herbas-L_spalvotas

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS BANKO VALDYBOS 2018 M. BIRŽELIO 20 D. NUTARIMO NR. 03-111 „DĖL FINANSŲ MAKLERIO ĮMONIŲ VEIKLOS ORGANIZAVIMO IR INVESTICINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2022 m. liepos 4 d. Nr. 03-101

Vilnius

 

 

Lietuvos banko valdyba nutaria:

1.    Pakeisti Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo ir investicinių paslaugų teikimo taisykles, patvirtintas Lietuvos banko valdybos 2018 m. birželio 20 d. nutarimu Nr. 03-111 „Dėl Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo ir investicinių paslaugų teikimo taisyklių patvirtinimo“:

1.1. pakeisti 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3. Taisyklių teisinis pagrindas – Įstatymo 16, 20 ir 29 straipsniai, Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 4 straipsnio 6 dalis ir 11 straipsnis, Alternatyviųjų kolektyvinio investavimo subjektų valdytojų įstatymo 4 straipsnio 5 dalis. Taisyklės detalizuoja Įstatymo 16 straipsnyje ir II skyriaus trečiajame skirsnyje bei Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 11 straipsnyje nustatytus reikalavimus. Taisyklės įgyvendina 2016 m. balandžio 7 d. Komisijos deleguotąją direktyvą (ES) 2017/593, kuria papildomos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/65/ES nuostatos dėl klientams priklausančių finansinių priemonių ir lėšų apsaugos, produktų valdymo pareigų ir taisyklių, taikomų mokesčių, komisinio atlyginimo arba bet kokios piniginės ar nepiniginės naudos teikimui arba gavimui (toliau – Deleguotoji direktyva), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. balandžio 21 d. Komisijos deleguotąja direktyva (ES) 2021/1269, kuria dėl tvarumo veiksnių integravimo į produktų valdymo pareigų aprašą iš dalies keičiama Deleguotoji direktyva (ES) 2017/593 , taip pat 2021 m. balandžio 6 d. Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijos (toliau – ESMA) Gaires dėl tam tikrų FPRD II atitikties užtikrinimo funkcijos reikalavimų (ESMA35-36-1952)“;

1.2. pakeisti 4.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

4.3vertybinių popierių įsigijimo finansavimo sandoris – kaip tai apibrėžta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2015/2365 dėl vertybinių popierių įsigijimo finansavimo sandorių ir pakartotinio naudojimo skaidrumo 3 straipsnio 11 punkte;“

1.3. pakeisti 4.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

4.4reikalavimus atitinkantis pinigų rinkos fondas – kolektyvinio investavimo subjektas, įsteigtas ir veikiantis pagal Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymą arba kitos valstybės narės teisės aktus, kuriais į tos valstybės narės nacionalinę teisę perkelta 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/65/EB dėl įstatymų ir kitų teisės aktų, susijusių su kolektyvinio investavimo į perleidžiamuosius vertybinius popierius subjektais (KIPVPS), derinimo, arba kuriam taikoma priežiūra ir, jei taikoma, kuriam atitinkama kitos valstybės narės priežiūros institucija yra išdavusi veiklos leidimą pagal tos valstybės narės teisės aktų reikalavimus ir kuris atitinka visas šias sąlygas:“;

1.4. papildyti 4.8 papunkčiu:

4.8. tvarumo veiksniai – kaip tai apibrėžta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2019/2088 dėl su tvarumu susijusios informacijos atskleidimo finansinių paslaugų sektoriuje 2 straipsnio 24 punkte.“;

1.3. pakeisti 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6. Taisyklių 1 punkte nurodyti subjektai (toliau Taisyklėse visi kartu arba kiekvienas atskirai – finansų maklerio įmonė), teikiantys investicines paslaugas ar vykdantys investicinę veiklą, turi laikytis 2016 m. balandžio 25 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2017/565, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos direktyva papildoma nuostatomis dėl investicinių įmonių organizacinių reikalavimų bei veiklos sąlygų ir toje direktyvoje apibrėžtų terminų (toliau – Deleguotasis reglamentas), II skyriuje nustatytų reikalavimų, taip pat Deleguotąją direktyvą ir Deleguotąjį reglamentą įgyvendinančiuose techniniuose reguliavimo standartuose ir techniniuose įgyvendinimo standartuose nustatytų reikalavimų.“;

1.5. pakeisti 62 punktą ir jį išdėstyti taip:

62. Finansų maklerio įmonė turi pakankamai išsamiai identifikuoti galimą kiekvienos finansinės priemonės tikslinę klientų grupę ir nustatyti klientų, kurių poreikius, jiems būdingas savybes ir tikslus, įskaitant su tvarumu susijusius tikslus, atitinka konkreti finansinė priemonė, tipus. Vykdydama šį procesą, finansų maklerio įmonė taip pat turi nustatyti klientų, kurių poreikių, jiems būdingų savybių ir tikslų konkreti finansinė priemonė neatitinka, grupes, išskyrus atvejus dėl finansinių priemonių tvarumo veiksnių. Jei finansų maklerio įmonė bendradarbiauja su kitais subjektais išleidžiant finansinę priemonę, pakanka nustatyti vieną finansinės priemonės tikslinę klientų grupę.“;

