LIETUVOS RESPUBLIKOS

GENERALINIS PROKURORAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL REKOMENDACIJŲ DĖL ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ TEISENOS LIETUVOS RESPUBLIKOS PROKURATŪROJE PATVIRTINIMO

 

2021 m. lapkričio 24 d. Nr. I-284

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo 2 straipsnio 3 dalimi, 14 straipsniu:

1. Tvirtinu Rekomendacijas dėl administracinių nusižengimų teisenos Lietuvos Respublikos prokuratūroje (pridedama).

2. Skelbiu šį įsakymą Teisės aktų registre.

 

 

 

Generalinė prokurorė                                                                                           Nida Grunskienė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos generalinio

prokuroro 2021 m. lapkričio 24 d.

įsakymu Nr. I-284

 

 

REKOMENDACIJOS

DĖL ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ TEISENOS LIETUVOS RESPUBLIKOS PROKURATŪROJE

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Rekomendacijos dėl administracinių nusižengimų teisenos Lietuvos Respublikos prokuratūroje (toliau Rekomendacijos) nustato administracinių nusižengimų teisenos Lietuvos Respublikos prokuratūroje (toliau – prokuratūra) principus.

2. Rekomendacijos parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksu (toliau – ANK), Kai kurių Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos valdomų registrų ir valstybės informacinių sistemų naudotojų administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2018 m. lapkričio 26 d. įsakymu
Nr. 1V-871 „Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos valdomų registrų ir valstybės informacinių sistemų saugaus elektroninės informacijos tvarkymo taisyklių, naudotojų administravimo taisyklių ir veiklos tęstinumo valdymo plano patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės), Vaizdo konferencijų ir telekonferencijų technologijų naudojimo nagrinėjant civilines ir administracines bylas tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2012 m. gruodžio 7 d. įsakymu Nr. 1R-309 „Dėl Vaizdo konferencijų ir telekonferencijų technologijų naudojimo nagrinėjant civilines ir administracines bylas tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir kitais teisės aktais.

3. Rekomendacijose vartojamos sąvokos atitinka ANK ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

iI SKYRIUS

PRIEIGOS PRIE ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ REGISTRO suteikimas

 

4. Naudotojo prieiga prie Administracinių nusižengimų registro (toliau – Registras) ar informacinės sistemos prokurorui, prokuratūros valstybės tarnautojui ar darbuotojui, dirbančiam pagal darbo sutartį (toliau visi kartu – prokuroras ar kitas prokuratūros darbuotojas), suteikiama pateikus Rekomendacijose nustatytos formos prašymą įregistruoti registro, informacinės sistemos naudotoją ir suteikti ar panaikinti naudotojo prieigos prie registro, informacinės sistemos teises (1 priedas) (toliau – Prašymas) ir pasirašytą pasižadėjimą laikytis Vidaus reikalų ministerijos valdomų registrų ir (ar) valstybės informacinių sistemų elektroninės informacijos saugos reikalavimų (2 priedas) (toliau – Pasižadėjimas).

5. Prašymą pasirašo prokuroro ar kito prokuratūros darbuotojo tiesioginis vadovas, t. y.:

5.1. apygardos prokuratūros apylinkės prokuratūros prokuroro ar kito darbuotojo – apygardos prokuratūros apylinkės prokuratūros vyriausiasis prokuroras (jo pavaduotojas);

5.2. apygardos prokuratūros prokuroro ar kito darbuotojo – apygardos prokuratūros vyriausiasis prokuroras (jo pavaduotojas);

5.3. Generalinės prokuratūros prokuroro ar kito darbuotojo – generalinis prokuroras (jo pavaduotojas).

6. Patenkinus Prašymą, naudotojui suteikiamas prisijungimo prie Registro, informacinės sistemos vardas ir laikinas slaptažodis, naudotojas užregistruojamas informacinių sistemų naudotojų administravimo posistemėje. Naudotojų administratorius prisijungimo duomenis naudotojui perduoda asmeniškai arba išsiunčia tarnybiniu el. paštu ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Prašymo gavimo.

7. Reikalavimai naudotojų slaptažodžiams, jų galiojimo trukmei, keitimui ir saugojimui nustatyti Taisyklių 17 punkte.

8. Naudotojų prieigos prie informacinių sistemų teisės gali būti sustabdomos ir (ar) panaikinamos Taisyklių 18 ir 19 punktuose nurodytais atvejais.

 

III skyrius

ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO TEISENOS PRADŽIA IR ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO TYRIMAS, ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO PROTOKOLO IR ADMINISTRACINIO NURODYMO SURAŠYMAS

 

9. Vadovaudamiesi savo veiklą reglamentuojančiais teisės aktais prokurorai pradeda administracinių nusižengimų teiseną, atlieka administracinių nusižengimų tyrimą ir surašo administracinių nusižengimų protokolus dėl ANK 505, 507 ir 5551 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų (ANK 589 straipsnio 6 punktas).

10. Pradedant administracinio nusižengimo teiseną, specialus procesinis dokumentas nesurašomas. Administracinio nusižengimo teisena pradedama:

10.1. prokurorui užfiksavus veikos, turinčios administracinio nusižengimo požymių, padarymą ir surašius tarnybinį pranešimą;

10.2. gavus ne pareigūno pranešimą (aktą, paaiškinimą, kitokį dokumentą), kuriame užfiksuotas veikos, turinčios administracinio nusižengimo požymių, padarymas, su prokuroro užrašyta užduotimi pradėti administracinio nusižengimo teiseną;

10.3. kai ikiteisminio tyrimo institucija ar prokuroras, gavęs pareiškimą ar pranešimą apie galimai padarytą nusikalstamą veiką, Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekse (toliau – BPK) nustatytais atvejais ir tvarka atsisako pradėti ikiteisminį tyrimą, tačiau nustato, kad padaryta veika turi administracinio nusižengimo požymių;

10.4. prokurorui BPK nustatytais atvejais ir tvarka nutarimu nutraukus ikiteisminį tyrimą ar baudžiamąją bylą ir nustačius, kad yra administracinio nusižengimo požymių. Tokiu atveju baudžiamojoje byloje surinkti įrodymai, jei nereikia tirti papildomų aplinkybių, pakartotinai nerenkami (ANK 592 straipsnio 4 dalis).

11. Pradėta administracinio nusižengimo teisena registruojama prokuratūros vidaus teisės aktuose nustatyta tvarka.

12. Administracinis nusižengimas tiriamas pagal proceso teisės normas, galiojančias proceso veiksmų atlikimo metu.

13. Prokuroras, nustatęs, kad yra ANK 591 straipsnyje nurodytos aplinkybės, dėl kurių administracinio nusižengimo teisena negalima, priima motyvuotą nutarimą atsisakyti pradėti administracinio nusižengimo tyrimą.

