VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL PASIŪLYMŲ PATIKSLINIMO, PAPILDYMO AR PAAIŠKINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2022 m. gruodžio 30 d. Nr. 1S-240

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 45 straipsnio 3 dalies ir 95 straipsnio 1 dalies 1 punkto, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 58 straipsnio 5 dalies ir 101 straipsnio 1 dalies 1 punkto, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 28 straipsnio 4 dalies, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo 36 straipsnio 9 dalies ir 66 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatomis:

1.  T v i r t i n u Pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo taisykles (pridedama).

2N u s t a t a u,  kad šiuo įsakymu patvirtintomis Pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo taisyklėmis turi vadovautis perkančiosios organizacijos, perkantieji subjektai ir suteikiančiosios institucijos, vykdydami tarptautinius ir supaprastintus viešuosius pirkimus pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, tarptautinius ir supaprastintus pirkimus (išskyrus mažos vertės pirkimus) pagal Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymą, tarptautinius ir supaprastintus pirkimus (išskyrus mažos vertės pirkimus) pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymą ir koncesijų suteikimo procedūras.

3. N u s t a t a u, kad šiuo įsakymu patvirtintos Pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo taisyklės yra taikomos viešojo pirkimo, pirkimo procedūroms ir koncesijos suteikimo procedūroms, pradėtoms vykdyti nuo 2023 m. sausio 1 d.

 

 

 

Direktorius                                                                                                                Darius Vedrickas


 

PATVIRTINTA

Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus

2022 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1S-240

 

 

PASIŪLYMŲ PATIKSLINIMO, PAPILDYMO AR PAAIŠKINIMO TAISYKLĖS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo taisyklių (toliau – Taisyklės) tikslas padėti perkančiajai organizacijai, perkančiajam subjektui ar suteikiančiajai institucijai (toliau kartu – pirkimo vykdytojas) tinkamai taikyti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 45 straipsnio 3 dalies, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 58 straipsnio 5 dalies, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 28 straipsnio 4 dalies ir Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo 36 straipsnio 9 dalies nuostatas dėl pasiūlymų patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo[1].

2. Pirkimo vykdytojai Taisyklėmis vadovaujasi atlikdami viešojo pirkimo, pirkimo ar koncesijos suteikimo procedūros metu gautų pasiūlymų vertinimą.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Viešųjų pirkimų įstatyme, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme, Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatyme, Koncesijų įstatyme ir juos įgyvendinančiuose teisės aktuose.

 

 

II SKYRIUS

PASIŪLYMŲ PATIKSLINIMAS, PAPILDYMAS AR PAAIŠKINIMAS

 

4. Spręsdamas dėl prašymo patikslinti, papildyti ar paaiškinti pasiūlymą teikimo, pirkimo vykdytojas turi įvertinti:

4.1. galimybę teikti tokį prašymą, atsižvelgiant į pirkimo dokumentų nuostatas. Jei pirkimo dokumentuose buvo numatyta, jog konkrečių dokumentų ar duomenų nepateikimas (nurodant konkrečius dokumentus/duomenis ar jų grupes, pvz., dokumentai, pagrindžiantys tiekėjo atitiktį kvalifikacijos reikalavimams) lemia pasiūlymo atmetimą, tiekėjui jų nepateikus, pirkimo vykdytojas negali naudotis pasiūlymo patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo institutu šiam pasiūlymo trūkumui ištaisyti ir pasiūlymas turi būti atmetamas;

4.2. ar be atitinkamo patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo pirkimo vykdytojas gali nustatyti pirkime gauto pasiūlymo tikrąjį turinį ir (ar) jo atitiktį pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams.

5. Laikoma, kad be pasiūlymo patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo pirkimo vykdytojas negali nustatyti pirkime gauto pasiūlymo tikrojo turinio ar jo atitikties pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams, kai:

5.1. atlikus pasiūlymo vertinimą identifikuojami trūkumai (pvz., reikiami duomenys ar dalis jų nepateikti arba egzistuoja duomenų nesutaptis (pvz., kai pasiūlyme pateikti duomenys yra prieštaringi - skirtingi dokumentai pateikia skirtingą informaciją apie tą patį aspektą, pvz., siūlomos prekės techninius parametrus) ir

5.2. nustatytų trūkumų neįmanoma pašalinti atliekant pasiūlymo turiningąjį vertinimą[2].

