Logo  Description automatically generated

 

vALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA

 

NUTARIMAS

DĖL VALSTYBINĖS ENERGETIKOS reguliavimo tarybos 2014 M. VASARIO 10 D. NUTARIMO NR. O3-44 „DĖL SANKCIJŲ SKYRIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2021 m. gruodžio 23 d. Nr. O3E-1741

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 36 straipsnio 21 dalimi, Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 33 straipsnio 13 dalimi ir atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Teisės departamento Teisėkūros ir teisinės analizės skyriaus 2021 m. gruodžio 23 d. pažymą Nr. O5E-1573 „Dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2014 m. vasario 10 d. nutarimo Nr. O3-44 „Dėl Sankcijų skyrimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo ir dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2019 m. birželio 27 d. nutarimo Nr. O3E-227 „Dėl Energijos vartojimo efektyvumo didinimo reikalavimų nevykdymo ir pažeidimo nagrinėjimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“, Taryba  nutaria:

1. Pakeisti Sankcijų skyrimo taisykles, patvirtintas Tarybos 2014 m. vasario 10 d. nutarimu Nr. O3-44 „Dėl Sankcijų skyrimo taisyklių patvirtinimo“, ir jas išdėstyti nauja redakcija (pridedama).

2. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

 

 

 

Tarybos pirmininkas                                                                                             Renatas Pocius

 

 

PATVIRTINTA

Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos

2014 m. vasario 10 d. nutarimu Nr. O3-44

(Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos

2021 m. gruodžio 23 d. nutarimo Nr. O3E-1741

redakcija)

 

 

SANKCIJŲ SKYRIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Sankcijų skyrimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) už Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 36 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 38 straipsnio 1, 3 ir 4 dalyse, Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymo 281 straipsnio 2 dalyje, Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 32 straipsnio 1 dalyje nurodytus pažeidimus skiriamų sankcijų tvarką.

2. Taisyklės taikomos energetikos įmonėms ir geriamojo vandens tiekėjams, nuotekų tvarkytojams ir paviršinių nuotekų tvarkytojams, vykdantiems reguliuojamą veiklą, degalų tiekėjams ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams, asmenims, vykdantiems geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo veiklą neturint geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo licencijos bei didmeninės energijos rinkos dalyviams. Šių Taisyklių nuostatos mutatis mutandis taip pat taikomos energijos išteklių rinkoje veikiantiems asmenims, kurie disponuoja energijos ištekliais ar siekia jų įsigyti, kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims, nurodytiems Energetikos įstatymo 241 straipsnyje (toliau visi šiame punkte nurodyti subjektai Taisyklėse vadinami taip – Subjektai).

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos ir jų apibrėžtys:

3.1. Pirmieji veiklos metai12 mėnesių laikotarpis nuo dienos, kai Taryba Subjektui išdavė licenciją, leidimą, atestatą ir (ar) nustatė valstybės reguliuojamas kainas arba teisės aktų nustatyta tvarka pripažino, kad Subjektas vykdo reguliuojamą energetikos veiklą. Pirmaisiais veiklos metais nelaikomas 12 mėnesių laikotarpis nuo dienos, kai Taryba Subjektui išdavė licenciją, leidimą, atestatą ir (ar) nustatė valstybės reguliuojamas kainas arba teisės aktų nustatyta tvarka pripažino, kad Subjektas vykdo reguliuojamą energetikos veiklą, jei tas pats fizinis ar juridinis asmuo turi ar turėjo Subjekto, kuris verčiasi ta pačia veikla daugiau kaip 12 mėnesių nuo dienos, kai Taryba jam išdavė licenciją, leidimą, atestatą ir (ar) kai nustatė valstybės reguliuojamas kainas, kontrolės teisę, taip pat įmonių reorganizavimo atveju.

3.2. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Energetikos įstatyme, Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatyme, Alternatyviųjų degalų įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

SANKCIJŲ SKYRIMO TVARKA

 

4. Sankcijos skyrimo procedūra Subjektui pradedama pranešimo dėl galimai padaryto ar daromo pažeidimo išsiuntimu.

5. Pranešime nurodoma:

5.1. informacija apie pažeidimą galimai padariusį Subjektą (įmonės pavadinimas (fizinio asmens – vardas, pavardė), juridinio asmens kodas, juridinio asmens teisinis statusas, kontaktiniai duomenys, vykdomos veiklos, reguliuojamos veiklos ar veiklos didmeninėje energijos rinkoje pobūdis);

5.2. reguliuojamos veiklos, 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo nuostatų, Energetikos įstatymo 241 straipsnio, pažeidimo padarymo aplinkybės;

5.3. atsakomybę lengvinančios ar sunkinančios aplinkybės, jeigu jos yra nustatytos;

5.4. teisės akto (-ų), kurio (-ių) nuostatas pažeidė Subjektas, pavadinimas, straipsnis, jo dalis ir punktas, nurodant, kokiais veiksmais ar neveikimu šios nuostatos pažeistos;

5.5. kiti duomenys, būtini klausimui dėl sankcijos skyrimo teisingai išspręsti.

