AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2019 m. gruodžio 6 d. direktoriaus įsakymo Nr. V3-22 „Dėl Profesinių standartų ir  tarptautinių audito standartų taikymo atliekant reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (arba) reguliavimo apskaitos sistemos patikrą metodinių rekomendacijų patvirtinimo“ PAKEITIMO

 

2020 m. gruodžio 2 d. Nr. V3-12

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo 62 straipsnio 1 dalies 12 punktu,

p a k e i č i u Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2019 m. gruodžio 6 d. direktoriaus įsakymu Nr. V3-22 „Dėl Profesinių standartų ir  tarptautinių audito standartų taikymo atliekant reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (arba) reguliavimo apskaitos sistemos patikrą metodinių rekomendacijų patvirtinimo“ patvirtintas Profesinių standartų ir tarptautinių audito standartų taikymo atliekant reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (arba) reguliavimo apskaitos sistemos patikrą metodines rekomendacijas ir išdėstau jas nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

 

Direktorius                                                                                                                 Audrius Linartas

 

 

 

PATVIRTINTA

Audito, apskaitos, turto

vertinimo ir nemokumo

valdymo tarnybos prie Lietuvos

Respublikos finansų

ministerijos direktoriaus

2019 m. gruodžio 6 d.

įsakymu Nr. V3-22

(Audito, apskaitos, turto

vertinimo ir nemokumo

valdymo tarnybos prie Lietuvos

Respublikos finansų

ministerijos direktoriaus

2020 m. gruodžio 2 d.

įsakymo Nr. V3-12 redakcija)

 

 

Profesinių standartų ir tarptautinių audito standartų taikymo atliekant reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (arba) reguliavimo apskaitos sistemos patikrą metodinės rekomendacijos

 

 

I skyrius

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Profesinių standartų ir tarptautinių audito standartų taikymo atliekant reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (arba) reguliavimo apskaitos sistemos patikrą metodinės rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) skirtos auditoriams, audito įmonėms arba auditoriams, kurie audito veikla verčiasi savarankiškai (toliau – Audito įmonė), atliekantiems energetikos įmonių, geriamojo vandens tiekėjų, nuotekų tvarkytojų, paviršinių nuotekų tvarkytojų (toliau – Įmonė) reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (arba) reguliavimo apskaitos sistemos patikrą Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (toliau – Energetikos įstatymas) 161 straipsnio 1, 3, 5 dalyse ir Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (toliau – Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymas) 33 straipsnio 9, 11, 13 dalyse nustatyta tvarka pagal Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – VERT) patvirtintą ar pratęstą galioti techninę užduotį.

2. Rekomendacijos parengtos įgyvendinant Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo (toliau – Audito įstatymas) 62 straipsnio 1 dalies 12 punkto nuostatas.

3. Rekomendacijose vartojamų sąvokų reikšmės atitinka Audito įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme (toliau – Viešųjų pirkimų įstatymas), Energetikos įstatyme, Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatyme, Tarptautinės buhalterių federacijos Tarptautinių audito ir užtikrinimo standartų valdybos parengtuose ir patvirtintuose tarptautiniuose audito standartuose (toliau – TAS), tarptautiniuose peržiūros užduočių standartuose (toliau – TPUS), tarptautiniuose užtikrinimo užduočių standartuose (toliau –TUUS), tarptautiniuose susijusių paslaugų standartuose (toliau – TSPS), Tarptautinės buhalterių federacijos patvirtintame Buhalterių profesionalų etikos kodekse (toliau – TBF BPEK), verslo apskaitos standartuose, tarptautiniuose apskaitos standartuose, 2019 m. rugsėjo 2 d. VERT nutarimu Nr. O3E-386 „Dėl Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ patvirtintos Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties 6 punkte, 2020 m. rugsėjo 25 d. VERT nutarimu Nr. O3E-855 „Dėl Elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ patvirtintos Elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties 6 punkte nurodytuose kituose teisės aktuose vartojamų sąvokų reikšmes.

 

II skyrius

patikrai taikytini Profesiniai standartai

ir (ar) TAS

 

4. Pagal Energetikos įstatymo 2 straipsnio 34 dalies, Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 3 straipsnio 42 dalies, Energetikos įstatymo Nr. IX-884 2, 4, 8, 15, 16, 161, 19, 191, 22, 23, 241, 25, 26, 28, 31, 32, 34, 341, 36 ir 37 straipsnių pakeitimo ir 9 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymą Nr. XIII-1968 22 straipsnio 11 dalies nuostatas VERT kasmet iki kovo 31 dienos tvirtinamoje ar pratęsiamoje galioti techninėje užduotyje, o atliekant reguliavimo apskaitos sistemos patikrą Energetikos įstatymo 161 straipsnio 3 dalyje, Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 33 straipsnio 11 dalyje nustatytais atvejais VERT tvirtinamoje techninėje užduotyje nurodomi konkretūs TUUS, TPUS, TSPS ir susiję praktiniai nurodymai arba TAS, kuriais vadovaujantis turi būti atliekama reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikra ir (ar) reguliavimo apskaitos sistemos patikra, nustatomi šių patikros paslaugų reikalavimai ir (ar) apimtis.

5. Auditoriai, Audito įmonės atlikdami reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą turi vadovautis VERT kasmet iki kovo 31 dienos patvirtinta ar pratęsta galioti atitinkamai Įmonei ir jos atitinkamam ataskaitiniam laikotarpiui (finansiniams metams) taikytina technine užduotimi, šioje užduotyje nustatytais reikalavimais, reglamentuota apimtimi ir konkrečiais techninėje užduotyje nurodytais profesiniais standartais ir (ar) TAS. Įmonei ir jos atitinkamam ataskaitiniam laikotarpiui (finansiniams metams) taikytina konkreti privaloma ar, kai Įmonei leidžiama pasirinkti vieną iš kelių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrai taikytinų techninių užduočių, konkreti pasirinkta techninė užduotis, ir, kai Įmonei leidžiama pasirinkti taikyti dalį techninėje užduotyje nurodytų patikros procedūrų, pasirinkta techninėje užduotyje nurodytų patikros procedūrų apimtis, Įmonės ir Audito įmonės sutartyje dėl reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros atlikimo nustatoma vadovaujantis VERT nustatytais atitinkamiems ataskaitiniams laikotarpiams taikytinais bendraisiais reikalavimais, ar, kai taikytina, specialiaisiais reikalavimais, ar, kai taikytina, jų išimtimis. Taikytinų reikalavimų ir jų išimčių pavyzdžiai pateikti Rekomendacijų 38, 39, 46, 53, 54 punktuose.

6. Energetikos įstatymo 161 straipsnio 3 dalyje, Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 33 straipsnio 11 dalyje nustatytais atvejais (t. y., kai VERT turi informacijos ar jai kyla pagrįstų įtarimų, kad Įmonės tvarkoma reguliavimo apskaitos sistema neatitinka teisės aktuose įtvirtintų reikalavimų, ar paaiškėja aplinkybių dėl netinkamai vykdomos reguliuojamosios veiklos, VERT motyvuotu sprendimu nustato reikalavimą Įmonei ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo VERT sprendimo priėmimo dienos pagal VERT patvirtintą techninę užduotį atlikti reguliavimo apskaitos sistemos patikrą dėl jos atitikties reguliuojamąją veiklą reglamentuojantiems teisės aktų reikalavimams) auditoriai, Audito įmonės atlikdami reguliavimo apskaitos sistemos patikrą turi vadovautis VERT tokiems atvejams patvirtinta technine užduotimi, šioje užduotyje nustatytais reikalavimais, reglamentuota apimtimi ir konkrečiais techninėje užduotyje nurodytais profesiniais standartais ir (ar) TAS.

 

III skyrius

patikros užduočių tikslai ir rūšys

pagal taikytinus Profesinius standartus ir (ar) TAS

 

7. Auditoriai, Audito įmonės, atlikdami reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą ir (arba) reguliavimo apskaitos sistemos patikrą pagal atitinkamai patikrai taikytinoje VERT patvirtintoje ar pratęstoje galioti techninėje užduotyje, kaip numatyta Rekomendacijų 5 ir 6 punktuose, nurodytus profesinius standartus ir (ar) TAS, kaip pavyzdžiui, gali atlikti vieną ar kelias iš tokių užduočių (konkrečias užduotis ir taikytinus standartus nustato VERT techninėje užduotyje, todėl siekiant atskleisti patikros užduočių tikslus ir pobūdį pagal skirtingų rūšių standartų reikalavimus 7.1–7.4 papunkčiuose pateikiamas ne baigtinis galimų užduočių sąrašas, o tik užduočių pavyzdžiai):

7.1. Įmonės metinių reguliuojamosios veiklos ataskaitų auditą pagal TAS (800-asis TAS (2016 m. persvarstytas) „Specialūs svarstymai – pagal specialios paskirties tvarką parengtų finansinių ataskaitų auditas“);

7.2. Įmonės reguliuojamosios veiklos ataskaitų peržiūrą pagal TPUS (2400-asis TPUS (persvarstytas) „Istorinių finansinių ataskaitų peržiūros užduotys“);

7.3. Įmonės reguliavimo apskaitos sistemos patikros užtikrinimo užduotį pagal TUUS (3000-asis TUUS (persvarstytas) „Užtikrinimo užduotys, išskyrus istorinės finansinės informacijos auditus ar peržvalgas“);

7.4. Įmonės reguliuojamosios veiklos ataskaitų susisijusių paslaugų užduotį (sutartas procedūras) pagal TSPS (4400-asis TSPS).

