A black and white logo  Description automatically generated with low confidence

 

LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS 2019 M. LIEPOS 12 D. ĮSAKYMO NR. 2BE-210 „DĖL NACIONALINĖS CIVILINĖS AVIACIJOS SAUGUMO KOKYBĖS KONTROLĖS PROGRAMOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2023 m. rugpjūčio 11 d. Nr. 2BE-195

Vilnius

 

1. P a k e i č i u Nacionalinę civilinės aviacijos saugumo kokybės kontrolės programą, patvirtintą Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2019 m. liepos 12 d. įsakymu Nr. 2BE-210 „Dėl Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo kokybės kontrolės programos patvirtinimo“:

1.1. Pakeičiu 14.5 papunktį ir jį išdėstau taip:

14.5. atitikties stebėsenos veiklos metu nekomentuoti atliekamų veiksmų, neduoti patarimų, netaisyti ir neinstruktuoti saugumo darbuotojų, tačiau jeigu būtina, auditoriai gali nurodyti trūkumus tiesioginiam saugumo darbuotojų vadovui.“

1.2. Papildau 171 papunkčiu:

171. Bandymas gali būti slaptas arba atviras. Slaptas bandymas yra toks bandymas, kai tikrinamiems asmenims nėra žinoma apie patį bandymą, jo atlikimo laiką bei vietą, t. y. bandymo metu asmenys nežino, kad yra tikrinami. Atviras bandymas atliekamas atvirai, t. y. pranešant apie tikrinamiems asmenims (jiems žinant, kad yra tikrinami).“

1.3. Pakeičiu 18.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

18.4. atitikties stebėsenos veiklos metu nustatytų rezultatų analizė ir klasifikavimas;“.

1.4. Pakeičiu 18.6 papunktį ir jį išdėstau taip:

18.6. trūkumų taisymo proceso kontrolė, jeigu atitikties stebėsenos veiklos metu buvo nustatyta atitinkamų trūkumų.“

1.5. Pakeičiu 19 punktą ir jį išdėstau taip:

19. Atitikties stebėsenos veikla grindžiama sistemingu informacijos rinkimu, analize ir vertinimu. Informacija renkama atliekant stebėjimus, apklausas, patikrinimus ir peržiūrint dokumentus.“

1.6. Pakeičiu 20 punktą ir jį išdėstau taip:

20. Apie planuojamą saugumo auditą subjekto vadovas informuojamas ne vėliau kaip prieš 15 darbo dienų iki planuojamo audito pradžios. Apie planuojamą įgyvendinimo patikrinimą ir bandymą (bandymus) iš anksto nepranešama, išskyrus atvejus, kai Programos vadovas atsižvelgdamas atitinkamai į planuojamų tikrinti saugumo priemonių ir procedūrų skaičių bei sudėtingumą arba į bandymo (bandymų) pobūdį mano, kad iš anksto neinformavus subjekto atlikti įgyvendinimo patikrinimo arba bandymo (bandymų) neįmanoma. Kai subjektui iš anksto pranešama apie įgyvendinimo patikrinimą arba bandymą (bandymus), turi būti užtikrinama, kad ši informacija nebūtų atskleista kitiems asmenims, išskyrus atvirą (atvirus) bandymą (bandymus). Tais atvejais, kai bandymą (bandymus) numatyta atlikti kartu su saugumo auditu arba įgyvendinimo patikrinimu, apie kurį pranešama iš anksto, subjekto vadovui pranešama apie saugumo audito ar įgyvendinimo patikrinimo metu numatomą atlikti bandymą (bandymus), tačiau nenurodoma, kokios konkrečiai įgyvendinimo priemonės bus tikrinamos bandymų metu.“

1.7. Pakeičiu 23.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

23.1. pranešimo apie saugumo auditą ir prireikus išankstinio klausimyno pateikimas subjektui. Išankstinio klausimyno tikslas yra informuoti subjektą apie planuojamas tikrinti sritis ir surinkti saugumo audito grupei reikalingą informaciją apie subjekto saugumo organizavimą, esamą saugumo užtikrinimo tvarką, taikomas aviacijos saugumo priemones. Tais atvejais, kai TKA neturi pakankamai išankstinės informacijos apie planuojamą tikrinti subjektą, kuri reikalinga auditui, TKA pateikia tikrinamam subjektui užpildyti išankstinį klausimyną ne vėliau kaip likus 15 darbo dienų iki numatytos saugumo audito pradžios. Užpildytą klausimyną subjektas turi grąžinti TKA ne vėliau kaip likus 5 darbo dienoms iki saugumo audito pradžios;“.

