinės globos namai

Paslaugos bus teikiamos 2 asmenims

1.2.12. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ „Senevita“ socialinės globos namuose, esančiuose Vilniaus rajone

2 500

valstybės dotacija

 

Socialinių paslaugų skyrius,

VšĮ „Senevita“

 

 

Paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui

1.2.13. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas socialinės globos namuose VšĮ Antavilių pensionatas, esančiuose Vilniuje

6 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

VšĮ Antavilių pensionatas

Paslaugos bus teikiamos 2 asmenims

1.2.14. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ Lietuvos reabilitacijos ir slaugos centre, esančiame Jonavos rajone

2 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

VšĮ Lietuvos reabilitacijos ir slaugos centras

Paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui

1.2.15. teikti savarankiško gyvenimo paslaugas VšĮ „Vilties žiedas“ savarankiško gyvenimo namuose, esančiuose Šakių rajone

9 000

Savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinių paslaugų skyrius,

VšĮ „Vilties žiedas“ savarankiško gyvenimo namai

Paslaugos bus teikiamos 4 asmenims

2 tikslas

Užtikrinti kokybiškas, subalansuotas ir ekonomiškai efektyvias socialines paslaugas, atsižvelgiant į gyventojų poreikius ir savivaldybės finansines galimybes

 

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos Eur,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

2.1. užtikrinti socialinės priežiūros paslaugų teikimą socialinės rizikos šeimoms bei vaikams

 

2.1.1. teikti socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas socialinės rizikos šeimoms ir vaikams namuose bei Socialinės rizikos šeimų paramos centruose Igliaukos ir Liudvinavo seniūnijose

206 000

savivaldybės biudžeto lėšos;

224 500 valstybės biudžeto lėšos;

32 276 valstybės biudžeto lėšos

pagal projektus

 

Marijampolės savivaldybės administracija,

MSPC

 

 

 

 

Socialinės priežiūros paslaugos bus suteiktos 200 socialinės rizikos šeimų

 

 

2.2. suteikti socialines paslaugas pagal gyventojų poreikį

neįgaliems ir senyvo amžiaus žmonėms

 

2.2.1. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas MSPC Globos namuose ir Socialinės globos padalinyje

 

 

 

119 200

savivaldybės biudžeto lėšos,

60 000

valstybės dotacija,

96 000 gyventojų sumokėtos lėšos

Socialinių paslaugų skyrius, 

MSPC

 

 

 

 

 

Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 25 asmenims

 

 

 

2.2.2. teikti dienos socialinės globos

paslaugas MSPC Asmenų, turinčių intelekto sutrikimų, padalinyje 

 

137 900

savivaldybės

biudžeto lėšos,

57 600

valstybės dotacija,

9 000 gyventojų sumokėtos lėšos

Socialinių paslaugų skyrius,

MSPC

 

 

 

 

Paslaugos kiekvieną

mėnesį bus teikiamos 24 jaunuoliams

 

 

2.2.3. teikti pagalbos namuose, integralios pagalbos ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas

 

 

206 400

savivaldybės biudžeto lėšos,

240 000 valstybės dotacija,

77 700

specialiosios programos lėšos,

67 600

valstybės biudžeto lėšos

pagal projektus

Socialinių paslaugų skyrius,

MSPC

 

 

 

Paslaugos bus suteiktos 260 asmenų

 

 

 

 

2.2.4. teikti darbo terapijos paslaugas Darbo terapijos padalinyje

6 500

savivaldybės biudžeto lėšos

 

Socialinių paslaugų skyrius,

MSPC

Paslaugos bus suteiktos 20 asmenų

2.3. teikti savivaldybės gyventojams bendrąsias socialines paslaugas

2.3.1. teikti transporto paslaugas neįgaliesiems

62 000

savivaldybės biudžeto lėšos

MSPC

Bus suteikta 5000 paslaugų

2.3.2. teikti maitinimo bei aprūpinimo būtiniausiais daiktais paslaugas

labdara

 

 

 

MSPC

 

Paslaugas gaus

150 asmenų

 

2.3.4. Socialinių paslaugų kokybės užtikrinimas

222 000 savivaldybės biudžeto lėšos

MSPC

Centro administra-

vimas

2.3.5. Sociokultūrinių paslaugų teikimas

 