8.  Atlikęs Įmonės reguliuojamosios veiklos ataskaitų auditą, pagal 800-ojo TAS 11 dalies ir 700-ojo TAS „Nuomonės apie finansines ataskaitas susidarymas ir pateikimas“ 10 dalies reikalavimus auditorius turi pateikti auditoriaus išvadą dėl to, ar Įmonės reguliuojamosios veiklos ataskaitos visais reikšmingais atžvilgiais parengtos pagal jų sudarymo tvarką. Auditorius, atlikdamas auditą pagal TAS ir siekdamas susidaryti nuomonę, ar Įmonės reguliuojamosios veiklos ataskaitos visais reikšmingais atžvilgiais parengtos pagal jų sudarymo tvarką, pagal 200-ojo TAS „Bendrieji nepriklausomo auditoriaus tikslai ir audito atlikimas pagal tarptautinius audito standartus“ 5 dalies nuostatas privalo gauti pakankamą (aukšto lygio) užtikrinimą, kad reguliuojamosios veiklos ataskaitose kaip visumoje nėra reikšmingų iškraipymų dėl apgaulės ar dėl klaidos. Toks užtikrinimas pagal 200-ojo TAS 5 dalies nuostatas gaunamas, kai auditorius surenka pakankamų tinkamų audito įrodymų audito rizikai (rizikai, kad auditorius pareikš neteisingą nuomonę, kai yra reguliuojamosios veiklos ataskaitų reikšmingų iškraipymų) sumažinti iki priimtinai žemo lygio. Audito tikslas pagal 200-ojo TAS „Bendrieji nepriklausomo auditoriaus tikslai ir audito atlikimas pagal tarptautinius audito standartus“ 3 dalies nuostatas yra padidinti numatomų naudotojų pasitikėjimą reguliuojamosios veiklos ataskaitomis. Audito metu pastebėti reguliavimo apskaitos sistemos trūkumai pagal 265-ojo TAS „Už valdymą atsakingų asmenų ir vadovybės informavimas apie vidaus kontrolės trūkumus“ reikalavimus pateikiami Įmonės vadovybei raštu rekomendacijų laiške.

9. Atlikęs Įmonės reguliuojamosios veiklos ataskaitų peržiūrą pagal 2400-ojo TPUS 6, 14, 72– 85 dalių reikalavimus auditorius ataskaitoje pateikia išvadą, kuri pagrįsta jo įgytu ribotu užtikrinimu, ar jis pastebėjo ką nors, kas verstų manyti, kad reguliuojamosios veiklos ataskaitos visais reikšmingais atžvilgiais nėra parengtos pagal jų sudarymo tvarką. Įmonės reguliuojamosios veiklos ataskaitų peržiūra pagal 2400-ojo TPUS 5 dalies nuostatas yra riboto užtikrinimo užduotis. Ribotas užtikrinimas pagal 2400-ojo TPUS 17 dalies f punkto nuostatas yra įgytas užtikrinimo lygis, kai užduoties rizika sumažinama iki užduoties aplinkybėmis priimtino lygio, tačiau, kai ši rizika yra didesnė nei pakankamo užduoties užtikrinimo atveju. Įrodymų rinkimo procedūrų pobūdžio, laiko ir apimties derinys pagal 2400-ojo TPUS 17 dalies f punkto nuostatas Įmonės reguliuojamosios veiklos ataskaitų peržiūros užduoties atveju turi būti bent jau pakankamas, kad auditorius gautų reikšmingą užtikrinimo lygį, kuris reiškia, kad auditorius įgijo tokio lygio užtikrinimą, kuris, tikėtina, padidins numatomų vartotojų pasitikėjimą reguliuojamosios veiklos ataskaitomis. Vykdydamas 2400-ojo TPUS 42 dalyje nustatytą pareigą laiku informuoti vadovybę ar, jeigu būtina, už valdymą atsakingus asmenis apie visus dalykus, kurie, auditoriaus profesiniu sprendimu yra labai svarbūs ir verti vadovybės ar, jeigu būtina, už valdymą atsakingų asmenų dėmesio, auditorius turėtų informuoti Įmonės vadovybę apie peržiūros metu pastebėtus reguliavimo apskaitos sistemos trūkumus ir (arba) auditoriaus rekomendacijas dėl reguliavimo apskaitos sistemos tobulinimo.

10. TUUS, vadovaujantis Tarptautinės audito ir užtikrinimo standartų valdybos Tarptautinių kokybės kontrolės, audito, užtikrinimo ir susijusių paslaugų standartų pratarmės 6 dalimi, turėtų būti taikomi kitoms nei istorinės finansinės informacijos užtikrinimo užduotims. Tokiai užduočiai galėtų būti priskirtina reguliavimo apskaitos sistemos patikros užtikrinimo užduotis. Užtikrinimo užduotis pagal 3000-ojo TUUS 12 dalies a punkto nuostatas yra užduotis, kurią atliekantis auditorius siekia gauti pakankamai tinkamų įrodymų, kad galėtų pareikšti išvadą, kuri padidintų numatomų vartotojų, išskyrus atsakingą šalį, pasitikėjimą reguliavimo apskaitos sistemos informacija. Visos užtikrinimo užduotys pagal 3000-ojo TUUS 12 dalies a) punkto i) papunkčio nuostatas skirstomos į dvi grupes:  pakankamo užtikrinimo užduotis (t. y. užduotis, kurią atliekantis auditorius užduoties aplinkybėmis sumažina užduoties riziką iki priimtino lygio, kad galėtų pateikti auditoriaus išvadą, kurią auditorius formuluoja taip, kad ji atspindėtų auditoriaus nuomonę apie reguliavimo apskaitos sistemos (į)vertinimo pagal taikomus reikalavimus rezultatą) ir riboto užtikrinimo užduotis (t. y. užduotis, kurią atliekantis auditorius sumažina užduoties riziką iki tokio lygio, kuris priimtinas užduoties aplinkybėmis, tačiau rizika išlieka didesnė nei pakankamo užtikrinimo užduoties metu ir tuo remdamasis jis pareiškia išvadą apie tai, ar atlikęs procedūras arba gavęs įrodymų jis pastebėjo dalyką (-us), kuris verčia jį manyti, kad reguliavimo apskaitos sistemos informacija yra reikšmingai iškraipyta). Pagal 3000-ojo TUUS 12 dalies a punkto nuostatas per riboto užtikrinimo užduotį atliktų procedūrų pobūdis, atlikimo laikas ir apimtis skiriasi nuo procedūrų, kurias būtina atlikti per pakankamo užtikrinimo užduotį, tačiau numatomas gauti tokio lygio užtikrinimas, kuris, auditoriaus profesiniu sprendimu, yra reikšmingas, ir kuris padidintų numatomų vartotojų pasitikėjimą reguliavimo apskaitos sistemos informacija iki tokio lygio, kuris yra gerokai didesnis nei nereikšmingas.

11. 4400-asis TSPS pagal jo 2 dalies nuostatas yra skirtas atlikti užduotims, susijusioms su finansine informacija, tačiau jame gali būti pateikta naudingų nuorodų atlikti užduotis, susijusias su nefinansine informacija, su sąlyga, kad auditoriui pakanka žinių apie nagrinėjamą dalyką ir egzistuoja priimtini kriterijai, kuriais galima pagrįsti pastebėjimus. Įmonės reguliuojamosios veiklos ataskaitų susijusių paslaugų užduoties (sutartų procedūrų) tikslas pagal 4400-ojo TSPS 4 dalies nuostatas yra auditoriui atlikti audito pobūdžio procedūras, dėl kurių auditorius, Įmonė ir visos atitinkamos trečiosios šalys (reguliuojamosios veiklos ataskaitų atveju VERT nustato užduoties reikalavimus ir apimtį techninėje užduotyje) susitarė, ir pateikti ataskaitą apie faktinius pastebėjimus. Pagal 4400-ojo TSPS 5 dalies nuostatas auditorius, atlikęs sutartų procedūrų užduotį, pateikia ataskaitą apie faktinius sutartų procedūrų pastebėjimus ir nepareiškia jokio užtikrinimo – vietoj to, ataskaitos naudotojai įvertina ataskaitoje auditoriaus pateiktas procedūras ir pastebėjimus ir, vadovaudamiesi auditoriaus atliktu darbu, patys padaro išvadas.

