LOGOnespalv-maz2

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2014 m. lapkričio 20 d. įsakymo Nr. 3D-877 Dėl uab Žemės ūkio paskolų garantijų fondo administruojamos palūkanų, sumokėtų už paskolas IR lizingo paslaugas INVESTICIjoms finansuoti, kompensavimo priemonės tAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ pakeitimo

 

 

2020 m. balandžio 15  d. Nr. 3D-293

Vilnius

 

1. P a k e i č i u  UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo administruojamos palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas investicijoms finansuoti, kompensavimo priemonės taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 20 d. įsakymu Nr. 3D-877 „Dėl UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo administruojamos palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas investicijoms finansuoti, kompensavimo priemonės taisykl patvirtinimo“, ir jas išdėstau nauja redakcija (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2020 m. balandžio 17 d. 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                          Andrius Palionis

 

 

SUDERINTA                                                                       

Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos           

2020-04-08 raštu Nr. (9.8E-35) 6V-432

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2014 m. lapkričio 20 d. įsakymu Nr. 3D-877

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2020 m. balandžio 15 d. įsakymo Nr. 3D-293

redakcija)

 

UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo administruojamos PALŪKANŲ, SUMOKĖTŲ UŽ PASKOLAS IR LIZINGO PASLAUGAS INVESTICIJOMS FINANSUOTI, KOMPENSAVIMO PRIEMONĖS TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo administruojamos palūkanų, sumokėtų už paskolas ir lizingo paslaugas investicijoms finansuoti, kompensavimo priemonės taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos, kompensuojant dalį palūkanų, sumokėtų ūkio subjekto finansų įstaigai už paskolas ir (ar) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei už finansinės nuomos (lizingo) paslaugas investicijoms finansuoti, dėl kurių suteikta UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo (toliau – Bendrovė) garantija, ir sumokėtų finansų įstaigai už paskolas investicijoms finansuoti be garantijos, jei jos suteiktos vadovaujantis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2019 m. balandžio 2 d. įsakymu Nr. 3D-193 „Dėl Paskolų žemės ūkio technikai ir įrangai įsigyti, finansuojamų iš grąžintų ir grąžintinų lėšų, teikimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – įsakymas Nr. 3D-193) (toliau – pagalba), teikimą iš valstybės biudžeto lėšų.

2. Pagal Taisykles pagalba teikiama vadovaujantis 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai, 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. vasario 21 d. Komisijos reglamentu (ES) 2019/316, 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2017 m. birželio 14 d. Komisijos reglamentu (ES) 2017/1084, ir 2014 m. birželio 25 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 702/2014, kuriuo skelbiama, kad tam tikrų kategorijų pagalba žemės bei miškų ūkio sektoriuose ir kaimo vietovėse yra suderinama su vidaus rinka pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. vasario 19 d. Komisijos reglamentu (ES) 2019/289.

3. Pagalbos teikimo tikslas – sudaryti palankesnes sąlygas ūkio subjektams, įskaitant sunkumų dėl koronaviruso (COVID-19) protrūkio patiriančius ūkio subjektus, pasinaudoti finansų įstaigų teikiamomis paskolomis ir finansinės nuomos (lizingo) bendrovių teikiamomis finansinės nuomos (lizingo) paslaugomis investicijoms finansuoti su Bendrovės garantija ir be garantijos, kai paskolos teikiamos pagal įsakymą Nr. 3D-193.

4. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1. gyvulininkystė – žemės ūkio šaka, apimanti ūkinių gyvūnų (išskyrus gyvūnus augintinius) auginimą ir (ar) naudojimą gyvulininkystės produkcijai gauti;

4.2. kaimo vietovė – gyvenamoji vietovė, kurios gyventojų skaičius neviršija šešių tūkstančių;

4.3. kaimo vietovėje veikiantis subjektas – ūkine ir (ar) komercine veikla kaimo vietovėje užsiimantis fizinis ar juridinis asmuo, teisės aktų nustatyta tvarka įregistravęs sau priklausančią žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre;

4.4. žemės ūkio kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) – kooperatinė bendrovė (kooperatyvas), teisės aktų nustatyta tvarka pripažinta žemės ūkio kooperatine bendrove (kooperatyvu);

4.5. žemės ūkio produktas – Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede išvardyti produktai, išskyrus 2013 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1379/2013 dėl bendro žvejybos ir akvakultūros produktų rinkų organizavimo, kuriuo iš dalies keičiami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1184/2006 ir (EB) Nr. 1224/2009 ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 104/2000  su visais pakeitimais, I priede išvardytus žvejybos ir akvakultūros produktus;

