LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 1999 M. GRUODŽIO 31 D. ĮSAKYMO NR. 456 „DĖL KELEIVIŲ IR BAGAŽO VEŽIMO JŪRA TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2019 m. birželio 12 d. Nr. 3-276

Vilnius

 

 

1. Pakeičiu Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1999 m. gruodžio 31 d. įsakymą Nr. 456 „Dėl Keleivių ir bagažo vežimo jūra taisyklių patvirtinimo“:

1.1. Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:

„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos prekybinės laivybos įstatymo 31 straipsnio 4 dalimi, 1974 m. Atėnų konvencijos dėl keleivių ir jų bagažo vežimo jūra su pakeitimais, padarytais 2002 m. protokolu, nuostatomis ir įgyvendindamas 1998 m. birželio 18 d. Tarybos direktyvą 98/41/EB dėl įplaukiančiuose į ir išplaukiančiuose iš Bendrijos valstybių narių uostų keleiviniuose laivuose esančių asmenų registracijos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 4 tomas, p. 127) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2017 m. lapkričio 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2017/2109, kuria iš dalies keičiama Tarybos direktyva 98/41/EB dėl įplaukiančiuose į ir išplaukiančiuose iš Bendrijos valstybių narių uostų keleiviniuose laivuose esančių asmenų registracijos ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2010/65/ES dėl pranešimo formalumų, taikomų į valstybių narių uostus įplaukiantiems ir (arba) iš jų išplaukiantiems laivams (OL 2017 L 315, p. 52):“.

1.2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintas Keleivių ir bagažo vežimo jūra taisykles:

1.2.1. Pakeičiu 1 punktą ir jį išdėstau taip:

1. Keleivių ir bagažo vežimo jūra taisyklės (toliau – Taisyklės) taikomos Lietuvos Respublikoje įregistruotiems keleiviniams laivams, išskyrus karo ir karinių pajėgų laivus, pramogines jachtas ir pramoginius laivus, t. y. bet kuriuo būdu varomus laivus, kuriais plukdoma ne komerciniais tikslais, laivus, plaukiojančius tik uosto akvatorijoje arba vidaus vandenų keliais, ir nustato keleivių ir jų bagažo vežimo jūra vietiniais ir tarptautiniais maršrutais tvarką, keleivių ir vežėjų pareigas, teises ir atsakomybę.

1.2.2. Pakeičiu 6 punktą ir jį išdėstau taip:

6. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos yra apibrėžtos Lietuvos Respublikos prekybinės laivybos įstatyme, Lietuvos Respublikos Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatyme ir 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 1177/2010 dėl jūrų ir vidaus vandenų keliais vykstančių keleivių teisių, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 2006/2004 (OL 2010 L 334, p. 1) (toliau – Reglamentas Nr. 1177/2010).“

1.2.3. Pakeičiu V skyrių ir jį išdėstau taip:

V SKYRIUS

ASMENŲ REGISTRAVIMAS

 

42. Siekiant užtikrinti, kad įvykus avarijai paieškos, gelbėjimo ir padarinių likvidavimo darbai būtų atliekami kuo veiksmingiau, kiekviename iš Lietuvos Respublikos jūrų uosto išplaukiančiame keleiviniame laive prieš jam išvykstant yra suskaičiuojami visi į laivą įlipę asmenys, t. y. visi laive esantys žmonės, nesvarbu, koks jų amžius.

43. Kiekviename iš Lietuvos Respublikos jūrų uosto išplaukiančiame keleiviniame laive, vykstančiame maršrutu toliau nei dvidešimt jūrmylių nuo išvykimo vietos, registruojama tokia informacija:

43.1. laive esančio asmens vardas (vardai) ir pavardė (pavardės), jo lytis, pilietybė ir gimimo data;

43.2. savanoriškai keleivio pateikiama informacija apie avarinės situacijos atveju galimai reikalingą specialią priežiūrą ar pagalbą.

44. Taisyklių 43 punkte nurodyta informacija surenkama iš asmens prieš keleiviniam laivui išvykstant ir įrašoma į vežėjo įdiegtą registravimo sistemą keleivinio laivo išvykimo metu, tačiau bet kuriuo atveju ne vėliau kaip per 15 minučių nuo jo išvykimo.

45. Prieš keleiviniam laivui išvykstant apie laive esančių asmenų skaičių pranešama laivo kapitonui ir, naudojant tinkamas technines priemones, laive esančių asmenų skaičius įvedamas į vežėjo įdiegtą registravimo sistemą.

46. Prieš keleiviniam laivui išvykstant iš Lietuvos Respublikos jūrų uosto laivo kapitonas turi užtikrinti, kad laive esančių asmenų skaičius neviršytų šiuo keleiviniu laivu leidžiamo vežti keleivių skaičiaus.