6. Pranešime Subjektui, dėl kurio veiksmų yra pradėta sankcijos skyrimo procedūra, nurodomas ne trumpesnis nei 14 darbo dienų terminas nuo pranešimo gavimo dienos paaiškinimams pateikti. Jei per nurodytą terminą Taryba negauna paaiškinimų, laikoma, kad juos pateikti atsisakyta. Subjektas, dėl kurio veiksmų yra pradėta sankcijos skyrimo procedūra, nepasibaigus Tarybos nustatytam terminui turi teisę kreiptis į Tarybą su motyvuotu prašymu pratęsti nustatytą terminą paaiškinimams pateikti ne ilgiau nei 14 darbo dienų.

7. Taryba turi teisę iš valstybės ir savivaldybės institucijų, įstaigų, įmonių, organizacijų ar kitų asmenų gauti informaciją, kuri gali būti reikšminga skiriant sankciją. Jeigu informacijos siuntėjas neprideda Subjekto prie šios informacijos adresatų sąrašo, gauta informacija pateikiama Subjektui susipažinti ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jos gavimo Taryboje dienos.

8. Sankcijos skyrimo klausimas svarstomas Tarybos posėdyje, dalyvaujant Subjekto, kuris įtariamas padaręs pažeidimą ir kuriam gali būti skiriama sankcija, vadovui (jeigu pažeidimą galimai padarė fizinis asmuo – fiziniam asmeniui) ir (ar) jo įgaliotiems atstovams, kurie turi teisę būti išklausyti ir duoti paaiškinimus. Įtraukus sankcijos skyrimo klausimą į Tarybos posėdžio darbotvarkę, apie posėdžio datą ir laiką Subjektui, dėl kurio veiksmų yra pradėta sankcijos skyrimo procedūra, raštu pranešama ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki posėdžio, išskyrus išskyrus kai pranešama apie posėdį, kuriame bus svarstomas sankcijos skyrimo klausimas dėl Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo pažeidimo ar kai teisės aktai nustato kitaip. Neatvykus Subjekto vadovui (jeigu pažeidimą galimai padarė fizinis asmuo – fiziniam asmeniui) ar (ir) jo įgaliotam atstovui, klausimas dėl sankcijos skyrimo gali būti išnagrinėtas tik tais atvejais, kai yra duomenų, jog jiems buvo tinkamai ir laiku pranešta apie klausimo nagrinėjimo vietą ir laiką bei nebuvo gautas prašymas atidėti klausimo nagrinėjimą. Subjektui pateikus motyvuotą prašymą atidėti klausimo nagrinėjimą, dėl prašymo pagrįstumo ir klausimo dėl sankcijos skyrimo atidėjimo sprendžia Taryba. Tuo atveju, kai yra gautas prašymas atidėti klausimo nagrinėjimą, jis gali būti išnagrinėtas nedalyvaujant asmeniui, jeigu Taryba, pripažinusi neatvykimo į klausimo dėl sankcijos skyrimo nagrinėjimą priežastis nesvarbiomis, atmeta asmens prašymą.

9. Asmens prašymas atidėti klausimo dėl sankcijos skyrimo nagrinėjimą privalo būti pagrįstas objektyviais duomenimis bei įrodymais, pateisinančiais jo neatvykimą. Svarbiomis priežastimis laikytinos tik objektyvios, nuo asmens valios nepriklausančios aplinkybės, trukdančios jam atvykti į Tarybos posėdį. Asmens atostogos, komandiruotė, kitoks užimtumas ir kiti panašūs atvejai nelaikomi svarbiomis priežastimis, taip pat paprastai svarbia priežastimi nelaikomas ir asmens neatvykimas dėl ligos. Neatvykimo priežasčių svarbą įvertina Taryba.

10. Esant išimtiniams atvejams (didelė nagrinėjamos medžiagos apimtis, daug įrodymų, sudėtingos nagrinėjamo klausimo aplinkybės), Tarybai nutarus, klausimo dėl sankcijos skyrimo svarstymas gali būti atidėtas. Taryba posėdžio metu apie tai paskelbia į sankcijos skyrimo klausimo nagrinėjimą susirinkusiems asmenims. Taryba taip pat gali priimti sprendimą atidėti sankcijos skyrimo klausimo nagrinėjimą šiais atvejais:

10.1. jei į klausimo nagrinėjimo posėdį neatvyksta su nagrinėtinu klausimu susiję kviestieji asmenys, be kurių, Tarybos nuomone, negalima nagrinėti šio klausimo;

10.2. kai būtina surinkti naujus įrodymus;

10.3. kai būtina kreiptis į kitas valstybės institucijas ar asmenis dėl informacijos, kuri gali būti reikšminga skiriant sankciją, gavimo;

10.4. kai Taryba iš valstybės institucijų ar asmenų nėra gavusi visos ar dalies prašomos informacijos, kuri gali būti reikšminga skiriant sankciją;

10.5. kai Subjekto vadovas (jeigu pažeidimą galimai padarė fizinis asmuo – fizinis asmuo) ir (ar) jo įgaliotas atstovas Tarybos posėdžio metu pateikia naujus įrodymus, kurie dėl objektyvių priežasčių negalėjo būti pateikti iki posėdžio ir kurie, Tarybos nuomone, dėl savo svarbos ar reikšmės skiriant sankciją negali būti visapusiškai įvertinti ir išnagrinėti Tarybos posėdžio metu.

