Logo  Description automatically generated

vALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA

 

NUTARIMAS

DĖL VALSTYBINĖS ENERGETIKOS reguliavimo tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimo Nr. O3-367 „DĖL VALSTYBĖS REGULIUOJAMŲ KAINŲ GAMTINIŲ DUJŲ SEKTORIUJE NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2022 m. gegužės 30 d. Nr. O3E-797

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 punktu, 9 straipsnio 1, 2, 3 ir 16 dalimis bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2022 m. gegužės 27 d. pažymą Nr. O5E-732 „Dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimo Nr. O3-367 „Dėl Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“, Taryba n u t a r i a:

Pakeisti Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodiką, patvirtintą Tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimu Nr. O3-367 „Dėl Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika):

1. Pakeisti Metodikos 5.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

5.1. pajamos, nurodytos Metodikos III skyriaus I skirsnyje, IV skyriaus I skirsnyje, VII skyriuje – lygios reguliuojamų paslaugų teikimo sąnaudoms, įskaitant investicijų grąžą.“

2. Pakeisti Metodikos 46 punktą ir jį išdėstyti taip:

46. Buitiniams vartotojams konkretūs gamtinių dujų tarifai skaičiuojami kas pusę metų 0,001 Eur tikslumu pagal gamtinių dujų tarifų nustatymo metodikas. Šias metodikas parengia ir kartu su tarifų skaičiavimais Tarybai teikia gamtinių dujų įmonės. Gamtinių dujų tarifai buitiniams vartotojams gali būti perskaičiuojami pakeitus gamtinių dujų kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydžius pagal Energetikos įstatymo 192 straipsnį.“

3. Pakeisti Metodikos 47.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

47.1. prognozuojama gamtinių dujų produkto kaina, skaičiuojama remiantis Metodikos 14 punktu, arba sumažinta gamtinių dujų produkto kaina, arba gamtinių dujų produkto kaina, nustatyta Įmonei pritaikius pasirinktą dujų rinkos finansinę priemonę ir kitas galimas priemones, padedančias valdyti tiekimo ir dujų kainų rizikas pagal Gamtinių dujų įstatymo 9 straipsnio 16 dalį (toliau – finansinės išvestinės priemonės);“

4. Papildyti Metodiką 47.12 papunkčiu:

47.12. Skaičiuojant gamtinių dujų tarifus Įmonės siūlymu gali būti vertinama kita gamtinių dujų kaina, jeigu Įmonė taiko finansinę išvestinę priemonę, kuri pagal Metodikos 47.12.5 papunktyje nurodytą atliktą vertinimą yra finansiškai naudingiausia. Įmonė, siekdama pagrįsti finansinės išvestinės priemonės taikymą, prieš sudarydama susitarimą Tarybai turi pateikti gaires, numatančias pagrindinius finansinių išvestinių priemonių ar kitų priemonių, padedančių valdyti tiekimo ir dujų kainų rizikas, naudojimo principus. Taryba, gavusi gaires, per 15 darbo dienų pateikia nuomonę. Įmonė, sudariusi susitarimą dėl finansinės išvestinės priemonės taikymo, kartu su Gamtinių dujų tarifų buitiniams vartotojams projektu, teikiamu pagal Metodikos 58 punktą, Tarybai turi pateikti apibendrintą informaciją apie sudarytus sandorius dėl finansinių išvestinių priemonių taikymo:

47.12.1. gamtinių dujų tarifų prognozę su pasirinktos finansinės išvestinės priemonės taikymu ir be finansinės išvestinės priemonės taikymo laikotarpiui, kuriam numatoma taikyti finansinę išvestinę priemonę;

47.12.2. papildomų patiriamų sąnaudų dydį ir jį pagrindžiančią informaciją;

47.12.3. siūlomą finansinės išvestinės priemonės taikymo laikotarpį ir siūlymą pagrindžiančią informaciją;

