LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FINANSŲ MINISTRO 2014 M. LAPKRIČIO 5 D. ĮSAKYMO NR. 1K-346 „DĖL IŠLAIDŲ DEKLARAVIMO IR SĄSKAITŲ EUROPOS KOMISIJAI RENGIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2020 m. rugpjūčio 11 d. Nr. 1K-275

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Išlaidų deklaravimo ir sąskaitų Europos Komisijai rengimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. lapkričio 5 d. įsakymu Nr. 1K-346 „Dėl Išlaidų deklaravimo ir sąskaitų Europos Komisijai rengimo taisyklių patvirtinimo“:

1. Pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:

11. Rengiant išlaidų deklaracijas, turi būti atsižvelgta į visus vadovaujančiosios, tvirtinančiosios, audito institucijų, Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos ir kitų institucijų auditų ir (arba) patikrinimų rezultatus – pateiktus pastebėjimus, rekomendacijas ir kitą informaciją, galinčią turėti įtakos išlaidų tinkamumui finansuoti ir deklaruoti Europos Komisijai. Institucijos, atsižvelgdamos į auditų ir (arba) patikrinimų rezultatus:

11.1. jei auditų ir (arba) patikrinimų rezultatai yra susiję su į atitinkamais terminais tvirtinančiajai institucijai teikiamas išlaidų deklaracijas įtrauktinomis pripažintomis deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidomis, į išlaidų deklaracijas neįtraukia pripažintų deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidų, susijusių su institucijų administruojamais projektais, dėl kurių pateikti auditų ir (arba) patikrinimų rezultatai, vadovaudamosi šiomis nuostatomis:

11.1.1. kai auditų ir (ar) patikrinimų rezultatai pateikti be rekomendacijų ir:

11.1.1.1. institucija nėra atlikusi su konkrečiu pastebėjimu susijusio įtariamo pažeidimo tyrimo, į išlaidų deklaraciją neįtraukiamos (nedeklaruojamos) visos su nustatytu neatitikimu susijusios pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidos (įskaitant susijusias netiesiogines projekto išlaidas);

11.1.1.2. institucija yra atlikusi su konkrečiu pastebėjimu susijusį įtariamo pažeidimo tyrimą, į išlaidų deklaraciją neįtraukiamos nustatytos netinkamos finansuoti išlaidos (įskaitant susijusias netiesiogines projekto išlaidas);

11.1.2. kai auditų ir (ar) patikrinimų rezultatai pateikti su rekomendacijomis ir:

11.1.2.1. institucija nėra atlikusi su konkrečia rekomendacija susijusio įtariamo pažeidimo tyrimo ir (arba) kitų veiksmų, siekiant nustatyti netinkamų finansuoti išlaidų paplitimą ir (arba) sisteminio pobūdžio neatitikimus, arba yra atlikusi tyrimą ir (arba) nurodytus veiksmus, tačiau rekomendaciją pateikusio subjekto pritarimas rekomendacijos įgyvendinimo priemonei dar nėra gautas, į išlaidų deklaraciją neįtraukiamos (nedeklaruojamos) visos su nustatytu neatitikimu susijusios pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidos (įskaitant susijusias netiesiogines projekto išlaidas), neatsižvelgiant į rekomendacijoje nurodytą (jeigu nurodytas) netinkamoms finansuoti išlaidoms apskaičiuoti taikytiną santykinį dydį;

11.1.2.2. institucija yra atlikusi su konkrečia rekomendacija susijusį įtariamo pažeidimo tyrimą ir yra gautas rekomendaciją pateikusio subjekto pritarimas rekomendacijos įgyvendinimo priemonei, į išlaidų deklaraciją neįtraukiamos nustatytos netinkamos finansuoti išlaidos;

11.1.3. jei pagal iš vadovaujančiosios, teisėsaugos ir (arba) kitų institucijų gautą patikrinimų informaciją išlaidos yra (galimai) netinkamos finansuoti, į išlaidų deklaraciją neįtraukiamos visos (galimai) netinkamos finansuoti išlaidos (įskaitant susijusias netiesiogines projekto išlaidas);

11.1.4. jei panaikintos, grąžintinos ir (arba) grąžintos lėšos įtraukiamos į išlaidų deklaraciją vadovaujantis Taisyklių 12 punkto nuostatomis, deklaruotinos Europos Komisijai išlaidos netinkamų finansuoti išlaidų suma pakartotinai nemažinamos;