11. Subjekto atstovais laikomi Subjektų vadovai (fizinis asmuo, jeigu jis verčiasi energetikos veikla, yra didmeninės energijos rinkos dalyvis ar yra nurodytas Energetikos įstatymo
241 straipsnyje), o įstatymų ar kitų teisės aktų nustatytais atvejais ir kiti darbuotojai, veikiantys neviršydami savo įgaliojimų, suteiktų vadovaujantis įstatymais ar kitais teisės aktais. Šie asmenys pateikia Tarybai dokumentus, patvirtinančius jų asmens tapatybę ir einamas pareigas, Subjekto vadovo (fizinio asmens, jeigu jis verčiasi energetikos veikla, yra didmeninės energijos rinkos dalyvis ar yra nurodytas Energetikos įstatymo 241 straipsnyje) pasirašytą ir įstatymų nustatyta tvarka patvirtintą dokumentą, įgaliojantį atstovauti Subjektui (fiziniam asmeniui, jeigu jis verčiasi energetikos veikla, yra didmeninės energijos rinkos dalyvis
ar yra nurodytas Energetikos įstatymo 241 straipsnyje).

12. Įgaliotais atstovais pagal pavedimą paprastai būna advokatai. Advokato arba advokato padėjėjo įgaliojimai patvirtinami advokato arba advokato padėjėjo su klientu sudaryta sutartimi. Kitų atstovų įgaliojimai turi būti nurodyti įgaliojime, išduotame ir įformintame Civilinio kodekso nustatyta tvarka.

13. Sankcijos skyrimo klausimo svarstymas posėdyje yra viešas. Tarybos iniciatyva ar Subjekto ar (ir) jo įgalioto asmens motyvuotu prašymu Taryba procedūriniu sprendimu gali paskelbti žodinį sankcijos skyrimo klausimo svarstymo posėdį uždaru, kai Taryba siekia apsaugoti Subjekto komercines paslaptis, asmens duomenis ar kitą konfidencialią informaciją. Uždarame Tarybos posėdyje dalyvaujantys asmenys privalo neatskleisti posėdžio metu sužinotos komercinės paslapties, asmens duomenų ar kitos konfidencialios informacijos. Už tokios informacijos atskleidimą asmenys atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

14. Sankcijos skyrimo klausimas posėdyje svarstomas žodinio proceso tvarka. Žodinis sankcijos skyrimo klausimo svarstymas posėdyje vyksta lietuvių kalba. Jos nemokantys Subjektai gali kalbėti kita kalba. Tuo atveju jie turi užtikrinti vertimą į lietuvių kalbą.

15. Posėdžiui pirmininkauja Tarybos pirmininkas, jo nesant – vienas iš Tarybos pirmininko paskirtų Tarybos pirmininko pavaduotojų. Nesant Tarybos pirmininko ir jo pavaduotojų, posėdžiui pirmininkauja Tarybos narys, laikinai atliekantis Tarybos pirmininko funkcijas. Posėdyje dalyvaujantys asmenys, svarstant sankcijos skyrimo klausimą, laikosi posėdžio pirmininko nustatytos posėdžio tvarkos.

16. Prieš pradedant svarstyti klausimą, patikrinama Subjekto vadovo (jeigu svarstomas klausimas dėl fizinio asmens galimai padaryto pažeidimo – fizinio asmens) tapatybė, Subjekto atstovų įgalinimai.

17. Posėdžio pirmininkas pradeda posėdį paskelbdamas, už kokį galimai padarytą pažeidimą ir kokiam Subjektui yra svarstoma skirti sankciją. Klausimą pristatantis Tarybos darbuotojas praneša Tarybai, kas yra atvykę į klausimo svarstymą, ar šiems asmenims suteikta teisė atstovauti Subjektui.

18. Posėdis pradedamas Tarybos darbuotojo pranešimo pristatymu, kurio metu išdėstomas Subjekto galimai padarytas pažeidimas, galimai padaryto pažeidimo padarymo aplinkybės, atsakomybę lengvinančios ar sunkinančios aplinkybės, jeigu jų yra, trumpai pristatomi Subjekto pateikti paaiškinimai, jeigu jie yra pateikti, bei nurodoma kita informacija ir duomenys, turintys reikšmės klausimui dėl sankcijos skyrimo teisingai išspręsti. Po to yra išklausomi Subjekto ar (ir) jo įgalioto asmens paaiškinimai.

