KELMĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL KELMĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2021 m. gegužės 27 d. Nr. T-190
Kelmė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 7 dalimi, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu ir 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 6 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir atsižvelgdama į Kelmės rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento, patvirtinto Kelmės rajono savivaldybės tarybos 2011 m. birželio 29 d. sprendimu Nr. T-186 „Dėl Kelmės rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento patvirtinimo“, 106.1.6 papunktį, Kelmės rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Pripažinti netekusiu galios Kelmės rajono savivaldybės tarybos 2019 m. rugpjūčio 29 d. sprendimą Nr. T-304 „Dėl Kelmės rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatų pakeitimo“.
Sprendimas per vieną mėnesį gali būti skundžiamas Regionų apygardos administraciniam teismui, skundą (prašymą) paduodant bet kuriuose šio teismo rūmuose, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Kelmės rajono savivaldybės tarybos
2021 m. gegužės 27 d.
sprendimu Nr. T-190
KELMĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Kelmės rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatai reglamentuoja Etikos komisijos (toliau – Komisija) funkcijas, teises, pareigas, Kelmės rajono savivaldybės tarybos (toliau – Taryba) nario elgesio tyrimo eigą, darbo organizavimo ir sprendimų priėmimo tvarką bei kitus su Komisijos veikla susijusius klausimus.
2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Tarybos veiklos reglamentu, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais.
II SKYRIUS
KOMISIJOS TIKSLAS IR FUNKCIJOS
4. Komisijos tikslas – užtikrinti, kad Tarybos nariai laikytųsi Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso principų ir kitų teisės aktų reikalavimų.
5. Komisija atlieka šias funkcijas:
5.1. prižiūri, kaip Tarybos nariai laikosi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, Tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
5.2. analizuoja Tarybos narių nedalyvavimo Tarybos, jos komitetų ir komisijų posėdžiuose, taip pat Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
5.3. tiria ir priima sprendimus dėl Tarybos narių veiklos atitikties Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
5.4. nagrinėja Kelmės rajono bendruomenės narių, valstybės institucijų, Kelmės rajono savivaldybės bendruomenių ir bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl Tarybos narių veiklos skaidrumo;
5.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl Tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis Tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris Tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
III SKYRIUS
KOMISIJOS SUDARYMAS IR JOS DARBO ORGANIZAVIMAS
6. Komisija sudaroma Tarybos įgaliojimų laikui Tarybos sprendimu. Komisijos nariais gali būti Tarybos nariai, valstybės tarnautojai, ekspertai, gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai – seniūnaičiai, išplėstinės seniūnaičių sueigos deleguoti atstovai, visuomenės atstovai (Lietuvos Respublikoje įregistruotų viešųjų juridinių asmenų, išskyrus valstybės ar savivaldybės institucijas ar įstaigas, įgalioti atstovai), bendruomeninių organizacijų atstovai, kiti savivaldybės gyventojai. Komisijoje seniūnaičiai arba seniūnaičiai ir visuomenės atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 Komisijos narių. Seniūnaičius į Komisiją siūlo Kelmės rajono savivaldybės administracijos direktorius, atsižvelgdamas į išplėstinės seniūnaičių sueigos siūlymus, o visuomenės atstovai siūlomi Tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka.
7. Komisijos sudėtis, išlaikant proporcinio Tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principą, turi būti pakeista ne vėliau kaip per du mėnesius nuo Tarybos daugumos ir mažumos pasikeitimo.
8. Komisijos pirmininką mero teikimu skiria Taryba iš Komisijos narių. Jeigu yra paskelbta Tarybos opozicija, Komisijos pirmininko kandidatūrą iš Komisijos narių meras teikia Tarybos opozicijos rašytiniu siūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų Tarybos opozicijos narių, Tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka. Komisijos pirmininku gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Tarybos narys, kuris įstatymų nustatyta tvarka per pastaruosius trejus metus nebuvo pripažintas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Komisijos pirmininkas netenka įgaliojimų prieš terminą mero siūlymu Tarybos sprendimu, jeigu jis pripažįstamas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą arba neatitinkančiu Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų.
9. Komisijos pirmininką iš šios Komisijos narių – Tarybos narių – deleguoja Tarybos opozicija raštu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų Tarybos opozicijos narių ir viešai įteiktu Tarybos posėdžio pirmininkui. Jeigu Tarybos opozicija per du mėnesius nuo pirmojo išrinktos naujos Tarybos posėdžio sušaukimo dienos arba nuo tiesiogiai išrinkto mero priesaikos priėmimo dienos nedeleguoja Komisijos pirmininko arba deleguoja Tarybos narį, neatitinkantį Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 151 straipsnyje nustatytų reikalavimų, arba jeigu nėra paskelbta Tarybos opozicija, Komisijos pirmininką Taryba mero siūlymu skiria iš šios Komisijos narių – Tarybos narių.
