LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL TIKSLINIŲ GYVENTOJŲ GRUPIŲ SVEIKOS MITYBOS IR SVEIKATAI PALANKAUS MAISTO GAMINIMO MOKYMŲ, FINANSUOJAMŲ IŠ EUROPOS SĄJUNGOS STRUKTŪRINIŲ FONDŲ LĖŠŲ, ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2019 m. rugsėjo 20 d. Nr. V-1088

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas Lietuvos sveikatos 2014−2025 metų strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964 „Dėl Lietuvos sveikatos 2014−2025 metų strategijos patvirtinimo“, 68.2 papunktį, Sveikatos netolygumų mažinimo Lietuvoje 2014–2023 metų veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. V-815 „Dėl Sveikatos netolygumų mažinimo Lietuvoje 2014–2023 m. veiksmų plano patvirtinimo“, 4 priedo 32.2.7 ir 32.2.8 papunkčius bei 5 priedo 23.2.1 papunktį ir atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 2 d. įsakymą Nr. V-769 „Dėl finansavimo skyrimo projektui, pateiktam pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 8 prioriteto „Socialinės įtraukties didinimas ir kova su skurdu“ įgyvendinimo priemonę Nr. 08.4.2-ESFA-V-628 „Tikslinių teritorijų gyventojų sveikos gyvensenos skatinimas“:

1. T v i r t i n u Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymų, finansuojamų iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, organizavimo tvarkos aprašą (pridedama).

2.  P a v e d u šio įsakymo vykdymą kontroliuoti viceministrui pagal veiklos sritį.

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministras                                                                                                                      Aurelijus Veryga

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos sveikatos

apsaugos ministro

2019 m. rugsėjo 20 d.

įsakymu Nr. V-1088

 

 

TIKSLINIŲ GYVENTOJŲ GRUPIŲ SVEIKOS MITYBOS IR SVEIKATAI PALANKAUS MAISTO GAMINIMO MOKYMŲ, FINANSUOJAMŲ IŠ EUROPOS SĄJUNGOS STRUKTŪRINIŲ FONDŲ LĖŠŲ, ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymų, finansuojamų iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, organizavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Aprašo 2 punkte nurodytose tikslinių teritorijų gyventojų vaikų tėvų (atstovų pagal įstatymą), mokytojų (pradinių klasių, bendrojo ugdymo technologijų ir biologijos), mokyklų virėjų, savivaldybių administracijų darbuotojų, dalyvaujančių viešuosiuose maisto pirkimuose ir savivaldybių visuomenės sveikatos biurų (toliau – SVSB) specialistų (toliau – tikslinės gyventojų grupės) sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymų (toliau – mokymai) tikslą, uždavinius, organizavimo tvarką, mokymų temas, jų turinį bei kvalifikacinius reikalavimus mokymus vykdantiems specialistams.

2. Aprašas taikomas mokymams, vykdomiems tikslinėse teritorijose – 23 Lietuvos savivaldybėse (Alytaus r., Lazdijų r., Varėnos r., Raseinių r., Kalvarijos, Kazlų Rūdos, Šakių r., Vilkaviškio r., Pasvalio r., Rokiškio r., Akmenės r., Joniškio r., Pakruojo r., Radviliškio r., Jurbarko r., Pagėgių, Anykščių r., Molėtų r., Zarasų r., Šalčininkų r., Švenčionių r., Trakų r., Ukmergės r.), kuriose standartizuoto 0–64 m. amžiaus gyventojų mirtingumo dėl kraujotakos sistemos ligų (kodas pagal Tarptautinės statistinės ligų ir sveikatos sutrikimų klasifikacijos dešimtąjį pataisytą ir papildytą leidimą „Sisteminis ligų sąrašas“ (Australijos modifikacija, TLK-10-AM) I00–I99) 100 000 gyventojų rodiklis 2007–2011 m. laikotarpiu vidutiniškai 20 ir daugiau procentų viršijo Lietuvos vidurkį, organizuoti ir pagal šį Aprašą šiuos mokymus vykdantiems specialistams.

 

II SKYRIUS

MOKYMŲ TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

3. Mokymų tikslas – mažinti sveikatos netolygumus, formuojant tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos įpročius ir gerinant sveikatą.

4. Uždaviniai:

4.1. organizuoti ir vykdyti tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymus;

4.2. pagerinti tikslinių gyventojų grupių sveikatos bei mitybos raštingumą ir sukurti pagrindą tolesniam jų sveikos gyvensenos įgūdžių formavimui bei sveikatos gerinimui.

 

III SKYRIUS

MOKYMŲ ORGANIZAVIMO TVARKA, MOKYMŲ TURINYS IR REIKALAVIMAI MOKYMUS VYKDANTIEMS SPECIALISTAMS

 

5. Organizuojami teoriniai (paskaitos, pranešimai, diskusijos, pokalbiai, konsultacijos, patarimai ir kt.) ir (ar) praktiniai (situacijų nagrinėjimas, maisto produktų etikečių (ženklinimo) nagrinėjimas, mitybos pavyzdžių vertinimas, stebėjimas ar dalyvavimas praktiniame sveikatai palankaus maisto gaminimo procese, pagamintų patiekalų degustavimas ir (ar) vertinimas ir pan.) mokymai. Esant galimybei, mokymų metu gali būti dalijama dalijamoji medžiaga (lankstukai, plakatai ar kita medžiaga apie sveiką mitybą ir sveikatai palankaus maisto gaminimo būdus ir pan.).

6. Mokymų metu informacija apie sveiką mitybą teikiama remiantis mokslo įrodymais pagrįsta informacija, Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktais, Europos Sąjungos ir Pasaulio sveikatos organizacijos sveikos mitybos rekomendacijomis ir kitais dokumentais, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos ir jai pavaldžių įstaigų parengta metodine, informacine medžiaga, Lietuvos bei kitų valstybių kompetentingų institucijų informacija bei Lietuvos gyventojų sveikatos statistine informacija.

