VALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA

 

NUTARIMAS

DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS 2013 M. RUGSĖJO 13 D. NUTARIMO NR. O3-367 „DĖL VALSTYBĖS REGULIUOJAMŲ KAINŲ GAMTINIŲ DUJŲ SEKTORIUJE NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2015 m. spalio 1 d. Nr. O3-532

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 punktu, 9 straipsnio 1 ir 3 dalimis, atsižvelgdama į Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūros 2015 m. birželio 15 d. nuomonę Nr. 03/2015 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos sprendimo atitikimo Direktyvos 2009/73/EC, Reglamento (EC) Nr. 715/2009 gairėms bei kitoms susijusioms šios direktyvos bei reglamento nuostatoms“ bei AB „Lietuvos dujos“ 2015 m. spalio 3 d. raštą Nr. 7-291-692, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2015 m. rugsėjo 24 d. pažymą Nr. O5-332 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimo Nr. O3-367 „Dėl Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“, Komisija nutaria:

 

Pakeisti Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodiką, patvirtintą Komisijos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimu Nr. O3-367 „Dėl Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos patvirtinimo“:

1.   Išdėstyti 3 punktą taip:

„3. Metodika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymu, Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymu, Gamtinių dujų tiekimo diversifikavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. lapkričio 7 d. nutarimu Nr. 1354 „Dėl Gamtinių dujų tiekimo diversifikavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Gamtinių dujų apskaitos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2013 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 1-245 „Dėl Gamtinių dujų apskaitos tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais ir atsižvelgiant į 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 715/2009 dėl teisės naudotis gamtinių dujų perdavimo tinklais sąlygų, panaikinančio Reglamentą (EB) Nr. 1775/2005, Europos Komisijos 2013 m. spalio 14 d. reglamentą Nr. 984/2013, kuriuo nustatomas dujų perdavimo sistemų pajėgumų paskirstymo mechanizmų tinklo kodeksas ir papildomas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 715/2009, Europos Komisijos 2014 m. kovo 26 d. reglamentą Nr. 312/2014, kuriuo nustatomas dujų perdavimo tinklų balansavimo kodeksas ir kitus Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimus, Energetikos reguliavimo institucijų bendradarbiavimo agentūros 2015 m. birželio 15 d. nuomone Nr. 03/2015 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos sprendimo atitikimo Direktyvos 2009/73/EC, Reglamento (EC) Nr. 715/2009 gairėms bei kitoms susijusioms šios direktyvos bei reglamento nuostatoms“.

2.   Išdėstyti 17.3.2 papunktį taip:

17.3.2. Įleidimo-išleidimo taškų kainodaros skaičiavimo modelyje kiekvienam dujotiekio segmentui suskaičiuojamos tiesioginės sąnaudos, susijusios su gamtinių dujų perdavimo sistemos atitinkamu segmentu. Perdavimo sistemos operatorius Komisijai atskirai nurodomo tiesiogines ir pagrįstais nešikliais atskirtas netiesiogines sąnaudas tų dujotiekio segmentų (perdavimo sistemos turto vienetų), kuriais išimtinai gali naudotis Lietuvos gamtinių dujų vartotojai (Metodikos 9 priedas).

Kiekvienam dujotiekio segmentui dujų energijos vieneto perdavimo sąnaudos per parą yra suskaičiuojamos padalinant visas metines sąnaudas dujotiekio segmente iš 365, vėliau gautą rezultatą padalinant iš užsakytų pajėgumų per parą šiuo segmentu:

 

                                                                                                                  (8)

 

čia:

UCPSz – sąnaudos dujų energijos vienetui perduoti dujotiekio segmentu z Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą);

TCPSz – dujotiekio segmento visos metinės sąnaudos litais (eurais);

PFPSz – užsakytas arba techninis dujų srautas dujotiekio segmentu z MWh/per parą.“

