LIETUVOS RESPUBLIKOS

RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS DIREKTORIAUS 2018 M. BIRŽELIO 1 D. ĮSAKYMO NR. 1V-526 „DĖL SĄNAUDŲ PRISKYRIMO DOKUMENTŲ TEIKIMO VEIKLOMS REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2018 m. lapkričio 12 d. Nr. 1V-1112

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Atlyginimo už dokumentų teikimą dydžių apskaičiavimo ir atlyginimo už registro duomenų, registro informacijos, registrui pateiktų dokumentų ir (arba) jų kopijų, valstybės informacinių sistemų duomenų teikimą mokėjimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. sausio 10 d. nutarimu Nr. 45 „Dėl Atlyginimo už dokumentų teikimą dydžių apskaičiavimo ir atlyginimo už registro duomenų, registro informacijos, registrui pateiktų dokumentų ir (arba) jų kopijų, valstybės informacinių sistemų duomenų teikimą mokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 28.5 papunkčiu:

1. P a k e i č i u Sąnaudų priskyrimo dokumentų teikimo veikloms reikalavimų aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2018 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. 1V-526 „Dėl Sąnaudų priskyrimo dokumentų teikimo veikloms reikalavimų aprašo patvirtinimo“:

1.1. Pakeičiu 3.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

3.3. Funkcinis vienetas – atsižvelgiant į konkrečias atliekamas vidaus veiklas logiškai išskirta institucijos veiklos dalis.“

1.2. Papildau 3.111 papunkčiu:

3.111. Ribinės sąnaudos papildomos kintamos institucijos sąnaudos, patiriamos teikiant galutines paslaugas.“

1.3. Pakeičiu 3.12 papunktį ir jį išdėstau taip:

3.12. Sąnaudų apskaitos sistema valdymo (vidaus) apskaitos dalis, naudojama sąnaudoms apskaityti ir paskirstyti, taip pat principų, metodų ir taisyklių, skirtų sąnaudoms apskaityti, sąnaudų paskirstymui tvarkyti, sąnaudų apskaitos ir paskirstymo ataskaitoms sudaryti ir pateikti, visuma.“

1.4. Pakeičiu 3.13 papunktį ir jį išdėstau taip:

3.13. Sąnaudų centras pagrindinė vidaus veikla ar pagalbinė vidaus veikla, kuriai yra priskiriama tam tikra netiesioginių sąnaudų suma, pagal priežastingumo principą siekiant paskirstyti netiesiogines sąnaudas galutinėms paslaugoms.

1.5. Pakeičiu 3.20 papunktį ir jį išdėstau taip:

3.20. Visuminės pajamos – ekonominės naudos už galutinių paslaugų teikimą (pardavimą) ir (arba) institucijos lėšų, gautų iš valstybės ir (ar) savivaldybių biudžetų ir (arba) kitų teisės aktuose nustatytų finansavimo šaltinių, suma.“

1.6. Pakeičiu 3.23 papunktį ir jį išdėstau taip:

3.23. Kitos Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatyme, taip pat Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme, jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose, Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatyme, jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose ir kituose teisės aktuose, atsižvelgiant į tai, kuriais vadovaujantis institucijos tvarko savo buhalterinę apskaitą ir rengia finansines ataskaitas.

1.7. Pakeičiu II skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

II SKYRIUS

BENDRIEJI SĄNAUDŲ PRISKYRIMO DOKUMENTŲ TEIKIMO VEIKLOMS REIKALAVIMAI“.

1.8. Pakeičiu 4.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

4.1. priežastingumo principą – institucija praėjusių kalendorinių metų visumines pajamas, sąnaudas, turtą ir (ar) įsipareigojimus tiesiogiai arba netiesiogiai, naudodama atitinkamus sąnaudų nešiklius, turi paskirstyti tiems funkciniams vienetams ir (ar) galutinėms paslaugoms, atitinkamai pagal veiklą ar veiklas, dėl kurių gautos visuminės pajamos, patirtos sąnaudos, įsigytas turtas ar atsirado konkretūs įsipareigojimai;“.

