HERB21

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL VIEŠUOSIUS ŽELDYNUS PROJEKTUOJANČIŲ, VIEŠUOSIUS ŽELDYNUS IR ŽELDINIUS PRIŽIŪRINČIŲ IR TVARKANČIŲ ASMENŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO TVARKOS, ŽELDYNŲ PROJEKTŲ RENGIMO VADOVŲ, VIEŠUOSIUS ŽELDYNUS PROJEKTUOJANČIŲ, VIEŠŲJŲ ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ PRIEŽIŪROS IR TVARKYMO DARBŲ VADOVŲ, NEPRIKLAUSOMŲ ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ EKSPERTŲ MOKYMO PROGRAMŲ RENGIMO REIKALAVIMŲ, ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ APSAUGOS, PRIEŽIŪROS IR TVARKYMO VEIKLĄ VYKDANČIŲ ASMENŲ MOKYMO PROGRAMOS RENGIMO REIKALAVIMŲ

APRAŠŲ PATVIRTINIMO

 

2021 m. lapkričio 25 d. Nr. D1-688

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 2 punktu, 21 straipsnio 4 ir 5 dalimis, 22 straipsnio 5 dalimi ir 24 straipsnio 6 dalimi,

t v i r t i n u pridedamus:

1. Viešuosius želdynus projektuojančių, viešuosius želdynus ir želdinius prižiūrinčių ir tvarkančių asmenų kvalifikacijos tobulinimo tvarkos aprašą.

2. Želdynų projektų rengimo vadovų, viešuosius želdynus projektuojančių, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų mokymo programų rengimo reikalavimų aprašą.

3. Želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros ir tvarkymo veiklą vykdančių asmenų mokymo programos rengimo reikalavimų aprašą.

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                                 Simonas Gentvilas

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2021 m. lapkričio 25 d.  įsakymu Nr. D1-688

 

VIEŠUOSIUS ŽELDYNUS PROJEKTUOJANČIŲ, VIEŠUOSIUS ŽELDYNUS IR ŽELDINIUS PRIŽIŪRINČIŲ IR TVARKANČIŲ ASMENŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Viešuosius želdynus projektuojančių, viešuosius želdynus ir želdinius prižiūrinčių ir tvarkančių asmenų kvalifikacijos tobulinimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato želdynų projektų rengimo vadovų, viešųjų želdynų projektus rengiančių asmenų, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų kvalifikacijos tobulinimo, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistų neformaliojo mokymo organizavimo reikalavimus.

2. Tvarkos aprašo reikalavimai taikomi švietimo įstaigoms, mokslo ir studijų institucijoms, asociacijoms, sąjungoms ar kitiems švietimo teikėjams, rengiantiems želdynų projektų rengimo vadovų, viešuosius želdynus projektuojančių, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų, želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros ir tvarkymo veiklą vykdančių asmenų mokymo programas ir pagal jas organizuojantiems kvalifikacijos tobulinimą ir neformaliojo mokymo kursus (toliau – švietimo teikėjas), taip pat kvalifikacijos tobulinimo stebėseną atliekančioms (ar duomenis apie kvalifikacijos tobulinimą kaupiančioms) institucijoms.

3. Kvalifikaciją gali tobulinti asmenys, atitinkantys Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo 21 straipsnio 2 ir 3 dalyse, 24 straipsnio 2 dalyje nustatytus kvalifikacijos reikalavimus. Želdynų projektų rengimo vadovai privalo turėti želdynų projektų rengimo vadovo atestatą, kaip nustatyta Želdynų įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje, o nepriklausomi želdynų ir želdinių ekspertai – nepriklausomo želdynų ir želdinių eksperto kvalifikacijos atestatą, kaip nustatyta Želdynų įstatymo 24 straipsnio 1 dalyje.

4. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Želdynų įstatyme.

 

II SKYRIUS

ŽELDYNŲ PROJEKTŲ RENGIMO VADOVŲ, VIEŠŲJŲ ŽELDYNŲ PROJEKTUS RENGIANČIŲ ASMENŲ, VIEŠŲJŲ ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ PRIEŽIŪROS IR TVARKYMO DARBŲ VADOVŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMAS

 

5. Želdynų projektų rengimo vadovų, viešųjų želdynų projektus rengiančių asmenų, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų kvalifikacijos tobulinimas (toliau – kvalifikacijos tobulinimas) vykdomas pagal želdynų projektų rengimo vadovų, viešuosius želdynus projektuojančių, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų mokymo programas (toliau – mokymo programa), sudarytas pagal aplinkos ministro nustatytus reikalavimus.

6. Želdynų projektų rengimo vadovai, viešųjų želdynų projektus rengiantys asmenys, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovai, nepriklausomi želdynų ir želdinių ekspertai tobulina kvalifikaciją ne rečiau kaip kas 5-erius metus išklausydami ne mažiau kaip 20 kvalifikacijos tobulinimo kurso valandų pagal aplinkos ministro nustatytus reikalavimus sudarytas mokymo programas.

7. Kai mokymo programa skirta skirtingos kvalifikacijos specialistams tobulinti, šios kvalifikacijos tobulinimo valandos įskaitomos į reikalaujamą valandų skaičių pagal skirtingas kvalifikacijas.

