LIETUVOS RESPUBLIKOS Ekonomikos ir inovacijų MINISTRAS

 

įsakymas

DĖL RIZIKOS KAPITALO finansinės PRIEMONĖS

„AKCELERATORIUS 2“ schemos patvirtinimo

 

2021 m. spalio 11 d. Nr. 4-1073

Vilnius

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 11 d. nutarimo Nr. 887 „Dėl uždarosios akcinės bendrovės „Investicijų ir verslo garantijos“ veiklos“ 2.1.6, 2.1.11 ir 3.2 papunkčius,

t v i r t i n u Rizikos kapitalo finansinės priemonės „Akceleratorius 2“ schemą (pridedama).

 

 

 

Ekonomikos ir inovacijų ministrė                                                                    Aušrinė Armonaitė

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

ekonomikos ir inovacijų ministro

2021 m. spalio 11 d. įsakymu Nr. 4-1073

 

 

 

RIZIKOS KAPITALO FINANSINĖS PRIEMONĖS „AKCELERATORIUS 2“ SCHEMA

 

 

Eil.

Nr.

Pagrindiniai elementai

Paaiškinimas

1.

Teisinis pagrindas

1.1.  2014 m. birželio 17 d. Komisijos Reglamentas (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius su visais pakeitimais;

1.2.  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 11 d. nutarimo Nr. 887 „Dėl uždarosios akcinės bendrovės „Investicijų ir verslo garantijos“ veiklos“ 2.1.6, 2.1.11 ir 3.2 papunkčiai;

1.3. 2020 m. gruodžio 30 d. fondų fondo – Inovacijų skatinimo fondo – finansavimo sutartis Nr. 8-360, sudaryta tarp Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir uždarosios akcinės bendrovės Investicijų ir verslo garantijos (toliau – Sutartis).

2.

Rizikos kapitalo finansinei priemonei „Akceleratorius 2“ (toliau – Priemonė) skirta finansavimo suma

Iki 18 000 000 Eur (aštuoniolika milijonų eurų) valstybės biudžeto lėšų.

3.

Priemonės taikymo laikotarpis

Rizikos kapitalo investicijos (toliau – investicijos) pagal Priemonę bus vykdomos Reglamento (ES) Nr. 651/2014 taikymo laikotarpiu.

4.

Vartojamos sąvokos

4.1. Labai maža arba maža įmonė (toliau – MĮ) suprantama, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme (toliau – SVV įstatymas).

4.2. Viena įmone laikoma įmonė, apimanti visas susijusias įmones, kaip apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 I priedo 3 straipsnio 3 dalyje.

4.3. Kitos šioje „Akceleratorius 2“ schemoje (toliau – schema) vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamente (ES) Nr. 651/2014, Lietuvos Respublikos investicijų įstatyme, Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatyme.

5.

Fondo valdytojo atranka

5.1. Uždaroji akcinė bendrovė Investicijų ir verslo garantijos (toliau – INVEGA) atrinks du finansų tarpininkus (toliau kiekvienas atskirai – Fondo valdytojas), kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. rugsėjo 12 d. nutarimo Nr. 910 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatymo ir Lietuvos Respublikos inovacijų skatinimo fondo įstatymo įgyvendinimo“
19–21 punktuose, laikydamasi
Reglamento (ES) Nr. 651/2014 21 straipsnio 12 dalies, 13 dalies b papunkčio, 14 dalies a ir b papunkčių,  o abu finansų tarpininkai įsteigs ir valdys po vieną: 

5.1.1. Priešankstyvosios stadijos fondą (angl. Pre-seed Fund), per kurį įgyvendinama preakceleravimo programa, kurios tikslas – kurti komandas ir verslo idėjas ir kuri apima renginius, skirtus potencialių steigėjų atrankai, komandos kūrimui, verslo idėjos, produkto ar verslo modelio kūrimui, veiklas, susijusias su potencialių steigėjų atranka, komandos kūrimu ir palaikymu, subsidijų teikimą dalyviams, konsultavimą, mentorystę, komandos formavimo, verslo idėjos kūrimo, plėtojimo ir patvirtinimo mokymus, akceleravimo programos, apimančios veiklas, susijusias su įmonės kūrimo, komandos formavimo mokymais, konsultavimu, paskaitomis, teisės, lėšų pritraukimo, viešo idėjų pristatymo, pardavimo, produkto ir kitais verslo kūrimo ir vystymo klausimais, įgyvendinimą, taip pat per šį fondą investuojama į MĮ (toliau – Priešankstyvosios stadijos fondas) ir

5.1.2. Ankstyvosios stadijos fondą (angl. Seed Fund), per kurį investuojama į MĮ (toliau – Ankstyvosios stadijos fondas).

