VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PIRKIMŲ IR KONCESIJŲ PRIEŽIŪROS VYKDYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2023 m. kovo 24 d. Nr. 1S-44

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 2, 19 ir 20 punktais ir 2 dalies 1–6 punktais, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 101 straipsnio 1 dalies 2, 15 ir 16 punktais ir 2 dalies 1–6 punktais, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1, 13 ir 14 punktais ir 2 dalies 1–5, 9 punktais, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo 66 straipsnio 1 dalies 1, 2, 9 ir 10 punktais ir 3 dalies 1–5 punktais, Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymo 28 straipsnio 1 ir 2 dalimis, Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 3  d. nutarimu Nr. 277 „Dėl Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklių patvirtinimo“:

1. T v i r t i n u Pirkimų ir koncesijų priežiūros vykdymo tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2019 m. vasario 1 d. įsakymą Nr. 1S-25 „Dėl Pirkimų ir koncesijų priežiūros taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

3. N u s t a t a u, kad iki šio įsakymo įsigaliojimo pradėtos viešųjų pirkimų, pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų, koncesijų suteikimo procedūrų, viešojo pirkimo-pardavimo sutarčių, pirkimo-pardavimo sutarčių, koncesijų sutarčių ir vidaus sandorių vertinimo, pirkimų vykdytojų veiklos tikrinimo procedūros baigiamos iki šio įsakymo įsigaliojimo galiojusia tvarka.

 

 

Direktorius                                                                                                  Darius Vedrickas

 

 

PATVIRTINTA

Viešųjų pirkimų tarnybos

direktoriaus 2023 m. kovo 24 d.

įsakymu Nr. 1S-44

 

PIRKIMŲ IR KONCESIJŲ PRIEŽIŪROS VYKDYMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Pirkimų ir koncesijų priežiūros vykdymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Viešųjų pirkimų tarnybos (toliau – Tarnyba) atliekamos viešųjų pirkimų, pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų (toliau – kuro pirkimai) (toliau kartu – pirkimai) planavimo, inicijavimo, organizavimo ir vykdymo, koncesijos suteikimo procedūrų (toliau – koncesija), pirkimo-pardavimo sutarčių, koncesijų sutarčių ir vidaus sandorių (toliau kartu – sutartys) vykdymo priežiūros būdus, priežiūros atlikimo bei jos vykdymo kontrolės tvarką.

2. Apraše vartojamos sąvokos:

2.1. Pirkimų vykdytojas – perkančioji organizacija, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme (toliau – VPĮ), perkantysis subjektas, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme (toliau – PĮ), suteikiančioji institucija, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme (toliau – KĮ), įsigyjančioji organizacija, kaip apibrėžta Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 3 d. nutarimu Nr. 277 „Dėl Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Kuro įsigijimo taisyklės);

2.2. Sisteminis vertinimas – kelių to paties pirkimų vykdytojo ar tam tikru pagrindu susijusių (pvz., analogiškas pirkimo objektas, vertė, ekonominio naudingumo vertinimo kriterijai, ta pati veiklos sritis ar pan.) skirtingų pirkimų vykdytojų atliekamų (atliktų) pirkimų procedūrų ir (arba) šių pirkimų pagrindu sudarytų sutarčių nuostatų ir jų vykdymo ar kelių to paties pirkimų vykdytojo ar tam tikru pagrindu susijusių (pvz., analogiškas objektas, ta pati veiklos sritis ar pan.) skirtingų pirkimų vykdytojų atliekamų (atliktų) koncesijų procedūrų ir (arba) šių koncesijų pagrindu sudarytų sutarčių nuostatų ir jų vykdymo atitikties pirkimus ar koncesijas reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių ar tarptautinių sankcijų, nustatančių ribojimus ar draudimus skirti ar toliau vykdyti pirkimų ir koncesijų sutartis, taikymą aptariančių (toliau – tarptautinių sankcijų taikymą nustatantys teisės aktai) teisės aktų reikalavimams įvertinimas;

2.3. Specialisto išvada – teisėsaugos institucijų pavedimu dėl objektų tyrimo atliekamo vertinimo (sisteminio vertinimo) metu Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso nustatyta tvarka įforminama Tarnybos valstybės tarnautojo išvada;

2.4. Tikrinimas – konkretaus pirkimų vykdytojo veiklos, susijusios su apibrėžto laikotarpio pirkimų (išskyrus kuro pirkimus) planavimu, inicijavimu, pirkimų (išskyrus kuro pirkimus) procedūrų organizavimu ir (ar) vykdymu, sutarčių (išskyrus koncesijų sutartis) sudarymu ir (ar) vykdymu bei pirkimų vidaus kontrolės (toliau – tikrinimo objektas) įvertinimas, kurio metu analizuojama ir vertinama pirkimų vykdytojo veikla, susijusi su tikrinimo objektu, bei pateikiamos sisteminės įžvalgos ir išvados dėl atitikties pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių ar tarptautinių sankcijų taikymą nustatančių teisės aktų reikalavimams, duodami (kai galima taikyti) įpareigojimai, susiję su nustatytais šių teisės aktų pažeidimais, pateikiamos rekomendacijos dėl pirkimų vykdytojų veiklos, susijusios su tikrinimo objektu, tobulinimo;

2.5. Vertinimas – pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatų, lemiančių juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus, tinkamo vykdymo, taip pat pirkimų vykdytojo atliekamo (atlikto) atskiro pirkimo procedūrų ir (arba) sudarytos sutarties sąlygų ir jos vykdymo ar atliekamos (atliktos) koncesijos procedūrų ir (arba) šios koncesijos suteikimo procedūrų pagrindu sudarytos koncesijos sutarties sąlygų ir jos vykdymo atitikties pirkimus ar koncesijas reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių ar tarptautinių sankcijų taikymą nustatančių teisės aktų reikalavimams įvertinimas (toliau kartu – vertinimo objektas).

3. Vertinimo objektai ir tikrintini pirkimų vykdytojai atrenkami Prevenciniais tikslais atrinktų pirkimų priežiūros atlikimo ir jos rezultatų įforminimo taisyklių, patvirtintų Tarnybos direktoriaus 2018 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1S-172 „Dėl Prevenciniais tikslais atrinktų pirkimų priežiūros atlikimo ir jos rezultatų įforminimo taisyklių patvirtinimo“, Pirkimų vykdytojo veiklos valdysenos indekso apskaičiavimo metodikos, patvirtintos Tarnybos direktoriaus 2022 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. 1S-55 „Dėl Pirkimų vykdytojo veiklos valdysenos indekso apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“, ir Pranešimų vertinimo darbo grupės darbo reglamento, patvirtinto Tarnybos direktoriaus 2022 m. vasario 18 d. įsakymu Nr. 1S-49 „Dėl Pranešimų vertinimo darbo grupės sudarymo ir darbo reglamento patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

Teisėsaugos institucijų pavedimu ar Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšas administruojančių institucijų (toliau – administruojančios institucijos) prašymu vertinimo objektai perduodami vertinti neatliekant atrankos pagal šiame punkte nurodytų teisės aktų nustatytą tvarką.

4. Pirkimų, koncesijų ir sutarčių vykdymo priežiūra atliekama vadovaujantis objektyvumo, proporcingumo, efektyvumo, viešumo principais.

 

II. PRIEŽIŪROS BŪDAI

 

5. Priežiūros būdai:

5.1. vertinimas;

5.2. sisteminis vertinimas;

5.3. tikrinimas.

 

III. VERTINIMO (SISTEMINIO VERTINIMO) ATLIKIMAS

 

6. Vertinimo ir sisteminio vertinimo (toliau kartu – vertinimas) objektą vertinimui Tarnybos Priežiūros skyriui per Tarnybos vidaus administravimui skirtą informacinę sistemą (toliau – VAIS) perduoda Tarnybos direktoriaus sudaryta Pranešimų vertinimo darbo grupė (tuo atveju, kai vertinimo objektas nebuvo vertintas prevencine tvarka) arba Prevencijos ir skelbimų skyrius (tuo atveju, kai vertinimo objektas buvo vertintas prevencine tvarka ir pirkimų vykdytojas neatsižvelgė į pateiktas rekomendacijas), išskyrus atvejus, kai vertinimas atliekamas teisėsaugos institucijų pavedimu ar administruojančių institucijų prašymu – tokiais atvejais vertinimo objektas vertinimui nukreipiamas tiesiogiai Priežiūros skyriui.

7. Vertinimo tikslas – atsižvelgiant į nurodytą priežiūros veiksmų mastą (tuo atveju, kai vertinimo objektas perduotas vertinti Tarnybos Pranešimų vertinimo darbo grupės), pirkimų vykdytojui teiktas rekomendacijas (tuo atveju, kai vertinimo objektas perduotas vertinti Tarnybos Prevencijos ir skelbimų skyriaus), administruojančios institucijos prašyme ar teisėsaugos institucijos pavedime nurodytas aplinkybes, įvertinti nurodyto vertinimo objekto atitiktį pirkimus ar koncesijas reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių ar tarptautinių sankcijų taikymą nustatančių teisės aktų reikalavimams, pateikiant pirkimų vykdytojui, kitam juridiniam asmeniui, jeigu vertinama, ar jis tinkamai įgyvendina pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatas, lemiančias juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus, (ir administruojančiai institucijai, kai vertinimas atliekamas jos prašymu, ar teisėsaugos institucijai, kai vertinimas atliekamas jos pavedimu) vertinimo išvadą ar teisėsaugos institucijai specialisto – išvadą.

8. Vertinimas atliekamas ta apimtimi, kiek nurodyta Tarnybos Pranešimų vertinimo darbo grupės ar Prevencijos ir skelbimų skyriaus pavedimo atlikti vertinimą rezoliucijoje, o administruojančių institucijų prašymu – kiek nurodyta šių institucijų prašyme.

9. Vertinimo procesą sudaro šie etapai: pasirengimas vertinimui, tyrimas, vertinimo išvados parengimas ir išvadoje pateiktų įpareigojimų ir (ar) rekomendacijų įgyvendinimo stebėsena.