47.12.4. informaciją apie gamtinių dujų kiekius, kuriems numatoma taikyti finansinę išvestinę priemonę ir argumentaciją dėl kiekio pasirinkimo;

47.12.5. bent vieną alternatyvios priemonės, jeigu jų yra, padedančios valdyti tiekimo ir gamtinių dujų kainų rizikas vertinimą, nurodant kiekvienos priemonės atveju patiriamų sąnaudų ir gaunamos naudos palyginimą, pagrindžiantį finansinių išvestinių priemonių taikymo pasirinkimą, pateikiant skaičiavimus ir sąnaudų bei naudų dydį pagrindžiančią informaciją.“

5. Papildyti Metodiką 47.13 papunkčiu ir jį išdėstyti taip:

47.13. Finansinės išvestinės priemonės gali būti taikomos tiek einamuoju tarifų galiojimo laikotarpiu, tiek ilgesniam nei einamasis tarifų galiojimo laikotarpis. Tais atvejais, kai finansinė išvestinė priemonė taikoma einamuoju laikotarpiu, kuriam gamtinių dujų tarifai buitiniams vartotojams jau yra nustatyti, skirtumas, susidaręs tarp į tarifą įtrauktų ir faktinių gamtinių dujų produkto kainų (įskaitant finansinės išvestinės priemonės įtaką), įvertinamas pagal 49 punktą.

6. Pakeisti Metodikos 47.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

47.4. skirtumas tarp ankstesnio tarifų galiojimo laikotarpio į tarifą įtrauktų ir faktinių gamtinių dujų produkto kainų suma, suskaičiuotas remiantis Metodikos 48−49 punktais. Šis skirtumas tarife nėra papildomai įvertinamas, jeigu jis pagal 511 punkto nuostatas įtraukiamas papildomoje dedamojoje prie gamtinių dujų skirstymo paslaugos kainos. Skirtumas taip pat nevertinamas gamtinių dujų kiekiams, kuriems buvo pritaikytos finansinės išvestinės priemonės, išskyrus atvejus, kai finansinės išvestinės priemonės buvo pritaikytos laikotarpiui, kuriam jau buvo nustatyti gamtinių dujų tarifai buitiniams vartotojams;

7. Papildyti Metodiką 47.5 papunkčiu:

47.5. papildoma dedamoji prie gamtinių dujų skirstymo paslaugos kainos, suskaičiuota remiantis Metodikos 511 punktu;“.

8. Papildyti Metodiką 47.6 papunkčiu:

47.6. dalinio kompensavimo dydis, nustatytas pagal Energetikos įstatymo 192 straipsnį, jeigu toks dydis nustatomas.“