8. Išklausytų kelių kvalifikacijos tobulinimo kursų ta pačia tema valandos įskaitomos vieną kartą. Jei švietimo teikėjas rengia kvalifikacijos tobulinimą pagal mokymo programoje nurodytą temą ir (ar) potemes, išklausyti keli kvalifikacijos tobulinimo kursai, kurių tema ta pati, bet potemės skirtingos, skaičiuojami atskirai.

9. Kvalifikacijos tobulinimo programų lektorių kvalifikacija turi atitikti želdynų projektų rengimo vadovų, viešuosius želdynus projektuojančių, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų mokymo programų turinį.

10. Už kvalifikacijos tobulinimo atitiktį Tvarkos aprašui atsako švietimo teikėjas.

11. Kvalifikacijos tobulinimo dalyviai registruojami.

12. Informacija apie organizuojamą kvalifikacijos tobulinimą viešinama švietimo teikėjo interneto svetainėje, taip pat gali būti skelbiama kitose interneto svetainėse. Švietimo teikėjas apie organizuojamą kvalifikacijos tobulinimą raštu informuoja instituciją, kuri pagal Nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų, želdynų projektų rengimo vadovų atestatų išdavimo tvarką, tvirtinamą aplinkos ministro, išduoda želdynų projektų rengimo vadovų ir nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų kvalifikacijos atestatus (toliau – atestatus išduodanti institucija), pateikdama jai 13 punkte nurodytą informaciją. Atestatus išduodanti institucija gali šią informaciją viešinti savo interneto svetainėje.

13. Skelbime apie organizuojamą kvalifikacijos tobulinimą nurodoma:

13.1. švietimo teikėjas, patvirtinęs mokymo programą, pagrindinės kvalifikacijos tobulinimo temos ir (ar) potemės, lektoriai;

13.2. švietimo teikėjas, organizuojantis kvalifikacijos tobulinimą;

13.3. kokių specialistų, t. y. želdynų projektų rengimo vadovų, viešuosius želdynus projektuojančių asmenų, viešųjų želdynų priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų, kvalifikacijai tobulinti kursai skirti;

13.4. kvalifikacijos tobulinimo data, vieta ir trukmė (akademinėmis valandomis);

13.5. kvalifikacijos tobulinimo kaina.

14. Želdynų projektų rengimo vadovai, viešųjų želdynų projektus rengiantys asmenys, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovai, nepriklausomi želdynų ir želdinių ekspertai kvalifikaciją tobulina savo lėšomis.

15. Želdynų projektų rengimo vadovams, viešųjų želdynų projektus rengiantiems asmenims, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovams, nepriklausomiems želdynų ir želdinių ekspertams, išklausiusiems kvalifikacijos tobulinimo kursus, išduodamas kvalifikacijos tobulinimą patvirtinantis dokumentas.

 

III SKYRIUS

VIEŠŲJŲ ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ PRIEŽIŪROS IR TVARKYMO SPECIALISTŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMAS

 

16. Viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistų kvalifikacija tobulinama organizuojant želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros ir tvarkymo veiklą vykdančių asmenų neformaliojo mokymo kursus viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo veiklai reikalingoms kompetencijoms įgyti.

17. Viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistų neformaliojo mokymo kursai (toliau – neformaliojo mokymo kursai) vykdomi pagal želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros ir tvarkymo veiklą vykdančių asmenų mokymo programą, sudarytą pagal aplinkos ministro nustatytus reikalavimus.

18. Viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistų kvalifikacijos tobulinimo trukmė turi būti ne mažesnė nei 200 akademinių valandų. Iš jų praktikos trukmė – ne mažesnė nei 80, bet ne didesnė nei 100 akademinių valandų. Iki 10 akademinių valandų gali būti pakeičiama švietimo teikėjo organizuojama konferencija (ji dalyviams įskaitoma kaip neformaliojo mokymo kursų dalis).

19. Informacija apie organizuojamus neformaliojo mokymo kursus viešinama švietimo teikėjo interneto svetainėje, taip pat gali būti skelbiama kitose interneto svetainėse. Skelbime apie organizuojamus neformaliojo mokymo kursus nurodoma:

19.1. švietimo teikėjas, parengęs mokymo programą, ir pagrindinės neformaliojo mokymo kursų temos, lektoriai;

19.2. švietimo teikėjas, organizuojantis neformaliojo mokymo kursus;

19.3. kokius želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbus galės atlikti asmenys, išklausę švietimo teikėjo organizuojamus neformaliojo mokymo kursus;

19.4. neformaliojo mokymo kursų data, vieta ir trukmė (akademinėmis valandomis);

19.5. neformaliojo mokymo kursų kaina.

20. Švietimo teikėjas turi registruoti neformaliojo mokymo kursus išklausiusius ir egzaminą išlaikiusius asmenis.

21. Asmenims, išklausiusiems neformaliojo mokymo kursus ir išlaikiusiems švietimo teikėjo parengtą egzaminą, išduodamas kvalifikacijos tobulinimą patvirtinantis dokumentas, įrodantis, kad asmuo įgijo kompetencijas, reikalingas viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo veiklai vykdyti. Jis galioja neterminuotai.