1.8. Pakeičiu 24 punktą ir jį išdėstau taip:

24. Programos vadovas turi užtikrinti, kad įgyvendinimo patikrinimo metu būtų patikrintas bent vienas Reglamento (EB) Nr. 300/2008 II priedo I priedėlyje nurodytų tiesiogiai susijusių saugumo priemonių ir atitinkamų įgyvendinimo aktų rinkinys – per vieną patikrinimą arba per pagrįstą laikotarpį, kuris neturi viršyti 3 mėnesių.“

1.9. Pakeičiu VII skyrių ir jį išdėstau taip:

VIII SKYRIUS  

BANDYMAI 

 

27. Bandymai atliekami siekiant patikrinti, kaip veiksmingai įgyvendinamos šios saugumo priemonės: 

27.1. patekimo į riboto patekimo zoną kontrolė; 

27.2. orlaivio apsauga; 

27.3. orlaivio saugumo nuodugnus patikrinimas; 

27.4. keleivių ir rankinio bagažo patikrinimas; 

27.5. asmenų, išskyrus keleivius, ir jų vežamų daiktų patikrinimas; 

27.6. krovinių skyriaus bagažo apsauga; 

27.7. krovinių arba pašto patikrinimas; 

27.8. krovinių ir pašto apsauga; 

27.9. kitos saugumo priemonės (pvz., draudžiamų daiktų apsauga riboto patekimo zonoje, oro vežėjo pašto ir medžiagų apsauga ir pan.).  

271. Programos 27 punkte nurodytų saugumo priemonių įgyvendinimas tikrinamas atliekant slaptus bandymus. Siekiant patikrinti Programos 27.4 papunktyje nurodytos saugumo priemonės įgyvendinimą taip pat gali būti atliekami ir atviri bandymai.

272. Tos pačios saugumo priemonės bandymai gali būti atliekami (kartojami) kelis kartus toje pačioje arba skirtingose vietose. Toje pačioje arba skirtingose vietose gali būti atliekami kelių skirtingų saugumo priemonių bandymai. Tais atvejais, kai iš anksto numatyta atlikti kelis slaptus bandymus ir atliekant konkretų slaptą bandymą, bandymą atliekantis asmuo yra sulaikomas (pvz., aptinkamas draudžiamas daiktas), kiti slapti bandymai gali būti toliau atliekami, jeigu išlaikomas jų slaptumas.  

273. Bandymo grupės vadovas turi užtikrinti, kad saugumo priemonės bandymų apimtis būtų tokia, kad būtų galima objektyviai įvertinti saugumo priemonės įgyvendinimą. Konkrečios saugumo priemonės bandymų skaičių nustato bandymo grupės vadovas, atsižvelgdamas į tikrinamą saugumo priemonę, ankstesnės atitikties stebėsenos veiklos rezultatus, taip pat įvertinęs kitas aplinkybes, galinčias turėti įtakos bandymų atlikimui (saugumo priemones tuo metu taikančių darbuotojų skaičių, keleivių ar krovinių srautus, bandymus atliekančių asmenų skaičių, teroro akto grėsmės lygį ir pan.). Tais atvejais, jeigu atliktų slaptų bandymų skaičius nėra pakankamas įvertinimui ir nėra galimybės atlikti pakankamo skaičiaus slaptų bandymų, papildomai turi būti atliekamas tos saugumo priemonės įgyvendinimo stebėjimas, darbuotojų apklausa, atviri bandymai ir pan. tam, kad būtų galima objektyviai įvertinti saugumo priemonės įgyvendinimą.

