FINANSINIŲ NUSIKALTIMŲ TYRIMO TARNYBOS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FINANSINIŲ NUSIKALTIMŲ TYRIMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS

RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUs

2017 m. gruodžio 15 d. įsakymO Nr. V-185 „DĖL buhalterinės apskaitos

ar mokesčių konsultavimo paslaugas teikiančioMs įmonėMs ir šias paslaugas savarankiškai teikiantIEMS asmenIMS skirtŲ nurodymŲ, kuriais siekiama užkirsti kelią pinigų plovimui IR (AR) TERORISTŲ FINANSAVIMUI, PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2025 m. vasario 27 d. Nr. V-54

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 4 straipsnio 9 dalimi:

1.PakeičiuFinansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2017 m. gruodžio 15 d. įsakymą Nr. V-185 „Dėl buhalterinės apskaitos ar mokesčių konsultavimo paslaugas teikiančioms įmonėms ir šias paslaugas savarankiškai teikiantiems asmenims skirtų nurodymų, kuriais siekiama užkirsti kelią pinigų plovimui ir (ar) teroristų finansavimui, patvirtinimo“, ir išdėstau nauja redakcija:

 

 

„FINANSINIŲ NUSIKALTIMŲ TYRIMO TARNYBOS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FINANSINĖS APSKAITOS AR MOKESČIŲ KONSULTAVIMO PASLAUGAS TEIKIANTIEMS JURIDINIAMS ASMENIMS IR ŠIAS PASLAUGAS SAVARANKIŠKAI TEIKIANTIEMS ASMENIMS, TAIP PAT ASMENIMS, KURIE, VYKDYDAMI SAVO PAGRINDINĘ VERSLO ARBA PROFESINĘ VEIKLĄ, ĮSIPAREIGOJA TIESIOGIAI ARBA PER KITUS ASMENIS, SU KURIAIS TAS KITAS ASMUO YRA SUSIJĘS, TEIKTI MATERIALINĘ PAGALBĄ, PARAMĄ AR PATARIMUS MOKESČIŲ KLAUSIMAIS SKIRTI NURODYMAI, KURIAIS SIEKIAMA UŽKIRSTI KELIĄ PINIGŲ PLOVIMUI IR (AR) TERORISTŲ FINANSAVIMUI PATVIRTINIMO

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 4 straipsnio 9 dalimi:

1. T v i r t i n u Finansinės apskaitos ar mokesčių konsultavimo paslaugas teikiantiems juridiniams asmenims ir šias paslaugas savarankiškai teikiantiems asmenims, taip pat asmenims, kurie, vykdydami savo pagrindinę verslo arba profesinę veiklą, įsipareigoja tiesiogiai arba per kitus asmenis, su kuriais tas kitas asmuo yra susijęs, teikti materialinę pagalbą, paramą ar patarimus mokesčių klausimais skirtus nurodymus, kuriais siekiama užkirsti kelią pinigų plovimui ir (ar) teroristų finansavimui.

2. S k e l b i u šį įsakymą Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos interneto svetainėje ir Teisės aktų registre.“

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2025 m. kovo 1 d.

 

 

Direktorius                                                                                                                         Rolandas Kiškis

 

 

PATVIRTINTA

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos

prie Lietuvos Respublikos

vidaus reikalų ministerijos direktoriaus

2017 m. gruodžio 15 d. įsakymu Nr. V-185

(Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos

prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų

ministerijos direktoriaus

2025 m. vasario 27 d. įsakymo Nr. V-54

redakcija)

 

 

FINANSINĖS apskaitos ar mokesčių konsultavimo paslaugas teikianTIEMS JURIDINIAMS ASMENIMS ir šias paslaugas savarankiškai teikiantIEMS asmenIMS, taip pat asmenIMS, kurie, vykdydami savo pagrindinę verslo arba profesinę veiklą, įsipareigoja tiesiogiai arba per kitus asmenis, su kuriais tas kitas asmuo yra susijęs, teikti materialinę pagalbą, paramą ar patarimus mokesčių klausimais skirtI nurodymAI, kuriais siekiama užkirsti kelią pinigų plovimui IR (AR) TERORISTŲ FINANSAVIMUI

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Finansinės apskaitos ar mokesčių konsultavimo paslaugas teikiantiems juridiniams asmenims ir šias paslaugas savarankiškai teikiantiems asmenims, taip pat asmenims, kurie, vykdydami savo pagrindinę verslo arba profesinę veiklą, įsipareigoja tiesiogiai arba per kitus asmenis, su kuriais tas kitas asmuo yra susijęs, teikti materialinę pagalbą, paramą ar patarimus mokesčių klausimais skirti nurodymai, kuriais siekiama užkirsti kelią pinigų plovimui ir (ar) teroristų finansavimui (toliau – Nurodymai), taikomi finansinės apskaitos ar mokesčių konsultavimo paslaugas teikiantiems juridiniams asmenims ir šias paslaugas savarankiškai teikiantiems asmenims, taip pat asmenims, kurie, vykdydami savo pagrindinę verslo arba profesinę veiklą, įsipareigoja tiesiogiai arba per kitus asmenis, su kuriais tas kitas asmuo yra susijęs, teikti materialinę pagalbą, paramą ar patarimus mokesčių klausimais (toliau – Asmenys) ir nustato pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevenciją reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų įgyvendinimo Asmenų veikloje tvarką.