19. Sankcijos skyrimo klausimo svarstymo metu yra nagrinėjami prašymai, išklausomi dalyvaujantys klausimo svarstyme asmenys ir ištiriami įrodymai. Sankcijos skyrimo klausimą Taryba nagrinėja pagal jai pateiktą pranešimą, rašytinius įrodymus, įvertindama pranešėjo pateiktą medžiagą bei Subjekto ar (ir) jo atstovų paaiškinimus.

20. Sankcijos skyrimo klausimo svarstymas yra fiksuojamas Tarybos darbo reglamento 77-82 punktų nustatyta tvarka.

21. Išnagrinėjusi visą turimą medžiagą, susijusią su įtariamu pažeidimu, Taryba turi teisę:

21.1. skirti sankciją:

21.1.1. taikyti nuobaudą-įspėjimą;

21.1.2. skirti piniginę baudą;

21.1.3. kreiptis į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą didmeninėje energijos rinkoje;

21.2. nutraukti klausimo dėl sankcijos skyrimo nagrinėjimą šiais atvejais:

21.2.1. nesant pažeidimo;

21.2.2. nesant įstatyminio pagrindo skirti sankciją;

21.2.3. likvidavus juridinį asmenį ar mirus fiziniam asmeniui;

21.3. pratęsti klausimo dėl sankcijos skyrimo nagrinėjimą.

22. Tarybos sprendimas dėl sankcijos skyrimo energetikos įmonei, didmeninės energijos rinkos dalyviui, geriamojo vandens tiekėjui, nuotekų tvarkytojui ir paviršinių nuotekų tvarkytojui, ar asmeniui, vykdančiam geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo veiklą neturint geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo licencijos, energijos išteklių rinkoje veikiančiam asmeniui, kuris disponuoja energijos ištekliais ar siekia jų įsigyti, kitam fiziniam ar juridiniam asmeniui, nurodytam Energetikos įstatymo 241 straipsnyje, turi būti priimtas per 6 mėnesius nuo pažeidimo nustatymo dienos.  Tęstinio pažeidimo atveju, sankcija gali būti skiriama ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos.

23. Tarybai per 6 mėnesius nuo pažeidimo nustatymo arba paaiškėjimo dienos nepriėmus nutarimo dėl sankcijos skyrimo, sankcija negali būti skiriama. Už pažeidimus, nuo kurių padarymo dienos praėjo daugiau kaip 5 metai, sankcijos negali būti skiriamos.

24. Tarybos sprendimas dėl sankcijos skyrimo už pažeidimus, nurodytus Alternatyvių degalų įstatymo 32 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose, turi būti priimtas ne vėliau kaip per 6 mėnesius, o dėl pažeidimo, nurodyto šio įstatymo 32 straipsnio 1 dalies 1 punkte, ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pažeidimo nustatymo dienos.

25. Taryba gali atidėti ar pratęsti klausimo dėl sankcijos skyrimo nagrinėjimą tokiam terminui, kuris negali būti ilgesnis nei Taisyklių 23 bei 24 punkte numatytas Tarybos sprendimo dėl sankcijos skyrimo priėmimo terminas.

26. Taryba Subjektui už pirmaisiais veiklos metais padarytą pažeidimą neskiria sankcijos.

27. Taisyklių 26  punktas netaikomas, kai Subjektas padaro Reglamento (ES) Nr. 1227/2011 nuostatų pažeidimus, bei kai dėl padaryto pažeidimo atsirado sunkių padarinių ir (ar) esminės žalos kitų asmenų interesams, Subjektas tęsė pažeidimą, nepaisydamas Tarybos nurodymo nutraukti neteisėtą veiklą, arba pakartotinai padarė pažeidimą, dėl kurio Taryba Subjektą buvo įspėjusi per paskutinius 12 mėnesių. Taisyklių 26 punktas taip pat netaikomas, skiriant sankcijas degalų tiekėjams ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjamsAlternatyviųjų degalų įstatymo pažeidimus.

28. Už tą patį pažeidimą gali būti skiriama tik viena sankcija, išskyrus sankcijas, numatytas Taisyklių 38 punkte. Sankcijos skyrimas neatleidžia Subjekto nuo pareigos, už kurios nevykdymą paskirta sankcija, vykdymo, išskyrus Taisyklių 34.9 papunktyje numatytos sankcijos skyrimą.