 

 

 

MSPC,

nevyriausybinės organizacijos

Paslaugas gaus 400 neįgaliųjų

2.3.6. Aprūpinti neįgaliuosius techninės pagalbos priemonėmis

 

 

 

MSPC

Paslaugas gaus 270 neįgaliųjų

2.3.7 Gydymo organizavimas asmenims, turintiems priklausomybių

3 000

savivaldybės biudžeto lėšos

MSPC

Apmokėti už gydymą 30 asmenų

2.4. užtikrinti asmenų be nuolatinės gyvenamosios vietos socialines garantijas

teikti laikino apgyvendinimo ir apnakvindinimo paslaugas Laikinosios nakvynės namuose

100 000 savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinių paslaugų skyrius,

MSPC

Paslaugos kiekvieną mėnesį bus teikiamos vidutiniškai 15 asmenų

 

3 tikslas

bendradarbiauti  su nevyriausybinėmis  organizacijomis (NVO),  bendruomenėmis,  teikiant socialines paslaugas savivaldybės gyventojams

 

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos Eur,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

3.1. remti NVO, viešųjų įstaigų socialines programas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.1. maitinimo paslaugų teikimas

 

 

 

 

 

 

 

15 000 savivaldybės biudžeto lėšos

 

 

 

 

 

 

Marijampolės krašto samariečių bendrija, Mantingos paramos ir labdaros fondas,

Marijampolės savivaldybės administracija

Bus teikiamas nemokamas maitinimas  socialiai pažeidžiamiems asmenims

 

 

 

3.1.2. asmeninės higienos (pirties) paslaugų teikimas

 

 

 

11 000 savivaldybės biudžeto lėšos

 

 

 

Marijampolės savivaldybės administracija, UAB „Marijampolės butų ūkis“

Bus suteiktos paslaugos nepasiturintiems asmenims, kurie neturi sąlygų maudytis namuose

3.1.3. socialinių įgūdžių ugdymas vaiko dienos centre (toliau - VDC )

22 000 savivaldybės biudžeto lėšos

 

Marijampolės savivaldybės administracija,

VDC

Paslaugos bus teikiamos 240 vaikų

 

3.1.4. NVO teikiamos paslaugos

 

 

 

 

 

 

18 000 savivaldybės biudžeto lėšos

 

 

 

 

 

NVO,

Marijampolės savivaldybės administracija,

MSPC

 

Paslaugos bus teikiamos šeimoms, auginančioms vaikus, socialinės rizikos šeimoms (asmenims)

3.1.5. kompleksinių paslaugų šeimoms teikimas

 

 

140 000

Projektinės lėšos

NVO,

Marijampolės savivaldybės administracija,

MSPC

Paslaugas gaus apie 250 asmenų

3.2. remti neįgaliųjų NVO

socialines programas

paslaugų teikimas įgyvendinant neįgaliųjų socialinę integraciją ir reabilitaciją

97 000 savivaldybės biudžeto lėšos,

117 332

valstybės dotacija

Neįgaliųjų NVO,

Marijampolės savivaldybės administracija

 

Paslaugos bus teikiamos 500 neįgalių asmenų bei jų šeimų narių

 

11. Analizuojant Planą, išryškėja tendencija pagrindinį socialinių paslaugų poreikį tenkinti skiriant lėšas iš savivaldybės biudžeto. Dalis lėšų socialinėms paslaugoms finansuoti yra skirta iš valstybės biudžeto kaip tikslinė dotacija savivaldybės biudžetui. 2018 m. numatyta skirti 989,1 tūkst. Eur. Priemonėms įgyvendinti numatytos lėšos yra patvirtintos Marijampolės savivaldybės 2018 m. biudžeto sąmatoje.

 

IV SKyriuS

FINANSAVIMO PLANAS

 

12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

13 lentelė

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

Faktinės išlaidos

Eur

2017 m.

 

Planas

Eur

2018 m.

1.

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms

1 559 239

1 910 600

2.

LR valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos

1 070 100

989 100

 

iš jų:

 

 

2.1.

socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti

179 800

224 500

2.2.

asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti

609 300

483 600

2.3.

vaikų globos (rūpybos) išmokoms

281 000

281 000

3.

Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas

872 200

954 360

4.

Kitos lėšos

354 183

365 761

4.1

Neįgaliųjų socialinės reabilitacijos bendruomenėje projektams dalinai finansuoti

17383

15 561

4.2.

valstybės biudžeto lėšos pagal projektus

336 800

350 200

 

Iš viso:

3 855 722

4 219 821

 

Pagrindinis socialinių paslaugų teikimo Marijampolės savivaldybėje finansavimo šaltinis – savivaldybės biudžeto lėšos ir valstybės biudžeto dotacijos savivaldybės biudžetui. Nevyriausybinės organizacijos savo veiklą vykdo naudodamos ir kitus finansavimo šaltinius bei žmogiškuosius išteklius – organizacijų nario mokestį, savanorių darbą ir pan. Išlaidų socialinėms paslaugoms dydis ir palyginimas su savivaldybės biudžetu pateiktas 7 lentelėje.

 

13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai

14 lentelė

Eil. Nr.

Finansavimo būdai

Lėšos

 

praėję metai (faktas, Eur)

einamieji metai

(planas, Eur)

1.

Socialinių paslaugų pirkimas

110 143

58 000

2.

Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas

1 341 399

1 646 000

 

iš jo:

 

 

2.1.

savivaldybės pavaldumo įstaigoms

984 984

1 075 000

2.2.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pavaldžioms įstaigoms (regioninių socialinių paslaugų įstaigoms) pagal lėšų kompensavimo sutartis 

89 173

90 000

2.3.

nevyriausybinių organizacijų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis

267 242

481 000

3.

Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms

107 697

206 600

 

Iš viso

1 559 239

1 910 600

 

14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai

14.1. Socialinių darbuotojų etatų skaičius savivaldybės įstaigose 2017 m. lyginant su 2016 m. padidėjo 11,5 etatų, socialinių darbuotojų padėjėjų - 18,25 etatų.

14.2. 2018 metais socialinių darbuotojų bei socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius MSPC didės siekiant patenkinti socialinių paslaugų poreikį, įgyvendinant vaiko teisių apsaugos bei socialinio darbo su šeima pokyčius (su šeima bus dirbama atvejo vadybos principu, planuojama papildomai įdarbinti socialinių darbuotojų - atvejo vadybininkų). Lėšos jų kvalifikacijos kėlimui bus naudojamos iš Marijampolės savivaldybės 2018 m. biudžete MSPC skirtų lėšų.

15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu

15.1. Planuojamos savivaldybės finansinės galimybės socialinėms paslaugoms teikti įvertintos patvirtinus Marijampolės savivaldybės 2018 m. biudžetą ir lėšas, skirtas socialinėms paslaugoms. 

15.2. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas:

15.2.1. nuolat auga poreikis šioms paslaugoms: dienos socialinės globos paslaugoms asmens namuose; pagalbos namuose paslaugoms; ilgalaikės socialinės globos paslaugoms;

15.2.2. pradedamos ar planuojamos teikti naujos socialinės paslaugos: laikino atokvėpio paslauga, grupinio ir savarankiško gyvenimo namai, globos centro paslaugos;

15.2.3. išsamus paslaugų įvertinimas pateiktas šio plano 6.1. skyriuje.

 

 

V SKyriuS

PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ

 

16. Socialinių paslaugų plėtros vizija

Socialinių paslaugų teikimas bus užtikrintas visoms Marijampolės savivaldybės gyventojų grupėms, atsižvelgiant į jų poreikius socialinėms paslaugoms ir į savivaldybės finansines galimybes, siekiant sudaryti sąlygas gyventojams išsaugoti žmogiškąjį orumą ir kuo ilgiau juos išlaikyti savo namuose. 2016 m.  pradėtos teikti integralios pagalbos paslaugas neįgaliems asmenims, 2017 metais pradėtos teikti kompleksinės paslaugos šeimoms. Šių paslaugų teikimas bus tęsiamas ir 2018 metais.

Pereinant nuo institucinės globos prie globos šeimose organizuojant socialinę globą vaikams orientuojamasi į budinčių globotojų ir socialinių globėjų paiešką ir parengimą, jų veiklos reglamentavimą.

