LIETUVOS AUDITORIŲ RŪMŲ PREZIDIUMO

N U T A R I M A S

 

DĖL REKOMENDACIJŲ DĖL UŽSIENIO PAREIGŪNŲ PAPIRKINĖJIMO

TARPTAUTINIUOSE VERSLO SANDORIUOSE RIZIKŲ VALDYMO

TEIKIANT AUDITO, UŽTIKRINIMO IR SUSIJUSIAS PASLAUGAS TVIRTINIMO

 

2022 m. rugsėjo 26 d. Nr. 1.4-31.9.7.1.2

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo 73 straipsnio 1 dalies 15 punktu, Lietuvos auditorių rūmų prezidiumas n u t a r i a :

Tvirtinti Rekomendacijas dėl užsienio pareigūnų papirkinėjimo tarptautiniuose verslo sandoriuose rizikų valdymo teikiant audito, užtikrinimo ir susijusias paslaugas (pridedama).

 

 

Prezidentė                                                                                                               Ingrida Pūrienė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos auditorių rūmų prezidiumo

2022 m. rugsėjo 26 d. nutarimu

Nr. 1.4-31.9.7.1.2

 

 

REKOMENDACIJOS

DĖL UŽSIENIO PAREIGŪNŲ PAPIRKINĖJIMO

TARPTAUTINIUOSE VERSLO SANDORIUOSE RIZIKŲ VALDYMO

TEIKIANT AUDITO, UŽTIKRINIMO IR SUSIJUSIAS PASLAUGAS

 

 

1.   PAGRINDINĖS SĄVOKOS

 

1.1.      „Užsienio pareigūnas“ – bet kuris užsienio valstybės paskirtas ar išrinktas teisėkūros, administracinės ar teisminės institucijos tarnautojas; bet kuris asmuo, teikiantis viešąsias paslaugas užsienio valstybės vardu, taip pat viešosios įstaigos ar viešosios įmonės vardu; bet kuris viešosios tarptautinės organizacijos pareigūnas ar atstovas. Užsienio pareigūnas gali veikti tiek nacionaliniu tiek savivaldybės ar kito administracinio vieneto lygmeniu, taip pat eiti pareigas viešame juridiniame asmenyje ar tarptautinėje organizacijoje ar pan.

 

1.2.      „Užsienio valstybė“ – apima Europos Sąjungos valstybių narių, bei trečiųjų šalių. visus valdymo lygmenis ir sritis pradedant nacionaliniu lygmeniu ir baigiant vietos savivaldos lygmeniu.

 

1.3.      „Veikimas ar neveikimas einant oficialias pareigas“ – bet koks naudojimasis valstybės pareigūno pareigomis, nesvarbu, ar toks naudojimasis patenka ar nepatenka į jo oficialiai apibrėžtų įgaliojimų sritį.

 

1.4.      „Papirkimas“ – tai toks veikimas, kai bet koks asmuo, siekdamas gauti su verslu susijusios nepelnytos naudos arba išlaikyti jau įgytą naudą užsiimant tarptautiniu verslu, tiesiogiai ar per tarpininkus tyčia siūlo, žada duoti ar duoda bet kokį nepagrįstą piniginį ar kitokį atlygį Užsienio pareigūnui kaip užmokestį jam asmeniškai arba trečiajai šaliai už pareigūno veikimą ar neveikimą einant oficialias pareigas.

 

1.5.      „Auditorius“ – tai auditorius fizinis asmuo arba audito įmonė, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymas (toliau ir – „Audito įstatymas“).

 

1.6.      „Paslaugos“ – finansinių ataskaitų audito, užtikrinimo ir/ar kitos Auditoriaus teikiamos paslaugos.

 

2.   BENDROSIOS NUOSTATOS

 

2.1.      Šiomis rekomendacijomis (toliau – „Rekomendacijos“) siekiama paskatinti Auditorius savo veikloje imtis priemonių užkardančių Užsienio pareigūnų papirkimo sudarant tarptautinius verslo sandorius rizikas bei rekomenduoti Auditoriams imtis atitinkamų priemonių rizikoms valdyti.

 

2.2.      Šios rekomendacijos parengtos remiantis Konvencija dėl kovos su užsienio pareigūnų papirkimu sudarant tarptautinius verslo sandorius (toliau ir – „Konvencija“), 2009 m. lapkričio 26 d. Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) tarybos rekomendacija dėl tolesnės kovos su užsienio valstybės pareigūnų papirkinėjimu tarptautiniuose verslo sandoriuose, Audito įstatymu ir kitais teisės aktais.

 

2.3.      Šiose Rekomendacijose numatytos vidaus kontrolės sistemos ir kitų priemonių nebūtina įdiegti, jeigu Auditorius dirba individualiai, nesamdydamas pagalbinio personalo ir/ar kitaip nepasitelkdamas trečiųjų asmenų savo funkcijoms vykdyti.

