LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL SPECIALIOSIOS PEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2015 m. gruodžio 10 d. Nr. V-1270

Vilnius

 

 

                     Vadovaudamasi Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2014 m. rugpjūčio 29 d. įsakymu Nr. V-774 „Dėl Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašo patvirtinimo“, 12.6.6 papunkčiu,

                     t v i r t i n u  Specialiosios pedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programą (pridedama).

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                               Audronė Pitrėnienė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2015 m. gruodžio 10 d. įsakymu

Nr. V-1270

 

 

SPECIALIOSIOS PEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

1. Specialiosios pedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programa (toliau – Programa) skirta mokytojams, kurie per metus nuo darbo specialiosiose klasėse (grupėse), skirtose sveikatos problemų arba judesio ir padėties sutrikimų arba elgesio ir emocijų sutrikimų turintiems mokiniams (toliau – Mokiniai), pradžios turi išklausyti 40 valandų specialiosios pedagogikos kursą (toliau – Mokytojai).

2. Programos paskirtis – suteikti Mokytojams specialiosios pedagogikos žinių, būtinų veiksmingai ugdyti Mokinius, atsižvelgiant į kiekvieno Mokinio sutrikimo pobūdį, ugdymosi poreikių ypatumus, pagalbos ir paslaugų reikmes, jo tėvų (globėjų, rūpintojų) lūkesčius, siekiant sustiprinti motyvaciją mokytis, siekti kuo geresnių mokymosi pasiekimų, užkertant kelią anksti „iškristi“ iš švietimo sistemos.

3. Programos tikslas – formuoti pozityvų Mokytojų požiūrį į Mokinių ugdymą, specialiųjų ugdymosi poreikių įvairovę, tobulinti Mokytojų kompetenciją ugdyti Mokinius kuriant palankią ugdymosi aplinką, individualizuojant ugdymosi procesą, parenkant specialiąsias mokymo ir techninės pagalbos priemones, bendradarbiaujant, vertinant individualią kiekvieno Mokinio pažangą ir pasiekimus.

4. Programos uždaviniai:

4.1. supažindinti Mokytojus su specialiųjų ugdymosi poreikių samprata, Lietuvos Respublikos teisės aktais, reglamentuojančiais Mokinių ugdymą, specialiosios pedagoginės pagalbos, psichologinės ir specialiosios pagalbos jiems teikimą ir priėmimo į bendrojo ugdymo mokyklą kriterijus;

4.2. suteikti teorinių žinių apie sveikatos problemų, judesio ir padėties sutrikimų, elgesio ir emocijų sutrikimų klasifikaciją ir dėl jų atsirandančių specialiųjų  ugdymosi poreikių ypatumus, specialiąsias mokymo ir techninės pagalbos priemones;

4.3. suteikti teorinių žinių apie specialiosios pedagogikos tikslus ir uždavinius;

4.4. išmokyti Mokytojus geriau pažinti priežastis, darančias įtaką Mokinių asmenybės ir bendravimo ypatumų formavimuisi;

4.5. formuoti Mokytojų praktinius įgūdžius kurti palankią ugdymosi aplinką: parinkti ugdymo metodus, pritaikyti ugdymo programas, ugdomąją veiklą (pamoką), atsižvelgiant į Mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų ir gydytojų rekomendacijas, sutrikimų ypatumus, parenkant specialiąsias mokymo ir techninės pagalbos priemones, analizuoti ir vertinti individualią Mokinių pažangą ir pasiekimus.

5. Programos trukmė – 40 akademinių valandų (23 teorijos ir 12 praktinio darbo valandų, 5 savarankiško darbo valandos). Programą sudaro 2 sesijos (3 ir 2 dienų).

