VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ BEI VIEŠOJO PIRKIMO–PARDAVIMO SUTARČIŲ ATRINKIMO VERTINIMUI IR PERKANČIŲJŲ ORGANIZACIJŲ ATRINKIMO TIKRINIMUI PROCEDŪRŲ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2014 m. rugpjūčio 18 d. Nr. 1S-132

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. 1517 „Dėl Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatų patvirtinimo“, 23.6 punktu:

1. T v i r t i n u Viešųjų pirkimų bei viešojo pirkimo–pardavimo sutarčių atrinkimo vertinimui ir perkančiųjų organizacijų atrinkimo tikrinimui procedūrų tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2013 m. sausio 10 d. įsakymą Nr. 1S-15 „Dėl Viešųjų pirkimų bei viešojo pirkimo–pardavimo sutarčių atrinkimo vertinimui ir perkančiųjų organizacijų atrinkimo tikrinimui procedūrų tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

 

 

Direktorius                                                                                                              Žydrūnas Plytnikas


 

PATVIRTINTA

Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus

2014 m. rugpjūčio 18 d. įsakymu Nr.1S-132

 

VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ BEI VIEŠoJo PIRKIMO–PARDAVIMO SUTARČIŲ ATRINKIMO VERTINIMUI IR PERKANČIŲJŲ ORGANIZACIJŲ ATRINKIMO TIKRINIMUI PROCEDŪRŲ TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Viešųjų pirkimų bei viešojo pirkimo–pardavimo sutarčių atrinkimo vertinimui ir perkančiųjų organizacijų atrinkimo tikrinimui procedūrų tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Viešųjų pirkimų tarnybos (toliau – Tarnyba) struktūrinių padalinių veiklą, atrenkant viešuosius pirkimus (toliau – pirkimai) ir viešojo pirkimo–pardavimo sutartis (toliau – sutartys), kuriems taikomas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (toliau – Įstatymas), vertinimui bei perkančiąsias organizacijas, kurios atitinka Įstatymo 4 straipsnio nuostatas, tikrinimui.

2. Aprašas parengtas vadovaujantis Įstatymu, Tarnybos direktoriaus įsakymais ir kitais teisės aktais.

3. Pirkimai ir sutartys atrenkami vertinimui pagal:

3.1. Viešiesiems pirkimams ir viešojo pirkimo–pardavimo sutartims nustatytų reikalavimų pažeidimų rizikos vertinimo metodiką, patvirtintą Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2014 m. rugpjūčio 18 d. įsakymu Nr. 1S-131 (toliau – Metodika), vadovaujantis šio Aprašo II skyriuje nustatyta tvarka;

3.2. teisėsaugos ar Europos Sąjungos teikiamą paramą administruojančių institucijų motyvuotus prašymus ar pavedimus atlikti pirkimų ar sutarčių vertinimą, nevertinant rizikos pagal Metodikos reikalavimus, o perduodant juos tiesiogiai Tarnybos struktūriniams padaliniams pagal kompetenciją;

3.3. Aprašo 25 punkte nustatytą tvarką, nevertinant rizikos pagal Metodikos reikalavimus.

4. Pirkimų bei sutarčių atrinkimo vertinimui ir perkančiųjų organizacijų atrinkimo tikrinimui tikslai:

4.1. užtikrinti identifikuotų didžiausios rizikos sričių, kuriose galimi dažniausi Įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimai, kontrolę;

4.2. didinti pirkimų bei sutarčių vykdymo kontrolės sistemos efektyvumą.

 

II. PIRKIMŲ BEI SUTARČIŲ ATRINKIMAS VERTINIMUI

 

5. Atrenkamų vertinimų ir tikrinimų rūšys:

5.1. neplaninis sisteminis pirkimų vertinimas:

5.1.1. neplaninis sisteminis dalinis vertinimas;

5.1.2. neplaninis sisteminis pilnas vertinimas.

5.2. neplaninis operatyvus pirkimų vertinimas;

5.3. neplaninis sutarčių vertinimas;

5.4. planinis perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su sutarčių sudarymu ir jų vykdymu, tikrinimas;

5.5. planinis perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimas;

5.6. operatyvus perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimas.

