VIEŠOJO SAUGUMO TARNYBOS PRIE vidaus reikalų ministerijos
VADAS
ĮSAKYMAS
DĖL VIDINIO INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS TEIKIMO KANALO VIEŠOJO SAUGUMO TARNYBOJE PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS STEIGIMO
IR INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS VIEŠOJO SAUGUMO TARNYBOJE PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS TEIKIMO IR TVARKYMO APRAŠO PATVIRTINIMO
2019 m. liepos 23 d. Nr. 47V-935
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalimis, Vidinių informacijos apie pažeidimus teikimo kanalų įdiegimo ir jų funkcionavimo užtikrinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. lapkričio 14 d. nutarimu Nr. 1133 „Dėl Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo įgyvendinimo“ (toliau – Tvarkos aprašas), 9 punktu:
1. T v i r t i n u Informacijos apie pažeidimus Viešojo saugumo tarnyboje prie Vidaus reikalų ministerijos teikimo ir tvarkymo aprašą (toliau – Aprašas) (pridedama).
2. P a v e d u:
2.1. Viešojo saugumo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Tarnybos) Vidaus tyrimų ir korupcijos prevencijos skyriui (toliau – VTKPS) vykdyti Tvarkos apraše nurodyto kompetentingo subjekto funkcijas;
2.2. Tarnybos Štabo Tarptautinio bendradarbiavimo ir informacinės paramos skyriui imtis reikiamų veiksmų, kad Aprašo 7 punkte nurodyta pranešimo forma ir Aprašo 25 punkte nurodyta informacija būtų tinkamai paskelbta Tarnybos interneto svetainėje;
2.3. Tarnybos Pajėgų tiesioginės paramos valdybos Ryšio paramos skyriui sukurti elektroninį paštą pazeidimai@vstarnyba.lt, kuriuo gaunamus elektroninius laiškus administruos Tarnybos VTKPS viršininkas;
PATVIRTINTA
Viešojo saugumo tarnybos prie
Vidaus reikalų ministerijos
vado 2019 m. liepos 23 d.
įsakymu Nr. 47V-935
INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS VIEŠOJO SAUGUMO TARNYBOJE PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS TEIKIMO IR TVARKYMO APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Informacijos apie pažeidimus Viešojo saugumo tarnyboje prie Vidaus reikalų ministerijos teikimo ir tvarkymo aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja informacijos apie pažeidimus Viešojo saugumo tarnyboje prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Tarnyba) teikimo Tarnyboje veikiančiu vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu, pranešimų priėmimo, juose pateiktos informacijos apie pažeidimą vertinimo, nagrinėjimo ir asmens informavimo tvarką, siekiant užtikrinti Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo (toliau – Pranešėjų apsaugos įstatymas) ir kitų pranešėjų apsaugą reglamentuojančių teisės aktų laikymąsi ir įgyvendinimą.
2. Tarnyboje gauti pranešimai priimami, registruojami, nagrinėjami, pranešėjų apsaugos priemonės užtikrinamos vadovaujantis Pranešėjų apsaugos įstatymu, Vidinių informacijos apie pažeidimus teikimo kanalų įdiegimo ir jų funkcionavimo užtikrinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. lapkričio 14 d. nutarimu Nr. 1133 „Dėl Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo įgyvendinimo“ (toliau – Tvarkos aprašas), kitais teisės aktais ir šiuo Aprašu.
II SKYRIUS
INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS TEIKIMAS
4. Apie pažeidimą pranešti vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu gali bet kuris asmuo, kurį su Tarnyba sieja ar siejo tarnybos, darbo santykiai arba sutartiniai santykiai (konsultavimo, rangos, stažuotės, praktikos, savanorystės ir pan.).