14. Jei, pradėjęs administracinio nusižengimo teiseną, prokuroras nustato, kad padaryta veika turi nusikalstamos veikos požymių, pradedamas ikiteisminis tyrimas ir sprendžiama, kuriai ikiteisminio tyrimo institucijai perduoti jį atlikti. ANK nustatyta tvarka surinkta medžiaga arba jos kopija (nuorašas) pridedama prie ikiteisminio tyrimo medžiagos. Prokuroras, pradėjęs ikiteisminį tyrimą, nutraukia administracinę teiseną.

15. Administracinio nusižengimo tyrimą atliekantis prokuroras, vadovaudamasis ANK 593 straipsniu, turi teisę atlikti šiuos veiksmus:

15.1. rinkti įrodymus (jais gali būti tik tokie duomenys, kurie patvirtina arba paneigia bent vieną aplinkybę, turinčią reikšmės bylai teisingai išnagrinėti);

15.2. reikalauti specialisto išvados;

15.3. apklausti asmenis, įtariamus administracinių nusižengimų padarymu, nukentėjusiuosius, liudytojus arba paimti iš jų rašytinius parodymus;

15.4. atlikti įvykio vietos, patalpų, vietovių, daiktų ir dokumentų apžiūrą;

15.5. atlikti parodymą atpažinti;

15.6. atlikti akistatą;

15.7. atlikti eksperimentą;

15.8. išreikalauti bylai reikšmės turinčius daiktus ir dokumentus;

15.9. paskirti ekspertizę arba kreiptis į teismą dėl teismo psichiatrijos ekspertizės paskyrimo;

15.10. gauti specialisto paaiškinimus;

15.11. pavesti kitos prokuratūros prokurorui atlikti ar organizuoti tokių veiksmų atlikimą;

15.12. kreiptis į policiją dėl administracinį nusižengimą padariusio asmens atvesdinimo, jei šis atsisako atvykti į apklausą ar atlikti kitus proceso veiksmus, taip pat dėl paieškos.

16. Atliekant Rekomendacijų 15 punkte nurodytus veiksmus, mutatis mutandis taikomos BPK nuostatos.

17. Atlikdamas ANK 593 straipsnyje nurodytus veiksmus prokuroras, vadovaudamasis ANK 594 straipsniu, surašo generalinio prokuroro įsakymu patvirtintos formos administracinių nusižengimų tyrimo veiksmų protokolus. Atliekant tyrimo veiksmus, gali būti fotografuojama, filmuojama, daromas garso ir vaizdo įrašas, naudojami kitokie duomenų fiksavimo būdai.

Tirdamas administracinio nusižengimo bylą prokuroras gali atlikti tyrimo veiksmus ir surašyti administracinio nusižengimo protokolą laikydamasis Rekomendacijų VII skyriuje nustatytos tvarko (pažymima tyrimo veiksmo protokole).

18. Prokuroras, siekdamas užkirsti kelią administraciniams nusižengimams ir užtikrinti, kad tokie nusižengimai būtų išsamiai ištirti, išnagrinėtos administracinių nusižengimų bylos ir įvykdyti jose priimti sprendimai, vadovaudamasis ANK XXX skyriaus nuostatomis, gali taikyti ANK 595 straipsnio 1 dalyje nurodytas administracinių nusižengimų teisenos užtikrinimo prievartos priemones.

19. Kai administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens buvimo vieta nežinoma, prokuroras turi teisę motyvuotu nutarimu kreiptis į teritorinę policijos įstaigą dėl administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens paieškos paskelbimo.

20.  Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, gavęs šaukimą atvykti pas prokurorą dalyvauti surašant nutarimą, be pateisinamos priežasties neatvyksta nurodytu adresu ir laiku, nors apie būtinumą atvykti jam buvo tinkamai pranešta ANK 573 straipsnyje nustatyta tvarka, ir be jo dalyvavimo neįmanoma ištirti administracinio nusižengimo, prokuroras turi teisę motyvuotu nutarimu kreiptis į policijos teritorinę įstaigą dėl administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens atvesdinimo.

21. Baigęs administracinio nusižengimo tyrimą, jį atlikęs prokuroras surašo administracinio nusižengimo protokolą. Protokolas, dalyvaujant administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui, surašomas dviem egzemplioriais, iš kurių vienas nedelsiant įteikiamas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui, o kitas lieka prokuratūroje tvarkomoje administracinio nusižengimo byloje.

22. Vadovaujantis ANK 608 straipsnio 4 dalimi, administracinio nusižengimo protokolo kopija (nuorašas), laikantis asmens duomenų teisinės apsaugos reikalavimų, įteikiama arba išsiunčiama nukentėjusiajam (jeigu jis yra).

23. Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, kuriam šaukimas įteiktas ANK 573 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka, neatvyko dalyvauti surašant administracinio nusižengimo protokolą, protokolas gali būti surašomas tokiam asmeniui nedalyvaujant. Tokiu atveju protokolas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui siunčiamas ANK 573 straipsnyje nustatyta tvarka.

24. Administracinio nusižengimo protokolo turinys turi atitikti ANK 609 straipsnio reikalavimus.

25. Kai nėra ANK 610 straipsnio 2 dalyje numatytų pagrindų, prokuroras į administracinio nusižengimo protokolą įrašo administracinį nurodymą, kuriame turi būti:

25.1. nurodyta, kokio dydžio piniginę baudą siūloma sumokėti administracinį nusižengimą padariusiam asmeniui;

25.2. nurodytas baudos įmokos kodas, į kokią sąskaitą ir per kiek laiko asmuo turi sumokėti baudą;

25.3. išaiškinta, kad, laiku nesumokėjus baudos, administracinis nurodymas bus laikomas negaliojančiu ir administracinio nusižengimo protokolas bus siunčiamas teismui ar Generalinės prokuratūros Vidaus tyrimų skyriaus (toliau – Vidaus tyrimų skyrius) vyriausiajam prokurorui, įgaliotam nagrinėti administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka (ANK 613 straipsnio 1 dalis);

25.4. nurodyti ANK specialiosios dalies straipsnio sankcijoje už asmens padarytą administracinį nusižengimą nustatytos baudos minimalūs ir maksimalūs dydžiai.

26. Apie tai, kad administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo atsisako suteikti duomenis apie save arba pasirašyti protokolą, įrašoma administracinio nusižengimo protokole. Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo gali pateikti prie protokolo pridedamus paaiškinimus ir pastabas dėl protokolo turinio, išdėstyti atsisakymo pasirašyti protokolą motyvus.

27. Surašant protokolą, administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui išaiškinamos ANK 577 straipsnyje numatytos jo teisės ir pareigos (apie tai pažymima protokole) arba surašomas administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens teisių ir pareigų išaiškinimo protokolas, su kuriuo asmuo supažindinamas pasirašytinai.

28. Kai protokolas surašomas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant, paaiškinimą dėl padaryto nusižengimo ir pastabas dėl protokolo turinio toks asmuo turi teisę pateikti administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo metu. Kitos administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens teisės ir pareigos, numatytos ANK 577 straipsnyje, išdėstomos protokole.