 

IV skyrius

AUDITO ĮMONIŲ PAREIGA ĮDIEGTI PATIKROS UŽDUOTIMS TAIKOMĄ KOKYBĖS KONTROLĖS SISTEMĄ

 

12. 1-asis tarptautinis kokybės kontrolės standartas „Audito įmonių, atliekančių finansinių ataskaitų auditą ir peržiūrą bei vykdančių kitas užtikrinimo ir susijusių paslaugų užduotis, kokybės kontrolė“ (toliau – 1-asis TKKS), vadovaujantis Tarptautinės audito ir užtikrinimo standartų valdybos Tarptautinių kokybės kontrolės, audito, užtikrinimo ir susijusių paslaugų standartų pratarmės 23 dalimi, taikytinas visoms profesinėms paslaugoms, kurios teikiamos pagal Tarptautinės buhalterių federacijos Tarptautinių audito ir užtikrinimo standartų valdybos patvirtintus profesinius standartus ir (ar) TAS. Pagal 1-ojo TKKS 1 dalį šiame standarte yra nagrinėjama Audito įmonės atsakomybė už savo finansinių ataskaitų audito ir peržiūrų bei kitų užtikrinimo ir susijusių paslaugų užduočių kokybės kontrolę.

13. Vadovaujantis Rekomendacijų 12 punkte nurodyta 1-ojo TKKS 1 dalies nuostata ir įgyvendinant Rekomendacijų 14-17 punktuose nurodytų 1-ojo TKKS reikalavimus Audito įmonės sukurta, palaikoma ir dokumentuota kokybės kontrolės sistema turi apimti visas patikros užduočių rūšis, kurios atliekamos pagal Tarptautinės audito ir užtikrinimo standartų valdybos patvirtintus Rekomendacijų 7 punkte nurodytus profesinius standartus ir (ar) TAS.

14. Audito įmonės tikslas pagal 1-ojo TKKS 11 dalį yra sukurti ir palaikyti kokybės kontrolės sistemą, kuri suteiktų pakankamą užtikrinimą, kad Audito įmonė ir jos personalas atitinka profesinius standartus, taikomus teisinius bei priežiūros reikalavimus ir kad Audito įmonės ar užduoties partnerių pateikiamos ataskaitos yra tinkamos pagal konkrečias aplinkybes.

15. Audito įmonė pagal 1-ojo TKKS 16 dalį turi sukurti ir palaikyti kokybės kontrolės sistemą, apimančią politiką ir procedūras, kuriomis atsižvelgiama į kiekvieną iš šių elementų: vadovaujančiųjų atsakomybę už kokybę Audito įmonėje (18-19 dalys); atitinkamus etikos reikalavimus (20-25 dalys); santykių su klientais ir konkrečių užduočių prisiėmimą ir tęsimą (26-28 dalys); žmogiškuosius išteklius (29-31 dalys); užduočių atlikimą (32-47 dalys); stebėseną (48-56 dalys).

16. Audito įmonė pagal 1-ojo TKKS 17, 57-59 dalis turi dokumentuoti savo politiką ir procedūras bei supažindinti Audito įmonės personalą su jomis.

17. Patikros užduotims taikomi užduočių dokumentavimo, galutinių užduoties bylų sudarymo užbaigimo, užduoties dokumentų konfidencialumo, saugaus laikymo, vientisumo, pasiekiamumo ir atkūrimo, užduoties dokumentų išsaugojimo reikalavimai, reglamentuoti 1-ojo TKKS 45-47 dalyse. Pagal 1-ojo TKKS A54 dalį įstatymais ar kitais teisės aktais gali būti nustatyti terminai, per kuriuos turi būti baigtos rengti konkrečių tipų užduočių galutinės užduoties bylos ir tuo atveju, jei įstatymais ar kitais teisės aktais tokie terminai nenustatyti, Audito įmonė turi nustatyti terminus, kurie atspindėtų poreikį laiku sudaryti galutines užduoties bylas (audito atveju, pavyzdžiui, toks terminas paprastai būna ne vėliau kaip 60 dienų po auditoriaus išvados datos).

 

V skyrius

AUDITORIŲ IR AUDITO ĮMONIŲ PAREIGA ATLIEKANT PATIKRĄ LAIKYTIS PROFESINĖS ETIKOS PRINCIPŲ

 

18. Audito įmonė, auditorius, vykdydami profesinę veiklą, teikdami užtikrinimo ir kitas susijusias paslaugas, pagal Audito įstatymo 13 straipsnio 4 dalies, 37 straipsnio 2 dalies reikalavimus privalo laikytis TBF BPEK nustatytų profesinės etikos principų.

19. Audito įmonė pagal 1-ojo TKKS 20 dalį turi įdiegti politiką ir procedūras, skirtas suteikti jai pakankamą užtikrinimą, kad Audito įmonė ir jos personalas atitinka etikos reikalavimus.

20. Pagal TBF BPEK 110.1A1 ir R110.2 dalis, patikrą atliekantis auditorius privalo laikytis visų šių pagrindinių profesinės etikos principų:

20.1. sąžiningumo – visuose profesiniuose ir verslo santykiuose būti doram ir sąžiningam;

20.2. objektyvumo – neleisti, kad šališkumas, interesų konfliktas ar pernelyg didelė kitų asmenų įtaka paveiktų jo profesinius ar verslo sprendimus;

20.3. profesinės kompetencijos ir tinkamo atidumo:

20.3.1. pasiekti ir išlaikyti tokį profesinių žinių ir kompetencijos lygį, kuris užtikrintų, kad klientui ar darbdaviui būtų teikiama aukšto lygio profesinė paslauga, pagrįsta šiuolaikiniais techniniais ir profesiniai standartais bei atitinkamais įstatymais;

20.3.2. veikti kruopščiai ir laikytis galiojančių techninių ir profesinių standartų;

20.4. konfidencialumo – pasirūpinti profesinių ir verslo santykių metu gautos informacijos;

20.5. profesionalaus elgesio – laikytis atitinkamų įstatymų ir kitų teisės aktų ir vengti bet kokio elgesio, apie kurį auditorius žino ar turi žinoti, kad tai gali diskredituoti auditoriaus profesiją.

21. Remiantis TBF BPEK nuostatomis, patikrą atliekančiam auditoriui gali kilti įvairių grėsmių nesilaikyti pagrindinių profesinės etikos principų.

22. Rekomendacijų 21 punkte nurodytos grėsmės nesilaikyti pagrindinių principų, remiantis TBF BPEK 120.6 A3 dalimi, priskirtinos vienam ar keliems iš šių tipų:

22.1. savanaudiškų interesų grėsmė – tai grėsmė, kad finansiniai ar kiti interesai netinkamai paveiks patikrą atliekančio auditoriaus profesinį sprendimą arba elgesį;

22.2. savikontrolės grėsmė – tai grėsmė, kad patikrą atliekantis auditorius netinkamai įvertins ankstesnio sprendimo rezultatus arba auditoriaus ar kito Audito įmonėje dirbančio asmens, kuriuo patikrą atliekantis auditorius pasitikės priimdamas sprendimą savo pareigų vykdymo metu, veiklą;

22.3. atstovavimo grėsmė – tai grėsmė, kad patikrą atliekantis auditorius rems Įmonės arba samdančios organizacijos poziciją tiek, kad bus suabejota patikrą atliekančio auditoriaus objektyvumu;

22.4. familiarumo grėsmė – tai grėsmė, kad dėl ilgalaikių arba artimų santykių su Įmone arba samdančiąja organizacija patikrą atliekantis auditorius bus pernelyg palankus jų interesams arba laikys jų darbą priimtinu;

22.5. įbauginimo grėsmė – tai grėsmė, kad patikrą atliekantis auditorius bus atgrasytas veikti objektyviai dėl faktinio arba numanomo spaudimo, įskaitant bandymus netinkamai paveikti patikrą atliekantį auditorių.

23. Remiantis TBF BPEK 120.6 A4 dalimi, bet kuri aplinkybė gali sukelti daugiau nei vieną grėsmę, o bet kuri grėsmė gali paveikti daugiau nei vieno pagrindinio profesinės etikos principo laikymąsi.

24. Patikrą atliekantis auditorius turi taikyti konceptualią tvarką, kad nustatytų, įvertintų ir pašalintų grėsmes nusižengti pagrindiniams principams, kaip nustatyta TBF BPEK R120.3 dalyje. Vadovaujantis TBF BPEK 120.1 dalimi, TBF BPEK reglamentuotos konceptualios tvarkos taikymas turėtų sulaikyti patikrą atliekančius auditorius nuo išvados, kad konkreti situacija gali būti leidžiama vien tik dėl to, kad ji nėra konkrečiai uždrausta TBF BPEK.

25. Patikrą atliekantis auditorius, kaip numatyta TBF BPEK 120.2 dalyje, taikydamas TBF BPEK reglamentuotą konceptualią tvarką:

25.1. nustato pagrindinių principų įgyvendinimo grėsmes;

25.2. įvertina nustatytas grėsmes;

25.3. taiko apsaugos priemones grėsmėms pašalinti ar sumažinti iki priimtino lygio.

