VALSTYBINĖS ENERGETIKOS INSPEKCIJOS PRIE ENERGETIKOS MINISTERIJOS VIRŠININKAS

 

Įsakymas

dėl VALSTYBINĖS ENERGETIKOS INSPEKCIJOS PRIE ENERGETIKOS MINISTERIJOS RIZIKOS VERTINIMU PAGRĮSTO ENERGETIKOS OBJEKTŲ IR ĮRENGINIŲ PRIEŽIŪROS VEIKLOS MODELIO tvirtinimo

 

2018 m. spalio 25 d. Nr. 1V-115

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo gairių aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo“ 7.12 papunkčiu:

1. T v i r t i n u Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos rizikos vertinimu pagrįstą energetikos objektų ir įrenginių priežiūros veiklos modelį (pridedama).

2.  Į p a r e i g o j u:

2.1. Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos Planavimo ir kontrolės skyrių ne vėliau kaip iki 2018 m. gruodžio 31 d. įvertinti ir pateikti tvirtinti energetikos objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių, energetikos objektų statinių eksploatavimo ir techninės būklės patikrinimo aktų (klausimynų) klausimų reikšmingumą, kiekvienam klausimui nustatant balų skaičių nuo 1 iki 10;

2.2. Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos Planavimo ir kontrolės skyrių sudarant energetikos objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių, energetikos objektų statinių metinių patikrinimų planus į juos nevertinant rizikos įtraukti:

2.2.1. pavojingus objektus, kuriuose pavojingų medžiagų kiekiai prilygsta II lygiui ar jį viršija (pagal patvirtintą Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos grafiką);

2.2.2. pavojingus objektus, kuriuose pavojingų medžiagų kiekiai prilygsta I lygiui ar jį viršija, bet neprilygsta II lygiui (pagal patvirtintą Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie                  Vidaus reikalų ministerijos grafiką);

2.2.3. daugiabučių namų šildymo ir karšto vandens sistemų atitikties patikrinimus nustatytiems reikalavimams (į metinius planus įtraukiant ne mažiau kaip 25 procentus nuo visų Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos teritorinio skyriaus teritorijoje esančių daugiabučių namų, prioritetą teikiant seniausiai tikrintoms daugiabučių namų šildymo ir karto vandens sistemoms);

2.2.4. rezervinio kuro kontrolę įmonėse, turinčiose daugiau kaip 5 MW instaliuotos galios šilumos ar elektros gamybos objektus.

3. P a v e d u:

3.1 Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos Planavimo ir kontrolės skyriaus vedėjui šio įsakymo vykdymo kontrolę;

3.2. Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos Finansų ir bendrųjų reikalų skyriaus vedėjui užtikrinti, kad ne vėliau kaip kitą darbo dieną po šio įsakymo pasirašymo įregistruoti ir paskelbti jį Teisės aktų registre ir Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos interneto svetainėje.

4. N u s t a t a u, kad šis įsakymas išskyrus 2.1 papunktį įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.

5. P r i p a ž į s t u netekusiais galios:

5.1. Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos viršininko 2012 m. gruodžio 12 d. įsakymą Nr. 1V-148 „Dėl Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos rizikos vertinimu pagrįsto energetikos objektų ir įrenginių priežiūros veiklos modelio tvirtinimo“;

5.2. Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos viršininko 2016 m. gruodžio 28 d. įsakymą Nr. 1V-102 “Dėl Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos viršininko 2012 m. gruodžio 12 d. įsakymo Nr. 1V-148 „Dėl Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos rizikos vertinimu pagrįsto energetikos objektų ir įrenginių priežiūros veiklos modelio tvirtinimo“ pakeitimo.

 

 

 

Viršininkas                                                                                                                  Alvydas Masiulis

 

PATVIRTINTA

Valstybinės energetikos inspekcijos

prie Energetikos ministerijos viršininko

2018 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. 1V-115

 

VALSTYBINĖS ENERGETIKOS INSPEKCIJOS PRIE ENERGETIKOS MINISTERIJOS RIZIKOS VERTINIMU PAGRĮSTAS ENERGETIKOS OBJEKTŲ IR ĮRENGINIŲ PRIEŽIŪROS VEIKLOS MODELIs

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos rizikos vertinimu pagrįstas energetikos objektų ir įrenginių priežiūros veiklos modelis (toliau – Modelis) taikomas sudarant energetikos objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių, energetikos objektų statinių metinių patikrinimų planus ir vykdant jų ir jų savininkų (valdytojų) bei juos eksploatuojančių asmenų priežiūrą bei kontrolę.