29. Administracinis nurodymas yra neskundžiamas.

30. Administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui per 15 kalendorinių dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo įteikimo dienos, o kai administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu surašomas tokiam asmeniui nedalyvaujant, – per 30 kalendorinių dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo su administraciniu nurodymu išsiuntimo dienos pasiūloma savo noru sumokėti baudą. Sumokėjus administraciniame nurodyme nustatytą baudą, laikoma, kad administracinis nurodymas yra įvykdytas.

31. Asmeniui įvykdžius administracinį nurodymą, administracinio nusižengimo teisena pasibaigia.

32. Kai asmens vienu metu padaryta veika užtraukia administracinę atsakomybę pagal kelis ANK straipsnius ar straipsnių dalis, pagal kuriuos atlikti tyrimą ir surašyti administracinio nusižengimo protokolą turi teisę prokuroras, gali būti surašomas vienas administracinio nusižengimo protokolas. Tokiu atveju, jei dėl vieno iš administracinių nusižengimų administracinis nurodymas negali būti surašomas, dėl visų administracinių nusižengimų surašomas protokolas be administracinio nurodymo.

33. Administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui neįvykdžius administracinio nurodymo, toks nurodymas laikomas negaliojančiu ir per penkias darbo dienas nuo ANK 610 straipsnio 1 dalyje nustatyto termino pabaigos administracinio nusižengimo protokolas su prokuroro pasirašytu lydraščiu išsiunčiamas teismui (dėl administracinių nusižengimų, numatytų ANK 505, 507 straipsniuose ir 555 straipsnio 3 ir 4 dalyse) ar Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui, įgaliotam nagrinėti administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka (dėl administracinių nusižengimų, numatytų ANK 5551 straipsnio 1 ir 2 dalyse).

34. Asmuo, kuriam rašomas administracinis nurodymas, vadovaudamasis ANK 613 straipsnio 2 dalimi, gali kreiptis į administracinio nusižengimo protokolą rašantį prokurorą su prašymu neįrašyti į protokolą administracinio nurodymo. Prokurorui surašius administracinį nurodymą, asmuo gali raštu kreiptis į Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiąjį prokurorą, kad administracinis nurodymas būtų panaikintas ir nelaukiant nustatyto termino pabaigos administracinio nusižengimo protokolas būtų siunčiamas nagrinėti teismui arba perduodamas Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui, įgaliotam nagrinėti administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka.

35. Nutarimą dėl administracinio nurodymo panaikinimo ir nelaukiant nustatyto termino pabaigos administracinio nusižengimo protokolo siuntimo nagrinėti teismui priima Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras.

36. ANK 610 straipsnio 2 dalyje nurodytais atvejais, kai administracinis nurodymas nerašomas, ir ANK 613 straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju, kai asmuo prašo neįrašyti į protokolą administracinio nurodymo, administracinio nusižengimo protokolas su prokuroro pasirašytu lydraščiu per tris darbo dienas nuo surašymo momento išsiunčiamas teismui ar Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui, įgaliotam nagrinėti administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka.

 

IV SKYRIUS

ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO BYLOS NAGRINĖJIMAS

 

37. Administracinių nusižengimų, numatytų ANK 5551 straipsnio 1 ir 2 dalyse, bylas rašytinio ar žodinio proceso tvarka nagrinėja ir administracines nuobaudas skiria Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, vadovaudamasis ANK 614 straipsniu.

38. Tas pats prokuroras paprastai negali tirti administracinio nusižengimo, nagrinėti administracinio nusižengimo bylos ir priimti joje nutarimo (ANK 615 straipsnio 3 dalis).

39. Administracinių nusižengimų bylos nagrinėjamos pagal proceso teisės normas, galiojančias proceso veiksmų atlikimo metu.

40. Administracinių nusižengimų bylos prokuratūroje nagrinėjamos rašytinio proceso tvarka, į bylos nagrinėjimą nekviečiant administracinių bylų teisenoje dalyvaujančių asmenų. Kai administracinio nusižengimo bylą nagrinėja Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, nagrinėjimo procesui, nutarimų administracinio nusižengimo byloje priėmimui, apskundimui ir vykdymui mutatis mutandis taikomos Rekomendacijų nuostatos.

41. Administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens prašymu bylos nagrinėjimas gali vykti žodinio proceso tvarka. Apie tai pranešama administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujantiems asmenims. Prašymas dėl žodinio bylos nagrinėjimo turi būti pateiktas ne vėliau kaip iki administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo pradžios. Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo ir nukentėjusysis neatvyksta į žodinį bylos nagrinėjimą, byla nagrinėjama jiems nedalyvaujant rašytinio proceso tvarka. Administracinių nusižengimų bylų nagrinėjimui žodinio proceso tvarka mutatis mutandis taikomos ANK XXXV skyriaus nuostatos, reglamentuojančios administracinių nusižengimų bylų nagrinėjimą pirmosios instancijos teisme.

42. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, nagrinėdamas administracinio nusižengimo bylą žodinio proceso tvarka, proceso eigai fiksuoti gali pasitelkti prokuratūros pareigūnus (darbuotojus). Vertėjas, ekspertas, specialistas ir liudytojai teisenoje dalyvauja tik tiek, kiek reikalinga užtikrinti nemokantiems lietuvių kalbos asmenims dalyvavimą administracinio nusižengimo byloje ar patikrinti pateiktus įrodymus.

43. Jeigu paaiškinimai nebuvo pateikti administracinio nusižengimo tyrimo metu arba Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, gavęs administracinio nusižengimo protokolą ir kitą su administracinio nusižengimo byla susijusią medžiagą, nusprendžia, kad paaiškinimai yra nepakankami ir būtina juos papildyti, administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui ir nukentėjusiajam registruotu paštu išsiunčiami prašymai pateikti paaiškinimus dėl administracinio nusižengimo ir kitų su juo susijusių aplinkybių. Prireikus prašymas pateikti parodymus, eksperto išvadą ar specialisto paaiškinimą pateikiamas ir liudytojams, ekspertams bei specialistams.

Šio punkto pirmojoje pastraipoje nurodyti paaiškinimai ir (ar) parodymai Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui pateikiami per 14 kalendorinių dienų nuo prašymo išsiuntimo dienos. Paaiškinimų ir (ar) parodymų nepateikimas laiku neužkerta kelio nagrinėti administracinio nusižengimo bylą.

44. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, ruošdamasis nagrinėti administracinio nusižengimo bylą iš esmės:

44.1. patikrina, ar administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimas priskirtas prokuratūros kompetencijai ir, jei bylos nagrinėjimas nepriskirtas prokuratūros kompetencijai, nedelsdamas ją perduoda kompetentingai institucijai;

44.2. patikrina, ar teisingai surašytas administracinio nusižengimo protokolas ir kita su administracinio nusižengimo byla susijusi medžiaga;

44.3. patikrina, ar nėra ANK 591 straipsnyje nurodytų aplinkybių, dėl kurių administracinio nusižengimo teisena negalima;

44.4. nustato, ar reikia į administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo posėdį kviesti specialistą, ekspertą ir (ar) liudytojus;

44.5. nustato administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo posėdžio datą ir valandą, užtikrina, kad administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujantiems asmenims būtų išsiųsti pranešimai;

44.6. nustatęs, kad administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nebuvo išaiškintos jo teisės ir pareigos, išsiunčia pranešimą, kuriame išaiškinamos tokios teisės ir pareigos;

44.7. nustatęs, kad byloje trūksta įrodymų, leidžiančių priimti pagrįstą nutarimą, išreikalauja konkrečius papildomus įrodymus, kuriuos asmenys turi pateikti per Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiojo prokuroro nustatytą terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 10 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos;

44.8. nustato, ar administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens, nukentėjusiojo, jų atstovų pagal įstatymą, advokatų ar kitų įgaliotųjų atstovų prašymai ir (ar) nušalinimai gali būti tenkinami (atmetami).

45. ANK 591 straipsnyje nurodytais atvejais Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras nutraukia administracinio nusižengimo teiseną, priimdamas nutarimą. Nutarimas nutraukti administracinio nusižengimo teiseną gali būti priimamas, kai yra bent viena ANK 591 straipsnyje ir 592 straipsnio 1 dalyje nurodytų aplinkybių.

46. Nutarimo nutraukti administracinio nusižengimo teiseną turinys turi atitikti ANK 618 straipsnio 2 dalies reikalavimus.

47. Nagrinėdamas bylą Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras turi nustatyti:

47.1. ar buvo padarytas administracinis nusižengimas;

47.2. ar asmuo kaltas dėl administracinio nusižengimo padarymo ir trauktinas administracinėn atsakomybėn;

47.3. ar yra atsakomybę lengvinančių arba sunkinančių aplinkybių;

47.4. ar nėra ANK 591 straipsnyje nurodytų aplinkybių;

47.5. ar padaryta turtinė žala;

47.6. kitas aplinkybes, turinčias reikšmės bylai teisingai išspręsti.

48. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras gali pakeisti nuorodą į ANK straipsnį, straipsnio dalį ar kitą teisės aktą, kuriame nustatyta atsakomybė už atitinkamą nusižengimą, jeigu administracinio nusižengimo protokole nurodyta administracinio nusižengimo esmė yra įrodyta, tačiau suklysta nurodant ANK straipsnį, straipsnio dalį ar kitą teisės aktą, kuriame nustatyta atsakomybė už padarytą administracinį nusižengimą.

49. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras gali motyvuotu nutarimu kreiptis į policijos teritorinę įstaigą dėl administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens:

49.1. paieškos paskelbimo, kai tokio asmens buvimo vieta nežinoma;

49.2 atvesdinimo, kai toks asmuo, gavęs šaukimą atvykti į prokuratūrą, be pateisinamos priežasties neatvyksta nurodytu adresu ir laiku, nors jam buvo tinkamai pranešta ANK 573 straipsnyje nustatyta tvarka, o be jo dalyvavimo neįmanoma išnagrinėti administracinio nusižengimo bylos.

50. Kiekvienas žodinis bylos nagrinėjimas fiksuojamas informacinėmis ir elektroninių ryšių priemonėmis. Įrašai skaitmeninėse laikmenose saugomi kartu su kitais procesiniais dokumentais.

51. Išimtiniais atvejais Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiojo prokuroro nutarimu administracinio nusižengimo byla gali būti nagrinėjama naudojant vaizdo konferencijų technologijas Rekomendacijų VII skyriuje nustatyta tvarka.

52. Administracinio nusižengimo byla paprastai turi būti išnagrinėta per 20 darbo dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo įteikimo dienos, o kai surašomas administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu, – per 20 darbo dienų nuo ANK 610 straipsnio 1 dalyje nurodytų terminų pabaigos. Tais atvejais, kai asmeniui siunčiamas ANK 616 straipsnio 2 dalyje nurodytas prašymas, administracinio nusižengimo byla paprastai išnagrinėjama per 20 darbo dienų nuo ANK 616 straipsnio 2 dalyje nurodyto termino pabaigos.

53. Išnagrinėjęs administracinio nusižengimo bylą, Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, vadovaudamasis ANK 619 straipsniu, priima vieną iš šių motyvuotų nutarimų:

53.1. skirti administracinę nuobaudą;

53.2. nutraukti administracinio nusižengimo teiseną;

53.3. perduoti bylos nagrinėjimą kitai institucijai, kurios pareigūnai ar valstybės tarnautojai yra įgalioti nagrinėti administracinio nusižengimo bylą, arba teismui.

54. Vienu nutarimu administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui gali būti skiriama tik viena administracinė nuobauda.

55. Nuobauda už administracinį nusižengimą skiriama neperžengiant norminiame teisės akte, nustatančiame atsakomybę už padarytą administracinį nusižengimą, nustatytų ribų, tiksliai laikantis ANK ir kitų įstatymų nuostatų dėl administracinių nusižengimų. Skiriant nuobaudą, atsižvelgiama į padaryto administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo asmenybę, kaltės formą ir rūšį, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes.

56. Skiriamos baudos dydis nustatomas pagal ANK specialiosios dalies straipsnio sankcijoje numatytų minimalios ir maksimalios baudų vidurkį, atsižvelgiant į padaryto administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo kaltės formą ir rūšį, asmenybę, atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes. Kai yra vien atsakomybę lengvinančių aplinkybių, numatytų ANK 35 straipsnyje, ir kitų asmens padėtį gerinančių aplinkybių, skiriama ne didesnė negu vidurkis, o kai yra vien atsakomybę sunkinančių aplinkybių, numatytų ANK 36 straipsnyje, ir kitų asmens padėtį bloginančių aplinkybių, skiriama ne mažesnė negu vidurkis bauda. Kai yra atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, taip pat kitų asmens padėtį gerinančių ir bloginančių aplinkybių, bauda skiriama atsižvelgiant į jų skaičių ir reikšmingumą.

57. Jei administracinio nusižengimo bylą nagrinėjantis Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, atsižvelgdamas į Rekomendacijų 56 punkte nurodytas aplinkybes ir vadovaudamasis teisingumo ir protingumo principais, nusprendžia paskirti mažesnę baudą, negu ANK specialiosios dalies straipsnio sankcijoje numatyta minimali bauda, arba paskirti švelnesnę administracinę nuobaudą, negu numatyta ANK specialiosios dalies straipsnio sankcijoje, arba administracinės nuobaudos neskirti, nutarimo rezoliucinėje dalyje jis turi papildomai nurodyti administracinės nuobaudos rūšis ir, jeigu skiriama bauda, baudos dydį (skaičiais ir žodžiais) ir tokio sprendimo motyvus. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiojo prokuroro priimtą sprendimą sankcionuoja apylinkės teismo teisėjas.