 

III SKYRIUS

SANKCIJOS NUSTATYMAS

 

29. Taryba skiria energetikos įmonėms pinigines baudas už:

29.1. viešai privalomos skelbti informacijos apie energetikos įmonės reguliuojamąją veiklą nepaskelbimą, teisės aktais nustatytos informacijos valstybės, savivaldybių institucijoms, įstaigoms ir (ar) kitiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra suteikiama teisė gauti tokią informaciją, nepateikimą, taip pat neteisingos ar ne visos informacijos pateikimą;

29.2. kitų teisės aktų nustatytų reguliuojamos veiklos sąlygų pažeidimą arba jų nevykdymą;

29.3. Tarybos įpareigojimų (nurodymų) nevykdymą arba vykdymą ne laiku;

29.4. Tarybos didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turinčiam asmeniui nustatytų įpareigojimų nevykdymą;

29.5. reguliuojamos veiklos įsipareigojimų nesilaikymą;

29.6. veiklos saugumo ir patikimumo, sąžiningos konkurencijos ir vartotojų (sistemos naudotojų) nediskriminavimo principų pažeidimą, išskyrus Taisyklių 35 punkte nurodytus atvejus;

29.7. reguliuojamosios veiklos sąlygų pakartotinį pažeidimą per kalendorinius metus;

29.8. energijos perdavimo ar skirstymo veiklos nepriklausomumo ir veiklos atskyrimo reikalavimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą;

29.9. draudimo naudotis viešai neatskleista prekybos energijos ištekliais informacija ir užsiimti arba bandyti užsiimti manipuliavimu energijos išteklių rinka pažeidimus;

29.10. Tarybos, jos įgaliotų Tarybos darbuotojų, ar asmenų, nurodytų Energetikos įstatymo 241 straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose, reikalavimų, duotų atliekant Energetikos įstatymo 241 straipsnyje nurodytus veiksmus, nevykdymą.

30. Taryba skiria geriamojo vandens tiekėjams, nuotekų tvarkytojams ir paviršinių nuotekų tvarkytojams pinigines baudas už:

30.1. viešai privalomos skelbti informacijos apie Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymu reglamentuojamą reguliuojamąją veiklą nepaskelbimą, už teisės aktuose nustatytos informacijos nepateikimą Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 36  straipsnyje nurodytiems asmenims, už neteisingos ar ne visos informacijos pateikimą;

30.2. Tarybos įpareigojimų (nurodymų) nutraukti neteisėtą veiklą, pakeisti naudojamą apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo sistemą, už reguliuojamosios veiklos sąlygų pažeidimus;

30.3. Tarybos, jos įgaliotų Tarybos darbuotojų, ar asmenų, nurodytų Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 341 straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose, reikalavimų, duotų atliekant Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 341 straipsnyje nurodytus veiksmus, nevykdymą.

31. Taryba, nustačiusi Subjekto, kurio veikla yra reguliuojama, veikiančio bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje, reguliuojamosios veiklos pažeidimą nustato protingą laikotarpį pažeidimui pašalinti. Subjektui, kurio veikla reguliuojama, veikiančiam bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje, sankcija už reguliuojamosios veiklos pažeidimus, padarytus bandomojoje energetikos veiklos inovacijų aplinkoje, taikomos tuo atveju, jeigu Subjektas per Tarybos nustatytą protingą laikotarpį nepašalino Tarybos nurodytų pažeidimų ir priežiūros tikslų negalima pasiekti neskyrus sankcijos.

32. Taryba asmenims skiria piniginę baudą už geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo veiklą, vykdomą neturint geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo licencijos.

33. Taryba skiria degalų tiekėjams ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams sankcijas už:

33.1. bent vieno iš Altenartyvių degalų įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nurodyto įpareigojimo ar reikalavimo nevykdymą arba 3 dalyje nurodyto įpareigojimo nevykdymą;

33.2. patikrinimų, nurodytų Alternatyvių degalų 19 straipsnio 1 dalyje, metu nustatytus pažeidimus;

33.3. Tarybos teisėtų įpareigojimų (nurodymų) nevykdymą arba vykdymą ne nustatytu terminu.

34. Taryba skiria šias sankcijas:

34.1. už pažeidimus, nurodytus Taisyklių 29.1–29.7 papunkčiuose, vertikalios integracijos įmonei ir (ar) tinklų operatoriui – baudą iki 10 procentų šios energetikos įmonės metinių pajamų, o kitą energetikos veiklą vykdančioms įmonėms – baudą iki 10 procentų energetikos veiklą vykdančios įmonės metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais iš konkrečios reguliuojamosios veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas;

34.2. už pažeidimus, nurodytus Taisyklių 29.8 papunktyje, – vertikalios integracijos įmonei ir (ar) tinklų operatoriui – baudą iki 10 procentų šios energetikos įmonės metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais;

34.3. už pažeidimus, nurodytus Taisyklių 29.9 papunktyje, – baudą iki 10 procentų metinių pajamų praėjusiais finansiniais metais iš veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas, o jeigu energijos išteklių rinkos dalyvis neturėjo pajamų praėjusiais finansiniais metais iš veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas, – iki dvidešimt tūkstančių eurų;

34.4. už pažeidimus, nurodytus Taisyklių 29.10 papunktyje, – baudą iki 0,5 procento energetikos įmonės metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais. Kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims už Taisyklių 29.10 papunktyje nurodytus pažeidimus Taryba skiria baudą iki 6 000 eurų;