 

IV SKYRIUS

KVALIFIKACIJOS TOBULINIMĄ PATVIRTINANČIŲ DOKUMENTŲ IŠDAVIMAS, PATEIKIMAS IR SAUGOJIMAS

 

22. Želdynų projektų rengimo vadovams, viešųjų želdynų projektus rengiantiems asmenims, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovams, nepriklausomiems želdynų ir želdinių ekspertams, išklausiusiems kvalifikacijos tobulinimo kursus, išduodamame kvalifikacijos tobulinimą patvirtinančiame dokumente nurodoma:

22.1. mokymo programos, pagal kurią vykdytas kvalifikacijos tobulinimas, pavadinimas, ją patvirtinęs švietimo teikėjas, patvirtinimo data ir numeris;

22.2. švietimo teikėjas, kuris vykdė kvalifikacijos tobulinimą;

22.3. asmens, išklausiusio kvalifikacijos tobulinimo kursą, vardas, pavardė;

22.4. kvalifikacijos tobulinimo kurso temų ir (ar) potemių pavadinimai, lektoriai;

22.5. kokios srities specialistų, t. y. želdynų projektų rengimo vadovų, viešųjų želdynų projektus rengiančių asmenų, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų, kvalifikacijai tobulinti kursai skirti;

22.6. kvalifikacijos tobulinimo data, vieta, trukmė (akademinėmis valandomis);

22.7. kvalifikacijos tobulinimą patvirtinančio dokumento išdavimo data ir numeris.

23. Želdynų projektų rengimo vadovams, viešųjų želdynų projektus rengiantiems asmenims, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovams, nepriklausomiems želdynų ir želdinių ekspertams išduodamas kvalifikacijos tobulinimą patvirtinantis dokumentas turi būti patvirtintas švietimo teikėjo vadovo ar jo įgalioto asmens parašu ir antspaudu (jei jis naudojamas). Šalia įgalioto asmens pavardės nurodomi įgaliojimo dokumentas, jo numeris, data.

24. Viešųjų želdynų projektų rengimo vadovai ir nepriklausomi želdynų ir želdinių ekspertai kvalifikacijos tobulinimą patvirtinančių dokumentų kopijas teikia atestatus išduodančiai institucijai.

25. Atestatus išduodanti institucija tvarko, kaupia ir saugo želdynų projektų rengimo vadovų ir nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų kvalifikacijos tobulinimą patvirtinančius dokumentus ir informaciją apie asmenis, kurie tobulino kvalifikaciją.

26. Atestatus išduodanti institucija gali pateikti paklausimą kvalifikacijos tobulinimą rengiančiam švietimo teikėjui dėl kvalifikacijos tobulinimą patvirtinančio dokumento tikrumo. Nustačius, kad viešųjų želdynų projektų rengimo vadovas ar nepriklausomas želdynų ir želdinių ekspertas atestatus išduodančiai institucijai pateikė Tvarkos aprašo neatitinkantį kvalifikacijos tobulinimą patvirtinantį dokumentą ar kvalifikacijos tobulinimas rengtas nesilaikant Tvarkos aprašo ir (ar) mokymo programos reikalavimų, kvalifikacijos tobulinimą patvirtinančiame dokumente nurodytas kvalifikacijos tobulinimo valandų skaičius neįskaitomas ir laikoma, kad kvalifikacija nepatobulinta.

27. Kvalifikacijos tobulinimą patvirtinančiame dokumente, įrodančiame, kad asmuo įgijo kompetencijas, reikalingas viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo veiklai vykdyti (toliau – neformaliojo mokymo kursų pažymėjimas), nurodoma:

27.1. mokymo programos, pagal kurią rengti neformaliojo mokymo kursai, pavadinimas, programą patvirtinęs švietimo teikėjas, patvirtinimo data ir numeris;

27.2. švietimo teikėjas, kuris organizavo neformaliojo mokymo kursus;

27.3. neformaliojo mokymo kursų temos ir (ar) potemių pavadinimai, lektoriai;

27.4. asmens, išklausiusio neformaliojo mokymo kursus, vardas, pavardė;

27.5. darbai, kuriuos asmuo galės vykdyti išklausęs neformaliojo mokymo kursus;

27.6. neformaliojo mokymo kursų data, vieta, trukmė (akademinėmis valandomis);

27.7. neformaliojo mokymo kursų pažymėjimo išdavimo data ir numeris.

28. Neformaliojo mokymo kursų pažymėjimas turi būti patvirtinamas švietimo teikėjo vadovo ar jo įgalioto asmens parašu ir antspaudu (jei jis naudojamas). Šalia įgalioto asmens pavardės nurodomi įgaliojimo dokumentas, jo numeris, data.

