AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS
ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS
CENTRALIZUOTO VIDAUS AUDITO TARNYBOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2022 m. vasario 11 d. Nr. A-84
Naujoji Akmenė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, 28 straipsnio 8 dalimi, 29 straipsnio 8 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 8 straipsnio 3 dalimi, pavyzdiniais Vidaus audito tarnybos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 1291 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. balandžio 14 d. nutarimo Nr. 470 „Dėl Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo įgyvendinimo ir vidaus audito tarnybos pavyzdinių nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo“, Akmenės rajono savivaldybės tarybos 2021 m. gruodžio 28 d. sprendimu Nr.T-267 „Dėl Akmenės rajono savivaldybės administracijos struktūros patvirtinimo“:
1. T v i r t i n u Akmenės rajono savivaldybės administracijos Centralizuoto vidaus audito tarnybos nuostatus (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Akmenės rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 m. sausio 28 d. įsakymą Nr. A-40 „Dėl Akmenės rajono savivaldybės administracijos Centralizuoto vidaus audito skyriaus nuostatų patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Akmenės rajono savivaldybės
administracijos direktoriaus 2022 m. vasario 11 d.
įsakymu Nr. A-84
AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS
CENTRALIZUOTO VIDAUS AUDITO TARNYBOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Akmenės rajono savivaldybės administracijos Centralizuoto vidaus audito tarnybos veiklos nuostatai reglamentuoja Akmenės rajono savivaldybės administracijos Centralizuoto vidaus audito tarnybos (toliau – Tarnyba) veiklos tikslą, uždavinį, funkcijas, teises ir veiklos organizavimą.
2. Tarnyba yra Akmenės rajono savivaldybės administracijos (toliau – Savivaldybės administracija) padalinys, įsteigtas vidaus auditui atlikti.
3. Tarnyba yra tiesiogiai pavaldi ir atskaitinga Akmenės rajono savivaldybės administracijos (toliau – Savivaldybės administracija) direktoriui.
4. Tarnyba yra nepriklausoma nuo vertinamos Savivaldybės administracijos, Savivaldybės, jai pavaldžių ir (arba) atskaitingų viešųjų juridinių asmenų veiklos ir nėra už jas atsakinga. Tarnyba, Tarnybos vadovo, kitų Tarnybos valstybės tarnautojų (toliau − vidaus auditorių) veiklos nepriklausomumas užtikrinamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 10 straipsniu, Vietos savivaldos įstatymo 28 straipsnio 7 dalimi:
4.1. Savivaldybės administracijos direktorius turi užtikrinti Tarnybos vadovo ir vidaus auditorių veiklos ir organizacinį nepriklausomumą ir negali šios valdymo funkcijos perduoti kitiems Savivaldybės administracijos darbuotojams;
4.2. Tarnybai, Tarnybos vadovui, vidaus auditoriui negali būti daromas poveikis, kai yra planuojamas ir atliekamas vidaus auditas ir pateikiami vidaus audito rezultatai;
4.3. kad būtų išsaugotas objektyvumas ir nepriklausomumas, Tarnybos vadovas ir vidaus auditoriai negali dalyvauti Savivaldybės administravimo subjektų, Savivaldybės valdomų įmonių ir Savivaldybės viešųjų juridinių asmenų valdymo organuose, negali dalyvauti rengiant vidaus kontrolės sistemos tobulinimo dokumentų projektus ar kuriant, nustatant ir įgyvendinant Savivaldybės administracijos ir jos padalinių, Savivaldybės valdomų įmonių ir viešųjų juridinių asmenų vidaus kontrolę, įskaitant finansų kontrolę, jos procedūras;
4.4. Tarnybos vadovas ir vidaus auditoriai, siekdami išsaugoti objektyvumą, turi nedalyvauti nustatant ir įgyvendinant Savivaldybės administracijos, Savivaldybei pavaldžių ir (arba) atskaitingų viešųjų juridinių asmenų vidaus kontrolės politiką, tikrinant ir vertinant veiklą, už kurią jis buvo atsakingas mažiau kaip prieš vienerius metus prieš pradėdamas eiti Tarnybos vadovo, vidaus auditoriaus pareigas.