10. Pasirengimo vertinimui metu jungiamasi prie Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos (toliau – CVP IS) ir nagrinėjama CVP IS esanti informacija, analizuojami kiti Tarnybos apie vertinimo objektą turimi duomenys, nustatomi pagrindiniai klausimai, į kuriuos, norint pasiekti vertinimo tikslą, reikia atsakyti, įvertinamas atitinkamos srities specialistų (ekspertų) pasitelkimo poreikis ir, prireikus, šie specialistai (ekspertai) pasitelkiami, prireikus, kreipiamasi tarnybinės pagalbos į kitas valstybės ar savivaldybių institucijas ar įstaigas, įsivertinamas poreikis stebėti pirkimų ar koncesijos suteikimo komisijos posėdį ir, nusprendus šia galimybe pasinaudoti, apie tai raštu informuojamas pirkimų vykdytojas, kreipiamasi raštu į pirkimų vykdytoją ar kitus asmenis, jei reikia papildomų dokumentų ar kitos informacijos, įtarus pirkimus ar koncesijas reglamentuojančių įstatymų, su jų įgyvendinimu susijusių ar tarptautinių sankcijų taikymą nustatančių teisės aktų pažeidimus ir vadovaujantis teisingumo ir protingumo kriterijais – sustabdomos pirkimo ar koncesijos procedūros.

11. Tyrimo etapas nepradedamas paaiškėjus, kad tuo pačiu klausimu vyksta teismo procesas arba ginčą nagrinėja ikiteisminė institucija, nėra galimybės pasitelkti specialisto (eksperto), kai jo pasitelkimas būtinas vertinimo įrodymams pagrįsti, išnykus priežastims, dėl kurių vertinimo objektas buvo perduotas vertinti, pirkimo ar koncesijos procedūroms pasibaigus iki tyrimo pradžios (į pastarąją aplinkybę neatsižvelgiama teisėsaugos institucijų pavedimu ar administruojančių institucijų prašymu atliekamų vertinimų atvejais, taip pat – Tarnybos Pranešimų vertinimo darbo grupei nurodžius atlikti vertinimą nepaisant šios aplinkybės). Tokiu atveju vertinimą atliekantis Tarnybos Priežiūros skyriaus valstybės tarnautojas parengia tarnybinį pranešimą dėl vertinimo nutraukimo ir pateikia jį Tarnybos direktoriaus įgaliotam Tarnybos direktoriaus pavaduotojui bei, atitinkamai, Tarnybos Pranešimų vertinimo darbo grupei ar Prevencijos ir skelbimų skyriui.

12. Tyrimo ar vertinimo išvados parengimo etape paaiškėjus, kad skundą ar ieškinį dėl pirkimo ar koncesijos, sutarties vykdymo pradėjo nagrinėti ir teismas ar ikiteisminė institucija, vertinimas skundo ar ieškinio apimtyje nutraukiamas. Vertinimas gali būti nutraukiamas ir tyrimo ar vertinimo išvados parengimo etape paaiškėjus, kad pirkimo ar koncesijos procedūra baigėsi atitinkamai vienu iš VPĮ 29 straipsnio 2 dalyje, PĮ 41 straipsnio 2 dalyje, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje, KĮ 28 straipsnio 2 dalyje ar Kuro įsigijimo taisyklių 109 punkte numatytų atvejų, jeigu nėra galimybės pasiekti vertinimo tikslo. Vertinimo nutraukimo atitinkamoje apimtyje motyvai išdėstomi vertinimo išvadoje, o kai išvada nerengiama – parengiamas Aprašo 11 punkte nurodytas tarnybinis pranešimas ir pateikiamas Tarnybos direktoriaus įgaliotam Tarnybos direktoriaus pavaduotojui bei, atitinkamai, Tarnybos Pranešimų vertinimo darbo grupei ar Prevencijos ir skelbimų skyriui (kai vertinimas atliekamas dėl jų perduoto vertinimo objekto).

13. Vertinimą atliekantis valstybės tarnautojas, atsižvelgdamas į pasirengimo vertinimui etape surinktą informaciją, turi teisę išplėsti vertinimo apimtį, jei identifikuojami galimi teisės aktų pažeidimai, kurie nebuvo įvertinti pirminiame rizikos vertinimo etape ar administruojančios institucijos prašyme. Apie išplėstą vertinimo apimtį ir jo rezultatus atskirai aprašoma vertinimo išvadoje.

14. Teisėsaugos institucijai pavedus atlikti objektų tyrimą ir pateikti specialisto išvadą, ji rengiama pagal Baudžiamojo proceso kodekso reikalavimus pavedimo atlikti objektų tyrimą apimtyje. Atliekant vertinimą teisėsaugos institucijos pavedimu kitais, nei Baudžiamojo proceso kodekse numatytais atvejais, jis atliekamas ta apimtimi, kiek nurodyta pavedime.

15. Tyrimo metu valstybės tarnautojas turi surinkti tinkamus ir pakankamus vertinimo įrodymus, kuriais remiantis būtų galima atsakyti į pasirengimo vertinimui etape išsikeltus klausimus ir pagrįsti vertinimo išvadoje nurodytus teisės aktų pažeidimus bei siūlomus įpareigojimus ir (ar) rekomendacijas. Atlikdamas vertinimą, valstybės tarnautojas remiasi pavyzdiniu kontroliniu vertinimo klausimynu (Aprašo priedas Nr. 4).

16. Vertinimą atliekantis valstybės tarnautojas turi teisę vykti į pirkimų vykdytojo (kito juridinio asmens) buveinę ar kitą vietą, kurioje laikomi su vertinimo objektu susiję dokumentai ar kita informacija (toliau – pirkimų vykdytojo buveinė), kai tai būtina vertinimo įrodymams surinkti.

17. Tyrimas įforminamas atitinkamai vertinimo išvada (pagal Aprašo priede Nr. 1 ar Nr. 2 pateiktą formą), kurią pasirašo Tarnybos direktorius, arba specialisto išvada, kurią pasirašo ją parengęs specialistas.

18. Vertinimo išvada siunčiama pirkimų vykdytojui ar kitam juridiniam asmeniui, kai vertinta ar jis tinkamai įgyvendina pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatas, lemiančias juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus, ir valstybės ar savivaldybės, kaip pirkimų vykdytojo (kito juridinio asmens) savininkės (dalininkės), teises ir pareigas įgyvendinančiam subjektui, išskyrus atvejus, kai vertinimo metu kyla įtarimų, jog buvo padaryta nusikalstama veika. Tokiu atveju vertinimo išvada, visų pirma, siunčiama atitinkamai teisėsaugos institucijai įvertinti, o pirkimų vykdytojui (kitam juridiniam asmeniui) ir valstybės ar savivaldybės, kaip pirkimų vykdytojo (kito juridinio asmens) savininkės (dalininkės) teises ir pareigas įgyvendinančiam subjektui, išsiunčiama tik tada, jei gaunamas atsakymas nepradėti ikiteisminio tyrimo. Vertinimo išvada (išskyrus teisėsaugos institucijų pavedimu atliekamo vertinimo atvejus) per VAIS perduodama Tarnybos Prevencijos ir skelbimų skyriui (tik tais atvejais, kai vertinimo objektą vertinimui perdavė šis skyrius), o kai nustatyti pažeidimai – papildomai ir Teisės skyriui.

19. Informacija apie atliekamą vertinimą, išskyrus patį vertinimo atlikimo faktą, visuomenės informavimo priemonėms, kitiems asmenims neteikiama tol, kol vertinimo išvada nepasirašyta Tarnybos direktoriaus. Teisėsaugos institucijų pavedimu atliekamo vertinimo atveju informacija neteikiama ir apie patį vertinimo atlikimo faktą.

20. Vertinimo išvada skelbiama Tarnybos interneto svetainėje per 3 darbo dienas nuo vertinimo išvados pasirašymo dienos, išskyrus atvejus, kai vertinimo išvadą nuspręsta perduoti teisėsaugos institucijų įvertinimui. Pastaruoju atveju, vertinimo išvada paskelbiama tik po to, kai gaunamas atsakymas nepradėti ikiteisminio tyrimo, arba po to, kai iš atitinkamos teisėsaugos institucijos yra gautas leidimas išvadą viešinti. Jei vertinimo išvadoje išdėstytas Tarnybos sprendimas buvo apskųstas Lietuvos administracinių ginčų komisijai ar teismui, Tarnybos interneto svetainėje pateikiama informacija ir apie įsiteisėjusius Lietuvos administracinių ginčų komisijos ar teismo sprendimus. Specialisto išvados VAIS netalpinamos ir Tarnybos interneto svetainėje neskelbiamos.

 

IV. TIKRINIMO ATLIKIMAS

 

21. Tikrintinų pirkimų vykdytojų sąrašą Tarnybos Priežiūros skyriui per VAIS perduoda Tarnybos Statistikos ir ataskaitų skyrius.

22. Tikrinimas atliekamas nuotoliniu būdu arba pirkimų vykdytojo buveinėje, jei atlikti tikrinimo nuotoliniu būdu neįmanoma. Jeigu tai reikalinga tikrinimo veiksmingumui užtikrinti, galimas ir abiejų šiame punkte nurodytų tikrinimo būdų derinys, t. y., dalis tikrinimo veiksmų gali būti atliekami nuotoliniu būdu, dalis – pirkimų vykdytojo buveinėje.

23. Tikrinimo tikslas – įvertinti (be kita ko atsižvelgiant ir į nustatytas rizikas) pirkimų vykdytojo veiklos, susijusios su tikrinimo objektu, atitiktį pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių ar tarptautinių sankcijų taikymą nustatančių teisės aktų reikalavimams bei gerajai pirkimų praktikai, pateikiant pirkimų vykdytojui tikrinimo ataskaitą su išvadomis, konstatuotais pažeidimais ir rekomendacijomis dėl šios veiklos tobulinimo.