3.   Išdėstyti 17.4 papunktį taip:

17.4. Skaičiuojamos preliminarios įleidimo ir išleidimo taškų kainų viršutinės ribos, naudojant mažiausių kvadratų metodą, minimizuojant skirtumą tarp visų įleidimo ir išleidimo taškų kainų bei sąnaudų 1 MWh dujų tarp šių taškų perduoti. Skaičiuojant įvertinama metinių leistinų pajamų, išskyrus tiesiogines ir pagrįstais nešikliais atskirtas netiesiogines sąnaudas, sąlygotas dujotiekio segmentų (perdavimo sistemos turto vienetų), kuriais išimtinai gali naudotis Lietuvos gamtinių dujų vartotojai, padalinimo tarp įleidimo ir išleidimo taškų proporcija, kuri bendru atveju yra 20/80. Ši proporcija gali būti keičiama Komisijos motyvuotu sprendimu. Preliminarios įleidimo ir išleidimo taškų kainų viršutinės ribos skaičiuojamos pagal šią formulę, naudojant MS Excel Solver priedą (angl. add-in):

 

                                                               (10)

 

čia:

PTENx – preliminari įleidimo taško x 1 MWh kainos viršutinė riba Lt (Eur), įvertinus metinių leistinų pajamų padalinimo tarp įleidimo ir išleidimo taškų proporciją, Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą);

PTEXy – preliminari išleidimo taško y 1 MWh kainos viršutinė riba Lt (Eur), įvertinus metinių leistinų pajamų padalinimo tarp įleidimo ir išleidimo taškų proporciją Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą);

UCENxEXy – sąnaudos 1 MWh dujų perduoti iš įleidimo taško x į išleidimo tašką y, Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą).

4.   Išdėstyti 17.5 papunktį taip:

„17.5. Standartizuojamos įleidimo ir išleidimo taškų preliminarios kainų viršutinės ribos. Suskaičiuotos preliminarios įleidimo ir išleidimo taškų kainų viršutinės ribos, siekiant užtikrinti perdavimo sistemos operatoriui leistinų pajamų susigrąžinimą, įvertina tik tiesiogiai Metodikos 17.2.3 punkte nurodytos dujotiekio segmentui priskirtas sąnaudas. Netiesioginės sąnaudos pridedamos prie dujotiekių segmentų sąnaudų preliminarių kainų viršutinių ribų standartizavimo metu, o iš Įleidimo-išleidimo taškų kainodaros skaičiavimo modelio eliminuotos tiesioginės ir pagrįstais nešikliais atskirtos netiesioginės sąnaudos, sąlygotos dujotiekio segmentų (perdavimo sistemos turto vienetų), kuriais išimtinai gali naudotis Lietuvos gamtinių dujų vartotojai, priskiriamos vidiniam Metodikos 17.1.2.2 punkte nurodytam išleidimo taškui atliekant skaičiavimus pagal Metodikos 17.7 punkto nuostatas. Standartizuojant preliminarias įleidimo ir išleidimų taškų kainų viršutinės ribas naudojamas standartizavimo daugiklis, kuris suprantamas kaip metinių leistinų pajamų bei preliminarių metinių leistinų pajamų santykis, iš kurio dauginamos preliminarios kainų viršutinės ribos galutinėms kainų viršutinėms riboms nustatyti ir yra skaičiuojamas pagal formulę:

 

                                                                                                                           (11)

 

čia:

nf – standartizavimo daugiklis;

AAR – metinės leistinos perdavimo veiklos pajamos litais (eurais), išskyrus tiesiogines ir pagrįstais nešikliais atskirtas netiesiogines sąnaudas, sąlygotas dujotiekio segmentų (perdavimo sistemos turto vienetų), kuriais išimtinai gali naudotis Lietuvos gamtinių dujų vartotojai, kurios skaičiuojamos pagal formulę:

 

AAR = CL+CDA+CM+CP+CT+CA+CS+CO+CPB-CEL +ROI (Lt (Eur))                                 (12)

 

čia:

CL– gamtinių dujų sąnaudos technologinėms reikmėms, Lt (Eur);

CDA – nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos, Lt (Eur);

CM – remonto, techninės priežiūros ir eksploatavimo sąnaudos, Lt (Eur);

CP – personalo sąnaudos, Lt (Eur);

CT – mokesčių sąnaudos, Lt (Eur);

CA – administracinės sąnaudos, Lt (Eur);

CS – rinkodaros ir pardavimų sąnaudos, Lt (Eur);

CO – kitos paskirstytinos sąnaudos, Lt (Eur);

CPB – pastoviosios balansavimo sąnaudos (perdavimo sistemos operatoriaus patiriamos būtinosios sąnaudos nuolatinei balansavimo veiklai vykdyti), Lt (Eur);