7. Mokymus vykdo:

7.1. gydytojas dietologas, turintis ne mažesnę kaip 3 metų darbo pagal įgytą kvalifikaciją ir sveikos mitybos mokymų patirtį;

7.2. dietistas, turintis ne mažesnę kaip 3 metų darbo pagal įgytą kvalifikaciją ir sveikos mitybos mokymų patirtį;

7.3. asmuo, turintis aukštąjį sveikatos mokslų studijų krypties grupės medicinos, visuomenės sveikatos ar mitybos studijų krypties išsilavinimą ir dalyvavęs ne mažiau kaip 3 metus formuojant valstybės politiką gyventojų mitybos srityje ar vykdant biomedicininius tyrimus su mityba susijusių ligų prevencijos srityje, arba aukštąjį sveikatos mokslų studijų krypties grupės medicinos, visuomenės sveikatos ar mitybos studijų krypties išsilavinimą turintis sveikatos priežiūros specialistas, ne mažiau kaip 5 metus dirbęs sveikos mitybos skatinimo srityje ir turintis ne mažesnę kaip 3 metų sveikos mitybos mokymų patirtį (toliau – mitybos kompetencijų turintis specialistas);

7.4. virėjas (virėjo kvalifikaciją turintis asmuo), kulinaras ar ugdymo įstaigos maisto gaminimo technologijų profesijos mokytojas, turintis ne mažesnę kaip 3 metų darbo pagal įgytą kvalifikaciją ir (arba) maisto gaminimo mokymų patirtį.

8. Mokymų temos, jų turinys bei mokymus vykdantys asmenys nurodyti Aprašo 1–5 prieduose.

9. Mokymų pradžioje ir mokymų pabaigoje atliekamas mokymų dalyvių žinių apie sveiką mitybą patikrinimas, kuriam atlikti naudojamos Aprašo 6–10 prieduose pateiktos anketos.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

10. Aprašo nuostatų įgyvendinimas finansuojamas iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, skirtų Europos Sąjungos finansinės paramos projektams pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 8 prioriteto „Socialinės įtraukties didinimas ir kova su skurdu“ įgyvendinimo priemonę Nr. 08.4.2-ESFA-V-628 „Tikslinių teritorijų gyventojų sveikos gyvensenos skatinimas“ įgyvendinti.

_________________

 

Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai

palankaus maisto gaminimo mokymų organizavimo

tvarkos aprašo

1 priedas

 

MOKYTOJAMS SKIRTŲ MOKYMŲ TEMOS, JŲ TURINYS,

MOKYMUS VYKDANTYS SPECIALISTAI

 

Eil.

Nr.

Tema ir trukmė (val.)

Teoriniai užsiėmimai

Praktiniai užsiėmimai

Mokymus vykdantys specialistai

(reikalavimai nurodyti Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymų organizavimo tvarkos aprašo 7 punkte)

 

 

Turinys

Truk-mė (val.)

Turinys

Truk-mė (val.)

I SKYRIUS

SVEIKOS MITYBOS MOKYMAI (6 val.)

1.

Sveikos mitybos principai. Lėtinių neinfekcinių ligų, susijusių su mityba, prevencija (1,5 val.)

Sveikos mitybos samprata. Mitybos įtaka sveikatai. Pagrindinės sveikos mitybos taisyklės. Maisto pasirinkimo piramidė. Maistinės medžiagos ir jų svarba vaikų ir suaugusiųjų organizmui. Rekomenduojamos energijos ir maistinių medžiagų paros normos. Svarbiausi lėtinių neinfekcinių ligų, susijusių su mityba, rizikos veiksniai. Būtinybė mažinti maiste sočiųjų riebalų, transriebalų (riebalų rūgščių transizomerų), cukraus ir druskos kiekį. Daržovių, vaisių, žuvies, viso grūdo produktų, skaidulinių medžiagų vartojimo skatinimas. Geriamojo vandens vartojimo svarba.

 

1,0

Diskusija grupėse (po 2–4 asmenis), kaip efektyviau pamokų metu vaikams pateikti informaciją sveikos mitybos temomis bei formuoti sveikos mitybos įgūdžius, diskusijos aptarimas.

0,5

Mitybos kompetencijų turintis specialistas, gydytojas dietologas, dietistas

 

2.

Antsvorio ir nutukimo paplitimas ir profilaktika. Kūno masės indeksas (1,5 val.)

 

Lietuvos gyventojų faktinės mitybos tyrimų rezultatai. Vaikų ir suaugusiųjų antsvorio ir nutukimo paplitimas, pagrindinės profilaktinės priemonės. Kūno masės indeksas ir jo reikšmė. Fizinio aktyvumo nauda sveikatai.

1,0

Dalyviai užrašo ir įvertina savo mitybos įpročius bei faktinę mitybą praeitą parą, apskaičiuoja ir įvertina kūno masės indeksą, pažymėdami sveikatai palankius, nepalankius bei koreguotinus elgsenos veiksnius.

 

0,5

3.

Sveikatai palankių maisto produktų pasirinkimo principai (2,0 val.)

Sveikatai palankūs maisto produktai, jų nauda ir pasirinkimo kriterijai bei galimybės. Sveikatai nepalankių maisto produktų ir gėrimų vartojimo žala vaikų sveikatai. Vaikams maitinti rekomenduojami bei vaikų maitinimui mokyklose draudžiami maisto produktai. Sveikatai palankesnių maisto produktų ženklinimo „Rakto skylutės“ simboliu esmė ir tikslai. Maisto produktų etiketėse pateikiamos ženklinimo informacijos išaiškinimas. Teiginiai apie maisto produktų maistingumą ir sveikatingumą. Maisto priedų naudojimas sveikatos požiūriu. Ekologiški maisto produktai. Genetiškai modifikuoti maisto produktai. Maisto papildai.

 

1,0

Maisto produktų etiketėse pateiktos informacijos nagrinėjimas.

 

1,0

4.

Maisto alergijos, atskirų produktų netoleravimas (1,0 val.)

