LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FINANSŲ MINISTRO 2000 M. LIEPOS 21 D. ĮSAKYMO NR. 195 „DĖL VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ IŠDAVIMO IŠ VALSTYBĖS IŽDO SĄSKAITOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2018 m. birželio 8 d. Nr. 1K-216

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo“, ir jas išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Finansų ministras                                                                                                        Vilius Šapoka

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195

(Lietuvos Respublikos finansų ministro 2018 m. birželio 8 d. įsakymo Nr. 1K-216 redakcija)

 

 

VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ IŠDAVIMO IŠ VALSTYBĖS IŽDO SĄSKAITOS TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklės (toliau – taisyklės) nustato valstybės iždo procedūras pervedant valstybės biudžeto lėšas (toliau – lėšos) iš valstybės iždo bendrosios sąskaitos (toliau – valstybės iždo sąskaita), tiesioginio išlaidų apmokėjimo tvarką ir lėšų pervedimo atvejus, Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos (toliau – VBAM sistema) naudotojų paskyrimo, mokėjimo paraiškų rengimo, tvarkymo, asignavimų panaudojimo registravimo VBAM sistemoje ir duomenų apie juos teikimo tvarką.

2. Taisyklėmis vadovaujasi valstybės biudžeto asignavimų valdytojai (toliau – asignavimų valdytojai) ir kitos biudžetinės įstaigos (asignavimų valdytojams pavaldžios biudžetinės įstaigos ir ministrų valdymo sričių įstaigos, vykdančios atitinkamo asignavimų valdytojo programas, bei joms pavaldžios biudžetinės įstaigos) ir kiti subjektai, kuriems skirti valstybės biudžeto asignavimai (toliau – kiti subjektai).

3. Kai asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų buhalterinę apskaitą organizuoja biudžetinė įstaiga, kuriai pagal Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymą yra pavesta centralizuotai tvarkyti asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų apskaitą (toliau – centralizuotos apskaitos įstaiga), taisyklių nuostatos jai taikomos kaip:

3.1. kitai biudžetinei įstaigai;

3.2. įstaigai, įgaliotai rengti ir teikti taisyklėse nurodytus dokumentus ir atlikti taisyklėse nustatytas procedūras kitų įstaigų vardu, vadovaujantis Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 488 „Dėl Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašas).

4. Asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų mokėjimo paraiškos, kurios pildomos naudojant Mokėjimo paraiškų formą VBAMS MOK-01 (1 priedas) (toliau – mokėjimo paraiškos), rengiamos ir lėšos iš valstybės iždo sąskaitos pervedamos tik tada, kai jų reikia konkrečioms išlaidoms apmokėti, neviršijant asignavimų valdytojui, kitai biudžetinei įstaigai ir kitam subjektui patvirtintų valstybės biudžeto asignavimų programai pagal finansavimo šaltinį finansuoti, taip pat neviršijant asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto įmokėtų į valstybės biudžetą biudžetinių įstaigų pajamų įmokų (toliau – pajamų įmokos), įmokėtų į valstybės biudžetą tikslinės paskirties lėšų – pajamų iš mokesčių dalies ir kitų lėšų, įstatymais, nutarimais ir kitais teisės aktais skiriamų programoms finansuoti (toliau – tikslinės paskirties lėšos).

5. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatyme, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme ir Buhalterinės apskaitos įstatyme.

 

II SKYRIUS

LĖŠŲ PERVEDIMAS IŠ VALSTYBĖS IŽDO SĄSKAITOS

 

6. Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės iždo departamentas (toliau – Valstybės iždo departamentas) lėšas, skirtas asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatoms vykdyti, iš valstybės iždo sąskaitos perveda naudodamas VBAM sistemą pagal asignavimų valdytojų ir kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitų subjektų pateiktas mokėjimo paraiškas ir jose nurodytą elektroninę informaciją, perduotą naudojant VBAM sistemą.

7. Valstybės iždo departamentas lėšas, skirtas asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programoms vykdyti neviršijant programų sąmatose nurodytų sumų, iš valstybės iždo sąskaitos perveda tiesiogiai į prekių tiekėjų, rangovų, paslaugų teikėjų ir projektų vykdytojų, kurie asignavimų valdytojams, kitoms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams tiekia prekes, atlieka darbus, teikia paslaugas, vykdo projektus, finansuojamus iš Europos Sąjungos (toliau – ES), kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų, taip pat į savivaldybių, mokesčius administruojančių institucijų (toliau – tiekėjas) sąskaitas kredito įstaigose.

8. Valstybės iždo departamentas lėšas, skirtas asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatoms vykdyti, perveda asignavimų valdytojui, kitai biudžetinei įstaigai ir kitam subjektui į tam tikslui kredito įstaigoje atidarytą sąskaitą išlaidoms apmokėti tik šiame punkte nustatytais atvejais, kai lėšos skirtos:

8.1. išlaidoms apmokėti fiziniams asmenims (darbo užmokesčiui, stipendijoms, socialinės paramos ir kitoms išmokoms) ir tiekėjams, kurie veikia kaip fiziniai asmenys, taip pat, kai lėšos išlaidoms išduodamos asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto darbuotojams, – už lėšų panaudojimą atsakingiems asmenims pagal faktinę išmokamą sumą ir tikslų mokėjimo terminą;

8.2. komandiruočių išlaidoms finansuoti pagal numatomą lėšų poreikį;

8.3. tarptautiniam mokėjimui atlikti eurais ar užsienio valiuta pagal faktinį lėšų poreikį ir užsienio valiutos įsigijimo terminą tam tikro mokėjimo procedūrai atlikti;

8.4. kriminalinės žvalgybos subjektams ir kriminalinės žvalgybos pagrindinėms institucijoms kriminalinei žvalgybai finansuoti, žvalgybos institucijoms žvalgybai ir kontržvalgybai finansuoti;

8.5. asignavimų valdytojams, kitoms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams, kurie nedirba su VBAM sistema, bet į VBAM sistemą įtraukti asignavimų valdytojo įstaigoje arba Valstybės iždo departamente, finansuoti pagal faktinį lėšų poreikį ir tikslius mokėjimo terminus;

8.6. asignavimų valdytojams, kitoms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams finansuoti pagal faktinį lėšų poreikį, esant nenumatytoms aplinkybėms (likviduojami gamtos stichijų, infrastruktūros avarijų padariniai, yra neprieinamų duomenų ir pan.), prieš tai asignavimų valdytojui raštu informavus Valstybės iždo departamentą ir suderinus su juo;

8.7. žemės ūkio, kaimo plėtros ir žuvininkystės paramai išmokėti;

8.8. kredito įstaigos paslaugoms apmokėti automatiškai apmokant elektroninę sąskaitą.

9. Lėšos, gautos į asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto sąskaitą ir nepanaudotos lėšų gavimo ar kitą po lėšų gavimo dienos einamųjų biudžetinių metų darbo dieną, viršijančios 50 eurų sumą, išskyrus lėšas pagal limitą vardinių mokėjimo kortelių sąskaitoje, turi būti grąžintos į valstybės iždo sąskaitą, jeigu teisės aktuose, reglamentuojančiuose valstybės biudžeto lėšų naudojimą bei ES ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir jų bendrojo finansavimo lėšų administravimą, nenustatyta kitaip.

10. Asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kiti subjektai, vadovaudamiesi taisyklių 8.1, 8.3 ir 8.8 papunkčiais, lėšoms gauti į savo arba į centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) nurodytų įstaigų sąskaitą rengiamoje mokėjimo paraiškoje pagal kitus nei darbo užmokesčio, socialinių išmokų (pašalpų) ir stipendijų išlaidų ekonominės klasifikacijos straipsnius, patvirtintus Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 1K-184 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacijos patvirtinimo“ (toliau – ekonominės klasifikacijos straipsnis), nurodo, kokiam tikslui skirtos lėšos.

Už lėšų taisyklių 8 punkte nustatytiems atvejams apskaičiavimo ir duomenų pateikimo mokėjimo paraiškose teisingumą bei nepanaudotų lėšų grąžinimą, kaip nurodyta taisyklių 9 punkte, atsako šiuos duomenis ir mokėjimo paraiškas pateikę asignavimų valdytojai, kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigos ir kitų subjektų vadovai.

