LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2015 M. RUGPJŪČIO 13 D. ĮSAKYMO NR. V-895 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS ADMINISTRUOJAMŲ AUKŠTOJO MOKSLO IR MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS (SOCIALINĖS, KULTŪRINĖS) PLĖTROS POLITIKOS PRIEMONIŲ, PRISIDEDANČIŲ PRIE PRIORITETINIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS (SOCIALINĖS, KULTŪRINĖS) PLĖTROS IR INOVACIJŲ RAIDOS (SUMANIOS SPECIALIZACIJOS) KRYPČIŲ PLĖTOJIMO, JŲ PRIORITETŲ IR SUSIJUSIŲ PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO BENDROJO VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

 

2016 m. lapkričio 24 d. Nr. V-1040

Vilnius

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos administruojamų aukštojo mokslo ir mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros politikos priemonių, prisidedančių prie prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių plėtojimo, jų prioritetų ir susijusių priemonių įgyvendinimo bendrąjį veiksmų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. rugpjūčio 13 d. įsakymu Nr. V-895 „Dėl Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos administruojamų aukštojo mokslo ir mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros politikos priemonių, prisidedančių prie prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių plėtojimo, jų prioritetų ir susijusių priemonių įgyvendinimo bendrojo veiksmų plano patvirtinimo“:

1.   Pakeičiu 21 punktą ir jį išdėstau taip:

21. Įgyvendinant uždavinį „Įgyvendinti ūkio sektoriams aktualias, svarbiausius šalies iššūkius ir problemas sprendžiančias ir tikėtinas ateities tendencijas atliepiančias MTEP veiklas“, svarbu derinant įvairias Švietimo ir mokslo ministerijos administruojamas priemones, sudaryti sąlygas Lietuvos tyrėjams individualiai, Lietuvos ir užsienio tyrėjų grupėse, bendradarbiaujant su kitų mokslo ir studijų institucijų tyrėjais, arba verslo įmonėmis vykdyti aukšto lygio mokslinius tyrimus ir kitą MTEP veiklą, kurią vykdant būtų ne tik kuriamos naujos žinios, bet ir rezultatai, kurių taikymas gali kurti aukštą pridėtinę vertę. Pagrindinis MTEPI prioritetų įgyvendinimo mechanizmas yra jungtinės studijų, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų iniciatyvos (toliau – jungtinės iniciatyvos). Įgyvendinant jungtines iniciatyvas, tikimasi didžiausio indėlio į MTEPI prioritetų įgyvendinimo procesą, kadangi ketinama remti MTEP veiklas (nuo naujų žinių ir gebėjimų naujiems produktams kurti iki tinkamų komerciškai naudoti prototipų kūrimo) tematikose, aktualiose ūkio sektoriams. Bendrojo veiksmų plano 21.3 papunktyje aprašyta priemonė, derinama su Ūkio ministerijos priemone „Intelektas LT“, sudarys jungtinių iniciatyvų paramos schemą. Jungtinių iniciatyvų tikslas – Švietimo ir mokslo ministerijos ir Ūkio ministerijos veiksmais, derinant jų administruojamas MTEP ir inovacijų politikos priemones, inicijuoti projektus, kurių pagrindu būtų kuriamos originalios technologijos ir aukštos pridėtinės vertės produktai (jų prototipai). Jungtinėms iniciatyvoms tenka iššūkis suderinti ir apjungti viešojo sektoriaus, kuriam tradiciškai priskiriami MTEP, ir privataus sektoriaus, kuriam priskiriama inovacijų veikla, finansavimo sistemas į vieningą sistemą, kuri turėtų skatinamąjį efektą, bet nepažeistų sąžiningą konkurenciją užtikrinančių ES valstybės pagalbos taisyklių. Įgyvendinant šias priemones, siekiama stiprinti mokslo–verslo bendradarbiavimą, skatinti žinių komercinimą ir technologijų perdavimą, verslo investicijas į MTEP. Uždavinys įgyvendinamas vykdant šias priemones:

21.1. priemonė „Užtikrinti aukščiausio lygio bei visuomenei ir valstybei strategiškai svarbių problemų sprendimui ir ūkio plėtrai aktualių MTEP veiklų finansavimą“. Įgyvendinant šią Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis remiamą priemonę ketinama įgyvendinti nacionalines mokslo programas, kurių pagrindu inicijuojami moksliniai tyrimai, būtini apibrėžtoms valstybei ir visuomenei strategiškai svarbioms problemoms tam tikrose srityse spręsti. Remtinų nacionalinių mokslo programų sąrašas patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2013 m. spalio 11 d. įsakymu Nr. V-949 „Dėl Nacionalinių mokslo programų sąrašo patvirtinimo“. Ši priemonė aktuali visai MTEP sistemai, todėl atskiriems MTEPI prioritetams nepriskirtina. Nepaisant to, jos įgyvendinimo metu sukurtos naujos žinios gali būti naudingos įgyvendinant atskirus MTEPI prioritetus;

21.2. priemonė „Aukšto lygio tyrėjų grupių vykdomi moksliniai tyrimai“ reikalinga siekiant plėtoti fundamentines ir taikomąsias žinias, reikalingas MTEPI prioritetams įgyvendinti. Įgyvendinant šią priemonę, ketinama spręsti problemas ir iššūkius, atliepti ateities tendencijas, nustatytas MTEPI prioritetų identifikavimo proceso metu, konkurso būdu finansuojant fundamentinius mokslinius tyrimus ūkio sektoriams aktualiose tematikose. Pagal šią veiklą skiriamų lėšų poreikis tarp atskirų MTEPI prioritetų yra skirtingas ir daugiausia priklauso nuo mokslinio potencialo atitinkamose mokslo šakose, aktualiose įgyvendinant MTEPI prioritetus. Nepaisant to, kad MTEPI prioritetų identifikavimo proceso metu pavyko gan tiksliai išskirti mokslo šakas, kuriose turimas didžiausias mokslinis potencialas, MTEPI prioritetų įgyvendinimo kontekste būtų netikslinga dėmesį sutelkti tik šioms šakoms, kadangi potencialas gali sustiprėti pradėjus įgyvendinti kai kurias aukščiau minimas veiklas. Dėl to, numatyta dalį šiai veiklai numatytų lėšų palikti kaip rezervą ir nukreipti atitinkamiems MTEPI prioritetams po tarpinio jų įgyvendinimo vertinimo, kuris numatytas 2018 m., priklausomai nuo vertinimo metu paaiškėsiančių mokslinio potencialo stiprėjimo ir jo veiklos kokybės tendencijų;