5.2. Fondo valdytojas Priešankstyvosios stadijos fondą ir Ankstyvosios stadijos fondą (toliau abu kartu – Fondas) valdys, nepažeisdamas Reglamento (ES) Nr. 651/2014 21 straipsnio 15 dalies reikalavimų.

6.

Fondo dydis

Fondą sudaro iki 9 000 000 Eur (devyni milijonai eurų) valstybės biudžeto lėšų, Fondo valdytojo lėšos ir pritraukto privataus kapitalo bendra suma.

7.

Privataus kapitalo pritraukimas

Fondo valdytojas valdydamas Fondą turi pritraukti tiek privataus kapitalo lėšų, kad būtų nepažeisti Reglamento (ES) Nr. 651/2014 21 straipsnio 10 dalyje nustatyti reikalavimai ir kad privataus kapitalo lėšos (įskaitant ir Fondo valdytojo lėšas) sudarytų ne mažiau kaip 10 procentų Fondo (įskaitant privataus kapitalo lėšas) sumos.

Iš viso į kiekvieną valdomą Fondą turi būti pritraukta ne mažiau kaip 900  000 Eur (devyni šimtai tūkstančių eurų) privataus kapitalo lėšų, įskaitant ir Fondų valdytojų lėšas.

8.

Tinkamos investicijos

8.1. Priešankstyvosios stadijos fondas investicijas, įskaitant paskesnes investicijas, atlieka į MĮ, kurios atitinka Reglamento (ES) Nr. 651/2014 22 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus.

8.2. Ankstyvosios stadijos fondas pradines investicijas atlieka į MĮ, kurios atitinka Reglamento (ES) Nr. 651/2014 21 straipsnio 5 dalyje nustatytus reikalavimus.

8.3. Ankstyvosios stadijos fondas taip pat gali atlikti paskesnes investicijas į MĮ, kurios atitinka Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2straipsnio 6 dalyje nustatytus kriterijus.

8.4. Investicijos atliekamos nuosavo kapitalo forma, kaip tai apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnio 74 dalyje,  arba kvazinuosavo kapitalo forma, kaip tai apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnio 66 dalyje, laikantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 21 straipsnio 7 ir 8 dalies reikalavimų, taip pat to paties straipsnio 14 dalies c ir d papunkčiuose bei 16 dalies a ir b papunkčiuose nustatytų reikalavimų.

9.

Netinkamos investicijos

Netinkamomis investicijomis iš Fondo laikomos:

9.1. investicijos į sunkumų patiriančias įmones, kaip jos apibrėžtos Reglamento (ES) Nr.  651/2014 2 straipsnio 18 dalyje;

9.2. investicijos, nurodytos Reglamento (ES) Nr. 651/2014 1 straipsnio 2–5 dalyse;

9.3. investicijos į įmones, veikiančias draudžiamuose sektoriuose, nustatytuose Europos plėtros finansinių institucijų suderintame sąraše, patvirtintame Europos plėtros finansinių institucijų 2011 m. rugsėjo mėn., kuris viešai skelbiamas interneto svetainėje https://www.edfi.eu/wp/wp-content/uploads/2021/02/EDFI-Exclusion-List_-September-2011.pdf.

10.

Investicijos dydis vienai įmonei

10.1. Priešankstyvosios stadijos fondo investicijų, įskaitant paskesnes investicijas, į vieną įmonę suma negali viršyti 5 procentų Priešankstyvosios stadijos fondo dydžio ir neturi viršyti Reglamento (ES) Nr. 651/2014 22 straipsnio 3 dalies c punkte ir 5 dalyje nustatytos sumos, atsižvelgiant į Reglamento (ES) Nr. 651/2014 8 straipsnį.