274. Atliekant atvirus bandymus asmens nešamų daiktų ir rankinio bagažo tikrinimo srityje, siekiama nustatyti, ar darbuotojai, dirbantys su rentgeno įranga, turi tinkamus gebėjimus šioms funkcijoms vykdyti. Atviruose bandymuose dalyvausiančius darbuotojus atrenka auditoriai. Atrinkti darbuotojai prieš bandymą yra informuojami, kad jie dalyvaus atvirame bandyme (bus tikrinami) ir paaiškinama, kaip bandymas bus atliekamas. Šio bandymo metu darbuotojui pateikiami keturi paruošti bagažai (su įprastais daiktais, pvz., knygomis, drabužiais ar kt.), iš kurių dviejuose bagažuose kartu su kitais daiktais yra įdėta po vieną draudžiamą daiktą, kiti du bagažai tik su įprastais daiktais (be draudžiamų daiktų). Darbuotojo paprašoma išanalizavus pateikiamus vaizdus rentgeno įrenginyje, aiškiai nurodyti, kuriuose bagažuose yra draudžiamas daiktas, o kurie bagažai yra be draudžiamų daiktų. Auditoriui paprašius darbuotojas turi parodyti ir išvardyti sprogstamojo įtaiso sudedamąsias dalis. Darbuotojas bandymo neišlaiko, jeigu nemato draudžiamo daikto, arba paprašius neparodo pagrindinių sprogstamojo įtaiso sudedamųjų dalių, taip pat tais atvejais, jeigu darbuotojas nurodo, kad bagaže mato draudžiamą daiktą, kai tokio daikto tame bagaže nėra. Atviri bandymai baigiami grupės vadovo sprendimu.

28. Atsižvelgdamas į teisinius, saugos ir veiklos reikalavimus bandymo grupės vadovas prieš bandymą (bandymus) parengia bandymo (bandymų) protokolą. Su protokolu prieš bandymą (bandymus) pasirašytinai supažindinami visi bandyme (bandymuose) dalyvaujantys asmenys (auditoriai, stebėtojai ir bandymui atlikti pasirinkti asmenys). Protokole aprašoma bandymo (bandymų) atlikimo metodika, kurią sudaro tokie elementai: 

28.1. parengiamasis etapas (bandymo (bandymų) apimties nustatymas, bandymo (bandymų) metu naudojamos priemonės, asmenys, kurie atliks bandymą (bandymus), ir kt.); 

28.2. veikla vietoje (pasirinktų saugumo priemonių bandymas (bandymai)); 

28.3. bandymo (bandymų) metu nustatytų rezultatų pristatymas ir aptarimas su subjekto atstovu;  

28.4. ataskaitų teikimas. Per 10 darbo dienų nuo bandymo (bandymų) atlikimo dienos parengiama ir subjektui pateikiama bandymo (bandymų) ataskaita. Reikalavimai ataskaitos turiniui numatyti Programos 55 punkte. Jei bandymas (bandymai) atliekami saugumo audito ar įgyvendinimo patikrinimo metu, subjektui pateikiama viena ataskaita, t. y. saugumo audito arba įgyvendinimo patikrinimo ataskaita.  

281. Slaptas bandymas (bandymai) baigiamas (baigiami) grupės vadovo sprendimu. Pabaigus bandymą (bandymus), grupės vadovas kaip įmanoma greičiau, bet ne vėliau kaip tą pačią dieną, kai bandymas (bandymai) buvo baigtas (baigti), prisistato subjekto aviacijos saugumo vadovui ir (ar) kitiems atsakingiems asmenims, pateikia civilinės aviacijos inspektoriaus pažymėjimą bei žodžiu informuoja apie atliktą bandymą (bandymus), nurodydamas bandymo (bandymų) atlikimo vietą, laiką, naudotas priemones ir bandymo (bandymų) rezultatus, o tais atvejais, kai nėra galimybės prisistatyti, informuoja apie bandymą subjekto aviacijos saugumo vadovą ir (ar) kitus atsakingus asmenis telefonu. Kai bandymas neišlaikomas, neišlaikiusiems darbuotojams, taip pat aviacijos saugumo vadovui arba ir (ar) kitiems atsakingiems asmenims tą pačią dieną, kai bandymas (bandymai) buvo baigtas (baigti), paaiškinama, kaip buvo įveiktos saugumo procedūros ir, jeigu yra galimybė ir netrikdoma subjekto veikla, pademonstruojama, kaip bandymas buvo atliktas. 