2. Šiame dokumente vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, apibrėžtas Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme (toliau – Įstatymas).

3. Asmenys, vykdydami pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones, vadovaujasi Įstatymu, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba) direktoriaus 2017 m. rugsėjo 12 d. įsakymu Nr. V-131 „Dėl Asmens tapatybės dokumento kopijos tvirtinimo ir pateikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktoriaus 2016 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. V-314 „Dėl Techninių reikalavimų kliento tapatybės nustatymo procesui, kai tapatybė nustatoma nuotoliniu būdu, naudojantis elektroninėmis priemonėmis, leidžiančiomis tiesioginio vaizdo perdavimą, patvirtinimo“, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktoriaus 2024 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. V-191 „Dėl Tarptautinių finansinių sankcijų įgyvendinimo Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos reguliavimo srityje priežiūros nurodymų patvirtinimo“ ir šiais nurodymais.

 

II SKYRIUS

pinigų plovimo IR (ar) TERORISTŲ FINANSAVIMO prevencijos priemonĖS

 

4. Asmenys įgyvendina šias pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones:

4.1. kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymas:

4.1.1. nustatymas, ar klientas veikia savo vardu, ar yra kontroliuojamas;

4.1.2. jeigu klientas veikia per atstovą, kliento atstovo tapatybės nustatymas;

4.1.3. kliento – fizinio asmens tapatybės nustatymas;

4.1.4. kliento – juridinio asmens tapatybės nustatymas;

4.1.5. kliento – juridinio asmens naudos gavėjo tapatybės nustatymas;

4.1.6. informacijos apie kliento – juridinio asmens vadovą surinkimas;

4.1.7. informacijos apie kliento – juridinio asmens valdymo struktūrą ir veiklos pobūdį surinkimas;

4.1.8. informacijos apie kliento – fizinio ar juridinio asmens dalykinių santykių tikslą ir numatomą pobūdį surinkimas;

4.1.9. kliento ir naudos gavėjo tapatybės patikrinimas remiantis dokumentais, duomenimis ar informacija, gauta iš patikimo ir nepriklausomo šaltinio;

4.1.10. nuolatinės kliento dalykinių santykių stebėsenos vykdymas;

4.1.11. kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo metu pateiktų dokumentų, duomenų ar informacijos nuolatinis peržiūrėjimas ir atnaujinimas;

4.2. kai neturima galimybių įvykdyti kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo reikalavimus – sandorių nevykdymas, dalykinių santykių neužmezgimas, nutraukimas (išskyrus kai Asmenys vertina savo kliento teisinę padėtį, įskaitant teikiamas konsultacijas dėl teismo proceso pradėjimo arba jo vengimo);

4.3. kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo priemonių taikymas ne tik naujiems, bet ir esamiems klientams;

4.4. įtartinos piniginės operacijos ar sandorio sustabdymas;

4.5. pranešimas apie įtartinas pinigines operacijas ar sandorius;

4.6. pranešimas apie vienkartinį atsiskaitymą su Asmenimis grynaisiais pinigais, jeigu gaunamų grynųjų pinigų suma lygi arba viršija 15 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta;

4.7. sudėtingų ar neįprastai didelių sandorių ir neįprastų sandorių struktūros nagrinėjimas;

4.8. informacijos saugojimas nustatytą laiką;

4.9. už pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimą atsakingų darbuotojų paskyrimas;

4.10. darbuotojų mokymas;

4.11. vidinių sistemų, leidžiančių saugiais kanalais ir užtikrinant visapusišką užklausų konfidencialumą skubiai reaguoti į Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos paklausimus, įdiegimas;

4.12. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai pateiktos informacijos konfidencialumas;

4.13. vidaus politikos ir vidaus kontrolės procedūrų nustatymas;

4.14. informacijos apie Asmenų naudos gavėjus pateikimas Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos (JADIS) tvarkytojui.

