LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2015 M. RUGPJŪČIO 13 D.  ĮSAKYMO NR. V-895 „DĖL PRIORITETINIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS (SOCIALINĖS, KULTŪRINĖS) PLĖTROS IR INOVACIJŲ RAIDOS (SUMANIOS SPECIALIZACIJOS) KRYPČIŲ IR JŲ PRIORITETŲ ĮGYVENDINIMO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS VALDYMO SRITYJE BENDROJO VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2015 m. rugsėjo 17 d. Nr. V-982

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių ir jų prioritetų įgyvendinimo programos įgyvendinimo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos valdymo srityje bendrąjį veiksmų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. rugpjūčio 13 d. įsakymu Nr. V-895 „Dėl Prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių ir jų prioritetų įgyvendinimo programos įgyvendinimo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos valdymo srityje bendrojo veiksmų plano patvirtinimo“:

1.  Pakeičiu 10 punktą ir jį išdėstau taip:

„10. 2007–2013 m. MTEP ir studijų infrastruktūros kūrimui ir atnaujinimui mokslo ir studijų institucijose skirta didelė dalis Švietimo ir mokslo ministerijos administruojamų priemonių lėšų. Kuriami ir modernizuojami mokslinių tyrimų centrai su moderniomis laboratorijomis ir aukštus standartus atitinkančia įranga yra pagrindas kurtis tarptautinę praktiką atitinkantiems slėniams, sudarantiems sąlygas rengti aukščiausiojo lygio specialistus, kurti naujas žinias, produktus, konkurencingus tarptautinėje erdvėje, kuriantiems didelę pridėtinę vertę, skatinantiems kurtis aukštųjų technologijų verslus, diegti aukštąsias technologijas ir inovacijas tiek aukštųjų technologijų pramonėje, tiek tradicinėse ūkio šakose, kultūroje ir socialinėje aplinkoje. Be Švietimo ir mokslo ministerijos administruojamomis lėšomis kuriamų mokslinių tyrimų centrų, Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos lėšomis plėtojama mokslo ir technologijų parkų, kitų mokslo ir verslo bendradarbiavimą turinčių skatinti subjektų, verslo įmonių MTEP infrastruktūra, kitų ministerijų administruojamomis lėšomis kuriama jų reguliavimo sričiai aktuali infrastruktūra, turinti darniai įsilieti į būsimų slėnių veiklą, taip užtikrinant veiksmingą viešojo ir privataus sektorių sąveiką. Vienas iš ūkio augimo ir konkurencingumo didėjimo ateityje garantų yra mokslo, verslo ir aukštojo mokslo vienovė ir gebėjimas sąveikauti. Šiam siekiui įgyvendinti svarbi fizinė mokslo, verslo ir aukštojo mokslo sektorių integracija, t. y. šių trijų segmentų telkimas tam tikrose teritorijose, kas atitiktų tarptautinę praktiką atitinkančių slėnių koncepciją. 2007–2013 m. didžiausias dėmesys buvo skiriamas mokslo ir verslo integracijai, todėl 2014–2020 m. svarbu sutelkti dėmesį į aukštojo mokslo segmento įsijungimą į šį tandemą.“