21.3priemonė „Bendrų mokslo-verslo projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos strategijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas“ reikalinga siekiant paskatinti mokslo ir studijų institucijų, viešųjų įstaigų, vykdančių MTEP veiklas ir verslo įmonių veiksmingą bendradarbiavimą, atliekant MTEP darbus, kurti originalias, praktiškai pritaikomas žinias, kurios būtų įdomios ir naudingos verslo plėtrai, todėl paskatintų žinių ir technologijų perdavimo procesus, verslo ir mokslo bendradarbiavimą, verslo investicijas į MTEP. Ši priemonė skirta gilesniems tyrimams MTEPI prioritetų tematikose ir turi pasitarnauti aukštą konkurencinį privalumą suteikiančių MTEP pritaikymo idėjų generavimui, produktų ir technologijų koncepcijų patikrinimui ir jų perdavimo ūkio subjektams rinkos pagrindais. Priemonė skirta mokslo ir studijų institucijoms ir universitetų ligoninėms su verslo partneriu (partneriais), investuojančiu (iais) į bendras projekto veiklas, ir pagrįsta išankstiniu MTEP ir susijusių veiklų, sąnaudų ir rezultatų (intelektinės nuosavybės turtinių teisių) pasidalinimu. Šis priemonės požymis taip pat atskiria ją nuo verslo įmonių užsakymu vykdomų mokslinių tyrimų. Įgyvendinant šią priemonę, ketinama konkurso būdu remti mokslo ir studijų institucijų ir universitetų ligoninių projektus, apimančius MTEP veiklas, kurias vykdant siekiama sukurti ūkio sektoriams aktualias MTEP veiklų tematikas atitinkančius rezultatus, o taip pat jų bendradarbiavimo partnerius – žinioms imlias įmones, kurios diegia verslo procesų ir organizacines inovacijas. Ūkio sektoriams aktualios MTEP veiklų tematikos nustatytos prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių prioritetų veiksmų planuose, patvirtintuose švietimo ir mokslo ministro ir ūkio ministro įsakymais, nurodytais Bendrojo veiksmų plano 1 punkte. Ši priemonė yra vienas pagrindinių instrumentų, skirtų suformuoti tvarias mokslo ir verslo partnerystes – tai svarbus šios priemonės privalumas lyginant su galimomis alternatyvomis (atskirai finansuoti tik mokslo ir studijų institucijų vykdomas MTEP veiklas arba tik verslo įmonių vykdomas MTEP ir inovacijų veiklas). Priemonę „Bendrų mokslo ir verslo projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas“ planuojama įgyvendinti kartu su Ūkio ministerijos priemone „Intelektas LT“ suformuojant jungtinę priemonę. Remiant priemonės „Bendrų mokslo ir verslo projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas“ pagrindu įgyvendinamus projektus, bus netiesiogiai atsižvelgiama į verslo sektorių poreikius, todėl gerokai padidėja tikimybė, kad sukurti MTEP rezultatai bus aktualūs verslo įmonėms ir bus naudojami kuriant naujus produktus ir technologijas. Priemonę planuojama įgyvendinti dviem etapais, pirmąjį kvietimą teikti projektų paraiškas paskelbiant iki 2018 m., o antrąjį po tarpinio MTEPI prioritetų įgyvendinimo vertinimo, kuris numatytas 2018 m. Lėšas, skirtas antram kvietimui teikti projektų paraiškas planuojama nukreipti atitinkamiems MTEPI prioritetams priklausomai nuo tarpinio vertinimo rezultatų ir per tą laiką galimai susiformuosiančių naujų partnerysčių iki šiol neatrastose nišose ar sustiprėjusio potencialo atitinkamose mokslo šakose ir verslo srityse;

21.4. priemonė „MTEP veiklų tarptautiškumo skatinimas (į rinką orientuotų mokslo ir verslo projektų įgyvendinimas per tarpvalstybinį tinklą)“. Įgyvendinant šią priemonę, remiami projektai, finansuojami pagal Europos mokslinių tyrimų, technologijų plėtros ir bendradarbiavimo programą „Eureka“, kuria siekiama stiprinti mokslininkų ir kitų tyrėjų gebėjimus įsijungti į Europos mokslinių tyrimų erdvę. Įgyvendinant šią priemonę, ketinama konkurso būdu remti į rinką orientuotus tarptautinio lygio taikomojo pobūdžio MTEP projektus, mokslo ir studijų institucijų įgyvendinamus kartu verslo įmonėmis. Šie projektai savo esme panašūs į Bendrojo veiksmų plano 21.3 papunktyje aprašytos priemonės „Bendrų mokslo ir verslo projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas“ pagrindu planuojamus įgyvendinti projektus, tačiau bus mažesnės vertės. Pagal šią priemonę skiriamas lėšas ketinama tikslingai nukreipti MTEP veiklų tematikoms, aktualioms MTEPI prioritetams įgyvendinti;

21.5priemonė „Paralelinių laboratorijų MTEP veikla“ reikalinga siekiant sukurti ir skatinti struktūruotas ilgalaikes partnerystes tarp Lietuvos tyrėjų grupių ar mokslo ir studijų institucijų ar universitetų ligoninių struktūrinių padalinių ir užsienio tyrėjų grupių ar mokslo ir studijų institucijų struktūrinių padalinių ar kitų mokslinius tyrimus vykdančių organizacijų, turinčių išskirtinę kompetenciją Lietuvai naujose ir MTEPI prioritetams įgyvendinti aktualiose tyrimų kryptyse. Įgyvendinant šią priemonę, ketinama konkurso būdu remti bendrai Lietuvos ir užsienio mokslo ir studijų institucijų vykdomas MTEP veiklas, aukšto lygio Lietuvos mokslininkų ir kitų tyrėjų stažuotes užsienio mokslo ir studijų institucijose, kitose mokslinius tyrimus vykdančiose organizacijose, aukšto lygio mokslininkų iš užsienio vizitus į Lietuvos mokslo ir studijų institucijas ar universitetų ligonines. MTEPI prioritetų ir jiems įgyvendinti aktualių studijų ir MTEP politikos priemonių identifikavimo proceso metu paaiškėjo, kad ši veikla aktuali dviem Prioritetinės MTEPI raidos krypties „Sveikatos technologijos ir biotechnologijos“ prioritetams – „Molekulinės technologijos medicinai ir biofarmacijai“ ir „Pažangi medicinos inžinerija ankstyvai diagnostikai ir gydymui“, tačiau neatmetama galimybė finansuoti šias veiklas ir kitose srityse atsiradus tokiam poreikiui;

21.6. priemonė „Mokslininkų kvalifikacijos tobulinimas vykdant aukšto lygio tarptautinius ir nacionalinius mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros projektus“ reikalinga siekiant skatinti patyrusių ir jaunųjų mokslininkų tarptautinio lygio mokslinius tyrimus ir mobilumą, taip pat pritraukti aukšto lygio mokslininkus į Lietuvos mokslinių tyrimų erdvę, stiprinti jos konkurencingumą pasaulyje. Įgyvendinant šią priemonę, planuojama finansuoti kelių metų trukmės tarptautinio lygio mokslininkų inicijuotus tyrimus, padengiant visas jų įgyvendinimui reikalingas išlaidas. Priemonė iš dalies susijusi su Bendrojo veiksmų plano 20.4 papunktyje aprašyta priemone „Mokslininkų iš užsienio pritraukimas vykdyti mokslinius tyrimus“, tik nėra saistoma teminio specifiškumo (20.4 papunktyje aprašyta priemonė skirta MTEPI prioritetams įgyvendinti), o skirta bet kurios srities moksliniams tyrimams;

21.7. priemonė „Rizikos kapitalas mokslinių tyrimų, eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų veikloms“ reikalinga, siekiant paskatinti mokslo ir studijų institucijas kurti originalias, praktiškai pritaikomas žinias, mokslo ir verslo bendradarbiavimą, verslo investicijas į MTEP ir inovacijas. Tikslinga taikyti finansines priemones MTEP ir inovacijų veikloms vykdyti, taip užtikrinant finansavimo tęstinumą, privačių lėšų pritraukimą bei mažesnį konkurencijos iškraipymą. Paskolinus ar investavus finansinėms priemonėms skirtas lėšas, jos sugrįžta, tampa nacionalinėmis lėšomis ir gali būti toliau investuojamos siekiant tų pačių tikslų. Taip sukuriamas ilgalaikis finansavimo mechanizmas, nepriklausomas nuo ES struktūrinių ir investicinių fondų lėšų poreikio. Finansinės priemonės leistų efektyviau siekti rezultatų MTEP ir inovacijų srityje, o pritrauktos privačios lėšos padidintų investuojamų lėšų mastą ir poveikį.“