29. Bandymo grupės vadovas užtikrina, kad bandymai būtų atliekami stebint kvalifikuotam personalui ir nesukeliant grėsmės bandymuose dalyvaujantiems žmonėms, orlaiviui, oro uosto įrenginiams arba nuosavybei bei nesukeliant nepatogumų ar neramumų aplinkiniams, asmenims, organizacijoms, kurie neįtraukti į bandymus. 

30. Bandymų metu gali būti naudojamos tokios priemonės: suklastoti ar negaliojantys oro uosto darbuotojo pažymėjimai, sprogstamųjų įtaisų imitacijos, ginklai, sprogstamosios medžiagos ir kt.

31. Jei bandymams būtini šaunamieji ginklai, bandymo grupės vadovas užtikrina, kad: 

31.1. būtų naudojami tik neužtaisyti šaunamieji ginklai, kuriems įsigyti ir juos laikyti bei nešioti nereikalingi leidimai; 

31.2. ginklai yra padengti plastiku ar guma arba naudojami išardyti. 

32. Kai bandymams būtina imituoti sprogstamuosius užtaisus, bandymo grupės vadovas užtikrina, kad būtų naudojami tik inertiniai užtaisai be sprogstamųjų medžiagų. Bandymo grupės vadovas užtikrina, kad bandymą atliekantis asmuo su tokiu sprogstamuoju užtaisu turėtų šio užtaiso fotografiją ir Programos vadovo patvirtinimą, kad šis užtaisas yra bandymo priemonė, neturinti jokių sprogstamųjų medžiagų. 

33. Bandymo grupės vadovas kontroliuoja visų daiktų, naudojamų bandymų metu, išdavimą ir naudojimą. Šios grupės vadovas parengia, tikrina, išduoda ir surenka visas priemones, naudojamas bandymų metu. Bandymams naudojamos priemonės turi būti užregistruotos TKA aviacijos saugumo bandymų priemonių kataloge ir pažymėtos kaip bandymų priemonės.  

34. Bandymo grupės vadovas užtikrina, kad bandymų metu naudojami daiktai būtų išduodami prieš bandymą (bandymus) ir surenkami iškart po bandymo (bandymų). Šie daiktai yra griežtai kontroliuojami viso bandymo (bandymų) metu. Jie negali būti paliekami be priežiūros. Kai daiktai bandymams naudojami viešojoje vietoje, jie turi būti paslėpti taip, kad nekeltų sumaišties tarp keleivių. Pasibaigus bandymui (bandymams), bandymo grupės vadovas patikrina, ar visi daiktai, naudoti bandymo (bandymų) metu, sugrąžinti. 

35. Bandymo grupės vadovas yra atsakingas už: 

35.1. bandymų planavimą; 

35.2. bandymų valdymą; 

35.3. daiktų, naudojamų bandymų metu, išdavimą ir surinkimą; 

35.4. saugų bandymų atlikimą; 

35.5. bandymų dalyvių apklausą ir reikalingų dokumentų bei ataskaitos rengimą; 

35.6. auditorių ir (arba) asmenų, dalyvaujančių bandymuose, supažindinimą su bandymais ir jų tikslais; 

35.7. auditorių ir (arba) asmenų, dalyvaujančių bandymuose, informavimą, kad, aptikus bandymo metu naudojamą priemonę, auditoriai ir (arba) asmenys pateiktų dokumentus, įrodančius, kad jiems suteikta teisė atlikti bandymus. 

36. Bandymams atrenkami sutikę juose dalyvauti asmenys, kurie gali tiksliai įvykdyti bandymo grupės vadovo nurodymus, priimti logiškus sprendimus ir greitai bei aiškiai įvertinti susiklosčiusią situaciją. Šie asmenys turi būti raštu informuoti apie riziką, kuri kyla atliekant bandymus. 