4.6. žemės ūkio technika – traktoriai, universalios traktorių priekabos (puspriekabės), žemės ūkio mašinos, įrenginiai (gyvulininkystės, gamybinių patalpų (sandėlių, saugyklų, daržinių), darbų mechanizavimo proceso įrenginiai, kurie dažnai yra ne savarankiški vienetai, o technologinės linijos ar gamybinio proceso įrenginių dalis), įranga ir įtaisai žemės ūkio darbams atlikti. Prie žemės ūkio technikos kategorijos nepriskiriama įvairi technika, kuri iš dalies gali būti naudojama ir žemės ūkio gamyboje, tačiau yra pagaminta įvairioms ūkio šakoms arba kitoms reikmėms (kelių transporto priemonės (krovininiai ir lengvieji automobiliai, autobusai, automobilių priekabos ir puspriekabės, motociklai), kitos transporto priemonės (laivai, orlaiviai ir kt.), kelių ir statybinės mašinos (kranai, keltuvai, greideriai), įvairūs ne žemės ūkio paskirties gamybinių patalpų įrenginiai (kompresoriai, autokrautuvai, plovimo, valymo mašinos ir kt.), komunalinė, buitinė, organizacinė ir kita technika);

4.7. kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos reglamente (ES) Nr. 1407/2013, reglamente (ES) Nr. 1408/2013 reglamente (ES) Nr. 651/2014, reglamente (ES) Nr. 702/2014 ir kituose teisės aktuose.

5. Pagal Taisykles teikiama:

5.1. valstybės pagalba sunkumų nepatiriantiems pareiškėjams, kaip jie apibrėžti Taisyklių 7.2 papunktyje, kai investuojama į pirminę žemės ūkio produktų gamybą, žemės ūkio produktų perdirbimą, kai perdirbus žemės ūkio produktą taip pat gaunamas žemės ūkio produktas, ir (ar) žemės ūkio produktų prekybą, vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 702/2014 14 ir 17 straipsnio nuostatomis, tuo atveju, kai investuojama į kitą veiklą, susijusią su maisto ūkiu, miškų ūkiu ir (ar) kaimo plėtra, – reglamento (ES) Nr. 651/2014 17 straipsnio nuostatomis;

5.2. nereikšminga (de minimis) pagalba sunkumų dėl koronaviruso (COVID-19) protrūkio patiriantiems pareiškėjams, kai investuojama į pirminę žemės ūkio produktų gamybą, vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1408/2013 nuostatomis, tuo atveju, kai investuojama į kitą veiklą nei pirminė žemės ūkio produktų gamyba, – reglamento (ES) Nr. 1407/2013 nuostatomis.

 

II SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

6. Pagal Taisykles pagalba teikiama šiems ūkio subjektams, imantiems iš finansų įstaigų paskolas investicijoms finansuoti ir (ar) perkantiems turtą finansine nuoma (lizingu) iš finansinės nuomos (lizingo) bendrovių su Bendrovės garantija ir imantiems iš finansų įstaigų paskolas investicijoms finansuoti be garantijos, kai jos teikiamos pagal įsakymą Nr. 3D-193, pirminei žemės ūkio produktų gamybai, perdirbimui, prekybai ir (ar) kitai veiklai, susijusiai su maisto ūkiu, miškų ūkiu ir (ar) kaimo plėtra, vykdyti (toliau – pareiškėjai):

6.1. kaimo vietovėje veikiantiems ūkio subjektams, išskyrus nurodytuosius Taisyklių 6.2 papunktyje;

6.2. žemės ūkio kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams).

7. Pagal Taisykles pagalba teikiama, jeigu:

7.1. pareiškėjas atitinka mažoms ar vidutinėms įmonėms reglamento (ES) Nr. 702/2014 I priede ir reglamento (ES) Nr. 651/2014 I priede nustatytus kriterijus;

7.2. pareiškėjas nėra sunkumų patirianti įmonė, kaip apibrėžta reglamento (ES) Nr. 702/2014 2 straipsnyje ir reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnyje, išskyrus atvejį, kai teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba Taisyklių 5.2 papunktyje nurodytiems pareiškėjams;

7.3. pareiškėjas (fizinis asmuo) ir jo sutuoktinis nedalyvauja ir nėra dalyvavę įgyvendinant Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonę „Ankstyvo pasitraukimo iš prekinės žemės ūkio gamybos rėmimas“ ar Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonę „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“;

7.4. pareiškėjas nėra gavęs pagalbos, kuri:

7.4.1. buvo suteikta pagalbos teikėjo Lietuvoje ir Europos Komisijos sprendimu (dėl individualios pagalbos arba pagalbos schemos) buvo pripažinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka arba yra grąžinęs visą jos sumą, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka – kai pagalba teikiama vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 702/2014 nuostatomis.

7.4.2. Europos Komisijos sprendimu (dėl individualios pagalbos arba pagalbos schemos) buvo pripažinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka arba yra grąžinęs visą jos sumą, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka – kai pagalba teikiama vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 651/2014 nuostatomis.

 

III SKYRIUS

PAGALBOS TEIKIMO SĄLYGOS

 

8. Pagal Taisykles pagalba teikiama:

8.1. už pareiškėjų imamas iš finansų įstaigų paskolas investicijoms finansuoti ar iš finansinės nuomos (lizingo) bendrovių finansine nuoma (lizingu) perkamą turtą, kuriems neteikiama parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones;

8.2. jei pareiškėjui nėra suteikta (pagal priimtą sprendimą planuojama suteikti) parama iš kitų nacionalinių programų ar Europos Sąjungos fondų palūkanų daliai, kuriai prašoma skirti pagalbą pagal Taisykles, kompensuoti.