9. Pakeisti Metodikos 49 punktą ir jį išdėstyti taip:

49. Skirtumas tarp faktinės ir į tarifą įtrauktos gamtinių dujų produkto kainos arba pajamų skirtumas, nustatytas Tarybai atlikus Įmonės patikrinimą pagal Energetikos įmonių reguliuojamos veiklos patikrinimų tvarkos aprašo, patvirtinto Tarybos 2014 m. gegužės 26 d. nutarimu
Nr. O3-140, nuostatas ir nustačius neatitikimus tarp gamtinių dujų tarifuose buitiniams vartotojams įskaičiuotos ir faktinės gamtinių dujų produkto kainos bei neatitikimus tarp buitiniams vartotojams atitinkamam laikotarpiui prognozuotų patiekti ir faktiškai patiektų gamtinių dujų kiekių, įvertinamas nustatant gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams, paskirstant susidariusį skirtumą per Tarybos nustatytą laikotarpį, ne ilgesnį kaip 6 pusmečiai. Jei gautų papildomų pajamų grąžinimas vartotojams ir (ar) susidariusio faktinės ir į tarifą įtrauktos gamtinių dujų produkto kainos skirtumo grąžinimas gamtinių dujų įmonėms išdėstomas per ilgesnį nei vieno pusmečio laikotarpį, pradedant antruoju pusmečiu negrąžintai pinigų daliai įvertinama pinigų kaina. Pinigų kainos nustatymui negrąžintai pinigų daliai pusmečiui taikoma 1/2 skolinto kapitalo kainos, lygios 2 proc. metinei palūkanų normai, kai lėšos grąžinamos vartotojams, ir 1/2 faktinės Įmonės metinės skolinto kapitalo kainos, ne didesnės nei 2 proc. metinės palūkanų normos, kai nesurinktos lėšos grąžinamos Įmonei. Reguliavimo periodo pusmetį, pradedant antruoju pusmečiu, kai lėšos grąžinamos vartotojams ir (ar) gamtinių dujų įmonėms, grąžinamoms gautoms papildomoms pajamoms ar susidariusiems faktinės ir prognozuotos gamtinių dujų produkto kainos skirtumams taikoma 1/4 metinės skolinto kapitalo kainos, lygios 2 proc. metinei palūkanų normai, pusmečiui, kai lėšos grąžinamos vartotojams, ir 1/4 faktinės Įmonės metinės skolinto kapitalo kainos, ne didesnės nei 2 proc. metinės palūkanų normos, kai nesurinktos lėšos grąžinamos Įmonei. Siekiant įvertinti faktinę skolinto kapitalo kainą, gamtinių dujų tiekimo įmonė ne vėliau kaip prieš 60 dienų iki kainų įsigaliojimo turi pateikti Tarybai informaciją pagal Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos
15 punktą.“

10. Pakeisti Metodikos 491.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

491.1. įvertinami nupirktų gamtinių dujų, kurios buvo parduotos atitinkamą mėnesį, kiekiai ir sąnaudos, įskaitant finansinės išvestinės priemonės taikymo rezultatą, jeigu tokia priemonė buvo taikoma laikotarpiui, kuriam jau buvo nustatyti gamtinių dujų tarifai buitiniams vartotojams, ir neįtraukta į prognozuojamą einamojo laikotarpio gamtinių dujų įsigijimo kainą;“

11. Pakeisti Metodikos 492 punktą ir jį išdėstyti taip:

492. Vadovaujantis 47.11 papunkčio nuostatomis, Taryba gali priimti sprendimą dėl prognozuojamos gamtinių dujų (produkto) kainos mažinimo ir dėl faktiškai negautų ar viršytų Įmonės numatytų pajamų dėl į tarifą įtrauktos bei faktinės gamtinių dujų (produkto) kainos skirtumo išdėstymo per ne ilgesnį kaip 5 metų laikotarpį. Tarybai priėmus sprendimą dėl prognozuojamos gamtinių dujų (produkto) kainos mažinimo, skirtumas, susidaręs tarp to laikotarpio sumažintos prognozuotos ir faktinės gamtinių dujų (produkto) kainos, taip pat skirtumas tarp Tarybos nustatytos ir prognozuojamos gamtinių dujų (produkto) kainos likusiam laikotarpiui, kuriam galioja nustatyti gamtinių dujų tarifai, išdėstomas per Tarybos nustatytą laikotarpį ir įvertinamas pagal Metodikos VI skyriaus nuostatas, nustatant papildomą dedamąją prie gamtinių dujų skirstymo paslaugos kainos, taikomos buitiniams vartotojams, arba gamtinių dujų tiekimo įmonės prašymu gamtinių dujų tiekimo kainoje. Gamtinių dujų skirstymo sistemos operatorius papildomą dedamąją prie gamtinių dujų skirstymo paslaugos kainos perveda gamtinių dujų tiekėjui, kurio vartotojų gamtinių dujų suvartojimas lėmė dėl prognozuojamos ir faktinės gamtinių dujų (produkto) kainos susidariusį skirtumą dėl faktiškai negautų ar viršytų numatytų pajamų. Šios papildomos dedamosios administravimas negali turėti neigiamos finansinės įtakos skirstymo sistemos operatoriui. Skaičiuojant gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams per Tarybos nustatytą laikotarpį įvertinamos skirtumo tarp į tarifą įtrauktos ir faktinės gamtinių dujų (produkto) kainos, taip pat Tarybos nustatytos ir prognozuojamos gamtinių dujų (produkto) kainos likusiam laikotarpiui, kuriam galioja nustatyti gamtinių dujų tarifai, ir (arba) tiekimo įmonės faktiškai negautų ar viršytų numatytų pajamų skolinimosi sąnaudos.