2.   Pakeičiu 22 punktą ir jį išdėstau taip:

22. Įgyvendinant uždavinį „Paskatinti žinių ir technologijų perdavimo, MTEP rezultatų komercinimo procesus mokslo ir studijų institucijose, sudarant sąlygas veiksmingam viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavimui MTEP srityje ir aukštojo mokslo, mokslo ir verslo sąveikai“, svarbu derinant įvairias Švietimo ir mokslo ministerijos administruojamas priemones sukurti žinių ir technologijų sklaidos ir komercinimo ekosistemą mokslo ir studijų institucijose, kuri užtikrintų visapusę paramą tyrėjams ir studentams, siekiantiems komercinti savo kuriamus MTEP rezultatus. Nemažoje dalyje mokslo ir studijų institucijų modernizavus MTEP infrastruktūrą ir atnaujinus MTEP veikloms vykdyti skirtą įrangą, pereita prie šios įrangos veiksmingo įveiklinimo klausimų. Kuo toliau, tuo labiau suvokiama, kad ateityje mažėjant ES struktūrinių fondų paramai ir nedidėjant arba iš lėto didėjant MTEP finansavimui valstybės biudžeto lėšomis, mokslo ir studijų institucijos, pasinaudodamos didelėmis investicijomis į jų infrastruktūros modernizavimą, įgalinusiomis įsigyti trūkstamą laboratorinę įrangą, ar atnaujinti senąją ir tokiu būdu reikšmingai pagerinti ir praplėsti vykdomų MTEP veiklų kokybę ir apimtis, turi pačios pasirūpinti bent jau šios infrastruktūros išlaikymu ir įrangos veiksmingo darbo užtikrinimu, o išskirtinais atvejais, netgi atnaujinimu. Geriausias būdas įgyvendinti šį uždavinį – stiprinti vidines mokslo ir studijų institucijų MTEP komercinimo kompetencijas, plėsti mokslo ir studijų institucijų kuriamų MTEP rezultatų komercinimo ir bendradarbiavimo su verslu apimtis, siekiant uždirbti iš kuriamų naujų idėjų, technologijų, jų prototipų, teikiant MTEP paslaugas verslui ir panašių veiklų. Per pastaruosius kelis metus, stebint šių procesų formavimąsi mokslo ir studijų institucijose, paaiškėjo, kokio pobūdžio valstybės intervencija būtų aktuali MTEP rezultatų komercinimo sistemos formavimuisi. Tam pagelbėjo ir atitinkamų priemonių formavimo būtinybę pagrindė 2014 m. įgyvendintas Mokslo ir studijų institucijų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros rezultatų komercinimo plėtros projektų konkursas (konkurso tvarkos aprašas patvirtintas Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros direktoriaus 2014 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 2V-109 „Dėl Mokslo ir studijų institucijų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros rezultatų komercinimo plėtros projektų konkursinio finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“), kurio metu buvo remiamas mokslo ir studijų institucijų MTEP rezultatų komercinimo ir (ar) žinių ir technologijų perdavimo centrų plėtros galimybių studijų rengimas (Bendrajame veiksmų plane žinių ir technologijų perdavimo centras suprantamas kaip mokslo ir studijų institucijos struktūrinis padalinys ir (arba) kitoks organizacinis vienetas (taip pat atskiras juridinis asmuo), įgyvendinantis žinių ir technologijų perdavimo ir kitas MTEP rezultatų komercinimo veiklas (teikiantis paramą tyrėjų ir studentų idėjų, turinčių aukštą komercinį potencialą, identifikavimui, išbandymui, komercinimui, intelektinės nuosavybės apsaugai, skatinantis verslumą), ryšių su privačiu sektoriumi ir kitomis mokslo ir studijų institucijos MTEP rezultatų komercinimo klausimais užmezgimą ir palaikymą, organizuojantis veiksmingą mokslo ir studijų institucijos infrastruktūros pagrindu teikiamų atviros prieigos paslaugų teikimą ir prieigą prie atviros prieigos infrastruktūros). Mokslo ir studijų institucijos įsivertino savo žinių ir technologijų perdavimo, mokslo ir verslo bendradarbiavimo sistemas, jų plėtojimo galimybes. Tokios sistemos ar jų užuomazgos jau egzistuoja atskirose mokslo ir studijų institucijose, o Švietimo ir mokslo ministerijos siekis – tokių vidinių mokslo vadybos kompetencijų formavimas visose mokslo ir studijų institucijose, kuriose, suteikus paramą kelių metų laikotarpiui, šie procesai toliau vyktų palaikomi pačių institucijų ir neštų joms naudą (pajamas iš intelektinės veiklos komercinimo, kurias galėtų reinvestuoti į savo pagrindinę veiklą). Šiam uždaviniui įgyvendinti pasitelkiamos ne tik priemonės, aprašytos Bendrojo veiksmų plano 22.1–22.4 papunkčiuose, tačiau ir Bendrojo veiksmų plano 21.3 papunktyje aprašyta priemonė taip pat sudaranti sąlygas mokslo ir verslo bendradarbiavimui, nors, vertinant jos turinį, priskirtina MTEP veiklos vykdymui. Mokslo ir studijų institucijose egzistuojančių ar planuojamų kurti žinių ir technologijų perdavimo, inovacijų, verslumo skatinimo, bendradarbiavimo su verslu padalinių veiklas planuojama remti įgyvendinant šias priemones:

22.1. priemonė „MTEP rezultatų komercinimas (parama mokslininkų ir kitų tyrėjų bei studentų, dirbančių / studijuojančių mokslo ir studijų institucijose, idėjų komercinimui, parama besikuriančioms jaunoms inovacinėms įmonėms (pumpurinės įmonės, startuoliai)“. Darbas su mokslo ir studijų institucijoje besikuriančiomis naujomis žinioms imliomis įmonėmis (angl. spin-off) yra viena iš veiksmingo žinių ir technologijų perdavimo, inovacijų, verslumo skatinimo proceso mokslo ir studijų institucijoje sričių. Ji aktualiausia mokslo ir studijų institucijoms, turinčioms viešosios įstaigos statusą, t. y. universitetams. Darbas su naujomis žinioms imliomis įmonėmis apima visokeriopų teisinių paslaugų (konsultacijų dėl intelektinės nuosavybės apsaugos, įmonės steigimo ir pan.) teikimą darbuotojams ar studentams, ketinantiems pagal savo idėjas kurti naujas žinioms imlias įmones, paramą tokių įmonių veiklai pradėti, universiteto teisių į intelektinę nuosavybę užtikrinimą, gaunant pajamas iš tos įmonės vykdomos veiklos ir pan. Šiai veiklai skatinti Švietimo ir mokslo ministerija pastaruoju metu įgyvendina biudžetinėmis lėšomis remiamą priemonę, pagal kurią teikiama parama naujų žinioms imlių įmonių, susikūrusių mokslo ir studijų institucijose, veiklai pradėti. Taip pat šiai veiklai vystyti planuojama pasitelkti ES struktūrinių fondų lėšomis remiamą priemonę „MTEP rezultatų komercinimas ir tarptautiškumo skatinimas“. Įgyvendinant šią priemonę, ketinama skirti nedidelės apimties subsidijas, skirtas padengti pradinius mokslo ir studijų institucijose įkurtų žinioms imlių atžalinių įmonių (angl. spin-off) kūrimo bei veiklos pradžios kaštus, kiek tai leidžia sąžiningą konkurenciją užtikrinančios ES valstybės pagalbos taisyklės. Ši priemonė papildys Bendrojo veiksmų plano 21.3, 22.2 ir 22.4 papunkčiuose aprašytas priemones, skirtas skatinti mokslo ir studijų institucijose įkurtų kompetencijų centrų ir inovacijų ir technologijų perdavimo centrų veiklą, atviros prieigos paslaugų teikimą kitų mokslo ir studijų institucijų tyrėjams, verslo įmonėms, o, įtraukiant ir kompetencijos centrų infrastruktūros kūrimo priemonę, numatytą Bendrojo veiksmų plano 23.6 papunktyje, sudarys bendrą paramos mokslo ir studijų institucijose organizuojamo MTEP rezultatų komercinimo proceso sistemą. Pagal šią veiklą skiriamų lėšų poreikis tarp atskirų MTEPI prioritetų yra skirtingas ir daugiausia priklauso nuo MTEPI prioritetų identifikavimo proceso metu nustatytų naujų žinioms imlių atžalinių įmonių kūrimo mokslo ir studijų institucijose galimybių ir šių įmonių kūrimo bei veiklos pradžios kaštų, priklausomai nuo ūkio sektoriaus, kuriame jos vykdys veiklą, specifikos. Dalį šiai veiklai numatytų skirti lėšų ketinama palikti atsargai ir nukreipti atitinkamiems MTEPI prioritetams po tarpinio jų įgyvendinimo vertinimo, kuris numatytas 2018 m., kurio metu turėtų paaiškėti atskirų ūkio sektorių plėtros dinamika, iki 2018 m. susikūrusių naujų žinioms imlių įmonių veiklos trukmė, pasiekti rezultatai ir galimybės toliau vystantis įsitvirtinti Lietuvos ir tarptautinėse rinkose;