24. Atliekant tikrinimą mutatis mutandis taikomi Aprašo 9–12 ir 15 punktų reikalavimai.

25. Tikrinimą atlieka ne mažiau kaip du Tarnybos valstybės tarnautojai, vienas iš jų skiriamas tikrinimo grupės vadovu.

26. Kai tikrinimo veiksmams atlikti prireikia vykti į pirkimų vykdytojo buveinę, tikrinimo grupės vadovas parengia ir Tarnybos direktoriui pateikia tarnybinį pranešimą, kuriame nurodoma:

26.1. tikrinimą atliekančių Tarnybos valstybės tarnautojų pareigos, vardai, pavardės;

26.2. tikrinamo pirkimų vykdytojo pavadinimas, juridinio asmens kodas, buveinės adresas;

26.3. tikrinimo užduotys ir apimtys bei poreikio vykti į pirkimų vykdytojo buveinę priežastys;

26.4. esant poreikiui, kita svarbi, su tikrinimu susijusi, informacija.

27. Tarnybos direktorius sutikimą dėl tikrinimo veiksmų atlikimo pirkimų vykdytojo buveinėje įformina rezoliucija, išdėstoma Aprašo 26 punkte nurodytame tarnybiniame pranešime.

28. Kai tikrinimas atliekamas pirkimų vykdytojo buveinėje:

28.1. tikrinimo grupės vadovas ne mažiau kaip prieš vieną darbo dieną iki atvykimo į pirkimų vykdytojo buveinę privalo pirkimų vykdytoją raštu informuoti apie numatomą vykdyti tikrinimą, pateikdamas Aprašo 26 punkte nurodyto tarnybinio pranešimo kopiją ir preliminarų dokumentų, kuriuos pirkimų vykdytojas turės pateikti, sąrašą. Papildomų dokumentų ar informacijos gali būti pareikalauta Tarnybai papildomai raštu kreipiantis į pirkimų vykdytoją;

28.2. visi tikrinimą atliekantys Tarnybos valstybės tarnautojai, atvykę į pirkimų vykdytojo buveinę, privalo prisistatyti pirkimų vykdytojo vadovui ar jo įgaliotam asmeniui, pateikdami valstybės tarnautojų pažymėjimus.

29. Jeigu atliekant tikrinimą kyla pagrįstų įtarimų, kad pirkimų vykdytojo tikrinimo metu atliekamų pirkimų ar vykdomų koncesijų suteikimo procedūrų metu galimai pažeidžiamos pirkimus ar koncesijas reglamentuojančių įstatymų, juos įgyvendinančių ar tarptautinių sankcijų taikymą nustatančių teisės aktų nuostatos, apie tai tikrinimą atliekančių Tarnybos valstybės tarnautojų bendru tarnybiniu pranešimu informuojama Tarnybos Pranešimų vertinimo darbo grupė.

30. Atliekant tikrinimą Tarnybos valstybės tarnautojai remiasi pavyzdiniu kontroliniu tikrinimo klausimynu (Aprašo priedas Nr. 5). Tikrinimo rezultatai įforminami tikrinimo ataskaita (pagal Aprašo priede Nr. 3 pateiktą formą). Tikrinimo ataskaitą pasirašo Tarnybos direktorius.

31. Tikrinimo ataskaita siunčiama pirkimų vykdytojui ir valstybės ar savivaldybės, kaip pirkimų vykdytojo savininkės (dalininkės), teises ir pareigas įgyvendinančiam subjektui, išskyrus atvejus, kai tikrinimo metu kyla įtarimų, jog buvo padaryta nusikalstama veika. Tokiu atveju tikrinimo ataskaita visų pirma siunčiama atitinkamai teisėsaugos institucijai įvertinti, o pirkimų vykdytojui ir valstybės ar savivaldybės, kaip pirkimų vykdytojo savininkės (dalininkės), teises ir pareigas įgyvendinančiam subjektui, išsiunčiama tik tada, jei gaunamas atsakymas nepradėti ikiteisminio tyrimo. Kai nustatomi pažeidimai, tikrinimo ataskaita per VAIS perduodama Teisės skyriui.

32. Tikrinimo ataskaita skelbiama Tarnybos interneto svetainėje per 3 darbo dienas nuo ataskaitos pasirašymo dienos, išskyrus atvejus, kai tikrinimo atskaitą nuspręsta perduoti teisėsaugos institucijų įvertinimui. Pastaruoju atveju tikrinimo ataskaita paskelbiama tik po to, kai gaunamas atsakymas nepradėti ikiteisminio tyrimo arba kai iš atitinkamos teisėsaugos institucijos yra gautas leidimas viešinti tikrinimo ataskaitą. Jei tikrinimo ataskaitoje išdėstytas Tarnybos sprendimas buvo apskųstas Lietuvos administracinių ginčų komisijai ar teismui, Tarnybos interneto svetainėje pateikiama informacija ir apie įsiteisėjusius Lietuvos administracinių ginčų komisijos ar teismo sprendimus.

 

V. VERTINIMO IR TIKRINIMO ĮRODYMAI

 

33. Vertinimo ir tikrinimo įrodymai yra faktiniai duomenys, kuriais Tarnybos valstybės tarnautojai pagrindžia vertinimo išvadoje (tikrinimo ataskaitoje) nurodytus pažeidimus (išvadas, rekomendacijas).

34. Vertinimo ir tikrinimo įrodymų šaltiniais gali būti pirkimų vykdytojo, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų asmenų teikiama informacija (žodiniai ir rašytiniai paaiškinimai, skundai, pretenzijos, CVP IS ir kituose valstybės registruose ir informacinėse sistemose prieinama informacija, vaizdo ir garso įrašai, daiktiniai įrodymai ir kt.).

35. Už surinktų vertinimo ir tikrinimo įrodymų pakankamumą ir tinkamumą atsakingi vertinimą ar tikrinimą atliekantys Tarnybos valstybės tarnautojai.

 

 

 

VI. SPECIALISTŲ (EKSPERTŲ) PASITELKIMAS

 

36. Tarnybos valstybės tarnautojai gali pasitelkti atitinkamų sričių specialistus (ekspertus), kai vertinimui arba tikrinimui atlikti reikalingos kitų nei pirkimus ar koncesijas reglamentuojančių įstatymų ar juos įgyvendinančių teisės aktų sričių žinios ir kompetencija. Dėl konkrečios srities specialisto (eksperto) poreikio paprastai apsisprendžiama vertinimo (tikrinimo) pasirengimo etapo metu. Kilus poreikiui (dėl vertinimo (tikrinimo) metu paaiškėjusių naujų aplinkybių, pirkimų vykdytojui negalint pateikti atsakymų į pateiktus klausimus ir pan.) į specialistą (ekspertą) gali būti kreipiamasi ir tyrimo etape. Jei Tarnyba neturi reikalingos srities specialisto (eksperto), inicijuojama ekspertinės paslaugos pirkimo procedūra (kai taikoma).

37. Specialistai (ekspertai) pasitelkiami Tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka.

 

VII. VERTINIMO (TIKRINIMO) ATLIKIMO TERMINAI

 

38. Vertinimo ar specialisto išvada turi būti parengta ne vėliau kaip per 30 darbo dienų (vertinimo išvada koncesijos ar sisteminio vertinimo, kuro pirkimų vertinimo atveju, taip pat, kai vertinama, ar juridinis asmuo tinkamai įgyvendina pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatas, lemiančias juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus, – ne vėliau kaip per 40 darbo dienų) nuo pavedimo atlikti vertinimą dienos, jei specialieji teisės aktai nenustato kitaip.

39. Valstybės tarnautojas, gavęs užduotį atlikti vertinimą, atlieka pasirengimo vertinimui veiksmus pagal Aprašo 10 punkto nuostatas.

40. Paklausime pirkimų vykdytojams prašomai informacijai pateikti turi būti nurodomas šios informacijos pateikimo terminas, kuris negali būti ilgesnis, kaip 10 darbo dienų. Motyvuotu pirkimų vykdytojo prašymu Tarnybos Priežiūros skyriaus vedėjas gali šį terminą pratęsti dar iki 10 darbo dienų.

41. Atsižvelgiant į atliekamo vertinimo apimtis, sudėtingumą bei kitas svarbias aplinkybes, Aprašo 38 punkte nustatyti terminai (išskyrus kuro pirkimų vertinimo atveju) vertinimą atliekančio valstybės tarnautojo iniciatyva Tarnybos direktoriaus ar jo įgalioto Tarnybos direktoriaus pavaduotojo gali būti pratęsti, tačiau ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Atliekant kuro pirkimų vertinimą Aprašo 38 punkte nurodytas terminas gali būti pratęstas Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymo 28 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka. Apie vertinimo termino pratęsimą pirkimų vykdytojas ar kitas juridinis asmuo, jeigu vertinama, ar jis tinkamai įgyvendina pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatas, lemiančias juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus, (teisėsaugos institucija ar administruojanti institucija, kai vertinimas atliekamas jų pavedimu (prašymu), ne vėliau, kaip kitą darbo dieną informuojamas raštu.

42. Tais atvejais, kai vertinimo išvados projekte siūlomas sprendimas dėl įpareigojimo nutraukti pirkimo (koncesijos) procedūras ar konstatuojama, kad juridinis asmuo netinkamai įgyvendina pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatas, lemiančias juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus, prieš pateikiant vertinimo išvados projektą pasirašyti Tarnybos direktoriui, jis išsiunčiamas atitinkamai pirkimo vykdytojui ar kitam juridiniam asmeniui, papildomiems paaiškinimams dėl vertinimo išvados projekte išdėstytų faktinių aplinkybių bei siūlomo sprendimo pateikti, nustatant šių paaiškinimų pateikimui ne ilgesnį, kaip 15 darbo dienų terminą.

43. Tikrinimo ataskaita turi būti parengta ne vėliau kaip per 50 darbo dienų nuo pavedimo atlikti tikrinimą dienos.

44. Valstybės tarnautojai, gavę užduotį atlikti tikrinimą, atsižvelgdami į Tikrintinų pirkimų vykdytojų sąraše pateiktą informaciją apie pirkimų vykdytojo veiklos ypatumus, atlieka pasirengimą tikrinimui mutatis mutandis taikant Aprašo 10 punkto nuostatas.