6. Tarnybos Rizikos valdymo ir statistikos (toliau – RVS) skyrius atrenka:

6.1. pirkimus neplaniniam sisteminiam pirkimų vertinimui, analizuodamas Viešųjų pirkimų rizikos valdymo informacinės sistemos (toliau – VPRV IS) suformuotą vertinimui atrenkamų pirkimų sąrašą pagal VPRV IS kaupiamą informaciją;

6.2. pirkimus neplaniniam operatyviam pirkimų vertinimui, analizuodamas:

6.2.1. VPRV IS suformuotą vertinimui atrenkamų pirkimų sąrašą pagal:

6.2.1.1. Tarnybos gautus prašymus, skundus, pranešimus, žiniasklaidoje pateiktą informaciją apie galimai perkančiųjų organizacijų padarytus Įstatymo pažeidimus, vykdant pirkimų procedūras;

6.2.1.2. informaciją, gautą tarnybiniu pranešimu per Tarnybos Vidaus administravimo informacinę sistemą (toliau –VA IS) iš Tarnybos struktūrinių padalinių;

6.2.2. gautą perkančiųjų organizacijų informaciją dėl pagrindimų Įstatymo 56 straipsnio 5 dalyje nustatytais atvejais;

6.3. sutartis neplaniniam sutarčių vertinimui, analizuodamas VPRV IS suformuotą vertinimui atrenkamų sutarčių sąrašą pagal:

6.3.1. Tarnybos gautus prašymus, skundus, pranešimus, žiniasklaidoje pateiktą informaciją apie galimai perkančiųjų organizacijų padarytus Įstatymo pažeidimus, sudarant ar vykdant sutartis;

6.3.2. informaciją, gautą tarnybiniu pranešimu per VA IS iš Tarnybos struktūrinių padalinių;

6.3.3. VPRV IS kaupiamą informaciją.

7. Pirkimai neplaniniam sisteminiam ir neplaniniam operatyviam pirkimų vertinimui pagal Aprašo 6.1 ir 6.2.1 punktuose nustatytą informaciją bei sutartys neplaniniam sutarčių vertinimui pagal Aprašo 6.3 punkte nustatytą informaciją vertinimui atrenkami pagal Metodikoje nustatytus rizikos įverčius (toliau – rizikos įverčiai).

8. Pirkimai neplaniniam operatyviam pirkimų vertinimui pagal Aprašo 6.2.2 punkte nustatytą informaciją atrenkami ekspertinio pranešimo pagrįstumo tikimybės vertinimo būdu pagal Metodikoje nustatytą pažeidimo tikimybės pagal gautą informaciją vertinimo skalę (toliau – ekspertinis rizikos vertinimas).

9. Jei apie gautą 6.2.1, 6.3.1 ir 6.3.2 punktuose nustatytą informaciją VPRV IS nėra kaupiama informacija, šie pirkimai neplaniniam operatyviam vertinimui ir sutartys neplaniniam vertinimui atrenkami tik pagal ekspertinį rizikos vertinimą.

10. Tarnybos struktūrinis padalinys, atlikdamas jam priskirtas funkcijas ir įtaręs galimus pažeidimus, kuriuos pagal savo kompetenciją gali nustatyti kitas Tarnybos struktūrinis padalinys, nedelsiant tarnybiniu pranešimu per VA IS perduoda informaciją Tarnybos RVS skyriui rizikos vertinimui.

11. Tarnybos Kontrolės ir Prevencijos ir pirkimo sutarčių  priežiūros skyriai, siekdami užtikrinti tolygų skyriaus darbo krūvį, paskutinę kiekvienos savaitės darbo dieną tarnybiniu pranešimu per VA IS informuoja Tarnybos RVS skyrių, kokį pirkimų ar sutarčių skaičių Tarnybos RVS skyrius ateinančią savaitę minėtiems skyriams galės pateikti vertinimui (toliau – vertinimų skaičius).