37. Auditoriai gali atlikti bandymus savarankiškai arba bendradarbiaudami su policija, subjekto darbuotojais ir atitinkamos valstybės institucijos bandymams vykdyti paskirtais asmenimis. Šie asmenys privalo turėti dokumentus, patvirtinančius, kad TKA suteikė jiems teisę atlikti bandymus.“

1.10. Pakeičiu 40 punktą ir jį išdėstau taip:

40. Rizikos vertinimą šiame skyriuje nustatyta tvarka atlieka TKA Aviacijos saugumo skyriaus darbuotojai kiekvienų einamųjų metų sausio mėnesį. Informaciją, kuri reikalinga kiekvienam konkrečiam šiame skyriuje nurodytam vertinimo kriterijui įvertinti, subjektas TKA pateikia ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo oficialaus prašymo pateikti atitinkamą informaciją gavimo dienos. Jeigu per šiame punkte nustatytą terminą subjektas TKA nepateikia reikiamos informacijos, TKA ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po termino pabaigos išsiunčia subjektui priminimą ir nustato naują 3 darbo dienų informacijos pateikimo TKA terminą. Nepateikus reikalingos informacijos TKA per šio punkto tvarka naujai nustatytą terminą, TKA ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po TKA nustatyto termino pabaigos perduoda medžiagą LTSA dėl administracinio nusižengimo teisenos pradėjimo pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą (toliau – ANK).“

1.11. Pripažįstu netekusiu galios 41.1 papunktį.

1.12. Pakeičiu 41.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

41.3. subjekto vykdomos veiklos pobūdžio ir (ar) apimties pasikeitimai per praėjusius kalendorinius metus, turintys ar galintys turėti neigiamos įtakos aviacijos saugumo užtikrinimui (šis kriterijus netaikomas vertinant aerodromus);“.

1.13. Pakeičiu 45 punktą ir jį išdėstau taip:

45. Atliekant oro vežėjų (Lietuvos Respublikos oro vežėjai, taip pat ES šalyse ir ne ES šalyse registruoti oro vežėjai) rizikos vertinimą, be Programos 41 punkte nurodytų kriterijų, taip pat vertinamas kriterijus – skrydžių virš zonų, nurodytų Europos aviacijos saugos agentūros konfliktinių zonų informacijos pranešimuose (CZIB), ar 100 jūrmylių spinduliu nuo šių zonų, skaičius.“

1.14. Pakeičiu 46.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

46.3. objektų aerodrome ar šalia jo, kurie galėtų būti pasirinkti teroristų taikiniais dėl savo strateginės reikšmės, galimo didelio finansinės žalos masto, pavojaus žmonių sveikatai arba gyvybei, skaičius;“.

1.15. Pakeičiu 59 punktą ir jį išdėstau taip:

59. Jeigu per Programos 57 punkte nustatytą terminą subjektas TKA nepateikia derinti trūkumų taisymo plano, TKA ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po nustatyto termino pabaigos išsiunčia subjektui priminimą ir nustato naują 3 darbo dienų trūkumų taisymo plano pateikimo TKA terminą.“ 

1.16. Pakeičiu 60 punktą ir jį išdėstau taip:

60. Jeigu subjektas, gavęs Programos 59 punkte numatytą TKA priminimą, per TKA nustatytą terminą nepateikia trūkumų taisymo plano, TKA ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo TKA nustatyto termino pabaigos perduoda medžiagą LTSA dėl administracinio nusižengimo teisenos pradėjimo pagal ANK.“  

1.17. Pakeičiu 65 punktą ir jį išdėstau taip:

65. Jeigu subjektas, gavęs Programos 64 punkte numatytą TKA priminimą dėl trūkumų taisymo, nesiėmė jokių priemonių bei laiku TKA nepateikė informacijos apie trūkumų ištaisymą, TKA ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Programos 64 punkte nustatyto termino pabaigos perduoda medžiagą LTSA dėl administracinio nusižengimo teisenos pradėjimo ANK nustatyta tvarka.“

1.18. Pakeičiu 70.5.6 papunktį ir jį išdėstau taip:

70.5.6. skrydžius iš trečiosios šalies oro uosto į Europos Sąjungą vykdančių krovinių arba pašto oro vežėjo statuso (ACC3) galiojimo sustabdymas arba panaikinimas;“.

1.19. Papildau 70.5.7 papunkčiu:

70.5.7. trečiosios šalies reguliuojamo subjekto ir trečiosios šalies žinomo siuntėjo statuso sustabdymas arba panaikinimas.“   

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas nustatyta tvarka skelbiamas Teisės aktų registre.

 

Administracijos direktorius                                                                                         Genius Lukošius

part_54abf2215dbe4b4494299a3d29936237_end