9. Investicijomis turi būti siekiama vieno arba kelių iš šių tikslų:

9.1. gerinti bendrus ūkio veiklos rezultatus ir tvarumą, visų pirma, mažinant gamybos sąnaudas arba gerinant ir perorientuojant gamybą;

9.2. gerinti natūralią aplinką, higienos sąlygas arba gyvūnų gerovės standartus, su sąlyga, kad susijusiomis investicijomis laikomasi griežtesnių standartų nei galiojantieji ES standartai;

9.3. sukurti ir gerinti su ūkio plėtra, pritaikymu ir modernizavimu susijusią infrastruktūrą;

9.4. įgyvendinti su agrarine aplinkosauga ir klimato kaita susijusius tikslus.

10. Teikiant valstybės pagalbą Taisyklių 5.1 papunktyje nurodytiems pareiškėjams, investuojantiems į pirminę žemės ūkio produktų gamybą, turi būti tenkinamos reglamento (ES) Nr. 702/2014 14 straipsnio 4, 5, 7, 9, 10 ir 11 dalies nuostatos, investuojantiems į žemės ūkio produktų perdirbimą, kai perdirbus žemės ūkio produktą taip pat gaunamas žemės ūkio produktas, ir (ar) žemės ūkio produktų prekybą – reglamento (ES) Nr. 702/2014 17 straipsnio 3, 4, 6, 7 ir 8 dalies nuostatos.

 

IV SKYRIUS

PAGALBOS DYDIS IR INTENSYVUMAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

PAGALBOS DYDIS IR INTENSYVUMAS TAISYKLIŲ 5.1 PAPUNKTYJE NURODYTIEMS PAREIŠKĖJAMS

 

11. Pagal Taisykles kompensuojama 80 proc. finansų įstaigai ar finansinės nuomos (lizingo) bendrovei pagalbos gavėjo sumokėtų palūkanų už ne ilgesnį kaip 36 mėnesių laikotarpį nuo paskolos sutarties ar finansinės nuomos (lizingo) sutarties pasirašymo dienos, neviršijant Taisyklių 17 punkte nustatyta tvarka šiam palūkanų kompensavimo laikotarpiui apskaičiuoto pagalbos dydžio.

12. Pratęsus paskolos sutarties ar finansinės nuomos (lizingo) sutarties laikotarpį, dalinis palūkanų kompensavimo terminas nepratęsiamas. Finansų įstaigos ar finansinės nuomos (lizingo) bendrovės apskaičiuotos palūkanos bei delspinigiai už pradelsto termino paskolas ar finansinės nuomos (lizingo) sutartis nekompensuojami.

13. Metinė palūkanų norma, nuo kurios skaičiuojama pagalba pagal Taisykles, negali būti didesnė kaip 4 proc. Jeigu paskolos ir (ar) finansinės nuomos (lizingo) sutartyje nurodyta metinė palūkanų norma viršija nustatytą didžiausią metinę palūkanų normą, pagalba skaičiuojama nuo nustatytos didžiausios metinės palūkanų normos.

14. Pagal Taisykles skiriama pagalba negali viršyti vienam pagalbos gavėjui už vieną paskolą investicijoms finansuoti ir (ar) finansine nuoma (lizingu) perkamą turtą (pagal vieną finansinės nuomos (lizingo) sutartį) nustatytos sumos:

14.1. 30 000 Eur (trisdešimt tūkstančių eurų) subjektams, investuojantiems į pirminę žemės ūkio produktų gamybą (išskyrus gyvulininkystės veiklą) ir (ar) kitą veiklą;

14.2. 50 000 Eur (penkiasdešimt tūkstančių eurų) subjektams, investuojantiems į pirminę žemės ūkio produkciją gyvulininkystės sektoriuje;

14.3. 300 000 Eur (trys šimtai tūkstančių eurų) žemės ūkio kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams), išlaikančioms pripažinimą per visą palūkanų kompensavimo laikotarpį, investuojančioms bent į vieną iš nurodytų veiklų ir atitinkančioms nurodytas sąlygas:

14.3.1. žemės ūkio produktų perdirbimą, kai perdirbus žemės ūkio produktą taip pat gaunamas žemės ūkio produktas;

14.3.2. žemės ūkio produktų prekybą, jei žemės ūkio kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) investuoja į gyvulininkystės, pieno, vaisių, uogų ir (ar) daržovių sektorių.