5. Teikiama informacija apie pažeidimą, susijusi su vienu iš žemiau esančių kriterijų:
5.3. kliudymas arba neteisėtas poveikis teisėsaugos institucijos atliekamiems tyrimams ar teismams vykdant teisingumą;
6. Asmuo, teikiantis informaciją apie pažeidimą vidiniu kanalu, neprivalo būti visiškai įsitikinęs apie pranešamų faktų tikrumą, jam nekyla pareiga vertinti, ar pažeidimas, apie kurį praneša, atitinka nusikalstamų veikų ar kitų teisės pažeidimų, kaip jie apibrėžti teisės aktuose, požymius.
7. Informacija apie pažeidimus pateikiama raštu. Asmuo, teikiantis informaciją apie pažeidimą, turi teisę ją pateikti užpildydamas Tvarkos aprašo priede nustatytos formos pranešimą. Pranešimo forma skelbiama Tarnybos interneto svetainėje www.vstarnyba.lrv.lt. Pranešimo formoje prašomi pateikti asmens duomenys reikalingi identifikuoti asmenį, sprendžiant klausimą dėl pranešėjo statuso jam suteikimo ir yra saugomi ne trumpiau kaip trejus metus nuo jų gavimo.
8. Jeigu asmuo, teikiantis informaciją apie pažeidimą, nesilaiko pranešimo formos reikalavimo ir apie pažeidimą praneša laisvos formos pranešimu, pranešime turi būti pateikta Aprašo 9 punkte nurodyta informacija ir būtina nurodyta, kad ši informacija teikiama vadovaujantis Pranešėjų apsaugos įstatymu.
9. Asmuo, teikiantis informaciją apie pažeidimą, nurodo konkrečias faktines aplinkybes (t. y., kada, kokiu būdu ir koks pažeidimas padarytas), asmenį, kuris rengiasi, dalyvauja ar dalyvavo darant pažeidimą, informaciją apie galimus tokio asmens motyvus darant pažeidimą, sužinojimo apie pažeidimą datą ir aplinkybes, nurodo, ar apie šį pažeidimą jau yra pranešta, jei taip, – kam buvo pranešta, ar buvo gautas atsakymas, pateikia duomenis apie pažeidimo liudininkus, taip pat nurodo savo vardą, pavardę, asmens kodą, darbovietę, gyvenamosios vietos adresą (arba elektroninio pašto adresą) korespondencijai gauti ir kitus duomenis ryšiui palaikyti, jei įmanoma, prideda rašytinius ar kitokius turimus duomenis ar informaciją, atskleidžiančią galimo pažeidimo požymius. Taip pat asmuo gali nurodyti, kaip ir kada su juo geriausia susisiekti.
10. Asmuo, teikiantis informaciją apie pažeidimą, Tarnyboje ją gali pateikti vienu iš šių būdų:
10.2. atsiųsdamas pranešimą šio Aprašo 10.1 papunktyje nurodytu adresu paštu. Siunčiant pranešimą paštu po Tarnybos pavadinimu turi būti nurodoma žyma „KOMPETENTINGAM SUBJEKTUI ASMENIŠKAI“;
III SKYRIUS
INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS PRIĖMIMAS IR REGISTRAVIMAS
11. Vidiniu informacijos apie pažeidimus teikimo kanalu pateiktas pranešimas perduodamas tiesiogiai kompetentingam subjektui, kuris tą pačią darbo dieną pranešimą užregistruoja Tarnybos dokumentų valdymo sistemoje atskirame registre. Jei pranešimas pateikiamas ne darbo valandomis, šiame Aprašo punkte nurodytus veiksmus kompetentingas subjektas atlieka kitą darbo dieną.
12. Jeigu pranešimas pateikiamas tiesiogiai ar atsiunčiamas paštu Tarnybai be nuorodos, kad jis adresuotas kompetentingam subjektui asmeniškai, dokumentų valdymo funkcijas atliekantis Tarnybos padalinys ar darbuotojas pranešimo Tarnybos dokumentų valdymo sistemos gautų dokumentų registre neregistruoja, nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo pranešimo gavimo dienos, jį nuskaito ir jo skaitmeninę kopiją persiunčia kompetentingam subjektui šio Aprašo 10.3 papunktyje nurodytu elektroninio pašto adresu, arba tiesiogiai perduoda jį kompetentingam subjektui.