 

III SKYRIUS

pinigų plovimo IR (ar) TERORISTŲ FINANSAVIMO prevencijos priemonIŲ ĮGYVENDINIMAS

 

Pirmas Skirsnis

KLIENTO IR NAUDOS GAVĖJO TAPATYBĖS NUSTATYMAS

 

5. Asmenys privalo imtis priemonių ir nustatyti bei patikrinti kliento ir naudos gavėjo tapatybę:

5.1. prieš pradėdamas dalykinius santykius;

5.2. prieš atlikdamas klientų vardu vienkartines ar kelias tarpusavyje susijusias pinigines operacijas arba sudarydamas sandorius, kurių suma lygi arba viršija 15 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta, nesvarbu, ar sandoris atliekamas vienos, ar kelių susijusių operacijų metu, išskyrus atvejus, kai kliento ir naudos gavėjo tapatybė jau yra nustatyta;

5.3. kai kyla abejonių dėl anksčiau gautų kliento ir naudos gavėjo tapatybės duomenų teisingumo ar autentiškumo;

5.4. bet kuriuo kitu atveju, kai kyla įtarimų, kad yra, buvo ar bus vykdoma pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo veika.

6. Asmenys kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymą vykdo vadovaudamiesi Įstatymo 9–15 straipsnių nuostatomis, taikydamas rizikos vertinimu pagrįstą metodą ir naudodamas:

6.1. įprastas kliento tapatybės nustatymo priemones ir procedūras;

6.2. papildomas kliento tapatybės nustatymo priemones ir procedūras sustiprintam kliento tapatybės nustatymui atlikti;

6.3. supaprastintas kliento tapatybės nustatymo priemones ir procedūras supaprastintam kliento tapatybės nustatymui atlikti.

7. Tokiais atvejais, kai Asmenys neturi galimybių įvykdyti šių nurodymų 4.1.1–4.1.10. papunkčiuose nustatytų reikalavimų, Asmenys privalo atlikti keliamos pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo grėsmės įvertinimą, išskyrus atvejus, kai Asmenys vertina savo kliento teisinę padėtį, įskaitant teikiamas konsultacijas dėl teismo proceso pradėjimo arba jo vengimo. Nustatę pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo grėsmę, Asmenys praneša apie įtartiną piniginę operaciją ar sandorį Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai.

 

ANTRAS Skirsnis

SUPAPRASTINTAS KLIENTO TAPATYBĖS NUSTATYMAS

 

8. Jeigu Asmenys  Įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais siekia taikyti supaprastintą kliento tapatybės nustatymą, Asmenys  privalo atlikti rizikos įvertinimą ir turėti įrodymus, kad nustatyta maža pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo rizika. Rizikos vertinimo duomenys saugomi ta pačia tvarka, kaip kiti duomenys, gauti kliento tapatybės nustatymo metu.

9. Asmenys privalo vykdyti nuolatinę kliento dalykinių santykių stebėseną, be kita ko, vertindamas, ar kliento pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo rizika tebėra maža.

 

TREČIAS Skirsnis

SUSTIPRINTAS KLIENTO TAPATYBĖS NUSTATYMAS

 

Politikoje dalyvaujantys fiziniai asmenys

 

10. Kai klientas – fizinis asmuo, ar kliento – juridinio asmens naudos gavėjas yra politikoje dalyvaujantis asmuo, Asmenys  privalo taikyti Įstatymo 14 straipsnio 3 dalyje nustatytas priemones.

11. Asmenys vidaus politikos ir vidaus kontrolės procedūrose nustato, kokias priemones taiko laikotarpiu, kai politikoje dalyvaujantis fizinis asmuo nustoja eiti svarbias viešąsias pareigas iki kol nustatoma, kad tas asmuo nebekelia politikoje dalyvaujantiems fiziniams asmenims būdingos rizikos (ne trumpiau kaip 12 mėnesių). Rizikos vertinimo duomenys saugomi ta pačia tvarka, kaip kiti duomenys, gauti kliento tapatybės nustatymo metu.

 

Didelės rizikos trečiosios valstybės

 

12. Kai klientas – fizinis asmuo, ar kliento – juridinio asmens naudos gavėjas gyvena didelės rizikos trečiojoje valstybėje ar kai klientas – juridinis asmuo yra įsteigtas didelės rizikos trečiojoje valstybėje, Asmenys  privalo taikyti Įstatymo 14 straipsnio 5 dalyje nustatytas priemones.

13. Europos Komisijos didelės rizikos trečiųjų valstybių sąrašas, nustatytas 2016 m. liepos 14 d. Europos Komisijos deleguotuoju reglamentu Nr. 2016/1675, skelbiamas interneto tinklalapio https://eur-lex.europa.eu/.