12. Papildyti Metodiką 493 punktu:

493. Gamtinių dujų įmonė, aptarnaujanti mažiau nei 100 tūkst. vartotojų ir planuojanti atlikti prognozuojamos gamtinių dujų (produkto) kainos mažinimą ir dėl prognozuojamos ir faktinės gamtinių dujų (produkto) kainos susidariusio skirtumo dėl faktiškai negautų ar viršytų numatytų pajamų išdėstymą per ne ilgesnį kaip 5 metų laikotarpį ir siekianti, kad pinigų kainos nustatymui būtų taikoma faktinė, bet ne didesnė nei 4 proc. metinė palūkanų norma, ne vėliau kaip prieš 60 dienų iki kainų įsigaliojimo Tarybai turi pateikti:

493.1. informaciją pagal Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos 15 punktą, kuria remiantis įvertinama Įmonės faktinė skolinto kapitalo kaina;

493.2. kitą informaciją, pagrindžiančią Įmonės faktines galimybes skolintis reguliuojamai veiklai;“

493.3. Įvertinus pateiktą informaciją, Taryba gali priimti sprendimą Įmonei taikyti faktinę, bet ne didesnę nei 4 proc. metinę palūkanų normą pinigų kainos nustatymui.“

13. Papildyti Metodiką nauju VI skyriumi:

 

VI SKYRIUS

 

PAPILDOMOS DEDAMOSIOS PRIE GAMTINIŲ DUJŲ SKIRSTYMO PASLAUGOS KAINOS BUITINIAMS VARTOTOJAMS NUSTATYMAS

 

511. Papildoma dedamoji prie t metų gamtinių dujų skirstymo paslaugos kainos buitiniams vartotojams gali būti nustatoma ir išdėstymo laikotarpiui į tarifus įtraukiama įvertinus susidariusius pajamų skirtumus tarp sumažintos prognozuotos ir faktinės gamtinių dujų (produkto) kainos ir (arba) Tarybos nustatytos ir prognozuojamos gamtinių dujų (produkto) kainos likusiam laikotarpiui, kuriam galioja nustatyti gamtinių dujų tarifai ir (arba) ankstesniais laikotarpiais susidariusius skirtumus tarp prognozuotos ir faktinės gamtinių dujų (produkto) kainos. Papildoma dedamoji prie skirstymo paslaugos t metų kainos buitiniams vartotojams (STt) apskaičiuojama pagal formulę:

 

 

(29)

čia:

STt – papildoma dedamoji prie gamtinių dujų skirstymo paslaugos t metų kainos buitiniams vartotojams, Eur/MWh;

Tt – pagal Metodikos 511.1 papunktį apskaičiuota suma, kurią gamtinių dujų skirstymo sistemos operatorius t metais turi kompensuoti gamtinių dujų tiekimo įmonei, kurios vartotojams gamtinių dujų skirstymo operatorius teikia gamtinių dujų skirstymo paslaugą, Eur;

Pt– pagal Metodikos 511.2 papunktį apskaičiuota suma, kurią gamtinių dujų tiekimo įmonė turi kompensuoti gamtinių dujų skirstymo operatoriui t metais, Eur;