 

 

3.   REKOMENDACIJOS DĖL VIDAUS KONTROLĖS

 

3.1.      Tuo atveju, jei Auditoriaus geografinė veiklos teritorija apima ne tik Lietuvos Respubliką (įskaitant, bet neapsiribojant atvejus, kai Auditorius dalyvauja tarptautiniuose viešųjų pirkimų konkursuose, bendradarbiauja su Užsienio valstybių auditoriais) arba Auditorius paslaugas teikia Lietuvos Respublikoje veikiantiems Užsienio valstybių subjektams arba Auditoriaus verslo veikla yra bent dalinai priklausoma nuo Užsienio pareigūnų administracinių ar kitokio pobūdžio sprendimų (pavyzdžiui: sprendimų išduoti/pratęsti atitinkamus leidimus, licencijas, atitikties dokumentus, tvirtinti konkurso rezultatus ar pan.) arba kitais atvejais, kai Auditorius savo veikloje susiduria su Užsienio valstybių subjektais ir tarptautiškumo elementu, Auditoriui rekomenduojama atsižvelgti į šias Rekomendacijas.

 

3.2.      Auditoriams rekomenduojama:

 

3.2.1.   suformuoti aiškią ir matomą audito įmonės politiką draudžiančią bet kokia forma papirkinėti Užsienio pareigūnus (dovanos; svetingumas, pramogos ir išlaidos; klientų kelionės; politiniai įnašai; labdara ir parama; palengvinimo užmokesčiai; skatinimas ir reikalavimas ir pan.);

 

3.2.2.   pagal galimybes, periodiškai organizuoti korupcijos prevencijos mokymus/konsultacijas darbuotojams;

 

3.2.3.   išreikšti aiškią aukščiausios audito įmonės vadovybės paramą korupcijos prevencijos priemonėms bei jų įgyvendinimui, bei poziciją dėl nulinės tolerancijos bet kokios formos korupcijai;

 

3.2.4.   išreikšti aiškią aukščiausios audito įmonės vadovybės poziciją atgrasančią nuo Užsienio pareigūnų papirkinėjimo ir kitų korupcijos atvejų (pavyzdžiui numatant atitinkamą drausminę atsakomybę, skatinant pranešti apie žinomus atvejus, prevenciškai kreipiantis į audito įmonės darbuotojus bei skatinant vengti Užsienio pareigūnų papirkimo atvejų ir pan.);

 

3.2.5.   įsidiegti vidaus kontrolės, etikos ir atitikties priemones (pavyzdžiui korupcijos prevencijos politiką, be kita ko, aiškiai numatančią draudimus bet kokia forma papirkinėti Užsienio pareigūnus);

 

3.2.6.   siekti, kad vidaus kontrolės, etikos ir atitikties priemonės veiktų visuose audito įmonės lygiuose, ir, kad jos būtų taikomos ne tik darbuotojams, bet ir partneriams, agentams, konsultantams, atstovams ir pan. Siekti, kad priemonės būtų pakankamai atgrasančios nuo Užsienio pareigūnų papirkimo atvejų;

 

3.2.7.   paskirti atsakingus asmenis, turinčius pakankamą nepriklausomumą nuo vadovybės, į kurių funkcijas įeitų korupcijos prevencijos stebėsena;

 

3.2.8.   numatyti komunikacijos kanalus asmenims, norintiems sąžiningai pranešti apie įstatymų ar profesinių standartų ar etikos pažeidimus ar apie spaudimą tokius pažeidimus atlikti. Garantuoti ir užtikrinti tokių asmenų interesų apsaugą;

 

3.2.9.   imtis priemonių, kad apskaitos dokumentai, įrašai ir sąskaitos būtų tvarkomos teisingai ir tiksliai ir nesudarytų galimybės nuslėpti Užsienio pareigūnų papirkimo atvejų;

 

3.2.10. imtis kitų priemonių, galinčių padėti išvengti Užsienio pareigūnų papirkimo atvejų, nuo jų atgrasyti ir galinčių padėti nustatyti pasitaikiusius Užsienio pareigūnų papirkimo atvejus;

 

3.2.11. susilaikyti nuo bet kokių įtakos formų, tiek tiesioginių tiek ir netiesioginių, o esant pakankamam pagrindui įtarti, kad Audito įmonėje buvo atliktas Užsienio pareigūnų papirkimo sudarant tarptautinius sandorius veiksmas, būtina apie tai raštu pranešti Specialiųjų tyrimų tarnybai www.stt.lt nurodytais kontaktais;

 

3.2.12. Auditoriams rekomenduojama vidiniuose korupcijos prevencijos dokumentuose taip pat numatyti draudimus Auditoriams ir audito įmonės darbuotojams priimti naudą iš trečiųjų asmenų už teisėtą veikimą ar neveikimą vykdant savo funkcijas.

 

 

4.   BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

4.1.      Auditorius privalo dėti didžiausias pastangas, kad jo veikloje nepasitaikytų ne tik Užsienio pareigūnų papirkimo sudarant tarptautinius verslo sandorius atvejų, tačiau ir Lietuvos Respublikoje veikiančių pareigūnų papirkimo atvejų. Net jeigu Auditoriaus veikloje nėra sudaromi tarptautiniai sandoriai dėl audito, užtikrinimo ar kitų paslaugų teikimo, Auditoriams rekomenduojama remtis šiomis Rekomendacijomis net jei veikla išimtinai vykdoma Lietuvos Respublikoje ir tarptautiškumo elementas neegzistuoja. Auditoriams rekomenduojama įmonėje įdiegti korupcijos prevencijos politiką ir skatinti įmonės darbuotojus jos laikytis.

 

4.2.      Šios Rekomendacijos įsigalioja nuo jų paskelbimo datos.

 

_________________

part_e6ffed750ece4bbebe583dbc64425ce1_end