45. Paklausime pirkimų vykdytojui prašomai informacijai pateikti turi būti nurodomas šios informacijos pateikimo terminas, kuris negali būti ilgesnis, kaip 20 darbo dienų. Motyvuotu pirkimų vykdytojo prašymu Tarnybos Priežiūros skyriaus vedėjas gali šį terminą pratęsti dar iki 10 darbo dienų.

46. Atsižvelgiant į atliekamo tikrinimo apimtis, sudėtingumą bei kitas svarbias aplinkybes, Aprašo 43 punkte nustatytas terminas tikrinimą atliekančių valstybės tarnautojų iniciatyva Tarnybos direktoriaus ar jo įgalioto Tarnybos direktoriaus pavaduotojo gali būti pratęstas, tačiau ne ilgiau, kaip 20 darbo dienų.

47. Prieš pateikiant Tikrinimo ataskaitos projektą pasirašyti Tarnybos direktoriui, jis išsiunčiamas pirkimo vykdytojui, kurio veikla tikrinama, papildomiems paaiškinimams dėl tikrinimo ataskaitos projekte išdėstytų faktinių aplinkybių bei siūlomo sprendimo pateikti, nustatant šių paaiškinimų pateikimui ne ilgesnį, kaip 15 darbo dienų terminą.

48. Vertinimo ar tikrinimo metu prireikus kreiptis informacijos į pirkimų vykdytoją, kitas valstybės ar savivaldybių institucijas ar įstaigas, specialistus (ekspertus) ar kitus asmenis, taip pat Aprašo 42 ir 47 punktuose nurodytais atvejais, Aprašo 38 ir 41 ar 43 ir 46 punktuose nurodyti vertinimo (tikrinimo) terminai sustabdomi ir jų skaičiavimas tęsiamas nuo šios informacijos gavimo dienos.

49. Be Aprašo 48 punkte nurodytų atvejų vertinimo ar tikrinimo atlikimo terminai gali būti stabdomi ir tais atvejais kai vertinimą (tikrinimą) tikslinga nukelti vėlesniam laikotarpiui dėl objektyvių, ne nuo Tarnybos priklausančių, aplinkybių (pvz., dėl pernelyg ankstyvos perduotos vertinti sutarties vykdymo stadijos, ekstremalios situacijos visoje valstybės teritorijoje ar jos dalyje susidarymo ir pan.).

50. Siekiant vertinimo (tikrinimo) atlikimo terminą sustabdyti Aprašo 49 punkte aptartu pagrindu, vertinimą ar tikrinimą atliekantys Tarnybos valstybės tarnautojai tarnybiniu pranešimu kreipiasi į Tarnybos direktorių ar jo įgaliotą Tarnybos direktoriaus pavaduotoją su motyvuotu prašymu sustabdyti vertinimo (tikrinimo) atlikimo terminą iki atitinkamų aplinkybių išnykimo, o šių aplinkybių išnykimo diena laikoma termino skaičiavimo atnaujinimu.

51. Apie vertinimo išvados ar tikrinimo ataskaitos parengimo termino sustabdymą ir sustabdymo pagrindo išnykimą raštu informuojamas pirkimų vykdytojas ar kitas juridinis asmuo, jeigu vertinama, ar jis tinkamai įgyvendina pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatas, lemiančias juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus,  ir papildomai – teisėsaugos institucija ar administruojanti institucija, kai vertinimas atliekamas jų pavedimu (prašymu).

 

VIII. VERTINIMO (TIKRINIMO) REZULTATŲ STEBĖSENA IR VERTINIMO (TIKRINIMO) PROCESO KONTROLĖ

 

52. Po vertinimo ar tikrinimo atlikimo vertinimo išvadą (tikrinimo ataskaitą) parengę Tarnybos valstybės tarnautojai privalo stebėti, ar įvykdyti vertinimo išvadoje ar tikrinimo ataskaitoje nurodyti įpareigojimai ir (ar) rekomendacijos (jei tokių buvo). Prireikus, tuo tikslu pirkimų vykdytojui ar kitam juridiniam asmeniui, jeigu buvo vertinta, ar jis tinkamai įgyvendina pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatas, lemiančias juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus, gali būti teikiami papildomi raštiški paklausimai.

53. Informacija apie rekomendacijų nutraukti sutartis ar įpareigojimų įvykdymą per VAIS teikiama Tarnybos Teisės skyriui.

54. Vertinimo ar tikrinimo proceso kontrolė turi užtikrinti, kad vertinimas ar tikrinimas bus atliktas pagal Aprašą.

55. Vertinimo ar tikrinimo proceso kontrolė vykdoma atliekant priežiūrą ir peržiūrą.

56. Priežiūra yra vadovavimo vertinimui ar tikrinimui dalis. Vertinimo ar tikrinimo procesas turi būti nuosekliai stebimas, siekiant užtikrinti, kad bus pasiektas vertinimo ar tikrinimo tikslas. Vertinimo ar tikrinimo priežiūrą atlieka Tarnybos Priežiūros skyriaus vedėjas ir šio skyriaus veiklą koordinuojantis Tarnybos direktoriaus pavaduotojas.

57. Peržiūra yra vertinimo ar tikrinimo dalis, skirta surinktų duomenų patikrinimui, konstatuotų aplinkybių ar nustatytų faktų pagrįstumo vertinimui, pažeidimų kvalifikavimo atitikties pirkimus ar koncesijas reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių ar tarptautinių sankcijų taikymą nustatančių teisės aktų nuostatoms ir vienodos praktikos laikymosi užtikrinimui. Vertinimo peržiūrą atlieka Tarnybos Priežiūros skyriaus vedėjas ir jo paskirtas skyriaus valstybės tarnautojas. Tikrinimo peržiūrą atlieka Tarnybos Priežiūros skyriaus vedėjas.

______________

 

Pirkimų ir koncesijų priežiūros vykdymo tvarkos aprašo

1 priedas

(Vertinimo išvados forma)

 

 

VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA

VERTINIMO IŠVADA

 

_________________________________ __________ _______________

(adresatas (-ai), kuriam (-iems) siunčiama išvada                                            (data)                              (registracijos Nr.)       

 

__________________________________________________________________________

(nurodomas vertinimo atlikimo teisinis ir faktinis pagrindai, pirkimų vykdytojo pavadinimas, vertinimo objektas)

 

I dalis. Bendra informacija

 

Pirkimo* pavadinimas, numeris (jeigu skelbtas), pirkimo paskelbimo (kvietimo pateikti paraišką /pasiūlymą) data/sutarties pavadinimas, data, numeris

 

Pirkimo vykdymo/sutarties sudarymo teisinis pagrindas

 

Pirkimo rūšis pagal vertės ribas ir pirkimo būdas/pirkimo priemonės pavadinimas

 

Planuota (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūros) ir faktinė pirkimo/sutarties vertė Eur be PVM

 

Tiekėjo/koncesininko (su kuriuo sudaryta sutartis) pavadinimas, juridinio asmens  kodas

 

Pirkimo/sutarties vertinimo apimtys/etapas

 

 

Jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis – projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija

 

Jei dėl pirkimo/sutarties vyksta teismo procesas arba ginčas nagrinėjamas ikiteisminės institucijos, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, nagrinėjimo stadiją:

 

 

*viešasis pirkimas/pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje/pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų/įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimas/koncesija.

 

II dalis. Vertinimo apimtyje nustatyti pažeidimai

1.

 

 

 

______________________________________________________________________

(nurodoma pažeista teisės akto struktūrinė dalis bei pateikiama išnaša, kurioje pacituojama pažeista teisės akto nuostata)

 

________________________________________________________________________________

(pateikiamas pažeidimo aprašymas (nurodant pažeidimo esmę ir argumentus (motyvus), pagrindžiančius pažeidimo padarymo faktą, pažeidimo padarymo laiką, dokumento (jei toks yra) numerį, sprendimą priėmusį/pažeidimą padariusį asmenį ir kt.)

2.

...

 

 

III dalis. Kiti nustatyti pažeidimai

 

1.

______________________________________________________________________

(nurodoma pažeista teisės akto struktūrinė dalis bei pateikiama išnaša, kurioje pacituojama pažeista teisės akto nuostata)

________________________________________________________________________________

(pateikiamas pažeidimo aprašymas (nurodant pažeidimo esmę ir argumentus (motyvus), pagrindžiančius pažeidimo padarymo faktą, pažeidimo padarymo laiką, dokumento (jei toks yra) numerį, sprendimą priėmusį/pažeidimą padariusį asmenį ir kt.)

2.

...

 

 

IV dalis. Sprendimas

 

________________________________________________________________________________

(Nurodomos pažeistų teisės aktų struktūrinės dalys, sprendimo motyvai, įpareigojimas (jeigu teikiamas), rekomendacinio pobūdžio siūlymas (jeigu teikiamas), sprendimo apskundimo tvarka)

 

Pastabos

 

________________________________________________________________________________

(neigiamų aspektų (kurie nekvalifikuotini, kaip teisės aktų pažeidimai) dėl netinkamo pirkimo atlikimo (sutarties vykdymo) proceso nurodymas)

 

____________________ ______________ ____________________

(pasirašančiojo pareigos) (parašas) (pasirašančiojo vardas, pavardė)

 

(vertinimo išvados rengėjo nuoroda)

______________

 

Pirkimų ir koncesijų priežiūros vykdymo tvarkos aprašo

2 priedas

(Vertinimo išvados forma)

 

 

VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA

VERTINIMO IŠVADA

_________________________________ __________ _______________

(adresatas (-ai), kuriam (-iems) siunčiama išvada                                            (data)                              (registracijos Nr.)       