14. Finansinių veiksmų darbo grupės kovai su pinigų plovimu ir teroristų finansavimu (FATF) didelės rizikos trečiųjų valstybių sąrašas skelbiamas interneto tinklalapio https://www.fatf-gafi.org/.

15.  Asmenys, siekdami įsitikinti, ar sandoriai ar dalykiniai santykiai atliekami su didelės rizikos trečiosiose valstybėse gyvenančiais fiziniais asmenimis ar ten įsteigtais juridiniais asmenimis, privalo patikrinti abu šių nurodymų 13 ir 14 punktuose nurodytus didelės rizikos trečiųjų valstybių sąrašus.

16. Asmenys vidaus politikos ir vidaus kontrolės procedūrose nustato, kokios vienos ar kelių papildomų kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo priemonių savo nuožiūra imasi kylančiai rizikai mažinti, pavyzdžiui:

16.1. gauti papildomą informaciją apie klientą (profesiją, informaciją, prieinamą per viešuosius šaltinius);

16.2. išsiaiškinti, kokios priežastys lėmė sandorius ar dalykinius santykius;

16.3. reikalauti, kad pirmasis mokėjimas būtų atliktas iš kliento vardu kredito įstaigoje, nustačiusioje Įstatymo reikalavimams lygiaverčius reikalavimus ir kompetentingų institucijų prižiūrimoje dėl šių reikalavimų laikymosi, turimos sąskaitos.

17. Jeigu Asmenys taiko Įstatymo 14 straipsnio 5 dalyje nustatytą išlygą Europos Sąjungoje įsisteigusių finansų įstaigų ar kitų įpareigotųjų subjektų filialams ar patronuojamosioms įmonėms, Asmenys privalo atlikti rizikos įvertinimą ir turėti įrodymus, kad nustatyta rizika nėra didelė. Rizikos vertinimo duomenys saugomi ta pačia tvarka, kaip kiti duomenys, gauti kliento tapatybės nustatymo metu.

 

Didesnė pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo rizika

 

18. Kai Asmenys  pagal rizikos vertinimo ir valdymo procedūras nustato didesnę pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo riziką, Asmenys  privalo taikyti Įstatymo 14 straipsnio 5 dalyje nustatytas priemones.

19. Asmenys vidaus politikos ir vidaus kontrolės procedūrose nustato, kokios vienos ar kelių papildomų kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo priemonių savo nuožiūra imasi kylančiai rizikai mažinti, pavyzdžiui:

19.1. gauti papildomą informaciją apie klientą (profesiją, informaciją, prieinamą per viešuosius šaltinius);

19.2. išsiaiškinti, kokios priežastys lėmė sandorius ar dalykinius santykius;

19.3. reikalauti, kad pirmasis mokėjimas būtų atliktas iš kliento vardu kredito įstaigoje, nustačiusioje Įstatymo reikalavimams lygiaverčius reikalavimus ir kompetentingų institucijų prižiūrimoje dėl šių reikalavimų laikymosi, turimos sąskaitos.

20. Rizikos vertinimo duomenys saugomi ta pačia tvarka, kaip kiti duomenys, gauti kliento tapatybės nustatymo metu.

 

Europos priežiūros institucijų ir Europos Komisijos nurodyti atvejai

 

21. Europos priežiūros institucijų ir Europos Komisijos nurodyti atvejai, kai reikalaujama atlikti sustiprintą kliento tapatybės nustatymą, skelbiami Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos interneto tinklalapio https://fntt.lrv.lt/lt/ skyriaus „Pinigų plovimo prevencija“ poskyryje „Tarptautiniai teisės aktai“.

22. Asmenys vidaus politikos ir vidaus kontrolės procedūrose nustato, kaip vykdo Europos priežiūros institucijų ir Europos Komisijos nurodytų atvejų, kai reikalaujama atlikti sustiprintą kliento tapatybės nustatymą, stebėseną.

 

KETVIRTAS SKIRSNIS

DALYKINIŲ SANTYKIŲ STEBĖSENA

 

23. Kai su klientu pradedami dalykiniai santykiai, Asmenys vykdo dalykinių santykių stebėseną, siekdami užtikrinti, kad vykdomi sandoriai atitiktų Asmenų turimą informaciją apie klientą, jo verslą, rizikos pobūdį ir lėšų šaltinį.

24. Asmenys skirsto klientus, su kuriais yra užmegzti dalykiniai santykiai, į rizikos grupes pagal savo vidaus politikos ir vidaus kontrolės procedūrose nustatytus klientų priskyrimo prie rizikos grupių kriterijus ir procedūras.