26. Patikrą atliekantis auditorius, kaip numatyta TBF BPEK R120.5 dalyje, taikydamas TBF BPEK reglamentuotą konceptualią tvarką turi:

26.1. priimti profesinius sprendimus;

26.2. išlikti dėmesingas naujai informacijai, faktams ir aplinkybėms;

26.3. naudoti nusimanančios ir informuotos trečiosios šalies testą, aprašytą TBF BPEK 120.5 A4 dalyje.

27. Audito įmonėje dirbančiam atsakingam už patikrą paskirtam auditoriui taikomi TBF BPEK 2 dalies – „Dirbantys buhalteriai profesionalai“ reikalavimai. Auditoriui, kuris audito veikla verčiasi savarankiškai, taikomi TBF BPEK 3 dalies – „Praktikuojantys buhalteriai profesionalai“ reikalavimai, išskyrus Rekomendacijų 28 punkte nurodytus atvejus.

28. TBF BPEK R300.5 dalyje numatytais atvejais, kada praktikuojantis buhalteris profesionalas turi laikytis TBF BPEK 2 dalies nuostatų (aplinkybių, kai praktikuojantiems buhalteriams profesionalams taikomos 2 dalies nuostatos, pavyzdžiai pateikti TBF BPEK 300.5 A1 dalyje), auditoriui, kuris audito veikla verčiasi savarankiškai, taikomi TBF BPEK 2 dalies – „Dirbantys buhalteriai profesionalai“ reikalavimai.

29. Rekomendacijų 7.1–7.3 papunkčiuose nurodytoms užduotims taikomi TBF BPEK 4A ir 4B dalyse nustatyti tarptautiniai nepriklausomumo reikalavimai:

29.1. 4A dalis „Nepriklausomumas atliekant audito ir peržiūros užduotis“, kuri pagal  TBF BPEK nuostatas taikoma Rekomendacijų 7.1 ir 7.2 papunkčiuose nurodytoms užduotims;

29.2. 4B dalis „Nepriklausomumas atliekant kitas užtikrinimo užduotis, bet ne audito arba peržiūros užduotis“, kuri pagal TBF BPEK nuostatas taikoma Rekomendacijų 7.3 papunktyje nurodytoms užduotims.

30. Rekomendacijų 7.4 papunktyje nurodytoms užduotims, pagal 4400-ojo TSPS 7 dalies nuostatas, nepriklausomumas nėra būtina sąlyga, išskyrus atvejus, kai užduoties ar nacionalinių standartų sąlygose ar tiksluose nurodytas reikalavimas, kad auditorius laikytųsi TBF BPEK išdėstytų nepriklausomumo reikalavimų. Kai auditorius, atlikdamas Rekomendacijų 7.4 papunktyje nurodytas užduotis, nėra nepriklausomas, pagal 4400-ojo TSPS 7 dalį teiginys apie to, kad auditorius nėra nepriklausomas, poveikį turėtų būti pateiktas ataskaitoje apie faktinius pastebėjimus.

31. Patikrą atliekančiam auditoriui, remiantis TBF BPEK 110.2 A3 dalimi, rekomenduotina dokumentuoti su profesinės etikos principų ir reikalavimų laikymusi susijusio ginčytino klausimo esmę, su juo susijusių aptarimų detales, priimtus sprendimus ir jų pagrindimą.

 

VI skyrius

SUTARTIES DĖL PATIKROS ATLIKIMO SUDARYMAS IR BŪTINOSIOS SĄLYGOS

 

32. audito įmonė, priimdama sprendimus dėl santykių su klientais ir konkrečių patikros užduočių prisiėmimo ir tęsimo, turi vadovautis jos pagal 1-ojo TKKS 26–28 dalių nuostatas įdiegtomis santykių su klientais ir konkrečių užduočių prisiėmimo ir tęsimo politika ir procedūromis, kurios, kaip nustatyta 1-ojo TKKS 26 dalyje, suteiktų pakankamą užtikrinimą, kad Audito įmonė prisiims ir tęs tuos santykius ar užduotis tik tuomet, kai tenkinamos visos šios sąlygos:

32.1. Audito įmonė yra kompetentinga atlikti užduotį ir turi gebėjimų, įskaitant laiką ir išteklius, tai atlikti;

32.2. Audito įmonė gali atitikti atitinkamus etikos reikalavimus;

32.3. Audito įmonė įvertino kliento sąžiningumą ir neturi informacijos, kad galėtų padaryti išvadą, jog klientui trūksta sąžiningumo.

33. Sudarant sutartis dėl patikros užduočių turi būti vadovaujamasi atitinkamai patikrai taikytinoje VERT patvirtintoje ar pratęstoje galioti techninėje užduotyje, kaip numatyta Rekomendacijų 5 ir 6 punktuose, nurodytų profesinių standartų ir (ar) TAS reikalavimais dėl šių užduočių sutarčių sudarymo:

33.1. Rekomendacijų 7.1 papunktyje nurodytų užduočių atveju turi būti vadovaujamasi 210-ojo TAS „Susitarimas dėl audito užduočių sąlygų“ reikalavimais;

33.2. Rekomendacijų 7.2 papunktyje nurodytų užduočių atveju turi būti vadovaujamasi 2400-ojo TPUS 29-41 dalių reikalavimais;

33.3. Rekomendacijų 7.3 papunktyje nurodytų užduočių atveju turi būti vadovaujamasi 3000-ojo TUUS 21-30 dalių reikalavimais;

33.4. Rekomendacijų 7.4 papunktyje nurodytų užduočių atveju turi būti vadovaujamasi 4400-ojo TSPS 9-12 dalių reikalavimais.

34. audito įmonė dėl patikros paslaugų teikimo dalyvaudama viešųjų pirkimų konkurse, turi įvertinti viešųjų pirkimų dokumentuose pateiktų sąlygų atitiktį taikomų profesinių standartų ir (ar) TAS reikalavimams ir, esant neatitikimų, teikti pastabas ir pasiūlymus Viešųjų pirkimų įstatymo ir kitų viešuosius pirkimus reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.

35. Sudarydama sutartis dėl patikros paslaugų Audito įmonė visais atvejais turi užtikrinti, kad sutartyje dėl patikros paslaugų būtų aiškiai apibrėžtas sutarties dalykas nurodant konkrečias reguliuojamosios veiklos ataskaitas, reguliavimo apskaitos sistemas, jų apimamą ataskaitinį laikotarpį, techninę užduotį, pagal kurią atliekama patikra, ir šioje užduotyje nurodytus taikomus profesinius standartus ir (ar) TAS.

36. Jei patikros paslaugų rūšis, dėl kurių teikimo Įmonė kreipėsi į Audito įmonę, neatitinka taikomoje techninėje užduotyje nurodytų reikalavimų, apimties, techninėje užduotyje nurodytų taikomų profesinių standartų ir (ar) TAS, Audito įmonė, siekdama, kad būtų išvengta poreikio atlikti pakartotinę patikrą dėl atliktos patikros neatitikties taikomos techninės užduoties reikalavimams, turi apie tokią situaciją aiškiai informuoti Įmonę.

37. Audito įmonė, sudariusi kelerių metų sutartis dėl patikros paslaugų, kiekvienais metais turi įvertinti, ar sudarytose sutartyse nurodytos patikros paslaugos, joms keliami reikalavimai, apimtis, nurodyti profesiniai standartai ir (ar) TAS atitinka aktualiu laikotarpiu taikytinoje VERT patvirtintoje ar pratęstoje galioti techninėje užduotyje nurodytus patikrai keliamus reikalavimus, apimtį, profesinius standartus ir (ar) TAS, ir esant poreikiui inicijuoti reikiamus sudarytų sutarčių pakeitimus.

 

VIi skyrius

REKOMENDACIJOS DĖL 4400-ojo TSPS taikymo atliekant Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą PAGAL VERT 2019 m. rugsėjo 2 d. nutarimu Nr. O3E-386 patvirtintĄ TECHNINĘ UŽDUOTĮ

 

38. 2019 m. rugsėjo 2 d. VERT nutarimu Nr. O3E-386 „Dėl Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ patvirtinta Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninė užduotis (2019 m. rugsėjo 2 d. VERT nutarimu Nr. O3E-386 „Dėl Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ patvirtinta Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninė užduotis ir vėlesni jos pratęsimai (toliau šiame skyriuje – Techninė užduotis) pagal jos 1 punkto nuostatas skirta Įmonės reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrai atlikti Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 161 straipsnio 1 dalyje ir Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 33 straipsnio 9 dalyje nustatyta tvarka.