1.9. Pakeičiu 4.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

4.2. kaupimo principą – institucija praėjusių kalendorinių metų visumines pajamas, sąnaudas, turtą ir (ar) įsipareigojimus turi paskirstyti funkciniams vienetams ir (ar) galutinėms paslaugoms vadovaudamasi pajamų uždirbimo faktu ir neatsižvelgdama į pinigų gavimo ir išmokėjimo faktą;“.

1.10. Pakeičiu 4.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

4.3. objektyvumo principą – institucija praėjusių kalendorinių metų visumines pajamas, sąnaudas, turtą ir (ar) įsipareigojimus turi paskirstyti nešališkai, nesiekdama iškreipti bet kurios galutinės paslaugos, funkcinio vieneto praėjusių kalendorinių metų rezultatų, taip pat nesiekdama paveikti apskaitos informacijos gavėjų priimamų sprendimų;“.

1.11. Pakeičiu 4.5 papunktį ir jį išdėstau taip:

4.5. skaidrumo principą – institucija praėjusių kalendorinių metų visumines pajamas, sąnaudas, turtą ir (ar) įsipareigojimus turi skirstyti taip, kad kiekviename sąnaudų paskirstymo etape ir galutinėse praėjusių kalendorinių metų suvestinėse būtų galimybė skaidriai, aiškiai ir nesudėtingai identifikuoti visų kategorijų visumines galutinių paslaugų pajamas, visumines galutinių paslaugų sąnaudas, turtą, įsipareigojimus ir (ar) vidinius pervedimus pagal funkcinius vienetus ir (ar) galutines paslaugas; laikoma, kad skaidrumo principas nepažeidžiamas, jei, vadovaujantis priežastingumo principu, visuminės pajamos, sąnaudos, turtas ir (ar) įsipareigojimai priskiriami galutinėms paslaugoms tiesiogiai ar iš bet kurio sąnaudų paskirstymo etapo;“.

1.12. Pakeičiu 4.7 papunktį ir jį išdėstau taip:

4.7. patikimumo principą – institucija privalo užtikrinti, kad pateikiama informacija tiksliai atspindėtų institucijos finansinę būklę ir kad joje nebūtų klaidų ir nukrypimų, o sąnaudų apskaitos sistemoje naudojama informacija neiškreiptų finansinių ataskaitų rinkinyje, rengiamame vadovaujantis Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu arba Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, pateiktos informacijos; sąnaudų apskaitos sistemos ir sąnaudų apskaitos tvarkymo patikimumą institucija privalo užtikrinti taikydama institucijos vadovo ar įgalioto asmens patvirtintas vidaus kontrolės procedūras; vidaus kontrolę turi sudaryti bent šie elementai: rizikos vertinimas, kontrolės veikla, informacijos sklaida ir stebėsena;“.

1.13. Papildau 4.8 papunkčiu:

4.8. istorinį principą – institucija veikloje naudojamą ilgalaikį turtą ir atitinkamas sąnaudas turi apskaityti ilgalaikio turto balansine verte nevertinant ilgalaikio turto vertės sumažėjimo ir padidėjimo.“

1.14. Pakeičiu 5 punktą ir jį išdėstau taip:

5. Visuminės pajamos, sąnaudos, turtas ir (ar) įsipareigojimai sąnaudų apskaitos sistemoje turi būti apskaitomi tik vieną kartą, o institucija turi užtikrinti duomenų, esančių sąnaudų apskaitos sistemoje, teisingumą ir tikslumą.“

1.15. Papildau II1 skyriaus pavadinimu (jį įterpiant tarp 5 ir 6 punktų):

II1 SKYRIUS

SĄNAUDŲ PRISKYRIMO DOKUMENTŲ TEIKIMO VEIKLOMS REIKALAVIMAI, KAI TAIKOMAS SĄNAUDŲ SUSIGRĄŽINIMO METODAS“.