 

PENKTAS SKIRSNIS

ĮTARTINOS PINIGINĖS OPERACIJOS AR SANDORIO STABDYMAS IR INFORMACIJOS TEIKIMAS FINANSINIŲ NUSIKALTIMŲ TYRIMO TARNYBAI

 

25. Asmenys, vadovaudamiesi Įstatymo 16 straipsniu, privalo sustabdyti įtartiną piniginę operaciją ar sandorį, išskyrus atvejus, kai to padaryti objektyviai neįmanoma, ir atvejus, kai Asmenys informaciją gauna vertindami savo kliento teisinę padėtį arba atstovaudami jam baudžiamojo, administracinio ar civilinio proceso metu, įskaitant teikiamas konsultacijas dėl teismo proceso pradėjimo arba jo vengimo.

26. Įtartinos piniginės operacijos arba sandoriai nustatomi:

26.1. atsižvelgiant į Įtartinų piniginių operacijų ar sandorių atpažinimo kriterijus, patvirtintus Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktoriaus 2014 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. V-240 „Dėl Pinigų plovimo ir įtartinų piniginių operacijų ar sandorių atpažinimo kriterijų sąrašo patvirtinimo“;

26.2. atkreipiant dėmesį į tokią klientų veiklą, kuri dėl savo pobūdžio gali būti susijusi su pinigų plovimu ir (arba) teroristų finansavimu;

26.3. vykdant kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymą;

26.4. vykdant nuolatinę kliento dalykinių santykių stebėseną, įskaitant sandorių, kurie buvo sudaryti šių santykių metu, tyrimą.

27. Asmenys, vadovaudamiesi Įstatymo 16 straipsniu, ne vėliau kaip per 3 darbo valandas praneša Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai informaciją apie įtartinas pinigines operacijas ar sandorius, išskyrus atvejus, kai Asmenys  informaciją gauna vertindami savo kliento teisinę padėtį arba atstovaudami jam baudžiamojo, administracinio ar civilinio proceso metu, įskaitant teikiamas konsultacijas dėl teismo proceso pradėjimo arba jo vengimo.

28. Pranešimas apie įtartinas pinigines operacijas ar sandorius teikiamas neatsižvelgiant į piniginės operacijos ar sandorio dydį.

29. Asmenys, vadovaudamiesi Įstatymo 20 straipsniu, praneša Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai kliento tapatybę patvirtinančius duomenis ir informaciją apie vienkartinį atsiskaitymą su Asmenimis grynaisiais pinigais, jeigu gaunamų grynųjų pinigų suma lygi arba viršija 15 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta.

30. Tuo atveju, jei kliento piniginė operacija ar sandoris atitinka tiek šių nurodymų 26 punkto, tiek 29 punkto požymius, Asmenys Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai pateikia abu pranešimus –  pranešimą apie įtartiną piniginę operaciją arba sandorį ir pranešimą apie vienkartinį atsiskaitymą su Asmenimis grynaisiais pinigais, jeigu gaunamų grynųjų pinigų suma lygi arba viršija 15 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta.

31. Pranešimai Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai teikiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2017 m. spalio 16 d. įsakymu Nr. 1V-701 „Dėl Įtartinų piniginių operacijų ar sandorių sustabdymo ir informacijos apie įtartinas pinigines operacijas ar sandorius pateikimo Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos tvarkos aprašo ir Informacijos apie grynųjų pinigų operacijas ar sandorius, kurių suma lygi arba viršija 15 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta, pateikimo Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos tvarkos aprašo patvirtinimo“, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktoriaus 2015 m. gegužės 21 d. įsakymu Nr. V-129 „Dėl Informacijos, teikiamos pagal Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo reikalavimus, teikimo formų, teikimo schemos ir teikimo formų pildymo rekomendacijų patvirtinimo“.

 

ŠEŠTAS SKIRSNIS

INFORMACIJOS IR DOKUMENTŲ SAUGOJIMAS

 

32. Asmenys privalo tvarkyti šiuos registracijos žurnalus:

32.1. Įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nurodytų pranešimų bei įtartinų piniginių operacijų ir sandorių registracijos žurnalą;

32.2. vienkartinių atsiskaitymų su Asmenimis grynaisiais pinigais, jeigu gaunamų grynųjų pinigų suma lygi arba viršija 15 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta, registracijos žurnalą;

32.3. klientų, dėl kurių tapatybės duomenų teisingumo ar autentiškumo kyla abejonių, ar kyla įtarimų, kad yra, buvo ar bus vykdoma pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo veika, registracijos žurnalą;

32.4. klientų, su kuriais sandoriai ar dalykiniai santykiai buvo nutraukti Įstatymo 18 straipsnyje nurodytomis aplinkybėmis ar kitomis su pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos tvarkos pažeidimais susijusiomis aplinkybėmis, registracijos žurnalą.

