LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL 2020–2022 METŲ TARPVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2020 m. balandžio 20 d. Nr. D1-227

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentu (ES) Nr. 660/2014, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo, ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 25 d. nutarimo Nr. 90 „Dėl 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 660/2014, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo, įgyvendinimo“ 1.2 papunktį,

t v i r t i n u 2020–2022 metų tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų planą (pridedama).

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                                   Kęstutis Mažeika

 

 

 

SUDERINTA                                                       SUDERINTA

Policijos departamento prie Lietuvos                    Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie

Respublikos vidaus reikalų ministerijos                Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2020 m. kovo 20 d. raštu Nr. 5-S-4353                2020 m. kovo 5 d. raštu Nr. 21-14-529

 

SUDERINTA                                                       SUDERINTA

Muitinės departamento prie Lietuvos                   VŠĮ Transporto kompetencijų agentūra

Respublikos finansų ministerijos                           2020 m. kovo 6 d. raštu Nr. 10-318

2020 m. kovo 12 d. raštu Nr. (4.5.) 3B-1966      

 

SUDERINTA                                                      

Lietuvos transporto saugos administracijos         

2020 m. kovo 5 d. raštu Nr.  15B-1434

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2020 m. balandžio 20 d. įsakymu Nr. D1-227

 

2020–2022 METŲ TARPVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. 2020–2022 metų tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų planas (toliau – Planas) parengtas įgyvendinant 2006 m. birželio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo (toliau – Reglamentas Nr. 1013/2006) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentu (ES) Nr. 660/2014 (toliau – Reglamentas Nr. 660/2014), nuostatas. Planas yra taikomas 2020–2022 metais Lietuvos Respublikos teritorijoje. Planas peržiūrimas, atnaujinamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. birželio 22 d. įsakymo Nr. D1-444 „Dėl 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 660/2014, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo, įgyvendinimo“ nustatyta tvarka.

2. Tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų tikslas – užtikrinti, kad tarpvalstybinis atliekų vežimas atitiktų nustatytą teisinį reglamentavimą, užkirsti kelią pažeidimams ir nelegaliems atliekų vežimams, stiprinti nelegalių atliekų vežimų prevenciją.

3. Kitos Plane vartojamos sąvokos atitinka Reglamente Nr. 660/2014, Reglamente Nr. 1013/2006, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme ir kituose atliekų tvarkymą reglamentuojančiuose nacionalinės teisės aktuose įtvirtintas sąvokas.

 

II SKYRIUS

TARPVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ 2016–2018 METŲ BŪKLĖS APŽVALGA

 

 

4. Rengiant Planą buvo vertinami 2016–2018 metų tarpvalstybinių atliekų vežimų statistiniai duomenys, vežamų atliekų srautai, kryptys, nelegalių tarpvalstybinių atliekų vežimų situacija, kiti patikrinimams planuoti reikalingi duomenys ir informacija (1–5 lentelės).

5. Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos 2018 m. patikrino 1198 atliekas tvarkančias įmones, iš jų 83 įmones, vykdančias tarpvalstybinius atliekų vežimus. Tai sudaro 6,9 % visų atliekas tvarkančių įmonių patikrinimų.

6. Nelegalių tarpvalstybinių atliekų vežimų skaičiaus ir tų pačių metų tarpvalstybinių atliekų vežimų skaičiaus santykis yra: 2016 m. – 0,15%, 2017 m. – 0,16% ir 2018 m. – 0,12% (4 lentelė).

 

1 lentelė. Leidimai vežti atliekas, kurioms taikoma išankstinio rašytinio leidimo ir sutikimo procedūra, kaip numatyta Reglamente Nr. 1013/2006

Tarpvalstybinių atliekų vežimų pobūdis

2016

2017

2018

Išduoti

Neišduoti

Išduoti

Neišduoti

Išduoti

Neišduoti

Eksportas/išvežimas

44

2

46

0

67

0

Importas/įvežimas

22

1

30

0

17

8

Tranzitas

19

1

22

0

13

0

Iš viso

85

4

98

0

97

8

 

 

 

 

2 lentelė. Išduoti leidimai vežti atliekas, kurioms taikoma išankstinio rašytinio leidimo ir sutikimo procedūra, kaip numatyta Reglamente Nr. 1013/2006 (pagal atliekų rūšį)

Metai

 

Akumulia-torių

ir baterijų atliekos

Liumines-cencinių lempų atliekos

Filtrų (oro, tepalo, kuro) atliekos

Elektros

ir elektroninės įrangos atliekos

Alyvų atliekos

Kitos pavojin-gosios atliekos

Nepavojin-gosios atliekos

Iš viso

2015

11

2

1

6

6

45

2

73

2016

15

3

1

4

4

45

13

85

2017

12

3

1

7

5

57

13

98

2018

10

4

3

8

5

62

5

97

Iš viso

48

12

6

25

20

209

33

353

 