29. Praradę kvalifikacijos tobulinimą patvirtinantį dokumentą, viešųjų želdynų projektų rengimo vadovai, viešuosius želdynus projektuojantys asmenys, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovai, nepriklausomi želdynų ir želdinių ekspertai, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistai turi teisę kreiptis į kvalifikacijos tobulinimo dokumentą išdavusį švietimo teikėją dėl dokumento dublikato (kopijos) išdavimo pateikdamas laisvos formos prašymą.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

30. Švietimo teikėjas saugo informaciją apie pagal patvirtintas mokymo programas įvykdytą kvalifikacijos tobulinimą ir neformaliojo mokymo kursus. Saugoma ši informacija:

30.1. asmenų, gavusių kvalifikacijos tobulinimą patvirtinantį dokumentą, vardai ir pavardės, išklausytų kvalifikacijos tobulinimo kursų temos ir (potemės), jų trukmė, jiems išduotų kvalifikacijos tobulinimą patvirtinančių dokumentų numeriai ir išdavimo datos;

30.2. asmenų, išklausiusių neformaliojo mokymo kursus, vardai, pavardės, darbai, kuriuos asmuo galės vykdyti juos išklausęs, jiems išduotų neformaliojo mokymo kursų pažymėjimų numeriai ir išdavimo datos;

30.3. kvalifikacijos tobulinimo ir neformaliojo mokymo kursų dalyvių sąrašas su dalyvių parašais.

31. Visi asmenų pateikti kvalifikacijos tobulinimo dokumentai ir jų kopijos saugomi laikantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo ir Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo reikalavimų ir nustatytos tvarkos. Asmens duomenų ir asmenų pateiktų dokumentų saugojimo terminas nustatytas Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklėje, patvirtintoje Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. kovo 9 d. įsakymu Nr. V-100 „Dėl Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės patvirtinimo“.

–––––––––––––––––––––––

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2021 m. lapkričio 25 d. įsakymu Nr. D1-688

 

ŽELDYNŲ PROJEKTŲ RENGIMO VADOVŲ, VIEŠUOSIUS ŽELDYNUS PROJEKTUOJANČIŲ, VIEŠŲJŲ ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ PRIEŽIŪROS IR TVARKYMO DARBŲ VADOVŲ, NEPRIKLAUSOMŲ ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ EKSPERTŲ MOKYMO PROGRAMŲ RENGIMO REIKALAVIMAI

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Želdynų projektų rengimo vadovų, viešuosius želdynus projektuojančių, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų mokymo programų rengimo reikalavimai (toliau – mokymo reikalavimai) nustato mokymo programų viešųjų želdynų projektų rengimo vadovų, viešuosius želdynus projektuojančių asmenų, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų kvalifikacijai tobulinti (toliau – mokymo programa) turinio sudarymo reikalavimus.

2. Mokymo reikalavimai taikomi švietimo įstaigoms, mokslo ir studijų institucijoms, asociacijoms, sąjungoms ir kitiems švietimo teikėjams, rengiantiems mokymo programas želdynų projektų rengimo vadovų, viešuosius želdynus projektuojančių asmenų, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų, nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų kvalifikacijai tobulinti (toliau – švietimo teikėjas), taip pat kvalifikacijos tobulinimo stebėseną atliekančioms (ar duomenis apie kvalifikacijos tobulinimą kaupiančioms) institucijoms.

3. Mokymo reikalavimuose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos želdynų įstatyme.

 

II SKYRIUS

MOKYMO PROGRAMOS RENGIMO REIKALAVIMAI

 

4. Švietimo teikėjai mokymo programą rengia pagal nustatytus reikalavimus. Mokymo programą sudaro:

4.1. bendrosios nuostatos;

4.2. mokymo programos turinys;

4.3. teisės aktų ir literatūros sąrašas;

4.4. mokymo programą parengusio ir patvirtinusio švietimo teikėjo pavadinimas;

4.5. mokymo priemonės;

4.6. kvalifikacijos tobulinimą patvirtinančio dokumento forma.

5. Mokymo programos skyriuje „Bendrosios nuostatos“ turi būti pateikta tokia informacija:

5.1. Mokymo programos pavadinimas – formuluotė, aiškiai nusakanti mokymo programos turinį. Rekomenduotina pavadinime vartoti žodžių junginį „mokymo programa“ ir nurodyti, kokių specialistų, t. y. želdynų projektų rengimo vadovų, viešuosius želdynus projektuojančių asmenų, viešųjų želdynų priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų ar nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų, kvalifikacijai tobulinti ji (arba atskiros jos dalys) skirta.

5.2. Mokymo programos tikslas privalo būti tiesiogiai susijęs su mokymo programos pavadinimu, mokymo paskirtimi ir turiniu. Mokymo programa turi sudaryti galimybę želdynų projektų rengimo vadovams, viešuosius želdynus projektuojantiems asmenims, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovams ir (ar) nepriklausomiems želdynų ir želdinių ekspertams plėsti jau turimas profesines žinias, jas sisteminti, suteikti naujausių ir pažangiausių profesinių žinių ir įgūdžių, supažindinti su naujais terminais, teisiniu reglamentavimu, mokymo srities geraisiais ir blogaisiais pavyzdžiais, atskleisti, kaip mokymo programoje nurodytas naujoves taikyti praktiškai. Mokymo programa gali turėti vieną ar kelis tikslus. Kartu su mokymo tikslais gali būti nurodomi ir pagrindiniai mokymo programos uždaviniai.