12. Tarnybos RVS skyrius, apibendrinęs informaciją apie per praėjusią savaitę rizikos įverčiais ir (arba) ekspertinio rizikos vertinimo būdu įvertintų pirkimų ir sutarčių rizikingumą, atsižvelgęs į Tarnybos Kontrolės ir Prevencijos ir pirkimo sutarčių  priežiūros skyrių pateiktą vertinimų skaičių, atrenka rizikingiausius pirkimus ir sutartis neplaninio sisteminio pirkimų įvertinimo, neplaninio operatyvaus pirkimų įvertinimo ir neplaninio sutarčių vertinimo sąrašuose ir pirmą kiekvienos savaitės darbo dieną, pranešimu per VPRV IS pateikia RVS skyriaus vedėjo patvirtintus:

12.1. Tarnybos Kontrolės skyriui – įvertinimui atrinktų pirkimų sąrašą, kurio ne mažiau nei ½ sudaro neplaniniam operatyviam pirkimų vertinimui atrinkti pirkimai, kiti – neplaniniam sisteminiam pirkimų vertinimui atrinkti pirkimai. Neplaninio operatyvaus pirkimų įvertinimo sąrašas sudaromas, pirmiausia į jį įtraukiant rizikingiausius pirkimus pagal ekspertinio rizikos vertinimo skalę, t. y. turinčius ne mažesnį nei 0,7 balą, toliau – rizikingiausius pirkimus pagal rizikos įverčius. Neplaninio sisteminio pirkimų įvertinimo sąrašas sudaromas į jį įtraukiant rizikingiausius pagal rizikos įverčius pirkimus. Jei per savaitę rizikingiausių pirkimų neplaninio operatyvaus įvertinimo sąraše skaičius nesudaro ½ Tarnybos Kontrolės skyriaus pateikto vertinimų skaičiaus, tai įvertinimui atrinktų pirkimų sąrašas papildomas trūkstamu skaičiumi rizikingiausių praėjusios savaitės pirkimų iš neplaninio sisteminio pirkimų įvertinimo sąrašo;

12.2. Tarnybos Prevencijos ir pirkimo sutarčių  priežiūros skyriui – neplaniniam sutarčių vertinimui atrinktų sutarčių sąrašą, kuris sudaromas pirmiausia į jį įtraukiant rizikingiausias sutartis pagal ekspertinio rizikos vertinimo skalę, t. y. turinčias ne mažesnį nei 0,7 balą, toliau – rizikingiausias sutartis pagal rizikos įverčius.

13. Tarnybos RVS skyrius visą turimą informaciją, susijusią su Aprašo 12.1 ir 12.2 punktuose nustatyta tvarka Kontrolės ir Prevencijos ir pirkimo sutarčių priežiūros skyriams perduotais vertinimui pirkimais ar sutartimis, tarnybiniu pranešimu per VA IS perduoda atitinkamai Kontrolės ar  Prevencijos ir pirkimo sutarčių priežiūros skyriams. 

14. RVS skyriaus vedėjas užtikrina, kad pirkimai ir sutartys būtų atrenkami vertinimui pagal Metodikoje nustatytus rizikos įverčius ir ekspertinį rizikos vertinimą bei tvirtina perduodamų vertinimui pirkimų ir sutarčių sąrašus.

 

 

III. Perkančiųjų organizacijų atrinkimas plANINIAm ir opeRatyviam tikrinimui ir Perkančiųjų organizacijų atrinkimas planiniam Sutarčių tikrinimui

 

15. Perkančiosios organizacijos tikrinimui VPRV IS pagalba atrenkamos, remiantis rizikos įverčiais, apskaičiuotais pagal Metodiką.

16. Tarnybos RVS skyrius VPRV IS pagalba atrenka perkančiąsias organizacijas planiniam perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su sutarčių sudarymu ir jų vykdymu, tikrinimui ir planiniam perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimui analizuodamas VPRV IS suformuotą tikrinimui atrenkamų perkančiųjų organizacijų sąrašą.

17. RVS skyriaus vedėjas užtikrina, kad perkančiosios organizacijos būtų atrenkamos tikrinimui, remiantis rizikos įverčiais, nustatytais Metodikoje, ir tvirtina perduodamų tikrinimui perkančiųjų organizacijų sąrašus.