11.2. jei dėl auditų ir (arba) patikrinimų rezultatų į mokėjimo paraiškas Europos Komisijai ir (arba) sąskaitas Europos Komisijai nebuvo įtrauktos deklaruotos Europos Komisijai išlaidos, kurios vėliau nustatytos kaip teisėtos ir tvarkingos (ar jų dalis), visos tokios išlaidos (ar jų dalis), vadovaujantis Reglamento Nr. 1303/2013 137 straipsnio 2 dalimi, įtraukiamos į rengiamą išlaidų deklaraciją, gavus:

11.2.1. rekomendaciją pateikusio subjekto pritarimą sprendimui ir (arba) rekomendacijos įgyvendinimo priemonei ir (arba) informaciją, kuria remiantis atmesti įtarimai dėl galimai netinkamų finansuoti išlaidų (ar jų dalies), jei deklaruotos Europos Komisijai išlaidos buvo sumažintos atlikus laikiną finansinę pataisą, nes vyko šių išlaidų (ar jų dalies) teisėtumo ir tvarkingumo vertinimas (angl. „ongoing assessment“);

11.2.2. teismo ar kitos ginčų nagrinėjimo institucijos sprendimą, naikinantį sprendimą, pagal kurį deklaruotos Europos Komisijai išlaidos buvo sumažintos atlikus galutinę finansinę pataisą.“

2. Pakeičiu 16.5 papunktį ir jį išdėstau taip:

16.5. iki n + 1 metų liepos 31 d. – galutinio tarpinio mokėjimo paraiškas Europos Komisijai už ataskaitinių metų laikotarpį nuo n metų liepos 1 d. iki n + 1 metų birželio 30 d., į kurias įtraukiamos tik išlaidos, kurios pagal Taisyklių 16.1–16.4 papunkčių nuostatas jau buvo įtrauktos į ataskaitinių metų tarpinio mokėjimo paraiškas Europos Komisijai, išskyrus atvejus, nurodytus Taisyklių 30.1 papunktyje.“

3. Pakeičiu 17 punktą ir jį išdėstau taip:

17. Tvirtinančioji institucija, atsižvelgdama į institucijų, vadovaujančiosios institucijos ir ministerijų pateiktą Veiksmų programos administravimo taisyklių 159.1–159.3 papunkčiuose ir Taisyklių 4 punkte, 5.1 papunktyje ir 9 punkte nurodytą informaciją, SFMIS2014 užregistruotą informaciją apie nustatytus ir neištaisytus pažeidimus, savo, vadovaujančiosios, įgyvendinančiųjų institucijų atliktų patikrinimų rezultatus, audito institucijos, Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos ir kitų institucijų atliktų auditų ir (arba) patikrinimų rezultatus, nedeklaruoja apskaitos sistemoje įregistruotų galimai netinkamų finansuoti išlaidų sumų, jeigu negali patvirtinti, kad išlaidos tinkamos deklaruoti Europos Komisijai, ir (arba), atsižvelgdama į iš audito institucijos ir (arba) vadovaujančiosios institucijos gautą informaciją apie (ekstrapoliuotą) finansinę pataisą (už ankstesnius ataskaitinius metus, už kuriuos sąskaitos Europos Komisijai jau pateiktos), mažina deklaruotas Europos Komisijai išlaidas. Tais atvejais, kai rengiamos Taisyklių 16.5 papunktyje nurodytos galutinio tarpinio mokėjimo paraiškos Europos Komisijai, ši nuostata nėra taikoma, išskyrus atvejus, kai galutinio tarpinio mokėjimo paraiškose Europos Komisijai deklaruojamos naujos išlaidos, kurios nebuvo įtrauktos į ataskaitinių metų tarpinio mokėjimo paraiškas Europos Komisijai.“

4. Pakeičiu 22 punktą ir jį išdėstau taip:

22. Rengdamos metines sąskaitas už ataskaitinius metus, institucijos atsižvelgia į visų iki n + 1 metų spalio 15 d. ir prireikus (t. y. tvirtinančiosios institucijos prašymu) iki tvirtinančiosios institucijos sąskaitų Europos Komisijai projekto ar patikslinto pagal audito institucijos pastabas projekto pateikimo audito institucijai dienos gautus auditų ir (arba) patikrinimų rezultatus, susijusius su ataskaitiniais metais deklaruotomis Europos Komisijai išlaidomis:

22.1. jei auditų ir (arba) patikrinimų rezultatai institucijose gauti pasibaigus ataskaitiniams metams, tačiau iki tvirtinančiosios institucijos sąskaitų Europos Komisijai už ataskaitinius metus projekto ar patikslinto pagal audito institucijos pastabas projekto pateikimo audito institucijai dienos, ir nebuvo atlikti arba buvo atlikti mažesne apimtimi Taisyklių 11, 12 ir 17 punktuose nustatyti veiksmai, mažinamos pagal Taisyklių 20 punktą į metines sąskaitas įtraukiamų išlaidų sumos:

22.1.1. atliekant laikiną finansinę pataisą, kai susijusios išlaidos (ar jų dalis), vėliau nustatytos kaip teisėtos ir tvarkingos, gali būti pagal Reglamento (ES) Nr. 1303/2013 137 straipsnio 2 dalį įtrauktos į paskesnių ataskaitinių metų mokėjimo paraiškas Europos Komisijai. Laikina finansinė pataisa atliekama:

22.1.1.1. jei nustatytas neatitikimas reikalauja papildomo kitų su pastebėjimu ir (arba) rekomendacija susijusių išlaidų (pvz., pagal kitas projekto ar kitų projektų sutartis ir (ar) išlaidų kategorijas) vertinimo ir vyksta tų išlaidų teisėtumo ir tvarkingumo vertinimas (angl. „ongoing assessment“), į metines sąskaitas įtraukiamos išlaidos mažinamos visa su nustatytu neatitikimu susijusių deklaruotų Europos Komisijai išlaidų suma (įskaitant susijusias netiesiogines projekto išlaidas), neatsižvelgiant į rekomendacijoje (jei ji pateikta) nurodytą ar taikytiną netinkamoms finansuoti išlaidoms apskaičiuoti santykinį dydį;

22.1.1.2. jei pagal institucijos užregistruotą informaciją apie įtariamą pažeidimą arba grąžintinas lėšas (kai sprendimas dėl pažeidimo ir (arba) grąžintinų lėšų nepriimtas) arba pagal iš vadovaujančiosios, teisėsaugos ir (arba) kitų institucijų gautą informaciją yra įtarimas, kad deklaruotos Europos Komisijai išlaidos yra galimai netinkamos finansuoti, į metines sąskaitas įtraukiamos išlaidos mažinamos visa su įtarimu susijusia išlaidų suma (įskaitant susijusias netiesiogines projekto išlaidas);

22.1.2. atliekant galutinę finansinę pataisą, kai susijusios išlaidos (ar jų dalis) nepriklausomai nuo vėlesnio vertinimo, kad yra teisėtos ir tvarkingos (išskyrus atvejus, kai atitinkamus sprendimus priima teismas ar kita ginčų nagrinėjimo institucija), negali būti įtrauktos (pakartotinai deklaruotos) į paskesnių ataskaitinių metų tarpinio mokėjimo paraiškas Europos Komisijai:

22.1.2.1. jei institucija yra atlikusi su konkrečiu pastebėjimu ir (ar) konkrečia rekomendacija susijusį įtariamo pažeidimo tyrimą ir (ar) yra gautas rekomendaciją (jei ji pateikta) pateikusio subjekto pritarimas rekomendacijos įgyvendinimo priemonei, į metines sąskaitas įtraukiamos išlaidos mažinamos atlikus pažeidimo tyrimą nustatyta netinkamų finansuoti išlaidų suma;

22.1.2.2. jei nustatytas neatitikimas nereikalauja papildomo kitų su pastebėjimu ir (ar) rekomendacija (jei ji pateikta) susijusių išlaidų (pvz., pagal kitas projekto ar kitų projektų sutartis ir (ar) išlaidų kategorijas) vertinimo ir institucija nėra atlikusi su konkrečiu pastebėjimu ir (ar) konkrečia rekomendacija (jei ji pateikta) susijusio įtariamo pažeidimo tyrimo ar yra atlikusi su konkrečiu pastebėjimu ir (ar) konkrečia rekomendacija (jei ji pateikta) susijusį įtariamo pažeidimo tyrimą, tačiau rekomendaciją (jei ji pateikta) pateikusio subjekto pritarimas rekomendacijos įgyvendinimo priemonei dar nėra gautas, į metines sąskaitas įtraukiamos išlaidos mažinamos su pastebėjimu susijusia ir (ar) rekomendacijoje (jei ji pateikta) nurodyta preliminaria klaidos suma (įskaitant susijusias netiesiogines projekto išlaidas) arba atlikus pažeidimo tyrimą nustatyta netinkamų finansuoti išlaidų suma (įskaitant susijusias netiesiogines projekto išlaidas), atsižvelgiant į vadovaujančiosios institucijos vertinimą, kuri suma turi būti taikoma kaip galutinė finansinė pataisa, arba nemažinamos, jei, vadovaujančiosios institucijos vertinimu, galutinė finansinė pataisa neturi būti taikoma. Galutinės finansinės pataisos (ne)taikymas suderinamas su vadovaujančiąja institucija prieš pateikiant metines sąskaitas tvirtinančiajai institucijai;