5.3. Mokymo programos anotacija – trumpa informacija, pagrindžianti mokymo programos aktualumą, naujumą, jos poreikį ir inovatyvumą.

5.4. Mokymo programos įgyvendinimo būdas – nurodoma, kokiu būdu (forma) želdynų projektų rengimo vadovai, viešųjų želdynų projektus rengiantys asmenys, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovai ir (ar) nepriklausomi želdynų ir želdinių ekspertai gali tobulinti kvalifikaciją pagal mokymo programą. Galimi mokymo būdai (formos) – paskaitos, seminarai, praktika, konferencijos. Mokymas gali būti rengiamas ir nuotoliniu būdu, išskyrus praktiką. Praktika rengiama kontaktiniu būdu. Per praktiką želdynų projektų rengimo vadovai, viešuosius želdynų projektus rengiantys asmenys, viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovai ir (ar) nepriklausomi želdynų ir želdinių ekspertai atlieka švietimo teikėjo parengtas užduotis.

5.5. Mokymo programos trukmė – nurodoma bendra mokymo programoje aprašyto mokymo ir praktikos trukmė akademinėmis valandomis. Mokymo programa gali būti sudaryta iš vieno ar kelių modulių ir įgyvendinama įvairiais būdais, nurodytais mokymo reikalavimų 5.4 papunktyje.

6. Mokymo programos skyriuje „Programos turinys“ pateikiamos mokymo programos temos ir (ar) potemės, akademinių valandų skaičius kiekvienai temai ir (ar) potemei nagrinėti, mokymo temas ir (ar) potemes pristatantys lektoriai (nurodomi jų vardai, pavardės, mokslo laipsniai ir (ar) pedagoginiai vardai, darbovietės, pareigos, kita jų kvalifikaciją pagrindžianti informacija).

7. Mokymo programa želdynų projektų rengimo vadovams ir viešuosius želdynus projektuojantiems asmenims turėtų:

7.1. suteikti žinių apie kraštovaizdžio sampratą, kraštovaizdžio struktūrą, jo vertybes, kraštovaizdžio, gamtinio karkaso ir želdynų sistemos plėtojimą, gamtinių sistemų veikimo principus, ekosistemines paslaugas, želdynų normavimą, ekologinių ir estetinių ryšių aplinkoje išlaikymo svarbą;

7.2. padėti suprasti želdynų sistemos planavimo (kiek tai susiję su teritorijų planavimo dokumentų taikymu rengiant želdynų projektus), želdynų projektavimo (atskirai pristatant projektavimo ypatumus saugomose teritorijose ir nekilnojamojo kultūros paveldo teritorijose), želdynų ir želdinių apsaugos, tvarkymo, priežiūros, specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo, invazinių rūšių kontrolės ir naikinimo, vandens telkinių ir jų pakrančių tvarkymo, želdynų statinių ir įrenginių projektavimo teisinį reglamentavimą, pristatyti aktualius kitų susijusių teisės aktų pakeitimus;

7.3. ugdyti gebėjimus taikyti darnaus vystymosi, viešojo intereso prioriteto, profesionalumo ir atsakomybės, tęstinumo, želdinių gerovės užtikrinimo principus organizuojant želdynų apsaugą, priežiūrą ir tvarkymą, želdynų kūrimą, želdinių veisimą;

7.4. suteikti žinių ir padėti suprasti želdinių parinkimo, jų priežiūros specifiką, atskirų kraštovaizdžio elementų (vandens telkinių ir jų pakrančių, šlaitų, pelkių, buveinių, takų, apžvalgos aikštelių, kitų želdynuose esančių statinių ir kt.) formavimo principus ir metodus, biologinės įvairovės, ekosistemų funkcijų išsaugojimo principus ir esminius reikalavimus;

7.5. supažindinti su želdinių ir želdyno būklės tyrimų (želdinių inventorizavimo, aplinkos, dirvožemio, dendrologinių, biologinės įvairovės, ekosisteminių paslaugų vertinimo, hidrologinių, istorinių, archeologinių (projektuojant istorinius želdynus) ir kitų) atlikimo metodais ir reikalavimais;

7.6. padėti suprasti procesus, susijusius su želdynų projektavimo viešumu, visuomenės įtraukimu, visuomenės informavimu, viešojo intereso prioriteto principo įgyvendinimu projektuojant želdynus, kaip šiuos procesus taikyti praktiškai;

7.7. supažindinti su želdynų projektuotojų ir želdynų projektų vadovų veiklos teisiniais aspektais;

7.8. supažindinti su naujomis želdynų projektavimo kryptimis ir metodais, tyrimais, naujų technologijų taikymo aspektais, gamtos procesais pagrįstų sprendimų taikymu siekiant atkurti ekosistemas, įrengti tvarias vandens naudojimo ir jo surinkimo sistemas, gausinti biologinę įvairovę, ekosistemines paslaugas želdynuose ir kt.;

7.9. pristatyti kitas želdynų projektų rengimo vadovams ir viešuosius želdynus projektuojantiems asmenims aktualias temas.