Maisto alergijos, pagrindiniai alergenai maiste ir jų ženklinimas. Atskirų produktų netoleravimas ir kitų sveikatos pavojų, susijusių su tam tikrų maisto produktų vartojimu, prevencija. Mišri, vegetarinė, veganinė mityba, žaliavalgystė bei jų nauda ir galima žala vaikų sveikatai. Dietų reikšmė ir rizika, valgymo sutrikimai.

1,0

 

 

II SKYRIUS

SVEIKATAI PALANKAUS MAISTO GAMINIMO PAGRINDAI (2 val.)

5.

Sveikatai palankaus maisto gaminimo principai (0,5 val.)

Sveikatai palankaus maisto pagrindiniai kriterijai. Maistines savybes tausojantys patiekalų gamybos būdai, jų privalumai ir trūkumai. Maisto produktų ir patiekalų vaikams maitinti patiekimo pagrindiniai principai ir būdai.

0,5

 

 

Mitybos kompetencijų turintis specialistas, dietologas, dietistas,

virėjas, kulinaras ar ugdymo įstaigos maisto gaminimo technologijų profesijos mokytojas

6.

Sveikatai palankaus maisto gaminimas

ir pagamintų patiekalų degustacija (1,5 val.)

 

 

Praktiškai demonstruojamas sveikatai palankaus maisto gaminimas, pagal galimybes naudojant įvairius sveikatai palankius maisto produktus ir gamybos būdus bei parodoma, kaip patiekalus estetiškai patiekti; mokymų dalyviai dalyvauja maisto gaminimo procese ir pagamintų patiekalų degustacijoje bei vertinime arba tik stebi maisto gaminimo procesą.

1,5

Mokymų trukmė iš viso

8 val.

 

 

 

Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai

palankaus maisto gaminimo mokymų organizavimo

tvarkos aprašo

2 priedas

 

VAIKŲ TĖVAMS SKIRTŲ MOKYMŲ TEMOS, JŲ TURINYS,

MOKYMUS VYKDANTYS SPECIALISTAI

 

Eil.

Nr.

Tema ir trukmė (val.)

Teoriniai užsiėmimai

Praktiniai užsiėmimai

Mokymus vykdantys specialistai

(reikalavimai nurodyti Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymų organizavimo tvarkos aprašo 7 punkte)

 

 

Turinys

Truk-mė (val.)

Turinys

Truk-mė (val.)

I SKYRIUS

SVEIKOS MITYBOS MOKYMAI (2 val.)

1.

Sveikos mitybos svarba ir rekomendacijos (1,0 val.)

Sveikos mitybos įtaka vaikų ir suaugusiųjų sveikatai. Pagrindinės sveikos mitybos taisyklės ir principai. Lietuvos gyventojų mitybos būklė ir svarbiausi lėtinių neinfekcinių ligų, susijusių su mityba, rizikos veiksniai. Vaikų ir suaugusiųjų antsvorio ir nutukimo paplitimas, pagrindinės profilaktinės priemonės. Maitinimo organizavimo mokyklose pagrindiniai principai.

 

1,0

 

 

Mitybos kompetencijų turintis specialistas, gydytojas dietologas, dietistas

 

2.

Tinkamas sveikatai palankių maisto produktų pasirinkimas (1,0 val.)

Sveikatai palankūs maisto produktai ir jų pasirinkimo kriterijai. Sveikatai nepalankių maisto produktų ir gėrimų vartojimo žala vaikų sveikatai. Sveikatai palankesnių maisto produktų ženklinimo „Rakto skylutės“ simboliu esmė ir tikslai. Maisto produktų etiketėse pateikiamos ženklinimo informacijos pagrindiniai kriterijai.

0,5

Maisto produktų etiketėse pateiktos informacijos nagrinėjimas.

 

0,5

II SKYRIUS

SVEIKATAI PALANKAUS MAISTO GAMINIMO PAGRINDAI (2 val.)

3.

Sveikatai palankaus maisto gaminimo (1,0 val.)

Sveikatai palankaus maisto pagrindiniai kriterijai. Maistines savybes tausojantys patiekalų gamybos būdai, jų privalumai ir trūkumai. Maisto produktų ir patiekalų vaikams maitinti patiekimo pagrindiniai principai ir būdai.

1,0

 

 

Mitybos kompetencijų turintis specialistas, gydytojas dietologas, dietistas,

virėjas, kulinaras ar mokymo įstaigos maisto gaminimo technologijų profesijos mokytojas

4.

Sveikatai palankaus maisto gaminimas

ir pagamintų patiekalų degustacija

(1,0 val.)

 

 

Praktiškai demonstruojamas sveikatai palankaus maisto gaminimas, pagal galimybes naudojant įvairius sveikatai palankius maisto produktus ir gamybos būdus bei parodoma, kaip patiekalus estetiškai patiekti; mokymų dalyviai dalyvauja maisto gaminimo procese ir pagamintų patiekalų degustacijoje bei vertinime arba tik stebi maisto gaminimo procesą.

1,0

Mokymų trukmė iš viso

4 val.

 

 

 

Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai

palankaus maisto gaminimo mokymų   organizavimo

tvarkos aprašo

3 priedas

 

MOKYKLŲ VIRĖJAMS SKIRTŲ MOKYMŲ TEMOS, JŲ TURINYS,

MOKYMUS VYKDANTYS SPECIALISTAI

 

Eil.

Nr.

Tema ir trukmė (val.)

Teoriniai užsiėmimai

Praktiniai užsiėmimai

Mokymus vykdantys specialistai

(reikalavimai nurodyti Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymų organizavimo tvarkos aprašo 7 punkte)

 

 

Turinys

Truk-mė (val.)

Turinys

Truk-mė (val.)

I SKYRIUS

SVEIKOS MITYBOS MOKYMAI (1,0 val.)

1.

Sveikos mitybos rekomendacijos ir sveikatai palankios mitybos svarba (0,5 val.)