58. Nutarimas sušvelninti administracinę nuobaudą, palyginti su numatyta sankcijoje, arba jos visai neskirti, priimtas vadovaujantis ANK 34 straipsnio 6 dalimi, įsigalioja tik apylinkės teismo teisėjui priėmus sprendimą sankcionuoti tokį nutarimą. Sankcijos negavus, nutarimas sušvelninti administracinę nuobaudą ar jos neskirti neįsigalioja.

59. Jeigu buvo pareikštas prašymas priteisti turtinės žalos atlyginimą, nutarimo motyvuojamojoje dalyje išdėstomos išvados dėl turtinės žalos padarymo, padarytos turtinės žalos, kuri negali viršyti 150 eurų, dydžio arba argumentai dėl turtinės žalos nenagrinėjimo administracinių nusižengimų teisenoje. Jeigu prie administracinio nusižengimo bylos pridėti daiktiniai įrodymai ar dokumentai negali būti laikomi prokuratūroje kartu su byla, turi būti aptartas jų likimo klausimas.

60. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, atsižvelgdamas į administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens turtinę padėtį, kitas reikšmingas administracinės bylos aplinkybes, asmens rašytiniu prašymu, kai asmuo pateikia įrodymus (nekilnojamojo ir kilnojamojo turto pažymas, turto deklaracijas, pažymas apie darbo užmokestį ir gaunamas socialines išmokas ar pan.), į paskirtos baudos dydį, priimdamas nutarimą administracinio nusižengimo byloje, gali paskirtos baudos mokėjimą išdėstyti per laikotarpį iki dvejų metų (ANK 675 straipsnio 3 dalis).

61. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui priėmus nutarimą, paskirtos baudos mokėjimo išdėstymo klausimai sprendžiami Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme nustatyta tvarka.

62. Nutarimas administracinėje byloje paskelbiamas posėdžio dieną, sudėtingų bylų atvejais – ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo posėdžio dienos, pranešant nutarimo paskelbimo laiką.

63. Išnagrinėjus administracinio nusižengimo bylą žodinio proceso tvarka, nutarimo rezoliucinė dalis paskelbiama žodžiu, taip pat trumpai išdėstomi sprendimo motyvai. Administracinį nusižengimą padariusiam asmeniui ir nukentėjusiajam išduodamos nutarimo administracinio nusižengimo byloje kopijos (nuorašai). Jeigu šie asmenys nedalyvavo skelbiant nutarimą, nutarimo kopijos (nuorašai) jiems išsiunčiamos registruotu paštu per tris darbo dienas nuo nutarimo paskelbimo dienos.

64. Rašytinio proceso tvarka priimto nutarimo administracinio nusižengimo byloje kopijos (nuorašai) per tris darbo dienas nuo nutarimo priėmimo dienos registruotu paštu išsiunčiamos ar išduodamos asmeniui, dėl kurio priimtas nutarimas, ir nukentėjusiajam.

65. ANK 573 straipsnio 4 dalyje numatytais atvejais nutarimas administracinio nusižengimo byloje siunčiamas elektroninių ryšių priemonėmis.

66. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, išnagrinėjęs administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka, gali savo iniciatyva ar pagal administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujančių asmenų prašymus ištaisyti nutarime administracinio nusižengimo byloje esančius rašymo apsirikimus, aiškias aritmetines klaidas ar kitus netikslumus, kurių ištaisymas nekeičia nutarimo esmės.

67. Klaidų nutarime administracinio nusižengimo byloje ištaisymo klausimui nagrinėti gali būti rengiamas posėdis, apie kurį pranešama administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujantiems asmenims.

68. Klaidų nutarime administracinio nusižengimo byloje ištaisymo klausimu priimtos nutarties kopija (nuorašas) ANK 637 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka išsiunčiama administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujantiems asmenims.

69. Prieštaravimai ANK 638 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka priimtoms nutartims dėl neįsiteisėjusio nutarimo (nutarties) administracinio nusižengimo byloje gali būti nurodyti skunde dėl šio nutarimo (nutarties).

70. Prokuratūra, gavusi administracinėn atsakomybėn patraukto asmens ar nukentėjusiojo (jų atstovų) skundą dėl Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiojo prokuroro nutarimo, turi užtikrinti, kad skundas kartu su administracinio nusižengimo byla per penkias darbo dienas, jei įstatymuose nenustatytas kitas terminas, būtų išsiųstas atitinkamam apylinkės teismui.

 

V SKYRIUS

NUTARIMO ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO BYLOJE APSKUNDIMAS IR VYKDYMAS

 

71. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiojo prokuroro nutarimas, priimtas administracinio nusižengimo bylą išnagrinėjus ne teismo tvarka, privalomas visoms valstybės ir savivaldybių institucijoms ir atsakingiems asmenims, juridiniams ir fiziniams asmenims, jeigu, suėjus apskundimo terminui, jis nebuvo apskųstas teismui ar išnagrinėjus skundą nebuvo panaikintas.

72. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiojo prokuroro nutarimai, priimti administracinių nusižengimų bylą išnagrinėjus ne teismo tvarka, vykdomi suėjus jų apskundimo terminui. Apskundus nutarimą, jis turi būti vykdomas įsiteisėjus teismo nutarčiai, jei šis nutarimas nebuvo panaikintas.

73. Nutarimą administracinio nusižengimo byloje gali apskųsti asmuo, dėl kurio priimtas atitinkamas nutarimas, nukentėjusysis ar jų atstovai.

74. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiojo prokuroro nutarimas administracinio nusižengimo byloje per 20 kalendorinių dienų nuo jo kopijos (nuorašo) išsiuntimo ar išdavimo dienos gali būti apskųstas apylinkės teismui ANK 622 straipsnyje nustatyta tvarka. Jeigu šis terminas praleistas dėl svarbių priežasčių, jį pareiškėjo prašymu rašytinio proceso tvarka gali atnaujinti apylinkės teismas.

75. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, priėmęs nutarimą administracinio nusižengimo byloje, nepažeisdamas ANK 622 straipsnio 2 dalyje nustatyto termino, gali visiškai ar iš dalies sutikti su skundu dėl priimto nutarimo administracinio nusižengimo byloje, panaikinti skundžiamą nutarimą, ir netaikydamas ANK 616 straipsnyje nurodytų procedūrų priimti naują nutarimą išnagrinėtoje administracinio nusižengimo byloje.

76. Rekomendacijų 75 punkte nurodytu atveju Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui priėmus naują nutarimą išnagrinėtoje administracinio nusižengimo byloje, ANK 623 straipsnyje nustatytas apskundimo terminas skaičiuojamas nuo naujo nutarimo priėmimo dienos. Apskundus naują nutarimą išnagrinėtoje administracinio nusižengimo byloje, Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras negali priimti kito nutarimo ir privalo ANK 622 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka skundą dėl priimto nutarimo administracinio nusižengimo byloje kartu su bylos medžiaga persiųsti apylinkės teismui.