22.2. priemonė „Mokslininkų ir kitų tyrėjų gebėjimų komercinti MTEP rezultatus stiprinimas, žinių, inovacijų ir technologijų perdavimas, MTEP veiklos rinkodara“. MTEP laboratorinės įrangos veiksmingos veiklos užtikrinimas (atviros prieigos centrų funkcionavimas), apimantis mokslo vadybininkų (tarpininkų tarp mokslo ir studijų institucijos tyrėjų, tiesiogiai dirbančių su MTEP įranga ir interesantų iš išorės (kitų institucijų, verslo įmonių)) darbą – identifikuoti mokslo ir studijų institucijos paslaugas, kurias įgalina vykdyti turima MTEP įranga ir potencialas, kurios būtų aktualios verslo įmonėms ar kitiems rinkos dalyviams ir tiesioginis bendravimas su tokių paslaugų vartotojais iš išorės (t. y. „prekyba“ mokslo ir studijų institucijos teikiamomis paslaugomis). Ši veikla įgyvendinama remiant Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros vykdomą projektą „Mokslinių tyrimų atvira prieiga (MITAP)“. Pagal šį projektą nuo 2012 m. skatinta atvira prieiga prie tyrimams reikalingų paslaugų ir MTEP rezultatų mokslo ir studijų institucijose, ugdant mokslininkų, kitų tyrėjų, mokslo ir studijų institucijų ir kitų organizacijų narių ir (arba) darbuotojų gebėjimus identifikuoti tyrimams reikalingas paslaugas ir komercinti tyrimų rezultatus. Panašaus pobūdžio projektą ketinama įgyvendinti ir toliau, aukščiau minėtas veiklas praplečiant iki bendros MTEP rinkodaros, naudojant „Open R&D Lietuva“ ženklą, organizavimo šalies mastu. Šias veiklas ketinama remti įgyvendinant priemonę „Mokslininkų ir kitų tyrėjų gebėjimų komercinti MTEP rezultatus stiprinimas, žinių, inovacijų ir technologijų perdavimas, MTEP prekės ženklo rinkodara“;

22.3. priemonė „Inovacijų ir technologijų perdavimo centrų veiklos skatinimas“. Priemonės tikslas – nukreipti mokslo ir studijų institucijų tyrėjus vykdyti MTEP veiklą, aktualią šalies socialinėms, ekonominėms problemoms spręsti (dalyvauti sumanios specializacijos procese). Šiai veiklai vykdyti reikalingi specialistai, turintys patirties tiek mokslinėje, tiek vadybinėje veikloje, galintys identifikuoti verslo sektoriams (ne atskiroms įmonėms) kylančias problemas, kurias pajėgūs spręsti institucijos tyrėjai, žinantys, kokios žinios ir technologijos, kurias pajėgūs vykdyti institucijos tyrėjai, paklausios rinkoje, gebantys nukreipti tyrėjus šių žinių ir technologijų kūrimo linkme, kitus institucijos specialistus – kitoms veikloms, galinčioms atliepti rinkos poreikius. Įgyvendinant šią priemonę, ketinama finansuoti mokslo ir studijų institucijose įkurtų inovacijų, žinių, technologijų perdavimo ir panašias funkcijas atliekančių, taip pat naujų idėjų paiešką vykdančių, tyrėjų ir studentų grupėms konsultacijas teikiančių vidinių padalinių veiklą. Ši priemonė glaudžiai susijusi su Bendrojo veiksmų plano 22.1 papunktyje aprašyta priemone, pagal kurią bus teikiama parama tyrėjų ar studentų grupių idėjų pagrindu įkurtoms naujoms žinioms imlioms įmonėms. Mokslo ir studijų institucijose veikiantys inovacijų, žinių, technologijų perdavimo ir panašias funkcijas atliekantys vidiniai padaliniai savo veikla gali prisidėti įgyvendinant daugiau negu vieną MTEPI prioritetą, todėl lėšas konkurso būdu ketinama skirti mokslo ir studijų institucijoms, turinčioms išvystytas MTEP rezultatų komercinimo sistemas, galimybes kurti ūkio sektoriams aktualius, šalies problemas ir iššūkius padedančius spręsti MTEP rezultatus ir aiškias šios veiklos palaikymo ir plėtojimo vizijas;

22.4. priemonė „Kompetencijos centrų veiklos skatinimas“ reikalinga siekiant sudaryti sąlygas išskirtinės MTEP kompetencijos tyrėjų ir studentų grupėms eksperimentiškai išbandyti komercinį potencialą turinčias idėjas, aprūpinant šias grupes reikiamomis priemonėmis (medžiagos, reagentai), teikiant visokeriopas konsultacines paslaugas, taip pat, prireikus, išlaikyti personalą, techniškai aptarnaujantį mokslo ir studijų institucijos pagal Bendrojo veiksmų plano 23.6 papunktyje aprašytą priemonę „MTEPI materialinės bazės, skirtos bendrų mokslo ir verslo projektų įgyvendinimui, kūrimas ir plėtra mokslo ir studijų institucijose (kompetencijos centrų MTEPI infrastruktūros kūrimas ir plėtra)“ įsigytą eksperimentinės (bandomosios) plėtros įrangą, aprūpinti reikiamomis medžiagomis tyrėjus, kurie šios įrangos pagrindu vykdo išskirtinės kompetencijos MTEP veiklas, aktualias tam tikram verslo sektoriui, ar atskirų verslo įmonių užsakymus. Įgyvendinant šią priemonę ir papildant ją Bendrojo veiksmų plano 23.6 papunktyje aprašytos priemonės veiklomis, laukiama aktyvesnio mokslo ir studijų institucijų tyrėjų ir studentų ir universitetų ligoninių tyrėjų įsitraukimo į MTEP rezultatų komercinimo veiklas – kuriant naujas žiniomis grįstas įmones (angl. spin-off), intensyvesnio bendradarbiavimo su verslu (daugiau verslo MTEP užsakymų), kadangi galimybė vykdyti eksperimentinės (bandomosios) plėtros veiklas, patraukli verslo subjektams, norintiems patikrinti naujas idėjas praktiškai, kuriant tinkamus komerciškai naudoti technologijų arba produktų prototipus. Finansavimas kompetencijos centrų veiklai bus grindžiamas įrodymu, kad mokslo ir studijų institucijoje ar universiteto ligoninėje egzistuoja išskirtinės kompetencijos centrų sampratą atitinkanti organizacinė struktūra (ne juridinis asmuo, bet išskirtinės MTEP kompetencijos intelektinis potencialas (tyrėjų ir studentų komanda ir eksperimentinės plėtros infrastruktūra, įgalinanti vykdyti eksperimentinės (bandomosios) plėtros veiklas tam tikroje tematikoje (atitinkančioje MTEPI prioritetų veiksmų planuose nustatytas verslo sektoriams aktualias tematikas), sprendžianti konkrečias valstybei ir visuomenei aktualias ekonomines, socialines problemas.“