11. Valstybės iždo departamentas perveda lėšas pagal asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitų subjektų pateiktas mokėjimo paraiškas:

11.1. skirtas darbo užmokesčiui, gyventojų pajamų mokesčiui, socialinio draudimo įmokoms (ekonominės klasifikacijos 2.1 straipsnis) ir komandiruočių išlaidoms (ekonominės klasifikacijos 2.2.1.1.1.11 straipsnis) bei darbdavių socialinės paramos išmokoms (ekonominės klasifikacijos 2.7.3 straipsnis), – kitą darbo dieną po mokėjimo paraiškų gavimo Valstybės iždo departamente dienos, jeigu šios mokėjimo paraiškos pateikiamos iki 12 valandos, išlaidų apmokėjimo diena jose nurodyta kita darbo diena ir jų suma pagal ekonominės klasifikacijos 2.1 straipsnį, įskaitant anksčiau pateiktų ir neapmokėtų mokėjimo paraiškų pagal šį straipsnį sumas, yra ne daugiau kaip 5 procentais didesnė, lygi arba mažesnė už pagal minėtą straipsnį teiktos paskutinės asignavimų poreikio prognozės, kurią asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kiti subjektai teikia Valstybės iždo departamentui, vadovaudamiesi Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2011 m. rugpjūčio 11 d. įsakymu Nr. 1K-275 „Dėl Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklės), sumą. Kitu atveju lėšos pervedamos trečią darbo dieną po mokėjimo paraiškos gavimo Valstybės iždo departamente dienos arba mokėjimo paraiškoje nurodytą išlaidų apmokėjimo dieną, jeigu mokėjimo data yra vėlesnė negu 3 darbo dienos;

11.2. skirtas stipendijoms, socialinės paramos išmokoms, skolos valstybės vardu valdymo išlaidoms, ES ir kitos tarptautinės finansinės paramos bei jų bendrojo finansavimo lėšoms pervesti nepriklausomai nuo mokėtinos sumos dydžio, taip pat kitoms išlaidoms, kai asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vienos dienos mokėtinų išlaidų suma yra iki 2 mln. eurų, – trečią darbo dieną po mokėjimo paraiškos gavimo Valstybės iždo departamente dienos arba mokėjimo paraiškoje nurodytą išlaidų apmokėjimo dieną, kai mokėjimo data yra vėlesnė negu 3 darbo dienos;

11.3. skirtas kitiems tikslams:

11.3.1. per laikotarpį nuo 3 iki 5 darbo dienų po mokėjimo paraiškos gavimo Valstybės iždo departamente dienos, kai asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vienos dienos mokėtinų išlaidų suma yra nuo 2 mln. eurų iki 4 mln. eurų, arba mokėjimo paraiškoje nurodytą išlaidų apmokėjimo dieną, kai mokėjimo data yra vėlesnė negu 5 darbo dienos;

11.3.2. per laikotarpį nuo 3 iki 10 darbo dienų po mokėjimo paraiškos gavimo Valstybės iždo departamente dienos, kai asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vienos dienos mokėtinų išlaidų suma yra nuo 4 mln. eurų iki 12 mln. eurų, arba mokėjimo paraiškoje nurodytą išlaidų apmokėjimo dieną, kai mokėjimo data yra vėlesnė negu 10 darbo dienų;

11.3.3. per laikotarpį nuo 3 iki 20 darbo dienų po mokėjimo paraiškos gavimo Valstybės iždo departamente dienos, kai asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vienos dienos mokėtinų išlaidų suma yra nuo 12 mln. eurų, arba mokėjimo paraiškoje nurodytą išlaidų apmokėjimo dieną, kai mokėjimo data yra vėlesnė negu 20 darbo dienų.

12. Lėšos tarptautiniam mokėjimui atlikti užsienio valiuta pervedamos per 4 darbo dienas, eurais – per 3 darbo dienas nuo mokėjimo paraiškų gavimo Valstybės iždo departamente.

13. Valstybės iždo departamentas mokėjimo nurodymus vykdo atsižvelgdamas į sistemų STEP2 (Europos bankų asociacijos bendros mokėjimų eurais erdvės (SEPA) reikalavimus atitinkančios ir ABE Clearing S.A.S. valdomos tarpuskaitos sistemos) ir TARGET2 (mokėjimo sistemos, teikiančios realaus laiko atskirųjų atsiskaitymų eurais paslaugą) veikimo laiką. Asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kiti subjektai mokėjimo paraiškas, asignavimų poreikio prognozes rengia ir teikia Valstybės iždo departamentui įvertindami šių sistemų veikimo laiką.

14. Lėšų pervedimo iš valstybės iždo sąskaitos terminas, nustatytas taisyklių 11 ir 12 punktuose, gali būti paankstintas:

14.1. finansų ministro sudarytos komisijos prašymams dėl mokėjimo paraiškos apmokėjimo termino pakeitimo nagrinėti (toliau – komisija) sprendimu, kai Finansų ministerijoje yra gautas asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kito subjekto taisyklių 10 priede nurodytos formos prašymas dėl mokėjimo paraiškos apmokėjimo termino pakeitimo;

14.2. Valstybės iždo departamento iniciatyva:

14.2.1. biudžetinių metų pabaigoje, kai mokėjimo paraiškų apmokėjimo terminas yra trys paskutinės biudžetinių metų darbo dienos, – siekiant paskirstyti didelį mokėjimų nurodymų srautą ir laiku pervesti lėšas į bankus bei lėšų gavėjams;

14.2.2. jeigu įvyksta ekstremalieji įvykiai, apibrėžti Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme.

15. Komisija netenkina asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kito subjekto pateikto prašymo dėl mokėjimo paraiškos apmokėjimo termino pakeitimo esant bent vienai iš šių aplinkybių:

15.1. prašyme nėra pateiktas paaiškinimas, kodėl mokėjimo paraiška nebuvo pateikta tokiu laiku, kad, įvertinus mokėjimo paraiškų apmokėjimo terminus, lėšos būtų gautos reikiamą dieną;

15.2. per pastaruosius 6 mėnesius prašymas pateiktas antrą kartą ir nenurodytos priemonės, kurių buvo imtasi, kad pakartotinio prašymo teikimą lėmusios priežastys nesikartotų;

15.3. valstybės iždo finansiniai nuostoliai būtų didesni, palyginti su prašymą pateikusio subjekto finansiniais nuostoliais, jeigu prašymas nebūtų patenkintas;

15.4. nustatyta, kad prašymą pateikusio subjekto nurodytos prašymo pateikimą lėmusios priežastys nėra pagrįstos.

16. Asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kiti subjektai mokėjimo paraiškas pateikia Valstybės iždo departamentui iki biudžetinių metų pabaigos ne vėliau kaip likus taisyklių 11 ir 12 punktuose nustatytiems lėšų pervedimo terminams.

 

III SKYRIUS

VBAM SISTEMOS NAUDOTOJŲ PASKYRIMAS

 

17. Vadovaudamasis Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašu viešojo sektoriaus subjekto, dėl kurio apskaitos tvarkymo centralizuotai priimtas sprendimas, vadovas įgalioja centralizuotos apskaitos įstaigos vadovą paskirti darbuotojus, atsakingus už lėšų užsakymo ir tiesioginio išlaidų mokėjimo paraiškų rengimą ir kitų procedūrų atlikimą VBAM sistemoje.

18. Asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų, taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju centralizuotos apskaitos įstaigos, kitų subjektų vadovų darbui su VBAM sistema paskirti atsakingi asmenys (toliau – paskirti asmenys) atlieka sąmatų kontrolės, mokėjimo paraiškų rengimo, tiekėjų duomenų įvedimo ir su asignavimų naudojimu susijusias bendrojo žurnalo pildymo procedūras, užpildo Naudotojų identifikavimo kortelės formą VBAMS NK-1 (2 priedas) (toliau – naudotojų kortelė), kurioje paskirtiems asmenims suteikiami individualūs VBAM sistemos naudotojo identifikavimo kodai ir patvirtinami šių asmenų, vadovo ir vadovo įgaliotų pasirašyti asmenų parašai.

19. Pasikeitus asmeniui, nurodytam naudotojų kortelėje, pildoma nauja naudotojų kortelė, kurioje nurodoma ankstesnės naudotojų kortelės keitimo priežastis (įtrauktas naujas naudotojas, pakeista naudotojo pavardė, panaikinamas naudotojas, pakeistas vadovas ar vadovo įgaliotas asmuo ir pan.). Anksčiau pateikta naudotojų kortelė galioja, iki bus pateikta nauja (pagal poreikį) naudotojų kortelė.

Kai anksčiau pateiktoje naudotojų kortelėje nėra pasikeitimų, naujam naudotojui gali būti pildoma nauja naudotojų kortelė, nurodant, kad galioja anksčiau pateikta naudotojų kortelė (data ir numeris).

20. Naudotojų kortelės pateikimo VBAM sistemos administratoriui ir Valstybės iždo departamentui būdai yra šie:

20.1. trys asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų naudotojų kortelės pasirašyti egzemplioriai pateikiami VBAM sistemos administratoriui  pagal pavaldumą, o jo nesant, – Valstybės iždo departamentui. Gautus visus tris egzempliorius pirma turi pasirašyti VBAM sistemos administratorius pagal pavaldumą ir paskui – Valstybės iždo departamento direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo, o nesant VBAM sistemos administratoriaus pagal pavaldumą, pirma – Valstybės iždo departamento direktoriaus paskirtas atsakingas asmuo ir paskui – Finansų ministerijos VBAM sistemos administratorius. Pirmas naudotojų kortelės egzempliorius saugomas Valstybės iždo departamente ir naudojamas atsakingiems asmenims identifikuoti ir parašams mokėjimo paraiškose palyginti, antras – grąžinamas pateikusiam šią kortelę asmeniui, trečias lieka pas VBAM sistemos administratorių, atsakingą už naudotojų identifikavimo kodų įtraukimą (panaikinimą) VBAM sistemoje;

20.2. taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju centralizuotos apskaitos įstaigos trys naudotojų kortelės egzemplioriai (pagal kiekvieną įstaigą, kurios apskaita tvarkoma centralizuotai) turi būti pasirašyti atsakingų asmenų ir patvirtinti centralizuotos apskaitos įstaigos vadovo ir jo įgalioto asmens bei pateikiami VBAM sistemos administratoriui pagal pavaldumą, o jo nesant, – Valstybės iždo departamentui ir paskui – Finansų ministerijos VBAM sistemos administratoriui pasirašyti. Vienas naudotojų kortelės egzempliorius saugomas Valstybės iždo departamente ir naudojamas atsakingiems asmenims identifikuoti ir parašams mokėjimo paraiškose palyginti, antras – grąžinamas VBAM sistemos administratoriui, o trečias centralizuotos apskaitos įstaigai.

