AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIUS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS  DIREKTORIAUS 2017 M. KOVO 6 D. ĮSAKYMO NR. V3-11 „DĖL FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO KOKYBĖS PERŽIŪROS ATASKAITOS REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2023 m. birželio 21 d. Nr. V3-16

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo 41 straipsnio 4 dalies 6 punktu, atsižvelgdamas į Audito priežiūros komiteto pateiktą nuomonę, įformintą 2023 m. birželio 6 d. protokolu Nr. A1-4:

1. P a k e i č i u  Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros ataskaitos reikalavimus, patvirtintus Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos  direktoriaus 2017 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. V3-11 „Dėl Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros ataskaitos reikalavimų patvirtinimo“, ir išdėstau juos nauja redakcija (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2023 m. rugsėjo 1 d.

 

 

 

Direktorius                                                                                                                  Audrius Linartas


 

PATVIRTINTA

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir

nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

2017 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. V3-11

(Audito, apskaitos, turto vertinimo ir

nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

2023 m. birželio 21 d. įsakymo Nr. V3-16 

redakcija)

 

 

FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO KOKYBĖS PERŽIŪROS ATASKAITOS REIKALAVIMAI

 

1.  Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros ataskaitos reikalavimai (toliau – Reikalavimai) parengti vykdant Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo (toliau – Įstatymas) 41 straipsnio 4 dalies 6 punkto reikalavimus ir taikytini kartu su Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašu, patvirtintu Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos  direktoriaus 2017 m. balandžio 21  d. įsakymu Nr. V3-21 „Dėl Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Tvarkos aprašas).

2.  Šiais Reikalavimais privalo vadovautis auditoriai kontrolieriai (toliau – kontrolierius) atlikdami atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrą (toliau – peržiūra) ir rengdami peržiūros ataskaitą.

3.  Reikalavimuose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos vartojamos Įstatyme ir Tvarkos apraše.

4.  Atlikęs peržiūrą, kontrolierius turi parengti tikrintos audito įmonės peržiūros ir kiekvieno tikrinto auditoriaus peržiūros ataskaitas.

5.  Rengiamoje peržiūros ataskaitoje kontrolierius nurodo audito įmonės pavadinimą, auditoriaus vardą, o vietoje peržiūrimų audituotų įmonių pavadinimų naudoja per peržiūrą suteiktą kodą.

6.  Audito įmonės peržiūros ataskaita rengiama pagal šių Reikalavimų 1 priede pateiktą formą.

7.  Auditoriaus peržiūros ataskaita rengiama pagal šių Reikalavimų 2 priede pateiktą formą.

8.  Parengta peržiūros ataskaita turi suteikti išsamią ir tikslią informaciją, reikalingą peržiūros rezultatams patvirtinti, drausminėms nuobaudoms skirti ir nurodymams duoti.

9.  Per peržiūrą pagal Tvarkos aprašo reikalavimus kontrolieriaus pildomos anketos ir kiti peržiūros ataskaitoje pateikiamas išvadas pagrindžiantys dokumentai (jų kopijos) turi būti pridedami prie auditoriaus ar audito įmonės peržiūros ataskaitos. Šie dokumentai yra sudėtinė peržiūros ataskaitos dalis.

10.  Kontrolierius aprašo rizika pagrįstą auditų atranką ir nurodo:

10.1. visų atliktų finansinių ataskaitų auditų (toliau – auditas), iš kurių vykdė atranką, skaičių;

10.2. peržiūrai atrinktų auditų skaičių;

10.3. metus, kurių auditas buvo atrinktas peržiūrai;

10.4. Tvarkos aprašo 11 punkte nurodytus veiksnius, į kuriuos atsižvelgiant buvo atrinktos užduotys;

10.5. kitas svarbias aplinkybes.

11.    Nurodydamas per peržiūrą nustatytus trūkumus, kontrolierius:

11.1. nurodo pastabas dėl viso atlikto audito kokybės;

11.2.  nurodo nustatytą trūkumą;

11.3.  nurodo, kokių Įstatymo ar kitų teisės aktų, tarptautinių audito standartų ir kokių konkrečių nuostatų nebuvo laikomasi;

11.4.  nurodo svarbius veiksnius ir aplinkybes, kurios suteiktų informacijos apie nustatytus trūkumus, jų mastą, reikšmingumą ir pagrįstų kontrolieriaus teiginius;

11.5.  nurodo tikrintų užduočių, kuriose nustatytas konkretus trūkumas, skaičių;

11.6.  nurodo, ar nustatyti audito atlikimo trūkumai turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams;

11.7. nurodo, ar trūkumas laikytinas pakartotiniu. Trūkumas laikytinas pakartotiniu, jei, pavyzdžiui, per peržiūrą pakartotinai (atsižvelgiant į ankstesnės peržiūros, tikrinimo ir (arba) tyrimo rezultatus) nustatomas tapačių ar analogiškus reikalavimus nustatančių Įstatymo, kitų teisės aktų, tarptautinių audito standartų nuostatų nesilaikymo atvejis.

12.     Nustatęs, kad per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir ( arba) tyrimą buvo nustatyta trūkumų, peržiūros ataskaitoje kontrolierius:

12.1.  nurodo, kokių trūkumų buvo nustatyta, kokių Įstatymo ar kitų teisės aktų, tarptautinių audito standartų konkrečių nuostatų nebuvo laikomasi;

12.2.  nurodo, ar nustatyti trūkumai turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams;

12.3. nurodo, kokių veiksmų buvo imtasi dėl per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatytų trūkumų ištaisymo ir rekomendacijų įgyvendinimo;   

12.4.  nustatęs trūkumų, kurie pagal savo pobūdį galėtų būti pakartotiniai, tačiau, kontrolieriaus manymu, tokiais nelaikytini, nurodo ir aplinkybes, dėl kurių trūkumai nelaikytini pakartotiniais.

13.     Kontrolierius, per peržiūrą nustatęs trūkumų, teikia rekomendacijas dėl nustatytų trūkumų šalinimo. Rekomendacijose kontrolierius nurodo, kokių veiksmų turi imtis auditorius ir (ar) audito įmonė, kad nustatyti trūkumai būtų ištaisyti ir kad jų nebūtų kartojama. Pavyzdžiui, kontrolierius gali pateikti gaires, kaip gerinti audito atlikimą ar audito įmonės veiklą tų sričių, kuriose buvo nustatyti trūkumai, nurodyti auditoriui sritis, į kurias jis sutelktų dėmesį tobulindamas profesinę kvalifikaciją. Jei konkrečių trūkumų nenustatyta, kontrolierius peržiūros ataskaitoje gali pateikti rekomendaciją siekti efektyvesnės audito įmonės kokybės valdymo sistemos.

14.     Peržiūros ataskaita turi būti pasirašyta paprastu parašu arba elektroniniu parašu peržiūrą atlikusio kontrolieriaus.

 

_____________________

 

part_d842bdccb6964d30b0f38a2fc0723e85_end


 

Finansinių ataskaitų audito kokybės

peržiūros ataskaitos reikalavimų

1 priedas

 

 

(Audito įmonės peržiūros ataskaitos forma)

 

AUDITO ĮMONĖS PERŽIŪROS ATASKAITA

 

______________

(sudarymo data)

____________

(sudarymo vieta)

 

Audito įmonės pavadinimas: _______

 

A. Bendroji dalis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Aprašoma audito įmonės veikla ir pateikiama einamųjų finansinių metų informacija:

o audito įmonės darbuotojų skaičius, išskiriamas auditorių, auditoriaus padėjėjų ir kitų darbuotojų skaičius;

o veiklos pajamos, išskiriamos pajamos iš ne viešojo intereso įmonių audito, pajamos iš užtikrinimo ir kitų susijusių paslaugų, taip pat minėtų pajamų sudaroma dalis procentais;

o atliktų auditų skaičius, išskiriami konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditai ir kitų įmonių, įstaigų, organizacijų, kuriose pagal teisės aktų reikalavimus auditas yra privalomas, auditai.

·    Jei peržiūra yra atlikta pagal skundą, nurodomi skunde pateikti faktai.

·    Kada paskutinį kartą buvo atlikta audito įmonės peržiūra, tikrinimas.

·    Auditų atrankos aprašymas, veiksniai, pagal kuriuos auditai buvo atrinkti peržiūrai.

·    Informacija apie auditorius, kurių peržiūros neatliktos ir to priežastis.

·    Jei atliekant peržiūrą buvo pasitelktas ekspertas, jo vardas, pavardė, atstovaujama institucija, sritis, dėl kurios buvo klausta eksperto nuomonės.