II SKYRIUS
TARNYBOS VEIKLOS TIKSLAS, UŽDAVINYS IR FUNKCIJOS
6. Tarnybos veiklos tikslas − padėti Savivaldybės administracijos direktoriui siekti Savivaldybės administracijos veiklos tikslo (-ų), jam tobulinant Savivaldybės valdymą, rizikos valdymą ir vidaus kontrolę.
7. Tarnybos veiklos uždavinys – atlikti Savivaldybės administracijos, Savivaldybei pavaldžių ir (arba) atskaitingų viešųjų juridinių asmenų vidaus auditą, kurio pagrindiniai uždaviniai yra:
7.2. tirti ir vertinti Savivaldybės administracijos gautų Europos Sąjungos ir (arba) tarptautinės finansinės paramos lėšų panaudojimo administravimą;
7.3. teikti Savivaldybės administracijos direktoriui rekomendacijas dėl Savivaldybės administracijos valdymo, rizikos valdymo ir vidaus kontrolės tobulinimo;
8. Tarnyba, siekdama jai nustatyto veiklos tikslo, atlieka šias funkcijas:
8.1. vertina, kaip Savivaldybės administracija, Savivaldybei pavaldūs ir (arba) atskaitingi viešieji juridiniai asmenys, kurie yra viešojo sektoriaus subjektai:
8.1.4. valdo riziką: nustato, analizuoja rizikos veiksnius ir parenka priemones, kurios sumažintų ir pašalintų neigiamą poveikį viešojo juridinio asmens veiklai;
8.1.5. valdo, naudoja turtą ir disponuoja juo, saugo jį nuo neteisėtų veikų, atlieka turto apskaitą;
8.1.6. užtikrina teikiamos informacijos apie finansinę ir kitą veiklą patikimumą, aktualumą, išsamumą ir teisingumą;
8.2. vertina Savivaldybės administracijos, Savivaldybei pavaldžių ir (arba) atskaitingų viešųjų juridinių asmenų gautų Europos Sąjungos ir (arba) tarptautinės finansinės paramos lėšų panaudojimo administravimą, teikia išvadas ir rekomendacijas dėl jo tobulinimo;
8.4. rengia vidaus audito ataskaitas, kuriose teikia išvadas ir rekomendacijas dėl Savivaldybės administracijos, Savivaldybei pavaldžių ir (arba) atskaitingų viešųjų juridinių asmenų valdymo, rizikos valdymo ir vidaus kontrolės tobulinimo;
8.5. atlieka pažangos stebėjimą: stebi ir vertina, kaip įgyvendinamos vidaus audito ataskaitoje pateiktos rekomendacijos;
8.6. rengia ir teikia konsultacijas Savivaldybės administracijos valdymo, rizikos valdymo ir vidaus kontrolės klausimais Savivaldybės administracijos direktoriui, Administracijos padalinių ir (ar) Savivaldybei pavaldžių ir (arba) atskaitingų viešųjų juridinių asmenų vadovams;
III SKYRIUS
TARNYBOS TEISĖS
9. Tarnyba turi teisę:
9.2. naudotis visa Savivaldybės administracijos, Savivaldybei pavaldžių ir (arba) atskaitingų viešųjų juridinių asmenų sukaupta informacija, reikalinga Tarnybos funkcijoms atlikti;
9.3. gauti iš visų audituojamų subjektų vidaus auditui atlikti reikalingų dokumentų kopijas ir susipažinti su dokumentų originalais;
9.5. tikrinti audituojamų subjektų finansinės ir kitos veiklos dokumentus, turtą, kurį jie valdo, naudoja ir disponuoja juo;
9.6. per 5 darbo dienas nuo rašytinio prašymo pateikimo dienos gauti audituojamų subjektų vadovų ir darbuotojų rašytinius ir (ar) žodinius paaiškinimus;
9.7. gavusi Savivaldybės administracijos direktoriaus sutikimą, pasitelkti atitinkamų sričių specialistus (ekspertus), kai numatoma atlikti specifinių sričių vidaus auditą;
9.8. deleguoti savo atstovus stebėtojo teisėmis dalyvauti Savivaldybės administracijos organizuojamuose pasitarimuose, komisijų ir darbo grupių posėdžiuose;
IV SKYRIUS
TARNYBOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS
13. Tarnybos vadovas:
13.1. atsako už Tarnybos veiklos tikslo pasiekimą, veiklos uždavinio įgyvendinimą ir tinkamą funkcijų atlikimą;
13.3. atlieka kitas Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 11 straipsnyje Tarnybos vadovui nustatytas funkcijas:
13.3.1. savarankiškai organizuoja Tarnybos darbą pagal Savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintus Tarnybos nuostatus;
13.3.2. rengia ir teikia Savivaldybės administracijos direktoriui tvirtinti Vidaus audito metodiką. Ši metodika turi būti parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos finansų ministro patvirtinta pavyzdine vidaus audito metodika, atsižvelgiant į tarptautinius vidaus audito profesinės praktikos standartus;
13.3.3. planuoja Tarnybos veiklą, sudaro ilgalaikius ir metinius Tarnybos veiklos planus. Tarnyba dirba pagal Savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintą Tarnybos veiklos planą.