EB,tprognozuojamas buitiniams vartotojams paskirstyti gamtinių dujų kiekis t metais, MWh;

KSadm,t – gamtinių dujų skirstymo operatoriaus, kurio veiklos teritorijoje esančių vartotojų skaičius didesnis kaip 100 tūkstančių, t-1 metais patirtų pagrįstų sąnaudų, susijusių su Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nurodyto dalinio kompensavimo apskaičiavimo ir išmokėjimo administravimu, kai toks kompensavimas buvo vykdytas, dalis, susidariusi dėl dalinio kompensavimo apskaičiavimo ir išmokėjimo atitinkamai gamtinių dujų tiekimo įmonei, Eur.“

511.1. Suma (Tt), kurią planuojama kompensuoti t metais gamtinių dujų tiekimo įmonei, yra lygi neigiamam skirtumui, apskaičiuotam iki t metų gruodžio 31 d. atitinkamai, tarp gamtinių dujų tiekimo įmonės faktiškai surinktų lėšų ir pagrįstų sąnaudų teikiant gamtinių dujų tiekimo paslaugą, dėl į tarifą įtrauktos gamtinių dujų įsigijimo kainos ir faktinės ir (arba) prognozuojamos gamtinių dujų įsigijimo kainos neatitikimo susidariusio skirtumo (įskaitant ir pinigų kainą), apskaičiuoto pagal Metodikos 49 punkto nuostatas, jeigu Tarybos sprendimu šio skirtumo kompensavimas išdėstytas per ilgesnį nei vienerių metų laikotarpį.

511.2. Suma (Pt), kurią gamtinių dujų tiekimo įmonė turi grąžinti t metais yra lygi teigiamam skirtumui, apskaičiuotam iki t metų gruodžio 31 d atitinkamai, tarp gamtinių dujų tiekimo įmonės faktiškai surinktų lėšų ir pagrįstų sąnaudų teikiant gamtinių dujų tiekimo paslaugą, dėl į tarifą įtrauktos gamtinių dujų įsigijimo kainos ir faktinės ir (arba) prognozuojamos gamtinių dujų įsigijimo kainos neatitikimo susidariusio skirtumo (įskaitant ir pinigų kainą), arba šio skirtumo metais kompensuotinai daliai (įskaitant pinigų kainą), apskaičiuotai pagal Metodikos 49 punkto nuostatas, jeigu Tarybos sprendimu šio skirtumo kompensavimas išdėstytas per ilgesnį nei vienerių metų laikotarpį.

511.3. Tarybos motyvuotu sprendimu Metodikos 511.1 ir 511.2 papunkčiuose nurodyto skirtumo kompensavimas gali būti išdėstomas per ilgesnį nei vieno pusmečio laikotarpį. Kai šio skirtumo kompensavimas išdėstomas per ilgesnį nei vieno pusmečio laikotarpį, pradedant antruoju pusmečiu negrąžintai pinigų daliai įvertinama pinigų kaina, kuri įskaičiuojama į atitinkamai Metodikos 511.1 ir 511.2 papunkčiuose nurodytą sumą atitinkamą pusmetį. Pinigų kainos nustatymui negrąžintai pinigų daliai pusmečiui taikoma 1/2 skolinto kapitalo kainos, lygios 2 proc. metinei palūkanų normai, kai lėšos grąžinamos vartotojams, ir 1/2 faktinės gamtinių dujų tiekimo įmonės metinės skolinto kapitalo kainos, ne didesnės nei 2 proc. metinės palūkanų normos, kai nesurinktos lėšos grąžinamos gamtinių dujų tiekimo įmonei. Reguliavimo periodo pusmetį, pradedant antruoju pusmečiu, kai lėšos grąžinamos vartotojams ir (ar) gamtinių dujų įmonėms, grąžinamoms gautoms papildomoms pajamoms ar susidariusiems faktinės ir prognozuotos gamtinių dujų produkto kainos skirtumams taikoma 1/4 metinės skolinto kapitalo kainos, lygios 2 proc. metinei palūkanų normai, pusmečiui, kai lėšos grąžinamos vartotojams, ir 1/4 faktinės gamtinių dujų tiekimo įmonės metinės skolinto kapitalo kainos, ne didesnės nei 2 proc. metinės palūkanų normos, kai nesurinktos lėšos grąžinamos gamtinių dujų tiekimo įmonei. Jeigu Taryba yra priėmusi sprendimą taikyti faktinę, bet ne didesnę nei 4 proc. metinę palūkanų normą pinigų kainos nustatymui pagal Metodikos 494 punktą, taikoma faktinė, bet ne didesnė nei 4 proc. metinė palūkanų norma pinigų kainos nustatymui, kai grąžinamos nesurinktos lėšos gamtinių dujų tiekimo įmonei;