Sveikos mitybos svarba ir svarbiausi lėtinių neinfekcinių ligų, susijusių su mityba, rizikos veiksniai. Pagrindinės sveikos mitybos taisyklės ir rekomendacijos. Tinkamas sveikatai palankių maisto produktų pasirinkimas. Sveikatai nepalankių maisto produktų ir gėrimų vartojimo žala vaikų sveikatai. Sveikatai palankesnių maisto produktų ženklinimo „Rakto skylutės“ simboliu esmė ir tikslai. Maisto priedų naudojimas sveikatos požiūriu.

 

0,5

 

 

Mitybos kompetencijų turintis specialistas, gydytojas dietologas, dietistas

 

2.

Maitinimo organizavimo mokyklose pagrindiniai principai (0,5 val.)

Maitinimo organizavimo mokyklose reglamentavimas: naujausi mitybos ir maisto srities teisės aktai, susiję su vaikų maitinimo organizavimu. Pagrindiniai reikalavimai vaikams maitinti tiekiamiems maisto produktams ir patiekalams.

0,5

 

 

II SKYRIUS

SVEIKATAI PALANKAUS MAISTO GAMINIMO PAGRINDAI (3,0 val.)

3.

Sveikatai palankaus maisto gaminimo principai (0,5 val.)

Sveikatai palankaus maisto gaminimo pagrindai ir inovacijos (nauji technologiniai sprendimai). Maistines savybes tausojantys patiekalų gamybos būdai, jų privalumai ir trūkumai. Patarimai, kaip estetiškai patiekti maisto produktus ir patiekalus vaikų maitinimui mokyklose.

0,5

 

 

Virėjas, kulinaras ar mokymo įstaigos maisto gaminimo technologijų profesijos mokytojas

4.

Sveikatai palankaus maisto gaminimas

ir pagamintų patiekalų degustacija (2,5 val.)

 

 

Praktiškai demonstruojamas sveikatai palankaus maisto gaminimas, pagal galimybes naudojant įvairius sveikatai palankius maisto produktus ir gamybos būdus bei parodoma, kaip patiekalus estetiškai patiekti; mokymų dalyviai dalyvauja maisto gaminimo procese ir pagamintų patiekalų degustacijoje bei vertinime arba tik stebi maisto gaminimo procesą.

2,5

Mokymų trukmė iš viso

4 val.

 

 

 

Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai

palankaus maisto gaminimo mokymų  organizavimo

tvarkos aprašo

4 priedas

 

SAVIVALDYBIŲ ADMINISTRACIJŲ DARBUOTOJAMS, DALYVAUJANTIEMS VIEŠUOSIUOSE MAISTO PIRKIMUOSE, SKIRTŲ MOKYMŲ TEMOS, JŲ TURINYS, MOKYMUS VYKDANTYS SPECIALISTAI

Eil.

Nr.

Tema ir trukmė (val.)

Teoriniai užsiėmimai

Praktiniai užsiėmimai

Mokymus vykdantys specialistai

(reikalavimai nurodyti Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymų organizavimo tvarkos aprašo 7 punkte)

 

 

Turinys

Truk-mė (val.)

Turinys

Truk-mė (val.)

SVEIKOS MITYBOS IR SVEIKATAI PALANKAUS MAISTO GAMINIMO PAGRINDŲ MOKYMAI (8 val.)

1.

Sveikos mitybos reikšmė lėtinių neinfekcinių ligų, susijusių su mityba, prevencijai (2,0 val.)

Sveikos mitybos įtaka sveikatai. Pagrindiniai sveikos mitybos principai ir taisyklės. Maistinės medžiagos ir jų svarba vaikų organizmui. Rekomenduojamos energijos ir maistinių medžiagų paros normos. Svarbiausi lėtinių neinfekcinių ligų, susijusių su mityba, rizikos veiksniai. Būtinybė mažinti maiste sočiųjų riebalų, transriebalų (riebalų rūgščių transizomerų), cukraus ir druskos kiekius. Daržovių, vaisių, žuvies, viso grūdo produktų, skaidulinių medžiagų vartojimo skatinimas. Geriamojo vandens vartojimo svarba. Lietuvos vaikų ir suaugusių gyventojų mitybos tendencijos. Vaikų ir suaugusiųjų antsvorio ir nutukimo paplitimas, pagrindinės profilaktinės priemonės.

 

1,5

Diskusija grupėse (po 2–4 asmenis) apie svarbiausius lėtinių neinfekcinių ligų rizikos veiksnius, susijusius su nesveika mityba, diskusijos aptarimas.

Dalyviai užrašo ir įvertina savo mitybos įpročius bei faktinę mitybą praeitą parą, apskaičiuoja ir įvertina kūno masės indeksą, pažymėdami sveikatai palankius ir nepalankius bei

koreguotinus elgsenos veiksnius.

0,5

Mitybos kompetencijų turintis specialistas, gydytojas dietologas, dietistas

 

2.

Sveikatai palankių maisto produktų pasirinkimo principai (2,0 val.)

Sveikatai palankūs maisto produktai, jų nauda ir pasirinkimo kriterijai bei galimybės. Sveikatai nepalankių maisto produktų ir gėrimų vartojimo žala vaikų sveikatai. Vaikams maitinti rekomenduojami bei vaikų maitinimui mokyklose draudžiami maisto produktai. Sveikatai palankesnių maisto produktų ženklinimo „Rakto skylutės“ simboliu esmė ir tikslai. Maisto produktų etiketėse pateikiamos ženklinimo informacijos išaiškinimas. Teiginiai apie maisto produktų maistingumą ir sveikatingumą. Maisto priedų naudojimas sveikatos požiūriu. Ekologiški maisto produktai. Genetiškai modifikuoti maisto produktai. Maisto papildai.

1,0

Maisto produktų etiketėse pateiktos informacijos nagrinėjimas.

 

1,0

3.

Maisto alergijos, atskirų produktų netoleravimas (1,5 val.)