2. Pakeičiu 23.7 papunkčio pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

23.7. priemonė „MTEPI ir studijų infrastruktūros atnaujinimas sumanios specializacijos kryptyse“ reikalinga siekiant tęsti MTEP ir studijų infrastruktūros telkimą teritorijose, išsiskiriančiose aukštu studijų, mokslo, žinioms imlaus verslo potencialu ir galimybėmis glaudžiai sąveikauti šiems trims segmentams. Ilgalaikis Lietuvos siekis – tarptautinę praktiką atitinkantys slėniai, sudarantys sąlygas rengti aukščiausio lygio specialistus, kurti naujas žinias, produktus, konkurencingus tarptautinėje erdvėje, kuriantys didelę pridėtinę vertę, skatinantys kurtis aukštųjų technologijų verslus, diegti aukštąsias technologijas ir inovacijas tiek aukštųjų technologijų pramonėje, tiek tradicinėse ūkio šakose, kultūroje ir socialinėje aplinkoje. 2007–2013 m. laikotarpyje šio siekio įgyvendinimui skirtos didelės ES struktūrinių fondų lėšos, kurių dėka iškilo nauji ir išplėtoti esami MTEP centrai, aprūpinti modernia įranga, kurie gerokai sustiprino Lietuvos tyrėjų galimybes vykdyti aukšto lygio fundamentinius ir taikomuosius mokslinius tyrimus, bendradarbiauti su verslu bei aukšto lygio užsienio mokslo centrais, o plačiai taikomas atviros prieigos principas atveria galimybes naujos įrangos teikiamomis galimybėmis naudotis visiems suinteresuotiesiems. Pavyko sukurti tvirtą mokslinį pagrindą būsimų slėnių plėtrai, o derinant kitų ministerijų administruojamų priemonių lėšas, taip pat pradėti infrastruktūros, skirtos praktiniam žinių panaudojimui, kūrimą. Visgi, nepaisant didelio institucinio dėmesio MTEP infrastruktūros telkimui bei tam skirtų investicijų, atlikta tik dalis darbo ir nemažai mokslo ir studijų institucijų mokslinių padalinių vis dar nutolę nuo besitelkiančių branduolių (slėnių), aprūpinti tik pasenusia laboratorine įranga, reikalaujantys atnaujinimo. Tokia padėtis menkina juose dirbančių tyrėjų galimybes ne tik vykdyti aukšto lygio fundamentinius ir taikomuosius mokslinius tyrimus, bendradarbiauti su verslu bei stipriais užsienio mokslo centrais, bet ir pilnavertiškai įsilieti į atitinkamos mokslo ir studijų institucijos MTEP sistemą, sukurdama kontrastą institucijos, kurios dalis infrastruktūros buvo atnaujinta, viduje. Daugeliu atvejų liko neužpildytas gana svarbus studijų segmentas slėniuose, o veiksminga ir artima studijų, mokslo ir verslo sąveiką yra kertinė sąlyga tarptautinę praktiką atitinkantiems slėniams funkcionuoti. Daugeliu atvejų, atskirti MTEP ir studijų veiklai vykdyti reikalingą infrastruktūrą yra sudėtinga ar netgi neįmanoma, kadangi aukštųjų universitetinių mokyklų fakultetuose vykdoma tiek studijų, tiek MTEP veikla, dirbantis personalas tuo pat metu gali būti ir akademinis ir mokslinis (mokslininkai ir tyrėjai gali ne tik ugdyti naujus specialistus, bet ir vykdyti MTEP veiklą), mokslinėse laboratorijose esanti įranga taip pat gali būti naudojama ne tik MTEP, bet ir studentų praktinėms veikloms. Pažymėtina, kad mokslo ir studijų vienovė yra vienas iš esminių elementų šiuolaikiškai mokslo ir studijų institucijai veiksmingai funkcionuoti. 2014–2020 m. laikotarpyje didžiausi Švietimo ir mokslo ministerijos planuojami infrastruktūros kūrimo projektai bus skirti aukštųjų universitetinių mokyklų padalinių (fakultetų) perkėlimui į teritorijas, kuriose koncentruojamas studijų, mokslo ir žinioms imlaus verslo potencialas – sukurti ar besikuriantys MTEP centrai, mokslo ir technologijų parkai, žinioms imlaus verslo inkubatoriai, investicinės inovacijų zonos. Planuojama, kad priemonė „MTEPI ir studijų infrastruktūros atnaujinimas sumanios specializacijos kryptyse“ paskatins aukštąsias universitetines mokyklas veiksmingiau planuoti savo MTEP ir studijų infrastruktūros plėtrą, vystant tik tuos projektus, kurie užtikrintų ilgalaikę naudą ne tik pačiai aukštajai universitetinei