1.6. pakeisti 65 punktą ir jį išdėstyti taip:

65. Finansų maklerio įmonė turi nustatyti, ar finansinė priemonė atitinka nustatytos tikslinės klientų grupės poreikius, savybes ir tikslus, įskaitant toliau nurodytų elementų įvertinimą:

65.1. finansinės priemonės rizikos ir grąžos pobūdžio atitiktį tikslinei klientų grupei;

65.2. ar finansinės priemonės struktūrą lemia klientui naudingos savybės, o ne verslo modelis, grindžiamas pelnu, kurį lemia prasti rezultatai klientui;

65.3. atitinkamais atvejais finansinių priemonių tvarumo veiksnių atitiktį tikslinei klientų grupei.“;

1.7. pakeisti 67 punktą ir jį išdėstyti taip:

67. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad teikiant informaciją apie finansinę priemonę jos platintojams, būtų teikiama informacija apie tinkamus finansinės priemonės platinimo kanalus, produkto patvirtinimo procesą ir tikslinės klientų grupės vertinimą, o teikiama informacija būtų pakankamos kokybės, kad platintojai ją suprastų ir galėtų tinkamai rekomenduoti arba parduoti tą finansinę priemonę. Finansinės priemonės tvarumo veiksniai atskleidžiami skaidriai ir platintojams suteikiama aktualios informacijos, kad jie galėtų deramai apsvarstyti su tvarumu susijusius kliento ar potencialaus kliento tikslus.“;

1.8. pakeisti 68 punktą ir jį išdėstyti taip:

68. Finansų maklerio įmonė turi periodiškai peržiūrėti savo pačios išleidžiamas finansines priemones, atsižvelgdamos į visus įvykius, kurie galėtų turėti reikšmingos įtakos rizikai, galinčiai kilti nustatytai tikslinei klientų grupei. Finansų maklerio įmonė turi apsvarstyti ir įvertinti, ar finansinė priemonė ir toliau atitinka tikslinės klientų grupės poreikius, savybes ir tikslus, įskaitant su tvarumu susijusius tikslus, taip pat ar ji toliau platinama tikslinei klientų grupei, ar yra prieinama klientams, kurių poreikių, savybių ir tikslų finansinė priemonė neatitinka.“;

1.9. pakeisti 74 punktą ir jį išdėstyti taip:

74. Finansų maklerio įmonė turi nustatyti tinkamas produktų valdymo priemones, skirtas užtikrinti, kad produktai ir paslaugos, kuriuos ketinama siūlyti arba rekomenduoti klientams, atitiktų nustatytos tikslinės klientų grupės poreikius, savybes ir tikslus, įskaitant su tvarumu susijusius tikslus, o planuojama platinimo strategija būtų tinkama nustatytai tikslinei klientų grupei. Finansų maklerio įmonė turi tinkamai nustatyti ir įvertinti klientams, kuriems ketina skirti daugiausia dėmesio, būdingas aplinkybes ir jų poreikius siekdama užtikrinti, kad klientų interesai nenukentėtų dėl galimo komercinio ar finansavimo spaudimo. Vykdydama šį procesą, finansų maklerio įmonė turi nustatyti klientų, kurių poreikių, savybių ir tikslų produktas ar paslauga neatitinka, grupes, išskyrus atvejus dėl finansinių priemonių tvarumo veiksnių.“;

1.10. pakeisti 80 punktą ir jį išdėstyti taip:

80. Finansų maklerio įmonė turi periodiškai peržiūrėti siūlomus arba rekomenduojamus investicinius produktus ir teikiamas investicines paslaugas, atsižvelgdama į įvykius, kurie galėtų turėti reikšmingos įtakos rizikai, galinčiai kilti nustatytai tikslinei klientų grupei. Finansų maklerio įmonė turi įvertinti, ar produktas arba paslauga ir toliau atitinka nustatytos tikslinės klientų grupės poreikius, savybes ir tikslus, įskaitant su tvarumu susijusius tikslus, ir ar numatyta platinimo strategija tebėra tinkama. Finansų maklerio įmonė turi peržiūrėti nustatytą tikslinę klientų grupę ir (arba) atnaujinti produktų valdymo priemones, jei jai tampa žinoma, jog konkretaus produkto ar paslaugos tikslinė klientų grupė buvo nustatyta netinkamai arba kad tas produktas ar paslauga nebeatitinka nustatytai tikslinei klientų grupei būdingų savybių, pavyzdžiui, produktas tampa nelikvidus arba jo vertė labai kintanti atsižvelgiant į pokyčius rinkoje.“

2. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2022 m. lapkričio 22 d.

 

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                                                                Gediminas Šimkus