 

__________________________________________________________________________

(nurodomas vertinimo atlikimo teisinis ir faktinis pagrindai)

 

I dalis. Bendra informacija

 

________________________________________________________________________________

(nurodomas juridinio asmens, dėl kurio atliekamas vertinimas, ar jis tinkamai įgyvendina pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatas, lemiančias juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus, pavadinimas ir juridinio asmens kodas, aprašomas vertinimo objektas)

Jei vertinimo objekto apimtyje vyksta teismo procesas arba ginčas nagrinėjamas ikiteisminės institucijos, nurodyti ieškinio (skundo) dalyką, bylos šalių pavadinimus, ar taikomos laikinosios apsaugos priemonės, nagrinėjimo stadiją:

 

 

II dalis. Dėstomoji dalis

 

________________________________________________________________________________

(išdėstomi argumentai, ar juridinis asmuo tinkamai įgyvendina pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatas, lemiančias juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus)

 

III dalis. Sprendimas

 

________________________________________________________________________________

(pateikiama išvada, ar juridinis asmuo tinkamai įgyvendina pirkimus reglamentuojančių įstatymų ir juos įgyvendinančių teisės aktų nuostatas, lemiančias juridinio asmens pareigą taikyti pirkimus reglamentuojančių įstatymų reikalavimus, nurodomos pažeistų teisės aktų struktūrinės dalys, sprendimo motyvai, įpareigojimas (jeigu teikiamas), rekomendacinio pobūdžio siūlymas (jeigu teikiamas), sprendimo apskundimo tvarka)

 

Pastabos

 

________________________________________________________________________________

(neigiamų aspektų (kurie nekvalifikuotini, kaip teisės aktų pažeidimai) nurodymas)

 

____________________ ______________ ____________________

(pasirašančiojo pareigos) (parašas) (pasirašančiojo vardas, pavardė)

 

(vertinimo išvados rengėjo nuoroda)

______________

 

Pirkimų ir koncesijų priežiūros vykdymo tvarkos aprašas

3 priedas

 

 

(Tikrinimo ataskaitos forma)

 

 

VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBA

TIKRINIMO ATASKAITA

 

_____________________________________ __________ _______________

(adresatas (-ai), kuriam (-iems) siunčiama ataskaita (data) (registracijos Nr.)

 

I. Įvadinė dalis

 

________________________________________________________________________________________________

(Nurodomas tikrinimo teisinis ir faktinis pagrindai, darbuotojų, atlikusių tikrinimą, pareigos,

vardai, pavardės, pirkimų vykdytojo rekvizitai, atsakingi asmenys, atstovaujantys jam tikrinimo metu, tikrinimo

objektas, santrumpos)

 

II. Informacinė dalis

 

1. Tikrinimo tikslas:

2. Tikrinimo apimtis:

3. Pagrindiniai tikrinimo atlikimo klausimai:

4. Tikrinimo metu taikyti metodai (pasirinktinai):

4.1. dokumentų ir kitos, su tikrinimo objektu susijusios, informacijos rinkimas, peržiūra ir analizė;

4.2. tikrinimo metu organizuoti susitikimai, apklausos, pokalbiai;

4.3. specialistų (ekspertų) pateiktų išvadų analizė;

4.4. rinkos tyrimas.

 

III. Dėstomoji dalis

 

(aprašomi teisės aktų, dokumentų ir kitos informacijos, susijusių su pirkimų ir sutarčių vykdymo procesu, analizės rezultatai, pateikiamas pirkimų, sutarčių vykdymo teisėtumo, pirkimų vykdytojo vidaus kontrolės bei prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtų lėšų panaudojimo racionalumo, pirkimų vykdytojo priimtų teisės aktų, reglamentuojančių pirkimų inicijavimą, planavimą, organizavimą ir vykdymą bei sutarčių vykdymo kontrolę, atitikties pirkimus reglamentuojamiems įstatymams ir juos įgyvendinantiems norminiams teisės aktams, specialistų, atliekančių pirkimus, kvalifikacijos pakankamumo vertinimas, nustatoma, ar pasirašyti konfidencialumo pasižadėjimai, nešališkumo deklaracijos, ar pateiktos privačių interesų deklaracijos, paskirti pirkimų organizatoriai, pirkimų iniciatoriai, vykdytojai, pirkimų komisijos nariai, kiti už pirkimų planavimą, pirkimų proceso ir sutarčių vykdymo koordinavimą bei kontrolę atsakingi asmenys, atsakoma į kitus, su tikrinamu pirkimų vykdytoju susijusius, pavyzdinio kontrolinio tikrinimo klausimyno klausimus ir pan.

Nurodomi tikrintų pirkimų, sutarčių pavadinimai ir (ar) numeriai (jeigu skelbta), pirkimų būdai, pirkimų paskelbimo (kvietimų pateikti pasiūlymą/paraišką) datos, sutarčių vertės, tiekėjai, su kuriais sudarytos sutartys, terminai, planuotos (nenurodoma, jeigu pirkimas vertinamas iki laimėtojo paskelbimo) pirkimo/sutarties vertės Eur be PVM; finansavimo šaltiniai; projekto pavadinimas, projektą administruojanti institucija (jei pirkimas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis); pirkimo vykdymo, sutarties sudarymo teisinis pagrindas, ar vyksta teisminis procesas arba ginčas nagrinėjamas ikiteisminės institucijos; tiekėjas (su kuriuo sudaryta sutartis), juridinio asmens kodas; aprašomi pažeidimai, jų kvalifikavimas, kt.)2

 

IV dalis. Išvados, sprendimai, rekomendacijos

 

(pateikiami apibendrinti tikrinimo rezultatai, nuomonė, ar sudaromos tinkamos ir pakankamos sąlygos pirkimų vykdytojo pirkimų procesui efektyviai veikti, sutarčių vykdymo priežiūrai atlikti, ar užtikrinamas pirkimų principų ir tikslų laikymasis.

Atsižvelgiant į nustatytus teisės aktų pažeidimus nurodomi įpareigojimai (jeigu teikiami), sprendimų motyvai, apskundimo tvarka.

pateikiamos rekomendacijos dėl neteisėtai sudarytų sutarčių nutraukimo, pirkimų planavimo, inicijavimo, procedūrų atlikimo, sutarčių vykdymo, šių procesų kontrolės tobulinimo, dėl teisės aktų, reglamentuojančių pirkimų planavimo, inicijavimo, procedūrų atlikimo ir sutarčių vykdymo vidaus kontrolės tvarką, parengimo ar jų tobulinimo)

 

____________________

(pasirašančiojo pareigos)

______________

(parašas)

___________________________

(pasirašančiojo vardas, pavardė)

 

(tikrinimo ataskaitos rengėjų nuoroda)

 

______________

 

 

Pirkimų ir koncesijų priežiūros vykdymo tvarkos aprašo

4 priedas

 

PAVYZDINIS KONTROLINIS VERTINIMO KLAUSIMYNAS

 

Eil. Nr.

Klausimai

1.

Ar Viešųjų pirkimų tarnybos valstybės tarnautojui atliekant vertinimą nekyla viešųjų ir privačių interesų konflikto?

2.

VIEŠASIS PIRKIMAS/PIRKIMAS, ATLIEKAMAS VANDENTVARKOS, ENERGETIKOS, TRANSPORTO AR PAŠTO PASLAUGŲ SRITIES PERKANČIOJO SUBJEKTO

2.1

Ar pirkimo objektas įsigyjamas iš Centrinės perkančiosios organizacijos ar per ją, jei ne, ar pirkimų vykdytojas motyvavo savo sprendimą ir jį paskelbė pirkėjo profilyje? ([2] 82 str. 2 d.; [3] 90 str. 2 d.)

2.2

Ar pirkimo vykdytojas atliko privalomas rinkos dalyvių konsultacijas? ([2] 27 str. 1 d. 1 p.; [3] 39 str. 1 d. 1 p.)

2.3

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai valdo interesų konfliktus? ([2] 21 str. 2 d., 3 d.; [3] 33 str. 2 d., 3 d.; [6] 4 str. 3 d. 8 p., 5 str. 6 d.)

2.4

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai apskaičiavo planuojamo pirkimo vertę ir pagal ją pasirinko kokios vertės pirkimą turi atlikti? ([2] 4 str., 5 str.; [3] 12 str., 13 str.; [10])

2.5

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai pasirinko pirkimo būdą? ([2] 59 str. 1 d., 61 str. 1 d., 63 str., 67 str., 71 str., 73 str. 1 d.; [3] 69 str. 1 d., 71 str. 1 d., 73 str. 1 d., 76 str. 1 d., 79 str., 81 str. 1 d.; [9] 24.2 p.; perkančiųjų subjektų mažos vertės pirkimų taisyklės)

2.6

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai paskelbė apie pirkimą? ([2] 30 str., 31 str., 34 str.; [3] 42 str., 44 str., 47 str.; [13])

2.7

Ar pirkimo dokumentuose pateikta būtina informacija? ([2] 35 str. 2 d.; [3] 48 str. 2 d.; [9] 24.3.3 p.; perkančiųjų subjektų mažos vertės pirkimų taisyklės)

2.8

Ar pirkimo objektas suskaidytas į dalis, kurių kiekvienai numatoma sudaryti atskirą pirkimo sutartį? ([2] 28 str.; [3] 40 str.)

2.9

Ar pirkimo techninė specifikacija užtikrina konkurenciją ir nediskriminuoja tiekėjų?

([2] 37 str. 3 d.; [3] 50 str. 3 d.)

2.10

Ar pirkimo dokumentuose tinkamai nustatyti tiekėjų pašalinimo pagrindai, kvalifikacijos reikalavimai ir (arba) reikalaujami kokybės vadybos sistemos ir (arba) aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartai? ([2] 46 str., 47 str., 48 str., 50 str. 1 d., 2 d., 7 d., 51 str. 1 d., 2 d., 3 d., 4 d., 5 d., 7 d., 9 d.; [3] 59 str., 60 str.; [11])

2.11

Ar pirkimo dokumentuose tinkamai nustatyti pasiūlymų ekonominio naudingumo vertinimo kriterijai? ([2] 55 str. 1 d., 3 d., 4 d., 5 d., 6 d., 56 str.; [3] 64 str. 1 d., 3 d., 4 d., 5 d., 6 d., 65 str.)