34.5. už pažeidimus, nurodytus Taisyklių 30.1 papunktyje, – baudą nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki 0,5 procento geriamojo vandens tiekėjo ir nuotekų tvarkytojo bei paviršinių nuotekų tvarkytojo metinių reguliuojamosios veiklos pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais;

34.6. už pažeidimus, nurodytus Taisyklių 30.2 papunktyje, – baudą nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki vieno procento geriamojo vandens tiekėjo ir nuotekų tvarkytojo bei paviršinių nuotekų tvarkytojo metinių reguliuojamosios veiklos pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais;

34.7. už pažeidimus, nurodytus Taisyklių 30.3 papunktyje, – baudą iki 0,5 procento geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo bei paviršinių nuotekų tvarkymo įmonės reguliuojamosios veiklos metinių pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais. Kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims už Taisyklių 30.3 papunktyje nurodytus pažeidimus Taryba skiria baudą iki 6 000 eurų;

34.8. už pažeidimus, nurodytus Taisyklių 31 punkte, – baudą nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki 3 procentų metinių veiklos pajamų, gautų praėjusiais finansiniais metais;

34.9. už pažeidimą, nurodytą Taisyklių 33.1 papunktyje, skiria baudą, kurios dydis yra lygus neįvykdytai įpareigojimo daliai, išreikštai energine verte (megadžauliais), padauginus ją iš keturių euro centų;

34.10. už pažeidimą, nurodytą Taisyklių 33.2 papunktyje, baudą nuo vieno tūkstančio eurų iki vieno milijono eurų;

34.11. už pažeidimą, nurodytą Taisyklių 33.3 papunktyje, – baudą iki penkių tūkstančių eurų arba įspėjimą.

35. Taryba didmeninės energijos rinkos dalyviams skiria sankcijas už šiuos Reglamento (ES) Nr. 1227/2011 nuostatų pažeidimus:

35.1. didmeninės energijos rinkos sandorių, įskaitant prekybos nurodymus, duomenų nepateikimą;

35.2. prekybos vykdymą didmeninėje energijos rinkoje neužsiregistravus Taryboje ar kitos valstybės narės nacionalinėje reguliavimo institucijoje;

35.3. laiku nepranešus Tarybai, kad sandoris gali pažeisti Reglamento (ES) Nr. 1227/2011 3 ar 5 straipsnį;

35.4. didmeninės energijos rinkos skaidrumo ir vientisumo sąlygų pažeidimą, išskyrus Taisyklių 35.5 papunktyje nurodytas sąlygas;

35.5. prekybą naudojantis viešai neatskleista informacija, tokios informacijos tinkamą neatskleidimą ir (ar) manipuliavimą (piktnaudžiavimą) didmeninėje energijos rinkoje.

36. Taryba didmeninės energijos rinkos dalyviams skiria šias sankcijas:

36.1. už pažeidimus, nurodytus Taisyklių 35.1–35.4 papunkčiuose, – piniginę baudą nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki 2 procentų asmens metinių pajamų praėjusiais finansiniais metais iš veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas. Jeigu asmenys neturėjo pajamų praėjusiais finansiniais metais iš veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas, – iki keturiolikos tūkstančių keturių šimtų aštuoniasdešimt vieno euro, arba kreipiasi į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą didmeninėje energijos rinkoje;

36.2. už pažeidimus, nurodytus Taisyklių 35.5 papunktyje, – piniginę baudą nuo penkių šimtų septyniasdešimt devynių eurų iki 10 procentų asmens metinių pajamų praėjusiais finansiniais metais iš veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas. Jeigu asmenys neturėjo pajamų praėjusiais finansiniais metais iš veiklos, kurią vykdant padarytas pažeidimas, – iki dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių tūkstančių šešių šimtų dvidešimties eurų, arba kreipiasi į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą didmeninėje energijos rinkoje.

37. Jeigu dėl Taisyklių 35.1–35.5 papunkčiuose išvardytų pažeidimų asmuo gavo pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengė nuostolių ar padarė žalos ir tokių pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar žalos dydis viršijo minėtuose papunkčiuose nurodytų baudų dydžius, Taryba turi teisę skirti baudą iki dvigubo asmens dėl Taisyklių 35.1–35.5 papunkčiuose išvardytų pažeidimų gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydžio.

38. Taryba kreipiasi į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą didmeninėje energijos rinkoje, kai, Tarybai paskyrus baudą, per Tarybos nustatytą protingą terminą, bet ne ilgesnį kaip du mėnesiai, asmuo nenutraukia daryti Taisyklių 37.1–37.5 papunkčiuose išvardytų pažeidimų, arba, esant faktinėms aplinkybėms, laikinas apribojimas vykdyti veiklą yra efektyvesnė priemonė negu baudos skyrimas. Taryba skiria Taisyklių 38 punkte nurodytą piniginę baudą visais atvejais, kai asmuo dėl Taisyklių 35.1–35.5 papunkčiuose išvardytų pažeidimų gavo pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengė nuostolių ar padarė žalos.