21. Rengiant mokėjimo paraišką VBAM sistemoje, turi dalyvauti mažiausiai du atsakingi asmenys, iš kurių vienas turi teisę atlikti mokėjimo paraiškos tvirtinimo procedūrą (asmuo, kuriam VBAM sistemoje suteiktas 12 arba 52 naudotojo grupės kodas), kitas – mokėjimo paraiškos registravimo procedūrą (asmuo, kuriam VBAM sistemoje suteiktas 11 arba 51 naudotojo grupės kodas). Mokėjimo paraiškų registravimo teisė turi būti suteikta asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto vyriausiajam buhalteriui (buhalteriui), tvirtinimo – biudžetinės įstaigos ir kito subjekto vadovui arba vadovo paskirtam asmeniui. VBAM sistemoje mokėjimo paraiškos negali užregistruoti ją patvirtinęs asmuo. Įrašus VBAM sistemos bendruosiuose žurnaluose gali registruoti asmuo, turintis mokėjimo paraiškų registravimo VBAM sistemoje teisę. Kai taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju mokėjimo paraiškas rengia centralizuotos apskaitos įstaiga, teisė atlikti mokėjimo paraiškos pasirašymo ir (arba) tvirtinimo procedūrą (asmuo, kuriam VBAM sistemoje suteiktas 12 arba 52 naudotojo grupės kodas) suteikiama centralizuotos apskaitos įstaigos vadovui arba jo pavedimu kitam vadovaujamas pareigas einančiam asmeniui, o mokėjimo paraiškų registravimo teisė (asmuo, kuriam VBAM sistemoje suteiktas 11 arba 51 naudotojo grupės kodas) turi būti suteikta centralizuotos apskaitos įstaigos vadovo paskirtam atsakingam asmeniui (vyriausiajam buhalteriui (buhalteriui)).

 

IV SKYRIUS

MOKĖJIMO PARAIŠKŲ RENGIMAS IR TEIKIMAS NAUDOJANT VBAM SISTEMĄ

 

22. Mokėjimo paraiškas rengia asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos vadovo, centralizuotos apskaitos įstaigos vadovo (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kito subjekto vadovo paskirti asmenys.

23. Mokėjimo paraiškos rengiamos pagal apmokėtinų išlaidų pagrindimo dokumentus – tiekėjų sąskaitas faktūras, PVM sąskaitas faktūras, sutartis, darbo užmokesčio, stipendijų, pašalpų ir kitų išmokų žiniaraščius ir kitus mokėjimo dokumentus arba kitus mokėjimo atlikimo pagrindimo dokumentus – naudojant VBAM sistemą, išskyrus taisyklių 24 punkte nurodytus atvejus.

24. 2014–2020 metų ES struktūrinių fondų ir jų bendrojo finansavimo lėšų mokėjimo paraiškos rengiamos pagal ES struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemoje (toliau – SFMIS) patvirtintus paraiškos asignavimų valdytojui duomenis.

25. Kai reikiamo tiekėjo (lėšų gavėjo) nėra VBAM sistemos tiekėjų sąraše arba kai toks tiekėjas yra VBAM sistemos tiekėjų sąraše, tačiau jo duomenys neatitinka duomenų, nurodytų išlaidų pagrindimo dokumente, paskirtas asmuo siūlomų tiekėjų duomenis įveda į VBAM sistemą ir jų elektroninę informaciją išsiunčia (eksportuoja) asignavimų valdytojui pagal pavaldumą, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui.

Tais atvejais, kai tiekėjo duomenų elektroninės informacijos perduoti naudojant VBAM sistemą nėra galimybės, reikiamo tiekėjo (lėšų gavėjo) duomenys Valstybės iždo departamentui pateikiami pagal Tiekėjų (lėšų gavėjų), siūlomų įtraukti į VBAMS tiekėjų sąrašą, duomenų formą MOK-07 (3 priedas), pasirašytą asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kito subjekto vadovo ar jo įgalioto asmens ir vyriausiojo buhalterio (buhalterio).

Paskirtas asmuo VBAM sistemos tiekėjo kortelėje esančius duomenis palygina su tiekėjo, kuriam mokėjimo paraiškoje prašoma pervesti lėšas, duomenimis ir įsitikina, ar tiekėjo sąskaita kredito įstaigoje ir kiti tiekėjo duomenys VBAM sistemoje teisingi ir atitinka išlaidų pagrindimo dokumento arba mokėjimo atlikimo pagrindimo dokumento duomenis.

Už duomenų apie tiekėją (lėšų gavėją) ir jo sąskaitą kredito įstaigoje, nurodytą mokėjimo paraiškoje, teisingumą atsakingas šiuos duomenis ir mokėjimo paraišką pateikęs asignavimų valdytojas, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos ar kito subjekto vadovas ir jo paskirti asmenys.

26. Valstybės biudžeto programų, finansuojamų iš 2014–2020 metų ES struktūrinių fondų lėšų, 2009–2014 metų Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų ar kitos tarptautinės finansinės paramos (toliau kartu – kita tarptautinė finansinė parama) ir jų bendrojo finansavimo lėšų, mokėjimo paraiškų elektroninę informaciją paskirtas asmuo į VBAM sistemą importuoja iš SFMIS, jeigu nustatyta jos naudojimo tvarka. Jeigu SFMIS naudojimo tvarka nenustatyta, mokėjimo paraiškos pagal šias valstybės biudžeto programas rengiamos tiesiogiai VBAM sistemoje. Mokėjimo paraiškos laukelyje (stulpelyje) „Mokėjimo dokumentas“ nurodomas projekto kodas ir kita informacija, reikalaujama pagal atitinkamos ES ar kitos tarptautinės finansinės paramos administravimo taisykles.

Asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitų subjektų mokėjimo paraiškoje, skirtoje dotacijoms pagal ekonominės klasifikacijos 2.5.3.1.1.01 ir 2.5.3.1.1.02 straipsnius pervesti, nurodomas savivaldybės iždo kodas ir atitinkamų biudžetinių metų dotacijų paskirčių kodai, kurie į mokėjimo paraiškas įrašomi pasirenkant iš VBAM sistemos savivaldybių bei dotacijų paskirčių klasifikatorių. Be to, mokėjimo paraiškos laukelyje „Mokėjimo dokumentas“ nurodoma savivaldybei pervedamos dotacijos paskirties informacija (kodas ir suma).

Paskirtas asmuo pagal importuotus iš SFMIS ir parengtus VBAM sistemoje mokėjimo paraiškų duomenis išspausdina mokėjimo paraiškų formas arba suformuoja elektroninį dokumentą, atlieka tvirtinimo procedūrą VBAM sistemoje ir pasirašo kaip mokėjimo paraiškas VBAM sistemoje patvirtinęs asmuo, mokėjimo paraiškas pasirašo asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kito subjekto vyriausiasis buhalteris (buhalteris) ir vadovas ar jo įgaliotas asmuo. Vyriausiasis buhalteris (buhalteris) patvirtintas mokėjimo paraiškas užregistruoja VBAM sistemoje.

27. Kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto užregistruota mokėjimo paraiškų elektroninė informacija VBAM sistemoje perduodama asignavimų valdytojui ar kitai biudžetinei įstaigai, vykdančiai atitinkamo asignavimų valdytojo programas, šie ir kiti asignavimų valdytojai, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) minėtą informaciją perduoda Valstybės iždo departamentui.

Papildomai vienas patvirtintas mokėjimo paraiškų egzempliorius perduodamas Valstybės iždo departamentui, kitą patvirtintą egzempliorių pasilieka mokėjimo paraiškų rengėjas (asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kitas subjektas). Mokėjimo paraiškos, pagal kurias išlaidos apmokamos iš ES ar kitos tarptautinės finansinės paramos, turi būti atskirtos nuo visų kitų mokėjimo paraiškų.

Suformuotas dokumentas pasirašomas vadovo ar jo įgalioto asmens, vyriausiojo buhalterio (buhalterio) ir asmens, atlikusio VBAM sistemoje mokėjimo paraiškų tvirtinimo procedūrą.

Asignavimų valdytojo ar kitos biudžetinės įstaigos, vykdančios atitinkamo asignavimų valdytojo programas, reikalavimu pavaldžios biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga ir kiti subjektai perduoda jiems patvirtintą mokėjimo paraiškų egzempliorių.

28. Asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga, kiti subjektai mokėjimo paraiškas, tiekėjų pasiūlymų formas ir naudotojų korteles registruoja užrašydami registracijos numerį ir registracijos (išsiuntimo) datą.

29. Asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, kiti subjektai, kurie nenaudoja VBAM sistemos, bet yra įtraukti į VBAM sistemą asignavimų valdytojo (pagal pavaldumą) įstaigoje arba Valstybės iždo departamente, nenaudodami VBAM sistemos, parengia mokėjimo paraišką pagal Mokėjimo paraiškos formą MOK-01 (4 priedas).

Du parengtus mokėjimo paraiškų egzempliorius pasirašo asignavimų valdytojas, kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo ir vyriausiasis buhalteris (buhalteris) ir vieną egzempliorių ne vėliau kaip viena darbo diena anksčiau negu taisyklių 11 punkte nurodytas terminas iki mokėjimo paraiškoje nurodyto išlaidų apmokėjimo termino biudžetinė įstaiga ar kitas subjektas pateikia asignavimų valdytojui, kuriam jie pavaldūs, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui. Be to, turi būti pateikti asmenų, įgaliotų pasirašyti mokėjimo paraiškas, parašų pavyzdžiai.

30. Asignavimų valdytojo paskirti asmenys pagal gautas iš kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto, kurie į VBAM sistemą įtraukti asignavimų valdytojo įstaigoje, mokėjimo paraiškas, kaip išlaidų pagrindimo dokumentus, VBAM sistemoje parengia mokėjimo paraiškas, išspausdina du mokėjimo paraiškų egzempliorius, juos pasirašo arba suformuoja elektroninį dokumentą ir vieną egzempliorių taisyklių 11 punkte nurodytu terminu pateikia Valstybės iždo departamentui, kartu išsiunčia (eksportuoja) mokėjimo paraiškų elektroninę informaciją, be to, biudžetinės įstaigos ar kito subjekto mokėjimo paraiškose įrašo mokėjimo paraiškos registravimo VBAM sistemoje datą, numerį ir pasirašo.

31. Valstybės iždo departamento paskirti asmenys gautų iš asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto, kurie į VBAM sistemą įtraukti Valstybės iždo departamente, mokėjimo paraiškų, kaip išlaidų pagrindimo dokumentų, duomenis įtraukia į VBAM sistemą ir asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto mokėjimo paraiškose įrašo mokėjimo paraiškos registravimo VBAM sistemoje datą, numerį ir pasirašo arba patvirtina elektroninio dokumento gavimą.

 

V SKYRIUS

MOKĖJIMO PARAIŠKOS UŽSIENIO VALIUTA IR EURAIS TARPTAUTINIAM PERVEDIMUI

 

32. Asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitas subjektas lėšoms iš valstybės iždo sąskaitos pervesti ta užsienio valiuta, kuri VBAM sistemos valiutų sąraše pažymėta mokėjimo paraiškoms rengti, tiesiogiai tiekėjui (lėšų gavėjui) ir eurais tiesiogiai užsienio tiekėjui (lėšų gavėjui), esančiam ne Lietuvos Respublikoje, pagal valstybės biudžeto programas, finansuojamas ES ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir jų bendrojo finansavimo lėšomis, ir pagal skolos valstybės vardu valdymo programą Valstybės iždo departamentui teikia mokėjimo paraišką užsienio valiuta ir eurais tarptautiniam pervedimui, parengtą pagal Mokėjimo paraiškos užsienio valiuta ir eurais tarptautiniam pervedimui formą VBAMS VAL-01 (5 priedas) (toliau – mokėjimo paraiška valiuta), naudojant VBAM sistemą, ir mokėjimo paraiškoje nurodytą elektroninę informaciją. Pildant mokėjimo paraišką valiuta, jei pervedama valiuta nėra gavėjo banko valstybės valiuta, turi būti nurodytas gavėjo banko bankas korespondentas (pagal poreikį).

33. Kai reikiamo užsienio tiekėjo arba tiekėjo, kurio sąskaita yra kredito įstaigoje užsienio valstybėje, nėra VBAM sistemos tiekėjų sąraše, asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kito subjekto paskirtas asmuo reikiamo užsienio tiekėjo duomenis įveda į VBAM sistemą arba perduoda iš SFMIS ir šią informaciją VBAM sistemoje perduoda Valstybės iždo departamentui.

Tuo atveju, kai užsienio tiekėjo elektroninės informacijos perduoti naudojant VBAM sistemą nėra galimybės, asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kito subjekto paskirtas asmuo, nenaudodamas VBAM sistemos, užpildo Užsienio tiekėjo (gavėjo), siūlomo įtraukti į VBAMS tiekėjų bylą, duomenų formą VAL-07 (6 priedas) (toliau – užsienio tiekėjo pasiūlymo forma), kurioje nurodomi visi būtini užsienio tiekėjo, kuriam pagal sąskaitą reikės pervesti lėšas užsienio valiuta ar atlikti tarptautinį pervedimą eurais, duomenys. Užpildyta užsienio tiekėjo pasiūlymo forma patvirtinama asignavimų valdytojo įstaigos ar centralizuotos apskaitos įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens ir vyriausiojo buhalterio (buhalterio) parašais ir pateikiama Valstybės iždo departamentui. Valstybės iždo departamento atsakingas asmuo, tvarkantis tiekėjų sąrašą, gautus iš asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos ir kito subjekto užsienio tiekėjų pasiūlymų formų duomenis įveda į VBAM sistemą ir užregistruoja bendrame VBAM sistemos tiekėjų sąraše.

34. Kitos mokėjimo paraiškos valiuta rengimo VBAM sistemoje, pasirašymo, teikimo ir elektroninės informacijos perdavimo Valstybės iždo departamentui, elektroninės informacijos apie apmokėjimą perdavimo asignavimų valdytojams, kitoms biudžetinėms įstaigoms, centralizuotos apskaitos įstaigai (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitam subjektui procedūros atliekamos pagal taisyklėse nustatytas mokėjimo paraiškų procedūras.

 

VI SKYRIUS

ASIGNAVIMŲ VALDYTOJŲ IR CENTRALIZUOTOS APSKAITOS ĮSTAIGOS FUNKCIJOS NAUDOJANT VBAM SISTEMĄ

 

35. Asignavimų valdytojas yra atsakingas už vadovaujamos biudžetinės įstaigos, pavaldžių kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatų, jų vykdymo duomenų teisingumą VBAM sistemoje, VBAM sistemos įdiegimą laiku ir jos funkcionavimą vadovaujamoje ir pavaldžiose biudžetinėse įstaigose ir kituose subjektuose.

36. Asignavimų valdytojas, naudodamas VBAM sistemą, tvarko savo ir pavaldžių kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų sąmatas, kontroliuoja išlaidų sąmatų vykdymą, gauna VBAM sistemoje mokėjimo paraiškas, informaciją apie mokėjimo paraiškų būklę, tiekėjų sąrašą, asignavimų panaudojimo duomenis bei kitą informaciją ir perduoda juos Valstybės iždo departamentui, pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams.

Taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju centralizuotos apskaitos įstaiga, naudodama VBAM sistemą, kontroliuoja asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų išlaidų sąmatų vykdymą, gauna VBAM sistemoje mokėjimo paraiškas, informaciją apie mokėjimo paraiškų būklę, tiekėjų sąrašą, asignavimų panaudojimo duomenis bei kitą informaciją ir perduoda juos Valstybės iždo departamentui.

Asignavimų valdytojas, turintis VBAM sistemos administratorių, gauna iš pavaldžių kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitų subjektų naudotojų korteles, pagal kurias asignavimų valdytojo VBAM sistemos administratorius įtraukia arba panaikina naudotojus VBAM sistemoje, taip pat naudotojų kortelėse įrašo jų įtraukimo arba panaikinimo datą ir pasirašo.

37. Kitų biudžetinių įstaigų, vykdančių atitinkamo asignavimų valdytojo programas ir turinčių pavaldžių kitų biudžetinių įstaigų, vadovų funkcijos naudojant VBAM sistemą atitinka asignavimų valdytojų funkcijas naudojant VBAM sistemą.

 

VII SKYRIUS

MOKĖJIMO PARAIŠKŲ TVARKYMAS VALSTYBĖS IŽDO DEPARTAMENTE

 

38. Valstybės iždo departamentas gauna mokėjimo paraiškų elektroninę informaciją VBAM sistemoje pagal kiekvieną asignavimų valdytoją, kitą biudžetinę įstaigą ir kitą subjektą ir jų mokėjimo paraiškas. VBAM sistemoje gautos mokėjimo paraiškos registruojamos VBAM sistemoje elektroninėse bylose pagal jų gavimo (importo) datą ir laiką ir asignavimų valdytojus.

39. Valstybės iždo departamentas, naudodamas VBAM sistemą, tvarko tiekėjų sąrašą pagal iš asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitų subjektų gautą (importuotą) siūlomų tiekėjų elektroninę informaciją arba gautas tiekėjų pasiūlymų formas ir kasdien perduoda (eksportuoja) asignavimų valdytojams, kitoms biudžetinėms įstaigoms, centralizuotos apskaitos įstaigai (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju), ir kitiems subjektams atnaujintą tiekėjų sąrašo informaciją.

40. Valstybės iždo departamento direktorius paskiria asmenis funkcijoms (procedūroms) VBAM sistemoje atlikti. Šiems asmenims pagal Valstybės iždo departamento ir Finansų ministerijos Informacinių technologijų departamento direktorių nustatytą tvarką suteikiami individualūs VBAM sistemos naudotojų identifikavimo kodai.