mokyklai, bet visai valstybei. Tai padaryti planuojama skatinant aukštąsias universitetines mokyklas lygiomis dalimis su Švietimo ir mokslo ministerija prisidėti finansuojant planuojamą MTEP ir studijų infrastruktūros plėtrą. Švietimo ir mokslo ministerija rems infrastruktūros, susijusios su MTEP veikla, plėtrą – padalinių (fakultetų) mokslinių laboratorijų kūrimą ir atnaujinimą, naujų MTEP padalinių, centrų, vykdysiančių taikomojo pobūdžio MTEP, kūrimą, esamų mokslinių padalinių atnaujinimą. Aukštosios mokyklos, kofinansuodamos Švietimo ir mokslo ministerijos įgyvendinamus projektus, arba savo lėšomis įgyvendindamos naujus projektus, plėtos infrastruktūrą, reikalingą studijų ir MTEP veiklai vykdyti. Įgyvendinant šią priemonę, ketinama finansuoti tik tų MTEP ir studijų infrastruktūros objektų, kuriuose vykdoma veikla atitinka MTEPI prioritetus, kūrimą ir atnaujinimą – tyrėjų ir kitų specialistų, kurie bus rengiami MTEP ir studijų infrastruktūros objekte, poreikis pagrįstas rinkos ir (arba) atskirų ūkio sektorių poreikius analizuojančiose studijose, esama mokslo ir studijų institucijų MTEP ir studijų infrastruktūra nepakankama ir netenkina kokybinių reikalavimų tyrėjams ir kitiems specialistams rengti, MTEP veiklos, planuojamos vykdyti naujame MTEP ir studijų infrastruktūros objekte atitinka MTEPI prioritetų veiksmų planuose nustatytas ūkio sektoriams aktualias tematikas, numatytos galimybės rengti aukšto tarptautinio lygio tyrėjus, galinčius vykdyti šias MTEP veiklas. Ši priemonė derinama su Bendrojo veiksmų plano 23.8 papunktyje aprašyta priemone „Mokslo ir studijų institucijų infrastruktūros koncentravimas, mokymo ir mokymosi aplinkos modernizavimas“, kurios tikslai iš esmės sutampa, tik ją įgyvendinant netaikomi griežti reikalavimai dėl atitikimo MTEPI prioritetams. Investavus į MTEP ir studijų infrastruktūros projektus, bus kuriama ar plėtojama infrastruktūra, naudinga visuomenei, skatinant veiksmingą konkurenciją šalies rinkoje, gerinant viešųjų paslaugų kokybę, pasirinkimo galimybes ir prieinamumą, investavus į objektus, mokslo ir studijų institucijos ne tik gaus pajamų, kuriomis užtikrins infrastruktūros išlaikymą ir (arba) reinvestuos į savo pagrindinę veiklą, bet ir bus gautas socialinis švietimo, kultūros, mokslo, sveikatos ir socialinės apsaugos rezultatas. Investuojant į MTEP ir studijų infrastruktūros projektus, kuriama ar plėtojama infrastruktūra, naudinga visuomenei, skatinant veiksmingą konkurenciją šalies rinkoje, gerinant viešųjų paslaugų kokybę, pasirinkimo galimybes ir prieinamumą. Investavus į infrastruktūros objektus, aukštosios universitetinės mokyklos ne tik gaus pajamų, kuriomis užtikrins infrastruktūros išlaikymą ir (arba) reinvestuos į savo pagrindinę veiklą, bet ir bus gautas socialinis švietimo, kultūros, mokslo, sveikatos ir socialinės apsaugos rezultatas. Investuojant į MTEP ir studijų infrastruktūros objektus, skatinamas Lietuvos ekonomikos augimas, stiprinamas ekonominis savarankiškumas ir tarptautinis konkurencingumas. Įgyvendinant priemonę „MTEPI ir studijų infrastruktūros atnaujinimas sumanios specializacijos kryptyse“, ketinama remti šių projektų įgyvendinimą:“

3.  Pakeičiu 1 priedo 4.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

 

 

„4.2

 

(23.2)

 

Priemonė: mokslo populiarinimo infrastruktūros sukūrimas

 

Sukurti virtualią ir (ar) fizinę infrastruktūrą mokslo ir technologijų populiarinimui, visuomenės informavimui, socialiai atsakingos MTEP ir inovacijų veiklos vykdymui ir šių veiklų koordinavimui

 

Planavimas

 

Lietuvos mokslų akademija

 

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai, studentai, moksleiviai, kitos visuomenės grupės

 

5 474

 

-

Centrinė projektų valdymo agentūra

 

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                               Audronė Pitrėnienė