Pritaikytas maitinimas. Maisto alergijos, pagrindiniai alergenai maiste ir jų ženklinimas. Atskirų produktų netoleravimas ir kitų sveikatos pavojų, susijusių su tam tikrų maisto produktų vartojimu, prevencija. Mišri, vegetarinė, veganinė mityba, žaliavalgystė bei jų nauda ir galima žala vaikų sveikatai. Dietų reikšmė ir rizika, valgymo sutrikimai. Kai kurie mitai apie mitybą.

1,5

 

 

4.

Maitinimo organizavimo mokyklose pagrindiniai principai (1,5 val.)

Maitinimo organizavimo mokyklose reglamentavimas: naujausi mitybos ir maisto srities teisės aktai, susiję su vaikų maitinimo organizavimu. Vaikų maitinimo valgiaraščių sudarymo reikalavimai. Pagrindiniai reikalavimai vaikams maitinti tiekiamiems maisto produktams ir patiekalams.

1,5

 

 

5.

Sveikatai palankaus maisto gaminimo principai (1,0 val.)

Sveikatai palankaus maisto gaminimo principai ir inovacijos (nauji galimi technologiniai sprendimai). Maistines savybes tausojantys patiekalų gamybos būdai, jų privalumai ir trūkumai. Maisto produktų ir patiekalų vaikams maitinti patiekimo pagrindiniai principai ir būdai.

1,0

 

 

Mokymų trukmė iš viso

8 val.

 

 

 

Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai

palankaus maisto gaminimo mokymų  organizavimo

tvarkos aprašo

5 priedas

 

SAVIVALDYBIŲ VISUOMENĖS SVEIKATOS BIURŲ SPECIALISTAMS SKIRTŲ MOKYMŲ TEMOS, JŲ TURINYS, MOKYMUS VYKDANTYS SPECIALISTAI

 

Eil.

Nr.

Tema ir trukmė (val.)

Teoriniai užsiėmimai

Praktiniai užsiėmimai

Mokymus vykdantys specialistai

(reikalavimai nurodyti Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos ir sveikatai palankaus maisto gaminimo mokymų organizavimo tvarkos aprašo 7 punkte)

 

 

Turinys

Truk-mė (val.)

Turinys

Truk-mė (val.)

SVEIKOS MITYBOS IR SVEIKATAI PALANKAUS MAISTO GAMINIMO MOKYMAI (8 val.)

1.

Sveika mityba ir lėtinių neinfekcinių ligų, susijusių su mityba, prevencija (2,0 val.)

Svarbiausi lėtinių neinfekcinių ligų, susijusių su mityba, rizikos veiksniai. Pagrindiniai strateginiai dokumentai, strategijos, programos ir kiti teisės aktai, susiję su lėtinių ligų, susijusių su mityba, valdymu. Sveikos mitybos įtaka sveikatai. Pagrindinės sveikos mitybos principai ir taisyklės. Lietuvos vaikų ir suaugusių gyventojų mitybos tendencijos bei antsvorio ir nutukimo paplitimas. Rekomenduojamos energijos ir maistinių medžiagų paros normos. ES ir Lietuvos politika dėl maisto produktų sudėties keitimo, siekiant mažinti maiste sočiųjų riebalų, transriebalų (riebalų rūgščių transizomerų), cukraus ir druskos kiekius.

 

1,5

Diskusija grupėse (po 2–4 asmenis) apie lėtinių ligų rizikos veiksnius, susijusius su nesveika mityba, diskusijos aptarimas.

Dalyviai užrašo ir įvertina savo mitybos įpročius bei faktinę mitybą praeitą parą, apskaičiuoja ir įvertina kūno masės indeksą, pažymėdami sveikatai palankius, nepalankius bei koreguotinus elgsenos veiksnius.

0,5

Mitybos kompetencijų turintis specialistas, gydytojas dietologas

2.

Sveikatai palankių maisto produktų pasirinkimo principai (2,0 val.)

Sveikatai palankūs maisto produktai, jų nauda ir pasirinkimo kriterijai bei galimybės. Sveikatai nepalankių maisto produktų ir gėrimų vartojimo žala vaikų sveikatai. Geriamas vanduo ir jo svarba organizmui. Vaikams maitinti rekomenduojami bei vaikų maitinimui mokyklose draudžiami maisto produktai. Sveikatai palankesnių maisto produktų ženklinimo „Rakto skylutės“ simboliu esmė ir tikslai. Maisto produktų etiketėse pateikiamos ženklinimo informacijos išaiškinimas. Teiginiai apie maisto produktų maistingumą ir sveikatingumą. Maisto priedų naudojimas sveikatos požiūriu. Ekologiški maisto produktai. Genetiškai modifikuoti maisto produktai. Maisto papildai.

1,0

Maisto produktų etiketėse pateiktos informacijos nagrinėjimas.

 

1,0

3.

Maisto alergijos, atskirų produktų netoleravimas (1,5 val.)

Pritaikytas maitinimas. Maisto alergijos, pagrindiniai alergenai maiste ir jų ženklinimas. Atskirų produktų netoleravimas ir kitų sveikatos pavojų, susijusių su tam tikrų maisto produktų vartojimu, prevencija. Mišri, vegetarinė, veganinė mityba, žaliavalgystė bei jų nauda ir galima žala vaikų sveikatai. Dietų reikšmė ir rizika, valgymo sutrikimai. Kai kurie mitai apie mitybą.

1,5

 

 

4.

Maitinimo organizavimo mokyklose pagrindiniai principai (1,5 val.)

Maitinimo organizavimo mokyklose reglamentavimas: naujausi mitybos ir maisto srities teisės aktai, susiję su vaikų maitinimo organizavimu. Vaikų maitinimo valgiaraščių sudarymo reikalavimai. Pagrindiniai reikalavimai vaikams maitinti tiekiamiems maisto produktams ir patiekalams.

1,5

 

 

5.

Sveikatai palankaus maisto gaminimo principai (1,0 val.)