39. Ataskaitinis laikotarpis (finansiniai metai), kurio reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikra turi būti atliekama vadovaujantis Rekomendacijų 38 punkte nurodyta Technine užduotimi nurodytas VERT nutarimuose patvirtinti Techninę užduotį ir pratęsti jos galiojimą. Pavyzdžiui, pagal 2019 m. rugsėjo 2 d. VERT nutarimo Nr. O3E-386 „Dėl Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ 2 ir 3 punktų nuostatas Techninė užduotis taikoma Įmonės 2019 metų ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų) reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrai ir energetikos įmonių, kurių finansiniai metai nesutampa su kalendoriniais metais, 2019–2020 metų ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų) reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrai, VERT 2020 m. kovo 31 d. nutarimo Nr. O3E-262 „Dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2019 m. rugsėjo 2 d. nutarimu Nr. O3E-386 „Dėl Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ patvirtintos Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties galiojimo pratęsimo“ 1 punktu, 2.1 ir 2.2 papunkčiais Techninės užduoties galiojimas pratęstas Įmonės 2020 metų ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų) reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrai ir energetikos įmonių, kurių finansiniai metai nesutampa su kalendoriniais metais, 2020–2021 metų ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų) reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrai.[1]

40audito įmonei, auditoriui atliekant Rekomendacijų 38 punkte nurodytą patikrą taikomi Techninės užduoties 3 punkte nustatyti patikros atlikimo reikalavimai, apimtis ir taikytini profesiniai standartai, t. y.: Audito įstatymas, 4400-asis TSPS, Įmonės patvirtintas Reguliavimo apskaitos sistemos laisvos formos aprašas (toliau – RAS aprašas), Techninė užduotis ir jos 3.1-3.12 papunkčiuose nurodyti taikytini teisės aktai atsižvelgiant į sektorių, kuriame veikia Įmonė.

41. Sutartyje dėl Rekomendacijų 38 punkte nurodytos patikros atlikimo apibrėžiant sutarties dalyką turi būti nurodyta:

41.1. konkrečios reguliuojamosios veiklos ataskaitos, kurių patikra atliekama, jų ataskaitinis laikotarpis (finansiniai metai);

41.2. Techninė užduotis, pagal kurią atliekama patikra, ir kurioje pateikiamos konkrečios patikros procedūros, jų apimtis, taikytini profesiniai standartai, t. y. 4400-asis TSPS, ir ataskaitos apie faktinius pastebėjimus forma;

41.3. užduoties tikslas, pobūdis, įskaitant tai, kad atliktos procedūros nebus auditas ar peržvalga, ir kad atitinkamai užtikrinimas nebus pareikštas;

41.4. kitos sąlygos pagal 4400-ojo TSPS 9–12 dalių reikalavimus, išskyrus apribojimą platinti ataskaitą apie faktinius pastebėjimus (pagal 4400-ojo TSPS aiškinamąją 1 dalį „Taikymas valstybiniame sektoriuje“ valstybiniame sektoriuje tiems, kurie susitarė dėl atliktinų procedūrų, ataskaitos platinimas gali būti neapribotas).

42. Reguliuojamosios veiklos ataskaitos, reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros ataskaita, reguliavimo apskaitos sistemos patikros ataskaita, išskyrus konfidencialią informaciją, pagal Energetikos įstatymo 161 straipsnio 2 dalies ir Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 33 straipsnio 10 dalies nuostatas yra viešos ir skelbiamos Įmonės interneto svetainėje arba VERT interneto svetainėje, jeigu Įmonė, neturi savo interneto svetainės.

43. Rekomendacijų 38 punkte nurodytos patikros užduotims taikytinos Rekomendacijų V ir IV skyrių nuostatos, reglamentuojančios Audito įmonės pareigas įdiegti patikros užduotims taikomą kokybės kontrolės sistemą, Audito įmonės, auditoriaus pareigas atliekant patikrą laikytis TBF BPEK profesinės etikos principų.

44. Audito įmonei, už patikrą paskirtam atsakingam auditoriui įgyvendinant Techninės užduoties 5 punkto reikalavimus nepriklausomumui, TBF BPEK nesant numatytų specialių reikalavimų sutartų procedūrų (ne užtikrinimo) užduotims, rekomenduotina vadovautis 4A dalies „Nepriklausomumas atliekant audito ir peržiūros užduotis“ reikalavimais.

45. Rekomendacijų 38 punkte nurodytos patikros metu pagal 4400-ojo TSPS 15 dalį patikrą atliekantis auditorius turi atlikti sutartas procedūras ir naudoti surinktus įrodymus kaip pagrindą ataskaitai apie faktinius pastebėjimus parengti. Sutartos procedūros, kurios turi būti atliktos patikros metu, yra nurodytos Techninės užduoties 1 priede.

46. Rekomendacijų 38 punkte nurodytos patikros metu turi būti atliktos visos Techninės užduoties 1 priede nurodytos patikros procedūros, jei VERT nutarime, kuriuo Techninė užduotis tvirtinama, pakeičiama ar jos galiojimas pratęsiamas nenurodyta kitaip. Pavyzdžiui, VERT 2019 m. rugsėjo 2 d. nutarimo Nr. O3E-386 „Dėl Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ 4 punkte ir VERT 2020 m. kovo 31 d. nutarimo Nr. O3E-262 „Dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2019 m. rugsėjo 2 d. nutarimu Nr. O3E-386 „Dėl Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ patvirtintos Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties galiojimo pratęsimo“ 2.3 papunktyje nustatyta išimtis, kad geriamojo vandens tiekėjų ir (ar) nuotekų tvarkytojų, teikiančių geriamojo vandens tiekimo ir (ar) nuotekų tvarkymo paslaugas mažiau kaip 150 vartotojų ir abonentų, 2019 metų ir 2020 metų ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų) reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikra gali būti atliekama vadovaujantis Technine užduotimi atliekant tik Techninės užduoties 9.6.1, 9.6.2 ir 9.6.3 papunkčiuose nustatytas patikros procedūras ir minėtiems nurodytiems geriamojo vandens tiekėjams ir (ar) nuotekų tvarkytojams pateikiant auditoriui tik Techninės užduoties 8.1.1, 8.1.2, 8.1.3, 8.1.6 ir 8.1.7 papunkčiuose nurodytus dokumentus.

47. Rekomendacijų 38 punkte nurodytos patikros metu Techninės užduoties 1 priede nurodytos patikros procedūros turi būti atliekamos vadovaujantis šiame priede pateiktais nurodymais, t. y. patikros metu:

47.1 nekeičiama Techninės užduoties 1 priede nurodytų procedūrų apimtis, pobūdis (kaip pavyzdžiui, jei 1 priede nurodytos procedūros Nr. 1.1.1. „Ataskaitinio ir praėjusio ataskaitinio laikotarpių duomenų palyginimas“ atveju reikalaujama visiems reikšmingiems (šilumos, vandens ir suskystintos naftos dujų sektoriams didesnis nei 20 proc. pokytis vertinamas kaip reikšmingas; elektros ir dujų sektoriams didesnis nei 10 proc. pokytis vertinamas kaip reikšmingas) pajamų ir sąnaudų pokyčiams pateikti Įmonės paaiškinimus, detalizuojančius pokyčių priežastis, auditorius patikros metu negali keisti patikros apimties ir pobūdžio pasirinkdamas tikrinti ne didesnius nei nurodytų dydžių (t. y. lygius nurodytiems procentams ar mažesnius) pagal sektorius pajamų ir sąnaudų pokyčius arba pasirinkdamas tikrinti tik sąnaudų arba tik pajamų pokyčius ir pan.);

47.2. neatliekamos Techninės užduoties 1 priede nenurodytos kitos, papildomos ar tolesnės procedūros (kaip pavyzdžiui, jei 1 priede nurodytos procedūros Nr. 2.2.3. „Perkainotos turto vertės patikrinimas“  b) dalies atveju reikalaujama iš per ataskaitinį laikotarpį perkainotų turto vienetų (išskyrus turto vienetus visiškai priskirtus nereguliuojamajai ir (arba) kitai reguliuojamajai veiklai) atrinkti 10 vienetų, kurių perkainota vertė didžiausia, ir 10 vienetų atsitiktine tvarka  bei patikrinti, ar ilgalaikio materialiojo (nematerialiojo) turto sąraše pateikti perkainojimo duomenys sutampa su buhalterinės apskaitos duomenimis, auditorius patikros metu nustatęs ilgalaikio materialiojo (nematerialiojo) turto sąraše pateiktų perkainojimo duomenų neatitikimų buhalterinės apskaitos duomenims neturi plėsti pagal minėtus nurodymus taikytos atrankos ar nagrinėti nesutapimo priežasčių ir pan., paaiškinimus dėl nustatytų skirtumų (turto vienetų lygmeniu) pateikia Įmonė);