15. Taisyklių 14 punkte nurodytos ribos neapeinamos dirbtinai išskaidant projektus.

16. Bendras investicinės paramos (įskaitant pagal Taisykles teikiamą pagalbą ir bet kokią kitą paramą) intensyvumas negali viršyti:

16.1. pagalbos gavėjams, investuojantiems į pirminę žemės ūkio produktų gamybą, žemės ūkio produktų perdirbimą, kai perdirbus žemės ūkio produktą taip pat gaunamas žemės ūkio produktas, ir (ar) žemės ūkio produktų prekybą – 40 proc. tinkamų finansuoti išlaidų;

16.2. pagalbos gavėjams, investuojantiems į kitą veiklą – 20 proc. tinkamų finansuoti išlaidų, jeigu pagalba teikiama mažosioms įmonėms, ir 10 proc. tinkamų finansuoti išlaidų, jeigu pagalba teikiama vidutinėms įmonėms.

17. Pagalbos gavėjui faktiškai išmokėta pagalbos suma negali viršyti priimant sprendimą dėl pagalbos suteikimo šiame punkte nustatyta tvarka apskaičiuotos pagalbos sumos visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui. Pagalbos suma visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui, neviršijančiam nurodytojo Taisyklių 11 punkte, tuo atveju, jei kartu su paskolos sutartimi ar finansinės nuomos (lizingo) sutartimi pateikiamas palūkanų mokėjimo grafikas, apskaičiuojama nuo palūkanų sumos, kuri pagal palūkanų mokėjimo grafiką turės būti sumokėta per palūkanų kompensavimo laikotarpį, atsižvelgiant į Taisyklių 13 punkte nurodytą didžiausią palūkanų normą. Tuo atveju, jei kartu su paskolos sutartimi ar finansinės nuomos (lizingo) sutartimi palūkanų mokėjimo grafikas su mokėtinomis palūkanų sumomis per visą palūkanų kompensavimo laikotarpį nepateiktas, pagalbos suma visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui apskaičiuojama nuo palūkanų sumos, kuri apskaičiuojama atsižvelgiant į paskolos sutartyje nurodytą paskolos sumą ar finansinės nuomos (lizingo) sutartyje nurodytą perkamo turto kainą, metinę palūkanų normą, neviršijančią Taisyklių 13 punkte nurodytos didžiausios palūkanų normos, ir palūkanų kompensavimo laikotarpį, darant prielaidą, kad paskola bus grąžinama ar finansine nuoma (lizingu) įsigyjamo turto kaina bus mokama vienodomis dalimis visą grąžinimo laikotarpį.

18. Vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 702/2014 7 straipsnio 4 dalies ir reglamento (ES) Nr. 651/2014 7 straipsnio 3 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis mokama pagalba diskontuojama pagalbos suteikimo dieną. Diskontuota pagalbos vertė bendroje investicinėje paramoje apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios administravimo taisyklės), 3 priede nurodytą Valstybės pagalbos arba nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą.

19. Skaičiuojant bendrą investicinės paramos dydį, turi būti tenkinamos reglamento (ES) Nr. 702/2014 8 straipsnio ir reglamento (ES) Nr. 651/2014 8 straipsnio nuostatos dėl paramos sumavimo.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

PAGALBOS DYDIS IR INTENSYVUMAS TAISYKLIŲ 5.2 PAPUNKTYJE NURODYTIEMS PAREIŠKĖJAMS

 

20. Taisyklių 5.2 papunktyje nurodytiems pareiškėjams, Taisyklėse nustatyta tvarka pateikusiems nuo 2020 m. balandžio 17 d paraišką dėl valstybės pagalbos arba nereikšmingos (de minimis) pagalbos skyrimo palūkanoms, sumokėtoms už paskolą arba finansinės nuomos (lizingo) paslaugas investicijoms finansuoti, kompensuoti (toliau – paraiška dėl palūkanų kompensavimo), kompensuojama:

20.1. 100 proc. sumokėtų palūkanų už laikotarpį nuo paskolos ir (ar) finansinės nuomos (lizingo) sutarties pasirašymo dienos iki 2020 m. gruodžio 31 d.;

20.2. 80 proc. palūkanų, sumokėtų nuo 2021 m. sausio 1 d.;

20.3. bendras palūkanų kompensavimo laikotarpis neturi būti ilgesnis kaip 36 mėnesiai nuo paskolos sutarties ar finansinės nuomos (lizingo) sutarties pasirašymo dienos.

21. Pratęsus paskolos sutarties ar finansinės nuomos (lizingo) sutarties laikotarpį, dalinis palūkanų kompensavimo terminas nepratęsiamas. Finansų įstaigos ar finansinės nuomos (lizingo) bendrovės apskaičiuotos palūkanos bei delspinigiai už pradelsto termino paskolas ar finansinės nuomos (lizingo) sutartis nekompensuojami.

22. Metinė palūkanų norma, nuo kurios skaičiuojama nereikšminga (de minimis) pagalba pagal Taisykles, negali būti didesnė kaip:

22.1. 6 proc. skaičiuojant nereikšmingą (de minimis) pagalbą už sumokėtas palūkanas Taisyklių 20.1 papunktyje nurodytu atveju;

22.2. 4 proc. skaičiuojant pagalbą Taisyklių 20.2 papunktyje nurodytu atveju.