17. Prognozuojamos socialinės paslaugos

17.1. Prognozuojama, kad 2018 metais bus teikiama: pagalba namuose – 200 asmenų; dienos socialinė globa asmens namuose - 80 asmenų, dienos socialinė globa institucijoje – 24 asmenims; ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa - 190 senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims; laikino apgyvendinimo ir apnakvindinimo Centro Laikinosios nakvynės namuose - 90 asmenų; socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas - 200 socialinės rizikos šeimų, ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa vaikams – 40 vaikų.

17.2. Kitos socialinės paslaugos bus teikiamos pagal numatytus prioritetus ir pagal poreikį.

18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis

Numatoma, kad savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms 2018 m. turėtų pasiekti 4,1 proc. nuo bendro savivaldybės biudžeto.

19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams

Didėjant dienos socialinės globos asmens namuose, integralios pagalbos bei pagalbos į namus paslaugų poreikiui, atitinkamai reikės didinti socialinių darbuotojų ir lankomosios priežiūros darbuotojų skaičių. Marijampolės savivaldybės gyventojams socialinėms paslaugoms reikalingų savivaldybės biudžeto lėšų poreikis per 3 ateinančius metus turėtų didėti.

20. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas

Vykstant perėjimui nuo institucinės prie bendruomeninės globos, plėsti regionines socialines paslaugas nėra tikslo.

 

VI SKyriuS

PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai

Plano įgyvendinimą prižiūrės Marijampolės savivaldybės administracija, Plano stebėseną vykdys Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius, socialinių įstaigų vadovai.

22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai

Planas bus vertinamas vieną kartą per metus, t. y. biudžetiniams metams pasibaigus. Plano vertinimo rezultatai bus aptariami Marijampolės savivaldybės administracijoje, Socialinių paslaugų skyriuje ir su socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovais. Vertinimo metu bus aptariamos iškilusios kliūtys,  numatytoms Plane priemonėms įgyvendinti, ieškoma būdų joms pašalinti.

23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas

23.1. Vieną kartą per metus bus vertinamas priemonių tikslingumas, analizuojama ar pasiekti laukiami rezultatai, ar įgyvendintos visos numatytos priemonės. Planas gali būti koreguojamas atsižvelgiant į kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos socialinių paslaugų planui įgyvendinti bei tikslams pasiekti. Bus vertinama teikiamų paslaugų kokybė bei vykdoma socialinės priežiūros paslaugų kontrolė. Visos paslaugos bus registruojamos SPIS sistemoje.

23.2. Ar efektyviai vykdomos Plane numatytos priemonės, bus sprendžiama pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintus socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijus.

24. 2018 metų socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijai

24.1. Savivaldybės biudžeto išlaidos per metus socialinėms paslaugoms, tenkančios vienam savivaldybės gyventojui – 34,27 Eur.

24.2. Valstybės skirtų dotacijų santykis su savivaldybės biudžeto lėšomis, skiriamomis socialinėms paslaugoms – 34,11 proc.

24.3. Vietų skaičiaus stacionariose socialinių paslaugų įstaigose santykis su vietų skaičiumi (maksimaliu lankytojų skaičiumi per dieną) nestacionariose socialinių paslaugų įstaigose (laikino gyvenimo namuose, dienos socialinės globos centruose, savarankiško gyvenimo namuose, socialinės priežiūros centruose) - 0,36.

24.4. Socialinių paslaugų (įskaitant bendrąsias socialines paslaugas) gavėjų skaičiaus santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi – 14,0 proc.

24.5. Socialinės globos ir socialinės priežiūros gavėjų skaičiaus santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi – 1,6 proc.

24.6. Regioninių stacionarių socialinių paslaugų gavėjų skaičiaus santykis su kitų stacionarių socialinių paslaugų gavėjais - 0,35.

24.7. 10 tūkst. savivaldybės gyventojų tenka 9 socialiniai darbuotojai ir 19 socialinių darbuotojų padėjėjų, dirbančių savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose.

24.8. Socialinių paslaugų poreikio patenkinimo procentas (asmenų (šeimų), kuriems patenkintas socialinių paslaugų poreikis, santykis su asmenų (šeimų) skaičiumi, kuriems įvertintas socialinių paslaugų poreikis) 91,0 proc.

 

_____________________