18. Planinio perkančiųjų organizacijų tikrinimų plano sudarymo tvarka:

18.1. Tarnybos RVS skyrius ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio 20 dienos VPRV IS pagalba parengia planinių perkančiųjų organizacijų veiklos, susijusios su sutarčių sudarymu ir jų vykdymu, tikrinimų plano ir planinių perkančiųjų organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimų plano (toliau – Planai) projektus ir tarnybiniu pranešimu teikia juos tvirtinti Tarnybos direktoriui;

18.2. Tarnybos direktorius juos patvirtina arba motyvuotu teikimu grąžina Tarnybos RVS skyriui koreguoti. Pakoreguotus Planų projektus Tarnybos RVS skyrius ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo korekcijų atlikimo tarnybiniu pranešimu teikia tvirtinti Tarnybos direktoriui;

18.3. Tarnybos direktoriui patvirtinus Planus, Tarnybos RVS skyrius ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo patvirtinimo dienos raštu informuoja į Planus įtrauktas perkančiąsias organizacijas individualiai;

18.4. Tarnybos direktoriui patvirtinus Planus, Tarnybos RVS skyrius ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo jų patvirtinimo dienos pateikia Planus kitiems ūkio subjektų veiklos priežiūrą atliekantiems subjektams, kurių priežiūros dalykas ir forma yra susiję su Tarnybos atliekamomis ūkio subjektų veiklos priežiūros funkcijomis, siekiant užtikrinti, kad vienu metu būtų atliekami ne daugiau kaip du ūkio subjekto veiklos planiniai tikrinimai.

19. Patvirtinus Tarnybos Strateginį veiklos planą, Planai gali būti koreguojami ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Tarnybos Strateginio veiklos plano patvirtinimo. Sprendimą koreguoti Planus priima Tarnybos direktorius.

20. Tarnybos RVS skyrius atrenka perkančiąją organizaciją operatyviam perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimui, analizuodamas Tarnybos gautus prašymus, skundus, pranešimus, žiniasklaidoje pateiktą informaciją apie galimai perkančiųjų organizacijų padarytus Įstatymo pažeidimus, vykdant pirkimo procedūras iki pirkimo pabaigos.

21. Tarnybos RVS skyrius tarnybiniu pranešimu teikia Tarnybos direktoriui siūlymą atlikti operatyvų perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimą. Sprendimą dėl operatyvaus perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimo atlikimo priima Tarnybos direktorius.

22. Tarnybos direktoriui priėmus sprendimą neatlikti operatyvaus perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimo, Tarnybos RVS skyrius, remdamasis rizikos įverčiais, apskaičiuotais pagal Metodiką, priima sprendimus dėl neplaninio operatyvaus pirkimų vertinimo.

23. Atsižvelgiant į neplaninių operatyvaus pirkimų vertinimų, neplaninių sutarčių vertinimų ir operatyvių perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimų skaičių, kiekvienų metų antrojo ketvirčio pabaigoje įvertinamas būtinumas koreguoti Planus. Patvirtinti Planai iki kiekvienų metų trečiojo ketvirčio pabaigos gali būti koreguojami, siekiant užtikrinti Tarnybos Strateginiame veiklos plane nustatytus veiklos prioritetus bei siektinus prioritetų įgyvendinimo uždavinius. Plano koregavimą inicijuoja Tarnybos Kontrolės ir Prevencijos ir pirkimo sutarčių priežiūros skyriai, teikdami tarnybinį pranešimą Tarnybos direktoriui. Sprendimą koreguoti Planus priima Tarnybos direktorius.

 

IV. pranešimų DĖL GALIMŲ ĮSTATYMO PAŽEIDIMŲ priėmimas nagrinėti ir informavimas

 

24. Tarnybos RVS skyrius, gavęs pranešimus dėl galimų Įstatymo pažeidimų, atlikęs rizikos vertinimą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų parengia raštą pareiškėjui, informuodamas apie vertinimui atrinktą / neatrinktą pirkimą ar sutartį, kurį pasirašo Tarnybos direktorius ar jo įgaliotas asmuo. Jei Tarnybai pareiškėjas teikia pranešimo, skirto perkančiajai organizacijai, kopiją, raštas pareiškėjui nerengiamas.