CEL – tiesioginės ir pagrįstais nešikliais atskirtos netiesioginės sąnaudos, sąlygotos dujotiekio segmentų (perdavimo sistemos turto vienetų), kuriais išimtinai gali naudotis Lietuvos gamtinių dujų vartotojai, Lt (Eur); ROI – pagal Metodikos 12.9.1 punktą suskaičiuota perdavimo veiklos investicijų grąža išskyrus perdavimo veiklos investicijų grąžą, sąlygotą dujotiekio segmentų (perdavimo sistemos turto vienetų), kuriais išimtinai gali naudotis Lietuvos gamtinių dujų vartotojai, Lt (Eur);

PAAR – preliminarios leistinos pajamos, suskaičiuotos taikant preliminarias kainų viršutines ribas, Lt (Eur).

Įleidimo ir išleidimo taškų preliminarių kainų viršutinių ribų standartizavimas atliekamas pagal formulę:

 

NTENx = PTENx*nf                                                                                                                   (13)

 

NTEXy = PTEXy*nf                                                                                                                   (14)

 

čia:

nf – standartizavimo daugiklis;

NTENx – standartizuota preliminari įleidimo taško x 1 MWh per parą kainos viršutinė riba, Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą);

NTEXy – standartizuota preliminari išleidimo taško y 1 MWh per parą kainos viršutinė riba, Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą);

PTENx – preliminari įleidimo taško x 1 MWh per parą kainos viršutinė riba, Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą);

PTEXy – preliminari išleidimo taško y 1 MWh per parą, kainos viršutinė riba, Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą).“

5.   Išdėstyti 17.7 papunktį taip:

„17.7. Galutinės įleidimo ir išleidimo taškų kainų viršutinės ribos suskaičiuojamos pagal formules:

 

Tp, rib, ENx = (FUPT+ANTENx)*365                                                                                         (18)

 

Tp, rib, EXy = (FUPT+ANTEXy)*365                                                                                      (19)

 

čia:

T P, rib, ENx – viršutinė kainos riba įleidimo taškui x, Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą);

T P, rib, EXy – viršutinė kainos riba išleidimo taškui y, Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą);

ANTENx – patikslinta standartizuota įleidimo taško preliminari kainos viršutinė riba 1 MWh per parą įleidimo taške x, Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą);

ANTEXy – patikslinta standartizuota išleidimo taško preliminari kainos viršutinė riba 1 MWh per parą išleidimo taške y, Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą);

FUPT – pastovioji vienodo dydžio įleidimo ir išleidimo taškų dedamoji Lt/MWh/parą (Eur/MWh/parą).

Nustatant perdavimo kainos viršutinę ribą vidiniame išleidimo taške, nurodytame Metodikos 17.1.2.2 punkte, papildomai įvertinamos tiesioginės ir pagrįstais nešikliais atskirtos netiesioginės sąnaudos, sąlygotos dujotiekio segmentų (perdavimo sistemos turto vienetų), kuriais išimtinai gali naudotis Lietuvos gamtinių dujų vartotojai.“

6.   Papildyti nauju 17.9.1 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:

„17.9.1 Komisijos nustatytos gamtinių dujų perdavimo paslaugos kainų viršutinės ribos įleidimo bei išleidimo taškuose turi tenkinti sistemos naudotojų nediskriminavimo sąlygą, t. y. vidutinės dujų tarpvalstybiniam transportavimui sukurtų pajėgumų vieneto kainos santykis su vidutinės vidiniams sistemos naudotojams sukurtų pajėgumų vieneto kaina turi būti lygus nuo 0,9 iki 1,1.“

7.   Papildyti nauju 521 punktu ir išdėstyti jį taip:

521. Gamtinių dujų įmonė, Komisijai pateikusi pagrįstas priežastis, skirstymo kainos viršutinę ribą gali diferencijuoti į kitas gamtinių dujų skirstymo kainų grupes nei nurodyta Metodikos 52 punkte, tačiau išlaikant šiame punkte nurodytas faktiškai per metus į gamtinių dujų pristatymo vietą vartotojui skirstomų gamtinių dujų kiekių ribas.“ 

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                            Inga Žilienė