VALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA

NUTARIMAS

 

DĖL PROGNOZUOJAMOS GAMTINIŲ DUJŲ RINKOS KAINOS NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

2015 m. gruodžio 15 d. Nr. O3-650

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo Nr.  XI-2053 2, 5 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo 3 straipsniu ir 4 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2015 m. gruodžio 14 d. pažymą Nr. O5-459 „Dėl Prognozuojamos gamtinių dujų rinkos kainos nustatymo metodikos patvirtinimo“, Komisija nutaria:

1.  Patvirtinti Prognozuojamos gamtinių dujų rinkos kainos nustatymo metodiką (pridedama).

2. Nustatyti, kad pirmaisiais prognozuojamos gamtinių dujų rinkos kainos nustatymo metais prognozuojama gamtinių dujų rinkos kaina ateinantiems kalendoriniams metams nustatoma ir skelbiama viešai ne vėliau kaip iki einamųjų metų gruodžio 31 d.

 

 

 

Komisijos narys,

laikinai atliekantis Komisijos pirmininko funkcijas                                                        Žilvinas Klimka


 

PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2015 m. gruodžio 15 d.

nutarimu Nr. O3-650

 

 

PROGNOZUOJAMOS GAMTINIŲ DUJŲ RINKOS KAINOS NUSTATYMO METODIKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Prognozuojamos gamtinių dujų rinkos kainos nustatymo metodika (toliau – Metodika) reglamentuoja prognozuojamos gamtinių dujų rinkos kainos, kurią energijos gamintojai sumoka įsigydami suskystintų gamtinių dujų terminalo būtinąjį kiekį ir kuri bus vertinama Komisijai nustatant gamtinių dujų tiekimo saugumo papildomą dedamąją ateinantiems kalendoriniams metams, nustatymo tvarką.

2. Metodikos tikslas – nustatyti skaidrius, aiškius ir objektyvius principus gamtinių dujų rinkos kainai, atitinkančiai Lietuvos Respublikos gamtinių dujų sektoriaus ekonomines sąlygas.

3. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija), vadovaudamasi Metodika, nustato prognozuojamą gamtinių dujų rinkos kainą ateinantiems kalendoriniams metams.

4. Metodikoje vartojamos šios sąvokos:

Galimai apsimestiniai sandoriai – sandoriai, fiksuojami gamtinių dujų biržoje, apie kuriuos Komisijai informaciją ir pagrindžiančius įrodymus dėl rinkos dalyvio galimo siekio daryti įtaką gamtinių dujų kainos pokyčiams pateikė gamtinių dujų rinkos operatorius ir dvišaliai, ne per biržą sudaromi sandoriai, kurių atžvilgiu Komisija yra pradėjusi tyrimą.

Apsimestiniai sandoriai – gamtinių dujų biržoje ar dvišalių sandorių pagrindu sudaromi pasiūlymai pirkti ar parduoti gamtines dujas, kai gamtinių dujų biržos dalyviai siekia ne įsigyti ar realizuoti gamtines dujas, o prisidengę tokiais pasiūlymais siekia daryti tikslingą įtaką gamtinių dujų kainos pokyčiams (kainos didėjimui ar mažėjimui) ar kitaip gali iškreipti gamtinių dujų rinkos sąlygas.

5. Kitos Metodikoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatyme, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II. PROGNOZUOJAMOS GAMTINIŲ DUJŲ RINKOS KAINOS ATEINANTIEMS KALENDORINIAMS METAMS NUSTATYMO TVARKA

 

6. Komisija nustato prognozuojamą gamtinių dujų rinkos kainą ateinantiems kalendoriniams metams, išreiškiamą prognozuojamu svertiniu vidurkiu, įvertinusi:

6.1. į Lietuvos Respubliką importuotus gamtinių dujų kiekius, kurie buvo dvišaliais kontraktais patiekti Lietuvos Respublikos didmeninėje ir mažmeninėje gamtinių dujų rinkoje per 12 paskutinių kalendorinių mėnesių (išskyrus Druskininkų savivaldybės teritorijoje importuotus ir parduodamus gamtinių dujų kiekius);