·    Atliekant peržiūrą dalyvavę Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir (arba) Lietuvos auditorių rūmų Kokybės kontrolės komiteto atstovai, jei jų buvo deleguota, ir (arba) kiti audito įmonės darbuotojai nei auditą atlikę auditoriai.

·    Pateikiama kita aktuali informacija.

 

B.  Įstatymo ir kitų teisės aktų laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių nustatyta teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokios Įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatos nebuvo vykdomos.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių audito įmonė ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos audito įmonei dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

C.  Pastabos dėl audito kokybės valdymo sistemos audito įmonėje.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Trumpas audito įmonės kokybės valdymo sistemos apibūdinimas. Audito įmonės kokybės valdymo sistemos apibūdinimas turėtų apimti:

 

o Siekiant įgyvendinti kokybės valdymo sistemos pagrindinius komponentus – audito įmonės rizikos vertinimo procesą, valdyseną ir vadovavimą, atitinkamus etikos reikalavimus, santykių su klientais ir konkrečių užduočių prisiėmimą bei tęsimą, užduočių atlikimą, išteklius, informaciją ir komunikaciją, stebėsenos ir taisymo procesą – numatytų procedūrų aprašymą ir konkrečias taikytas procedūras.

o Siekiant užtikrinti kokybės valdymo sistemos veikimą ir nuolatinę kontrolę, nurodyti audito įmonės paskirtą asmenį ar asmenis, kuris (-ie) prisiimtų: a) galutinę atsakomybę ir atskaitomybę už kokybės valdymo sistemą; b) atsakomybę už kokybės valdymo sistemos veikimą, c) atsakomybę už konkrečių kokybės valdymo sistemos aspektų veikimą, įskaitant nepriklausomumo reikalavimų laikymąsi ir stebėsenos ir taisymo procesą; nurodant dokumento datą ir paskyrusį asmenį.

o Taikomų užduoties kokybės peržiūros politikų arba procedūrų aprašymą. Šiame aprašyme turėtų būti nurodoma bent ši informacija:

○○ paskutinės atliktos užduoties kokybės peržiūros data, jos rezultatai;

○○ įmonės politikos arba procedūros ir jose nustatytų tinkamumo būti užduoties peržiūrą atliekančiu asmeniu, kriterijų vertinimas;

○○ įmonės politikos arba procedūros ir jose nustatytų kriterijų, pagal kuriuos sprendžiama, ar užduoties kokybės peržiūra turi būti atliekama, vertinimas;

○○ įmonės nustatytų užduoties kokybės peržiūros politikos arba procedūrų laikymosi vertinimas.

○ Taikomo stebėsenos ir taisymo proceso aprašymą. Šiame aprašyme turėtų būti nurodoma bent ši informacija:

○○ taikomas stebėsenos ir taisymo procesas, jo pobūdis, laikas ir apimtis;

○○ ankstesnių stebėsenų procedūrų data, jų rezultatai;

○○ įmonės paskirto už stebėseną atsakingo asmens kompetencijos, gebėjimų, objektyvumo vertinimas;

○○ įmonės nustatytų stebėsenos ir taisymo proceso laikymosi ir veikimo vertinimas;

○○ atliekant stebėseną, nustatytų trūkumų ir pastebėjimų įvertinimo procedūrų vertinimas;

○○ atsakų į nustatytus trūkumus ir pastebėjimų parengimo bei taikymo vertinimas;

○○ asmens, kuriam priskirta atsakomybė už stebėsenos ir taisymo procesą, komunikavimo asmeniui, kuriam priskirta galutinė atsakomybė ir atskaitomybė, tinkamumo vertinimas;

○○ nuolatinio komunikavimo apie stebėsenos ir taisymo procesą vertinimas. 

 

·    Kokių atliekant audito įmonės peržiūrą nustatyta audito kokybės valdymo sistemos trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių konkrečių tarptautinių audito standartų ar kitų teisės aktų nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių audito įmonė ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos audito įmonei dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

D. Profesinės etikos principų laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant audito įmonės peržiūrą nustatyta profesinės etikos principų laikymosi trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių konkrečių Įstatymo straipsnių nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatytas profesinės etikos principų nesilaikymas, kokių priemonių audito įmonė ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos audito įmonei dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

E.  Auditui panaudotų išteklių kokybės ir kiekybės, už auditą gauto atlyginimo įvertinimas.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant audito įmonės peržiūrą nustatyta išteklių (žmogiškųjų, technologinių, intelektinių, paslaugų teikėjų teikiamų) panaudojimo ir atlyginimo už auditą trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių konkrečių Įstatymo, tarptautinių audito standartų ar kitų teisės aktų nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Ar panaudoti ištekliai (žmogiškieji, technologiniai, intelektiniai, paslaugų teikėjų teikiami) turėjo įtakos atlikto audito trūkumams.