Sveikatai palankaus maisto gaminimo principai ir inovacijos (nauji galimi technologiniai sprendimai). Maistines savybes tausojantys patiekalų gamybos būdai, jų privalumai ir trūkumai. Maisto produktų ir patiekalų vaikams maitinti patiekimo pagrindiniai principai ir būdai.

1,0

 

 

Mokymų trukmė iš viso

8 val.

 

 

Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos

ir sveikatai palankaus maisto gaminimo

mokymų organizavimo tvarkos aprašo

6 priedas

 

ŽINIŲ APIE SVEIKĄ MITYBĄ VERTINIMO ANKETA MOKYTOJAMS

 

Prašome pažymėti vieną teisingą atsakymą ženklu „X“ arba „V“.

 

1. Kurie maisto produktai yra sveikos mitybos pagrindas?

1 Pieno produktai     2 Mėsos produktai           3 Augaliniai produktai    

4 Tautinio paveldo produktai         5 Nežinau

2. Kokių riebalų reikėtų vartoti mažiausiai?

1 Mononesočiųjų riebalų                2 Polinesočiųjų riebalų    3 Sočiųjų riebalų

4 Visi riebalai tinkami                                          5 Visi riebalai netinkami  6 Nežinau

3. Sveikatai palankesnė mėsa yra:

1 Kiauliena               2 Jautiena                         3 Aviena                          4 Paukštiena                   

5 Nežinau

4. Maisto produktų etiketėse nurodomas cukrų kiekis. Jis reiškia:

1 Mono- ir disacharidų (cukraus, gliukozės, fruktozės) kiekį    2 Visų angliavandenių kiekį

3 Tik pridėto cukraus kiekį                                  4 Polisacharidų (krakmolo) kiekį

5 Tik natūraliai produkte esančius cukrus            6 Nežinau

5. Druska:

1 Mažina skysčių kiekį organizme                       2 Mažina kraujospūdį     

3 Didina 2 tipo cukrinio diabeto riziką                4 Didina širdies ir kraujagyslių ligų riziką

5 Sukelia stuburo ataugas                                    6 Nežinau

6. Asmuo yra nutukęs ir jam yra didelė rizika susirgti medžiagų apykaitos, kraujotakos sistemos ir kitomis ligomis, kai kūno masės indeksas (KMI) yra:

1 25–29,9 kg/m²                            2 18,5–24,9 kg/m²          3 ³ 30 kg/m²

4 ³ 25 kg/m²                                  5 Nežinau

7. Kiek kartų per dieną rekomenduojama valgyti vaisius ir daržoves?

1 Vieną                                          2 Du                                3 Tris                               4 Keturis

5 Penkis ir daugiau                                              6 Nežinau

8. Sveikatai palankiausi šie miltų gaminiai:

1 Balta duona           2 Juoda duona                 3 Viso grūdo miltų gaminiai

4 Aukščiausios rūšies miltų gaminiai                                         5 Nežinau

9. Naudingiausia pieno savybė yra:

1 Baltymų šaltinis          2 Sveikų riebalų šaltinis                                         3 Vitaminų šaltinis

4 Kalcio šaltinis             5 Mineralų šaltinis                            6 Nežinau

10. Žalias „Rakto skylutės“ simbolis maisto produkto etiketėje reiškia:

1 Ekologišką produktą                   2 Naują produktą             3 Tautinio paveldo produktą

4 Sąžiningo verslo produktą           5 Produkte mažiau cukraus, druskos ir riebalų

6 Nežinau

 

 

Jūsų gyvenamoji vieta (įrašykite miesto ar rajono pavadinimą) ..............................................................................................................................................................................

 

Užpildymo data............................................................................................................................................

 

 

Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos

ir sveikatai palankaus maisto gaminimo

mokymų organizavimo tvarkos aprašo

7 priedas

 

ŽINIŲ APIE SVEIKĄ MITYBĄ VERTINIMO ANKETA TĖVAMS

 

Prašome pažymėti vieną teisingą atsakymą ženklu „X“ arba „V“.

 

1. Kurie maisto produktai yra sveikos mitybos pagrindas?

1 Pieno produktai     2 Mėsos produktai           3 Augaliniai produktai

4 Tautinio paveldo produktai                               5 Nežinau

2. Kurie iš šių riebalų palankesni sveikatai?

1 Sviestas                  2 „Ghi“ sviestas               3 Taukai     4 Rapsų, alyvuogių aliejus

5 Palmių, kokosų aliejus                                      6 Nežinau

3. Sveikatai palankesnė mėsa yra:

1 Kiauliena               2 Jautiena   3 Aviena    4 Paukštiena                                          5 Nežinau

4. Maisto produktų etiketėse nurodomas cukrų kiekis. Jis reiškia:

1 Mono- ir disacharidų (cukraus, gliukozės, fruktozės) kiekį    2 Visų angliavandenių kiekį

3 Tik pridėto cukraus kiekį                                  4 Polisacharidų (krakmolo) kiekį

5 Tik natūraliai produkte esančius cukrus            6 Nežinau

5. Kuriame iš šių produktų yra mažiausias druskos kiekis?

1 Rūkyta žuvis                                2 Maisto pramonės perdirbti mėsos gaminiai

3 Fermentinis sūris                          4 Šviežia neapdorota mėsa

5 Bulvių traškučiai                          6 Nežinau

6. Ar šviežiai spaustų, nesaldintų sulčių maistingumas atitinka tokį pat šviežių vaisių kiekį?

1 Taip                       2 Ne           3 Vienodas maistingumas                                           5 Nežinau

7. Kiek kartų per dieną rekomenduojama valgyti vaisius ir daržoves?

1 Vieną                                                                2 Du                                3 Tris

4 Keturis                                        5 Penkis ir daugiau          6 Nežinau

8. Kuriame iš šių produktų yra didžiausias skaidulinių medžiagų kiekis?

1 Balta duona           2 Bananai   3 Daržovės                      4 Mėsa       5 Nežinau

9. Kuriame iš šių produktų didžiausia kalcio koncentracija?

1 Kopūstai                                      2 Jautiena                        3 Liesa varškė

4 Pienas                                          5 Riešutai                         6 Nežinau

10. Žalias „Rakto skylutės“ simbolis maisto produkto etiketėje reiškia:

1 Ekologišką produktą                   2 Naują produktą             3 Tautinio paveldo produktą

4 Sąžiningo verslo produktą           5 Produkte mažiau cukraus, druskos ir riebalų

6 Nežinau

 

 

Jūsų gyvenamoji vieta (įrašykite miesto ar rajono pavadinimą): ..............................................................................................................................................................................