3.   Pakeičiu 23.4.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

23.4.2. kuriant fizinę ir virtualią paralelinių laboratorijų mokslo ir studijų institucijose infrastruktūrą, būtiną Lietuvos tyrėjų grupių ar mokslo ir studijų institucijų padalinių partnerystėms su pirmaujančiais užsienio MTEP centrais. Ši infrastruktūra būtų pagrindas siekiant suburti Lietuvos tyrėjų grupę, gebančią vykdyti aukščiausio lygio MTEP ir studijų veiklą naujoje Lietuvai srityje, kuri būtų remiama įgyvendinant Bendrojo veiksmų plano 21.5 papunktyje aprašytą priemonę „Paralelinių laboratorijų MTEP veikla“. Priemonės „Ekscelencijos centrų ir paralelinių laboratorijų infrastruktūros tobulinimas sumanios specializacijos kryptyse“ ir „Paralelinių laboratorijų MTEP veikla“ neatsiejamos ir papildančios viena kitą – planuojama konkurso būdu atrinkus finansuotinus projektus pagal priemonę „Paralelinių laboratorijų MTEP veikla“, valstybės projektų planavimo būdu skirti paramą partnerystėms plėtoti būtinai infrastruktūrai sukurti;“

4.   Pakeičiu 23.5 papunktį ir jį išdėstau taip:

23.5. priemonė „Įsijungimas į tarptautines mokslinių tyrimų infrastruktūras (ESFRI) bei atviros prieigos MTEP infrastruktūros, kuri reikalinga dalyvavimui tarptautinėse ar regioninėse mokslinių tyrimų iniciatyvose, atnaujinimas, kūrimas ir plėtra“ reikalinga siekiant užtikrinti mokslo ir studijų institucijose sukurtos MTEP ir inovacijų infrastruktūros veiklos tvarumą ir išpildyti sąlygas, būtinas prisijungimui prie Europos mokslinių tyrimų infrastruktūrų kas leistų Lietuvos mokslininkams ir kitiems tyrėjams naudotis aukšto lygio MTEP ir inovacijų infrastruktūra, esančia geriausiuose Europos MTEP ir inovacijų centruose. 2007–2013 metų finansavimo laikotarpiu įgyvendinant integruotų mokslo, studijų ir verslo centrų (slėnių) plėtros programas buvo skirtos reikšmingos investicijos MTEP ir inovacijų infrastruktūrai mokslo ir studijų institucijose kurti ir atnaujinti. Moderni infrastruktūra ir dėl jos išaugęs mokslinis potencialas tapo pagrindu identifikuojant prioritetines MTEPI raidos kryptis ir jų prioritetus bei sudarys sąlygas juos įgyvendinti, kuriant naujas žinias, technologijas, produktus, procesus ir metodus. Moderni MTEP ir inovacijų infrastruktūra dėl jos unikalių galimybių ir išskirtinumo taip pat leido mokslo ir studijų institucijoms ir jų mokslininkams sustiprinti ryšius su kitų valstybių mokslo centrais bei jų mokslininkais. Dėl to padidėjo galimybės dalyvauti bendruose projektuose, tarptautinėse mokslinių tyrimų ir inovacijų programų kvietimuose, plėtoti kitokių formų tarptautinį bendradarbiavimą. Viena iš tarptautinio bendradarbiavimo formų yra įsijungimas į tarptautines MTEP ir inovacijų infrastruktūras ir aktyvus dalyvavimas jose. sudarant sąlygas Lietuvos mokslininkams ir kitiems tyrėjams naudotis aukšto lygio MTEP laboratorine įranga, esančia garsiausiuose tarptautiniuose MTEP ir inovacijų centruose, taip pat įveiklinant Lietuvoje sukurtą mokslinių tyrimų infrastruktūrą. Europos MTEP ir inovacijų infrastruktūrų kūrimas skatina tarptautinį bendradarbiavimą, sukurdamas sąlygas formuotis skirtingas šalis apimančias mokslo bendruomenes. Lietuvoje atliktos studijos rodo, kad integracija į Europos MTEP ir inovacijų infrastruktūras yra veiksmingiausias būdas Lietuvos mokslo ir studijų institucijoms gauti prieigą prie aukščiausio lygio MTEP ir inovacijų infrastruktūros, kuriai kurti ir išlaikyti nacionaliniu lygiu nepakaktų turimų finansinių ir žmogiškųjų išteklių. Europos Komisijos užsakymu atlikti vertinimai rodo, kad europinių MTEP ir inovacijų infrastruktūrų kūrimas yra svarbi Europos mokslo konkurencingumo sąlyga, kadangi aukščiausio lygio tyrimams reikia labai brangios mokslinių tyrimų infrastruktūros, kurios sukūrimo ir veiklos kaštai yra tokie dideli, kad juos padengti galima tik bendradarbiaujant tarpvalstybiniu lygiu. Europos MTEP ir inovacijų infrastruktūrų strategijos forumas (ESFRI) parengtuose Mokslinių tyrimų infrastruktūrų kelrodžiuose siekia identifikuoti bendraeuropinės svarbos tyrimų infrastruktūras, kurios jau vystomos ar ateityje galėtų būti vystomos bendradarbiaujant ES narėms. 2010 m. paskelbtame ESFRI Kelrodyje buvo identifikuoti 48 mokslinių tyrimų infrastruktūrų projektai, kuriuos valstybės galėtų kartu įgyvendinti. 2016 m. kovo 10 d. buvo paskelbtas naujas ESFRI Kelrodis, kuriame įvardinta 21 aukšto brandumo lygio mokslinių tyrimų infrastruktūra, įskaitant 6 naujus projektus, ir 29 – pasiekusios įgyvendinimo fazę 2015 m. Tokių infrastruktūrų kūrimo ir veiklos sąlygas numato 2009 m. birželio 25 d. Tarybos reglamentas (EB) Nr. 723/2009 dėl Europos mokslinių tyrimų infrastruktūros konsorciumo (ERIC) Bendrijos teisinio pagrindo ir 2013 m. gruodžio 2 d. Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1261/2013, kuriuo iš dalies keičiamas reglamentas (EB) Nr. 723/2009 dėl Europos mokslinių tyrimų infrastruktūros konsorciumo (ERIC) Bendrijos teisinio pagrindo. Šalys narės, siekdamos išskirti prioritetus dėl nacionalinių mokslinių tyrimų infrastruktūrų vystymo ir integracijos į Europos MTEP ir inovacijų infrastruktūras, rengia nacionalinius kelrodžius. Lietuvos mokslinių tyrimų infrastruktūrų kelrodis patvirtintas Lietuvos mokslo tarybos 2014 m. liepos 7 d. nutarimu Nr. VIII-22 „Dėl Lietuvos mokslinių tyrimų infrastruktūrų kelrodžio projektų sąrašo patvirtinimo“. Siekiant išlaikyti teigiamas tarptautinio bendradarbiavimo tendencijas, jį toliau jį plėsti pasinaudojant modernios MTEP ir inovacijų infrastruktūros Lietuvoje teikiamomis galimybėmis, taip pat sudaryti sąlygas kitokiai aukšto lygio MTEP veiklai, įskaitant ir prioritetinių MTEPI raidos krypčių plėtojimą ir jų prioritetų įgyvendinimą, būtina užtikrinti nuolatinį MTEP ir inovacijų infrastruktūros aukšto lygio palaikymą ir paskatas mokslo ir studijų institucijoms jungtis į tarptautines MTEPI infrastruktūras, atitinkančias Lietuvos strateginius interesus. Planuojama, kad iki 2020 m. naujai įsigyta MTEP laboratorinė įranga nusidėvės, tad norint ir toliau išlaikyti aukštą jos lygį, ją reikia nuolat atnaujinti, o tam reikia investicijų. Dėl ribotų galimybių skirti paramą MTEP laboratorinės įrangos atnaujinimui 2014–2020 metų finansavimo laikotarpiu, skiriant lėšas atitinkamoms mokslo ir studijų institucijoms bus atsižvelgiama į galimybes įsijungti į tarptautines MTEP ir inovacijų infrastruktūras, pasiekti reikšmingų rezultatų plėtojant prioritetines MTEPI raidos kryptis ir įgyvendinant jų prioritetus, 2007–2013 metų laikotarpio investicijų į įrangą apimtis, Veiksmų programos nuostatas, turimos įrangos naudojimo apimtis, pasiektus rezultatus ir turimą intelektinį potencialą. Atsižvelgiant į ribotas valstybės finansines galimybes, mokslo ir studijų institucijas ketinama įpareigoti pačias padengti dalyvavimo tarptautinėse infrastruktūrose (eksploatacinius) kaštus, narystės mokesčius ir kitas susijusias išlaidas ne mažiau nei 5 metus po infrastruktūros kūrimo ar atnaujinimo projektų įgyvendinimo pabaigos. Tai taip pat turėtų paskatinti mokslo ir studijų institucijas atsakingiau planuoti MTEP ir inovacijų infrastruktūros kūrimą, atnaujinimą ir plėtrą, taip pat išvengti atvejų, kuomet naujai įsigyta įranga būtų naudojama neveiksmingai. Rengiantis įgyvendinti šią veiklą 2016 m. kovo mėnesį organizuotas tarptautinis ekspertinis Lietuvos mokslo ir studijų institucijų turimos MTEP ir inovacijų infrastruktūros vertinimas. Vertindami MTEP ir inovacijų infrastruktūras ekspertai atsižvelgė į svarbą tolimesnei šalies socio-ekonominei raidai, vykdomas MTEP veiklas, tarptautinio bendradarbiavimo lygį ir galimybes, galimybes veiksmingai ir naudingai įsijungti į tarptautines MTEP ir inovacijų infrastruktūras, atitikimą prioritetinėms MTEPI raidos kryptims ir jų prioritetams ir pan. Taip pat vertinimo metu ekspertai atsižvelgė į tai, ar planuojama kurti ar atnaujinti MTEP ir inovacijų infrastruktūra yra nacionalinio, institucinio lygio, ar skirta išimtinai vienam mokslinių tyrimų projektui įgyvendinti. Remiantis ekspertiniu vertinimu sudarytas prioritetinių MTEPI infrastruktūrų sąrašas pateikiamas Bendrojo veiksmų plano 2 priedo 4.5.1–4.5.18 papunkčiuose. Įgyvendinant šią priemonę, ketinama finansuoti atviros prieigos MTEP įrangos, taip pat įrangos, reikalingos integracijai į tarptautines MTEP ir inovacijų infrastruktūras, įsigijimo projektus, mokslo ir studijų institucijų, dalyvaujančių ar siekiančių dalyvauti tarptautinėse MTEP ir inovacijų infrastruktūrose dalyvavimo (eksploatacinius) kaštus, narystės mokesčius ir kitas susijusias išlaidas.“