47. Vežėjas, imdamasis atsakomybės už keleivinio laivo eksploatavimą:

47.1. užtikrina, kad jo naudojama duomenų registravimo procedūra garantuotų, kad Taisyklių 43 ir 45 punktuose nurodyta informacija būtų tiksliai ir laiku pranešama;

47.2. paskiria keleivių registratorių, t. y. asmenį, atsakingą už Taisyklių 43 ir 45 punktuose nurodytos informacijos apie į šio vežėjo keleivinį laivą įlipusius asmenis suvedimą į vežėjo įdiegtą registravimo sistemą (tai gali būti asmuo, atsakingas už Tarptautinio saugaus laivų eksploatavimo ir taršos prevencijos valdymo kodekso (ISM kodekso) įpareigojimų vykdymą);

47.3. užtikrina, kad su keleiviais, pareiškusiais, kad jiems avarinės situacijos atveju reikia specialios priežiūros ar pagalbos, susijusi informacija būtų užregistruota vežėjo įdiegtoje registravimo sistemoje ir pranešta laivo kapitonui prieš laivui išvykstant;

47.4. užtikrina, kad pagal Taisyklių 43 ir 45 punktus reikalaujama informacija būtų surenkama ir užregistruojama taip, kad į laivą įlipantys arba iš jo išlipantys keleiviai nebūtų be reikalo gaišinami ir tuose pačiuose maršrutuose būtų vengiama daugkartinio informacijos rinkimo;

47.5. užtikrina, kad surinkti asmens duomenys nebūtų tvarkomi ar naudojami jokiais kitais nei Taisyklių V skyriaus taikymo tikslais ir (ar) įgyvendinant teisinius įsipareigojimus pagal 1974 m. Atėnų konvenciją dėl keleivių ir jų bagažo vežimo jūra su pakeitimais, padarytais 2002 m. protokolu, Europos Sąjungos arba nacionalinę teisę;

47.6. užtikrina, kad surinkti asmens duomenys būtų laikomi ne ilgiau, negu būtina Taisyklių V skyriaus taikymo tikslais, ir bet kuriuo atveju iki to momento, kai saugiai užbaigiamas atitinkamas laivo reisas ir duomenys pranešami vieno langelio sistemoje, nustatytoje Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro patvirtintame Pranešimo formalumų, taikomų į Lietuvos Respublikos jūrų uostus atplaukiantiems ir iš jų išplaukiantiems laivams, vykdymo tvarkos apraše (toliau – vieno langelio sistema), arba atitinkamai tol, kol baigiamas bet koks tyrimas arba teismo procesas po avarijos ar avarinės situacijos.

48. Siekiant užtikrinti teisinius įsipareigojimus pagal 1974 m. Atėnų konvenciją dėl keleivių ir jų bagažo vežimo jūra su pakeitimais, padarytais 2002 m. protokolu, Europos Sąjungos arba nacionalinę teisę, Taisyklių 43 punkte nurodyta informacija vežėjo įdiegtoje registravimo sistemoje kaupiama ir saugoma 1 metus. Suėjus šiam terminui, informacija perkeliama į vežėjo įdiegtos registravimo sistemos archyvą ir saugoma jame 1 metus. Tuo atveju, jeigu teismui yra pateiktas ieškinys dėl žalos atlyginimo, atsirandančio dėl asmens mirties ar kūno sužalojimo arba bagažo praradimo ar sužalojimo, informacijos, susijusios su pareikštu ieškiniu, saugojimo vežėjo įdiegtos registravimo sistemos archyve terminas gali būti pratęstas tol, kol baigiamas teismo procesas. Pasibaigus informacijos saugojimo archyve terminui, informacija automatiškai ir nepagrįstai nedelsiant yra sunaikinama.

49. Susidarius avarinei situacijai ar įvykus avarijai Taisyklių 43 ir 45 punktuose nurodytą informaciją Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras lengvai pasiekia vežėjo įdiegtoje registravimo sistemoje.

50. Keleivinius laivus (išskyrus greitaeigius laivus), plaukiojančius D kategorijos jūros rajone, nustatytame pagal Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro patvirtintas Keleivinių laivų saugaus plaukiojimo taisykles, kuriame užtikrinama lengvai pasiekiama paieškos ir gelbėjimo įranga, kai maršrute tarp dviejų uostų nėra nustatyta tarpinių įplaukimų į kitus uostus ar kai kelionė prasideda ir baigiasi tame pačiame uoste, arba teikiančius reguliariąsias paslaugas, kai kelionė trunka mažiau kaip valandą, šių laivų savininkų prašymu Administracija atleidžia nuo Taisyklių 44 punkte nustatytų įsipareigojimų. Sprendimą dėl lengvatos taikymo Administracija priima per 5 darbo dienas nuo prašymo pateikimo dienos ir ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo taikyti lengvatą priėmimo dienos raštu informuoja apie tai minimų laivų savininkus. Apie priimtą sprendimą taikyti lengvatą Administracija nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos praneša Europos Komisijai.