13.3.4. užtikrina, kad būtų atliekamas vidaus auditas, pateikiami vidaus audito rezultatai ir atliekamas pažangos stebėjimas;
13.3.6. nedelsdamas praneša Savivaldybės administracijos direktoriui apie daromą poveikį, kai yra planuojamas ir (arba) atliekamas vidaus auditas ir (arba) pateikiami vidaus audito rezultatai;
13.3.7. siekdamas išvengti darbų dubliavimo, koordinuoja Tarnybos veiklą ir keičiasi informacija su kitais Savivaldybės administracijos audito vykdytojais;
13.3.8. siūlo Savivaldybės administracijos direktoriui pasitelkti atitinkamų sričių specialistus (ekspertus), kai numatoma atlikti specifinių sričių vidaus auditą;
13.3.9. atsako už atlikto vidaus audito išvadas ir rekomendacijas, įskaitant atvejus, kai yra pasitelkiami atitinkamų sričių specialistai (ekspertai);
13.3.10. turi pateikti Valstybės kontrolei metinio veiklos plano kopiją per 10 dienų po to, kai šį planą patvirtina Savivaldybės administracijos direktorius. Tarnybos metinis veiklos planas turi būti suderintas su Savivaldybės administracijos direktoriumi iki einamųjų metų gruodžio 31 dienos ir jo patvirtintas − iki kitų metų vasario 15 dienos;
13.3.11. kiekvienais metais iki kovo 1 dienos turi parengti ir pateikti Finansų ministerijai, Valstybės kontrolei, Savivaldybės administracijos direktoriui, Akmenės rajono savivaldybės tarybai metinę Tarnybos veiklos ataskaitą pagal finansų ministro nustatytą metinės vidaus audito tarnybos veiklos ataskaitos rengimo ir teikimo tvarką;
13.4. atstovauja Savivaldybės administracijai Tarnybos kompetencijai priskirtais klausimais valstybės institucijose ir įstaigose, tarptautinėse ir kitose organizacijose;
13.5. palaiko profesinius ryšius vidaus audito klausimais su kitų valstybės institucijų ir įstaigų, tarptautinių ir kitų organizacijų atstovais;
14. Tarnybos vadovo nebuvimo darbe laikotarpiu Tarnybos veiklą organizuoja kitas Savivaldybės administracijos direktoriaus nurodytas Tarnybos vidaus auditorius.