1.16. Pakeičiu 6 punktą ir jį išdėstau taip:

6. Institucija praėjusių kalendorinių metų visumines pajamas, sąnaudas, turtą ir įsipareigojimus turi paskirstyti funkciniams vienetams ir aiškiai išskirti kiekvieno funkcinio vieneto leistiną pelną, įskaitant investicijų grąžą, bei vidinius pervedimus, kurie leistų identifikuoti vidaus veiklas, reikalingas konkrečioms galutinėms paslaugoms teikti. Kiekvieną vidinį pervedimą institucija turi aiškiai išskirti, ekonomiškai pagrįsti ir nustatyti nediskriminaciniais pagrindais.“

1.17. Pakeičiu 13 punktą ir jį išdėstau taip:

13. Institucija visas dotacijas, subsidijas ir (ar) kompensacijas (toliau kartu – dotacijos), gautas dėl patirtų galutinių paslaugų teikimo sąnaudų, turi Aprašo 20.3 papunktyje nurodytoje visuminių galutinių paslaugų pajamų ir visuminių galutinių paslaugų sąnaudų ataskaitoje išskirti pagal dotacijų registravimo buhalterinėje apskaitoje faktą (aiškiai išskiriant dotacijų gavimo laikotarpį) kaip pajamas pagal kiekvieną galutinę paslaugą ar galutinių paslaugų grupę.“

1.18. Pakeičiu 14 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

14. Institucija, laikydamasi Aprašo 4 punkte nurodytų principų, privalo užtikrinti, kad į sąnaudų apskaitos sistemą visuminės galutinių paslaugų pajamos ir visuminės galutinių paslaugų sąnaudos būtų perkeltos vadovaujantis buhalterinės apskaitos registruose užfiksuotais įrašais ir sąskaitų informacija, o sąnaudos turi būti suskirstytos į šias kategorijas:“.

1.19. Pakeičiu 16 punktą ir jį išdėstau taip:

16. Institucija sąnaudų apskaitos sistemoje leistiną pelną, įskaitant pagrįstą investicijų grąžą, turi išskirti kaip atskirą grupę ir galutinėms paslaugoms ją paskirstyti pagal atitinkamos galutinės paslaugos teikimui naudojamo ilgalaikio turto apimtį.“

1.20. Papildau II2 skyriumi:

II2 SKYRIUS

SĄNAUDŲ PRISKYRIMO DOKUMENTŲ TEIKIMO VEIKLOMS REIKALAVIMAI, KAI TAIKOMAS RIBINIŲ SĄNAUDŲ METODAS

 

181. Institucija praėjusių kalendorinių metų visumines galutinių paslaugų pajamas ir ribines sąnaudas turi paskirstyti galutinėms paslaugoms.

182. Institucija, laikydamasi Aprašo 4 punkte nurodytų principų, privalo užtikrinti, kad į sąnaudų apskaitos sistemą visuminės galutinių paslaugų pajamos ir ribinės sąnaudos būtų perkeltos vadovaujantis buhalterinės apskaitos registruose užfiksuotais įrašais ir sąskaitų informacija.

183. Institucija į ribines sąnaudas gali įtraukti kintamas sąnaudas, susijusias su dokumentų teikimo veiklomis (pavyzdžiui, dokumentų teikimo (įskaitant sutarčių sudarymą, gavėjų patikras, mokėjimų administravimą ir panašiai) administravimas; užsakytų dokumentų paruošimas, dokumentų spausdinimas ir (arba) įrašymas į išorines laikmenas (CD, DVD, USB laikmenas ir panašiai); dokumentų pristatymas (pavyzdžiui, institucijoje, paštu) ir kita).

184. Institucija ribinėms sąnaudoms negali priskirti Aprašo 18 punkte nurodytų sąnaudų.“

1.21. Pakeičiu III skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI DOKUMENTAMS IR (AR) INFORMACIJAI, PAGRINDŽIANTIEMS SĄNAUDŲ PRISKYRIMĄ DOKUMENTŲ TEIKIMO VEIKLOMS, KAI TAIKOMAS SĄNAUDŲ SUSIGRĄŽINIMO METODAS“.

1.22. Pakeičiu 19 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

19. Institucijos patvirtintame Sąnaudų priskyrimo atskiroms dokumentų teikimo veikloms tvarkos apraše privalo būti nurodyti:“.

1.23. Pakeičiu 19.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

19.1. institucijos naudojami sąnaudų apskaitos tvarkymo principai, metodikos ir taisyklės, skirtos institucijos sąnaudų apskaitai ir sąnaudų paskirstymui tvarkyti bei ataskaitų rinkiniui, nurodytam Aprašo 20 punkte, sudaryti;“.