3   lentelė. Faktinis tarpvalstybinių atliekų vežimų skaičius*

Metai

Eksportas/išvežimas

Importas/įvežimas

Tranzitas

Iš viso

2013

2006

388

156

2550

2014

2169

576

128

2873

2015

1668

399

12

2079

2016

1396

588

82

2066

2017

1582

823

78

2483

2018

1250

1200

66

2516

Iš viso

10071

3974

522

14567

* Tarpvalstybinių atliekų vežimų skaičius pagal tarpvalstybinio atliekų vežimo judėjimo dokumentus (Reglamento Nr. 1013/2006 IB priedas) ir atliekų gavėjų informaciją apie gautas atliekas.   

 

4   lentelė. Nelegalūs tarpvalstybiniai atliekų vežimai

Nelegalūs vežimai

Metai

Eksportas/išvežimas

Importas/įvežimas

Iš viso

Nustatyti atvejai

Atliekų kiekis, t

Nustatyti atvejai

Atliekų kiekis, t

Nustatyti atvejai

Kiekis, t

2013

2

26

1

15,98

3

41,98

2014

2

563,77

1

15,98

3

579,75

2015

1

5,07

4

30,7

5

35,77

2016

3

Apie 3

0

0

3

3

2017

1

22,9

3

9,6

4

32,5

2018

3

4,5

0

0

3

4,5

 

5 lentelė. Pagrindinės tarpvalstybinių atliekų vežimų, kuriems taikoma išankstinio pranešimo ir leidimo procedūra, kaip numatyta Reglamente Nr. 1013/2006, kryptys (leidimų skaičius)

Išvežimas

Eil. Nr.

Šalis

2013 m.

2014 m.

2015 m.

2016 m.

2017 m.

2018 m.

1.

Latvija

15

14

12

6

14

11

2.

Lenkija

23

25

27

7

20

19

3.

Estija

4

7

4

1

4

2

4.

Vokietija

9

8

8

2

2

5

5.

Švedija

20

20

34

3

0

2

6.

Danija

3

0

0

0

0

0

Eksportas

1.

Norvegija

2

2

2

1

1

2

2.

Baltarusija

1

1

1

0

0

1

Įvežimas

Eil. Nr.

Šalis

2013 m.

2014 m.

2015 m.

2016 m.

2017 m.

2018 m.

1.

Latvija

12

8

7

4

4

6

2.

Lenkija

1

0

0

0

0

0

3.

Estija

1

1

1

1

0

1

4.

Vokietija

1

0

0

0

0

0

5.

Švedija

1

0

1

1

0

2

6.

Danija

1

1

0

0

2

2

Importas

1.

Norvegija

2

17

15

12

13

2

2.

Baltarusija

1

1

1

1

0

1

3.

Gruzija

-

-

-

2

3

3

 

 

III SKYRIUS

TAPRVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PLANO UŽDUOTYS, PRIEMONĖS IR PRIORITETAI

 

7. Plano užduotys ir priemonės nustatytos išanalizavus Aplinkos apsaugos agentūros surinktus tarpvalstybinių atliekų vežimų, kuriems taikoma išankstinio rašytinio pranešimo ir leidimo procedūra pagal Reglamento Nr. 1013/2006 3 straipsnį, duomenis. Buvo vertintas faktinis tarpvalstybinių atliekų vežimų, vežimų pagal atliekų rūšį skaičius, pagrindinės tarpvalstybinių atliekų vežimų kryptys, nustatyti nelegalūs tarpvalstybiniai atliekų vežimai ir kiti aspektai. Nustatant Plano užduotis ir priemones atsižvelgta į tarpvalstybinius atliekų vežimus, kuriems netaikoma išankstinio rašytinio pranešimo ir leidimo procedūra („žaliojo sąrašo“ atliekos, kurios vežamos atsižvelgiant į Reglamento Nr. 1013/2006 3 straipsnio 2 ir 4 dalis, vadovaujantis Reglamento Nr. 1013/2006 18 straipsnio reikalavimais).

8. Tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų prioritetai pasirinkti atsižvelgiant į 2013–2018 metų nelegalių tarpvalstybinių atliekų vežimų duomenis, įvertinus duomenis apie dažniausiai pasitaikančius nelegalius tarpvalstybinius atliekų vežimus pagal atliekų rūšis, daugiausia vežamas atliekas, išduotus leidimus vežti atliekas, kurioms taikoma išankstinė rašytinė leidimo ir sutikimo procedūra pagal Reglamentą Nr. 1013/2006. Nustatant prioritetus atsižvelgta į atitinkamų atliekų galimą pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai, siekiant sustiprinti ir pagerinti atliekų, vežamų per Europos Sąjungos sieną, kontrolę.