33. Duomenys į registracijos žurnalus įrašomi chronologine tvarka, nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo piniginės operacijos atlikimo ar sandorio sudarymo.

34. Asmenys prioritetą teikia registracijos žurnalų duomenų saugojimui elektroninėje laikmenoje.

35. Registracijos žurnalai tvarkomi vadovaujantis Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktoriaus 2017 m. rugsėjo 4 d. įsakymu Nr. V-129 „Dėl Piniginių operacijų, sandorių ir klientų registracijos žurnalų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“.

 

SEPTINTAS SKIRSNIS

DARBUOTOJAI

 

36. Asmenys privalo paskirti vadovaujančius darbuotojus, kurie organizuotų pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimą ir palaikytų ryšius su Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba. Kai Asmenims vadovauja valdyba, Asmenys privalo paskirti valdybos narį, kuris organizuotų šiame įstatyme nustatytų pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimą, ir vadovaujančius darbuotojus, kurie bendradarbiautų su Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba. Apie šių darbuotojų paskyrimą Asmenys privalo raštu (el. paštu dokumentas@fntt.lt) pranešti Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai pateikiant paskirtų darbuotojų duomenis ir kontaktinę informaciją (el. pašto adresą, tel. nr.). Asmenys privalo užtikrinti, kad minėti darbuotojai turėtų galimybę gauti visą savo funkcijoms vykdyti reikalingą informaciją, įskaitant priėjimą prie informacijos, susijusios su kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymu, kliento dalykinių santykių stebėsena, piniginėmis operacijomis ir sandoriais, ir kitos informacijos. Taip pat Asmenys privalo paskirti darbuotoją (-us), kuris (-ie) organizuotų tarptautinių finansinių sankcijų įgyvendinimą, būtų atsakingas (-i) už disponavimo lėšomis ir kitu finansiniu turtu sustabdymą, periodinę subjektų patikrą, kaip tai numatyta Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktoriaus 2024 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. V-191 „Dėl Tarptautinių finansinių sankcijų įgyvendinimo Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos reguliavimo srityje priežiūros nurodymų patvirtinimo“ patvirtintų Tarptautinių finansinių sankcijų įgyvendinimo Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos reguliavimo srityje priežiūros nurodymų 5.9 papunktyje.

37. Asmenys privalo organizuoti specializuotus pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių mokymus savo darbuotojams, ypač tiems, kurie tiesiogiai dirba su klientais ir jų sandoriais.

 

AŠTUNTAS SKIRSNIS

vidaus kontrolės procedūros

 

38. Asmenys vidaus politikos ir vidaus kontrolės procedūrose turi detaliai nustatyti, kaip Asmenys vykdo Įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje nurodytas priemones.

39. Asmenys privalo peržiūrėti ir prireikus atnaujinti vidaus kontrolės procedūras:

39.1. Europos Komisijai paskelbus atliktos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikos vertinimo Europos Sąjungos mastu rezultatus (skelbiama Europos Komisijos interneto tinklalapyje http://ec.europa.eu);

39.2. paskelbus Nacionalinio pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikos vertinimo rezultatus (skelbiama interneto tinklalapio https://fntt.lrv.lt/lt/ skyriaus „Pinigų plovimo prevencija“ poskyryje „Nacionalinis pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikos vertinimas“);

39.3. gavus Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos nurodymą griežtinti taikomas vidaus kontrolės procedūras;

39.4. įvykus svarbiems Asmenų valdymo ir veiklos įvykiams ar pokyčiams;

39.5. periodiškai vykdant vidaus kontrolės procedūrų įgyvendinimo bei pakankamumo stebėseną.

 

IV SKYRIUS

TARPTAUTINIŲ FINANSINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMAS

 

40. Asmenys privalo kiekvienu atveju, prieš užmegzdami santykius su klientu ar sudarydami sandorį, įsitikinti, ar kliento nėra asmenų, kuriems taikomos tarptautinės finansinės sankcijos, sąrašuose.

41. Konsoliduotas Europos Sąjungos sankcijų sąrašas skelbiamas Europos Komisijos interneto tinklalapyje https://finance.ec.europa.eu/eu-and-world/sanctions-restrictive-measures_en.  

42. Konsoliduotas Jungtinių Tautų sankcijų sąrašas skelbiamas Jungtinių Tautų interneto tinklalapyje https://www.un.org/sc/suborg/en/sanctions/un-sc-consolidated-list.

43. Konsoliduotas Juridinių asmenų ar kitų organizacijų, neturinčių juridinio asmens statuso, kurios nuosavybės teise priklauso arba yra kontroliuojamos subjekto, kuriam taikomos sankcijos, sąrašas skelbiamas Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos tinklapyje https://fntt.lrv.lt/lt/tarptautines-finansines-sankcijos/sankcionuotu-asmenu-sarasas/.