51. Taisyklių V skyriaus taikymo tikslais surinkti asmens duomenys tvarkomi laikantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (OL 2016 L 119, p. 1) ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų tvarkymą ir privatumo apsaugą, nuostatų.“

1.2.4. Buvusius 53–77 punktus laikau atitinkamai 52–76 punktais.

1.2.5. Pakeičiu 44 punktą ir jį išdėstau taip:

44. Taisyklių 43 punkte nurodyta informacija surenkama prieš keleiviniam laivui išvykstant ir pranešama vieno langelio sistemoje keleivinio laivo išvykimo metu, tačiau bet kuriuo atveju ne vėliau kaip per 15 minučių nuo jo išvykimo.

1.2.6. Pakeičiu 45 punktą ir jį išdėstau taip:

45. Prieš keleiviniam laivui išvykstant apie laive esančių asmenų skaičių pranešama laivo kapitonui ir, naudojant tinkamas technines priemones, laive esančių asmenų skaičius įvedamas į vieno langelio sistemą.“

1.2.7. Pakeičiu 47.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

47.2. paskiria keleivių registratorių, t. y. asmenį, atsakingą už Taisyklių 42 ir 43 punktuose nurodytos informacijos apie į šio vežėjo keleivinį laivą įlipusius asmenis perdavimą vieno langelio sistemoje (tai gali būti asmuo, atsakingas už Tarptautinio saugaus laivų eksploatavimo ir taršos prevencijos valdymo kodekso (ISM kodekso) įpareigojimų vykdymą);“.

1.2.8. Pakeičiu 49 punktą ir jį išdėstau taip:

49. Susidarius avarinei situacijai ar įvykus avarijai Taisyklių 42 ir 43 punktuose nurodytą informaciją Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras lengvai pasiekia vieno langelio sistemoje.“

1.2.9. Pakeičiu 53 punktą ir jį išdėstau taip:

53. Keleivis, pateikęs vežėjui prašymą nutraukti vežimo sutartį, turi teisę atgauti už važiavimą ir bagažo vežimą sumokėtą užmokestį ar jo dalį pagal Taisyklių 54–58 punktuose nurodytą tvarką. Jeigu keleivis įsigyja bilietą pagal vežėjo iš anksto patvirtintas taisykles / nustatytas sąlygas, kuriomis vadovaujantis buvo suformuotas vežėjo pasiūlymas įsigyti tokį bilietą ir su kuriomis keleivis sutiko, užmokestis ar jo dalis nėra grąžinami. Vežėjo nustatyta sąlyga dėl užmokesčio ar jo dalies negrąžinimo turi būti aiškiai nurodyta ir pateikiama keleiviui suprantamai bilieto įsigijimo metu.“

1.2.10. Pakeičiu 54 punktą ir jį išdėstau taip:

54. Taisyklių 53 punkte nurodytą prašymą keleivis pateikia raštu, o vežėjas turi patvirtinti jo gavimą ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo prašymo gavimo momento. Prašyme turi būti nurodytas keleivio vardas ir pavardė, laivo pavadinimas ir išvykimo data, išvykimo ir paskirties uostai.“

1.2.11. Pakeičiu 55 punktą ir jį išdėstau taip:

55. Už Taisyklių 53 ir 54 punktuose nurodyto prašymo pateikimą vežėjui laiku, t. y. ne vėliau kaip likus 1 darbo dienai (bet ne mažiau kaip 24 valandoms) iki vežimo sutarties įvykdymo, atsako keleivis.“

1.2.12. Pakeičiu 64 punktą ir jį išdėstau taip:

64. Jeigu keleivis neinformavo apie pažeistą bagažą Taisyklių 62 ir 63 punktuose nustatytais terminais ir tvarka, laikoma, kad keleiviui buvo grąžintas nepažeistas bagažas.

2. Nustatau, kad:

2.1. šis įsakymas, išskyrus 1.2.51.2.8 papunkčius, įsigalioja 2019 m. gruodžio 21 d.;

2.2. šio įsakymo 1.2.51.2.8  papunkčiai įsigalioja 2022 m. vasario 1 d.

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                                                  Rokas Masiulis