15. Tarnybos vidaus auditoriai pavaldūs ir atskaitingi Tarnybos vadovui ir atsako už tinkamą savo funkcijų atlikimą.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Akmenės rajono savivaldybės administracijos
Centralizuoto vidaus audito tarnybos nuostatų
priedas
Vidaus auditorių profesinės etikos principaI
1. Vidaus auditoriai, siekdami, kad būtų pasitikima Centralizuoto vidaus audito tarnybos ir jų veikla, turi laikytis šių profesinės etikos principų:
1.1. sąžiningumo – vidaus auditoriaus sąžiningas elgesys, kuris suteikia pagrindą pasitikėti jo darbu ir pasikliauti jo nuomone. Vidaus auditorius, vadovaudamasis šiuo principu, privalo:
1.1.1. atidžiai ir atsakingai atlikti jam pavestą darbą, nepiktnaudžiauti jam suteiktomis teisėmis ir įgaliojimais;
1.1.2. objektyviai ir teisingai priimti sprendimus, elgtis garbingai ir sąžiningai su savo kolegomis, audituojamais subjektais ir kitais asmenimis visur ir visada;
1.1.3. atlikdamas vidaus auditą, vadovautis Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymu ir jo įgyvendinamaisiais teisės aktais;
1.1.4. nedalyvauti jokioje neteisėtoje veikloje arba nesiimti veiksmų, kurie diskredituotų vidaus auditoriaus vardą arba patį viešąjį juridinį asmenį;
1.2. objektyvumo – vidaus auditoriaus profesinis objektyvumas renkant, vertinant ir pateikiant nuomonę apie audituojamo subjekto valdymą, rizikos valdymą ir vidaus kontrolę. Vidaus auditorius, vadovaudamasis šiuo principu, privalo:
1.2.1. surinkti pakankamai įrodymų pagrįsti savo nuomonei, kuriai nedarytų įtakos asmeniniai jo interesai arba tretieji asmenys;
1.2.2. savarankiškai atlikti vidaus auditą, atsakyti už vidaus audito rezultatus, pareikšti savo motyvuotą nuomonę;
1.2.3. nedalyvauti veikloje, kuri veiktų arba galėtų paveikti jo nešališkumą, kuri galėtų turėti įtakos jo nepriklausomumui ir prieštarautų viešojo juridinio asmens interesams;
1.2.4. deklaruoti savo privačiuosius interesus, susijusius su asmeniniais įsipareigojimais, ir spręsti visus kylančius konfliktus taip, kad nebūtų pažeisti viešieji interesai;
1.2.5. priimti objektyviai ir be išankstinio asmeninio nusistatymo sprendimus, susijusius su atliekamomis vidaus auditoriaus pareigomis;
1.2.7. pranešti vidaus audito tarnybos vadovui arba viešojo juridinio asmens vadovui apie visus atvejus, galinčius sukelti viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktą;
1.3. konfidencialumo – vidaus auditoriaus užtikrinimas, kad vidaus audito metu gauta informacija nebus prarasta, perduota ar atskleista asmenims, neturintiems teisės jos žinoti, be atitinkamo leidimo arba įgaliojimo, išskyrus teisės aktų, reglamentuojančių privalomą informacijos pateikimą, nustatytus atvejus. Vadovaudamasis šiuo principu, vidaus auditorius privalo:
1.3.1. saugoti valstybės ir tarnybos paslaptis, neatskleisti jokios informacijos arba faktų, kuriuos sužinojo atlikdamas vidaus auditoriaus pareigas, išskyrus teisės aktų, reglamentuojančių privalomą informacijos pateikimą, nustatytus atvejus;
1.3.2. nesinaudoti atliekant vidaus auditoriaus pareigas gauta informacija, jeigu yra rizika kilti viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktui;
1.4. profesinės kompetencijos – žinių, įgūdžių ir patirties, reikalingos atliekant vidaus auditoriaus pareigas, pritaikymas ir kompetencija sprendžiant problemas. Vadovaudamasis šiuo principu, vidaus auditorius privalo:
1.4.1. siekti kompetentingo ir sąžiningo vidaus auditoriaus reputacijos, neapsiimti atlikti darbų, kuriems atlikti neturi reikiamų žinių, įgūdžių ir patirties;
1.4.2. sugebėti surinkti, suprasti, apibendrinti, paaiškinti vidaus audito metu surinktą informaciją kaip svarbiausią įrodymų šaltinį;
1.4.3. būti susipažinęs su įstatymais ir jų įgyvendinamaisiais teisės aktais, reglamentuojančiais vidaus auditą ir vidaus kontrolę, apskaitą, mokesčius, turto valdymą, darbo santykius ir kitas audituojamo subjekto veiklos sritis;
1.4.4. būti nepriekaištingos reputacijos, tolerantiškas, pagarbus, palaikyti gerus dalykinius santykius su audituojamame subjekte dirbančiais asmenimis;
2. Vidaus auditorius, naudodamasis jam suteiktomis teisėmis ir įgaliojimais, turi elgtis taip, kad nepažeistų ne tik aukščiau nurodytų profesinės etikos principų, bet ir visuotinai priimtinų moralės normų.