8. Mokymo programa viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovams turėtų:

8.1. padėti suprasti želdynų ir želdinių tvarkymo ir priežiūros teisinį reglamentavimą, suteikti teorinių žinių ir (ar) praktinių įgūdžių, kaip išlaikyti ir užtikrinti želdinių gerovę, želdinių ir želdynų sveikumą, ilgaamžiškumą ir fizinį atsparumą;

8.2. ugdyti gebėjimus, kurie padėtų želdyne palaikyti ir (ar) pagerinti želdinių būklę, kad želdynas geriausiai atitiktų savo paskirtį, taip pat palaikyti ir (ar) pagerinti tinkamą pavienių želdinių dendrologinę (ekologinę) būklę, želdynų statinių ir įrenginių techninę būklę, pristatyti ir paaiškinti arboristikos priemonių (medžių lajų ugdymas, formavimas, lajų genėjimo technologijos, metodai, būdai, jų taikymo ypatybės ir kt.) taikymą;

8.3. suteikti žinių ir padėti suprasti želdynų ir želdinių priežiūros specifiką, atskirų kraštovaizdžio elementų (vandens telkinių ir jų pakrančių, šlaitų, pelkių, buveinių, takų, apžvalgos aikštelių, kitų želdynuose esančių statinių ir kt.) formavimo principus ir metodus, biologinės įvairovės, ekosistemų funkcijų išsaugojimo principus ir esminius reikalavimus;

8.4. suteikti žinių apie želdinių ir kitų kraštovaizdžio vertybių apsaugą statybos metu;

8.5. suteikti žinių apie invazinių rūšių gausos reguliavimą ir naikinimą;

8.6. suteikti žinių apie medžių – gamtos paveldo objektų, taip pat brandžių medžių apsaugos, priežiūros ypatumus, jų gyvybingumo didinimo būdus ir kt.;

8.7. padėti suprasti želdinių parinkimo principus, želdinių estetinius (želdinių architektūrinė raiška), ekologinius (poveikis mikroklimatui, oro kokybei, erozijos procesams, biologinei įvairovei ir kt.), fiziologinius ypatumus;

8.8. supažindinti su želdinimo, želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros inovacijomis ir jų taikymo statybų ir kituose projektuose galimybėmis;

8.9. supažindinti su viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovų veiklos teisiniais aspektais;

8.10. pristatyti kitas viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbų vadovams aktualias temas.

9. Mokymo programos nepriklausomiems želdynų ir želdinių ekspertams turėtų:

9.1. suteikti žinių apie kraštovaizdžio sampratą, kraštovaizdžio struktūrą, jo vertybes, kraštovaizdžio ir atskirų jo elementų (vandens telkinių ir jų pakrančių, šlaitų, pelkių, buveinių, takų, apžvalgos aikštelių ir kt.) formavimo principus ir metodus, gamtinio karkaso ir želdynų sistemos plėtojimą, gamtinių sistemų veikimo principus, ekosistemines paslaugas, želdynų normavimą, ekologinių ir estetinių ryšių aplinkoje išlaikymo svarbą;

9.2. padėti suprasti želdynų ir želdinių būklės ekspertizės teisinį reglamentavimą;

9.3. padėti suprasti ir taikyti praktiškai želdynų ir (ar) želdinių fizinės, ekologinės, fiziologinės, estetinės būklės, mechaninio stabilumo ir gyvybinės erdvės tyrimų ir vertinimo principus, naujus metodus, kitus susijusius aspektus;

9.4. padėti suprasti procesus, susijusius su darnaus vystymosi, viešojo intereso prioriteto, profesionalumo ir atsakomybės, tęstinumo, želdinių gerovės užtikrinimo principų įgyvendinimu vykdant bendrųjų želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros ir tvarkymo, želdynų kūrimo ir želdinių veisimo darbus, paaiškinti jų taikymo praktiškai problemas;

9.5. suteikti žinių apie želdynų, želdinių poveikį aplinkai (ekologinei, socialinei, kultūrinei), želdinių esamą ir (ar) galintį atsirasti žalingą poveikį;

9.6. supažindinti su nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų veiklos teisiniais aspektais;

9.7. pristatyti kitas nepriklausomiems želdynų ir želdinių ekspertams aktualias temas.

10. Į nepriklausomų želdynų ir želdinių mokymo programos turinį gali būti įtrauktos 7, 8 punktuose nurodytos temos.

11. Mokymo programos skyriuje „Teisės aktų ir literatūros sąrašas“ nurodomi teisės aktai, kurie reglamentuoja kvalifikaciją tobulinančių asmenų veiklą ir kuriais vadovaujantis parengta mokymo programa, ir literatūra, kuria naudotasi rengiant mokymo programą.

12. Mokymo programos skyriuje „Mokymo programą parengusio ir patvirtinusio švietimo teikėjo pavadinimas“ pateikiamas švietimo teikėjo ar padalinio, parengusio mokymo programą, pavadinimas, juridinio asmens kodas, adresas, telefonas, jeigu reikia, padalinio pavadinimas, adresas, telefonas, el. pašto adresas, interneto svetainės adresas.