23. Jeigu paskolos ir (ar) finansinės nuomos (lizingo) sutartyje nurodyta metinė palūkanų norma viršija Taisyklių 22 punkte nustatytą didžiausią metinę palūkanų normą, pagalba skaičiuojama nuo nustatytos didžiausios metinės palūkanų normos.

24. Bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma vienam pareiškėjui (įskaitant ir su juo reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje ir reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) per bet kuriuos trejus finansinius metus negali viršyti:

24.1. 20 000 Eur, kai investuojama į pirminę žemės ūkio produktų gamybą;

24.2. 200 000 Eur, kai investuojama į kitą veiklą.

25. Bendra pirminės žemės ūkio produktų gamybos sektoriuje veiklą vykdantiems subjektams skiriamos nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma per bet kurį trejų finansinių metų laikotarpį neturi viršyti reglamento (ES) Nr. 1408/2013 I priede nurodytos nacionalinės ribos.

26. Jei subjektui suteikus nereikšmingą (de minimis) pagalbą būtų viršytos Taisyklių 24 ir 25 punktuose nurodytos ribos, priimant sprendimą dėl nereikšmingos (de minimis) pagalbos suteikimo apskaičiuota nereikšminga (de minimis) pagalba sumažinama tiek, kad nurodytos ribos nebūtų pažeistos.

27. Pagalbos gavėjui faktiškai išmokėta nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma negali viršyti priimant sprendimą dėl pagalbos suteikimo šiame punkte nustatyta tvarka apskaičiuotos nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui. Nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui, neviršijančiam nurodytojo Taisyklių 20 punkte, tuo atveju, jei kartu su paskolos sutartimi ar finansinės nuomos (lizingo) sutartimi pateikiamas palūkanų mokėjimo grafikas, apskaičiuojama nuo palūkanų sumos, kuri pagal palūkanų mokėjimo grafiką turės būti sumokėta per palūkanų kompensavimo laikotarpį, atsižvelgiant į Taisyklių 22 punkte nurodytą didžiausią palūkanų normą. Tuo atveju, jei kartu su paskolos sutartimi ar finansinės nuomos (lizingo) sutartimi palūkanų mokėjimo grafikas su mokėtinomis palūkanų sumomis per visą palūkanų kompensavimo laikotarpį nepateiktas, nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui apskaičiuojama nuo palūkanų sumos, kuri apskaičiuojama atsižvelgiant į paskolos sutartyje nurodytą paskolos sumą ar finansinės nuomos (lizingo) sutartyje nurodytą perkamo turto kainą, metinę palūkanų normą, neviršijančią Taisyklių 22 punkte nurodytos didžiausios palūkanų normos, ir palūkanų kompensavimo laikotarpį, darant prielaidą, kad paskola bus grąžinama ar finansine nuoma (lizingu) įsigyjamo turto kaina bus mokama vienodomis dalimis visą grąžinimo laikotarpį.

28. Tikrinant, ar suteikus nereikšmingą (de minimis) pagalbą nebus viršytos teisės aktuose nustatytos ribos, vadovaujamasi reglamento (ES) Nr. 1408/2013 1 straipsnio 2 ir 3 dalių, 2 straipsnio, 3 straipsnio 8 ir 9 dalies ir 5 straipsnio reikalavimais ir reglamento (ES) Nr. 1407/2013 1 straipsnio 2 dalies, 2 straipsnio, 3 straipsnio 8 ir 9 dalies ir 5 straipsnio reikalavimais.

29. Vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 1408/2013 3 straipsnio 6 dalies ir reglamento (ES) Nr. 1407/2013 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis mokama nereikšminga (de minimis) pagalba diskontuojama pagalbos suteikimo dieną. Diskontuota nereikšmingos (de minimis) pagalbos vertė bendroje investicinėje paramoje apskaičiuojama pagal Bendrųjų administravimo taisyklių 3 priede nurodytą Valstybės pagalbos arba nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą.

 

V SKYRIUS

TINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

30. Pagal Taisykles pagalba teikiama pareiškėjams, investuojantiems į pirminę žemės ūkio produktų gamybą, žemės ūkio produktų perdirbimą, kai perdirbus žemės ūkio produktą taip pat gaunamas žemės ūkio produktas, ir (ar) žemės ūkio produktų prekybą, imantiems iš finansų įstaigų paskolas investicijoms finansuoti:

30.1. nekilnojamojo turto statybai, jo įsigijimui arba atnaujinimui; su žeme susijusios išlaidos gali būti tinkamos finansuoti tik jei jos neviršija 10 proc. visų tinkamų finansuoti investicinio projekto išlaidų;

30.2. žemės ūkio technikos ir (ar) kitos gamybinės įrangos įsigijimui;

30.3. kompiuterių programinės įrangos įsigijimui ar kūrimui ir patentų, licencijų, autorių teisių ir prekių ženklų įsigijimui;

30.4. bendrosioms išlaidoms, susijusioms su Taisyklių 30.1 ir 30.2 papunkčiuose nurodytomis išlaidomis, pvz.: atlygis architektams, inžinieriams ir konsultantams, mokesčiai, susiję su konsultacijomis, kaip siekti aplinkosaugos ir ekonominio tvarumo, įskaitant galimybių studijas; išlaidos galimybių studijoms tinkamos finansuoti net ir tuo atveju, jei remiantis jų rezultatais nėra patiriama išlaidų pagal Taisyklių 30.1. ir 30.2 papunkčius.