22.1.2.3. jei priimtas sprendimas dėl pažeidimo ir (arba) grąžintinų lėšų kitais atvejais nei nurodyti Taisyklių 22.1.2.1 ir 22.1.2.2 papunkčiuose, į metines sąskaitas įtraukiamos išlaidos mažinamos nustatyta netinkamų finansuoti išlaidų suma (įskaitant susijusias netiesiogines projekto išlaidas);

22.2. jei su konkrečiu pastebėjimu ir (ar) konkrečia rekomendacija (jei ji pateikta) susijęs įtariamo pažeidimo tyrimas yra baigiamas po n + 1 metų spalio 15 d., tačiau iki tvirtinančiosios institucijos sąskaitų Europos Komisijai projekto ar patikslinto pagal audito institucijos pastabas projekto pateikimo audito institucijai dienos, ir nustatoma didesnė netinkamų finansuoti išlaidų suma nei suma, kuria buvo sumažintos į jau pateiktas tvirtinančiajai institucijai metines sąskaitas už ataskaitinius metus įtrauktos išlaidų sumos, tvirtinančioji institucija gali paprašyti institucijos patikslinti metines sąskaitas įtraukiant visą nustatytų netinkamų finansuoti išlaidų sumą;

22.3. jei auditų ir (arba) patikrinimų rezultatai institucijose gauti po n + 1 metų spalio 15 d., tvirtinančioji institucija gali paprašyti institucijos patikslinti metines sąskaitas atsižvelgiant į naujai pateiktus auditų ir (arba) patikrinimų rezultatus. Institucija gali tikslinti metines sąskaitas iki tvirtinančiosios institucijos sąskaitų Europos Komisijai už ataskaitinius metus projekto ar patikslinto pagal audito institucijos pastabas projekto pateikimo audito institucijai dienos.“

5. Pakeičiu 28 punktą ir jį išdėstau taip:

28. Tvirtinančioji institucija, atsižvelgdama į institucijų, kaip nustatyta Taisyklių 4 ir 5 punktuose, pateiktą informaciją ir SFMIS2014 iki n + 1 metų lapkričio 15 d. esančią informaciją apie galimai netinkamas finansuoti ir (ar) deklaruoti Europos Komisijai išlaidas, jei negali patvirtinti, kad jos tinkamos deklaruoti Europos Komisijai, nustatytas netinkamas finansuoti deklaruotas Europos Komisijai išlaidas, nustatytas grąžintinas lėšas, įtariamus ir (arba) nustatytus ir neištaisytus pažeidimus, savo, vadovaujančiosios, įgyvendinančiųjų institucijų atliktų patikrinimų rezultatus, audito institucijos, Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos ir kitų institucijų atliktų auditų ir (arba) patikrinimų rezultatus, taip pat atsižvelgdama į iš audito institucijos ir (arba) vadovaujančiosios institucijos gautą informaciją apie (ekstrapoliuotą) finansinę pataisą (kuria siekiama sumažinti likutinį bendrą klaidos dažnį iki 2 procentų) ir atlikdama deklaruotų Europos Komisijai išlaidų mažinimo veiksmus, į sąskaitas Europos Komisijai įtraukia ne visas į institucijų metines sąskaitas įtrauktas išlaidas, jei negali patvirtinti, kad tos išlaidos atitinka reikalavimus, nustatytus Reglamento Nr. 1303/2013 42 ir 65 straipsniuose.“

 

 

 

Ekonomikos ir inovacijų ministras,

pavaduojantis finansų ministrą                                                                            Rimantas Sinkevičius