LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO ir sporto MINISTRAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL PAGALBOS VAIKAMS, KURIEMS DIAGNOZUOTAS AUTIZMAS AR KITAS RAIDOS SUTRIKIMAS, 2019–2020 METŲ VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO
2019 m. balandžio 25 Nr. V-499/V-487/A1-225
Vilnius
tvirtiname Pagalbos vaikams, kuriems diagnozuotas autizmas ar kitas raidos sutrikimas, 2019–2020 metų veiksmų planą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro,
Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro,
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro
2019 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. V-499/V-487/A1-225
PAGALBOS VAIKAMS, KURIEMS DIAGNOZUOTAS AUTIZMAS AR KITAS RAIDOS SUTRIKIMAS, 2019–2020 METŲ VEIKSMŲ PLANAS
Eil. Nr. |
Veiksmo pavadinimas |
Veiksmo aprašymas |
Atsakingi vykdytojai |
Veiksmo įvykdymo terminas |
1. |
Tikslas. Stiprinti ankstyvą vaikų autizmo ir kitų raidos sutrikimų diagnostiką |
|||
1.1. |
Priskirti vaiko psichomotorinės raidos tikrinimą skatinamosioms paslaugoms bei vykdyti šio tikrinimo apskaitą |
1.1.1. Parengti reikalingų teisės aktų pakeitimus, kad pirminės asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių gydytojų (šeimos gydytojo arba vaikų ligų gydytojo) pagal Vaikų sveikatos tikrinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2000 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. 301 ,,Dėl profilaktinių sveikatos tikrinimų sveikatos priežiūros įstaigose“, atliekamas vaiko psichomotorinės raidos tikrinimas būtų priskirtas pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugoms, už kurias mokamas skatinamasis priedas. |
VLK SAM |
2019 m. |
1.2. |
Adaptuoti ankstyvos autizmo diagnostikos testus bei užtikrinti jų taikymą asmens sveikatos priežiūros įstaigose |
1.2.1. Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis adaptuoti atrankos testus: bendrą raidos klausimyną (AÑSQ), autizmo ankstyvosios diagnostikos (M-CHAT) klausimyną ir autizmo diagnostikos testą (ADOS-2). Parengti reikalingų teisės aktų pakeitimus, kad atrankos testus naudotų vaikų profilaktinį sveikatos tikrinimą atliekantys gydytojai ir (ar) slaugytojai |
LSMUKK SAM ASPĮ |
2019− 2020 m. |
1.3. |
Parengti ir įdiegti autizmo diagnostikos, gydymo ir stebėjimo metodikas |
1.3.1. Parengti dvi autizmo diagnostikos, gydymo ir stebėjimo metodikas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis ir parengti reikalingus teisės aktus joms įdiegti ASPĮ |
LSMUKK SAM
|
2019− 2020 m. |
1.4. |
Įvertinti vaikų sergamumą autizmu ir kitais raidos sutrikimais |
1.4.1. Kasmet atlikti vaikų sergamumo autizmu ir kitais raidos sutrikimais savivaldybėse palyginamąją analizę |
HI |
2019− 2020 m. |
1.5.
|
Įdiegti ankstyvosios intervencijos priemones |
1.5.1. Įdiegti moksliniais įrodymais pagrįstas ankstyvosios intervencijos metodikas |
ŠMSM SAM |
2019− 2020 m. |
2. |
Tikslas. Užtikrinti kokybiškų sveikatos priežiūros, socialinių ir ugdymo paslaugų prieinamumą autizmą ar kitus raidos sutrikimus turintiems vaikams |
|||
2.1. |
Atnaujinti Vaikų ir paauglių psichiatrijos ir psichoterapijos organizavimo principus |
2.1.1. Parengti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2000 m. gruodžio 14 d. įsakymo Nr. 730 „Dėl vaikų ir paauglių psichiatrijos ir psichoterapijos paslaugų organizavimo principų, aprašymo ir teikimo reikalavimų“ pakeitimo projektą |
SAM
|
2019 m. |
2.2. |
Stiprinti vaikų raidos sutrikimų ankstyvosios reabilitacijos paslaugų kokybę |
2.2.1. Suplanuoti ir atlikti vaikų raidos sutrikimų ankstyvosios reabilitacijos paslaugų kokybės kontrolę pasirinktose ASPĮ. 2.2.2. Peržiūrėti Vaikų raidos sutrikimų ankstyvosios reabilitacijos paslaugų teikimo ir jų išlaidų apmokėjimo tvarkos aprašą, pavirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2000 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. 728 „Dėl Vaikų raidos sutrikimų ankstyvosios reabilitacijos paslaugų teikimo ir jų išlaidų apmokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ |
VLK ir (ar) VASPVT SAM |
2020 m. |
2.3.
