Logo  Description automatically generated

 

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba

 

NUTARIMAS

DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS 2018 M. GRUODŽIO 21 D. NUTARIMO NR. O3E-465 „DĖL VIDUTINĖS SVERTINĖS GAMTINIŲ DUJŲ IMPORTO KAINOS NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2022 m. spalio 21 d. Nr. O3E-1454

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo 11 straipsnio 5 dalimi bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2022 m. spalio 14 d. pažymą Nr. O5E-1199 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2018 m. gruodžio 21 d. nutarimo Nr. O3E-465 „Dėl Vidutinės svertinės gamtinių dujų importo kainos nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“, Taryba n u t a r i a:

1. Pakeisti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2018 m. gruodžio 21 d. nutarimą Nr. O3E-465 „Dėl Vidutinės svertinės gamtinių dujų importo kainos nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Nutarimas) ir jį išdėstyti nauja redakcija:

 

VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA

 

NUTARIMAS

DĖL VIDUTINĖS SVERTINĖS GAMTINIŲ DUJŲ IMPORTO KAINOS NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo 11 straipsnio 5 dalimi bei atsižvelgdama į Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2018 m. gruodžio 21 d. pažymą Nr. O5E-370 „Dėl Vidutinės svertinės gamtinių dujų importo kainos nustatymo metodikos patvirtinimo“, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba n u t a r i a:

Patvirtinti Vidutinės svertinės gamtinių dujų importo kainos nustatymo metodiką (pridedama).“

2. Pakeisti nurodytu Nutarimu patvirtintą Vidutinės svertinės gamtinių dujų importo kainos nustatymo metodiką (toliau ‒ Metodika):

2.1. Pakeisti Metodikos 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau –Taryba), vadovaudamasi Metodika, suskaičiuoja Importo kainą, kuri naudojama tik skirtumui tarp paskirtojo tiekėjo už suskystintų gamtinių dujų (toliau – SGD) terminalo būtinojo kiekio įsigijimą mokėtinos kainos už per ataskaitinį mėnesį išdujintą ir (ar) perkrautą SGD kiekį ir Tarybos nustatytos ataskaitinio mėnesio Importo kainos apskaičiuoti.“

2.2. Pakeisti Metodikos 3.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

3.1. Gamtinių dujų importas – gamtinių dujų tiekimo įmonių gamtinių dujų įleidimas į Lietuvos Respublikos perdavimo sistemą iš kitų valstybių.“

2.3. Pakeisti Metodikos 3.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

3.2Galimai apsimestiniai sandoriai – dvišaliai sandoriai, kurių atžvilgiu Taryba yra pradėjusi tyrimą.“

2.4. Pakeisti Metodikos 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5.  Importo kaina, vadovaujantis objektyvumo ir skaidrumo principais, apskaičiuojama Tarybos nustatyta tvarka, įvertinant gamtinių dujų tiekimo įmonių importuojamų gamtinių dujų kiekius, importuotų gamtinių dujų (produkto) sąnaudas ir kainas bei kitus objektyviai reikšmingus veiksnius.“

2.5. Pakeisti Metodikos 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6Taryba, skaičiuodama atitinkamo ataskaitinio mėnesio Importo kainą, išreiškiamą svertiniu vidurkiu, įvertina:

6.1. Lietuvos perdavimo sistemos sujungimo taške su SGD terminalo jungtimi Klaipėdoje į Lietuvos Respublikos gamtinių dujų perdavimo sistemą importuotus (įleistus) gamtinių dujų kiekius ir gamtinių dujų tiekimo įmonių įsigytų gamtinių dujų (produkto) sąnaudas;

6.2. Lietuvos perdavimo sistemos sujungimo taške su Latvijos Respublikos gamtinių dujų perdavimo sistema importuotus (įleistus) gamtinių dujų kiekius apskaitomus Kiemėnų dujų apskaitos stotyje bei gamtinių dujų tiekimo įmonių įsigytų gamtinių dujų (produkto) sąnaudas;

6.3. Lietuvos perdavimo sistemos sujungimo taške su Baltarusijos Respublikos gamtinių dujų perdavimo sistema importuotus (įleistus) gamtinių dujų kiekius apskaitomus Kotlovkos dujų apskaitos stotyje bei gamtinių dujų tiekimo įmonių įsigytų gamtinių dujų (produkto) sąnaudas;

6.4. Lietuvos perdavimo sistemos sujungimo taške su Lenkijos Respublikos gamtinių dujų perdavimo sistema importuotus (įleistus) gamtinių dujų kiekius apskaitomus Santakos dujų apskaitos stotyje bei gamtinių dujų tiekimo įmonių įsigytų gamtinių dujų (produkto) sąnaudas.“

2.6. Pakeisti Metodikos 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

7.  Taryba, skaičiuodama Importo kainą, nevertina:

7.1. neenergetinėms reikmėms gamybos procesuose sunaudotų importuotų gamtinių dujų kiekių ir sąnaudų;