44. Konsoliduotas Fizinių ar juridinių asmenų, grupių ir organizacijų įtrauktų į JT ST rezoliucijoje 1373 (2001) (su pakeitimais) nurodytais pagrindais sudarytas su teroristiniais veiksmais susijusių fizinių ar juridinių asmenų, grupių ir organizacijų, kurių lėšos ir kitas finansinis turtas turi būti įšaldyti, sąrašas skelbiamas Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos tinklapyje https://fntt.lrv.lt/lt/tarptautines-finansines-sankcijos/JT-STR-1373-sarasas/.

45. Asmenys, siekdami įsitikinti, ar sandoriai nėra atliekami ir dalykiniai santykiai nėra palaikomi ar užmezgami su asmenimis, kuriems taikomos tarptautinės finansinės sankcijos, privalo patikrinti tiek Europos Sąjungos, tiek Jungtinių Tautų asmenų, tiek Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos, kuriems taikomos tarptautinės finansinės sankcijos, sąrašus.

46. Asmenys privalo vykdyti Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūros, Europos Sąjungos reglamentuose dėl tarptautinių sankcijų ir jų įgyvendinimo išimčių ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktoriaus 2024 m. spalio 8 d. įsakyme Nr. V-191 „Dėl Tarptautinių finansinių sankcijų įgyvendinimo Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos reguliavimo srityje priežiūros nurodymų patvirtinimo“ nustatytus reikalavimus.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

47. Pasikeitusių Lietuvos Respublikos įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų nuostatomis būtina vadovautis iš karto, nelaukiant šių nurodymų pakeitimo ar papildymo.

48. Asmenys, pažeidę šių nurodymų reikalavimus, atsako įstatymų nustatyta tvarka.

49. Asmenims, įgyvendinantiems pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones, rekomenduojama pasitikrinti priemonių įgyvendinimo tinkamumą savikontrolės klausimynu (pridedama), kuris yra pagalbinė, bet neišsami, priemonė reikalavimų įgyvendinimui.

 

__________________________

 

Finansinės apskaitos ar mokesčių konsultavimo

paslaugas teikiantiems juridiniams asmenims ir

šias paslaugas savarankiškai teikiantiems asmenims,

taip pat asmenims, kurie, vykdydami savo pagrindinę

verslo arba profesinę veiklą, įsipareigoja tiesiogiai arba

per kitus asmenis, su kuriais tas kitas asmuo yra susijęs,

teikti materialinę pagalbą, paramą ar patarimus mokesčių

klausimais skirti nurodymai, kuriais siekiama užkirsti kelią

pinigų plovimui ir (ar) teroristų finansavimui

priedas

 

SAVIKONTROLĖS KLAUSIMYNAS

 


Nr.

Pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonė

Taip

Ne

1.

Kai klientas atlieka vienkartines pinigines operacijas arba sudaro sandorius, kurių suma lygi arba viršija 10 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta, nesvarbu, ar sandoris atliekamas vienos, ar kelių susijusių operacijų metu; kai kyla abejonių dėl anksčiau gautų kliento ir naudos gavėjo tapatybės duomenų teisingumo ar autentiškumo; bet kuriuo kitu atveju, kai kyla įtarimų, kad yra, buvo ar bus vykdoma pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo veika, kliento ir naudos gavėjo tapatybė nustatoma:

 

 

1.1.

nustatoma, ar klientas veikia savo vardu, ar yra kontroliuojamas

 

 

1.2.

jeigu klientas veikia per atstovą, nustatomas kliento atstovas

 

 

1.3.

patikrinama, ar yra aplinkybių taikyti sustiprintą kliento tapatybės nustatymą

 

 

1.4.

nustatoma kliento – fizinio asmens tapatybė; padaroma asmens tapatybės dokumento arba leidimo gyventi Lietuvos Respublikoje kopija arba dokumentas nuskenuojamas

 

 

1.5.

nustatoma kliento – juridinio asmens tapatybė

 

 

1.6.

nustatoma kliento – juridinio asmens naudos gavėjo tapatybė

 

 

1.7.

surenkama informacija apie kliento – juridinio asmens vadovą

 

 

1.8.

surenkama informacija apie kliento – juridinio asmens valdymo struktūrą ir veiklos pobūdį

 

 

1.9.

surenkama informacija apie kliento – fizinio ar juridinio asmens dalykinių santykių tikslą ir numatomą pobūdį

 

 

1.10.

kliento ir naudos gavėjo tapatybė patikrinama, remiantis dokumentais, duomenimis ar informacija, gauta iš patikimo ir nepriklausomo šaltinio

 

 

1.11.

vykdoma nuolatinė kliento dalykinių santykių stebėsena

 

 

1.12.

vykdomas kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo metu pateiktų dokumentų, duomenų ar informacijos nuolatinis peržiūrėjimas ir atnaujinimas

 

 

2.