11. Komisijos sekretoriaus pareigas atlieka Kelmės rajono savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas, šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą. Sekretorius nėra Komisijos narys.
12. Komisijos sekretorius:
12.3. tvarko Komisijos dokumentus, įkelia parengtus dokumentus į dokumentų valdymo sistemą, registruoja ir saugo Komisijos posėdžių protokolus;
12.4. Komisijos pirmininko pavedimu teikia tretiesiems asmenims informaciją apie Komisijos priimtus sprendimus;
13. Komisijos posėdžiams pirmininkauja Komisijos pirmininkas, kai jo nėra – Komisijos pirmininko pavaduotojas. Jei nėra nei Komisijos pirmininko, nei pirmininko pavaduotojo, Komisijos narių sutarimu posėdžiui pirmininkauja Komisijos narys.
14. Pagrindinė Komisijos darbo forma – posėdis. Posėdis laikomas teisėtu, jei jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė Komisijos narių.
15. Jei dėl nepaprastosios padėties, ekstremaliosios situacijos ar karantino Komisijos posėdis negali vykti Komisijos nariams dalyvaujant fiziškai, posėdis gali vykti nuotoliniu būdu. Nuotoliniu būdu vyksiančio Komisijos posėdžio klausimai rengiami ir posėdis vyksta laikantis visų Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnyje nustatytų reikalavimų ir užtikrinant šiame įstatyme nustatytas Tarybos nario teises. Nuotoliniu būdu priimant Komisijos sprendimus, turi būti užtikrintas Komisijos nario tapatybės ir jo balsavimo rezultatų nustatymas.
16. Komisijos pirmininkas, o kai jo nėra – pirmininko pavaduotojas:
16.1. šaukia Komisijos posėdį, sudaro jo darbotvarkę, praneša Komisijos nariams apie posėdžio laiką ir sudaro galimybę susipažinti su posėdžio medžiaga ne vėliau kaip prieš 1 darbo dieną iki posėdžio;
16.4. išklauso Komisijos narių ir kitų posėdžio dalyvių nuomonę, skiria Komisijos nariams pavedimus;
16.5. turi teisę siūlyti Tarybai pakeisti Komisijos narį, jeigu jis be pateisinamos priežasties 3 kartus iš eilės nedalyvavo Komisijos posėdžiuose;
17. Komisijos narys turi teisę:
17.1. siūlyti Komisijai svarstyti klausimus, susijusius su Tarybos nario veikla, balsuoti dėl svarstomų klausimų;
18. Komisijos nariai, kurie nėra Tarybos nariai, Komisijos posėdžio metu atleidžiami nuo tiesioginio darbo ar pareigų bet kurioje institucijoje, įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje, išsaugant jiems darbo vietą. Už darbą Komisijoje šios Komisijos nariams, kurie nėra Tarybos nariai, apmokama Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų ir komisijų narių darbo apmokėjimo įstatymo nustatyta tvarka.
19. Komisijos pirmininkas turi teisę gauti Komisijos įgaliojimams vykdyti reikalingą informaciją iš valstybės ar savivaldybės institucijų, įstaigų ir valstybės ar savivaldybės valdomų įmonių.
20. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, privalo prieš 1 darbo dieną iki posėdžio apie tai pranešti Komisijos pirmininkui.
21. Komisijos nariai sprendimą dėl svarstomo klausimo priima atviru balsavimu. Jei balsai pasiskirsto po lygiai, lemia Komisijos posėdžio pirmininko balsas.
22. Komisijos narys Komisijos posėdžio metu informuoja jo narius arba iki posėdžio – Komisijos pirmininką arba laikinai jo pareigas einantį asmenį apie nusišalinimą nuo klausimo, dėl kurio gali kilti viešųjų ir privačių interesų konfliktas, svarstymo. Nusišalinimo priėmimo (nepriėmimo) klausimas svarstomas Komisijos posėdyje, balsuojama, o rezultatai pažymimi posėdžio protokole. Jeigu priimamas nusišalinimas, Komisijos narys turi jokia forma nedalyvauti toliau svarstant interesų konfliktą keliantį klausimą ir priimant sprendimą.