2. Priežiūros veiklą ir turimus ribotus išteklius skirti didžiausiems rizikos atvejams šalinti, siekiant užtikrinti realią ūkinės veiklos atitiktį svarbiausiems teisės aktų reikalavimams.

3. Duomenys apie Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos (toliau – VEI) kontroliuojamus energetikos objektus, įrenginius, vartotojų energetikos įrenginius, energetikos objektų statinius ir jų savininkus (valdytojus) bei juos eksploatuojančius asmenis kaupiami VEI.

4. Priežiūros veiksmai grindžiami skaidrumo, minimalios ir proporcingos priežiūros naštos, priežiūros funkcijų atlikimo koordinavimo, efektyvaus išteklių naudojimo rizikai valdyti, patikrinimų funkcijų atskyrimo ir poveikio priemonių taikymo bei aiškių, viešai paskelbtų patikrinimų procedūrų principais.

5. Modelyje vartojamos pagrindinės sąvokos:

Rizikos vertinimas – rizikos valdymo proceso dalis, apimanti kiekybinių ir kokybinių rodiklių reikšmių, susijusių su konkrečia situacija ir atpažinta grėsme, nustatymą. Rizikos vertinimas apima rizikos įvertinimą ir analizę.

Rizikos vertinimu pagrįsta ūkio subjektų veiklos priežiūros sistema (modelis) – VEI įdiegta ir taikoma organizacinių ir techninių priemonių visuma, kuri padeda nustatyti rizikas, susijusias su ūkio subjektų veiklą reguliuojančių teisės aktų reikalavimų nesilaikymu ir žalos ar pavojaus visuomenės vertybėms atsiradimu; atlikti energetikos objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių, energetikos objektų statinių rizikingumo vertinimą ir nustatyti rizikingiausius iš jų; ūkio subjektų veiklos priežiūrą vykdyti laikantis prioritetų ir pasirenkant tinkamiausias ir efektyviausias priežiūros priemones.

 

II. ENERGETIKOS OBJEKTŲ IR ĮRENGINIŲ, KURIŲ RIZIKĄ NUMATOMA VERTINTI KLASIFIKAVIMAS

 

6. Elektros energetikos sektoriuje klasifikuojami ir pagal riziką vertinami šie objektai ir įrenginiai:

6.1. elektrinės, kurių įrengtoji galia lygi ar didesnė kaip 50 MW;

6.2. elektrinės, kurių įrengtoji galia didesnė kaip 100 kW, bet mažesnė kaip 50 MW;

6.3. elektrinės, kurių įrengtoji galia lygi ar mažesnė kaip 100 kW;

6.4. elektros perdavimo tinklai;

6.5. elektros skirstymo tinklai;

6.6. visuomeninės paskirties pastatų elektros energetikos įrenginiai;

6.7. elektros energijos nuo 30 kW iki 250 kW galios vartotojų įrenginiai (išskyrus visuomeninės paskirties pastatų elektros energetikos įrenginius, ir vartotojų 10 kV ir aukštesnės įtampos elektros įrenginius);

6.8. elektros energijos didesnės kaip 250 kW galios vartotojų įrenginiai (išskyrus visuomeninės paskirties pastatų elektros energetikos įrenginius ir vartotojų 10 kV ir aukštesnės įtampos elektros įrenginius);

6.9. vartotojų 10 kV ir aukštesnės įtampos elektros įrenginiai (išskyrus visuomeninės paskirties pastatų elektros energetikos įrenginius);

7. Šilumos energetikos sektoriuje klasifikuojami ir pagal riziką vertinami šie objektai ir įrenginiai:

7.1. šilumos gamybos objektai ir šilumos tinklai;

7.2. šilumos įrenginiai, kai jų visų bendra galia nuo 250 kW iki 400 kW (išskyrus visuomeninės paskirties pastatų šilumos energetikos įrenginius);

7.3. šilumos įrenginiai, kai jų visų bendra galia didesnė kaip 400 kW (išskyrus visuomeninės paskirties pastatų šilumos energetikos įrenginius);

7.4. visuomeninės paskirties pastatų šilumos energetikos įrenginiai;

7.5. šilumos įrenginiai nuo 100 kW iki 10 MW galios, kai centralizuotai pagaminta šilumos energija tiekiama iš šilumos perdavimo tinklo (išskyrus visuomeninės paskirties pastatų šilumos energetikos įrenginius ir daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemas);

7.6. didesnės kaip 10 MW galios šilumos įrenginiai, kai centralizuotai pagaminta šilumos energija tiekiama iš šilumos perdavimo tinklo (išskyrus visuomeninės paskirties pastatų šilumos energetikos įrenginius).