|
Gerinti vaikų, turinčių įvairiapusių raidos sutrikimų, ugdymo (-si) ir švietimo pagalbos kokybę |
2.3.1. Įsteigti įvairiapusių raidos sutrikimų turintiems vaikams konsultavimo ir metodinės pagalbos skyrių Lietuvos aklųjų ir silpnaregių centre bei išplėsti jo teikiamas paslaugas
|
ŠMSM LASUC |
2019− 2020 m. |
2.3.2. Parengti ir pradėti įgyvendinti bandomąjį ankstyvosios intervencijos taikymo projektą vaikams, kuriems diagnozuotas autizmas, kuriant įstaigų tinklą Lietuvoje, teikiant ankstyvosios intervencijos paslaugas vaikams nuo gimimo ir jų šeimoms |
ŠMSM LASUC |
2019− 2020 m. |
||
2.3.3. Aprūpinti specialiosiomis mokymo priemonėmis ir techninėmis priemonėmis, skirtomis ugdymui, įstaigas, kurios ugdo vaikus, turinčius įvairiapusių raidos sutrikimų (pvz., didesnį svorį turintys daiktai, komunikavimą gerinančios priemonės, sensorinės priemonės ir kt.) |
SPPC |
2019− 2020 m. |
||
2.3.4. Parengti rekomendacijas dėl vaikų, kuriems diagnozuotas autizmas, ugdymo aplinkų pritaikymo ir individualių ugdymo planų rengimo |
ŠMSM SPPC LASUC |
2019 m.
|
||
2.3.5. Sukurti teisines ir finansines prielaidas, kad švietimo įstaigose vaikams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, būtų skiriamas mokinio padėjėjas (asistentas), kiti reikalingi specialistai (logopedai, ergoterapeutai, psichologai ir kt.) |
ŠMSM Savivaldybės |
2019− 2020 m. |
||
2.3.6. Finansuoti veiklas, projektus, skirtus stiprinti vaikų, turinčių įvairiapusių raidos sutrikimų, fizinius gebėjimus |
SAM ŠMSM Savivaldybės |
2019− 2020 m. |
||
2.3.7. Vykdyti informacines kampanijas, skirtas draugiškam požiūriui į autizmą ar kitą vaiko raidos sutrikimą formuoti ir visuomenės tolerancijai ugdyti
|
ŠMSM SADM SAM LASUC UPC |
2019− 2020 m. |
||
2.4.
|
Gerinti socialinių paslaugų prieinamumą vaikams, kuriems diagnozuotas autizmas ar kitas raidos sutrikimas, ir jų šeimoms
|
2.4.1. Organizuoti ir teikti tarpinstitucinio koordinatoriaus konsultacijas dėl koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų vaikams ir jų šeimoms |
Savivaldybės |
2019− 2020 m. |
2.4.2. Plėtoti dienos socialinės priežiūros paslaugas negalią turintiems vaikams įskaitant ir vaikus, kuriems diagnozuotas autizmas ar kitas raidos sutrikimas, atrenkant ir finansuojant vaikų dienos centrų projektus |
SADM Savivaldybės |
2019− 2020 m. |
||
2.4.3. Plėtoti laikino atokvėpio, integralios pagalbos namuose (dienos socialinės globos ir slaugos) ir kitas reikiamas paslaugas šeimoms |
SADM Savivaldybės |
2019− 2020 m. |
||
2.5. |
Aprūpinti techninės pagalbos priemonėmis vaikus, kuriems diagnozuotas autizmas ar kitas raidos sutrikimas |
2.5.1. Pagal poreikį aprūpinti vaikus komunikacijos techninės pagalbos priemonėmis, nurodytomis Neįgaliųjų aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis ir šių priemonių įsigijimo išlaidų kompensavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. gruodžio 19 d. įsakymu Nr. A1-338 ,,Dėl Neįgaliųjų aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis ir šių priemonių įsigijimo išlaidų kompensavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“4 priede „Komunikacijos techninės pagalbos priemonių sąrašas“ |
SADM Techninės pagalbos neįgaliesiems centras prie SADM |
2019− 2020 m. |
2.6. |
Gerinti gyvenamąją aplinką |
2.6.1. Parengti ir patvirtinti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymą „Dėl Šeimų, auginančių vaikus, turinčius sunkią negalią, socialinio saugumo stiprinimo pritaikant būstą ir gyvenamąją aplinką 2019 metais tvarkos aprašo patvirtinimo“, kurį vykdant, esant poreikiui ir galimybėms, bus pritaikytas būstas ir artimoji gyvenamoji aplinka pagal individualius vaikų, kuriems diagnozuotas autizmas ar kitas raidos sutrikimas, poreikius |
SADM NRD Savivaldybės |
2019 m. |
3. |
Tikslas. Suteikti reikiamas kompetencijas specialistams, teikiantiems sveikatos, socialines ar ugdymo paslaugas vaikams, turintiems autizmo ar kitų raidos sutrikimų |
|||
3.1. |
Tobulinti gydytojų, slaugytojų, logoterapeutų, psichologų, visuomenės sveikatos specialistų, pedagogų, kitų sveikatos, švietimo sektoriuose dirbančių specialistų rengimą ir kvalifikaciją |
3.1.1. Inicijuoti gydytojų, slaugytojų, logoterapeutų, psichologų, visuomenės sveikatos specialistų, pedagogų, kitų sveikatos, švietimo sektoriuose dirbančių specialistų rengimo ir jų kvalifikacijos tobulinimo programų papildymą temomis, susijusiomis su vaiko raida, raidos sutrikimų diagnostika, terapija, stebėjimu, abilitacija, reabilitacija
|
ŠMSM SAM Aukštosios mokyklos |
2019− 2020 m. |
3.1.2. Įvertinti atskirų specializacijų ir studijų programų poreikį |
ŠMSM SAM Aukštosios mokyklos |
2019− 2020 m. |
||
3.2.