13. Pranešimas, gautas kitu elektroninio pašto adresu (pvz., bendruoju Tarnybos elektroninio pašto adresu ir pan.), nei nurodyta šio Aprašo 10.3 papunktyje, Tarnybos dokumentų valdymo sistemos gautų dokumentų registre neregistruojamas ir nedelsiant, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo pranešimo gavimo dienos, persiunčiamas kompetentingam subjektui šio Aprašo 10.3 papunktyje nurodytu elektroninio pašto adresu.
14. Šio Aprašo 12 ir 13 punktuose nustatyta tvarka gautas ir (ar) persiųstas elektroniniu paštu pranešimas turi būti ištrintas nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo persiuntimo kompetentingam subjektui dienos.
15. Jeigu asmenų aptarnavimo Tarnyboje tvarka užregistravus asmens prašymą, pareiškimą ar skundą vėliau paaiškėja, kad jame pateikta informacija patenka į Pranešėjų apsaugos įstatymo reguliavimo sritį, apie tai nedelsiant informuojamas kompetentingas subjektas šio Aprašo 12 ir 13 punktuose nustatyta tvarka.
IV SKYRIUS
PRANEŠIME PATEIKTOS INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMĄ VERTINIMAS, NAGRINĖJIMAS, SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS
16. Kompetentingas subjektas, gavęs pranešimą, kuris atitinka šio Aprašo 7 – 9 punktuose nustatytus reikalavimus, nuo pranešimo gavimo momento užtikrina jį pateikusio asmens konfidencialumą ir nedelsdamas imasi vertinti gautą informaciją apie pažeidimą.
17. Kompetentingas subjektas, gavęs informaciją apie pažeidimą, privalo:
17.1. užtikrinti, kad gauta informacija apie pažeidimą ir su tuo susiję duomenys būtų laikomi saugiai ir su jais galėtų susipažinti tik tokią teisę turintys ir informaciją apie pažeidimą nagrinėjantys asmenys;
17.2. informaciją apie pažeidimą pateikusiam asmeniui pageidaujant nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo informacijos gavimo dienos, raštu jį informuoti apie tokios informacijos gavimo faktą;
17.3. patikrinęs pateiktą informaciją apie pažeidimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo informacijos gavimo dienos raštu pranešti asmeniui apie jo pateiktos informacijos nagrinėjimo eigą arba atsisakymą šią informaciją nagrinėti;
17.4. išnagrinėjęs asmens pateiktą informaciją, nedelsdamas raštu pranešti asmeniui apie priimtą sprendimą, nagrinėjimo rezultatus ir veiksmus, kurių buvo imtasi arba planuojama imtis, nurodyti priimto sprendimo apskundimo tvarką. Nustačius pažeidimo padarymo faktą, kompetentingas subjektas informuoja informaciją apie pažeidimą pateikusį asmenį apie pažeidimą padariusiems asmenims pritaikytą ar taikytiną atsakomybę;
18. Kompetentingas subjektas, atlikęs informacijos apie pažeidimą vertinimą ir nustatęs, kad:
18.1. pranešime pateikta informacija priskirtina nagrinėti išimtinei Lietuvos Respublikos prokuratūros kompetencijai, nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo pranešimo gavimo dienos, persiunčia jį Lietuvos Respublikos prokuratūrai ir apie tai praneša pranešimą pateikusiam asmeniui;
18.2. iš pranešime nurodytos informacijos yra pagrindas manyti, kad galbūt buvo padarytas kitas, išimtinei Lietuvos Respublikos prokuratūros kompetencijai nepriskirtas nagrinėti, teisės aktų pažeidimas, nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pranešimo gavimo dienos, persiunčia jį institucijai, įgaliotai tirti tokius pažeidimus, ir apie tai praneša pranešimą pateikusiam asmeniui.