31. Pagal Taisykles pagalba teikiama pareiškėjams, investuojantiems į kitą veiklą nei nurodyta Taisyklių 30 punkte, imantiems iš finansų įstaigų paskolas investicijoms finansuoti:

31.1. materialiajam turtui įsigyti – su žeme, pastatais, įranga, mašinomis ir įrenginiais susijusiam turtui įsigyti;

31.2. nematerialiajam turtui įsigyti – turtui, kuris nėra fizinis ar finansinis, kaip antai patento teisės, licencijos, praktinė patirtis arba kitas intelektinis turtas, įsigyti. Nematerialusis turtas turi tenkinti šias sąlygas: jis naudojamas tik įmonėje, gaunančioje pagalbą; laikomas nusidėvinčiu turtu; įsigyjamas rinkos sąlygomis iš trečiųjų šalių, nesusijusių su pirkėju; yra įtrauktas į įmonės turtą bent trejus metus.

32. Pagal Taisykles pagalba teikiama finansine nuoma (lizingu) perkantiems pareiškėjams:

32.1. investuojantiems į pirminę žemės ūkio produktų gamybą, žemės ūkio produktų perdirbimą, kai perdirbus žemės ūkio produktą taip pat gaunamas žemės ūkio produktas, ir (ar) žemės ūkio produktų prekybą –žemės ūkio technikos ir (ar) kitos gamybinės įrangos įsigijimui;

32.2. investuojantiems į kitą veiklą – gamybinės įrangos ir įrenginių įsigijimui.

33. Taisyklių 31 punkte ir 32.2 papunktyje nurodytos investicijos, skirtos kitai veiklai, laikomos tinkamomis finansuoti išlaidomis, jei tai investicija į materialųjį ir (arba) nematerialųjį turtą, susijusį su naujos įmonės kūrimu, esamos įmonės plėtimu, įmonės produkcijos įvairinimu, kai įmonė ima gaminti naujus papildomus produktus, arba esamos įmonės bendro gamybos proceso esminiu keitimu.

34. Tinkamomis finansuoti išlaidomis pripažįstamos Taisyklių 30–32 punktuose nurodytos išlaidos, padarytos:

34.1. po Bendrovės sprendimo suteikti garantiją priėmimo dienos, kai pagalba teikiama pareiškėjams, kuriems teikiamos paskolos ir (ar) finansinės nuomos (lizingo) paslaugos su Bendrovės garantija;

34.2. po Bendrovės sprendimo skirti pagalbą paskolomis, apie kurį Bendrovė informuoja paskolos gavėją įsakymo Nr. 3D-193 nustatyta tvarka, priėmimo dienos.  

 

VI SKYRIUS

DOKUMENTŲ PAGALBAI GAUTI TEIKIMAS

 

35. Pareiškėjas, norėdamas gauti dalies palūkanų kompensaciją, finansų įstaigai ar finansinės nuomos (lizingo) bendrovei kartu su teikiamais dokumentais dėl garantijos suteikimo arba tuo atveju, kai paskola investicijoms finansuoti teikiama pagal įsakymą Nr. 3D-193 ir dėl paskolos garantija nėra teikiama, kartu su dokumentais dėl paskolos investicijoms finansuoti suteikimo arba vėliau, bet dar nepadaręs investicijų įsigijimo išlaidų ar jų dalies, pateikia paraišką dėl palūkanų kompensavimo (paraiška dėl palūkanų kompensavimo turi būti pildoma lietuvių kalba; paraiška dėl palūkanų kompensavimo, kurią teikia Taisyklių 5.1 papunktyje nurodyti pareiškėjai, turi atitikti reglamento (ES) Nr. 702/2014 6 straipsnio 2 dalies ir reglamento (ES) Nr. 651/2014 6 straipsnio 2 dalies nuostatas, paraiškos dėl palūkanų kompensavimo formą nustato Bendrovė ir skelbia interneto svetainėje adresu www.garfondas.lt).

36. Finansų įstaigos ir finansinės nuomos (lizingo) bendrovės teikia Bendrovei:

36.1. kartu su teikiamais dokumentais dėl garantijos suteikimo, o tuo atveju, kai paskola investicijoms finansuoti teikiama pagal įsakymą Nr. 3D-193 ir dėl paskolos garantija nėra teikiama, kartu su dokumentais dėl pareiškėjo tinkamumo gauti pagalbą paskolomis įvertinimo – paraišką dėl palūkanų kompensavimo; 

36.2. per 10 darbo dienų nuo paskolos sutarties ir (ar) finansinės nuomos (lizingo) sutarties pasirašymo dienos – paskolos sutarties ir (ar) finansinės nuomos (lizingo) sutarties kopiją;

36.3. kas ketvirtį, o dėl palūkanų, sumokėtų nuo 2020 m. balandžio 1 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d., kas mėnesį, – duomenis apie už paskolas ir pagal finansinės nuomos (lizingo) sutartis sumokėtas palūkanas. Duomenų teikimo ataskaitos formą Bendrovė su finansų įstaiga ir finansinės nuomos (lizingo) bendrove suderina sutartyje dėl garantijų teikimo.