41. Valstybės iždo departamento direktoriaus paskirti asmenys priima iš asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigų (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitų subjektų mokėjimo paraiškas ir naudotojų korteles. Asmenys, priimantys mokėjimo paraiškas, patikrina, ar jos pasirašytos atsakingų asmenų, kuriems tokia teisė buvo suteikta, jose esantys parašai atitinka naudotojų kortelėje esančius parašus, mokėjimo paraiškų duomenis palygina su mokėjimo paraiškų elektronine informacija, esančia VBAM sistemoje.

42. Kai Valstybės iždo departamento atsakingi asmenys VBAM sistemoje pritaria  išlaidų pagal mokėjimo paraiškas apmokėjimui (VBAM sistemoje tenkina mokėjimo paraiškas), jų apmokėjimą VBAM sistemoje patvirtina (VBAM sistemoje sertifikuoja) kiti Valstybės iždo departamento asmenys. Valstybės iždo departamento atsakingas asmuo VBAM sistemoje parengia patvirtintų mokėjimo paraiškų mokėjimo pavedimų eksporto į banką elektronines bylas ir jų pagrindu išspausdina mokėjimo pavedimų registrą pagal Mokėjimo pavedimų registro formą VBAMS Bank-02 (7 priedas) ir mokėjimo pavedimų užsienio valiuta ir eurais tarptautiniam pervedimui registrą pagal Mokėjimo pavedimų užsienio valiuta ir eurais tarptautiniam pervedimui registro formą VBAMS Bank-05 (8 priedas) (toliau kartu – mokėjimo pavedimų registrai). Mokėjimo pavedimų registrus pasirašo Valstybės iždo departamento asmenys, VBAM sistemoje atlikę pritarimo išlaidų pagal mokėjimo paraiškas apmokėjimui ir šių išlaidų apmokėjimo patvirtinimo procedūras pagal kiekvieno asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto mokėjimo pavedimų bendrą sumą. Pritarimo išlaidų pagal mokėjimo paraiškas apmokėjimui ir šių išlaidų patvirtinimo procedūras turi atlikti skirtingi Valstybės iždo departamento asmenys. Bendrą mokėjimo pavedimų registrų sumą patvirtina Valstybės iždo departamento direktoriaus paskirtas asmuo. Mokėjimo pavedimų VBAM sistemos informacija teikiama valstybės iždo sąskaitą tvarkančiam bankui (toliau – bankas) mokėjimams atlikti pagal Finansų ministerijos su banku sudarytą sutartį.

43. Kai bankas pateikia informaciją apie atliktus mokėjimus (mokėjimų būklė), Valstybės iždo departamento atsakingi asmenys kasdien informuoja asignavimų valdytojus ir taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju centralizuotos apskaitos įstaigą (per VBAM sistemą perduoda elektroninę mokėjimų būklės informaciją) apie mokėjimo paraiškų apmokėjimą.

44. Valstybės iždo departamentas gali laikinai sulaikyti pateiktą mokėjimo paraišką, esant šioms aplinkybėms:

44.1. valstybės iždo sąskaitoje neužtenka lėšų išlaidoms apmokėti;

44.2. mokėjimo paraiškos suma viršija asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto einamiesiems biudžetiniams metams patvirtintą išlaidų sąmatą;

44.3. mokėjimo paraiška dėl lėšų pervedimo į asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto sąskaitą pateikta taisyklių 8 punkte nenustatytais atvejais;

44.4. mokėjimo paraiškoje nustatyta klaida;

44.5. asignavimų valdytojo įmokėtų pajamų įmokų ar tikslinės paskirties lėšų, skirtų asignavimų valdytojo programai finansuoti, neužtenka atitinkamo asignavimų valdytojo programos išlaidoms apmokėti;

44.6. asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kitas subjektas, pateikę mokėjimo paraišką, prašo ją sulaikyti;

44.7. mokėjimo paraiškos suma 35 procentais viršija asignavimų poreikio prognozę.

45. Valstybės iždo departamentas gali atmesti pateiktą mokėjimo paraišką, kai nepašalintos taisyklių 44 punkte nurodytos aplinkybės, dėl kurių buvo laikinai sulaikyta pateikta mokėjimo paraiška, arba kai ją atmesti raštu prašo asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kitas subjektas, pateikę mokėjimo paraišką.

Kai mokėjimo paraiška atmetama, Valstybės iždo departamento atsakingi asmenys tai pažymi gautoje mokėjimo paraiškoje – nurodo atmetimo priežastį, pasirašo ir per VBAM sistemą išsiunčia asignavimų valdytojui arba centralizuotos apskaitos įstaigai elektroninę informaciją apie mokėjimo paraiškos atmetimą.

 

VIII SKYRIUS

VALSTYBĖS IŽDO PROCEDŪROS, KAI NEVYKDOMAS VALSTYBĖS BIUDŽETAS

 

46. Jeigu nevykdomas finansų ministro patvirtintame Lietuvos Respublikos einamųjų metų valstybės biudžeto pajamų ir programų finansavimo (ketvirčiais) plane nurodytų pajamų nuo metų pradžios planas ir Finansų ministerija toliau prognozuoja gauti mažiau šių pajamų, negu numatyta, arba jeigu prognozuojamas šių pajamų nesurinkimas einamųjų metų IV ketvirtį ir jeigu nepakanka Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto apyvartos lėšų laikinam pajamų trūkumui padengti, kol bus teisės aktų nustatyta tvarka priimtas atitinkamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo patikslinimas, asignavimai išlaidoms ir turtui įsigyti pervedami (išlaidos pagal mokėjimo paraiškas apmokamos) atsižvelgiant į gautas pajamas, o turimi ištekliai naudojami vadovaujantis valstybės piniginių išteklių naudojimo prioritetais, nustatytais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. spalio 14 d. nutarimu Nr. 1014 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės piniginių išteklių naudojimo prioritetų nustatymo“ (toliau – Valstybės piniginių išteklių naudojimo prioritetai), tokia tvarka:

46.1. Finansų ministerija nustato galimas finansuotinas einamųjų metų valstybės biudžeto ir skolinių mokėjimų išlaidas:

46.1.1. Finansų ministerijos Finansų politikos departamentas (toliau – Finansų politikos departamentas), du kartus per kalendorinius metus teikdamas Valstybės iždo departamentui pagal 1993 m. lapkričio 22 d. Tarybos reglamentą (EB) Nr. 3605/93 dėl Europos bendrijos steigimo sutarties priede pateikto Protokolo dėl perviršio deficito procedūros taikymo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 10 skyrius, 1 tomas, p. 33) parengtas atitinkamų metų valdžios sektoriaus ir subsektorių pertekliaus arba deficito prognozes, kartu pateikia ir einamųjų metų valstybės biudžeto pajamų plano vykdymo metines prognozes, kurias vėliau atnaujintas pateikia pagal kiekvieno mėnesio pirmos darbo dienos būklę;

46.1.2. Valstybės iždo departamentas, vadovaudamasis Finansų politikos departamento pateiktomis einamųjų metų valstybės biudžeto pajamų plano vykdymo prognozėmis, Valstybės iždo departamento parengtomis einamųjų metų valstybės piniginių išteklių srautų ir laikinai laisvų lėšų likučių prognozėmis, asignavimų valdytojų vadovaujantis Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklėmis teikiamomis išlaidų prognozėmis, parengia finansavimo pažymą, kurioje nurodo galimą finansuotiną einamųjų metų valstybės biudžeto ir skolinių mokėjimų išlaidų sumą. Finansavimo pažymą pasirašo finansų ministras, o laikinai jo nesant – finansų viceministras pagal veiklos sritį. Kol nepasikeičia dėl valstybės biudžeto pajamų nesurinkimo susiklosčiusios taisyklių 46 punkto pirmojoje pastraipoje nurodytos aplinkybės, finansavimo pažyma peržiūrima ne rečiau kaip kas savaitę. Jeigu sprendimas dėl finansavimo pažymos pakeitimo nepriimamas, lieka galioti prieš tai pasirašyta finansavimo pažyma;

46.1.3. Valstybės iždo departamentas, vadovaudamasis finansavimo pažyma ir valstybės piniginių išteklių naudojimo prioritetais, per dvi darbo dienas nuo finansavimo pažymos patvirtinimo parengia valstybės biudžeto ir skolintų lėšų piniginių srautų sąrašą (toliau – sąrašas), kuriame turi būti nustatyta, kurių rūšių einamųjų metų valstybės biudžeto išlaidos, suskirstytos Valstybės piniginių išteklių naudojimo prioritetų 1.1 ir 1.2 papunkčiuose, bus finansuojamos, kurios – laikinai nefinansuojamos ir kurios iš dalies finansuojamos taikant taisyklių 46.5 papunktyje nustatytą eiliškumą. Sąrašą tvirtina Valstybės iždo departamento direktorius arba jo funkcijas atliekantis asmuo. Kol nepasikeičia dėl valstybės biudžeto pajamų nesurinkimo susiklosčiusios taisyklių 46 punkto pirmojoje pastraipoje nurodytos aplinkybės, sąrašas peržiūrimas ne rečiau kaip kas savaitę. Jeigu sprendimas dėl sąrašo pakeitimo nepriimamas, lieka galioti prieš tai patvirtintas sąrašas. Sąrašu vadovaujasi Valstybės iždo departamentas, pervesdamas asignavimus valstybės biudžeto išlaidoms apmokėti;