1.24. Pakeičiu 20 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

20. Institucija, apskaičiavusi ir (arba) perskaičiavusi atlyginimo už dokumentų teikimą dydžius, privalo parengti ir, kartu su Atlyginimo apskaičiavimo apraše nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai (toliau – Tarnyba) teikiamu teisės akto, kuriuo tvirtinami atlyginimo už dokumentų teikimą dydžiai, projektu ir institucijos patvirtintu Sąnaudų priskyrimo atskiroms dokumentų teikimo veikloms tvarkos aprašu, Tarnybai pateikti šiuos dokumentus ir (ar) informaciją, pagrindžiančius sąnaudų priskyrimo atskiroms dokumentų teikimo veikloms atitiktį Aprašo reikalavimams ir atlyginimo už dokumentų teikimą apskaičiavimo teisingumą (toliau – ataskaitų rinkinys):“.

1.25. Pripažįstu netekusiu galios 20.1 papunktį.

1.26. Pakeičiu 20.5 papunktį ir jį išdėstau taip:

20.5. sąnaudų (Didžiosios knygos) sąskaitų, įskaitant subsąskaitas, jei tokios naudojamos, planą su praėjusių kalendorinių metų duomenimis ir šių sąskaitų priskyrimo sąnaudų apskaitos sistemos sąskaitų kategorijoms informaciją (pavyzdžiui, kategorijų kodus);“.

1.27. Pakeičiu 20.6 papunktį ir jį išdėstau taip:

20.6. ilgalaikio turto vienetų nusidėvėjimo ir amortizacijos sąnaudų aprašą, kurį sudaro: ilgalaikio turto vieneto identifikacinis numeris (kodas), kurį galima susieti su sąnaudų apskaitos sistemos sąskaitos (turto vieneto) numeriu, ilgalaikio turto vieneto pavadinimas, įsigijimo data, eksploatacijos pradžios data, numatytas eksploatacijos laikotarpis, įsigijimo vertė, numatyta likvidacinė vertė, vertė praėjusių kalendorinių metų laikotarpio pradžioje, vertė praėjusių kalendorinių metų pabaigoje, nusidėvėjimo (amortizacijos) per praėjusius kalendorinius metus suma, nusidėvėjimo (amortizacijos) skaičiavimo metodas, kita informacija;“.

1.28. Pakeičiu 20.8 papunktį ir jį išdėstau taip:

20.8. leistino pelno, įskaitant pagrįstą investicijų grąžą, už praėjusius kalendorinius metus apskaičiavimo ataskaitą, kartu pateikiant skaičiavimui naudotus duomenis ir kitą susijusią informaciją;“.

1.29. Pakeičiu 20.10 papunktį ir jį išdėstau taip:

20.10. galutinių paslaugų sąnaudų ataskaitą, parengtą pagal Aprašo 1 priede pateiktą formą;“.

1.30. Pakeičiu 20.13 papunktį ir jį išdėstau taip:

20.13. sąnaudų apskaitos sistemos pakeitimų, jeigu tokie buvo atlikti, palyginimo su audito įmonės paskutinio patikrinimo metu naudota sąnaudų apskaitos sistema, lentelę su paaiškinimais;“.

1.31. Pakeičiu 20.15 papunktį ir jį išdėstau taip:

20.15. paaiškinamąjį raštą, kuriame būtų nurodomi Aprašo 20.2–20.13 papunkčiuose nurodytų ataskaitų ir kitų dokumentų sudarymo principai ir kita informacija, padedanti suprasti juose pateiktus duomenis;“.

1.32. Pakeičiu 20.16 papunktį ir jį išdėstau taip:

20.16. praėjusių kalendorinių metų ir prieš juos buvusių kalendorinių metų finansinių ataskaitų rinkinius, sudarytus vadovaujantis Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu arba Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, jei jie nėra viešai skelbiami teisės aktų nustatyta tvarka.“.