 

VII SKYRIUS

PAGALBOS SKYRIMAS IR IŠMOKĖJIMAS

 

37. Bendrovė:

37.1. pagal pareiškėjų, Agentūros, finansų įstaigos ir finansinės nuomos (lizingo) bendrovės pateiktus dokumentus ir informaciją bei Taisyklių 17 ir 27 punktuose nustatyta tvarka apskaičiuotą pagalbos sumą visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui ir apskaičiuotą bendrą investicinės paramos dydį projektui įvertina pareiškėjo tinkamumą pagalbai gauti;

37.2. tuo atveju, kai teikiama nereikšminga (de minimis) pagalba, vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Registro nuostatai), ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2015 m. lapkričio 13 d. nutarimu Nr. 1S-120/2015 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Suteiktos pagalbos duomenų tvarkymo taisyklės), patikrina informaciją, ar bendra pareiškėjui (įskaitant ir su juo reglamento (ES) Nr. 1408/2013 2 straipsnio 2 dalyje arba reglamento (ES) Nr. 1407/2013 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteikta nereikšminga (de minimis) pagalba, įskaitant pagal Taisykles skiriamą nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumą, neviršija nustatytų nereikšmingos (de minimis) pagalbos ribų;

37.3. priima sprendimą dėl pagalbos skyrimo ar neskyrimo. Priėmus sprendimą skirti pagalbą, pareiškėjas tampa pagalbos gavėju.

38. Jei priimamas sprendimas skirti pagalbą, Bendrovė:

38.1. ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos išsiunčia pagalbos gavėjui informaciją raštu apie:

38.1.1. jam skiriamos pagalbos sumą, apskaičiuotą visam palūkanų kompensavimo laikotarpiui (nediskontuotą), nurodydama, kad pagalbos gavėjui faktiškai išmokėta dalies palūkanų kompensacijos suma negali viršyti šio dydžio;

38.1.2. diskontuotą pagalbos vertę, kuri naudotina bendrai investicinei paramai apskaičiuoti, kai projektui teikiama parama iš kitų nacionalinių programų ar Europos Sąjungos fondų;

38.2. vadovaudamasi Registro nuostatais ir Suteiktos pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis, per Registro nuostatuose nustatytą terminą pateikia Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui (toliau – Registras) duomenis apie apskaičiuotą pagalbos gavėjui teikiamos pagalbos diskontuotą vertę. Registrui pateikti duomenys apie suteiktą pagalbą tikslinami Registro nuostatuose nustatyta tvarka ir terminais.

39. Jei priimamas sprendimas pagalbos neskirti, Bendrovė ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos išsiunčia šį sprendimą pareiškėjui. Sprendimas dėl pagalbos neskyrimo turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo reikalavimus.

40. Metinė pagalbai skiriamų lėšų suma tvirtinama Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu.

41. Pagalbos suma už per metus, t. y. einamųjų metų I–III ketvirtį ir prieš tai ėjusių metų IV ketvirtį, sumokėtas palūkanas pagalbos gavėjams išmokama vieną kartą per metus iki einamųjų metų pabaigos. Tuo atveju, jei lėšų poreikis visiems pagalbos gavėjams pagalbai išmokėti viršija einamaisiais metais pagalbai skirtas lėšas, apskaičiuota pagalbos suma kiekvienam pagalbos gavėjui mažinama proporcingai trūkstamų lėšų kiekiui. Kiekvienam pagalbos gavėjui apskaičiuota pagalbos suma negali būti mažinama daugiau kaip 50 proc. Priėmus sprendimą sumažinti apskaičiuotą pagalbos sumą atsižvelgiant į einamaisiais metais pagalbai skirtas lėšas, likusi pagalbos dalis, kuria buvo sumažinta kompensacijos suma, nėra išmokama. Šio punkto nuostatos netaikomos pagalbai, išmokamai už palūkanas, sumokėtas nuo 2019 m. spalio 1 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d.

42. Pagalbos suma už palūkanas, sumokėtas nuo 2020 m. balandžio 1 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d., pagalbos gavėjams išmokama kas mėnesį.

43. Tuo atveju, jei einamaisiais metais pagalbai skirtų lėšų sumos neužtenka kiekvienam pagalbos gavėjui išmokėti mažiausią mokėtiną pagalbos sumą (50 proc. apskaičiuotos pagalbos sumos), einamaisiais metais kiekvienam pagalbos gavėjui išmokama mažiausia mokėtina pagalbos suma, sumažinta proporcingai trūkstamų lėšų kiekiui, o likusi neišmokėta mažiausios mokėtinos pagalbos sumos dalis išmokama kitais metais iki metų pabaigos. Šio punkto nuostatos netaikomos pagalbai, išmokamai už palūkanas, sumokėtas nuo 2019 m. spalio 1 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d.