47.3. neatliekami iš Techninės užduoties 1 priede nurodytų procedūrų gautų rezultatų vertinimai, profesiniai sprendimai nepriimami (kaip pavyzdžiui, jei 1 priede nurodytos procedūros Nr. 2.4.1. „Pirminio turto paskirties identifikavimo patikrinimas“ a) dalies atveju reikalaujama iš tiesiogiai paslaugoms priskiriamo turto sąrašo atsitiktine tvarka atrinkti po 5 turto vienetus kiekvienam verslo vienetui kiekvienoje sistemoje bei pateikti Įmonės paaiškinimus pagrindžiančius turto priskyrimą (kaip nurodyta pastaboje, Įmonė turėtų pagrįsti, kad turtas yra naudojamas konkrečiai paslaugai nurodytoje sistemoje teikti), auditorius patikros metu neturi vertinti gautų Įmonės paaiškinimų pagrįstumo – gauti paaiškinimai pateikiami ataskaitoje apie faktinius pastebėjimus, o vertinimus, ar Įmonės paaiškinimai yra pakankami ir turto priskyrimas tinkamas, atlieka VERT);

47.4. procedūros vykdomos Techninės užduoties 1 priede nurodytu nuoseklumu (1 priede nurodytų procedūrų Nr. 4.1.1. „Darbo užmokesčio sąnaudų suvestinės duomenų patikrinimas“, 5.1.1. „Sąnaudų perkėlimo iš apskaitos registrų patikrinimas“, 5.3.1. „Nepaskirstomųjų sąnaudų patikrinimas, 5.4.1. „Pirminio sąnaudų priskyrimo patikrinimas“ atvejais pateiktos pastabos, kad tam tikros tolesnės 1 priede nurodytos patikrinimo procedūros vykdomos tik esant atsakymui „Taip“);

47.5. pagal atliktų procedūrų rezultatus, surinktus įrodymus nedaromos išvados ir neteikiamas užtikrinimas dėl reguliuojamosios veiklos ataskaitų (atliktų procedūrų rezultatais, surinktais įrodymais grindžiama ataskaita apie faktinius pastebėjimus).

48. Techninės užduoties 1 priede nurodytų patikros procedūrų metu taikant atsitiktinę atranką:

48.1. turi būti vadovaujamasi pateiktais nurodymais dėl atrankos vienetų skaičiaus ir pateikta pastaba, kad tuo atveju, kai aibė, kurioje vykdoma atranka yra mažesnė arba lygi nurodytai atrankos imčiai, tikrinami visi aibės vienetai;

48.2. remiantis 4400-ojo TSPS 2 dalies nuostata, kad taikant šį TSPS auditoriui gali būti naudingos nuorodos į TAS, rekomenduotina vadovautis 530-ojo TAS „Audito atranka“ 8 dalies ir 4 priedo nuostatomis ir imties vienetus atrinkti tokiu būdu, kad kiekvienas atrankos vienetas iš visumos turėtų galimybę būti atrinktas (naudojant atsitiktinių skaičių generatorius, pavyzdžiui, atsitiktinių skaičių lenteles).

49. Atlikus Rekomendacijų 38 punkte nurodytą patikrą, ataskaita apie faktinius pastebėjimus teikiama pagal Techninės užduoties 2 priede nustatytus ataskaitos apie faktinius pastebėjimus formos ir turinio reikalavimus. Vadovaujantis 4400-ojo TSPS 4, 5 dalyse nurodytais ir Rekomendacijų 11 dalyje aprašytais sutartų procedūrų užduoties tikslais (t. y., kad auditorius, atlikęs sutartų procedūrų užduotį, pateikia ataskaitą apie faktinius sutartų procedūrų pastebėjimus ir nepareiškia jokio užtikrinimo – vietoj to, ataskaitos naudotojai įvertina procedūras ir pastebėjimus, auditoriaus pateiktus ataskaitoje, ir, vadovaudamiesi auditoriaus atliktu darbu, patys padaro išvadas), ataskaitoje apie faktinius pastebėjimus neturi būti teikiamas joks užtikrinimas, taip pat turi būti vengiama bet kokių formuluočių, galinčių sudaryti įspūdį, kad šioje ataskaitoje teikiami auditoriaus profesiniai vertinimai ar nuomonė dėl reguliuojamosios veiklos ataskaitų.

50. Audito įmonė, už patikrą paskirtas atsakingas auditorius, vykdydami Techninės užduoties 15 punkto ir 4400-ojo TSPS 14 dalies reikalavimus, turi dokumentuoti dalykus, kurie svarbūs pateikiant įrodymus, pagrindžiančius ataskaitą apie faktinius pastebėjimus ir įrodymus, kad užduotis atlikta vadovaujantis šiuo TSPS ir užduoties sąlygomis.

51. Vadovaujantis 4400-ojo TSPS 2 dalies nuostata, kad taikant šį TSPS auditoriui gali būti naudingos nuorodos į TAS, rekomenduotina vadovautis 230-ojo TAS  „Audito dokumentavimas“ 9, 14, 15, 16 dalių reikalavimais, t. y.:

51.1 dokumentuojant atliktų audito procedūrų pobūdį, atlikimo laiką ir apimtį, registruoti skiriamuosius patikrintų vienetų ar dalykų požymius, kas atliko procedūras ir jų baigimo datą, kas peržiūrėjo procedūras, šios peržiūros datą;

51.2. surinkti patikros dokumentus į patikros užduoties bylą ir po ataskaitos apie faktinius pastebėjimus datos laiku atlikti administracines galutinės patikros užduoties bylos sudarymo procedūras;

51.3. sudarius galutinę patikros užduoties bylą, nepašalinti ir nesunaikinti jokių patikros dokumentų iki jų saugojimo laikotarpio pabaigos (jeigu auditorius, jau sudaręs galutinę patikros užduoties bylą, nusprendžia, kad būtina taisyti esamus patikros dokumentus ar ją papildyti naujais dokumentais, nepriklausomai nuo tokių pataisymų ar papildymų pobūdžio, jis turi dokumentuose nurodyti konkrečias tokių pataisymų ar papildymų priežastis ir kada ir kas atliko bei peržiūrėjo tokius pataisymus ar papildymus).

52. Rekomendacijų 38 punkte nurodytai patikros užduočiai taikomi Rekomendacijų 17 punkte nurodyti dokumentavimo, galutinių užduoties bylų sudarymo užbaigimo, užduoties dokumentų konfidencialumo, saugaus laikymo, vientisumo, pasiekiamumo ir atkūrimo, užduoties dokumentų išsaugojimo reikalavimai reglamentuoti 1-ojo TKKS 45–47 dalyse. Pagal 1-ojo TKKS A54 dalį Audito įmonė jos kokybės kontrolės sistemą reglamentuojančioje politikoje ir procedūrose turi nustatyti galutinių užduoties bylų sudarymo terminus.

 

VIiI skyrius

REKOMENDACIJOS DĖL 800-ojo TAS ir kitų TAS taikymo atliekant Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą PAGAL VERT 2020 m. rugsėjo 25 d. nutarimu Nr. O3E-855 patvirtintĄ TECHNINĘ UŽDUOTĮ

 

53. 2020 m. rugsėjo 25 d. VERT nutarimu Nr. Nr. O3E-855 „Dėl elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo patvirtinta Elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninė užduotis (2020 m. rugsėjo 25 d. VERT nutarimu Nr. Nr. O3E-855 „Dėl elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo patvirtinta Elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninė užduotis ir vėlesni jos pratęsimai toliau šiame skyriuje – Techninė užduotis) pagal jos 1 punkto nuostatas skirta šiame punkte nurodytų energetikos įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrai atlikti Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 161 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka[2], t. y.:

53.1. elektros energijos skirstomųjų tinklų operatoriaus ir gamtinių dujų skirstymo sistemos operatoriaus, aptarnaujančio mažiau kaip 100 tūkst. vartotojų;

53.2. suskystintų naftos dujų veiklą vykdančios įmonės;

53.3. elektros energetikos įmonės, pripažintos turinčia didelę įtaką rinkoje teikiant Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo, patvirtinto VERT 2018 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. O3E-468 „Dėl Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Elektros energetikos įmonių apskaitos aprašas), 9.1.1.5 ir 9.1.2.5 papunkčiuose nurodytą paslaugą ir (ar) teikiančios Elektros energetikos įmonių apskaitos aprašo 9.1.1.7 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytą paslaugą, kurios kaina yra valstybės reguliuojama, kai:

53.3.1. elektros energetikos įmonės faktiškai gautos pajamos per paskutinius trejus metus iš Elektros energetikos įmonių apskaitos aprašo 9.1.1.5, 9.1.1.7, 9.1.2.5 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytų paslaugų sudaro ne daugiau kaip 5 proc. visų trejų metų elektros energetikos įmonės vykdomų veiklų pajamų ir

53.3.2. elektros energetikos įmonė, be Elektros energetikos įmonių apskaitos aprašo 9.1.1.5, 9.1.1.7, 9.1.2.5 ir 9.1.2.7 papunkčiuose ir Techninės užduoties 1.1 papunktyje nurodytų paslaugų, neteikia kitų paslaugų, kurių kaina yra valstybės reguliuojama.