77. Prokuroras, atlikęs administracinio nusižengimo tyrimą ir perdavęs bylą teismui, atsako už nutarimo skirti administracinę nuobaudą perdavimą vykdyti, jo vykdymo kontrolę ir kitų klausimų, susijusių su šio nutarimo vykdymu, sprendimą.

78. Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras atsako už priimto nutarimo skirti administracinę nuobaudą perdavimą vykdyti, jo vykdymo kontrolę ir kitų klausimų, susijusių su šio nutarimo vykdymu, sprendimą.

79. Pagal ANK 673 straipsnio 2 dalį nutarimo skirti baudą vykdymą, išskyrus atvejus, kiek tai susiję su ANK 671 straipsnyje ir 675 straipsnio 4 dalyje nurodytais veiksmais, kontroliuoja Valstybinė mokesčių inspekcija. Su nutarimo skirti baudą vykdymu susijusius klausimus, išskyrus numatytus ANK 671 straipsnyje ir 675 straipsnio 4 dalyje, sprendžia Valstybinė mokesčių inspekcija.

80. Nutarimas skirti baudą turi būti priverstinai įvykdytas, kai pasibaigia ANK 675 straipsnio 2 dalyje nustatytas įvykdymo terminas.

81. Nutarimą skirti administracinę nuobaudą priėmęs Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras nutarimo vykdymą nutraukia savo nutarimu ANK 671 straipsnyje nustatytais atvejais.  ANK 671 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose nurodytais atvejais administracinės nuobaudos vykdymas, kai vykdomieji veiksmai buvo pradėti, nutraukiamas toje dalyje, kuri yra likusi neįvykdyta. ANK 671 straipsnio 3 dalyje nurodytais atvejais administracinės nuobaudos vykdymas, kai vykdomieji veiksmai buvo pradėti, nutraukiamas toje dalyje, kuri yra likusi neįvykdyta.

82. Nutrauktas nutarimo administracinėje byloje vykdymo procesas gali būti pradėtas iš naujo tik tuo atveju, kai paaiškėja, kad ANK 671 straipsnio 1 dalyje nurodytų aplinkybių buvimas buvo konstatuotas klaidingai.

83. Nutarimas skirti administracinę nuobaudą negali būti vykdomas, jei jis nebuvo perduotas vykdyti per tris mėnesius nuo priėmimo dienos, išskyrus ANK 676 straipsnyje nurodytus atvejus.

84. Jeigu nutarimas skirti administracinę nuobaudą yra apskųstas, ANK 672 straipsnio 1 dalyje numatyto trijų mėnesių termino eiga sustabdoma iki skundo išnagrinėjimo. Pagal ANK 675 straipsnio 3 dalį išdėsčius nutarimu paskirtos baudos mokėjimą, ANK 672 straipsnio 1 dalyje nurodyto termino eigą Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras sustabdo iki išdėstymo termino pabaigos.

85. Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi sumokėti baudą ne vėliau kaip per 40 kalendorinių dienų nuo nutarimo skirti baudą išsiuntimo ar išdavimo jam dienos, o apskundus nutarimą skirti baudą – ne vėliau kaip per 40 kalendorinių dienų nuo nutarties, kuria skundas nepatenkintas, išsiuntimo ar išdavimo dienos.

86. Administracinėn atsakomybėn patrauktam asmeniui nesumokėjus baudos per ANK 675 straipsnio 2 dalyje nustatytą terminą, taip pat jeigu baudos dalis nesumokama laiku pagal jos mokėjimo išdėstymo tvarką ir baudos mokėjimas dalimis nutraukiamas, nutarimas skirti baudą pateikiamas vykdyti priverstine tvarka. Baudą priverstinai išieško antstoliai Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

87. Tuo atveju, kai priimami keli nutarimai skirti administracines nuobaudas vienam asmeniui, kiekvienas nutarimas vykdomas atskirai.

 

VI SKYRIUS

PROTOKOLO IR NUTARIMO ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO BYLOJE REGISTRAVIMAS

 

88. Administracinio nusižengimo protokolas (su administraciniu nurodymu arba be jo) Registre surašomas Administracinių nusižengimų registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. gruodžio 28 d. nutarimu Nr. 1278 „Dėl Administracinių teisės pažeidimų registro reorganizavimo ir Administracinių nusižengimų registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nuostatai), nustatyta tvarka arba Administracinio nusižengimo protokolo, Nutarimo administracinio nusižengimo byloje, Nutarimo dėl administracinio nusižengimo, kai protokolas nesurašomas, formų pildymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 22 d. nutarimu Nr. 640 „Dėl Administracinio teisės pažeidimo protokolo, Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje, Nutarimo dėl administracinio teisės pažeidimo, kai protokolas nesurašomas, formų ir jų pildymo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka užpildant popierinio dokumento formą.

89. Prokuroras, surašydamas administracinio nusižengimo protokolą Registre arba užpildydamas popierinio dokumento formą, privalo įforminti visą administracinio nusižengimo tyrimo medžiagą (jei tokia yra).

90. Išnagrinėjęs administracinio nusižengimo bylą, Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras, vadovaudamasis Nuostatais, nutarimą paskirti administracinę nuobaudą surašo Registre arba užpildo popierinio dokumento formą. Nutarimas, surašytas užpildant popierinio dokumento formą, ne vėliau kaip per tris darbo dienas turi būti įkeltas į Registrą.

91. Nutarimui, surašytam Registre (įkeltam į Registrą), suteikiamas toks pats ROIK kodas, koks buvo suteiktas administracinio nusižengimo protokolui.

92. Administracinis nusižengimas laikomas užregistruotu, kai prokuroras Nuostatų nustatyta tvarka į Registrą įrašo privalomus administracinio nusižengimo duomenis bei informaciją ir administraciniam nusižengimui suteikiamas identifikavimo kodas (sudarytas iš skaitmeninių simbolių sekos).

93. Prokuratūros darbuotojas, atsakingas už dokumentų valdymą, Registro skiltyse „Apdorotini duomenys“, „Įstaigos apdorotini duomenys“, „Persiųsta medžiaga“ tikrina, ar nėra prokuratūrai persiųstos pagal kompetenciją nagrinėti policijos pareigūnų ar kitų subjektų surinktos medžiagos. Jeigu tokia medžiaga yra, jos skaitmeninė kopija nedelsiant (tą pačią dieną, kai persiųsta) išsaugoma, užregistruojama prokuratūros dokumentų valdymo sistemoje (toliau – DVS) ir perduodama pagal kompetenciją.

94. Iš teismų gautus administracinių nusižengimų nutarimus (nutartis) ir kitus dokumentus (jeigu yra) DVS registruoja ir su administracinės bylos teisenos pradžios dokumentu susieja prokuratūros darbuotojas, atsakingas už dokumentų valdymą.