5.   Pakeičiu 23.6 papunktį ir jį išdėstau taip:

23.6. priemonė „MTEPI materialinės bazės, skirtos bendrų mokslo ir verslo projektų įgyvendinimui, kūrimas ir plėtra mokslo ir studijų institucijose (kompetencijos centrų MTEPI infrastruktūros kūrimas ir plėtra)“. Mokslo ir studijų institucijos kompetencijos centras (arba išskirtinė kompetencija) suprantamas, kaip mokslo ir studijų institucijos atitinkamos MTEP srities išskirtinės MTEP kompetencijos kritinė masė (intelektinis potencialas ir MTEP infrastruktūra), įtraukta į MTEP rezultato sukūrimą (nuo idėjos iki prototipo) ir jo realizavimą. Priemonės tikslas – sustiprinti išskirtinę mokslo ir studijų institucijos kompetenciją, sudarant sąlygas jos tyrėjų ar studentų grupėms išbandyti savo mokslines idėjas eksperimentinės (bandomosios) plėtros fazėje iki tinkamo komerciškai naudoti produkto ar technologijos prototipo sukūrimo. Tai galėtų paskatinti mokslo ir studijų institucijose sparčiau kurtis naujas žinioms imlias atžalines įmones, paskatinti mokslo ir studijų institucijas intensyviau ir veiksmingiau bendradarbiauti su verslu (turima įranga, su kuria galima vykdyti eksperimentinės (bandomosios) plėtros veiklas, patraukli verslo subjektams, kuriuos domina galimybės patikrinti naujas idėjas praktiškai, kuriant tinkamus komerciškai naudoti technologijų arba produktų prototipus, todėl, tikėtina, padaugės verslo užsakymų). Įgyvendinant kompetencijų centrų infrastruktūros plėtros priemonę, būtų remiamas eksperimentinės (bandomosios) įrangos, reikalingos atitinkamoms tematikoms (nustatytoms MTEPI prioritetų veiksmų planuose) vystyti įsigijimas. Naujai įsigyjama eksperimentinė-technologinė įranga turės veiksmingai papildyti pareiškėjo MTEP infrastruktūrą, skirtą vykdyti MTEP veiklą srityje, atitinkančioje deklaruojamą išskirtinę kompetenciją ir sudaryti sąlygas tyrėjų ir (arba) studentų grupėms naudoti ją vykdant eksperimentinės (bandomosios) plėtros darbus. Atrenkant projektus planuojama vertinti, ar naujai įsigyjama eksperimentinė-technologinė įranga yra trūkstama institucijos MTEP infrastruktūros dalis, kurią užpildžius būtų užtikrinamos galimybės veiksmingai vykdyti MTEP veiklą atitinkamoje srityje iki MTEP grįstos idėjos pritaikymo, paruošimo komercinti ir (arba) investicijoms patrauklaus objekto sukūrimo. Pagal šią priemonę įgyvendinami projektai bus finansuojami Švietimo ir mokslo ministerijos ir projektų vykdytojų (mokslo ir studijų institucijų) lėšomis. Mokslo ir studijų institucijos prisidėjimas nuosavomis lėšomis būtų viena iš sąlygų įrodančių, kad ši institucija turi naudos bendradarbiaudama su tam tikrų sektorių verslo įmonėmis ir yra pasiryžusi investuoti savo lėšas, kad pajungus naują įrangą, ateityje ši nauda didėtu. Vertinant galimybes finansuoti eksperimentinei (bandomajai) plėtrai reikalingos įrangos įsigijimą, taip pat bus vertinami mokslo ir studijų institucijos turimo mokslinio potencialo, dirbančio atitinkamose tematikose, pajėgumas, bendradarbiavimo su verslo įmonėmis apimtys (verslo užsakymai, uždirbtos lėšos, bendri projektai, licencijos, patentai ir pan.), turima įranga, naudojama tyrimams atitinkamose tematikose. Įranga, kurią įsigyja mokslo ir studijų institucija turi būti aktuali tam tikram verslo sektoriui (pvz. maisto, biotechnologijos, lazerių ir pan.), o ne konkrečioms verslo įmonėms. Planuojama, kad ši priemonė veiksmingai papildys Ūkio ministerijos įgyvendinamas priemones, pagal kurias verslo įmonės turi galimybę kurti ar atnaujinti savo technologinę infrastruktūrą. Taip pat ši priemonė naudinga tuo, kad mokslo ir studijų institucijose būtų sutelkta visam MTEP ciklui reikalinga įranga, įgalinanti vykdyti sudėtingus didelės apimties projektus nuo naujų žinių ir gebėjimų naujiems produktams kurti įgijimo iki tinkamų komerciškai naudoti prototipų kūrimo, o tai galėtų pasitarnauti ne tik veiksmingesniam bendradarbiavimui su verslu, tobulesnių mokslinių rezultatų kūrimui, bet ir sudarytų sąlygas tyrėjams ar studentams, ketinantiems kurti savo žinioms imlias įmones, patikrinti savo idėjas. Ši priemonė gali turėti didelę įtaką kitų Bendrajame veiksmų plane numatytų priemonių įgyvendinimui, kadangi sudarys sąlygas įgyvendinti jungtines iniciatyvas, aprašytas Bendrojo veiksmų plano 21.3 papunktyje, komercinti MTEP rezultatus, kaip numatyta Bendrojo veiksmų plano 22.1 papunktyje, papildyti MTEP infrastruktūrą, kuriamą pagal priemones „Ekscelencijos centrų ir paralelinių laboratorijų infrastruktūros tobulinimas sumanios specializacijos kryptyse“ (Bendrojo veiksmų plano 23.4 papunktis) ir „Įsijungimas į tarptautines mokslinių tyrimų infrastruktūras (ESFRI) bei atviros prieigos MTEP infrastruktūros, kuri reikalinga dalyvavimui tarptautinėse ar regioninėse mokslinių tyrimų iniciatyvose, atnaujinimas, kūrimas ir plėtra“ (Bendrojo veiksmų plano 23.5 papunktis). Mokslo ir studijų institucijose veikiantys išskirtinės MTEP kompetencijų centrai savo veikla gali prisidėti įgyvendinant daugiau negu vieną MTEPI prioritetą, todėl lėšas konkurso būdu ketinama skirti atsižvelgiant į mokslo ir studijų institucijų galimybes derinti naujai įsigyjamą eksperimentinei plėtrai skirtą įrangą prie jau turimos MTEP įrangos, siekiant įgyvendinti MTEPI prioritetus;“