7.2. paskirtojo tiekėjo importuotų gamtinių dujų kiekių ir sąnaudų vykdant gamtinių dujų tiekimo veiklą, susijusią su SGD terminalo būtinajai veiklai reikalingo minimalaus metinio dujinamų gamtinių dujų kiekio užtikrinimu;

7.3. gamtinių dujų kiekių, tiekiamų iš saugyklų, esančių Europos Sąjungos valstybėse narėse, ir šių gamtinių dujų (produkto) sąnaudų;

7.4. Apsimestiniais ir Galimai apsimestiniais sandoriais suprekiautų pagalbinių instrumentų ir gamtinių dujų kiekių ir sąnaudų;

7.5. sudarytų gamtinių dujų rinkos išvestinių finansinių priemonių sandorių.

7.6. gamtinių dujų kiekių, perduodamų iš trečiosios šalies į trečiąją šalį.“

2.7. Pakeisti Metodikos 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

8.  Kai gamtinės dujos yra importuojamos iš kelių importo šaltinių ir (ar) įsigyjamos pagal kelias gamtinių dujų pirkimo−pardavimo sutartis ir yra ne tik tiekiamos, bet ir naudojamos neenergetinėms reikmėms gamybos procesuose, Taryba, skaičiuodama Importo kainą, įvertina gamtinių dujų tiekimo įmonių pateiktą informaciją ir paaiškinimus apie tai, kaip yra atskiriami ir (ar) priskiriami gamtinių dujų kiekiai bei sąnaudos tik gamtinių dujų tiekimo veiklai. Gamtinių dujų tiekimo įmonei nepateikus informacijos ir (ar) paaiškinimų, Taryba importuotus gamtinių dujų kiekius, kai jie naudojami ne tik tiekimo veikloje, bet ir neenergetinėms reikmėms gamybos procesuose, gamtinių dujų tiekimo veiklai priskiria apskaičiuodama skirtumą tarp viso į Lietuvos Respubliką importuoto gamtinių dujų kiekio ir neenergetinėms reikmėms gamybos procesuose sunaudoto gamtinių dujų kiekio, o gamtinių dujų importo sąnaudas priskiria apskaičiuodama minėto kiekių skirtumo ir tiekimo įmonės vidutinės svertinės importo kainos į Lietuvos Respubliką sandaugą.“

2.8. Pakeisti Metodikos 10 punktą ir jį išdėstyti taip:

10.     Taryba, skaičiuodama Importo kainą, įvertina:

10.1. gamtinių dujų tiekimo įmonių mėnesines gamtinių dujų tiekimo veiklos ataskaitas, kurios teikiamos vadovaujantis Energetikos, geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo, paviršinių nuotekų tvarkymo įmonių informacijos teikimo taisyklėmis, patvirtintomis Tarybos 2008 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. O3-80 „Dėl Energetikos įmonių informacijos teikimo taisyklių“ (toliau – Taisyklės), nuostatomis;

10.2. gamtinių dujų biržos operatoriaus teikiamas ataskaitas, kurios teikiamos vadovaujantis Taisyklių nuostatomis;

10.3. sudarytų gamtinių dujų pirkimo−pardavimo (importo) sutarčių nuostatas;

10.4.  kitą reikalingą informaciją ir dokumentus, būtinus Importo kainai suskaičiuoti.

2.9. Pakeisti Metodikos 11 punktą ir jį išdėstyti taip:

11. Importo kaina už praėjusį ataskaitinį mėnesį skelbiama viešai ne vėliau kaip iki einamojo mėnesio 25 dienos.“

2.10. Pakeisti Metodikos 12 punktą ir jį išdėstyti taip:

12. Importo kaina skelbiama Tarybos internetiniame puslapyje www.vert.lt.“

2.11. Pakeisti Metodikos 13 punktą ir jį išdėstyti taip:

13. Paaiškėjus, kad, skaičiuojant Importo kainą, buvo pateikti netikslūs duomenys ar buvo įvertinti Metodikos 7 punkte paminėti duomenys, Importo kaina turi būti perskaičiuota per 10 darbo dienų nuo tokios informacijos sužinojimo dienos ir (ar) jos pateikimo Tarybai.“

2.12. Pakeisti Metodikos 14 punktą ir jį išdėstyti taip:

14. Taryba teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę gauti visą reikalingą informaciją ir dokumentus, būtinus Importo kainai nustatyti ir paskelbti.“

2.13. Metodikos 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

15. Taryba viešai neskelbia konkrečių gamtines dujas importuojančių gamtinių dujų tiekimo įmonių duomenų, kurių paskelbimas pažeistų konfidencialumo reikalavimus ir darytų įtaką rinkai.“

2.14. Pakeisti Metodikos 16 punktą ir jį išdėstyti taip:

16. Tarybos veiksmai ar neveikimas, įgyvendinant šią Metodiką, gali būti skundžiami teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis.“

 

 

 

Tarybos pirmininkas                                                                                                       Renatas Pocius