95. administracinėn atsakomybėn patrauktų asmenų gautus skundus dėl ne teismo tvarka priimtų nutarimų administracinių nusižengimų bylose, pateiktus ANK 622 straipsnyje nustatyta tvarka, ir dokumentus (jei tokių yra) prokuratūros darbuotojas, atsakingas už dokumentų valdymą, užregistruoja DVS ir jos priemonėmis susieja su administracinės bylos teisenos pradžios dokumentu.

96. Atlikęs administracinio nusižengimo tyrimą ir surašęs administracinio nusižengimo protokolą, prokuroras turi užtikrinti, kad protokolas būtų užregistruotas DVS ir susietas su kitais ten esančiais administracinio nusižengimo tyrimo dokumentais.

97. Atlikęs administracinio nusižengimo tyrimą ir surašęs administracinio nusižengimo protokolą su administraciniu nurodymu, prokuroras, suėjus administracinio nurodymo įvykdymo terminui, patikrina Registre gautą iš Mokesčių apskaitos informacinės sistemos (MAIS) informaciją apie atliktą mokėjimą. Jeigu asmuo neįvykdo administracinio nurodymo, prokuroras šį nurodymą laiko negaliojančiu ir per penkias darbo dienas nuo administracinio nurodymo įvykdymo termino pabaigos DVS priemonėmis administracinio nusižengimo protokolą ir susijusius dokumentus su lydraščiu perduoda (nukreipia) Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui arba išsiunčia teismui.

98. Atlikęs administracinio nusižengimo tyrimą, prokuroras duomenų, susijusių su tyrimu, pakeitimus į Registrą įrašo ne vėliau kaip per tris darbo dienas nuo patikslintos informacijos gavimo.

99. Neteisingi, netikslūs ar neišsamūs Registro duomenys, Registro informacija, Registrui pateikti dokumentai ir (arba) jų kopijos (nuorašai) Nuostatų nustatyta tvarka taisomi administracinio nusižengimo tyrimą atlikusio prokuroro iniciatyva arba gavus suinteresuoto asmens prašymą ir jį pagrindžiančius dokumentus.

 

VII SKYRIUS

ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO BYLOS NAGRINĖJIMO ORGANIZAVIMAS NAUDOJANT VAIZDO KONFERENCIJŲ TECHNOLOGIJAS

 

100. Išimtiniais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo ir kiti proceso dalyviai dėl objektyvių priežasčių (pvz., yra užsienyje, serga ir kt.) negali atvykti į administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo vietą, bylos nagrinėjimas gali būti organizuojamas naudojant vaizdo konferencijų technologijas (toliau – technologijos).

101. Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo ir kiti proceso dalyviai Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui gali pateikti rašytinį prašymą dėl dalyvavimo žodiniame bylos nagrinėjime naudojant technologijas. Prašyme turi būti nurodyta:

101.1. proceso dalyvio procesinė padėtis, vardas ir pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta, elektroninio pašto adresas;

101.2. atstovo sutartis ir kiti dokumentai, patvirtinantys, kad asmuo gali dalyvauti kaip atstovas, advokato orderis, prašymo surašymo vieta ir data (kai proceso dalyvis yra administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens atstovas ar advokatas);

101.3. prašymą paduodančio asmens parašas, elektroninio pašto adresas.

102. Prie Rekomendacijų 101 punkte nurodyto prašymo turi būti pridėta teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija.

103. Nagrinėjant administracinio nusižengimo bylą, proceso dalyvių prašymai dėl dalyvavimo bylos nagrinėjime naudojant technologijas išsprendžiami Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiojo prokuroro nutarimu ir apie tai proceso dalyviai informuojami ANK nustatyta tvarka.

104. Proceso dalyvių dalyvavimas nagrinėjant administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka ir administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens, nukentėjusiojo, liudytojo, specialisto, eksperto apklausa naudojant technologijas gali būti organizuojama ir Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiojo prokuroro iniciatyva, įvertinus tikslingumą ir institucijos galimybes organizuoti posėdį naudojant technologijas, taip pat proceso dalyvių galimybes dalyvauti teismo posėdyje naudojant  technologijas.

Šio punkto pirmojoje pastraipoje nurodytu atveju kiekvienas proceso dalyvis iki teismo posėdžio pradžios Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui turi pateikti teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją ir elektroninio pašto adresą. Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi atstovą ar advokatą, turi būti pateiktos atstovavimo sutarties ir kitų dokumentų, patvirtinančių, kad asmuo gali dalyvauti procese kaip atstovas, taip pat advokato orderio kopijos.

105. Kai nagrinėjant administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka iš proceso dalyvio turi būti paimamas rašytinis pasižadėjimas, toks dokumentas proceso dalyviui išsiunčiamas prieš bylos nagrinėjimą elektroninių ryšių priemonėmis. Proceso dalyvis, dalyvaujantis bylos nagrinėjime naudojant technologijas, pasižadėjimą pasirašo bylos nagrinėjimo metu ir nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per tris darbo dienas nuo administracinės bylos nagrinėjimo ne teismo tvarka dienos pateikia bylą nagrinėjančiam Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui.

106. Prieš pradedant administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimą ne teismo tvarka naudojant technologijas, Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras patikrina dalyvaujančių proceso dalyvių tapatybę – proceso dalyvis turi prisistatyti ir parodyti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą taip, kad būtų matomi asmens tapatybę patvirtinantys duomenys. Jei proceso dalyvis dėl objektyvių priežasčių negali pateikti asmens tapatybę patvirtinančio dokumento, Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiojo prokuroro sprendimu asmens tapatybė gali būti nustatoma kitais būdais (pvz., proceso dalyvio, jo atstovo gali būti prašoma padiktuoti asmens kodą (jo dalį), advokato (advokato padėjėjo) – pažymėjimo numerį arba, siekiant palyginti duomenis su informacinėse sistemose kaupiamais duomenimis, užduodami kiti klausimai).

107. Administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo metu naudojant technologijas užtikrinama, kad proceso dalyvių asmens tapatybę patvirtinantys duomenys ir proceso veiksmo turinys nebūtų atskleisti tretiesiems asmenims. Prireikus, proceso dalyvio prašoma parodyti patalpos, kurioje jis yra, aplinką, siekiant įsitikinti, kad nėra pašalinių asmenų;

108. Jei Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiajam prokurorui kyla pagrįstų abejonių dėl asmens tapatybės ir jų negalima pašalinti naudojant technologijas, veiksmo atlikimas naudojant technologijas nutraukiamas ir veiksmas būti atliktas įprasta tvarka.

109. Administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo ne teismo tvarka naudojant technologijas įrašas saugomas skaitmeninėje laikmenoje kartu su kitais administracinės bylos dokumentais.

110. Jei administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo ne teismo tvarka naudojant technologijas posėdžio metu kyla techninių kliūčių, Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis prokuroras turi teisę sustabdyti posėdį. Jei techninės kliūtys pašalinamos per protingą laiko tarpą, posėdis gali būti tęsiamas, o jei techninės kliūtys nepašalinamos, priimamas nutarimas administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo ne teismo tvarka posėdį nutraukti (apie tai įrašoma posėdžio protokole).