6. Jei iš pasiūlyme pateiktų duomenų įmanoma nustatyti tikrąjį pasiūlymo turinį ir (ar) jo (ne)atitiktį pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams, pvz., jog tiekėjo kvalifikacija neatitinka pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų, pirkimo vykdytojas neįgyja teisės kreiptis į tiekėją su prašymu patikslinti, papildyti ar paaiškinti pateiktus duomenis, o tiekėjas neįgyja teisės teikti tokį patikslinimą, papildymą ar paaiškinimą.

7. Pasiūlymo patikslinimas, papildymas ar paaiškinimas atliekamas laikantis toliau nurodytų taisyklių:

7.1. pasiūlymo patikslinimas, papildymas ar paaiškinimas privalo būti pateiktas per pirkimo vykdytojo nustatytą terminą ir negali lemti naujo pasiūlymo pateikimo, t. y. jį teikiant negali būti atliekamas esminis pasiūlymo pakeitimas (pvz., pakeičiama pasiūlymo kaina, pasiūlymas iš netinkamo tampa tinkamu, pakeičiamas siūlomas pirkimo objektas ir pan.);

7.2. pasiūlymo vertinimo metu nustatytos kainos ar sąnaudų apskaičiavimo klaidos privalo būti ištaisytos per pirkimo vykdytojo nurodytą terminą, nekeičiant susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuotos kainos[3] ar sąnaudų:

7.2.1. taisant aritmetines klaidas negali būti atsisakoma kainos ar sąnaudų sudedamųjų dalių, taip pat kaina ar sąnaudos negali būti papildytos naujomis sudedamosiomis dalimis;

7.2.2. tais atvejais, kai pirkime taikomas fiksuotos kainos kainodaros metodas, galutinė pasiūlymo kaina be PVM negali būti keičiama;

7.2.3. tais atvejais, kai pirkime taikomas fiksuoto įkainio kainodaros metodas, negali būti keičiamas pasiūlytas įkainis be PVM. Galutinė pasiūlymo kaina be PVM keičiasi tik tiek, kiek tai lemia tinkamai atliktas aritmetinių klaidų ištaisymas;

7.2.4. tais atvejais, kai pirkime taikomas kintamo įkainio kainodaros metodas, negali būti keičiamas pasiūlytas antkainis (nuolaida);

7.3. kai pasiūlymo trūkumas susijęs su PVM apskaičiavimu (pvz., neteisingai nurodytas tiekėjui taikomas PVM dydis ar neteisingai apskaičiuota jo vertė eurais), jo ištaisymas gali būti atliekamas, kadangi tai yra objektyvus duomuo, kurio dydis nepriklauso nuo tiekėjo, tačiau, atsižvelgiant į pirkime taikomą kainodaros metodą, negali būti pakeičiama galutinė pasiūlymo kaina be PVM/ pasiūlytas įkainis be PVM;

7.4. Prašymas patikslinti, papildyti ar paaiškinti pasiūlymą ir atsakymas į šį prašymą teikiamas laikantis toliau nurodytų reikalavimų:

7.4.1. pirkimo vykdytojas turi tiksliai ir aiškiai formuluoti prašymą patikslinti, papildyti ar paaiškinti pasiūlymą. Pvz., pirkimo vykdytojas turi prašyti paaiškinti, kokie konkrečiai pasiūlyme pateikti duomenys rodo tiekėjo atitiktį pirkimo dokumentų X punkte nurodytam kvalifikacijos reikalavimui. Negali būti teikiamas bendro pobūdžio prašymas įrodyti, kad tiekėjo kvalifikacija atitinka pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus, prašyme nedetalizuojant, apie kurį kvalifikacijos reikalavimą ar jo dalį klausiama;

7.4.2. tiekėjas, teikdamas atsakymą į prašymą patikslinti, papildyti ar paaiškinti pasiūlymą, turi:

7.4.2.1. įvertinti pasiūlymo turinio nustatytas patikslinimo, paaiškinimo ar papildymo ribas. Atsakydamas į pirkimo vykdytojo prašymą, tiekėjas turi išnagrinėti pirkimo dokumentų/prašymo reikalavimus ir įvertinti, kokių duomenų prašoma, ir ar tiekėjo teikiami duomenys tiek turiniu, tiek apimtimi atitinka tai, kas nurodyta pirkimo dokumentuose/prašyme. Pvz., jei pirkimo vykdytojas prašo patikslinti, papildyti ar paaiškinti pasiūlyme pateiktą informaciją apie tiekėjo patirtį (jo įvykdytus projektus), tiekėjas gali tik paaiškinti, papildyti ar paaiškinti jau pasiūlyme pateiktą informaciją, bet negali paaiškinime nurodyti, kad vietoje patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo pateiks informaciją apie kitą turimą patirtį (naujus, pasiūlyme nenurodytus projektus);

7.4.2.2. teise patikslinti, paaiškinti ar papildyti pasiūlymą naudotis sąžiningai. Atsakant į pirkimo vykdytojo prašymą, tuo pačiu (vienu) atsakymu negali būti teikiamas pats patikslinimas, paaiškinimas ar papildymas ir jį pakartotinai patikslinantys, paaiškinantys ar papildantys nauji duomenys, kurie nebuvo nurodyti pasiūlyme. Pvz., teikdamas paaiškinimus dėl to, kaip siūlomo eksperto kvalifikaciją pagrindžia sutartis X, tiekėjas negali pridėti ir prieš tai pasiūlyme nenurodytos sutarties Y, skirtos pagrįsti tam pačiam aspektui, siekdamas apsidrausti tuo atveju, jei sutartis X neįrodytų specialisto atitikties keliamiems reikalavimams;

7.4.3. Pasiūlymo patikslinimas, papildymas ar paaiškinimas dėl to paties klausimo atliekamas vieną kartą. Nelaikoma, kad pasiūlymas patikslinimas, papildomas ar paaiškinamas daugiau kaip vieną kartą, jei:

7.4.3.1. pirkimo vykdytojui kyla poreikis kreiptis dėl pasiūlymo patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo dėl kitų klausimų, nei tie, dėl kurių kreiptasi pirmąjį kartą, ar

7.4.3.2. pirkimo vykdytojui, išnagrinėjus tiekėjo pateiktą atsakymą į prašymą dėl pasiūlymo patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo, kyla poreikis kreiptis dėl tiekėjo pateiktos informacijos patikslinimo, papildymo ar paaiškinimo.

 

_______________

part_62b515f4e39846479c6afe7859b307e9_end



[1] Atsižvelgiant į Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktiką: LAT 2020 m. lapkričio 11 d. nutartis sujungtose civilinėse bylose Nr.e3K-3-272-378/2020; LAT 2022 m. birželio 20 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-7-210-469/2022; LAT nutartis 2022 m. spalio 6 d. civilinėje byloje Nr. e3K-3-328-469/2022.

[2] Turiningasis pasiūlymo vertinimas – kai dėl pasiūlymo tikrojo turinio ar atitikties pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams sprendžiama atsižvelgiant į pateiktų duomenų visumą, neapsiribojant kurių nors iš pateiktų duomenų vertinimu ir (ar) nesuteikiant neproporcingos reikšmės kuriems nors iš jų, tuo pačiu turiniui teikiant viršenybę prieš formą (vertinant, ar reikiami duomenys yra apskritai pateikti ir, jei pateikti, ar jie yra aiškūs). Pvz., jei buvo prašoma pasiūlymo formoje nurodyti prekės gamintoją, techninius parametrus ir modelį, o tiekėjas nurodė tik modelį, tačiau pridėjo prekės techninę specifikaciją, kuriuose pateikti pasiūlymo formoje nenurodyti duomenys, laikytina, kad duomenys priimti sprendimui yra pakankami. 

[3] Kas laikytina „susipažinimo su pasiūlymais metu užfiksuota kaina“ spręstina atsižvelgiant į konkrečiame pirkime taikomą kainodaros metodą.