|
Diegti tarptautinėje praktikoje naudojamų metodikų elementus švietimo įstaigose
|
3.2.1. Organizuoti kvalifikacijos tobulinimo seminarus mokytojams, švietimo pagalbos specialistams pristatant užsienio šalių patirtį apie empiriškai pagrįstas socialinės sąveikos ir elgesio, komunikacijos ir kalbos ugdymo strategijas. Leisti metodinius leidinius |
ŠMSM UPC |
2019− 2020 m. |
3.2.2. Suteikti reikalingas kompetencijas komandoms, sudarytoms iš pedagogų ir pagalbos mokiniui specialistų, supažindinant su struktūruoto mokymo metodikos elementais, socialinio elgesio formavimo, individualių ugdymo planų rengimo, pageidaujamo elgesio formavimo klausimais, organizuojant seminarus, konsultacijas, mediacijas, stažuotes |
ŠMSM UPC |
2019− 2020 m. |
||
3.2.3. Suteikti kompetencijų PPT, ŠPT specialistams dėl specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo ir rekomendacijų rengimo mokyklai, konsultacijų pedagogams ir tėvams organizavimo |
ŠMSM UPC SPPC |
2019 m. |
||
3.2.4. Organizuoti gerosios praktikos pristatymo seminarus Lietuvos švietimo įstaigose, diegiančiose struktūruoto mokymo, elgesio korekcijos, alternatyviosios komunikacijos elementus, ugdant vaikus, turinčius įvairiapusių raidos sutrikimų, įtraukiant švietimo įstaigų vadovus |
ŠMSM UPC SPPC |
2019 m. |
||
3.3. |
Tobulinti socialinių darbuotojų profesinę kompetenciją |
3.3.1. Parengti Socialinio darbo su šeima, kurioje yra asmuo, turintis proto ir (ar) psichikos negalią, ir (ar) vaikas, turintis elgesio, emocijų sutrikimų, mokymų programą ir organizuoti mokymus |
SADM |
2019 m. |
4. |
Tikslas. Užtikrinti, kad tėvai, auginantys autizmą ar kitą raidos sutrikimą turintį vaiką, būtų apmokyti ir gautų psichologinę pagalbą |
|||
4.1. |
Organizuoti tėvų (globėjų), auginančių autizmą ar kitą raidos sutrikimą turintį vaiką, mokymus |
4.1.1. Parengti tėvų, auginančių autizmą turinčius vaikus, bandomąją mokymo programą ir organizuoti bandomuosius mokymus. Parengti reikalingų teisės aktų pakeitimus, kad ši programa būtų diegiama ASPĮ, teikiančiose vaikų raidos sutrikimų ankstyvosios reabilitacijos ir vaikų psichikos sveikatos priežiūros paslaugas |
VUL SK SAM ASPĮ |
2019− 2020 m. |
4.1.2. Finansuojant projektus, apmokyti tėvus (globėjus), auginančius autizmą ir kitų raidos sutrikimų turinčius vaikus |
SADM |
2019− 2020 m. |
||
4.2. |
Organizuoti konsultacinę pagalbą tėvams (globėjams) |
4.2.1. Finansuoti ir vykdyti projektą, skirtą konsultacinei pagalbai telefonu pozityviosios tėvystės klausimais tėvams, įtėviams, globėjams ir rūpintojams teikti.
|
SADM NVO |
2019 m. |
Dokumente vartojamos santrumpos:
SAM – Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija
SADM – Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija
ŠMSM – Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija
ŠPT– švietimo pagalbos tarnybos
PPT – pedagoginės psichologinės tarnybos
ASPĮ – asmens sveikatos priežiūros įstaigos
HI – Higienos institutas
VUL SK – VšĮ Vilniaus universiteto ligoninė Santaros klinikos
LSMUKK – Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninė Kauno klinikos
NRD – Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
SPPC – Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras
UPC – Ugdymo plėtotės centras
LASUC – Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centras
VASPVT – Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos
LSA – Lietuvos savivaldybių asociacija
VLK – Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos
NVO – nevyriausybinės organizacijos