6.   Pakeičiu 25.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

25.2Veiksmų programos 1 prioriteto 1.2 investicinio prioriteto „Verslo investicijų į MTI skatinimas, įmonių, MTI centrų ir aukštojo mokslo sektoriaus ryšių ir sąveikos plėtojimas, visų pirma skatinant investicijas į produktų ir paslaugų plėtrą, technologijas, socialines ir viešosioms paslaugoms teikti skirtas inovacijas; taip pat paklausos, jungimosi į tinklus, grupių ir atvirų inovacijų skatinimas pagal pažangiosios specializacijos strategiją remiant technologinius ir taikomųjų mokslų tyrimus, bandomųjų linijų diegimą, išankstinio produktų patvirtinimo veiksmus ir didelio poveikio technologijų pažangiosios gamybos pajėgumus, pirminės gamybos bei bendrosios paskirties technologijų sklaidą“ 1.2.2 konkretaus uždavinio „Padidinti žinių komercinimo ir technologijų perdavimo mastą“ priemonių lėšomis įgyvendinamos Bendrojo veiksmų plano 20.4, 21.2–21.5, 21.7, 22.1, 22.3 ir 22.4 papunkčiuose aprašytos priemonės;“

7.   Pakeičiu 25.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

25.4Veiksmų programos 9 prioriteto 9.3 investicinio prioriteto „Aukštojo ir lygiaverčio jam mokslo kokybės, veiksmingumo ir prieinamumo didinimas siekiant didesnės studentų įtraukties ir geresnio mokymosi pažangumo, atkreipiant dėmesį į atskirties grupes“ 9.3.3 konkretaus uždavinio „Sustiprinti viešojo sektoriaus tyrėjų gebėjimus bei pajėgumus vykdyti aukšto lygio MTEP veiklas“ priemonių lėšomis įgyvendinamos Bendrojo veiksmų plano 20.3, 20.6–20.10, 20.12, 21.6 ir 22.2 papunkčiuose aprašytos priemonės;“

8.   Pakeičiu 27.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

27.2. įgyvendinant Bendrojo veiksmų plano 21.3 papunktyje aprašytą priemonę, kurios pagrindu būtų remiamos jungtinės mokslo ir verslo iniciatyvos. Švietimo ir mokslo ministerija ketina remti ne tik mokslo ir studijų institucijų, bet ir universitetų ligoninių vykdomas MTEP veiklas, valstybės pagalbą reglamentuojančiuose, ES teisės aktuose numatytu intensyvumu. Taip pat, įgyvendinant šią priemonę, tikimąsi, kad verslo įmonės toliau plėtos MTEP veiklos rezultatus, siekdamos sukurti tinkamą komerciškai naudoti produktą, nuosavomis arba per kitas paramos schemas gautomis lėšomis;“

9.   Pakeičiu 27.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

27.3. įgyvendinant Bendrojo veiksmų plano 21.4 papunktyje aprašytą priemonę, pagal Europos mokslinių tyrimų, technologijų plėtros ir bendradarbiavimo programos „Eureka“ įgyvendinimo principus, taip pat laukiama, kad verslo įmonės aktyviai dalyvaus MTEP veiklos rezultatų pagrindu kuriamų tinkamų komerciškai naudoti produktų kūrime;“

10. Pakeičiu 1 priedą:

10.1. pakeičiu 1.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

„1.4.

(20.4)

Priemonė: mokslininkų iš užsienio pritraukimas vykdyti mokslinius tyrimus

Stiprinti žmogiškuosius MTEP gebėjimus, būtinus MTEPI prioritetams įgyvendinti

Konkursas (visuotinė dotacija)

Mokslo ir studijų institucijos ir universitetų ligoninės

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai ir studentai ir universitetų ligoninių tyrėjai

14 481

-

Lietuvos mokslo taryba“

 

10.2. pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:

„2.

Uždavinys: įgyvendinti ūkio sektoriams aktualias, svarbiausius šalies iššūkius ir problemas sprendžiančias ir tikėtinas ateities tendencijas atliepiančias MTEP veiklas

-

-

-

-

154 665

54 275

-

2.1.

(21.1)

Priemonė: užtikrinti aukščiausio lygio bei visuomenei ir valstybei strategiškai svarbių problemų sprendimui ir ūkio plėtrai aktualių MTEP veiklų finansavimą

Inicijuoti būtinus mokslinius tyrimus apibrėžtoms problemoms spręsti, sutelkiant Lietuvos mokslinį potencialą ir finansinius išteklius

Konkursas

Mokslo ir studijų institucijos

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai

-

54 275

Lietuvos mokslo taryba

2.2.

(21.2)

Priemonė: aukšto lygio tyrėjų grupių vykdomi moksliniai tyrimai

Plėtoti fundamentines ir taikomąsias žinias, prisidedančias įgyvendinant MTEPI prioritetus

Konkursas (visuotinė dotacija)

Mokslo ir studijų institucijos ir universitetų ligoninės

Mokslo ir studijų institucijų ir universitetų ligoninių tyrėjai

64 879

-

Lietuvos mokslo taryba

2.3

(21.3)

Priemonė: bendrų mokslo-verslo projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos strategijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas (kartu su Ūkio ministerijos priemone „Intelektas LT“ sudaro jungtinę priemonę)

Skatinti mokslo ir verslo bendradarbiavimą vykdant bendras MTEP ir inovacijų veiklas

Konkursas (įgyvendinamas dviem etapais)

Mokslo ir studijų institucijos, ir universitetų ligoninės

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai, verslo įmonės

30 917

-

Viešoji įstaiga Lietuvos verslo paramos agentūra

2.4.