10.2. Ankstyvosios stadijos fondo investicijų, įskaitant paskesnes investicijas, į vieną įmonę suma negali viršyti 20 procentų Ankstyvosios stadijos kapitalo fondo dydžio, įskaitant privataus kapitalo lėšas, ir neturi viršyti Reglamento Nr. (ES) 651/2014 21 straipsnio 9 dalyje nustatytos sumos, atsižvelgiant į Reglamento Nr. 651/2014 8 straipsnį.

10.3. Vertinant investicijos dydį vienai įmonei turi būti laikomasi  Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio 2 dalyje ir 7 straipsnio 1 ir 3 dalyje nustatytos tvarkos.

11.

Fondo valdymo mokestis

11.1. Fondo valdymo mokestis ir jo skaičiavimo metodika bus pateikta Fondo valdytojo, dalyvaujančio Fondų valdytojų atrankoje, verslo plane ir nustatyta sutartyje, sudarytoje tarp Fondų fondo valdytojo ir Fondo valdytojo.

11.2. Priešankstyvosios stadijos fondo valdymo mokestis, tai yra bendra Priešankstyvosios stadijos fondo valdymo mokesčio ir visų Priešankstyvosios stadijos fondo valdymo išlaidų, kurios privalo apimti visas Priešankstyvosios stadijos Fondo veiklos išlaidas, įskaitant ir visus taikytinus mokesčius, suma, negali viršyti 42 procentų Priešankstyvosios stadijos fondo dydžio.

11.3. Ankstyvosios stadijos fondo valdymo mokestis, tai yra bendra Ankstyvosios stadijos fondo valdymo mokesčio ir visų Ankstyvosios stadijos fondo valdymo išlaidų, kurios privalo apimti visas Ankstyvosios stadijos fondo veiklos išlaidas, įskaitant ir visus taikytinus mokesčius, suma, negali viršyti 20 procentų Ankstyvosios stadijos fondo dydžio.

12.

Pelno ir pajamų iš investicijos paskirstymas

12.1. Pajamos iš investicijos Priešankstyvosios stadijos fonde paskirstomos tokiu eiliškumu:

12.1.1. pirmiausia Priešankstyvosios stadijos fondo investuotojai atgaus savo į individualią investiciją investuotas sumas;

12.1.2. pajamos iš investicijų Priešankstyvosios stadijos fonde paskirstomos kiekvienos investicijos atveju taip, kad kiekvienas Priešankstyvosios stadijos fondo investuotojas gautų Fondų fondo valdytojo ir Fondo valdytojo sutartyje nustatytą (bet ne daugiau kaip 6 procentų) metinę pelno dalį, skaičiuojamą nuo individualios investicijos, kuri yra maksimalus Fondų fondo valdytojui skiriamas grąžos dydis (angl. cap);

12.1.3. pelno dalis, likusi paskirsčius Priešankstyvosios stadijos fondo investuotojams metinę pelno dalį, atitenka Fondo valdytojui ir nepriklausomiems privatiems investuotojams pagal Fondo valdytojo verslo plane pateiktą pasiūlymą.

12.2. Pajamos iš investicijų Ankstyvosios stadijos fonde paskirstomos tokiu eiliškumu:

12.2.1. pirmiausia Ankstyvosios stadijos fondo investuotojams iki tol, kol jie visi atgaus savo investuotas sumas;

12.2.2. Ankstyvosios stadijos fondo investuotojai už kiekvienus investavimo metus gauna Fondų fondo valdytojo ir Fondo valdytojo sutartyje nustatytą (bet ne daugiau kaip 6 procentus) metinę pelno dalį nuo savo investuotos sumos, kuri yra maksimalus Fondų fondo valdytojui skiriamas grąžos dydis (angl. hurdle);

12.2.3. pelno dalis, likusi paskirsčius Ankstyvosios stadijos fondo investuotojams metinę pelno dalį, atitenka nepriklausomiems privatiems investuotojams ir Fondo valdytojui pagal Fondo valdytojo verslo plane pateiktą pasiūlymą.

13.