2.12

Ar tinkamai atliktas tiekėjo ir jo pateiktos paraiškos ir pasiūlymo vertinimas? ([2] 45 str.; [3] 58 str.; [9] 24.3.12 p., 24.3.13 p., 24.3.14 p.; perkančiųjų subjektų mažos vertės pirkimų taisyklės)

2.13

Ar tinkamai ir laiku išnagrinėtos tiekėjų pretenzijos? ([2] 103 str.; [3] 109 str.)

2.14.

Ar sudarant pirkimo sutartis žodžiu laikomasi jų sudarymo sąlygų? ([2] 86 str. 7 d.; [3] 94 str. 7 d.)

2.15

Ar sudarant pirkimo (preliminariąją) sutartį laikomasi atidėjimo termino? ([2] 86 str. 8 d.; [3] 94 str. 8 d.)

2.16

Ar sudarant pirkimo (preliminariąją) sutartį nepakeista laimėjusio tiekėjo pasiūlymo kaina, sąnaudos ar kitos sąlygos, derybų ar dialogo atveju – galutinai suderėta kaina, sąnaudos ar kitos sąlygos ir pirkimo dokumentuose nustatytos pirkimo sąlygos? ([2] 86 str. 3 d.; [3] 94 str. 3 d.)

2.16

Ar pirkimo (preliminariojoje) sutartyje nustatytos būtinos sąlygos? ([2] 87 str. 1 d.; [3] 95 str. 1 d.; [9] 24.4.2 p.; perkančiųjų subjektų mažos vertės pirkimų taisyklės)

2.17.

Ar Pirkimo vykdytojas tarptautinio pirkimo atveju skelbia skelbimus apie pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymą, projekto konkurso rezultatus ir skelbimus apie pirkimo sutarties keitimus? ([2] 33 str.; [3] 46 str.)

2.17

Ar Pirkimo vykdytojas tinkamai ir laiku Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje paskelbė laimėjusio dalyvio pasiūlymą, sudarytą pirkimo (preliminariąją) sutartį, ir visus sutarties pakeitimus? ([2] 86 str. 9 d.; [3] 94 str. 9 d.; [9] 21.4.4 p.; [14])

2.18

Ar tinkamai atlikti pirkimo (preliminariosios) sutarties pakeitimai? ([2] 89 str.; [3] 97 str.)

2.19

Ar tiekėjo pateiktos prekės, suteiktos paslaugos ar atlikti darbai atitinka sutartyje nustatytus reikalavimus? ([2] 17 str. 1 d., 2 d.; [3] 29 str. 1 d., 2 d.)

2.20

Ar vykdant pirkimą, sudarant ir vykdant sutartį laikytasi tarptautinių sankcijų, nustatančių ribojimus ar draudimus skirti ar toliau vykdyti pirkimų ir koncesijų sutartis, taikymą nustatančių teisės aktų reikalavimų? ([1] 5k str.; [7] 4 str. 1 ir 2 d.; 6 str. 1 ir 2 d.; 7 str.)

3.

VIDAUS SANDORIS

3.1

Ar vidaus sandoris atitinka privalomus reikalavimus?

([2] 10 str. 1 d., 2 d., 4 d.; [3] 19 str. 1 d., 2 d.)

3.2

Ar pirkimų vykdytojas laikosi nuostatos vidaus sandorio sudarymui privalomus reikalavimus taikyti viso vidaus sandorio galiojimo laikotarpiu?

([2] 10 str. 4 d.; [3] 19 str. 4 d.)

3.3

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai ir laiku Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje paskelbė sudarytą vidaus sandorį ir visus jo pakeitimus?

([2] 10 str. 3 d. 3 p.; [3] 19 str. 3 d. 3 p.; [14])

4

PIRKIMAS, ATLIEKAMAS GYNYBOS IR SAUGUMO SRITYJE

4.1

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai apskaičiavo numatomo pirkimo vertę ir pagal ją pasirinko kokios vertės pirkimą turi atlikti? ([4] 15 str., 16 str.; [10])

4.2

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai pasirinko pirkimo būdą? ([4] 19 str. 2 d., 3 d., 4 d., 5 d., 6 d., 7 d., 8 d.; pirkimo vykdytojo mažos vertės pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, taisyklės)

4.3

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai paskelbė apie pirkimą? ([4] 45 str. 3 d., 46 str. 1 d., 3 d., 5 d., 6 d., 7 d.; [17])

4.4

Ar pirkimo dokumentuose pateikta būtina informacija? ([4] 24 str. 2 d.)

4.5

Ar pirkimo techninė specifikacija užtikrina konkurenciją ir nediskriminuoja tiekėjų?

([4] 40 str. 2 d.)

4.6

Ar pirkimo dokumentuose tinkamai nustatyti tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai? ([4] 33 str. 1 d., 2 d.)

4.7

Ar pirkimo dokumentuose tinkamai nustatyti pasiūlymų ekonominio naudingumo vertinimo kriterijai? ([4] 28 str. 1 d. 1 p., 2 d.)

4.8

Ar tinkamai atliktas tiekėjo pateiktos paraiškos ir pasiūlymo vertinimas? ([4] 28 str. 3 d., 4 d., 5 d., 7 d.)

4.9

Ar tinkamai ir laiku išnagrinėtos tiekėjų pretenzijos? ([4] 63 str.)

4.10

Ar sudarant pirkimo sutartį laikomasi atidėjimo termino? ([4] 52 str. 7 d.)

4.11

Ar sudarant pirkimo sutartį žodžiu laikomasi jos sudarymo sąlygų? ([4] 52 str. 8 d.)

4.11

Ar pirkimo sutartyje nustatytos būtinos sąlygos? ([4] 52 str. 5 d.)

4.12

Ar tinkamai atlikti pirkimo (preliminariosios) sutarties pakeitimai?

([4] 53 str.)

4.13

Ar tiekėjo pateiktos prekės, suteiktos paslaugos ar atlikti darbai atitinka sutartyje nustatytus reikalavimus?

([4] 6 str. 1 d.)

4.14

Ar vykdant pirkimą, sudarant ir vykdant sutartį laikytasi tarptautinių sankcijų, nustatančių ribojimus ar draudimus skirti ar toliau vykdyti pirkimų ir koncesijų sutartis, taikymą nustatančių teisės aktų reikalavimų? [1] 5k str.; [7] 4 str. 1 ir 2 d.; 6 str. 1 ir 2 d.; 7 str.)

5

ĮMONĖS, VEIKENČIOS ENERGETIKOS SRITYJE, ENERGIJOS AR KURO, KURIŲ REIKIA ELEKTROS IR ŠILUMOS ENERGIJAI GAMINTI, PIRKIMAS

5.1

Ar pirkimų vykdytojas teikia pirmenybę biokuro įsigijimui biržoje prieš kitus biokuro įsigijimo būdus, jei ne, ar įsigijimas atitinka privalomus reikalavimus?

([8] 21 p., 25 p., 118 p.)

5.2

Ar neskelbiamų derybų būdas atitinka privalomas sąlygas? ([8] 25 p., 43 p.)

5.3

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai paskelbė apie pirkimą? ([8] 49 p., 50 p., 51 p., 53 p., 54 p., 55 p.; [15])

5.4

Ar pirkimo dokumentuose pateikta būtina informacija? ([8] 62 p.)

5.5

Ar tinkamai ir laiku išnagrinėtos tiekėjų pretenzijos? ([8] 113 p., 114 p.)

5.6

Ar sudarant pirkimo sutartį laikomasi atidėjimo termino? ([8] 111 p.)

5.7

Ar pirkimų vykdytojas laikosi reikalavimo sudarant pirkimo sutartį nekeisti laimėjusio tiekėjo pasiūlymo kainos ar jos nustatymo būdo, pasiūlymo turinio, sutarties įvykdymo užtikrinimo reikalavimų ir kitų pirkimo sutarties sąlygų?

([8] 121 p.)

5.8.

Ar vykdant pirkimą laikytasi tarptautinių sankcijų, nustatančių ribojimus ar draudimus skirti ar toliau vykdyti pirkimų ir koncesijų sutartis, taikymą nustatančių teisės aktų reikalavimų?

([1] 5k str.; [7] 4 str. 1 ir 2 d.; 6 str. 1 ir 2 d.; 7 str.)

6.

KONCESIJA

6.1

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai apskaičiavo koncesijos vertę? ([5] 5 str.)

6.2

Ar priimtas sprendimas dėl koncesijos suteikimo tikslingumo? ([5] 14 str. 9 d., 10 d.)

6.3

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai valdo interesų konfliktus? ([5] 22 str. 2 d., 3 d.)

6.4

Ar pirkimų vykdytojas gavo viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros išvadą dėl koncesijos projekto socialinės ir ekonominės naudos? ([5] 14 str. 11 d.; [16] 8 p., 27 p.)

6.5

Ar koncesijos suteikimas be konkurso atitinka privalomas sąlygas?

([5] 54 str.)

6.6

Ar koncesijos suteikimas konkurencinio dialogo būdu atitinka privalomas sąlygas? ([5] 56 str.)

6.7

Ar pirkimų vykdytojas tinkamai paskelbė koncesijos skelbimą? ([5] 29 str. 1 d., 30 str. 1 d., 2 d., 3 d., 4 d., 7 d., 9 d.; [13])

6.8

Ar koncesijos dokumentuose pateikta būtina informacija? ([5] 31 str. 2 d.)

6.9

Ar koncesijos dokumentuose tinkamai nustatyti pasiūlymų ekonominio naudingumo vertinimo kriterijai? ([5] 52 str.)

6.10

Ar koncesijos sutarties sudarymas atitinka privalomas sąlygas? ([5] 60 str. 1 d.)

6.11

Ar tinkamai ir laiku išnagrinėtos ekonominės veiklos vykdytojų pretenzijos? ([5] 74 str.)

6.12

Ar sudarant koncesijos sutartį laikomasi atidėjimo termino? ([5] 60 str. 7 d.)