(21.4)

Priemonė: MTEP veiklų tarptautiškumo skatinimas (į rinką orientuotų mokslo ir verslo projektų įgyvendinimas per tarpvalstybinį tinklą)

Stiprinti mokslininkų ir kitų tyrėjų gebėjimus įsijungti į Europos mokslinių tyrimų erdvę, remiant į rinką orientuotus tarptautinio lygio taikomuosius mokslo ir verslo projektus

Konkursas (visuotinė dotacija)

Mokslo ir studijų institucijos

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai

2 896

-

Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra

2.5.

(21.5)

Priemonė: paralelinių laboratorijų MTEP veikla

Sukurti ir skatinti struktūruotas ilgalaikes partnerystes tarp Lietuvos ir užsienio tyrėjų grupių

Konkursas (visuotinė dotacija)

Mokslo ir studijų institucijos ir universitetų ligoninės

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai ir studentai ir universitetų ligoninių tyrėjai

1 448

-

Lietuvos mokslo taryba“

2.6.

(21.6)

Priemonė: mokslininkų kvalifikacijos tobulinimas vykdant aukšto lygio tarptautinius ir nacionalinius mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros projektus

Skatinti patyrusių ir jaunųjų mokslininkų tarptautinio lygio mokslinius tyrimus ir mobilumą, pritraukti aukšto lygio mokslininkus į Lietuvos mokslinių tyrimų erdvę, stiprinti jos konkurencingu-mą pasaulyje

Konkursas

(visuotinė dotacija)

Mokslo ir studijų institucijos

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai

49 525

-

Lietuvos mokslo taryba

2.7.

(21.7)

Priemonė: rizikos kapitalas mokslinių tyrimų, eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų veikloms

Įgyvendinti finansines priemones, kuriomis finansuojamos mokslo ir studijų institucijos, vykdančios MTEP ir inovacijų veiklas sumanios specializacijos srityse

Konkursas

Mokslo ir studijų institucijos

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai ir studentai

5 000

-

Finansų ministerija“

 

10.3. pakeičiu 3.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

„3.4.

(22.4)

Priemonė: kompetencijos centrų veiklos skatinimas

Sudaryti sąlygas tyrėjų ir studentų grupėms išbandyti komercinį potencialą turinčias idėjas, aprūpinant jas reikiamomis priemonėmis ir teikiant visokeriopas konsultacines paslaugas

Konkursas

Mokslo ir studijų institucijos ir universitetų ligoninės

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai, studentai, universitetų ligoninių tyrėjai, verslo įmonės

11 585

-

Viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra“

 

10.4. pakeičiu 4.5 papunktį ir jį išdėstau taip:

„4.5.

(23.5)

Priemonė: įsijungimas į tarptautines mokslinių tyrimų infrastruktūras (ESFRI) bei atviros prieigos MTEP infrastruktūros, kuri reikalinga dalyvavimui tarptautinėse ar regioninėse mokslinių tyrimų iniciatyvose, atnaujinimas, kūrimas ir plėtra

Išpildyti sąlygas, būtinas prisijungimui prie Europos mokslinių tyrimų infrastruktūrų (taip pat ir vystant nacionalines mokslinių tyrimų infrastruktūras, kiek tai būtina dalyvavimui tarptautinės infrastruktūros veikloje), ir prie jų prisijungti.

Planavimas

Mokslo ir studijų institucijos

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai

52 132

-

Viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra“

 

 

11. Pakeičiu 2 priedą:

11.1. pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:

 

2.

Uždavinys: įgyvendinti ūkio sektoriams aktualias, svarbiausius šalies iššūkius ir problemas sprendžiančias ir tikėtinas ateities tendencijas atliepiančias MTEP veiklas

-

208 936

 

2.1.

Priemonė: užtikrinti aukščiausio lygio bei visuomenei ir valstybei strategiškai svarbių problemų sprendimui ir ūkio plėtrai aktualių MTEP veiklų finansavimą

54 271

 

54 271

 

 

2.2.

Priemonė: aukšto lygio tyrėjų grupių vykdomi moksliniai tyrimai

64 879

-

64 879

2.3.

Priemonė: bendrų mokslo-verslo projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos strategijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas

30 917

-

30 917

 

2.4.

Priemonė: MTEP veiklų tarptautiškumo skatinimas (į rinką orientuotų mokslo ir verslo projektų įgyvendinimas per tarpvalstybinį tinklą)

130

269

89

89

98

279

89

89

89

89

483

119

263

263

129

179

129

89

89

89

-

2 896

 

2.5.

Priemonė: paralelinių laboratorijų MTEP veikla

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

1 448

-

-

-

-

-

-

-

1 448

 

2.6.

Priemonė: mokslininkų kvalifikacijos tobulinimas vykdant aukšto lygio tarptautinius ir nacionalinius tyrimus bei kultūrinę plėtrą

49 525

49 525

 

2.7.

Priemonė: rizikos kapitalas mokslinių tyrimų, eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų veikloms

5 000

-

5 000

 

 

 

11.2. pakeičiu 4.5 papunktį ir jį išdėstau taip:

„4.5.

Priemonė: įsijungimas į tarptautines mokslinių tyrimų infrastruktūras (ESFRI) bei atviros prieigos MTEP infrastruktūros, kuri reikalinga dalyvavimui tarptautinėse ar regioninėse mokslinių tyrimų iniciatyvose, atnaujinimas, kūrimas ir plėtra

52 132

-

52 132“

 

12. Pakeičiu 3 priedą:

12.1. pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:

2.

Uždavinys: įgyvendinti ūkio sektoriams aktualias, svarbiausius šalies iššūkius ir problemas sprendžiančias ir tikėtinas ateities tendencijas atliepiančias MTEP veiklas

Publikacijų dažnai cituojamuose periodiniuose mokslo leidiniuose skaičius (vnt.)

2166

2587

2.1.

Priemonė: užtikrinti aukščiausio lygio bei visuomenei ir valstybei strategiškai svarbių problemų sprendimui ir ūkio plėtrai aktualių MTEP veiklų finansavimą

Bendrai vykdomų verslo ir mokslo ir studijų institucijų projektų skaičius (vnt.)

 

Naujų įmonių, gavusių investicijas, skaičius

47

 

 

 

10

107

 

 

 

70“

2.2.

Priemonė: aukšto lygio tyrėjų grupių vykdomi moksliniai tyrimai

2.3.

Priemonė: bendrų mokslo-verslo projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos strategijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas

2.4.

Priemonė: MTEP veiklų tarptautiškumo skatinimas (į rinką orientuotų mokslo ir verslo projektų įgyvendinimas per tarpvalstybinį tinklą)

2.5.

Priemonė: paralelinių laboratorijų MTEP veikla

2.6.

Priemonė: mokslininkų kvalifikacijos tobulinimas vykdant aukšto lygio tarptautinius ir nacionalinius mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros projektus

2.7.

Priemonė: rizikos kapitalas mokslinių tyrimų, eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų veikloms

 

12.2. pakeičiu 4.5 papunktį ir jį išdėstau taip:

„4.5.

Priemonė: įsijungimas į tarptautines mokslinių tyrimų infrastruktūras (ESFRI) bei atviros prieigos MTEP infrastruktūros, kuri reikalinga dalyvavimui tarptautinėse ar regioninėse mokslinių tyrimų iniciatyvose, atnaujinimas, kūrimas ir plėtra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laikinai einanti švietimo ir                                                                               Audronė Pitrėnienė

mokslo ministro pareigas