54. Ataskaitinis laikotarpis (finansiniai metai), kurio reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikra turi būti atliekama vadovaujantis Rekomendacijų 53 punkte nurodyta Technine užduotimi, nurodytas VERT nutarimuose patvirtinti Techninę užduotį ir pratęsti jos galiojimą. Pavyzdžiui, pagal 2020 m. rugsėjo 25 d. VERT nutarimo Nr. Nr. O3E-855 „Dėl elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo2.2 papunkčio nuostatas Techninė užduotis taikoma energetikos įmonių, kurių finansiniai metai nesutampa su kalendoriniais metais, 2020–2021 metų ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų) reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikroms.

55audito įmonei, auditoriui atliekant Rekomendacijų 53 punkte nurodytą patikrą taikomi Techninės užduoties 3 punkte nustatyti patikros atlikimo reikalavimai, apimtis ir taikytini profesiniai standartai, t. y.:  Audito įstatymas, 800-asis TAS ir kiti taikytini TAS, kaip tai numato minėtas 800-asis TAS, RAS aprašas, Techninė užduotis bei taikytini teisės aktai atsižvelgiant į sektorių, kuriame veikia Įmonė.

56. audito įmonė, auditorius atlikdami Rekomendacijų 53 punkte nurodytą patikrą ir vadovaudamiesi 800-ojo TAS 9 dalimi privalo laikytis visų patikrai svarbių TAS, kaip numatyta pagal 200-ąjį TAS. Kaip paaiškinta 800-ojo TAS A9 dalyje, vadovaudamasis 200-ojo TAS 14, 18 ir 22–23 dalimis auditorius privalo laikytis: a) atitinkamų etikos reikalavimų, įskaitant reikalavimus užtikrinti nepriklausomumą atliekant finansinių ataskaitų audito užduotis, ir b) visų auditui svarbių TAS; pagal 200-ąjį TAS reikalaujama auditoriaus laikytis visų TAS reikalavimų, nebent, atsižvelgus į konkrečias atliekamo audito aplinkybes, visas TAS nėra taikytinas arba atskiras reikalavimas nėra aktualus, kadangi jis yra sąlyginis, o atitinkama sąlyga neegzistuoja; pagal 200-ąjį TAS išimtinėmis aplinkybėmis auditorius gali nuspręsti, kad būtina nukrypti nuo atitinkamo konkretaus TAS reikalavimo ir atlikti alternatyvias audito procedūras tokio reikalavimo tikslams pasiekti.

57. audito įmonei, auditoriui atliekant Rekomendacijų 53 punkte nurodytą patikrą pagal 800-ojo TAS ir kitų taikytinų TAS reikalavimus taikytinos Techninės užduoties III skyriaus 9 ir 10 punktų nuostatos dėl patikros objekto – reguliuojamosios veiklos ataskaitų, dėl kurių teikiama patikros išvada, taip pat Techninės užduoties III skyriaus 11–17 punktuose pateiktos gairės dėl susipažinimo su visomis reguliuojamosios veiklos ataskaitomis, elektros energetikos ir (ar) gamtinių dujų įmonės, kurios reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikra atliekama, reguliavimo apskaitos sistema ir RAS aprašu, reikšmingumo nustatymo, patikros procedūrų apimties, atrankos taikymo, patikros metu pastebėtų reguliavimo apskaitos sistemos trūkumų ir (arba) auditoriaus rekomendacijų dėl reguliavimo apskaitos sistemos tobulinimo pateikimo elektros energetikos ir (ar) gamtinių dujų įmonės, kurios reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikra atliekama, vadovybei raštu Rekomendacijų laiške ir kitos Techninės užduoties nuostatos.

58. Rekomendacijų 53 punkte nurodytos patikros užduotims taip pat taikytinos Rekomendacijų V ir IV skyrių nuostatos, reglamentuojančios Audito įmonės pareigas įdiegti patikros užduotims taikomą kokybės kontrolės sistemą, Audito įmonės, auditoriaus pareigas atliekant patikrą laikytis TBF BPEK profesinės etikos principų.

59. Audito įmonei, už Rekomendacijų 53 punkte nurodytą patikrą paskirtam atsakingam auditoriui įgyvendinant Techninės užduoties 5 punkto reikalavimus nepriklausomumui taikytini 4A dalies „Nepriklausomumas atliekant audito ir peržiūros užduotis“ reikalavimai.

60. Vadovaujantis Techninės užduoties 18 punktu, Rekomendacijų 53 punkte nurodytos patikros rezultatai turi būti įforminti Rekomendacijų 53 punkte nurodytos patikros išvadoje, parengtoje vadovaujantis 800-ojo ir kitų TAS reikalavimais. Pagal 800-ojo TAS 11 dalį susidarydamas nuomonę ir teikdamas išvadą dėl specialiosios paskirties finansinių ataskaitų auditorius taiko 700-ajame TAS (persvarstytame) nustatytus reikalavimus. Rekomendacijų 1 priede pateikiamas Rekomendacijų 53 punkte nurodytos patikros išvados formos pavyzdys.

 

IX skyrius

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

61. Rekomendacijos taikomos auditoriams, Audito įmonėms atliekant 2019 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių finansinių metų reguliuojamosios veiklos ataskaitų ir (arba) reguliavimo apskaitos sistemos patikras.

62. Rekomendacijos keičiamos, atnaujinamos atsižvelgiant į VERT tvirtinamas ar pratęsiamas galioti technines užduotis dėl reguliuojamosios veiklos ataskaitų ir (arba) reguliavimo apskaitos sistemos patikros.

_________________

 

 


 

Profesinių standartų ir tarptautinių audito

standartų taikymo atliekant reguliuojamosios

veiklos ataskaitų patikrą ir (arba) reguliavimo apskaitos

sistemos patikrą metodinių rekomendacijų

1 priedas

 

Nepriklausomo auditoriaus išvados formos pavyzdys

 

 

NEPRIKLAUSOMO AUDITORIAUS IŠVADA

 

ABC įmonės vadovybei

 

Nuomonė

 

Mes atlikome ABC įmonės (toliau – Įmonė) šių [nurodyti ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų) pabaigos datą] pasibaigusių metų Reguliuojamosios veiklos ataskaitų: [nurodomos patikros objektą sudarančios reguliuojamosios veiklos ataskaitos pagal 2020 m. rugsėjo 25 d. Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – VERT) nutarimu Nr. O3E-855 „Dėl elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo patvirtintos Elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties 10 punkto reikalavimus] (toliau – Reguliuojamosios veiklos ataskaitos), auditą.

 

Mūsų nuomone, čia pridėtos  [nurodyti ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų) pabaigos datą] pasibaigusių metų Reguliuojamosios veiklos ataskaitos visais reikšmingais atžvilgiais teisingai parengtos pagal reguliavimo apskaitos sistemos reikalavimus, išdėstytus [pateikiamos nuorodos į Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos, VERT patvirtintus aktualius aprašus ir metodikas pagal sektorių, kuriame veika įmonė, kaip nurodyta 2020 m. rugsėjo 25 d. Tarybos nutarimu Nr. O3E-855 „Dėl elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo patvirtinta Elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties 3 ir 9 punktuose, Įmonės patvirtintą Reguliavimo apskaitos sistemos laisvos formos aprašą] (toliau – RAS reikalavimai).

 

 

 

Pagrindas nuomonei pareikšti

 

 

 

Auditą atlikome pagal tarptautinius audito standartus (toliau – TAS). Mūsų atsakomybė pagal šiuos standartus išsamiai apibūdinta šios išvados skyriuje „Auditoriaus atsakomybė už Reguliuojamosios veiklos ataskaitų auditą“. Esame nepriklausomi nuo Įmonės pagal Tarptautinių buhalterių etikos standartų valdybos išleistą Buhalterių profesionalų etikos kodeksą (toliau – TBESV kodeksas) ir Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo reikalavimus, susijusius su auditu Lietuvos Respublikoje. Mes taip pat laikomės kitų etikos reikalavimų, susijusių su Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymu ir TBESV kodeksu. Mes tikime, kad mūsų surinkti audito įrodymai yra pakankami ir tinkami mūsų nuomonei pagrįsti.

 

 

 

 

 

Dalyko pabrėžimas – apskaitos principas ir naudojimo apribojimas

 

 

 

Atkreipiame dėmesį į tai, kad čia pridėtos Įmonės Reguliuojamosios veiklos ataskaitos yra parengtos pagal RAS reikalavimus. Šių Reguliuojamosios veiklos ataskaitų pagrindinis naudotojas yra VERT, todėl Reguliuojamosios veiklos ataskaitos gali būti netinkamos naudoti kitais tikslais.

 

Mūsų išvada yra skirta tik Įmonei ir VERT ir neturi būti kitų šalių naudojama kitais tikslais, išskyrus Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytus atvejus. Dėl šio dalyko savo nuomonės nemodifikuojame.