1.33. Papildau III1 skyriumi:

III1 SKYRIUS

REIKALAVIMAI DOKUMENTAMS IR (AR) INFORMACIJAI, PAGRINDŽIANTIEMS SĄNAUDŲ PRISKYRIMĄ DOKUMENTŲ TEIKIMO VEIKLOMS, KAI TAIKOMAS RIBINIŲ SĄNAUDŲ METODAS

 

201. Institucijos patvirtintame Sąnaudų priskyrimo atskiroms dokumentų teikimo veikloms tvarkos apraše privalo būti nurodyti:

201.1. institucijos naudojami sąnaudų apskaitos tvarkymo principai, metodikos ir taisyklės, skirtos institucijos sąnaudų apskaitai ir sąnaudų paskirstymui tvarkyti bei ataskaitų rinkiniui, nurodytam Aprašo 202 punkte, sudaryti;

201.2. sąnaudų apskaitos sistemos tvirtinimo ir keitimo tvarka;

201.3. sąnaudų priskyrimo vidaus kontrolės procedūros;

201.4. kitos su sąnaudų priskyrimu atskiroms dokumentų teikimo veikloms susijusiosios nuostatos.

202. Institucija, apskaičiavusi ir (arba) perskaičiavusi atlyginimo už dokumentų teikimą dydžius, privalo parengti ir, kartu su Atlyginimo apskaičiavimo apraše nustatyta tvarka Tarnybai teikiamu teisės akto, kuriuo tvirtinami atlyginimo už dokumentų teikimą dydžiai, projektu ir institucijos patvirtintu Sąnaudų priskyrimo atskiroms dokumentų teikimo veikloms tvarkos aprašu, Tarnybai pateikti ataskaitų rinkinį:

202.1. galutinių paslaugų ribinių sąnaudų ataskaitą, parengtą pagal Aprašo 3 priede pateiktą formą;

202.2. institucijos ketinamų (planuojamų) keisti atlyginimų už dokumentų teikimą sąrašą, kartu nurodant atlyginimų keitimo priežastis ir atlyginimų pagrindimo sąnaudomis skaičiavimus su konkrečiomis nuorodomis į ataskaitų rinkinio informaciją;

202.3. sąnaudų apskaitos sistemos pakeitimų, jeigu tokie buvo atlikti, palyginimo su paskutinio audito įmonės patikrinimo metu naudota sąnaudų apskaitos sistema, lentelę su paaiškinimais;

202.4. institucijos vadovo ar įgalioto asmens pareiškimą (patvirtinimą), kad ribinių sąnaudų priskyrimas galutinėms paslaugoms ir pateikiama informacija atitinka Aprašo nuostatas;

202.5. paaiškinamąjį raštą, kuriame būtų nurodomi Aprašo 202.1–202.4 papunkčiuose nurodytų ataskaitų ir kitų dokumentų sudarymo principai ir kita informacija, padedanti suprasti juose pateiktus duomenis;

202.6. kitą informaciją, leidžiančią įvertinti, ar institucija vykdė Aprašo reikalavimus.“

1.34. Papildau 3 priedu (pridedama).

2. Nurodau šį įsakymą paskelbti Teisės aktų registre.

 

 

 

L. e. direktoriaus pavaduotojo pareigas,

pavaduojanti direktorių                                                                                               Ieva Žilionienė

 

Sąnaudų priskyrimo dokumentų teikimo

veikloms reikalavimų aprašo

3 priedas

 

(Galutinių paslaugų ribinių sąnaudų ataskaitos forma)

 

GALUTINIŲ PASLAUGŲ RIBINIŲ SĄNAUDŲ ATASKAITA

 

Galutinės paslaugos pavadinimas

Galutinės paslaugos identifikacinis kodas

Mato vienetas

Vienetų skaičius

Visuminės galutinių paslaugų ribinės sąnaudos, Eur

Visuminės galutinės paslaugos pajamos, iš viso, Eur

Vieneto ribinės sąnaudos, Eur

Vieneto visuminės galutinės paslaugos pajamos, Eur

Praėję kalendoriniai metai

Prieš tai buvę kalendoriniai metai

Praėję kalendoriniai metai

Prieš tai buvę kalendoriniai metai

Praėję kalendoriniai metai

Prieš tai buvę kalendoriniai metai

Praėję kalendoriniai metai

Prieš tai buvę kalendoriniai metai

Praėję kalendoriniai metai

Prieš tai buvę kalendoriniai metai

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

(6/4)

11

(7/5)

12

(8/4)

13

(9/5)

Paslauga Nr. 1

Paslauga Nr. 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paslauga Nr. 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paslauga Nr. n

Viso, Eur: