herbas-L_spalvotas

 

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL Lietuvos banko monetų kūrimo strategijos 2022–2025 m. patvirtinimo

 

2021 m. gruodžio 21 d. Nr. 03-232

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 11 straipsnio 9 punkto nuostatomis, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

1.  Patvirtinti Lietuvos banko monetų kūrimo 2022–2025 m. strategiją (pridedama).

2.  Pripažinti netekusiu galios Lietuvos banko valdybos 2017 m. lapkričio 30 d. nutarimą Nr. 03-190 „Dėl Lietuvos banko monetų kūrimo strategijos patvirtinimo“.

3.  Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                                                            Gediminas Šimkus

 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2021 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. 03-232

 

 

LIETUVOS BANKO MONETŲ KŪRIMO 2022–2025 M. STRATEGIJA

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos banko monetų kūrimo strategijoje (toliau – Strategija) nustatyta proginių ir kolekcinių monetų (toliau – monetų) kūrimo Lietuvos banke 2022–2025 m. misija, vizija, kryptys, tikslai ir jų įgyvendinimo principai.

2. Strategijoje įtvirtinamos pagrindinės Lietuvos banko monetų kūrimo kryptys, tikslai ir pakeitimai, numatyti atsižvelgiant į tarptautinę praktiką, numizmatikos tradicijas Lietuvoje, įvertinus išorės paslaugos teikėjo parengtą numizmatikos studiją, klientų išsakytus pasiūlymus.

3. Pagrindiniai pakeitimai, numatomi Strategijoje:

3.1. Lietuvos bankas, išleisdamas monetas, vadovaujasi savo vertybėmis – vertės visuomenei kūrimu, atsakomybe ir nuolatine pažanga, – jas jis pabrėžia rinkdamasis monetų temas ir su monetomis susijusioje komunikacijoje;

3.2. daugiau dėmesio bus skiriama kokybiniams parametrams: kultūriniam monetų temų aktualumui ir brandumui, išliekamosios vertės kūrimui, labiau išplėtotai komunikacijai ir glaudesniam Lietuvos banko ir visuomenės ryšiui;

3.3. bus keičiamas numizmatinių vertybių platinimo modelis, suteikiant galimybes juridiniams ir fiziniams asmenims įsigyti numizmatinių vertybių, naudojantis tuo pačiu Lietuvos banko platinimo kanalu – el. parduotuve, ir, atitinkamai, bus atsisakoma numizmatinių vertybių platinimo pagal sutartis;

3.4. sukūrus naują kainodarą, pirkėjams, įsigyjantiems monetas, bus galima taikyti diferencijuotas kainas;

3.5. bus įvertinta galimybė perduoti trečiosioms šalims teisę sukurti ir platinti kolekcines investicines eurų monetas;

3.6. bus siekiama tvarumo: monetų pakuotės bus keičiamos iš tradicinių medžiagų į novatoriškas ir tvarias, taip mažinant poveikį aplinkai.

 

II SKYRIUS

MISIJA IR VIZIJA

 

4. Monetų kūrimo misija – palaikyti ir tęsti Lietuvos numizmatikos tradicijas išleidžiamose monetose įamžinant reikšmingiausius Lietuvai ar tarptautiniu mastu svarbius žmones, sukaktis, objektus, įvykius ar reiškinius, kartu atspindint Lietuvos banko vertybes – vertę visuomenei, atsakomybę ir nuolatinę pažangą.

5. Monetų kūrimo vizija – kurti ir puoselėti Lietuvos banko ryšį su visuomene bei susidomėjimą numizmatika.

 

 

III SKYRIUS

MONETŲ KŪRIMO KRYPTYS IR TIKSLAI

 

6. Siekiant įgyvendinti Strategijoje apibrėžtą monetų kūrimo misiją ir viziją, išskiriamos tokios monetų kūrimo proceso kryptys:

6.1. monetų išleidimo planavimas;

6.2. monetų kūrimas;

6.3. su monetomis susijusi komunikacija;

6.4. monetų išleidimas ir platinimas.

7. Kiekvienai monetų kūrimo proceso krypčiai keliami šie tikslai:

7.1. monetų išleidimo planavimo krypčiai:

7.1.1. monetose įamžinti kultūriškai aktualiausias temas, reiškinius, asmenybes, vertinant tiek per tautinio identiteto, tiek per tarptautinės svarbos prizmę;

7.1.2. įvertinti galimybę perduoti trečiosioms šalims teisę sukurti ir platinti kolekcines investicines eurų monetas;

7.2. monetų kūrimo krypčiai:

7.2.1. kurti didelę išliekamąją vertę turinčias ir patrauklias monetas;

7.2.2. kurti monetas, kurios savo forma ar technologinėmis priemonėmis būtų inovatyvios;

7.2.3. keisti pakuotę į tvaresnę, kartu užtikrinant monetų kokybės apsaugą ir atitiktį kolekcininkų lūkesčiams;

7.3. su monetomis susijusios komunikacijos krypčiai:

7.3.1. populiarinti Lietuvos banką, jo vaidmenį tęsiant numizmatikos tradicijas ir jo

vertybes;

7.3.2. skatinti visuomenę domėtis kolekcionavimu per monetoje vaizduojamą reiškinį, įvykį, sukaktį, asmenį ar kitą įdomią informaciją, susijusią su moneta;

7.4. monetų išleidimo ir platinimo krypčiai:

7.4.1. užtikrinti, kad monetų platinimas būtų efektyvus ir skaidrus;

7.4.2. gerinti klientų aptarnavimo kokybę, siekti, kad klientai galėtų įsigyti monetų

sklandžiai.

 

 

 

 

 

IV SKYRIUS

STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS 

 

8. Strategijos įgyvendinimo priemonės, rodikliai ir terminai yra tokie:

Kryptis

Tikslas

Priemonės

Rodikliai

Įgyvendinimo data

 

Monetų išleidimo planavimas

 

Monetose įamžinti kultūriškai aktualiausias temas, reiškinius, asmenybes, vertinant tiek per tautinio identiteto, tiek per tarptautinės svarbos prizmę.

Į monetų temų planavimą įtraukti visuomenę ir suinteresuotas valstybės institucijas / tikslines grupes; konsultuotis su ekspertais – istorijos, dailės, gamtos ir pan.

Surengtas bent vienas susitikimas su tikslinėmis grupėmis, siekiant aptarti būsimų monetų temas.

Kiekvienais metais iki spalio 31 d.

Lietuvos banko svetainėje sukurta speciali forma pasiūlymams dėl monetų temų teikti.

2022 m.

Įvykusios konsultacijos ir suformuluotos temos.

Kiekvienais metais iki patvirtinant naują monetų išleidimo planą.

Sudaryti vienų metų monetų išleidimo planą.

Laiku patvirtintas ir paskelbtas monetų išleidimo planas.

Kiekvienais metais, likus ne mažiau kaip vieniems kalendoriniams metams iki pirmosios monetos išleidimo į apyvartą dienos.

Įvertinti galimybę perduoti trečiosioms šalims teisę sukurti ir platinti kolekcines investicines eurų monetas.

Įvertinti teisės kurti ir platinti kolekcines investicines monetas perdavimo galimybes, joms esant, pasiruošti priemonės įgyvendinimui.

Atlikta analizė ir pasirengta taikyti priemonę.

2023 m.

 

 

Monetų kūrimas

Kurti didelę išliekamąją vertę turinčias ir patrauklias monetas.

Konsultuoti už monetų grafinių projektų kūrimą atsakingą paslaugų teikėją tobulinant grafinio projekto / dizaino kūrimo

reikalavimus.

Bent vienas apdovanojimas tarptautiniuose konkursuose per 2 metus.

Per 2 metus.

Iš monetų gamintojo įsigyti tik patrauklias, originalias, kokybiškas monetas, tai numatant kaldinimo paslaugos pirkimo dokumentuose.

Išliekamosios vertės augimas, kuris nustatomas stebint tendencijas antrinėje rinkoje.

Kiekvienai monetai.

Lietuvos banko monetų kaldinimo paslaugos pirkimo dokumentuose numatyti reikalavimą monetų pakavimui naudoti novatoriškas ir tvarias pakuotes, kartu užtikrinant monetų kokybės apsaugą, ir atitiktį kolekcininkų lūkesčiams.

Ne mažiau kaip trečdalis per metus išleidžiamų Lietuvos banko monetų pakuojamos į tvarias pakuotes.

Nuo 2023 m., kiekvienais metais.

Komunikuoti visuomenei apie tvarią monetų pakuotę.

Kurti monetas, kurios savo forma ar technologinėmis priemonėmis būtų inovatyvios. 

Lietuvos banko monetų kaldinimo paslaugų pirkimo dokumentuose numatyti, kad bent viena per metus nukaldinta moneta būtų technologiškai inovatyvi.

Bent viena per metus nukaldinta moneta – technologiškai inovatyvi.

Kiekvienais metais.

 

Su monetomis susijusi komunikacija

Populiarinti Lietuvos banką, jo vaidmenį tęsiant numizmatikos tradicijas ir jo vertybes.

Kokybiškai ir laiku pateikti aktualią informaciją apie monetų išleidimą.

Socialiniuose tinkluose informacijos apie kiekvieną monetą pasiekiamumas ne mažiau nei 10 tūkst. vartotojų.

Kiekvienai monetai.

Apie kiekvieną monetą sukurtas videofilmukas lietuvių ir anglų kalbomis 2D ir 3D formatu.

Kiekvienai monetai.

Kiekvienai monetai sukurtas pristatomasis polapis Lietuvos banko svetainėje (el. skrajutė).

Kiekvienai monetai.

Rengti monetų pristatymus visuomenei, kuriant ryšį su visuomene ar atskiromis jos grupėmis.

Kiekvienai monetai suorganizuotas renginys arba įvykdytas konkursas / viktorina.

Kiekvienai monetai.

Skatinti visuomenę domėtis kolekcionavimu per monetoje vaizduojamą reiškinį, įvykį, sukaktį, asmenį ar kitą įdomią informaciją, susijusią su moneta.

Apie Lietuvoje leidžiamas monetas informuoti vietinę ir tarptautinę specializuotą žiniasklaidą.

 

Apie kiekvieną monetą paskelbiami ne mažiau nei 3 informacijos vienetai nacionalinėje žiniasklaidoje.

Kiekvienai monetai.

Kiekviena moneta paminima specializuotuose tarptautiniuose numizmatiniuose žurnaluose.

Kiekvienai monetai.

 

Monetų išleidimas ir platinimas

Užtikrinti, kad monetų platinimas būtų efektyvus ir skaidrus.

 

 

 

 

 

 

Įgyvendinti naują numizmatinių vertybių platinimo modelį, suteikiant galimybes visiems klientams vienodomis prieinamumo sąlygomis įsigyti monetų naudojantis tais pačiais platinimo kanalais.

80 proc. monetos tiražo parduota per 12 mėn. nuo išleidimo dienos.

Kiekvienai monetai.

Įgyvendintas naujas platinimo procesas.

2022 m.

Sukurti naują monetų kainodarą, suteikiant galimybę įsigyjant monetas taikyti diferencijuotas kainas.

Sukurta ir pradėta taikyti nauja kainodara, tam parengta el. parduotuvė.

2023 m.

Gerinti klientų aptarnavimo kokybę, siekti, kad klientai galėtų monetų įsigyti sklandžiai.

 

 

Peržiūrėti ir patobulinti klientų aptarnavimo procesą (el. laiškai klientui, priminimai).

Patobulintas procesas.

2022 m.

Atlikti klientų pasitenkinimo apklausas.

Klientų pasitenkinimo apklausų rodiklis – ne mažesnis kaip 70 proc. teigiamai atsakiusių į anketas.

1–2 kartus per metus.

Išnagrinėti galimybę perduoti pakavimo paslaugą trečiajai šaliai ir, esant tinkamoms aplinkybėms, siekti įgyvendinti naujai išleidžiamų monetų pardavimą tik per Lietuvos banko el. parduotuvę.

Įvertintos galimybės ir, joms esant, įgyvendinta priemonė.

2022 m.

 

 

V SKYRIUS

MONETŲ IŠLEIDIMO KRITERIJAI

 

9. Orientacinis monetų temų ir numizmatinių vertybių skaičius per metus yra toks:

9.1. vienos temos kolekcinė moneta per ketvirtį;

9.2. vienos temos proginė moneta per metus;

9.3. vienos temos numizmatinis apyvartinių monetų rinkinys per metus.

10. Monetų išleidimo plane patvirtintų monetų tiražai nustatomi atsižvelgiant į temos pobūdį, metalą, formą, kokybės kategoriją, situaciją rinkoje, neviršijant šių maksimaliai galimų tiražų pagal metalus:

10.1. aukso monetų – 3,0 tūkst. vnt.;

10.2. sidabro monetų – 4,0 tūkst. vnt.;

10.3. spalvotųjų metalų lydinių monetų – 30,0 tūkst. vnt.;

10.4. proginių monetų – 1,0 mln. vnt.;

10.5. numizmatinių apyvartinių monetų rinkinių – 7,0 tūkst. vnt.

 

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

11. Už Strategijos įgyvendinimą atsakinga Lietuvos banko monetų kūrimo komisija ir Lietuvos banko Grynųjų pinigų departamentas.

12. Strategija gali būti peržiūrima ir koreguojama pagal poreikį.

 

 

___________________________