Investavimo teritorija

13.1. Priešankstyvosios stadijos fondo ir Ankstyvosios stadijos fondo rizikos finansų investicijos (pradinės ar paskesnės investicijos) mokėjimo momentu MĮ turi būti įsikūrusios, tai yra būti įsisteigusios, ir veikti Lietuvos Respublikoje arba už Lietuvos Respublikos ribų, bet Europos Sąjungoje, ir turi teikti naudą Lietuvos Respublikai, tai yra kurti darbo vietas Lietuvos Respublikoje ir (arba) gaminti prekes ar teikti paslaugas Lietuvos Respublikoje, ir (arba) didinti jų eksportą, ir (arba) nuo savo vykdomos veiklos mokėti mokesčius, valstybinio socialinio draudimo įmokas ir privalomojo sveikatos draudimo įmokas, ne mažiau kaip 1 metus po kiekvienos rizikos finansų investicijos (pradinės ar paskesnės investicijos) iš Priešankstyvosios stadijos fondo ir Ankstyvosios stadijos fondo arba iki šios investicijos pardavimo ar nurašymo.

13.2. Fondas gali investuoti iki sumos, lygios 100 procentų papildomo finansavimo, pritraukto iš nepriklausomų privačių investuotojų, į MĮ, kurios yra įsikūrusios, tai yra įsisteigusios, ir veikia už Lietuvos Respublikos ribų, bet Europos Sąjungoje, ir nebūtinai teikia naudą Lietuvai, su sąlyga, kad tokios investicijos neviršys 30 procentų visos Fondo į Galutinius naudos gavėjus investuotos sumos.

14.

Valstybės pagalbos sumavimas

Valstybės pagalba, teikiama pagal Priemonę, sumuojama atsižvelgiant į Reglamento (ES) Nr. 651/2014 8 straipsnio nuostatas.

15.

Stebėsena

Fondo valdytojas turi užtikrinti, kad investicijos į MĮ atitiktų Reglamento (ES) Nr. 651/2014 ir schemos nuostatas, ir yra atsakingas už suteiktos valstybės pagalbos registravimą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre, kurio nuostatai patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“, ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2015 m. lapkričio 13 d. nutarimu Nr. 1S-120/2015 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“.

16.

Skaidrumo reikalavimai

Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 9 straipsnio nuostatomis, pagal Reglamento (ES) Nr. 651/2014 III priedą informaciją apie kiekvieną individualios valstybės pagalbos atvejį, kai skirta pagalba viršija 500  000  Eur ribą, Lietuvos Respublikos ekonomikos inovacijų ministerija paskelbia Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo viešos paieškos interneto svetainėje  https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/ per 6 mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos pagal Fondų fondo valdytojo teikiamą mėnesio ataskaitą.

17.

Informacijos ir dokumentų saugojimas

17.1. Informacija ir dokumentai, susiję su valstybės pagalbos teikimu, saugomi 10 metų nuo paskutinės pagalbos suteikimo dienos.

17.2. Asmens duomenų valdytoja INVEGA, juridinio asmens kodas 110084026, buveinės adresas – Konstitucijos pr. 7, 09308 Vilnius, tel.  (8  5) 210 7510, el. paštas info@invega.lt, tvarko su Priemonės įgyvendinimu  susijusius asmens duomenis.

17.3. Įgyvendinant Priemonę, tvarkomi šie asmens duomenys:

17.3.1. Tais atvejais, kai pareiškėjas, pretenduojantis tapti fondo valdytoju (toliau – pareiškėjas), – fizinis asmuo, tvarkomi paraiškoje ir jos prieduose pareiškėjo pateikti asmens duomenys: pareiškėjo vardas, pavardė, asmens kodas, pilietybė, gyvenamosios vietos adresas, telefono ryšio numeris, elektroninio pašto adresas, visos turimos profesinės žinios ir patirtis, pareigos, visa ankstesnė investavimo patirtis, finansinė padėtis paraiškos pateikimo dieną (pareiškėjo gaunamų pajamų dydis ir pajamų gavimo šaltiniai, pareiškėjo turimi visi finansiniai įsipareigojimai, pareiškėjui priklausantis nekilnojamasis turtas ir registruotas kilnojamasis turtas), informacija apie teistumą už nusikaltimus, nurodytus Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, sąsajos pagal turimus sutartinius įsipareigojimus su juridiniais asmenimis.