39. Kreipimasis į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą didmeninėje energijos rinkoje gali būti laikomas efektyvesne priemone negu baudos skyrimas, kai iš Tarybos turimų duomenų nustatomas bent vienas iš šių atvejų:

39.1. didmeninės energijos rinkos dalyvis manipuliuoja (piktnaudžiauja) rinka ar kitais veiksmais pažeidžia rinkos skaidrumą ir vientisumą, tačiau realiai nevykdo veiklos ir neturi pajamų;

39.2. didmeninės energijos rinkos dalyvis pažeidimą atlieka pakartotinai;

39.3. kyla pagrįsta grėsmė, kad didmeninės energijos rinkos dalyvio veiksmai didmeninėje energijos rinkoje gali sukelti didelę žalą ar pavojų visuomenei ar asmenims.

40. Taryba kiekvienu atveju vertindama, ar kreipimasis į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą didmeninėje energijos rinkoje gali būti laikomas efektyvesne priemone negu baudos skyrimas, atsižvelgia į konkrečias pažeidimo padarymo aplinkybes ir gali kreiptis į teismą ir kitais Taisyklių 39 punkte nenurodytais atvejais.

41. Taryba, skirdama baudą ir (ar) kreipdamasi į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą didmeninėje energijos rinkoje, kartu nustato protingą terminą, bet ne ilgesnį kaip 2 mėnesiai, pažeidimui pašalinti, jeigu pažeidimo pašalinimas yra objektyviai įmanomas. Nustatydama terminą pažeidimui pašalinti, Taryba kiekvienu atveju atsižvelgia į konkrečias pažeidimo padarymo aplinkybes bei Subjekto realią galimybę pašalinti pažeidimą.

42. Taryba dėl Taisyklių 29.9 papunkčio pažeidimo gali kreiptis į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą energijos išteklių rinkoje. Kreipiantis į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą energijos išteklių rinkoje mutatis mutandis taikomi Taisyklių 38-41 punktai.

43. Taryba, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, skiria įspėjimą, neskirdama baudos ir (ar) nesikreipdama į teismą skirti laikiną apribojimą vykdyti veiklą didmeninėje energijos rinkoje, jeigu pažeidimas yra mažareikšmis.

44. Pažeidimas yra laikomas mažareikšmiu, jeigu tenkina visas nurodytas sąlygas:

44.1. pažeidimu nepadaryta esminės žalos kitų asmenų interesams;

44.2. pažeidimas nutrauktas;

44.3. pašalinti pažeidimo padariniai;

44.4. Energetikos įstatymo reikalavimų laikymasis, atsižvelgiant į faktines aplinkybes (pažeidimą sudarančius veiksmus, pažeidimo padarymo būdą, motyvus, tikslus, mastą, trukmę), gali būti užtikrintas kitais būdais ir (ar) kitomis priemonėmis: nustatant įpareigojimus dėl periodinio konkrečios informacijos Tarybai teikimo, konsultuojant, atliekant reguliuojamos veiklos patikrinimus. Taryba kiekvienu konkrečiu atveju pagal kompetenciją gali pasirinkti ir kitus šiame punkte nenurodytus būdus ir (ar) priemones.

45. Taryba pažeidimu padarytą žalą vertina kaip esminę tais atvejais, kai pažeidžiami pagrindiniai reguliuojamą veiklą reglamentuojančiais teisės aktais saugomi asmenų interesai ir dėl šio pažeidimo kyla realūs ir reikšmingi padariniai. Tarybos vertinimas, ar padaryta žala yra esminė, priklausomai nuo konkrečių pažeidimo padarymo aplinkybių, gali būti skirtingas, todėl Taryba nurodytus kriterijus bei jų reikšmingumą vertina kiekvienu atveju atskirai. Atsižvelgdama į konkrečias aplinkybes, Taryba, vertindama, ar pažeidimu padaryta žala yra esminė, gali remtis ir kitais, šiame punkte nenurodytais, kriterijais.

46. Taryba skirdama sankcijas atsižvelgia į pažeidimo pobūdį, kaip numatyta Energetikos įstatymo 36 straipsnio 8 dalyje, Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 38 straipsnio 6 dalyje, Alternatyviųjų degalų įstatymo 33 straipsnio 1 dalyje.

47. Taryba vertina atsakomybę lengvinančias aplinkybes vadovaudamasi Energetikos įstatymo 36 straipsnio 9 ir 11 dalimi, Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 38 straipsnio 7 dalimi, Alternatyviųjų degalų įstatymo 33 straipsnio 2 ir 4 dalimi.

48. Taryba vertina atsakomybę sunkinančias aplinkybes vadovaudamasi Energetikos įstatymo 36 straipsnio 10 dalimi, Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 38 straipsnio 8 dalimi, Alternatyviųjų degalų įstatymo 33 straipsnio 3 dalimi.