13. Mokymo programos skyriuje „Mokymo priemonės“ nurodomos mokymo priemonės ir dalijamoji medžiaga, įranga, kuria bus aprūpinamas kvalifikaciją tobulinantis asmuo, numatomi mokymo būdai. Visiems kvalifikaciją tobulinantiems asmenims turi būti užtikrinama prieiga prie mokomosios medžiagos. Kai kvalifikacijos tobulinimas vykdomas nuotoliniu būdu, nurodoma, ar bus daromas ir išsaugomas transliacijos garso ir vaizdo įrašas, ar dalyviai galės vėliau jį peržiūrėti.

14. Mokymo programos skyriuje Kvalifikacijos tobulinimą patvirtinančio dokumento forma“ pateikiama dokumento, patvirtinančio, kad asmuo išklausė kvalifikacijos tobulinimo kursą, formos pavyzdys, kuriame pateikiama informacija, nurodyta Viešuosius želdynus projektuojančių, viešuosius želdynus ir želdinius prižiūrinčių ir tvarkančių asmenų kvalifikacijos tobulinimo tvarkos apraše, tvirtinamame aplinkos ministro.

15. Mokymo reikalavimų 5.1, 5.4, 5.5, 6, 12 punktuose nurodytą informaciją rekomenduojama pateikti lentelės forma.

16. Mokymo programa patvirtinama švietimo teikėjo vadovo parašu ir antspaudu (jei toks naudojamas), nurodoma jos patvirtinimo data ir numeris.

 

–––––––––––––––––––––––

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2021 m. lapkričio 25 d. įsakymu Nr. D1-688

 

ŽELDYNŲ IR ŽELDINIŲ APSAUGOS, PRIEŽIŪROS IR TVARKYMO VEIKLĄ VYKDANČIŲ ASMENŲ MOKYMO PROGRAMOS RENGIMO REIKALAVIMAI

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros ir tvarkymo veiklą vykdančių asmenų mokymo programos rengimo reikalavimai (toliau – programos reikalavimai) nustato mokymo programos viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistų profesinei veiklai reikalingoms kompetencijoms plėtoti sudarymo reikalavimus.

2. Programos reikalavimai taikomi švietimo įstaigoms, mokslo ir studijų institucijoms, asociacijoms, sąjungoms ar kitiems švietimo teikėjams (toliau – švietimo teikėjas), rengiantiems mokymo programą viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo veiklai reikalingoms kompetencijoms įgyti (toliau – mokymo programa) ir pagal ją organizuojantiems neformaliojo mokymo kursus.

3. Programos reikalavimuose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos želdynų įstatyme.

 

II SKYRIUS

MOKYMO PROGRAMOS RENGIMO REIKALAVIMAI

 

4. Švietimo teikėjai mokymo programą rengia pagal nustatytus reikalavimus. Mokymo programą sudaro:

4.1. bendrosios nuostatos;

4.2. mokymo programos turinys;

4.3. teisės aktų ir literatūros sąrašas;

4.4. mokymo programą parengusio ir patvirtinusio švietimo teikėjo pavadinimas;

4.5. mokymo priemonės;

4.6. neformaliojo mokymo pažymėjimo, kuris patvirtina, kad asmuo įgijo kompetencijas, reikalingas viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo veiklai vykdyti (toliau – neformaliojo mokymo kursų pažymėjimas)

5. Mokymo programos skyriuje „Bendrosios nuostatos“ turi būti pateikta tokia informacija:

5.1. Mokymo programos pavadinimas – formuluotė, aiškiai nusakanti mokymo programos turinį. Rekomenduotina pavadinime vartoti žodžių junginį „mokymo programa“ ir nurodyti, kokius želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo darbus galės atlikti asmenys, išklausę švietimo teikėjo organizuojamus neformaliojo mokymo kursus.

5.2. Mokymo programos tikslas privalo būti tiesiogiai susijęs su mokymo programos pavadinimu, paskirtimi ir turiniu. Mokymo programą išklausę asmenys turi būti įgiję teorinių ir praktinių žinių apie želdynų ir želdinių įrengimo, pertvarkymo, viešųjų želdinių veisimo, genėjimo, apsaugos nuo ligų ir kenkėjų darbus, šios srities teisinį reglamentavimą, būti supažindinti su mokymo srities geraisiais ir blogaisiais pavyzdžiais, darbo saugos reikalavimais ir kt. Mokymo programa gali turėti vieną ar kelis tikslus. Kartu su mokymo tikslais gali būti nurodomi ir pagrindiniai mokymo programos uždaviniai.

5.3. Mokymo programos įgyvendinimo būdas – nurodoma, kokiu būdu (forma) viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistai bus mokomi. Galimi mokymo būdai (formos) – paskaitos, seminarai, praktika, konferencijos. Mokymas gali būti vykdomas ir nuotoliniu būdu, išskyrus praktiką. Praktika vykdoma kontaktiniu būdu. Praktikos metu viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistai atlieka švietimo teikėjo parengtas užduotis (prižiūrint švietimo teikėjui). Nurodoma, kokiais būdais gali būti atliekamas asmenų, išklausiusių mokymo programą, žinių įvertinimas (teorinių ir praktinių žinių patikrinimas), kokie vertinimo kriterijai.