Sandoriai nevykdomi, dalykiniai santykiai neužmezgami, nutraukiami, kai neturima galimybių įvykdyti kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo reikalavimų (išskyrus atvejus, kai Asmenys vertina savo kliento teisinę padėtį, įskaitant teikiamas konsultacijas dėl teismo proceso pradėjimo arba jo vengimo)

 

 

3.

Kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymo priemonės taikomos ne tik naujiems, bet ir esamiems klientams

 

 

4.

Kliento atliekama įtartina piniginė operacija ar sandoris sustabdomas, išskyrus atvejus, kai to padaryti objektyviai neįmanoma, ir atvejus, kai Asmenys informaciją gauna vertindami savo kliento teisinę padėtį arba atstovaudami jam baudžiamojo, administracinio ar civilinio proceso metu, įskaitant teikiamas konsultacijas dėl teismo proceso pradėjimo arba jo vengimo

 

 

5.

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai ne vėliau kaip per 3 darbo valandas teikiami pranešimai apie įtartinas pinigines operacijas ar sandorius, išskyrus atvejus, kai Asmenys informaciją gauna vertindami savo kliento teisinę padėtį arba atstovaudami jam baudžiamojo, administracinio ar civilinio proceso metu, įskaitant teikiamas konsultacijas dėl teismo proceso pradėjimo arba jo vengimo

 

 

6.

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai ne vėliau kaip per 7 darbo dienas teikiami pranešimai apie vienkartinį atsiskaitymą su Asmenimis grynaisiais pinigais, jeigu gaunamų grynųjų pinigų suma lygi arba viršija 15 000 eurų ar ją atitinkančią sumą užsienio valiuta

 

 

7.

Stebimi ir nagrinėjami sudėtingi ar neįprastai dideli sandoriai ir neįprastų sandorių struktūros

 

 

8.

Tvarkomi registracijos žurnalai ir informacija į juos įrašoma ne vėliau kaip per 3 darbo dienas

 

 

9.

Informacija saugoma 8 metus (dalykinių santykių su klientu korespondencija – 5 metus)

 

 

10.

Paskirtas už pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimą atsakingas darbuotojas ir apie jį raštu pranešta Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai

 

 

11.

Vykdomi darbuotojų mokymai

 

 

12.

Įdiegtos vidinės sistemos, leidžiančios saugiais kanalais ir užtikrinant visapusišką užklausų konfidencialumą skubiai reaguoti į Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos paklausimus

 

 

13.

Užtikrinama Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai pateiktos informacijos apsauga

 

 

14.

Periodiškai atliekamas pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo kliento, produkto, geografinio regiono rizikos vertinimas ir įgyvendinami atsakomieji veiksmai, skirti mažinti šią riziką

 

 

15.

Nustatytos vidaus politikos ir vidaus kontrolės procedūros

 

 

16.

Informacija apie Asmenų naudos gavėjus pateikta Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos (JADIS) tvarkytojui

 

 

17.

Vykdomos finansinių sankcijų įgyvendinimo priemonės

 

 

18.

Juridinis asmuo pradėjęs vykdyti finansinės apskaitos ar mokesčių konsultavimo paslaugas, taip pat, juridinis asmuo kuris, vykdydamas savo pagrindinę verslo arba profesinę veiklą, įsipareigoja tiesiogiai arba per kitus asmenis, su kuriais tas kitas asmuo yra susijęs, teikti materialinę pagalbą, paramą ar patarimus mokesčių klausimais veiklą, ar ją nutraukęs, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo veiklos pradžios ar pabaigos privalo informuoti Juridinių asmenų registro tvarkytoją apie tokios veiklos vykdymą arba tokios veiklos vykdymo pabaigą.

 

 

19.

Fizinis asmuo pradėjęs vykdyti finansinės apskaitos ar mokesčių konsultavimo paslaugas, taip pat, fizinis asmuo kuris, vykdydamas savo pagrindinę verslo arba profesinę veiklą, įsipareigoja tiesiogiai arba per kitus asmenis, su kuriais tas kitas asmuo yra susijęs, teikti materialinę pagalbą, paramą ar patarimus mokesčių klausimais veiklą, ar ją nutraukęs, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo veiklos pradžios ar pabaigos Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko nustatyta tvarka privalo informuoti Valstybinę mokesčių inspekciją apie tokios veiklos vykdymą arba tokios veiklos vykdymo pabaigą.

 

 

 

______________________________