9. 2020–2022 m. numatomi šie tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų prioritetai pagal atliekų srautus:

9.1. 2020 m. netinkamų eksploatuoti transporto priemonių, elektros ir elektronikos įrangos atliekų, akumuliatorių ir baterijų atliekų tarpvalstybiniai vežimai;

9.2.   2021 m. tarpvalstybiniai atliekų vežimai iš/į ne Europos Sąjungos valstybes;

9.3.   2022 m. „žaliojo sąrašo“ tarpvalstybiniai atliekų vežimai.

 

 

IV SKYRIUS

TAPRVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ TEISINIS PAGRINDIMAS

 

10. Tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų poreikis, pobūdis, kiekis ir kiti rodiklių nustatymo principai, mažiausias reikiamas patikrinimų (įskaitant fizines įstaigų, įmonių, tarpininkų, prekiautojų, atliekų vežimo ar susijusio naudojimo ir/ar šalinimo patikras) skaičius nustatytas vadovaujantis:

10.1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu;

10.2. Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. vasario 18 d. įsakymu Nr. D1-145 „Dėl Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų aprašo patvirtinimo ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. birželio 30 d. įsakymo Nr. 327 „Dėl Kontroliuojamų objektų tikrinimo dažnumo nustatymo regionų aplinkos apsaugos departamentuose tvarkos“ pripažinimo netekusiu galios“.

11. Tarpvalstybinis bendradarbiavimas dėl tarpvalstybinių atliekų vežimų vykdomas vadovaujantis Reglamento (EB) Nr. 1013/2006 50 straipsnyje nurodytais principais – keičiantis informacija apie tarpvalstybinius atliekų vežimus (atliekų srautus, atliekų tvarkytojus, įrenginius ir kt.), keičiantis patirtimi, planuojant ir vykdant tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimus ir kontrolę.

 

V SKYRIUS

TAPRVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANO PRIEMONĖS, UŽDUOTYS IR REZULTATŲ VERTINIMO RODIKLIAI

 

12. Pagal Planą atliekamų tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų rezultatų vertinimo rodikliai apima atliktų patikrinimų ir nustatytų pažeidimų skaičių. Numatomi atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimų rezultatai – efektyvesnė atliekų tarpvalstybinių vežimų kontrolė ir institucijų bendradarbiavimas, pagal kompetenciją prisidedant prie atliekų tarpvalstybinių vežimo kontrolės, išaiškinant pažeidimus, susijusius su atliekų tarpvalstybiniais vežimais, nelegalių vežimų atvejų skaičiaus mažėjimas, nelegalių vežimų prevencijos stiprinimas.

13. Šios Plano parengime dalyvaujančios ir/ar Plano užduotis bei priemones vykdančios institucijos bendradarbiauja Europos Sąjungos ir tarptautinių bei Lietuvos Respublikos teisės aktų numatyta tvarka ir pagal kompetenciją atlieka patikrinimus:

13.1. Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos;

13.2. Aplinkos apsaugos agentūra;

13.3. Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos;

13.4. Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos;

13.5. Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos;

13.6. Lietuvos transporto saugos administracija;

13.7. VšĮ Transporto kompetencijų agentūra.

 

 

2020–2022 metų tarpvalstybinių atliekų

vežimų patikrinimų plano

priedas 

 

2020–2022 METŲ TARPVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANO PRIEMONĖS IR UŽDUOTYS

 

 

Priemonės ir užduotys

1.  Tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai pagal kompetenciją

Eil.

Nr.

Vykdytojas

(atsakinga institucija)

Objektas (-ai)

Patikrinimų skaičius

Numatomų patikrų pobūdis

Įvykdymo periodas (metai)

Įgyvendinimui reikalingos priemonės

Pastabos

1.1.

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos

Tikrinami pranešėjai, kaip apibrėžiama Reglamento Nr. 1013/2006 2 straipsnio 15 punkte, arba atliekų vežimą organizuojantis asmuo, kaip apibrėžiama Reglamento Nr. 1013/2006 18 straipsnio 1 punkte.

249

Dokumentų patikra

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją

 

2020–2022

-

Kasmet ne mažiau kaip 80 patikrinimų (atliekų tvarkymo ir pakrovimo vietose)

Tikrinami gavėjai, kaip apibrėžiama Reglamento Nr. 1013/2006 2 straipsnio 14 punkte

51

Dokumentų patikra

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją

2020–2022

-

Kasmet ne mažiau kaip 15 patikrinimų (atliekų iškrovimo ir tvarkymo vietose)

1.2.

Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

Transportavimo konteineriai, transporto priemonės

12*

Dokumentų patikra

 

Prireikus fizinė krovinio patikra

2020–2022

-

* Atliekami kiekvieno įvažiuojančio krovinio patikrinimai. Nustatyti konkretaus skaičiaus nėra galimybės, nes jis kinta kiekvienais metais

2. Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai pagal kompetenciją (įskaitant ir kitų valstybių institucijų dalyvavimą)

Eil.

Nr.

Vykdytojai (atsakingos institucijos)

Objektas (-ai)

Patikrinimų skaičius*

Numatomų patikrų pobūdis

Įvykdymo periodas (metai)

Įgyvendinimui

reikalingos priemonės

Pastabos

2.1

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su kitomis institucijomis: Muitinės departamentu prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Lietuvos transporto saugos administracija, VšĮ Transporto kompetencijų agentūra, Policijos departamentu prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Valstybinės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

Transportavimo konteineriai, transporto priemonės

48

Dokumentų patikra

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją

 

2020–2022

 

Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai atliekami pagal kompetenciją ir poreikį. Institucijos prireikus pagal kompetenciją bendradarbiauja ir teikia informaciją Aplinkos apsaugos departamentui prie Aplinkos ministerijos.

 

Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai (reidai) kelio ruožuose vykdomi ne rečiau kaip kartą per pusmetį Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos prašymu

2.1.1

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su Policijos departamentu prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

Transportavimo konteineriai, transporto priemonės

Iš 2.1 papunktyje nurodyto patikrinimų skaičiaus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

Dokumentų patikra

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją

 

2020–2022

-

Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai atliekami pagal kompetenciją ir poreikį. Institucijos prireikus pagal kompetenciją bendradarbiauja ir teikia informaciją Aplinkos apsaugos departamentui prie Aplinkos ministerijos.

 

Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai (reidai) kelio ruožuose vykdomi ne rečiau kaip kartą per pusmetį Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos prašymu

 

2.1.2

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su

Muitinės departamentu prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

 

 

 

 

 

Transportavimo konteineriai, transporto priemonės

Iš 2.1. papunktyje nurodyto patikrinimų skaičiaus

Dokumentų patikra

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją

2020–2022

-

Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai (reidai) jūrų uosto, kelių ir kt. muitinės postuose vykdomi Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos prašymu

18

2.1.3.

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su

Lietuvos transporto saugos administracija

Transportavimo konteineriai, transporto priemonės

Iš 2.1. papunktyje nurodyto patikrinimų skaičiaus

Dokumentų patikra

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją

2020–2022

 

Jungtiniai tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimai (reidai) valstybinės reikšmės keliuose vykdomi Aplinkos apsaugos departamentui prie Aplinkos ministerijos suderinus su Lietuvos transporto saugos administracija

6

3. Kitos užduotys ir priemonės, užtikrinančios efektyvų tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimų planavimą ir įgyvendinimą:

3.1. Tarpvalstybinių atliekų vežimų patikrinimus atliekančių pareigūnų mokymai

Eil.

Nr.

Vykdytojas (atsakinga institucija)

Tema

Apimtis

Įvykdymo terminas

Pastabos

3.1.1.

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos

Tarpvalstybinių atliekų vežimų valstybinė kontrolė

Organizuoti mokymus. Planuojama apmokyti Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos darbuotojus.

Iki 2022 metų

Pagal poreikį pranešimus skaityti gali būti kviečiami Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos, Aplinkos apsaugos agentūros, Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir kitų institucijų specialistai

3.1.2

Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

 

Tarpvalstybinių atliekų vežimų valstybinė kontrolė

Prireikus suorganizuoti seminarą muitinės pareigūnams

Iki 2022 metų

Pagal poreikį pranešimus skaityti gali būti kviečiami Aplinkos ministerijos, Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos, Aplinkos apsaugos agentūros specialistai

3.2. Bendradarbiavimo sutartys ir (ar) kiti bendradarbiavimą reglamentuojantys dokumentai

Eil.

Nr.

Dokumento pavadinimas

Pasirašiusios institucijos

Pasirašymo data

Dokumento galiojimo terminas

Pastabos

3.2.1.

Susitarimas dėl bendradarbiavimo tarpvalstybinių atliekų vežimų kontrolės srityje

Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija

2020 metai

Pagal susitarimą

 

 

 

 

 

 

*Nurodomas minimalus skaičius, kaip nustatyta Reglamente Nr. 660/2014