6.13

Ar pirkimų vykdytojas laikosi reikalavimo sudarant koncesijos sutartį nekeisti laimėjusio dalyvio derybų protokole ar po derybų pateiktame galutiniame pasiūlyme, jeigu toks buvo pateiktas, nustatytų koncesijos sąlygų bei pradinių koncesijos sąlygų, dėl kurių šalys nesiderėjo? ([5] 60 str. 5 d.)

6.14

Ar koncesijos sutartyje nustatytos būtinos sąlygos? ([5] 60 str. 6 d.)

6.15

Ar vykdant koncesijos suteikimo procedūrą, sudarant ir vykdant koncesijos sutartį laikytasi tarptautinių sankcijų, nustatančių ribojimus ar draudimus skirti ar toliau vykdyti pirkimų ir koncesijų sutartis, taikymą nustatančių teisės aktų reikalavimų? ([1] 5k str.; [7] 4 str. 1 ir 2 d.; 6 str. 1 ir 2 d.; 7 str.)

 

 

 

Teisės aktų žymėjimas klausimyne:

1. 2014 m. liepos 31 d. Tarybos reglamentas (ES) Nr. 833/2014 dėl ribojamųjų priemonių atsižvelgiant į Rusijos veiksmus, kuriais destabilizuojama padėtis Ukrainoje, su visais pakeitimais;

2. Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas;

3. Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymas;

4. Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymas;

5. Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymas;

6. Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymas;

7. Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymas;

8. Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 3 d. nutarimu Nr. 277 „Dėl Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklių patvirtinimo“;

9. Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašas, patvirtintas Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-97 „Dėl Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo patvirtinimo“;

10. Numatomo viešojo pirkimo ir pirkimo vertės skaičiavimo metodika, patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. 1S-94 „Dėl Numatomos viešojo pirkimo ir pirkimo vertės skaičiavimo metodikos patvirtinimo“;

11. Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodika, patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1S-95 „Dėl Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos patvirtinimo“;

12. Kainodaros taisyklių nustatymo metodika, patvirtinta Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-105 „Dėl Kainodaros taisyklių nustatymo metodikos patvirtinimo“;

13. Skelbimų teikimo Viešųjų pirkimų tarnybai tvarkos ir reikalavimų skelbiamai supaprastintų pirkimų informacijai aprašas, patvirtintas Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 21 d. įsakymu Nr. 1S-92 „Dėl Skelbimų teikimo Viešųjų pirkimų tarnybai tvarkos ir reikalavimų skelbiamai supaprastintų pirkimų informacijai aprašo ir supaprastintų pirkimų skelbimų tipinių formų patvirtinimo“;

14. Informacijos viešinimo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje tvarkos aprašas, patvirtintas Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 19 d. įsakymu Nr. 1S-91 „Dėl Informacijos viešinimo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje tvarkos aprašo patvirtinimo“;

15. Skelbimų apie energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimus rengimo ir teikimo tvarkos aprašas, patvirtintas Viešųjų pirkimų tarnybos 2015 m. spalio 30 d. įsakymu Nr. 1S-178 „Dėl Skelbimų apie energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimus rengimo ir teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“;

16. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 11 d. nutarimu Nr. 1480 „Dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės“;

17. Supaprastintų viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, skelbimų teikimo Viešųjų pirkimų tarnybai tvarkos ir reikalavimų skelbiamai supaprastintų viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, informacijai aprašas, patvirtintas Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. rugsėjo 6 d. įsakymu Nr. 1S-131 „Dėl Supaprastintų viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, skelbimų teikimo viešųjų pirkimų tarnybai tvarkos ir reikalavimų skelbiamai supaprastintų viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, informacijai aprašo ir supaprastintų viešųjų pirkimų skelbimų tipinių formų patvirtinimo“.

 

________________

 

Pirkimų ir koncesijų priežiūros

vykdymo tvarkos aprašo

5 priedas

 

PAVYZDINIS KONTROLINIS TIKRINIMO KLAUSIMYNAS

 

Eil. Nr.

Klausimai

1.

Ar Viešųjų pirkimų tarnybos valstybės tarnautojui atliekant tikrinimą nekyla viešųjų ir privačių interesų konfliktas?

2.

Pasirengimo pirkimui[1] proceso – nuo poreikio atsiradimo iki pirkimo paskelbimo, etapas

 

2.1.

Ar pirkimų vykdytojas yra patvirtinęs pirkimų procesą nuo pirkimo poreikio atsiradimo iki pirkimo paskelbimo aptariančią tvarką? 

2.2.

1) ar yra paskirtas konkretus asmuo (-ys), atsakingas (-i) už pirkimų poreikio surinkimo, pirkimų plano rengimo, savalaikio pirkimų inicijavimo ir paskelbimo procesų koordinavimą bei tobulinimą (pirkimų proceso koordinatorius)?

2) ar šio (-ių) asmens (-ų) funkcijos ir atsakomybės užtikrina tinkamą pirkimų planavimą?

2.3.

Ar aiškiai aptartas pirkimų poreikio surinkimo procesas:

1) ar aišku, kada turi būti pradedamas ir baigiamas pirkimų poreikio surinkimas?

2) kokios pirkimų poreikio surinkime dalyvaujančių asmenų funkcijos ir atsakomybės (pvz., ar yra aišku, kas turi išreikšti prekių / paslaugų, reikalingų bendram naudojimui, pagal atskiras pirkimų kategorijas (pvz., skirtingi subjektai atsakingi už reguliaraus ir vienkartinio pobūdžio arba informacinių technologijų, viešinimo, mokymo ar pan. paslaugų pirkimų  poreikio pateikimą) poreikį (aiškus pasiskirstymas tarp asmenų/padalinių); ar yra aišku, kas turi suplanuoti atskiriems projektams įgyvendinti reikalingus pirkimus? 

3) ar pirkimų vykdytojas turi pasitvirtinęs tipinius pirkimų poreikio surinkimo dokumentus ir yra aiškios poreikio surinkimo bei keitimosi informacija priemonės?

4) ar yra užtikrinamas nuolatinio poreikio prekių, paslaugų ir darbų suplanavimas?

5) ar pirkimų poreikis dera su pirkimų vykdytojo strateginiais, metiniais veiklos tikslais, jų pasiekimui numatytomis priemonėmis, vykdomais projektais bei biudžetu?

6) ar pirkimų poreikį teikiantys asmenys yra apmokomi tinkamai planuoti?

7) koks lūkestis keliamas poreikio teikėjui? Kokią konkrečiai informaciją, išreikšdamas pirkimo poreikį, jis turi pateikti?

8) ar laikomasi pirkimų poreikio surinkimo procesą aptariančios tvarkos ir ji užtikrina tinkamą poreikio surinkimą?

2.4.

Ar aiškus pirkimų plano rengimo/keitimo procesas:

1) ar aišku, kada turi būti pradedamas ir baigiamas rengti pirkimų planas?

2) ar yra aiškios pirkimų plano rengimo etape dalyvaujančių asmenų funkcijos ir atsakomybės (kas konsoliduoja poreikį, koordinuoja plano parengimą taip, kad būtų išpildyti privalomi teisės aktų reikalavimai dėl pirkimų iš socialinių įmonių, žaliųjų pirkimų, kainos ir kokybės kriterijų santykio ir pan.)?

3) Ar yra aiškiai paskirstytos atsakomybės dėl pirkimo strategijos parinkimo? Ar vertinama, kaip pirkimo strategija dera su pirkimų vykdytojo tikslais?

4) ar rengiant pirkimų planą yra paskirtas asmuo, atsakingas už galimybės atlikti bendrą pirkimą su kitais pirkimų vykdytojais, siūlomo pirkimo būdo / priemonės parinkimo įvertinimą (įskaitant, ar aiški neskelbiamų derybų pirkimo būdo parinkimo kontrolė)?

5) ar yra laikomasi pirkimų planavimo tvarkos ir ji užtikrina tinkamą pirkimų plano parengimą?

6) ar racionalus (optimalus) pirkimų planavimo procesas?

7) ar pirkimų vykdytojas skiria pakankamą dėmesį už pirkimų planavimą atsakingų asmenų kvalifikacijos kėlimui?

8) ar pirkimų vykdytojas laikosi pirkimų plano? Ar ir kokia apimtimi (pirkimų skaičiumi ir vertės apimtimi) nuo pirkimų plano nukrypstama? Kokios priežastys tai lemia?

2.5.

Ar aiškus pirkimų inicijavimo procesas:

1) ar aišku, kas turi inicijuoti pirkimus? Ar atskirų kategorijų pirkimus inicijuoti pavesta skirtingiems asmenims? Ar reguliarūs pirkimai atliekami centralizuotai?

2) ar yra nustatyti pasirengimo pirkimui terminai ir ar atliekama jų laikymosi kontrolė?

3) ar yra aptarta pareiga nurodyti pirkimo inicijavimo datą? Ar numatytos šio termino laikymosi užtikrinimo priemonės?

4) ar pirkimų vykdytojas skiria pakankamą dėmesį už pirkimų inicijavimą atsakingų asmenų kvalifikacijos kėlimui?

5) ar yra aptartas ir realiai egzistuoja grįžtamasis ryšys iš pirkimų proceso koordinatoriaus pirkimų iniciatoriams?

6) ar yra imamasi priemonių pakankamam konkurencingumui pirkime užtikrinti (pvz., pirkimų iniciatoriams numatyta pareiga atlikti rinkos tyrimą)? Ar yra vykdomos konsultacijos su nepriklausomais ekspertais, institucijomis, rinkos dalyviais ar visuomene, iš anksto Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbiami pirkimų techninių specifikacijų projektai? Koks yra santykis vykdytų konsultacijų su nepriklausomais ekspertais, institucijomis, rinkos dalyviais ar visuomene, iš anksto Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbtų pirkimų techninių specifikacijų projektų, lyginant su visais atitinkamais metais vykdytais pirkimais? Ar siekiama šio rodiklio didėjimo?

7) ar pirkimo komisija (pirkimo organizatorius) įvertina visų pirkimo dokumentų teisėtumą? Ar efektyviai tarp atsakingų asmenų vyksta komunikacija? Ar aiškus atsakomybių paskirstymas tarp pirkimų iniciatorių, pirkimų komisijos (organizatoriaus), kitų pirkimų inicijavimo etape dalyvaujančių asmenų?                    