44. Bendrovė, atsižvelgdama į pagalbai išmokėti skirtą metinę lėšų sumą, apskaičiuoja kiekvienam pagalbos gavėjui už sumokėtas palūkanas mokėtinos pagalbos dydį ir iki einamųjų metų gruodžio 15 d., o tuo atveju, kai pagalba teikiama už palūkanas, sumokėtas nuo 2019 m. spalio 1 d. iki 2020 m. kovo 31 d., iki 2020 m. gegužės 15 d. ir tuo atveju, kai pagalba teikiama už palūkanas, sumokėtas nuo 2020 m. balandžio 1 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d., mėnesiui pasibaigus iki kito mėnesio 15 d. pateikia Žemės ūkio ministerijos administracijos padaliniui, atsakingam už biudžeto sudarymą, pažymą apie lėšų poreikį daliai palūkanų, sumokėtų už paskolas investicijoms finansuoti, kompensuoti (1 priedas) ir (ar) pažymą apie lėšų poreikį daliai palūkanų, sumokėtų finansinės nuomos (lizingo) bendrovėms už paslaugas investicijoms finansuoti, kompensuoti (2 priedas).

45. Žemės ūkio ministerijos administracijos padalinys, atsakingas už biudžeto sudarymą, parengia pažymą apie lėšų poreikį daliai palūkanų, sumokėtų už paskolas ir finansinės nuomos (lizingo) paslaugas investicijoms finansuoti, kompensuoti (toliau – pažyma) ir pateikia ją Žemės ūkio ministerijos administracijos padaliniui, atsakingam už dokumentų, kurių pagrindu turi būti atliekami mokėjimai, perdavimą Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui (toliau – Centras). Centras, gavęs pažymą, vadovaudamasis Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo“, rengia mokėjimo paraišką Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui (toliau – Valstybės iždo departamentas) dėl lėšų palūkanų daliai kompensuoti pervedimo į Bendrovės sąskaitą. Mokėjimo paraiška parengiama ir pateikiama Valstybės iždo departamentui per 5 darbo dienas nuo pažymos gavimo dienos.

46. Bendrovė, gavusi lėšas pagalbai išmokėti, per 5 darbo dienas perveda jas į pagalbos gavėjų atsiskaitomąsias sąskaitas.

47. Privalomos grąžinti lėšos, kurios pagalbos gavėjams buvo neteisėtai išmokėtos ir (arba) panaudotos pažeidžiant teisės aktus, ir su minėtomis lėšomis susijusios palūkanos administruojamos Gražintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2011 m. spalio 13 d. įsakymu Nr. 3D-750 „Dėl Gražintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

 

VIII SKYRIUS

ATSAKOMYBĖ

 

48. Pagalbos gavėjai, gavę pagalbą pagal Taisykles neteisėtai, arba asmenys, prisidėję prie jos neteisėto gavimo (sąmoningai pateikė klaidingus duomenis), atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

49. Asmenys, pažeidę Taisyklių reikalavimus, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

50. Žemės ūkio kooperatinės bendrovės (kooperatyvai), neišlaikiusios pripažinimo per visą palūkanų kompensavimo laikotarpį, privalo grąžinti visą pagal Taisykles joms išmokėtą pagalbą.

 

IX SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

51. Siekdama viešai ir skaidriai panaudoti pagalbai išmokėti skirtas lėšas:

51.1. Bendrovė:

51.1.1. skelbia pareiškėjų ir pagalbos gavėjų sąrašus, projektų pavadinimus ir sumas, išmokėtas kiekvienam pagalbos gavėjui iš valstybės biudžeto. Informacija apie pagalbos gavėjams kalendoriniais metais išmokėtą pagalbą paskelbiama iki kitų metų gegužės 31 d. Bendrovės interneto svetainėje;

51.1.2. ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo valstybės pagalbos suteikimo dienos pateikia Žemės ūkio ministerijai reglamento (ES) Nr. 702/2014 III priede ir reglamento (ES) Nr. 651/2014 III priede nurodytą informaciją apie suteiktą valstybės pagalbą reglamento (ES) Nr. 702/2014 9 straipsnio 2 dalies c punkte ir reglamento (ES) Nr. 651/2014 9 straipsnio 1 dalies c punkte nurodytais atvejais;

51.2. Žemės ūkio ministerija ne vėliau kaip per šešis mėnesius nuo valstybės pagalbos suteikimo 51.1.2 papunktyje nurodytais atvejais dienos pateikia informaciją apie suteiktą valstybės pagalbą į Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo svetainę adresu https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/.

52. Bendrovė privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo paskutinės pagalbos suteikimo dienos saugoti visą su pagalbos teikimu susijusią informaciją ir dokumentus.

__________________________