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

111. Įsigaliojus Rekomendacijose aptariamą sritį nustatančių įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ar kitų teisės aktų nuostatų pakeitimams, jais būtina vadovautis iš karto, nelaukiant Rekomendacijų pakeitimo ar papildymo.

___________________________

 

part_19b61ef3f89241098196e22c49e9d0f4_end


 

Rekomendacijų dėl administracinių

nusižengimų teisenos Lietuvos

Respublikos prokuratūroje

1 priedas

 

 

(Prašymo įregistruoti registro, informacinės sistemos naudotoją ir

suteikti ar panaikinti naudotojo prieigos prie registro, informacinės sistemos teises forma)

 

 

 

________________________________________________________________________________

(Įstaigos pavadinimas)

 

 

Informatikos ir ryšių departamentui prie

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

 

 

PRAŠYMAS

ĮREGISTRUOTI REGISTRO, INFORMACINĖS SISTEMOS NAUDOTOJĄ IR

SUTEIKTI AR PANAIKINTI NAUDOTOJO PRIEIGOS PRIE REGISTRO, INFORMACINĖS SISTEMOS TEISES

 

 

Nr.

 

(Data)

 

(Registracijos numeris)

 

 

 

 

(Sudarymo vieta)

 

 

Vadovaudamasis ________________________________________________________________________ ,

(teisinis pagrindas)

prašau suteikti / panaikinti (kas reikalinga, pabraukti) prieigos prie registro (-ų) ar informacinės sistemos
(-ų) teises šiam asmeniui:

________________________________________________________________________________________________

 

(prokuroro, valstybės tarnautojo ar darbuotojo asmens kodas, vardas ir pavardė)

_______________________________________________________________________________________________ ,

(prokuroro, valstybės tarnautojo ar darbuotojo pareigos)

dirbančiam (-ai) _______________________________________________________________________________ ,

(įstaigos struktūrinio padalinio pavadinimas)

_______________________________________________________________________________________________ ,

(darbo vietos adresas, kabineto ir telefono numeriai, elektroninio pašto adresas)

 

ir suteikti / panaikinti jam (jai) prieigą prie registro / informacinės sistemos šiomis prieigos teisėmis:

 

Eil. Nr.

Registro, informacinės sistemos pavadinimas

Prieigos teisės (rolės)

Suteikti

Panaikinti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pastabos.

1. Automatizuotu būdu pildomos prašymo formos vaizdinė išraiška gali skirtis. Prašymo formos pavyzdį pildymui automatizuotu būdu su aktualiu registrų ir informacinių sistemų bei prieigos prie jų teisių (rolių) sąrašu skelbia Informatikos ir ryšių departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos savo tinklapyje.

2. Prašyme nurodomi tik tie registrai ir informacinės sistemos, prie kurių prieigą prašoma suteikti ar panaikinti.

 

 

 

 

 

 

(Įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens pareigų pavadinimas)

 

(Parašas)

 

(Vardas ir pavardė)

 

part_bb8f3852d7e443cf9edc9c4d5519fadd_end


 

Rekomendacijų dėl administracinių

nusižengimų teisenos Lietuvos

Respublikos prokuratūroje

2 priedas

 

 

 

(Pasižadėjimo laikytis Vidaus reikalų ministerijos valdomų registrų ir (ar) valstybės informacinių sistemų elektroninės informacijos saugos reikalavimų forma)

 

 

Pasižadėjimas

laikytis Vidaus reikalų ministerijos valdomų registrų
ir (ar) valstybės informacinių sistemų elektroninės informacijos
saugos reikalavimų

 

 

Nr.

 

(Data)

 

(Registracijos numeris)

 

 

 

 

(Sudarymo vieta)

 

 

Aš, _____________________________________________________________________________

(pareigų pavadinimas, vardas ir pavardė, gimimo data)

____________________________________________________________________________________ ,

 

1.  Patvirtinu, kad esu susipažinęs (-usi) su Vidaus reikalų ministerijos valdomų registrų ir valstybės informacinių sistemų duomenų saugos nuostatais ir saugos politiką įgyvendinančiais dokumentais, 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų, tvarkomų nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo arba nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisinės apsaugos įstatymu, kitais teisės aktais, reglamentuojančiais atsakomybę bei duomenų saugą.

2.  Suprantu, kad:

2.1. dirbdamas (-a), atlikdamas (-a) pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas, tvarkysiu Vidaus reikalų ministerijos valdomų registrų ir (ar) valstybės informacinių sistemų duomenis ar susipažinsiu su šiais duomenimis, įskaitant asmens duomenis (toliau – duomenys). Šie duomenys visuomenės ir atskirų asmenų interesais gali būti atskleisti ar perduoti tik teisės aktų nustatyta tvarka įgaliotiems asmenims ir institucijoms;

2.2. draudžiama perduoti neįgaliotiems asmenimis įstaigoje ar už jos ribų duomenis, informaciją, dokumentus ir (arba) jų kopijas ar kitaip sudaryti sąlygas susipažinti su šiais duomenimis, informacija, dokumentais, jų kopijomis;

2.3. netinkamas duomenų tvarkymas užtraukia atsakomybę pagal Lietuvos Respublikos įstatymus;

2.4. asmuo, patyręs žalą dėl mano padarytos neteisėtos veikos, įstatymų nustatyta tvarka turi teisę reikalauti atlyginti jam padarytą turtinę ir neturtinę žalą;

2.5. šis pasižadėjimas galios visą mano darbo laiką šioje įstaigoje, perėjus dirbti į kitas pareigas ir nutraukus ar pasibaigus valstybės tarnybos, darbo ar sutartiniams santykiams.

3.  Pasižadu ir įsipareigoju:

3.1. saugoti duomenų ir informacijos paslaptį, jei jie neskirti skelbti viešai. Įsipareigojimas saugoti paslaptį galioja ir nutraukus su duomenų, informacijos, dokumentų ir (arba) jų kopijų tvarkymu susijusią veiklą;

3.2. tvarkyti duomenis vadovaudamasis (-i) Lietuvos Respublikos įstatymais, Vidaus reikalų ministerijos valdomų registrų ir valstybės informacinių sistemų elektroninės informacijos saugą reglamentuojančių teisės aktų nuostatomis ir kitais teisės aktais, taip pat pareigybės aprašymu;

3.3. neatskleisti, neperduoti duomenų, informacijos nė vienam asmeniui, kuris nėra įgaliotas gauti šiuos duomenis ar informaciją teisės aktų nustatyta tvarka;

3.4. pranešti Informatikos ir ryšių departamento ITT pagalbos grupei apie bet kokią įtartiną situaciją, kuri gali kelti grėsmę duomenų saugumui.

 

_____________________________ ______________ _________________________

(Pareigų pavadinimas) (Parašas) (Vardas ir pavardė)

part_0c7604bdb0844551b3fabb51c1f81329_end