 

Užpildymo data............................................................................................................................................

 

Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos

ir sveikatai palankaus maisto gaminimo

mokymų organizavimo tvarkos aprašo

8 priedas

 

ŽINIŲ APIE SVEIKĄ MITYBĄ VERTINIMO ANKETA VIRĖJAMS

 

Prašome pažymėti vieną teisingą atsakymą ženklu „X“ arba „V“.

 

1. Kurie iš šių produktų yra palankesni sveikatai?

1 Maisto pramonės perdirbti mėsos produktai     2 Ledai       3 Nesaldintos košės

4 Rūkyta žuvis                                                     5 Nežinau

2. Kurie iš šių riebalų palankesni sveikatai?

1 Sviestas                                       2 „Ghi“ sviestas                                    3 Taukai

4 Rapsų, alyvuogių aliejus             5 Palmių, kokosų aliejus                       6 Nežinau

3. Sveikatai palankesnė mėsa yra:

1 Kiauliena               2 Jautiena   3 Aviena    4 Paukštiena                                          5 Nežinau

4. Maisto produktų etiketėse nurodomas cukrų kiekis. Jis reiškia:

1 Mono- ir disacharidų (cukraus, gliukozės, fruktozės) kiekį    2 Visų angliavandenių kiekį

3 Tik pridėto cukraus kiekį                                  4 Polisacharidų (krakmolo) kiekį

5 Tik natūraliai produkte esančius cukrus            6 Nežinau

5. Kuris iš šių teiginių yra teisingas?

1 Druskos vartojimas neturi įtakos sveikatai       

2 Maisto pramonės perdirbtuose mėsos produktuose yra nedidelis druskos kiekis              

3 Būtina vartoti joduotą druską

4 Maisto produktų etiketėse nebūtina nurodyti druskos kiekio  5 Nežinau

6. Kuris teiginys apie transriebalus (riebalų rūgščių transizomerus) yra teisingas?

1 Saugo kraujagysles nuo pažeidimo                   2 Nebūna pramoniniuose konditerijos gaminiuose

3 Jie neturi poveikio sveikatai        4 Jų būna iš dalies hidrintuose augaliniuose riebaluose

5 Nežinau

7. Kokią dalį patiekalo svorio turi sudaryti daržovių (išskyrus bulves) arba vaisių garnyras?

1 Daržovių ir vaisių gali nebūti                            2 Ne daugiau kaip ½

3 Ne daugiau kaip 1/3                                                               4 Ne mažiau kaip 1/3       5 Nežinau

8. Kuriame iš šių produktų yra didžiausias skaidulinių medžiagų kiekis?

1 Balta duona           2 Bananai   3 Daržovės                      4 Mėsa       5 Nežinau

9. Kuris iš šių gamybos būdų nepriskiriamas prie tausojančio patiekalų gamybos būdo?

1 Gaminimas konvekcinėje krosnelėje                2 Troškinimas                 

3 Virimas vandenyje 4 Kepimas grilyje             5 Kepimas įvyniojus folijoje 

6 Nežinau

10. Žalias „Rakto skylutės“ simbolis maisto produkto etiketėje reiškia:

1 Ekologišką produktą                   2 Naują produktą             3 Tautinio paveldo produktą

4 Sąžiningo verslo produktą           5 Produkte mažiau cukraus, druskos ir riebalų

6 Nežinau

 

 

Jūsų gyvenamoji vieta (įrašykite miesto ar rajono pavadinimą): ..............................................................................................................................................................................

 

Užpildymo data.............................................................................................................................................

 

Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos

ir sveikatai palankaus maisto gaminimo

mokymų organizavimo tvarkos aprašo

9 priedas

 

ŽINIŲ APIE SVEIKĄ MITYBĄ VERTINIMO ANKETA SAVIVALDYBIŲ ADMINISTRACIJOS DARBUOTOJAMS, DALYVAUJANTIEMS VIEŠUOSIUOSE MAISTO PIRKIMUOSE

 

Prašome pažymėti vieną teisingą atsakymą ženklu „X“ arba „V“

 

1. Kuris iš šių teiginių yra klaidingas?

1 Kasdien rekomenduojama suvalgyti bent 400 g daržovių ir vaisių             

2 Daugiausia per parą patariama suvartoti augalinių produktų 

3 Valgant daug riebalų turinčio maisto kūno svoris didės lėčiau, negu valgant daug skaidulinių medžiagų turinčio maisto

4 Pienas ir pieno produktai – pagrindinis kalcio šaltinis            5 Nežinau

2. Kuris teiginys apie transriebalus (riebalų rūgščių transizomerus) yra teisingas?

1 Saugo kraujagysles nuo pažeidimo                   2 Nebūna pramoniniuose konditerijos gaminiuose

3 Jie neturi poveikio sveikatai        4 Jų būna iš dalies hidrintuose augaliniuose riebaluose

5 Nežinau

3. Kokių riebalų reikėtų vartoti mažiausiai?

1 Mononesočiųjų riebalų                2 Polinesočiųjų riebalų    3 Sočiųjų riebalų

4 Visi riebalai tinkami                                          5 Visi riebalai netinkami  6 Nežinau

4. Maisto produktų etiketėse nurodomas cukrų kiekis reiškia:

1 Mono- ir disacharidų (cukraus, gliukozės, fruktozės) kiekį    2 Visų angliavandenių kiekį

3 Tik pridėto cukraus kiekį                                  4 Polisacharidų (krakmolo) kiekį

5 Tik natūraliai maiste esančius cukrus                6 Nežinau

5. Kuris iš šių teiginių yra teisingas?

1 Druskos vartojimas neturi įtakos sveikatai        2 Maisto pramonės perdirbtuose mėsos produktuose yra nedidelis druskos kiekis                    3 Būtina vartoti joduotą druską