·    Per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių audito įmonė ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

F.  Galutinis kontrolieriaus vertinimas.

 

G. Kitos pastabos ir rekomendacijos.

 

 

Auditorius kontrolierius            ____________________                  _____________________

(parašas)                                                    (vardas ir pavardė)

 

 

_____________________

 

part_4d0de6b96981404abd5c6f0b8e35b28e_end


 

Finansinių ataskaitų audito kokybės

peržiūros ataskaitos reikalavimų

2 priedas

 

 

(Auditoriaus atlikto audito peržiūros ataskaitos forma)

 

AUDITORIAUS ATLIKTO AUDITO PERŽIŪROS ATASKAITA

 

______________

(sudarymo data)

____________

(sudarymo vieta)

 

Auditoriaus vardas ir pavardė: _______

 

A. Bendroji dalis.

Šioje dalyje nurodoma:

·    Auditoriaus darbo laikotarpis audito įmonėje, einamaisiais finansiniais metais auditoriaus atliktų ne viešojo intereso auditų skaičius, išskiriama konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditai ir kitų įmonių, įstaigų, organizacijų, kuriose pagal teisės aktų reikalavimus auditas yra privalomas, auditai. Nurodoma, ar auditorius yra audito įmonės dalyvis, partneris.

·    Jei peržiūra yra atlikta pagal skundą, nurodomi skunde pateikti faktai.

·    Auditų atrankos aprašymas, veiksniai, pagal kuriuos auditai buvo atrinkti peržiūrai.

·    Kada paskutinį kartą buvo atlikta auditoriaus peržiūra.

·    Jei atliekant peržiūrą buvo pasitelktas ekspertas, jo vardas, pavardė, atstovaujama institucija, sritis, dėl kurios buvo klausta eksperto nuomonės.

·    Atliekant peržiūrą dalyvavę Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir (arba) Lietuvos auditorių rūmų Kokybės kontrolės komiteto atstovai, jei jų buvo deleguota, ir (arba) kiti audito įmonės darbuotojai nei auditą atlikęs auditorius.

·    Pateikiama kita aktuali informacija.

 

B.  Įstatymo ir kitų teisės aktų laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant auditoriaus peržiūrą nustatyta teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokios Įstatymo ar kitų teisės aktų nuostatos nebuvo vykdomos.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių auditorius ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos auditoriui dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

C.  Tarptautinių audito standartų laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant auditoriaus peržiūrą nustatyta konkretaus tarptautinio audito standarto reikalavimų vykdymo trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių konkrečių tarptautinių audito standartų pastraipų nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti tarptautinių audito standartų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių auditorius ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos auditoriui dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

D. Profesinės etikos principų laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant auditoriaus peržiūrą nustatyta profesinės etikos principų laikymosi trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių Įstatymo straipsnių nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ar tyrimą nustatytas profesinės etikos principų nesilaikymas, kokių priemonių auditorius ėmėsi nustatytiems trūkumams šalinti.

 

E.  Auditui panaudotų išteklių kokybės ir kiekybės, už auditą gauto atlyginimo įvertinimas.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant auditoriaus peržiūrą nustatyta išteklių (žmogiškųjų, technologinių, intelektinių, paslaugų teikėjų teikiamų išteklių) panaudojimo ir atlyginimo už auditą trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių konkrečių Įstatymo, tarptautinių audito standartų ar kitų teisės aktų nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

·    Ar panaudoti ištekliai (žmogiškieji, technologiniai, intelektiniai, paslaugų teikėjų teikiami) turėjo įtakos atlikto audito trūkumams.

·    Kurie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių auditorius ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos auditoriui dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

F.  Galutinis kontrolieriaus vertinimas.

 

G. Kitos pastabos ir rekomendacijos.

 

 

Auditorius kontrolierius              ___________________            _____________________

(parašas)                                                 (vardas ir pavardė)

 

 

__________________

 

part_6dcaccb6c95c4628883b00d42216d462_end