6.2. pirkimo-pardavimo sandorių, sudarytų gamtinių dujų biržoje per 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, kiekių apimtis;

6.3. prognozuojamą ateinantiems ataskaitiniams kalendoriniams metams kiekvienos tiekimo įmonės gamtinių dujų importo kainą pagal prognozuojamos gamtinių dujų rinkos kainos skaičiavimo metu galiojančias gamtinių dujų importo sutarčių nuostatas;

6.4. koreliaciją tarp faktinės vidutinės svertinės gamtinių dujų kainos Lietuvos Respublikos gamtinių dujų rinkoje ir faktinės vidutinės svertinės gamtinių dujų kainos gamtinių dujų biržoje per 12 paskutinių kalendorinių mėnesių;

6.5. gamtinių dujų importuotojų, perparduodančių gamtines dujas, tiekimo veiklos sąnaudų ir taikomos pelno normos svertinį vidurkį per 12 paskutinių kalendorinių mėnesių.

7. Komisija, nustatydama prognozuojamą gamtinių dujų rinkos kainą ateinantiems kalendoriniams metams, nevertina:

7.1. gamtinių dujų tiekimo įmonių importuotų ir savo reikmėms sunaudotų gamtinių dujų kainų ir kiekių;

7.2. paskirtojo tiekėjo importuotų ir parduotų gamtinių dujų kainų ir kiekių, parduodamų reguliuojamiems energijos gamintojams bei dujų kiekį SGD rinkoje, siekiant užtikrinti būtinąjį suskystintų gamtinių dujų terminalo veikimą teisės aktų nustatyta tvarka;

7.3. Apsimestiniais ir Galimai apsimestiniais sandoriais gamtinių dujų biržoje suprekiautų pagalbinių instrumentų ir gamtinių dujų kiekių ir kainų;

7.4. dvišalėmis sutartimis suprekiautų gamtinių dujų balansavimo kiekių ir kainų.

8. Prognozuojama gamtinių dujų rinkos kaina skaičiuojama:

 

                                          (1);

 

                                                                                             (2),

čia:

 

RK – prognozuojama gamtinių dujų rinkos kaina ateinantiems ataskaitiniams kalendoriniams metams, Eur/MWh;

KEX, t – prognozuojama gamtinių dujų kaina, Komisijos suskaičiuota atsižvelgiant į: pagal gamtines dujas Lietuvos Respublikos gamtinių dujų rinkoje importuojančio asmens pirkimo-pardavimo sutartyje numatytas nuostatas bei gamtinių dujų importo kainos dedamąsias ateinantiems kalendoriniams metams, gamtinių dujų tiekimo veiklos sąnaudas bei taikomą pelno normą, Eur/MWh;

QEX, t – gamtinių dujų kiekiai, suprekiauti gamtinių dujų importuotojo Lietuvos Respublikos gamtinių dujų rinkoje per 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, MWh;

KK – koreliacijos koeficientas tarp importuotojų dvišaliais kontraktais patiektų didmeninėje ir mažmeninėje dujų rinkose vidutinės svertinės faktinės gamtinių dujų pardavimo kainos ir vidutinės svertinės gamtinių dujų kainos gamtinių dujų biržoje per 12 paskutinių kalendorinių mėnesių;

Kfakt, t – mėnesinė faktinė gamtines dujas importuojančio asmens dvišaliais kontraktais patiektų didmeninėje ir mažmeninėje gamtinių dujų rinkose gamtinių dujų kaina per 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, Eur/MWh;

Kbirž, S – faktinė gamtinių dujų biržoje įvykusio pirkimo-pardavimo sandorio gamtinių dujų kaina per 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, eliminuojant sandorius, kurių gamtinių dujų pristatymas įvyks ateityje Eur/MWh;

Qbirž, S – faktinis gamtinių dujų biržoje įvykusio pirkimo-pardavimo sandorio gamtinių dujų kiekis, eliminuojant sandorius, kurių gamtinių dujų pristatymas vyks ateityje, MWh;

t – gamtinių dujų importuotojas, išskyrus Metodikos 7 punkte nurodytus importuotojus;

y – gamtines dujas importuojančių asmenų skaičius, išskyrus Metodikos 7 punkte nurodytus importuotojus;

S – gamtinių dujų pirkimo-pardavimo sandoris gamtinių dujų biržoje per 12 paskutinių kalendorinių mėnesių;

z – gamtinių dujų pirkimo-pardavimo sandorių skaičius gamtinių dujų biržoje per 12 paskutinių kalendorinių mėnesių.