511.4. Vienai gamtinių dujų tiekimo įmonei veikiant kelių gamtinių dujų skirstymo licencijuojamos veiklos teritorijose, papildoma dedamoji (STt) apskaičiuojama kiekvienam gamtinių dujų skirstymo operatoriui individualiai, vadovaujantis Metodikos 511 punktu.

511.5. 511 punkto ir 511.1–511.4 papunkčių nuostatos yra taikomos tik tuo atveju, kai yra priimtas Tarybos sprendimas dėl gamtinių dujų tiekimo įmonės gamtinių dujų (produkto) kainos mažinimo.

511.6. Papildoma dedamoji prie t metų gamtinių dujų skirstymo paslaugos kainos buitiniams vartotojams (STt) gali būti perskaičiuojama ne dažniau kaip du kartus per metus, kai yra esminių vieno ar kelių veiksnių, kuriais remiantis buvo nustatyta papildoma dedamoji, pokyčių, įskaitant esminių objektyvių (nuo rinkos dalyvio nepriklausančių) veiksnių pokytį.“

14. Buvusius Metodikos VI–VIII skyrius laikyti atitinkamai VII–IX skyriais.

15. Papildyti Metodiką nauju 58.3 papunkčiu:

58.3. gamtinių dujų t metų papildomos dedamosios prie t metų gamtinių dujų skirstymo paslaugos buitiniams vartotojams kainos skaičiavimą pagal Metodikos 511 punktą, tuo atveju, kai yra priimtas Tarybos sprendimas dėl gamtinių dujų tiekimo įmonės gamtinių dujų (produkto) kainos mažinimo.“

16. Buvusį Metodikos 58.3 papunktį laikyti 58.4 papunkčiu.

17. Papildyti Metodiką 581 punktu ir jį išdėstyti taip:

581. Gamtinių dujų skirstymo operatoriaus, kurio veiklos teritorijoje esančių vartotojų skaičius didesnis kaip 100 tūkstančių, ne vėliau kaip prieš 75 dienas iki gamtinių dujų tarifų buitiniams vartotojams įsigaliojimo dienos pateikia Tarybai ir gamtinių dujų tiekimo įmonėms, kurioms buvo atlikti Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nurodyto dalinio kompensavimo lėšų mokėjimai, duomenis, susijusius su nurodyto dalinio kompensavimo apskaičiavimo ir išmokėjimo administravimu kiekvienai gamtinių dujų tiekimo įmonei.“

18. Papildyti Metodiką 582 punktu ir jį išdėstyti taip:

582. Taryba gamtinių dujų t metų papildomą dedamąją prie metų gamtinių dujų skirstymo paslaugos buitiniams vartotojams kainos patvirtina kartu su gamtinių dujų įmonės, į kurios gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams yra įtraukta papildoma dedamoji, tarifais ne vėliau kaip 30 dienų iki gamtinių dujų tarifų buitiniams vartotojams įsigaliojimo pradžios.“

 

 

Tarybos pirmininkas                                                                                                   Renatas Pocius