49. Taryba, skirdama sankciją, visais atvejais vadovaujasi proporcingumo principu, kuris reiškia, kad sankcijos rūšis ir dydis turi atitikti pažeidimo pobūdį ir pažeidimo padarymo aplinkybes.

50. Kiekvienu konkrečiu atveju skiriamos baudos dydis nustatomas motyvuotu Tarybos sprendimu įvertinus individualias pažeidimo padarymo aplinkybes. Esant atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, sankcijos nustatomos atsižvelgiant į jų kiekį, pobūdį ir reikšmingumą.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

51. Taryba sprendimą dėl sankcijos skyrimo priima išklausiusi Tarybos darbuotojo pranešimą, Subjekto ar (ir) jo įgalioto asmens paaiškinimus, ištyrusi įrodymus. Tarybos nariai Tarybos darbo reglamento nustatyta tvarka balsuoja dėl sankcijos skyrimo Subjektui ar (ir) jo įgaliotam asmeniui nedalyvaujant. Apie priimtą sprendimą dėl sankcijos skyrimo Subjektas ar (ir) jo įgaliotas asmuo informuojamas Energetikos įstatymo 36 straipsnio 20 dalyje nurodyta tvarka.

52.Tarybos nutarimai dėl sankcijų skyrimo įforminami Tarybos darbo reglamento 83-87 ir 89-93 punktuose nustatyta tvarka. Tarybos nutarimai pasirašomi dokumentų valdymo sistemoje ir registruojami Veiklos valdymo skyriaus darbuotojo jų pasirašymo dieną.

53. Tarybos nutarime nurodoma:

53.1. nutarimą priėmusios institucijos pavadinimas;

53.2. nutarimo priėmimo data ir vieta;

53.3. įstatymai ir kiti teisės aktai, kuriais vadovautasi priimant nutarimą;

53.4. informacija apie Subjektą (juridinio asmens pavadinimas (fizinio asmens – vardas, pavardė), juridinio asmens kodas (fizinio asmens – asmens kodas, jei asmens kodo neturima, tiksli gimimo data), buveinės adresas (fizinio asmens adresas), telefono numeris) ir jo vykdomą reguliuojamą veiklą ar veiklą didmeninėje energijos rinkoje;

53.5. sankcijos skyrimo procedūros metu nustatytos faktinės aplinkybės;

53.6. Subjekto ar (ir) jo atstovų paaiškinimai;

53.7. pažeidimo padarymo pobūdis (pažeidimo padarymo laikas, vieta, trukmė, esmė, jei padaryta žala – žala, jos pobūdis bei dydis ir pan.);

53.8. teisės aktas, kurio nuostatas pažeidė Subjektas, pavadinimas, straipsnis, jo dalis ir punktas;

53.9. atsakomybę už pažeidimą numatančio teisės akto pavadinimas, straipsnis, jo dalis ir punktas;

53.10. atsakomybę už pažeidimą lengvinančios aplinkybės (jeigu jų yra);

53.11. atsakomybę už pažeidimą sunkinančios aplinkybės (jeigu jų yra);

53.12. Tarybos priimtas vienas iš Taisyklių 21.1–21.2 papunkčiuose nurodytų sprendimų. Jeigu skiriama sankcija bauda, nurodomas skiriamos baudos dydis skaičiais ir žodžiais.

54. Tarybos sprendimo dėl sankcijos skyrimo ir įpareigojimų nustatymo nuorašas asmeniui Tarybos darbuotojo, atsakingo už sankcijos skyrimo klausimo nagrinėjimą, išsiunčiamas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jo priėmimo. Tarybos paskirta piniginė bauda į valstybės biudžetą turi būti sumokėta ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo nutarimo įsigaliojimo dienos, o apskundus nutarimą – ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo teismo sprendimo, kuriuo atmestas skundas, įsiteisėjimo dienos.

55. Asmuo, nesutinkantis su Tarybos sprendimu, turi teisę per 30 kalendorinių dienų nuo sprendimo priėmimo dienos apskųsti jį teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. Tarybos sprendimas dėl sankcijos skyrimo įsigalioja po 30 kalendorinių dienų nuo nutarimo priėmimo dienos, jei per tą laiką įstatymų nustatyta tvarka sprendimas nebuvo apskųstas teismui. Tuo atveju, jeigu Taryba sprendimu ne tik skiria sankciją, bet ir nustato įpareigojimus, Tarybos sprendimas dalyje dėl įpareigojimų nustatymo įsigalioja sprendimo priėmimo dieną, jeigu pačiame sprendime nenustatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data. Tarybos sprendimo dėl įpareigojimų nustatymo apskundimas teismui įpareigojimų vykdymo nesustabdo, jeigu teismas nenusprendžia kitaip.

56. Tarybos sprendimas dėl sankcijos skyrimo yra vykdytinas ir vykdomasis dokumentas. Tarybos sprendimas vykdomas Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

___________