46.1.4. asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kiti subjektai informaciją apie neapmokamas išlaidas (pagal mokėjimo paraiškas) gauna pagal būklę „Pateikta“ VBAM sistemos Finansų modulio apžvalgos lentelėje, VBAMS MOK-06 ataskaitoje „Nurodyta mokėjimo būklė“ ir susistemintą informaciją (visų neapmokėtų išlaidų pagal mokėjimo paraiškas sumos) pagal valstybės biudžeto išlaidų klasifikacijas (ekonominę, funkcinę, programas, finansavimo šaltinius) – ataskaitoje „Valstybės biudžeto išlaidų vykdymas pagal asignavimų valdytojus“ (VBAMS FIN-27 forma);

46.2. kiekvieną darbo dieną pagal mokėjimo paraiškų, kurių išlaidas nustatytu terminu reikia apmokėti, VBAM sistemos duomenis (pateiktus pagal VBAMS MOK-04 formą „Neapmokėtų mokėjimo paraiškų suvestinė pagal mokėjimo terminus, biudžeto programas ir ekonominę klasifikaciją“) nustatomas bendras lėšų finansuotinoms valstybės biudžeto išlaidoms poreikis;

46.3. kiekvieną darbo dieną taisyklių 46.2 papunktyje nurodytas nustatytas bendras lėšų finansuotinoms valstybės biudžeto išlaidoms poreikis palyginamas su taisyklių 46.1.3 papunktyje nurodytu sąrašu ir, vadovaujantis šiuo sąrašu, nustatoma nustatytu terminu galima apmokėti valstybės biudžeto išlaidų suma, kuri paskirstoma pagal taisyklių 46.1.3 papunktyje nurodytame sąraše nustatytas finansuojamų valstybės biudžeto išlaidų rūšis;

46.4. kiekvieną darbo dieną mokėjimo paraiškos, kurių išlaidas nustatytu terminu reikėtų apmokėti, atrenkamos ir išlaidos apmokamos neviršijant taisyklių 46.3 papunktyje nurodytos nustatytu terminu galimos apmokėti valstybės biudžeto išlaidų sumos, paskirstytos pagal sąraše nustatytas finansuojamų valstybės biudžeto išlaidų rūšis;

46.5. kai mokėjimo paraiškų išlaidos priklauso iš dalies finansuojamų valstybės biudžeto išlaidų rūšiai, nurodytai sąraše, pirmenybė teikiama anksčiau pateiktoms mokėjimo paraiškoms, tada atsižvelgiama į tos rūšies valstybės biudžeto išlaidų apmokėjimo vidurkį, toliau – į asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitų subjektų, vadovaujantis Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklėmis, teikiamų kasdienių asignavimų poreikių prognozių VBAM sistemoje tikslumą;

46.6. asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų pateiktų mokėjimo paraiškų išlaidos, atitinkančios sąraše nustatytų rūšių laikinai nefinansuojamas einamųjų metų valstybės biudžeto išlaidas, neapmokamos. Šios einamaisiais biudžetiniais metais gautos mokėjimo paraiškos, kurių išlaidos einamaisiais biudžetiniais metais neapmokamos, jeigu asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kitas subjektas Valstybės iždo departamento raštu neprašo atmesti jo pateiktos mokėjimo paraiškos, laikomos iki einamųjų biudžetinių metų pabaigos ir, jeigu iki biudžetinių metų pabaigos išlaidos neapmokamos, prasidėjus kitiems biudžetiniams metams atmetamos;

46.7. asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų valstybės biudžeto asignavimų išlaidoms ekonomija, esant laikinam finansavimo ribojimui, gali būti naudojama tik pagal Biudžeto sandaros įstatymo 6 straipsnio 4 punktą esamam įsiskolinimui dengti.

47. Išlaidų apmokėjimo eilė netaikoma:

47.1. apmokant programų išlaidas iš įmokėtų pajamų įmokų ir įmokėtų tikslinės paskirties lėšų;

47.2. apmokant išlaidas iš Vyriausybės rezervo;

47.3. esant ypač svarbiam mokėjimui, suderintam su finansų viceministru pagal veiklos sritį;

47.4. pervedant ES, kitos tarptautinės finansinės paramos ir jų bendrojo finansavimo lėšas.

 

IX SKYRIUS

APMOKĖTŲ ARBA ATMESTŲ MOKĖJIMO PARAIŠKŲ IR GRĄŽINTŲ LĖŠŲ TVARKYMAS

 

48. Kita biudžetinė įstaiga ir kitas subjektas, naudodami VBAM sistemą, gauna iš asignavimų valdytojo, kuriam yra pavaldūs, o nesant pavaldumo ir taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju centralizuotos apskaitos įstaiga – iš Valstybės iždo departamento elektroninę informaciją apie išlaidų pagal mokėjimo paraiškas apmokėjimą, paraiškų atmetimą arba pranešimą apie tiekėjo grąžintas lėšas. Informacija apie apmokėtas pagal mokėjimo paraiškas išlaidas pateikiama, atnaujinus mokėjimo paraiškų apmokėjimo būklės informaciją, Valstybės iždo mokėjimų pagal mokėjimo paraiškas formoje VBAMS MOK-03 (9 priedas), mokėjimo paraiškų apžvalgos lange, VBAM sistemos didžiosios knygos įrašuose, tiekėjo įrašų knygoje ir VBAM sistemos ataskaitose. Mokėjimo paraiškose (apmokėjimo žymoje) asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kito subjekto paskirtas atsakingas asmuo įrašo išlaidų apmokėjimo datą, o jeigu mokėjimo paraiška atmesta, – žodį „atmesta“.

Asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto, kurių mokėjimo paraiškos į VBAM sistemą buvo perduotos iš SFMIS, VBAM sistemos atnaujinta mokėjimų būklės informacija turi būti perduodama į SFMIS ir SFMIS gaunama iš VBAM sistemos.

49. Atmesta mokėjimo paraiška VBAM sistemoje negali būti naudojama kitam mokėjimui atlikti, jos negalima taisyti arba ištrinti. Dėl atmestos mokėjimo paraiškos asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitas subjektas VBAM sistemoje užregistruoja atmestos mokėjimo paraiškos automatinę grąžinimo pažymą ir jos elektroninę informaciją perduoda asignavimų valdytojui, kuriam jie pavaldūs, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui. Su užregistruota automatine grąžinimo pažyma VBAM sistemoje anuliuojama (suma su priešingu ženklu) atmestos mokėjimo paraiškos suma.

50. Pagal mokėjimo paraiškas gauti ir nepanaudoti asignavimai į valstybės iždo sąskaitą turi būti grąžinti mokėjimo paraišką rengusio asmens (asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kito subjekto), jeigu kiti teisės aktai dėl ES ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir jų bendrojo finansavimo lėšų grąžinimo nenustato kitaip.

51. Asignavimai, gauti iš atskiros ES, kitos tarptautinės finansinės paramos ar kitos konkrečiam tikslui finansuoti skirtos valstybės iždo sąskaitos atitinkamai valstybės biudžeto programai vykdyti, grąžinami vadovaujantis Europos Sąjungos, kitos tarptautinės finansinės paramos ir kitų valstybės biudžetui priskirtų lėšų tiesioginio pervedimo į valstybės iždą taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2006 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 1K-429 „Dėl Europos Sąjungos, kitos tarptautinės finansinės paramos ir kitų valstybės biudžetui priskirtų lėšų tiesioginio pervedimo į valstybės iždą taisyklių ir įmokų kodų sąrašo patvirtinimo“.

52. Kai pagal mokėjimo paraišką, kurios išlaidos einamaisiais biudžetiniais metais apmokėtos tiesiogiai tiekėjui, lėšas ar jų dalį tiekėjas grąžina asignavimų valdytojui, kitai biudžetinei įstaigai ar kitam subjektui ir jeigu šių grąžintų lėšų asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga ar kitas subjektas nepanaudoja pagal mokėjimo paraiškoje nurodytą tikslinę paskirtį lėšų gavimo ar kitą po lėšų gavimo dienos einamųjų biudžetinių metų darbo dieną, asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitas subjektas tiekėjų jiems grąžintas lėšas, vadovaudamiesi taisyklių 9 punktu, perveda į valstybės iždo sąskaitą. Šios grąžintos lėšos rodomos VBAM sistemoje – asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitas subjektas užregistruoja panaudotų asignavimų atitaisymo ir gautų asignavimų sumažinimo bendrųjų žurnalų įrašus pagal tuos pačius tikslinės paskirties kodus, kurie buvo įrašyti mokėjimo paraiškoje, prašant apmokėti išlaidas, ir atlieka apskaitos duomenų perdavimo procedūrą. Įrašai bendruosiuose žurnaluose registruojami pagal lėšų įskaitymo į valstybės iždo sąskaitą datą.