4 Maisto produktų etiketėse nebūtina nurodyti druskos kiekio  5 Nežinau

6. Koks dokumentas nustato vaikų maitinimo organizavimo reikalavimus?

1 Maisto įstatymas                          2 Vaikų maitinimo organizavimo tvarkos aprašas

3 Rekomenduojamos paros maistinių medžiagų ir energijos normos

4 HN 15:2005 Maisto higiena        5 Nežinau

7. Kokią ikimokyklinio amžiaus vaikams pateikiamų patiekalų dalį turi sudaryti tausojantys patiekalai?

1 30 proc.                 2 40 proc.   3 50 proc.   4 80 proc.   5 Nežinau

8. Kuriame iš šių produktų yra didžiausias skaidulinių medžiagų kiekis?

1 Balta duona           2 Bananai   3 Daržovės 4 Mėsa       5 Nežinau

9. Kuris iš šių gamybos būdų nepriskiriamas prie tausojančio patiekalų gamybos būdo?

1 Gaminimas konvekcinėje krosnelėje                2 Troškinimas

3 Virimas vandenyje                                            4 Kepimas grilyje

5 Kepimas įvyniojus folijoje          6 Nežinau

10. Žalias „Rakto skylutės“ simbolis maisto produkto etiketėje reiškia:

1 Ekologišką produktą                   2 Naują produktą             3 Tautinio paveldo produktą

4 Sąžiningo verslo produktą           5 Produkte mažiau cukraus, druskos ir riebalų

6 Nežinau

 

Jūsų gyvenamoji vieta (įrašykite miesto ar rajono pavadinimą) ..............................................................................................................................................................................

 

Užpildymo data ............................................................................................................................................

 

 

Tikslinių gyventojų grupių sveikos mitybos

ir sveikatai palankaus maisto gaminimo

mokymų organizavimo tvarkos aprašo

10 priedas

 

ŽINIŲ APIE SVEIKĄ MITYBĄ VERTINIMO ANKETA SAVIVALDYBIŲ VISUOMENĖS SVEIKATOS BIURŲ SPECIALISTAMS

 

Prašome pažymėti vieną teisingą atsakymą ženklu „X“ arba „V“

 

1. Kuris iš šių teiginių apie riebalų rūgštis yra klaidingas?

1 Polinesočiosios riebalų rūgštys yra būtinos gyvybinei organizmo veiklai   

2 Alyvų ir rapsų aliejuose gausu mononesočiųjų riebalų rūgščių.                  

3 Mononesočiosios riebalų rūgštys didina cholesterolio koncentraciją kraujyje                  

4 Jūrų žuvyse ir kitų jūrų gyvūnų taukuose yra gausu omega-3 polinesočiųjų riebalų rūgščių

5 Nežinau

2. Kuris teiginys apie transriebalus (riebalų rūgščių transizomerus) yra teisingas?

1 Saugo kraujagysles nuo pažeidimo                   2 Nebūna pramoniniuose konditerijos gaminiuose

3 Neturi poveikio sveikatai            4 Būna iš dalies hidrintuose augaliniuose riebaluose

5 Nežinau

3. Kuriame iš šių produktų didžiausia kalcio koncentracija?

1 Kopūstai                                      2 Jautiena                        3 Liesa varškė

4 Pienas                                          5 Riešutai                         6 Nežinau

4. Maisto produktų etiketėse nurodomas cukrų kiekis reiškia:

1 Mono ir disacharidų (cukraus, gliukozės, fruktozės) kiekį     2 Visų angliavandenių kiekį 3 Tik pridėto cukraus kiekį               4 Polisacharidų (krakmolo) kiekį

5 Tik natūraliai maiste esančius cukrus                6 Nežinau

5. Kuris iš šių teiginių yra teisingas?

1 Druskos vartojimas neturi įtakos sveikatai       

2 Maisto pramonės perdirbtuose mėsos produktuose yra nedidelis druskos kiekis              

3 Maisto produktų etiketėse nebūtina nurodyti druskos kiekio

4 Būtina vartoti joduotą druską                            5 Nežinau

6. Kurie iš šių produktų nėra draudžiami vaikų maitinimui mokyklose?

1 Kisielius, kava                             2 Kiaulių liežuvis ir kepenys                

3 Rūkyta žuvis, kiaulių ausys                              4 Valgomieji ledai            5 Nežinau

7. Kuris iš šių teiginių apie skaidulines medžiagas yra klaidingas?

1 Mažina storosios žarnos vėžio atsiradimo riziką                                          2 Yra ankštiniuose ir riešutuose 3 Gyvūninės kilmės produktai skaidulinių medžiagų neturi     

4 Kviečių sėlenos lėtina maisto judėjimą žarnose                                           5 Nežinau

8. Sveikatai palankiausi šie miltų gaminiai:

1 Balta duona           2 Juoda duona                 3 Viso grūdo miltų gaminiai

4 Aukščiausios rūšies miltų gaminiai                                         5 Nežinau

9. Ar šviežiai spaustų, nesaldintų sulčių maistingumas atitinka tokį pat šviežių vaisių kiekį?

1 Taip                       2 Ne           3 Vienodas maistingumas                                           4 Nežinau

10. Žalias „Rakto skylutės“ simbolis maisto produkto etiketėje reiškia:

1 Ekologišką produktą                   2 Naują produktą             3 Tautinio paveldo produktą

4 Sąžiningo verslo produktą           5 Produkte mažiau cukraus, druskos ir riebalų

6 Nežinau

 

 

Jūsų gyvenamoji vieta (įrašykite miesto ar rajono pavadinimą) ..............................................................................................................................................................................

 

Užpildymo data ............................................................................................................................................