 

Kiti dalykai

 

Įmonė parengė atskiras finansines ataskaitas už [nurodyti ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų) pabaigos datą] pasibaigusius metus pagal [nurodyti taikytą finansinių ataskaitų sudarymo tvarką], apie kurias [nurodyti auditoriaus išvados datą] pateikėme atskirą auditoriaus išvadą, skirtą Įmonės akcininkams.

 

Atlikdami Reguliuojamosios veiklos ataskaitų auditą mes taip pat susipažinome su Įmonės Reguliavimo apskaitos sistema ir [pateikėme Įmonės vadovybei Rekomendacijų laišką dėl audito metu pastebėtų Reguliavimo apskaitos sistemos trūkumų ir mūsų rekomendacijų dėl sistemos tobulinimo. Šie dalykai buvo mūsų apsvarstyti ir neturi papildomos įtakos mūsų pareikštai auditoriaus išvadai apie [nurodyti ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų) pabaigos datą] pasibaigusių metų Įmonės Reguliuojamosios veiklos ataskaitas] [nepastebėjome Reguliavimo apskaitos trūkumų bei neturėjome rekomendacijų dėl sistemos tobulinimo, todėl Įmonės vadovybei nepateikėme Rekomendacijų laiško].

 

Vadovybės ir už valdymą atsakingų asmenų atsakomybė už reguliuojamosios veiklos ataskaitas

 

Vadovybė yra atsakinga už šios Reguliuojamosios veiklos ataskaitų parengimą pagal RAS reikalavimus ir tokią vidaus kontrolę, kokia, vadovybės nuomone, yra būtina Reguliuojamosios veiklos ataskaitoms parengti be reikšmingų iškraipymų dėl apgaulės ar klaidos.

 

Rengdama šias Reguliuojamosios veiklos ataskaitas, vadovybė privalo įvertinti Įmonės gebėjimą tęsti veiklą ir, jei būtina, atskleisti dalykus, susijusius su veiklos tęstinumu ir veiklos tęstinumo apskaitos principo taikymu, išskyrus tuos atvejus, kai vadovybė ketina likviduoti Įmonę ar nutraukti veiklą arba neturi kitų realių alternatyvų, tik taip pasielgti.

 

Už valdymą atsakingi asmenys privalo prižiūrėti Įmonės Reguliuojamosios veiklos ataskaitų rengimo procesą.

 

 

Auditoriaus atsakomybė už Reguliuojamosios veiklos ataskaitų auditą

 

 

 

Mūsų tikslas yra gauti pakankamą užtikrinimą dėl to, ar Reguliuojamosios veiklos ataskaitos kaip visuma nėra reikšmingai iškraipytos dėl apgaulės ar klaidos, ir išleisti auditoriaus išvadą, kurioje pateikiama mūsų nuomonė. Pakankamas užtikrinimas – tai aukšto lygio užtikrinimas, o ne garantija, kad reikšmingą iškraipymą, jeigu jis yra, visada galima nustatyti per auditą, kuris atliekamas pagal TAS. Iškraipymai, kurie gali atsirasti dėl apgaulės ar klaidos, laikomi reikšmingais, jeigu galima pagrįstai numatyti, kad atskirai ar kartu jie gali turėti didelės įtakos vartotojų ekonominiams sprendimams, priimamiems remiantis Reguliuojamosios veiklos ataskaitomis.

 

Atlikdami auditą pagal TAS, viso audito metu priėmėme profesinius sprendimus ir laikėmės profesinio skepticizmo principo. Mes taip pat:

 

·     nustatėme ir įvertinome Reguliuojamosios veiklos ataskaitų reikšmingo iškraipymo dėl apgaulės arba klaidų riziką, suplanavome ir atlikome procedūras kaip atsaką į tokią riziką ir surinkome pakankamų tinkamų audito įrodymų mūsų nuomonei pagrįsti. Reikšmingo iškraipymo dėl apgaulės neaptikimo rizika yra didesnė nei reikšmingo iškraipymo dėl klaidų neaptikimo rizika, nes apgaule gali būti sukčiavimas, klastojimas, tyčinis praleidimas, klaidingas aiškinimas arba vidaus kontrolės nepaisymas;

 

·     supratome su auditu susijusią vidaus kontrolę, kad galėtume suplanuoti konkrečiomis aplinkybėmis tinkamas audito procedūras, o ne tam, kad galėtume pareikšti nuomonę apie Įmonės vidaus kontrolės efektyvumą;

 

·     įvertinome taikomų apskaitos metodų tinkamumą ir vadovybės atliekamų apskaitinių įvertinimų ir vadovybės atskleistos susijusios informacijos pagrįstumą;

 

·     padarėme išvadą dėl vadovybės taikomo veiklos tęstinumo apskaitos principo tinkamumo ir dėl to, ar, remiantis surinktais įrodymais, egzistuoja su įvykiais ar sąlygomis susijęs reikšmingas neapibrėžtumas, dėl kurio gali kilti reikšmingų abejonių dėl Įmonės gebėjimo tęsti veiklą. Jeigu padarome išvadą, kad toks reikšmingas neapibrėžtumas egzistuoja, auditoriaus išvadoje privalome atkreipti dėmesį į susijusius atskleidimus Reguliuojamosios veiklos ataskaitose arba, jeigu tokių atskleidimų nepakanka, turime modifikuoti savo nuomonę. Mūsų išvados pagrįstos audito įrodymais, kuriuos surinkome iki auditoriaus išvados datos. Tačiau būsimi įvykiai ar sąlygos gali lemti, kad Įmonė negalės toliau tęsti savo veiklos;

 

·     įvertinome bendrą Reguliuojamosios veiklos ataskaitų pateikimą, struktūrą ir turinį, įskaitant atskleidimus, ir tai, ar Reguliuojamosios veiklos ataskaitose pateikti pagrindžiantys sandoriai ir įvykiai taip, kad atitiktų teisingo pateikimo koncepciją.

 

Mes, be visų kitų dalykų, informavome už valdymą atsakingus asmenis apie audito apimtį ir atlikimo laiką bei reikšmingus audito pastebėjimus, įskaitant svarbius vidaus kontrolės trūkumus, kuriuos nustatėme audito metu.

 

 

 

 

[Nurodomi Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą atlikusių auditoriaus, audito įmonės, turinčių teisę atlikti finansinių ataskaitų auditą Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo nustatyta tvarka, duomenys: audito įmonės pavadinimas ir pažymėjimo numeris; auditoriaus vardas, pavardė ir pažymėjimo numeris; parašas audito įmonės, auditoriaus vardu; audito įmonės, auditoriaus buveinės adresas; auditoriaus išvados data]

 

 



[1] Pagal VERT 2020 m. kovo 31 d. nutarimo Nr. O3E-262 „Dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2019 m. rugsėjo 2 d. nutarimu Nr. O3E-386 „Dėl Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ patvirtintos Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties galiojimo pratęsimo“ 2.4 papunktį šiame papunktyje nurodytos energetikos įmonės gali priimti sprendimą neatlikti reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros pagal minėtu VERT nutarimu patvirtintą Techninę užduotį, t. y.:

1. elektros energijos skirstomųjų tinklų operatoriai ir gamtinių dujų skirstymo sistemos operatoriai, aptarnaujantys mažiau kaip 100 tūkst. vartotojų;

2. suskystintų naftos dujų veiklą vykdančios įmonės;

3. elektros energetikos įmonės, pripažintos turinčios didelę įtaką rinkoje teikiant Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo, patvirtinto VERT 2018 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. O3E-468 „Dėl Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas), 9.1.1.5 ir 9.1.2.5 papunkčiuose nurodytą paslaugą ir (ar) teikiančios Aprašo 9.1.1.7 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytą paslaugą, kurios kaina yra valstybės reguliuojama, kai:

3.1. elektros energetikos įmonės faktiškai gautos pajamos per paskutinius trejus metus iš Aprašo 9.1.1.5, 9.1.1.7, 9.1.2.5 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytų paslaugų sudaro ne daugiau kaip 5 proc. visų trejų metų elektros energetikos įmonės vykdomų veiklų pajamų ir

3.2. elektros energetikos įmonė be Aprašo 9.1.1.5, 9.1.1.7, 9.1.2.5 ir 9.1.2.7 ir Nutarimo 2.4.1 papunkčiuose nurodytų paslaugų neteikia kitų paslaugų, kurių kaina yra valstybės reguliuojama.

 

[2] Pagal 2020 m. rugsėjo 25 d. VERT nutarimo Nr. Nr. O3E-855 „Dėl elektros energetikos ir gamtinių dujų įmonių reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ 2.3 papunktį šiuo nutarimu patvirtintos Techninės užduoties 1 punkte nurodytos energetikos įmonės, atlikdamos 2020 metų ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų), o kurių finansiniai metai nesutampa su kalendoriniais metais, 2020–2021 metų ataskaitinio laikotarpio (finansinių metų), reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikrą, gali vadovautis VERT 2019 m. rugsėjo 2 d. nutarimu Nr. O3E-386 „Dėl Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros techninės užduoties patvirtinimo“ patvirtinta Reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros technine užduotimi.