17.3.2. Pareiškėjo kartu su paraiška pateikti komandos narių asmens duomenys: komandos nario vardas, pavardė, gyvenimo aprašyme  (CV) nurodyti asmens duomenys, visa ankstesnė patirtis ir ryšiai pagal turimus sutartinius įsipareigojimus su tiksliniais rinkos segmentais, visa investavimo patirtis (įskaitant investicijos gavėjo pavadinimą, sandorio tipą, sektorių, geografiją, pagrindines atsakomybės sritis, investuotą sumą ir nuosavybės dalį, investavimo ir pasitraukimo iš investicijų datą, realizuotą arba nerealizuotą vertę, įskaitant investuotos sumos atsipirkimą ir bendrąsias pajamas (bruto ir grynąją vidinę grąžos normą), kai investavimo patirtis yra susijusi su oficialiais fondais, su informacija apie individualius sandorius papildomai pateikiama informacija apie fondo grynąją grąžą, darbo su preakceleravimo programomis, akceleravimo programomis arba akceleravimo fondais patirtis, paraiškos pateikimo dieną gaunamų pajamų dydis ir pajamų gavimo šaltiniai, paraiškos pateikimo dieną turimas nekilnojamasis ir registruotas kilnojamasis turtas, paraiškos pateikimo dieną turimi visi finansiniai įsipareigojimai, rekomendacijas teikiančiųjų telefono ryšio numeriai, informacija, nurodyta Finansų įstaigų įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, sąsajos pagal turimus sutartinius įsipareigojimus su juridiniais asmenimis.

17.3.3. Tais atvejais, kai į Fondą įtraukiamos privataus investuotojo (fizinio asmens) lėšos, tvarkomi pareiškėjo INVEGAI pateikti privataus investuotojo (fizinio asmens) asmens duomenys: investuotojo vardas, pavardė, asmens kodas, pilietybė, gyvenamosios vietos adresas, telefono ryšio numeris, elektroninio pašto adresas, visos profesinės žinios ir patirtis, pareigos, visa ankstesnė investavimo patirtis, informacija apie investavimo dieną gaunamų pajamų dydį ir pajamų gavimo šaltinius, turimus visus finansinius įsipareigojimus, turimą nekilnojamąjį ir registruotą kilnojamąjį turtą, į Fondą investuotos sumos, investuotojo gaunama pelno dalis.

17.3.4. Tais atvejais, kai subsidija suteikiama dalyviui (fiziniam asmeniui), dalyvaujančiam bet kurioje preakceleravimo programos veikloje ar renginyje, tvarkomi šie pareiškėjo INVEGAI pateikti dalyvio asmens duomenys: vardas, pavardė, asmens kodas, gimimo data, dalyvavimas konkrečioje (-iose) preakceleravimo programos veikloje (-se).

17.4. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu. Asmens duomenų tvarkymo tikslas – atrinkti Fondo valdytojus, užtikrinti teisėtą valstybės pagalbos Fondo investicijos gavėjui teikimą, vertinti ir nustatyti pareiškėjo atitiktį Priemonės schemos reikalavimams ir atlikti su nurodyto tikslo įgyvendinimu susijusius veiksmus: tikrinti pareiškėjo ir Fondo valdytojo  pateiktos informacijos tikrumą, rengti statistines suteiktų Fondo investicijų ataskaitas. INVEGA audito tikslais ir gavusi oficialų Europos Sąjungos ir (ar) Lietuvos Respublikos institucijų (Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos ir kitų) prašymą, atitinkantį Reglamento (ES) Nr. 2016/679 reikalavimus, pateikia asmens duomenis kompetentingoms institucijoms. Su Priemonės schemos reikalavimų įgyvendinimu susiję asmens duomenys INVEGOJE tvarkomi, įskaitant saugojimą, 10 metų nuo paskutinės pagalbos suteikimo dienos.

17.5. Asmens duomenys INVEGOJE tvarkomi vadovaujantis INVEGOS generalinio direktoriaus patvirtintomis Asmens duomenų tvarkymo INVEGOJE taisyklėmis. Informacija apie asmens duomenų tvarkymą pateikiama INVEGOS interneto svetainėje www.invega.lt, skiltyje „Asmens duomenų apsauga“. INVEGOS veiksmus ar neveikimą, įgyvendinant Reglamento (ES) Nr. 2016/679 reikalavimus, duomenų subjektas arba duomenų subjekto atstovas turi teisę skųsti Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai arba teismui.

 

____________________________