25. Tarnybos direktoriaus pavaduotojas, Tarnybai gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti pirkimo ar sutarties vertinimą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą, ar turint informacijos, ar kilus pagrįstų įtarimų dėl perkančiosios organizacijos veiklos, kuri gali prieštarauti teisės aktams ar neatitikti teisės aktų reikalavimų, ar esant kitiems Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatytiems pagrindams pradėti neplaninį operatyvų pirkimo ar neplaninį sutarties vertinimą, gali teikti Tarnybos direktoriui motyvuotą tarnybinį pranešimą su siūlymu tiesiogiai rezoliucija RVS skyriui perduoti pirkimą ar sutartį Kontrolės ar Prevencijos ir pirkimo sutarčių  priežiūros skyriui atlikti vertinimą, nevertinant rizikos pagal Metodikos reikalavimus, o gavus informaciją dėl galimai besikartojančių perkančiųjų organizacijų vykdomų pirkimų ar sutarčių pažeidimų –  tarnybinį pranešimą su rezoliucija, siūlant nurodyti Tarnybos RVS skyriui atrinkti ir perduoti Kontrolės skyriui pirkimus ar Prevencijos ir pirkimo sutarčių  priežiūros skyriui sutartis vertinimui pagal nustatytus požymius.

26. RVS skyrius, atsižvelgdamas į aplinkybes dėl pirkimo ar sutarties perdavimo vertinimui skubos, informuoja Tarnybos direktoriaus pavaduotoją dėl poreikio perduoti vertinimui pirkimą ar sutartį ne pagal Aprašo 12 punkte nustatytą tvarką.

27. Tarnybos direktoriui pagal Aprašo 25 punkto nuostatas priėmus sprendimą dėl pirkimų ar sutarčių perdavimo vertinimui, nevertinat rizikos pagal Metodikos reikalavimus, Tarnybos RVS skyrius, nedelsiant  parengia raštą perkančiajai organizacijai, informuodamas apie vertinimui perduotą pirkimą ar sutartį ir tarnybiniu pranešimu per VA IS perduoda pirkimą ar sutartį Kontrolės ar Prevencijos ir pirkimo sutarčių priežiūros skyriams.

28. Tarnybos RVS skyrius turi teisę gauti iš perkančiosios organizacijos, jos pirkimo komisijos ir (ar) narių, pirkimo procedūrose dalyvaujančių ekspertų, su pirkimais ar sutartimis susijusių veiksmų ir sprendimų paaiškinimus bei iš perkančiosios organizacijos su pirkimais ir pirkimo sutarties vykdymu susijusią informaciją ir dokumentus, reikalingą pirkimo ar sutarties rizikai įvertinti.

29. Pranešimai, kuriuose nenurodytas asmens vardas, pavardė ar juridinio asmens pavadinimas, adresas arba asmens nepasirašyti, nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai yra motyvuotas Tarnybos direktoriaus pavedimas atlikti rizikos įvertinimą arba perduoti Tarnybos struktūriniams padaliniams pagal kompetenciją atlikti pirkimo ar sutarties vertinimą, nenustatant rizikos įverčio pagal Metodiką, kurie įforminami Tarnybos direktoriaus įsakymais. Pranešimai taip pat nenagrinėjami, jeigu tuo pačiu klausimu teismui yra pateiktas ieškinys ar Tarnyba yra priėmusi administracinį sprendimą ir pranešėjas nepateikia naujų faktinių duomenų, leidžiančių ginčyti Tarnybos priimtą administracinį sprendimą, taip pat, jeigu nuo pranešime nurodytų pažeidimų paaiškėjimo dienos iki pranešimo pateikimo yra praėję daugiau kaip 6 mėnesiai. Apie sprendimą nenagrinėti pranešimo asmeniui pranešama ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo pranešimo gavimo dienos.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

30. Visa informacija, susijusi su pirkimų ir sutarčių atrinkimu vertinimui bei perkančiųjų organizacijų atrinkimu tikrinimui, saugoma Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

_________________