5.4. Mokymo programos trukmė – nurodoma bendra mokymo programoje aprašyto mokymo temų ir (ar) potemių ir praktikos trukmė akademinėmis valandomis. Mokymo programos trukmė turi atitikti reikalavimus, nurodytus Viešuosius želdynus projektuojančių, viešuosius želdynus ir želdinius prižiūrinčių ir tvarkančių asmenų kvalifikacijos tobulinimo tvarkos apraše, tvirtinamame aplinkos ministro.

6. Mokymo programos skyriuje „Programos turinys“ pateikiamos mokymo programos temos ir (ar) potemės, akademinių valandų skaičius kiekvienai temai ir ar (potemei) nagrinėti, mokymo temas ir (ar) potemes pristatantys lektoriai (nurodomi jų vardai, pavardės, mokslo laipsniai ir (ar) pedagoginiai vardai, darbovietės, pareigos, kita jų kvalifikaciją pagrindžianti informacija).

7. Mokymo programa turėtų:

7.1. padėti suprasti želdynų ir želdinių tvarkymo ir priežiūros teisinį reglamentavimą, suteikti teorinių žinių ir (ar) praktinių įgūdžių, kaip išlaikyti ir užtikrinti želdinių gerovę, želdinių ir želdynų sveikumą, ilgaamžiškumą ir fizinį atsparumą;

7.2. ugdyti ir tobulinti gebėjimus arboristikos srityje;

7.3. suteikti teorinių ir praktinių žinių apie laipioti medžių laja naudojamus įtaisus ir techniką;

7.4. suteikti žinių apie želdinių veisimo, jų persodinimo, sodmenų priežiūros reikalavimus, periodiškai atliekamų darbų, kuriais siekiama želdyne palaikyti ir (ar) pagerinti želdinių būklę, kad želdynas geriausiai atitiktų savo paskirtį, taip pat palaikyti ir (ar) pagerinti pavienių želdinių tinkamą dendrologinę (ekologinę) būklę, želdinių ir kitų kraštovaizdžio vertybių apsaugą statybų ir kitų darbų metu, specifiką;

7.5. suteikti žinių apie invazinių rūšių gausos reguliavimą ir naikinimą;

7.6. suteikti žinių apie medžių – gamtos paveldo objektų, taip pat brandžių medžių apsaugos, priežiūros ypatumus, jų gyvybingumo didinimo būdus ir kt.;

7.7. padėti suprasti želdinių parinkimo principus, želdinių estetinius (želdinių architektūrinė raiška), ekologinius (poveikis mikroklimatui, oro kokybei, erozijos procesams, biologinei įvairovei ir kt.), fiziologinius ypatumus;

7.8. suteikti žinių apie želdynų ir želdinių inventorizavimo atlikimą, želdinių būklės vertinimą, tvarkymo priemonių parinkimą želdinių gerovei, žmonių saugumui užtikrinti ir kt.;

7.9. supažindinti su želdinimo, želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros inovacijomis ir jų taikymo želdynų, statybų ir kituose projektuose galimybėmis;

7.10. supažindinti su viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistų veiklos teisiniais aspektais ir darbo saugos reikalavimais;

7.11. pristatyti kitas viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistams aktualias temas.

8. Mokymo programos skyriuje „Teisės aktų ir literatūros sąrašas“ nurodomi teisės aktai, kurie reglamentuoja viešųjų želdynų ir želdinių priežiūros ir tvarkymo specialistų veiklą ir kuriais vadovaujantis parengta mokymo programa, ir literatūra, kuria naudotasi rengiant mokymo programą.

9. Mokymo programos skyriuje „Mokymo programą parengusio ir patvirtinusio švietimo teikėjo pavadinimas“ pateikiamas švietimo teikėjo ar padalinio, parengusio mokymo programą, pavadinimas, juridinio asmens kodas, adresas, telefonas, jeigu reikia, padalinio pavadinimas, adresas, telefonas, el. pašto adresas, interneto svetainės adresas.

10. Mokymo programos skyriuje „Mokymo priemonės“ nurodomos mokymo priemonės ir dalijamoji medžiaga, įranga, kuria bus aprūpinamas kvalifikaciją tobulinantis asmuo, numatomi mokymo būdai. Visiems kvalifikaciją tobulinantiems asmenims turi būti užtikrinama prieiga prie mokomosios medžiagos. Kai kvalifikacijos tobulinimo mokymas vykdomas nuotoliniu būdu, nurodoma, ar bus daromas ir išsaugomas transliacijos garso ir vaizdo įrašas, ar dalyviai galės vėliau jį peržiūrėti.

11. Mokymo programos skyriuje „Neformaliojo mokymo kursų pažymėjimo forma“ pateikiama dokumento, patvirtinančio, kad asmuo yra išklausęs neformaliojo mokymo kursus, formos pavyzdys. Pažymėjime pateikiama informacija, nurodyta Viešuosius želdynus projektuojančių, viešuosius želdynus ir želdinius prižiūrinčių ir tvarkančių asmenų kvalifikacijos tobulinimo tvarkos apraše, tvirtinamame aplinkos ministro.

12. Mokymo programa patvirtinama švietimo teikėjo vadovo parašu ir antspaudu (jei toks naudojamas), nurodoma jos patvirtinimo data ir numeris.

–––––––––––––––––––––––