18.3. pranešime pateikta informacija leidžia pagrįstai manyti, kad yra rengiama, daroma ar padaryta korupcinio pobūdžio nusikalstama veika ar korupcinio pobūdžio teisės pažeidimas, kuris apibrėžtas Informacijos apie korupcijos atvejus ir pažeidimus, gautos Viešojo saugumo tarnyboje prie Vidaus reikalų ministerijos, registravimo ir nagrinėjimo tvarkos aprašo, patvirtinto Tarnybos vado 2018 m. kovo 22 d. įsakymu Nr. 47V-347 (toliau – Informacijos apie korupcijos atvejus nagrinėjimo tvarkos aprašas), 3.1 papunktyje, VTKPS viršininkas, užrašydamas rezoliuciją, perduoda tokio pobūdžio informaciją Tarnybos atsakingam pareigūnui toliau informaciją vertinti Informacijos apie korupcijos atvejus nagrinėjimo tvarkos aprašo nustatyta tvarka.
19. Kompetentingas subjektas nenagrinėja pranešimų ir apie tai praneša informaciją apie pažeidimą pateikusiam asmeniui, jeigu:
20. Kompetentingas subjektas, atlikęs informacijos apie pažeidimą vertinimą, priima vieną iš šių sprendimų:
20.1. persiųsti pranešimą pagal kompetenciją kitai institucijai nustačius šio Aprašo 18.1–18.2 papunkčiuose nurodytas aplinkybes;
20.2. kreiptis į Tarnybos vadą atitinkamai dėl Tarnybos statutinių, karjeros valstybės tarnautojų, darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau – darbuotojai) galimai padaryto tarnybinio nusižengimo, darbo pareigų pažeidimo tyrimo;
20.3. kreiptis į Tarnyboje veikiančią Tarnybinės etikos komisiją dėl Tarnybos statutinio valstybės tarnautojo galimai padaryto Tarnybos pareigūnų tarnybinės etikos kodekso, patvirtinto Tarnybos vado 2007 m. birželio 12 d. įsakymu Nr. V-104 (Tarnybos vado 2016 m. gruodžio 27 d. įsakymo Nr. 47V-1054 redakcija) nuostatų pažeidimo;
21. Jei informaciją apie pažeidimą pateikęs asmuo negavo atsakymo arba įstaigoje nebuvo imtasi veiksmų reaguojant į pateiktą informaciją, jis, vadovaudamasis Pranešėjų apsaugos įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 4 punktu, turi teisę tiesiogiai kreiptis į kompetentingą instituciją – Lietuvos Respublikos prokuratūrą ir pateikti Tvarkos aprašo priede nustatytos formos pranešimą apie pažeidimą.
V SKYRIUS
TARNYBOS DARBUOTOJŲ ATSAKOMYBĖ
22. Tarnybos darbuotojai, kuriems pagal atliekamas funkcijas tapo žinomi asmens, pateikusio informaciją apie pažeidimą, duomenys arba tokios informacijos turinys, privalo užtikrinti minėtos informacijos ir asmens duomenų konfidencialumą tiek darbo metu, tiek po jo.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
24. Kompetentingas subjektas ne rečiau kaip kartą per metus apibendrina informacijos apie pažeidimus gavimo, nagrinėjimo praktiką ir kaupia statistinius duomenis apie pranešimų skaičių, jų vertinimo rezultatus, apibendrintą informaciją apie pažeidimus, kurie buvo atskleisti remiantis asmenų pateikta informacija. Šiame Aprašo punkte nurodytą informaciją ir statistinius duomenis kompetentingas subjektas teikia Tarnybos vadui.
25. Aprašas ir informacija apie Tarnyboje veikiantį vidinį informacijos apie pažeidimus teikimo kanalą skelbiami Tarnybos interneto svetainėje www.vstarnyba.lrv.lt.