8) ar yra aptarta, kas turi įvertinti, ar tinkamai išpildomas reikalavimas prekių ir (arba) paslaugų įsigyti iš centrinės perkančiosios organizacijos, prekių, paslaugų ir darbų įsigyti naudojantis centrinės perkančiosios organizacijos atlikta pirkimo procedūra, valdoma dinamine pirkimo sistema ar sudaryta preliminariąja sutartimi ir pan.)?

9) ar yra imamasi priemonių, kad būtų užtikrintas reikalavimo, jog pirkimų, kuriuos atliekant ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas išrenkamas tik pagal kainą, vertė kiekvienais kalendoriniais metais nesudarytų daugiau kaip įstatymuose nustatytos bendros perkančiosios organizacijos pirkimų vertės, išpildymas? Koks yra pirkimų, kuriuos atliekant ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas išrenkamas tik pagal kainą, santykis lyginant su visais per atitinkamą laikotarpį pirkimų vykdytojo vykdytais pirkimais?         

2.6.

Ar vidaus teisės aktuose yra aptartos veiklų perdavimo-priėmimo procedūros keičiantis atsakingiems asmenims ir šių procedūrų yra laikomasi praktikoje?

2.7.

Ar pakankamas dėmesys skiriamas darniesiems pirkimams:

1) ar pirkimų vykdytojas, įsigydamas prekes, paslaugas ar darbus skatina inovatyvių produktų pasiūlą ir užtikrina, kad būtų pasiekti inovatyvių viešųjų pirkimų rodikliai?

2) ar pirkimų vykdytojas, įsigydamas prekes, paslaugas ar darbus, siekia, kad būtų daroma kuo mažesnė neigiama įtaka klimato kaitai, aplinkos taršai, atliekų susidarymui, gamtos išteklių naudojimui, ekosistemų ir jų paslaugų būklei ir (ar) kitam neigiamam poveikiui aplinkai ir užtikrina, kad būtų taikomi Alternatyviųjų degalų įstatyme įtvirtinti, taip pat – energijos vartojimo efektyvumo reikalavimai ir aplinkos apsaugos kriterijai?

3) ar pirkimų vykdytojas, siekia, kad įsigyjant prekes, paslaugas ar darbus būtų prisidedama prie socialinių klausimų sprendimo?

4) ar pirkimų vykdytojas užtikrina, kad vykdant pirkimo sutartis būtų laikomasi aplinkos apsaugos, socialinės ir darbo teisės įpareigojimų?

5) ar yra paskirtas atsakingas asmuo, kuris prižiūrėtų tinkamą reikalavimų dėl socialinių, inovatyvių ar žaliųjų pirkimų dalies laikymąsi? Jei šie reikalavimai nėra tinkamai išpildomi, kokios priežastys tai lemia? Koks yra pirkimų, priskirtinų socialinių, inovatyvių ar žaliųjų pirkimų kategorijai, santykis lyginant su visais per atitinkamą laikotarpį pirkimų vykdytojo vykdytais pirkimais?

6) ar pirkimų vykdytojas turi darniųjų pirkimų strategiją? Kaip apie šią strategiją komunikuoja viduje ir su tiekėjais?

2.8.

Ar yra aptarta ir vykdoma nešališkumo deklaracijų / konfidencialumo pasižadėjimų pasirašymo kontrolė?

2.9.

Ar yra aptarta, kaip formuojamos pirkimų komisijos ir skiriami pirkimų organizatoriai? Ar pirkimų komisijų narių skaičius yra optimalus? Ar keliama pirkimų komisijų narių ir pirkimų organizatorių kvalifikacija?

2.10.

Ar pirkimų vykdytojas turi pasitvirtinęs (ar naudoja kitų subjektų patvirtintus) tipinius pirkimų dokumentus? Ar jie savalaikiai atnaujinami (pasikeitus teisiniam reguliavimui ir pan.)?

2.11.

Ar pirkimų procese dalyvaujantiems asmenims yra nustatyti į šį procesą orientuoti konkretūs veiklos rodikliai?

2.12.

Ar pirkimų vykdytojas naudojasi turimų techninių priemonių galimybėmis pirkimų procesui optimizuoti?

2.13.

Ar pirkimų vykdytojas analizuoja savo pirkimų planavimo procesą? Ar aptaręs jo tobulinimo tvarką ir jį tobulina?

3.

Pirkimo procedūros ir procedūrų po pirkimo atlikimo vykdymo etapas

3.1.

Ar pirkimų vykdytojas yra patvirtinęs pirkimų procesą nuo pirkimo paskelbimo iki pirkimo sutarties sudarymo ir pirkimo rezultatų paviešinimo aptariančią tvarką? 

3.2.

Ar pirkimų vykdytojo vidaus teisės aktuose yra aptarti pirkimo procedūros vykdymo terminai (pagal atskirus etapus) ir ar atliekama jų laikymosi kontrolė? Ar yra vertinama, kiek vidutiniškai trunka pirkimo procedūros? Ar imamasi veiksmų trumpinti šį terminą?

3.3.

Ar proaktyviai bendraujama su tiekėjais dėl reikiamų dokumentų ar kitos informacijos pateikimo?

3.4.

Ar aiškūs komunikacijos procesai, kai pateikiamas paklausimas, pretenzija?

3.5.

Ar atliekami proaktyvūs veiksmai tiekėjams pritraukti? Kokie konkrečiai?

3.6.

Kokie veiksmai atliekami, jei matoma, kad pirkime konkurencija nebus pakankama?

3.7.

Ar aptarta komunikacija su tiekėjais dėl planuojamo / vykdomo pirkimo procedūros etapų, terminų? Ar praktikoje šių reikalavimų laikomasi?

3.8.

Ar į pirkimų procedūras įtraukiami stebėtojai? Ar yra aptarta stebėtojų pasitelkimo politika, t. y., kokiais atvejais stebėtojai pasitelkiami?

3.9.

Ar tinkamai išpildomi reikalavimai dėl laimėjusių pasiūlymų, sudarytų sutarčių viešinimo, atitinkamų ataskaitų teikimo ir skelbimų apie sudarytas sutartis paskelbimo? Ar yra aptarta ir realiai vykdoma šių reikalavimų laikymosi kontrolė?

3.10.

Ar pirkimų vykdytojas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbia informaciją apie tiekėjus, pirkimų procedūrų metu nuslėpusius informaciją ar pateikusius melagingą informaciją?

3.11.

Ar pirkimų vykdytojas analizuoja savo vykdytus pirkimus, siekdamas pašalinti procese padarytas klaidas, optimizuoti pirkimų procesą? Ar yra aptartas ir vykdomas keitimosi informacija tarp pirkimų planavime ir vykdyme dalyvaujančių asmenų procesas? 

4.

Sutarties vykdymo etapas

4.1.

Ar pirkimų vykdytojas yra patvirtinęs sutarčių vykdymą ir šio vykdymo priežiūros atlikimą aptariančią tvarką?

4.2.

Ar paskirti už sutarčių vykdymą atsakingi asmenys ir aptartos jų atsakomybės? Ar skiriant už sutarties vykdymą atsakingą asmenį yra atsižvelgiama į jo einamas pareigas bei turimą kompetenciją? Ar aptartas ir realiai užtikrinamas vykdomų sutarčių perdavimas atsakingų asmenų pasikeitimo metu?

4.3.

Ar atsakingi už sutarties vykdymą asmenys supažindinami su sutarties turiniu? Ar įsitikinama, jog už sutarties vykdymą atsakingiems asmenims yra aiškus sutarties turinys?

4.4.

Ar yra aptarta prekių / paslaugų / darbų priėmimo-perdavimo kontrolė? Ar aišku, kas atsakingas už perduodamo pirkimo objekto kokybės, kiekio, pristatymo / atlikimo terminų įvertinimą? Kokios priemonės yra naudojamos terminų (įskaitant sutarties įvykdymo užtikrinimo pateikimo, tarpinių darbų atlikimo, paslaugų suteikimo ar prekių pristatymo), kiekių, kainų kontrolei?

4.5.

Ar vidaus teisės aktuose yra aptartas ir realiai vykdomas sutarčių keitimų koordinavimas?

4.6.

Ar inicijuojant kartotinius pirkimus yra aptariama prieš tai vykdyta sutartis?

4.7.

Ar vyksta tarpinių sutarties vykdymo rezultatų aptarimai su tiekėju?

4.8.

Ar įvykdžius sutartį aptariama sutarties vykdymo problematika su pirkimo iniciatoriumi, pirkimo komisijos nariais (pirkimo organizatoriumi), pirkimų proceso koordinatoriumi?

4.9.

Ar aišku, ką reikia daryti, kai sutartis netinkamai vykdoma (ar kyla grėsmė, kad gali būti neįvykdyta)?

4.10.

Ar aiški netesybų taikymo tvarka ir procesas? Ar vykdoma netesybų sąlygų taikymo kontrolė?

4.11.

Ar pirkimų vykdytojas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbia informaciją apie pirkimo sutarties neįvykdžiusius ar netinkamai ją įvykdžiusius tiekėjus, taip pat apie ūkio subjektus, kurių pajėgumais rėmėsi tiekėjas ir kurie su tiekėju prisiėmė solidarią atsakomybę už pirkimo sutarties įvykdymą?

4.12.

Ar pirkimų vykdytojas skiria pakankamą dėmesį už sutarčių vykdymą atsakingų asmenų kvalifikacijos kėlimui?

5.

Ar pirkimų vykdytojas, vykdydamas pirkimus, sudarydamas ir vykdydamas sutartis, laikosi tarptautinių sankcijų, nustatančių ribojimus ar draudimus skirti ar toliau vykdyti pirkimų ir koncesijų sutartis, taikymą nustatančių teisės aktų reikalavimų?

 

__________________



[1] Viešasis pirkimas, pirkimas, atliekamas vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiojo subjekto, vidaus sandoris, pirkimas, atliekamas gynybos ir saugumo srityje.