23. Komisija, veikdama pagal šių nuostatų 5.2 ir 5.6 papunkčius, rengia posėdžius ne rečiau kaip kartą per mėnesį.
IV SKYRIUS
TARYBOS NARIO ELGESIO TYRIMAS
25. Tarybos nario elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
25.1. gautas fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie Tarybos nario galimai padarytą Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar kituose teisės aktuose Tarybos nariui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
25.2. visuomenės informavimo priemonėse paskelbta pagrįsta informacija apie Tarybos nario galimai padarytą pažeidimą;
26. Tarybos nario elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo 25.1 ir 25.2 papunkčiuose nurodyto pagrindo atsiradimo ir ne vėliau kaip per mėnesį nuo 25.3 papunktyje nurodyto pranešimo gavimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas Tarybos nario laikino nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai Tarybos narys yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali pratęsti šiame punkte nustatytą tyrimo terminą, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams.
27. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja Tarybos narį apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo Tarybos nario iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą Tarybos nariui įteikia asmeniškai arba įdeda į Tarybos nario korespondencijos dėžutę, esančią Kelmės rajono savivaldybės pastate (Vytauto Didžiojo g. 58, Kelmė), ir apie tai informuoja Tarybos narį elektroniniu paštu.
28. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
28.1. apklausti Tarybos narį, kurio elgesys tiriamas, ir kitus asmenis, susijusius su Tarybos nario tiriamu elgesiu ar politine veikla;
28.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti jo žinomą informaciją apie Tarybos nario galimai padarytą Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, šiuose nuostatuose ar kituose teisės aktuose Tarybos nariui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
28.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) ir kitą tyrimui reikalingą informaciją;
29. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
29.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
30. Šių nuostatų 29 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
31. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės ir savivaldybių institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų ir išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.
32. Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai už šiuose nuostatuose nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
33. Tarybos narys, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
34. Tarybos narys, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.
35. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šių nuostatų 37 punkte nurodytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta Tarybos nariui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.
36. Pakartotiniai skundai apie galimą Tarybos nario padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šiuose nuostatuose nustatytas procedūras.
37. Tarybos nario elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
37.1. konstatuoti, kad Tarybos narys nepažeidė Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ir reikalavimų;
37.2. konstatuoti, kad Tarybos narys pažeidė Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ir reikalavimus;
37.3. rekomenduoti Tarybos nariui suderinti savo elgesį ar veiklą su Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ir reikalavimais;
37.5. įtarus esant nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai;
38. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos Tarybos narys savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.
39. Komisijos priimtuose sprendimuose nurodomos Komisijos nustatytos faktinės aplinkybės, Tarybos nario, kurio veikla tiriama, paaiškinimai, įrodymai, kuriais grindžiamos Komisijos išvados, argumentai, dėl kurių atmetami tam tikri teiginiai, teisės aktas, kuriuo vadovaujantis priimtas sprendimas.
40. Komisijos priimamų sprendimų turinys ir forma turi atitikti teisėtumo ir pagrįstumo reikalavimus. Sprendimai dėstomi taip:
40.1. įžanginėje sprendimo dalyje nurodoma: sprendimo priėmimo data ir vieta; Komisijos pavadinimas; posėdyje dalyvaujantys asmenys; Komisijos sekretorius; Tarybos narys, kurio veikla tiriama, vardas, pavardė ir pareigos; tiriami Tarybos nario veiksmai;
40.2. aprašomojoje-motyvuojamojoje sprendimo dalyje nurodoma: Komisijos nustatytos faktinės aplinkybės; Tarybos nario, kurio veikla tiriama, paaiškinimai; įrodymai, kuriais grindžiamos Komisijos išvados; argumentai, dėl kurių atmetami tam tikri teiginiai; nuorodos į konkrečias teisines normas, kurios buvo taikomos tiriant;
41. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, Tarybos nariui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
42. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas žiniasklaidai. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.
43. Komisijos sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami Kelmės rajono savivaldybės interneto svetainėje.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
46. Komisija sudaroma ir naikinama, jos sudėtis keičiama, jos nuostatai tvirtinami, keičiami ir pripažįstami netekusiais galios Tarybos sprendimu.
47. Komisijos posėdžių protokolai ir kiti dokumentai saugomi teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais.
48. Siekiant užtikrinti, kad Komisijos pirmininku būtų skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos vietos savivaldos 151 straipsnyje, Tarybos narys, pretenduojantis tapti Tarybos sudaromos Komisijos pirmininku, privalo užpildyti Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro patvirtintos formos deklaraciją joje pateikiant duomenis dėl jo atitikties nepriekaištingos reputacijos reikalavimams. Ši deklaracija pateikiama merui ir Tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka skelbiama viešai savivaldybės interneto svetainėje tol, kol Tarybos narys eina pareigas, kurioms keliami nepriekaištingos reputacijos reikalavimai.