 

9. Komisija, nustatydama prognozuojamą gamtinių dujų rinkos kainą ateinantiems kalendoriniams metams, papildomai įvertina kitą Komisijai prieinamą informaciją bei žinomas aplinkybes, galinčias daryti įtaką prognozuojamai gamtinių dujų rinkos kainai, tokias kaip tiekimo įmonių pateiktą informaciją dėl importuojamų gamtinių dujų pirkimo-pardavimo sutarčių atitinkamus pakeitimus, už retrospektyviai sunaudotas gamtines dujas taikoma nuolaida, gamtinių dujų importo sutartyse numatytų nupirkti, tačiau nenupirktų gamtinių dujų kiekių perkėlimo į kitus metus nuostatos ir kt.

10. Jei Komisija nustato, kad Metodikos 6.3 ir 9 punktuose nurodytų veiksnių įtaka prognozuojamai gamtinių dujų rinkos kainai RK ateinantiems kalendoriniams metams yra reikšminga, t. y. lemia daugiau nei 10 proc., Komisija šią įtaką įvertina koreguodama RK, apskaičiuotos pagal Metodikos 8 punktą, vertę iki reikšmės, neviršijančios 10 proc. ribos kas pusę metų.

11. Rinkos kainos koregavimo atveju Komisija viešai įvardija veiksnius, ta apimtimi, kuri nepažeidžia konfidencialumo reikalavimų, darančius reikšmingą įtaką rinkos kainai.

12. Komisijos nustatyta prognozuojama gamtinių dujų rinkos kaina ateinantiems kalendoriniams metams ir jos korekcija taikoma nustatant tiekimo saugumo papildomą dedamąją, vadovaujantis Komisijos patvirtinta Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodika.

 

III. REIKALAVIMAI, SUSIJĘ SU PROGNOZUOJAMOS GAMTINIŲ DUJŲ RINKOS KAINOS ATEINANTIEMS KALENDORINIAMS METAMS NUSTATYMU

 

13. Gamtinių dujų rinkos operatorius, nustatęs, kad gamtinių dujų biržos dalyvių pateikti prekybos pasiūlymai gali būti laikomi apsimestiniais, pateikia Komisijai tai pagrindžiančius įrodymus.

14. Gamtinių dujų rinkos operatorius iki einamųjų metų spalio 10 d. Komisijai raštu pateikia informaciją ta apimtimi, kuri vadovaujantis Energetikos įmonių informacijos teikimo taisyklių 12.2 papunkčiu iki šiame punkte nustatyto termino Komisijai pateikta nebuvo, apie gamtinių dujų kainas ir kiekius, suprekiautus biržoje, už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, einančių iki einamųjų kalendorinių metų  rugsėjo 30 d.

15. Asmenys, veikiantys gamtinių dujų sektoriuje, turi pareigą Komisijai pranešti raštu apie jiems žinomas aplinkybes, galinčias daryti reikšmingą įtaką prognozuojamai gamtinių dujų rinkos kainai ateinančiais kalendoriniais metais.

16. Prognozuojama gamtinių dujų rinkos kaina ateinantiems kalendoriniams metams nustatoma kasmet ne vėliau kaip iki einamųjų metų spalio 30 dienos ir skelbiama viešai.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

17. Komisija teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę gauti visą reikalingą informaciją ir dokumentus, būtinus prognozuojamai gamtinių dujų rinkos kainai nustatyti.

18. Komisija viešai neskelbia konkrečių dujas tiekiančių įmonių duomenų kurių paskelbimas pažeistų konfidencialumo reikalavimus ir darytų įtaką rinkai.

19. Komisijos veiksmai ar neveikimas, įgyvendinant šią Metodiką, gali būti skundžiami teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis.

______________