53. Valstybės institucijos ir įstaigos, kuruojančios valstybės biudžeto dotacijų savivaldybėms finansavimo funkcijas, nurodytas Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme, nurodo, kad savivaldybės nepanaudotas valstybės biudžeto dotacijų lėšas grąžintų atitinkamai valstybės institucijai ar įstaigai, rengusiai mokėjimo paraiškas. Valstybės institucijos ir įstaigos savivaldybių joms grąžintas lėšas perveda į valstybės iždo sąskaitą ir VBAM sistemoje užregistruoja panaudotų asignavimų atitaisymo ir gautų asignavimų sumažinimo bendrųjų žurnalų įrašus pagal tuos pačius tikslinės paskirties kodus, kurie buvo nurodyti mokėjimo paraiškose, pervedant šias lėšas savivaldybei, ir atlieka apskaitos duomenų perdavimo (eksporto) procedūrą.

54. Tuo atveju, kai tiekėjas grąžina jam pervestas lėšas į valstybės iždo sąskaitą, Valstybės iždo departamento asmenys, nustatę, kuriam asignavimų valdytojui, kitai biudžetinei įstaigai ar kitam subjektui priklauso grąžintos lėšos, per VBAM sistemą išsiunčia elektroninę informaciją – pranešimą apie tiekėjo grąžintas lėšas.

Asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitas subjektas iš Valstybės iždo departamento gautą  VBAM sistemos elektroninę informaciją – pranešimą apie tiekėjo grąžintas lėšas į valstybės iždo sąskaitą VBAM sistemoje automatiškai perkelia į grąžinimo pažymą, kurią užregistruoja pagal pranešime nurodytą registravimo datą ir jos elektroninę informaciją išsiunčia asignavimų valdytojui, kuriam jie pavaldūs, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui. Pagal užregistruotą grąžinimo pažymą VBAM sistemoje mažinamos mokėjimo paraiškos ir tiekėjui sumokėtos sumos.

 

X SKYRIUS

GAUTŲ IR PANAUDOTŲ ASIGNAVIMŲ REGISTRAVIMAS VBAM SISTEMOJE IR DUOMENŲ APIE JUOS TEIKIMAS

 

55. Asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų gauti ir panaudoti valstybės biudžeto asignavimai (biudžeto išlaidų sąmatų vykdymo informacija) pagal vykdomas programas (priemones), valstybės funkcijas, ekonominę klasifikaciją, finansavimo šaltinius ir kitą reikšmingą informaciją VBAM sistemoje registruojami tokia tvarka:

55.1. iš valstybės iždo sąskaitos pagal mokėjimo paraiškas tiesiogiai į tiekėjų sąskaitas pervestos lėšos yra asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų gauti ir panaudoti valstybės biudžeto asignavimai;

55.2. pagal mokėjimo paraiškas į asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų sąskaitas pervestos lėšos yra gauti ir nepanaudoti valstybės biudžeto asignavimai. Šių asignavimų panaudojimą asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kiti subjektai, kredito įstaigai pateikus informaciją apie atliktus mokėjimus, ne vėliau kaip kitą darbo dieną privalo užregistruoti VBAM sistemoje, naudodami asignavimų panaudojimo žurnalą, ir atlikti apskaitos duomenų perdavimo (eksporto) procedūrą;

55.3. asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai, kurie nenaudoja VBAM sistemos, bet į VBAM sistemą įtraukti asignavimų valdytojo įstaigoje ar Valstybės iždo departamente, mėnesio asignavimų panaudojimo duomenis (eurais ir centais), reikalingus įtraukti į VBAM sistemą, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 10 dienos pateikia asignavimų valdytojui pagal pavaldumą, nesant pavaldumo, – Valstybės iždo departamentui pagal tarpusavyje suderintą formą, pasirašytą kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto vadovo. Asignavimų valdytojas arba Valstybės iždo departamentas gautus iš šių kitų biudžetinių įstaigų ar kitų subjektų asignavimų panaudojimo duomenis ne vėliau kaip iki kito mėnesio 10 dienos užregistruoja VBAM sistemoje atitinkamos kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto asignavimų panaudojimo arba atitaisymo žurnale ir atlieka apskaitos duomenų perdavimo (eksporto) procedūrą;

55.4. kai lėšos iš valstybės iždo sąskaitos valstybės biudžeto programoms vykdyti išduotos nenaudojant VBAM sistemos arba vadovaujantis kitais teisės aktais, asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kiti subjektai gautus ir panaudotus asignavimus (konsulinės rinkliavos užskaitų sumos, palūkanų įskaitymo sumos ir kt.) įtraukia į VBAM sistemą asignavimų pagrindžiamojo dokumento gavimo dieną, bet ne vėliau kaip iki kito mėnesio 10 dienos, registruodami bendrojo žurnalo įrašus, ir atlieka apskaitos duomenų perdavimo (eksporto) procedūrą. Bendrojo žurnalo įrašų, susijusių su ES ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir jų bendrojo finansavimo lėšomis finansuojamomis valstybės biudžeto programomis, stulpelyje (laukelyje) „Dokumento Nr.“ nurodomas projekto kodas ir kita informacija, reikalaujama pagal atitinkamos ES ar kitos tarptautinės finansinės paramos administravimo taisykles;

55.5. gautų asignavimų mažinimas dėl asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto grąžintų į valstybės iždo sąskaitą lėšų VBAM sistemos asignavimų koregavimo žurnale turi būti registruojamas mokėjimo pavedimo įvykdymo dieną – kai lėšos grąžintos einamaisiais metais iki gruodžio 31 dienos, o kai lėšos grąžintos kitais metais iki sausio 10 dienos, registruojant sąlyginai nurodoma praėjusių metų gruodžio 31 diena, kartu ties kiekviena žurnalo įrašo eilute stulpelyje „Pavedimo Nr.“ turi būti nurodytas mokėjimo nurodymo, pagal kurį buvo grąžintos lėšos, numeris;

55.6. asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų sąskaitose biudžetinių metų pabaigoje paliktus biudžetinių lėšų likučius asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai, vadovaudamiesi Biudžeto sandaros įstatymo 32 straipsnio nuostatomis, VBAM sistemoje paskirsto metų pabaigos likučio paskirstymo žurnale (gruodžio 31 dieną), likučius, kurie pereina į kitus biudžetinius metus, užregistruoja pagal jų paskirtį lėšų įskaitymo metų pradžioje žurnale (sausio 1 dieną);

55.7. Centralizuotos apskaitos įstaiga, tvarkanti reorganizuojamo ar likviduojamo viešojo sektoriaus subjekto apskaitą, reorganizuojamas ar likviduojamas asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga ir kitas subjektas gautą ir nepanaudotą asignavimų likutį iki reorganizavimo ar likvidavimo privalo grąžinti į valstybės iždo sąskaitą, iš kurios buvo gautos lėšos. Programų sąmatų, gautų ir panaudotų asignavimų perdavimas kitam asignavimų valdytojui, jam pavaldžiai biudžetinei įstaigai ir kitam subjektui ir priėmimas iš kito asignavimų valdytojo, jam pavaldžios biudžetinės įstaigos ir kito subjekto VBAM sistemoje registruojami tą pačią dieną. Asignavimų valdytojas apie priimtą sprendimą reorganizuoti ar likviduoti jo vadovaujamą, jam pavaldžią biudžetinę įstaigą ir kitą subjektą informuoja Valstybės iždo departamentą;

55.8. asignavimų valdytojo paskirti asmenys sutikrina iš savo vadovaujamos, jam pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų, taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju centralizuotos apskaitos įstaigos paskirti asmenys sutikrina asignavimų valdytojų ir kitų biudžetinių įstaigų, kurių apskaitą jai pavesta tvarkyti, VBAM sistemoje gautą pagal taisyklių 55.1–55.7 papunkčius nurodytą užregistruotą elektroninę informaciją ir kas mėnesį iki kito mėnesio 10 dienos parengia asignavimų valdytojo suvestinius gautų ir panaudotų asignavimų duomenis VBAM sistemoje bei perduoda juos Valstybės iždo departamentui. Informacijai apie VBAM sistemoje užregistruotus valstybės biudžeto gautus ir panaudotus asignavimus gauti naudojami VBAM sistemos duomenys iš didžiosios knygos įrašų ir VBAM sistemos ataskaitų.

56. Asignavimų valdytojai, kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitų subjektų vadovai turi užtikrinti, kad VBAM sistemoje kas mėnesį (taisyklių 55 punkte nustatytais terminais) būtų baigta tvarkyti valstybės biudžeto gautų asignavimų ir jų panaudojimo informacija.

57. Asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitų subjektų VBAM sistemoje bendruosiuose žurnaluose užregistruoti įrašai turi būti pagrįsti dokumentais, vyriausiojo buhalterio pasirašytomis buhalterinėmis pažymomis ar nuoroda į kitą pagrindimo šaltinį.

58. Asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kiti subjektai dėl gautų arba panaudotų asignavimų sumažinimo ar padidinimo, naudodami VBAM sistemos bendruosius žurnalus, kai mažėja ar didėja bendra gautų arba panaudotų asignavimų suma, kai keičiamas gautų ar panaudotų asignavimų finansavimo šaltinis, privalo raštu informuoti asignavimų valdytoją ir (arba) Valstybės iždo departamentą (per VBAM sistemos bendrojo žurnalo registrą ir raštu) ir gauti jų pritarimą. Dėl grąžintų į valstybės iždo sąskaitą lėšų raštas teikiamas tik asignavimų valdytojo, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar Valstybės iždo departamento reikalavimu. Be to, Valstybės iždo departamentas gali paprašyti asignavimų valdytoją, centralizuotos apskaitos įstaigą (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kitą subjektą, asignavimų valdytojas – jam pavaldžią kitą biudžetinę įstaigą ar kitą subjektą arba centralizuotos apskaitos įstaigą (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) raštu paaiškinti dėl gautų ar panaudotų asignavimų paskirties keitimo.

59. Asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kiti subjektai, kurie turi įdiegtą VBAM sistemą, Biudžeto išlaidų sąmatos vykdymo ataskaitą (forma Nr. 2), kurios forma patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1K-465 „Dėl Valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų žemesniojo lygio biudžeto vykdymo ataskaitų sudarymo taisyklių ir formų patvirtinimo“, parengia naudodami VBAM sistemą.

 

XI SKYRIUS

LĖŠŲ IŠMOKĖJIMO KONTROLĖ

 

60. Kai asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitų subjektų asignavimų poreikio prognozės, kurias jie teikia Finansų ministerijai vadovaudamiesi Valstybės piniginių išteklių srautams prognozuoti skirtos informacijos teikimo taisyklėmis, neatitinka asignavimų poreikio prognozių tikslumo kriterijaus (vidutinė svertinė vieno mėnesio einamaisiais metais kasdienių asignavimų poreikio prognozių paklaida turi būti ne didesnė kaip 35 procentai), Finansų ministerija:

60.1. gali raštu įspėti asignavimų valdytojus, kitas biudžetines įstaigas, centralizuotos apskaitos įstaigą (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitus subjektus apie asignavimų poreikio prognozių tikslumo kriterijaus viršijimą;

60.2. jeigu praėjus dviem mėnesiams nuo mėnesio, kurį buvo atliktas asignavimų poreikio prognozių tikslumo vertinimas, pabaigos asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kito subjekto teikiamos asignavimų poreikio prognozės ir toliau neatitinka tikslumo kriterijaus, Finansų ministerija gali raštu informuoti asignavimų valdytoją, kitą biudžetinę įstaigą, centralizuotos apskaitos įstaigą (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kitą subjektą, kad mokėjimo paraiškų išlaidos pagal ekonominės klasifikacijos 2.2, 2.8, 3.1 ir 3.2 straipsnius du mėnesius bus apmokamos ne anksčiau kaip per 5 darbo dienas po to, kai asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kitas subjektas raštu pateiks paaiškinimą dėl lėšų panaudojimo paskirties, kuriame nurodys asignavimų paskirtį, mokėjimo paraiškų numerius ir pagrįs asignavimų poreikį;

60.3. jeigu per kitus du mėnesius asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kito subjekto, kuriam buvo pritaikyta taisyklių 60.2 papunktyje nustatyta valstybės biudžeto asignavimų skyrimo tvarka, asignavimų poreikio prognozės viršija prognozių tikslumo kriterijų, Finansų ministerija gali raštu informuoti asignavimų valdytoją, kitą biudžetinę įstaigą, centralizuotos apskaitos įstaigą (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kitą subjektą, kad mokėjimo paraiškų išlaidos pagal ekonominės klasifikacijos 2.2, 2.8, 3.1 ir 3.2 straipsnius iki biudžetinių metų pabaigos gali būti apmokamos ne anksčiau kaip per 5 darbo dienas, kai asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kitas subjektas raštu pateiks paaiškinimą dėl lėšų panaudojimo paskirties, kuriame nurodys asignavimų paskirtį, mokėjimo paraiškų numerius ir pagrįs asignavimų poreikį.

61. Kai asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, ar kito subjekto asignavimų plano vykdymas per pirmus dešimt mėnesių nesiekia 80 procentų ir Valstybės iždo departamentas pastebi, kad asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos, centralizuotos apskaitos įstaigos (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kito subjekto prašomos išmokėti asignavimų sumos biudžetinių metų pabaigoje yra daug didesnės, palyginti su išmokėtais asignavimais ankstesniais tų pačių biudžetinių metų mėnesiais, Valstybės iždo departamentas gali paprašyti asignavimų valdytoją, kitą biudžetinę įstaigą, centralizuotos apskaitos įstaigą (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ar kitą subjektą raštu teikti paaiškinimą, kuriame būtų pagrindžiamas išlaidų poreikis pagal atskirus ekonominės klasifikacijos straipsnius.

 

XII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

62. Lėšų, Finansų ministerijos pervestų iš valstybės iždo sąskaitos tiesiogiai asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ar kito subjekto tiekėjui, pradinis mokėtojas yra mokėjimo paraišką Valstybės iždo departamentui pateikęs asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga ir kitas subjektas.

Jeigu pagal mokėjimo paraišką pervestos lėšos iš valstybės iždo sąskaitos tiesiogiai tiekėjui yra grąžintinos, tiekėjas turi grąžinti šias lėšas asignavimų valdytojui, kitai biudžetinei įstaigai ar kitam subjektui – mokėjimo paraiškos rengėjui (pradiniam mokėtojui) į jo nurodytą sąskaitą, jeigu kiti teisės aktai dėl ES ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir jų bendrojo finansavimo lėšų grąžinimo nenustato kitaip.

Valstybės iždo departamentas neatsako už asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų ir jų tiekėjų (lėšų gavėjų) tarpusavio pretenzijas.

63. Neaiškumus ir pretenzijas dėl paslaugų, darbų ar prekių apmokėjimo, pervestų lėšų grąžinimo su savo tiekėju (lėšų gavėju) sprendžia asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai, pateikę mokėjimo paraiškas. Jeigu tiekėjas (lėšų gavėjas) nesuteikė paslaugų, neatliko darbų ar nepatiekė prekių, už kuriuos sumokėta, tai sumokėtas ar neteisingai pervestas sumas turi išsireikalauti asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai, pateikę mokėjimo paraiškas.

64. Asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto iš Valstybės iždo departamento per VBAM sistemą gauta informacija apie išlaidų pagal mokėjimo paraiškas apmokėjimą tiesiogiai tiekėjams yra pagrindas tvarkyti atsiskaitymo su tiekėjais, gautų ir panaudotų valstybės biudžeto asignavimų apskaitą.

Lėšų pervedimo iš valstybės iždo sąskaitos tiesiogiai tiekėjui (lėšų gavėjui) įrodymo dokumentas gali būti asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto asmeniškai arba Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatymo nustatyta tvarka pasirašytas mokėjimo paraiškų, kurių išlaidos apmokėtos, egzempliorius, esantis pas mokėjimo paraiškų rengėją – asignavimų valdytoją, kitą biudžetinę įstaigą, centralizuotos apskaitos įstaigą (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitą subjektą ir atitinkantis mokėjimo paraiškos elektroninę versiją VBAM sistemoje pas mokėjimo paraiškų rengėją – asignavimų valdytoją, kitą biudžetinę įstaigą ir kitą subjektą, arba mokėjimo paraiškų mokėjimų būklės elektroninės informacijos pagal ataskaitos formą VBAMS MOK-03 asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto parengtas nuorašas. Prireikus asignavimų valdytojo, kitos biudžetinės įstaigos ir kito subjekto lėšų pervedimo įrodymo dokumento duomenys gali būti sutikrinami su asignavimų valdytojo ir Valstybės iždo departamento atitinkama informacija.

65. Asignavimų valdytojas, kita biudžetinė įstaiga, centralizuotos apskaitos įstaiga (taisyklių 3.2 papunktyje nurodytu atveju) ir kitas subjektas, uždarę sąskaitą kredito įstaigoje ar iš tiekėjo gavę informaciją apie uždarytą sąskaitą, įvestą VBAM sistemoje, apie tai raštu informuoja Valstybės iždo departamentą.

66. Asignavimų valdytojai, kitos biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai, kurie yra viešojo sektoriaus subjektai, valstybės biudžeto finansavimo procedūroms, tiesioginiam išlaidų apmokėjimui tiekėjams vykdyti, biudžeto vykdymo informacijai tvarkyti, vadovaudamiesi taisyklių nuostatomis, privalo naudoti įdiegtą VBAM sistemą.

Asignavimų valdytojas, kitas subjektas, kuris nėra viešojo sektoriaus subjektas, valstybės biudžeto finansavimo procedūroms, tiesioginiam išlaidų apmokėjimui tiekėjams vykdyti, biudžeto vykdymo informacijai tvarkyti, vadovaudamasis taisyklių nuostatomis, gali, suderinęs su asignavimų valdytoju ir (ar) Finansų ministerijos Informacinių technologijų departamentu bei Valstybės iždo departamentu, naudoti įdiegtą VBAM sistemą.

Pradėjus rengti naujų (einamaisiais biudžetiniais metais įsteigtų arba reorganizuotų) asignavimų valdytojų, kitų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų (viešojo sektoriaus) mokėjimo paraiškas VBAM sistemoje asignavimų valdytojo įstaigoje arba Valstybės iždo departamente, per 3 mėnesius turi būti pasirengta mokėjimo paraiškas rengti ir teikti išlaidoms apmokėti tiesiogiai tiekėjams, naudojant VBAM sistemą.

 

__________________