8. Naftos energetikos sektoriuje klasifikuojami ir pagal riziką vertinami šie objektai ir įrenginiai:

8.1 magistraliniai naftos ir naftos produktų vamzdynai;

8.2. naftos, naftos produktų terminalai ir saugyklos su talpyklomis iki 10 000 m³ (išskyrus vartotojų energetikos įrenginius);

8.3. naftos, naftos produktų terminalai ir saugyklos su talpyklomis virš 10 000 m³;

8.4. naftos perdirbimo įmonės;

8.5. naftos, naftos produktų degalinės;

8.6. vartotojų naftos ir naftos produktų bei skystojo kuro talpyklos per 1000 m³ ir jų technologiniai priklausiniai;

9. Dujų sektoriuje pagal riziką vertinami šie objektai ir įrenginiai:

9.1. gamtinių dujų perdavimo sistema;

9.2. gamtinių dujų skirstymo sistema;

9.3. visuomeninės paskirties pastatų dujų energetikos įrenginiai;

9.4. dujų įrenginiai nuo 100 kW iki 400 kW galios;

9.5. dujų įrenginiai kurių galia daugiau kaip 400 kW;

9.6. suskystintųjų naftos dujų (toliau – SND) rezervuarų įrenginiai ir skirstomieji dujotiekiai;

9.7. SND pilstymo stotys, dujų pilstymo postai, SND balionų sandėliai;

9.8. SND degalinės;

9.9. suskystintų naftos dujų rezervuarų, balionų įrenginiai ir skirstomieji dujotiekiai.

 

III. RIZIKOS VERTINIMAS

 

10. Vertinant riziką, VEI Planavimo ir kontrolės skyriaus darbuotojai atsižvelgia į tai, kaip ūkio subjektas laikėsi teisės aktų reikalavimų anksčiau, kokio pobūdžio ūkinės veiklos rizikingumas, pavojingumas, kokia žalos ar pavojaus asmenims, visuomenei ir aplinkai atsiradimo tikimybė.

11. VEI teritorinių skyrių kontroliuojamų energetikos objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginius, energetikos objektų statinių metiniai planai sudaromi atsižvelgiant į objektų rizikos lygį ir kitus Modeliu nustatytus kriterijus.

12. Energetikos objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių, energetikos objektų statinių rizikos lygiai:

12.1. padidintos rizikos lygis – 7 ir daugiau balų;

12.2. vidutinės rizikos lygis – 5–6 balai;

12.3. žemos rizikos lygis – iki 4 balų.

13. Energetikos objektų ir įrenginių rizikos lygis nustatomas pagal šiuos rizikos vertinimo kriterijus (rodiklius):

13.1. energetikos objektų ir energetikos įrenginių reikšmingumas:

13.1.1. valstybinės svarbos energetikos objektai – 7 balai;

13.1.2. nevalstybinės svarbos energetikos objektai – 3 balai;

13.1.3. vartotojų energetikos įrenginiai – 1 balas;

13.2. energetikos objektų ir energetikos įrenginių paskutinis tikrinimas:

13.2.1. valstybinės svarbos energetikos objektai tikrinti daugiau nei prieš 2 metus – 2 balai;

13.2.2. nevalstybinės svarbos energetikos objektai tikrinti daugiau nei prieš 4 metus – 2 balai;

13.2.3. vartotojų energetikos įrenginiai tikrinti daugiau nei prieš 7 metus – 2 balai;

13.3. patikrinimų metu nustatytų pažeidimų pobūdis ir mastas t. y. peržiūrėti visi nuo paskutinio patikrinimo to paties tipo energetikos sektoriaus objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių, energetikos objektų statinių eksploatavimo ir techninės būklės patikrinimo aktų (klausimynų) klausimų atsakymai ir įvertinus kiekvieno klausimo reikšmingumą, apskaičiuotas kiekvieno objekto, įrenginio, vartotojų energetikos įrenginio balų santykis tarp klausimų įvertintų su teisės akto pažeidimais ir bendro maksimalaus vertintų aktualių klausimų balų skaičiaus:

13.3.1. įvertinus to paties tipo energetikos sektoriaus objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių, energetikos objektų statinių eksploatavimo ir techninės būklės patikrinimo aktus 30 procentų santykinai blogiausiai įvertintų – 2 balai;

13.3.2. įvertinus to paties tipo energetikos sektoriaus objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių, energetikos objektų statinių eksploatavimo ir techninės būklės patikrinimo aktus 70 procentų santykinai geriausiai įvertintų – 0 balų;

13.4. visuomeninės paskirties objektai (virš 50 žmonių susibūrimo vietos) – 1 balas;

13.5. VEI pareigūnų surašytų privalomų vykdyti nurodymų nevykdymas nustatytu terminu – 2 balai.

14. VEI Planavimo ir kontrolės skyriaus darbuotojai atlieka visų VEI kontroliuojamų energetikos objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių rizikos vertinimą.

15. Rizikos vertinimo kriterijai turi būti periodiškai (ne rečiau kaip kas 3 metus) atnaujinami, atsižvelgiant į VEI veiklos prioritetus, sukauptus duomenis, identifikuotas problemines sritis ir technines galimybes.

16. Kontroliuojamų energetikos objektų ir įrenginių sąrašai yra nuolat kintantys. VEI Planavimo ir kontrolės skyriaus darbuotojai privalo periodiškai (ne rečiau kaip 1 kartą metuose) atnaujinti kontroliuojamų energetikos objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių sąrašus.

17. Patikrinimų periodiškumas priklauso nuo energetikos objektų, įrenginių, vartotojų energetikos įrenginių rizikos lygio:

17.1. padidintos rizikos – ne rečiau kaip kas 3 metus;

17.2. vidutinės rizikos – ne rečiau kaip kas 5 metus;

17.3. žemos rizikos energetikos sektoriaus objektai, įrenginiai, vartotojų energetikos įrenginiai tikrinami kas 8 metus.

18. Energetikos sektoriaus objektai, įrenginiai, vartotojų energetikos įrenginiai atitinkantys Energetikos valstybinės kontrolės ir vartotojų energetikos įrenginių kontrolės tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2014 m. spalio 24 d. įsakymu Nr. 1-261, 121 punkto nuostatas tikrinami atitikties deklaracijomis. Energetikos įrenginio eksploatavimo atitikties deklaracijomis tikrinami tie energetikos įrenginiai, kurie pagal Modelio 13 punkte nustatytus kriterijus ir 12 punkte nustatytus rizikos lygius priskiriami energetikos įrenginio žemos rizikos lygiui bei kurių pavojaus asmenims, visuomenei ir aplinkai tikimybė maža ir kurie atitinka vieną iš šių energetikos įrenginių grupių:

18.1. elektros energijos nuo 30 kW iki 250 kW galios vartotojų įrenginiai;

18.2. elektros energijos gamybos įrenginiai (elektrinės) iki 100 kW įrengtosios galios, išskyrus elektros energiją gaminančių buitinių elektros energijos vartotojų įrenginius;

18.3. šilumos įrenginiai nuo 100 kW iki 10 MW galios, kai centralizuotai pagaminta šilumos energija tiekiama iš šilumos perdavimo tinklo (išskyrus visuomeninės paskirties energetikos įrenginius ir daugiabučio namo šildymo ir karto vandens sistemas);

18.4. šilumos įrenginiai, kai jų visų bendra galia nuo 250 kW iki 400 kW;

18.5. dujų įrenginiai nuo 100 kW iki 400 kW galios.

19. Ūkio subjektams sudaroma galimybė deklaruoti energetikos įrenginių eksploatavimo veiklos atitiktį nustatytiems teisės aktų reikalavimams, pateikiant VEI energetikos įrenginio eksploatavimo atitikties deklaracijas (toliau – atitikties deklaracija). Atitikties deklaracijos teikiamos VEI viršininko nustatyta tvarka.

 

IV. PRIEŽIŪROS VEIKSMŲ VERTINIMAS

 

20. VEI vykdytų energetikos objektų ir įrenginių patikrinimų aktai registruojami VEI dokumentų valdymo sistemoje, saugomi dokumentacijos plane nurodytoje byloje teisės aktų nustatytą terminą.

21. Skirtingo rizikos lygio subjektams gali būti taikomos skirtingos priežiūros priemonės.

22. Sukaupta informacija apie patikrinimus naudojama ataskaitoms rengti, kontrolės duomenų analizei atlikti.

__________________________