 

II SKYRIUS

PROGRAMOS TURINYS

 

6. Programos turinys:

6.1. I tema. Specialiųjų ugdymosi poreikių samprata. Lietuvos Respublikos teisės aktai, reglamentuojantys mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymą, specialiosios pedagoginės, psichologinės ir specialiosios pagalbos jiems teikimą – 3 akademinės valandos (2 teorijos ir 1 praktikos);

6.2. II tema. Specialioji pedagogika, jos tikslai ir uždaviniai – 2 akademinės valandos (1 teorijos ir 1 praktikos);

6.3. III tema. Sveikatos problemos (lėtiniai neurologiniai sutrikimai, širdies-kraujagyslių, skeleto-raumenų ir pan.), įvairovė ir priežastys, dėl kurių mokiniams nustatomi dideli ar labai dideli specialieji ugdymosi poreikiai – 4 akademinės valandos (3 teorijos ir 1 praktikos);

6.4. IV tema. – Judesio ir padėties sutrikimų klasifikacija, priežastys ir ypatumai, lemiantys specialiųjų ugdymosi poreikių atsiradimą ir jų įvairovę – 5 akademinės valandos (3 teorijos ir 2 praktikos);

6.5. V tema. Elgesio ir emocijų sutrikimų klasifikacija, priežastys ir ypatumai, lemiantys specialiųjų ugdymosi poreikių atsiradimą ir jų įvairovę – 7 akademinės valandos (4 teorijos ir 3 praktikos);

6.6. VI tema. Mokytojų, mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, jų tėvų (globėjų, rūpintojų), pagalbos mokiniui specialistų, gydytojų, mokyklos vadovų ir pavaduotojų ugdymui bendradarbiavimas – veiksmingo mokinių ugdymosi sąlyga – 3 akademinės valandos (2 teorijos ir 1 praktikos);

6.7. VII tema. Specialiųjų mokymo priemonių ir techninės pagalbos priemonių įvairovė, parinkimas ir taikymas mokinių, turinčių didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių dėl sveikatos problemų, judesio ir padėties, elgesio ir emocijų sutrikimų, ugdymo procese – 3 akademinės valandos (2 teorijos ir 1 praktikos);

6.8. VIII tema. Sveikatos problemų, judesio ir padėties, elgesio ir emocijų sutrikimų įtaka vaiko asmenybės raidai – 2 akademinės valandos (2 teorijos);

6.9. X tema. Palankios Mokiniams ugdymosi aplinkos kūrimas: ugdomosios veiklos (pamokos) ypatumai, ugdymo programų pritaikymas Mokiniams, atsižvelgiant į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų ir gydytojų rekomendacijas, klausos sutrikimo ypatumus, parenkant specialiąsias mokymo ir ugdymui skirtas techninės pagalbos priemones, individualios mokinių pažangos refleksija, žinių ir pasiekimų vertinimas – 6 akademinės valandos (4 teorijos ir 2 praktikos);

 

6.10. Savarankiško darbo užduotis. Parengti ir pristatyti pasirinkto Mokinio ugdymo atvejo analizę, atskleidžiant ugdymo programos pritaikymo, specialiųjų mokymo ir techninės pagalbos priemonių parinkimo, reikiamos pagalbos, pažangos ir pasiekimų vertinimo ypatumus, būdus ir formas. Rekomenduojama savarankiško darbo užduotis diferencijuoti pagal tai, kurios paskirties specialiosiose klasėse (grupėse) mokytojas dirba.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

7. Rekomenduojama, kad Programą įgyvendinantys lektoriai turėtų dalyvavimo specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymo kokybei gerinti ir pagalbai tobulinti skirtuose projektuose patirties ir ne mažesnę nei penkerių metų darbo specialiosiose klasėse (grupėse), skirtose sveikatos problemų, judesio ir padėties sutrikimų ir elgesio ir emocijų sutrikimų turintiems mokiniams, patirtį ir (ar) ne mažesnę nei penkerių metų patirtį specialiosios pedagoginės ir (ar) psichologinės pagalbos jiems teikimo srityje.

8. Programos dalyvių tikėtinos kompetencijos, mokymo(si) metodai ir kompetencijų vertinimo būdai nurodyti 1 priede.

9. Programai vykdyti naudojama mokomoji medžiaga nurodyta 2 priede.

10. Literatūros šaltiniai ir teisės aktai, kuriais rekomenduojama naudotis, įgyvendinant Programą, nurodyti 3 priede.

11. Programos dalyviams, išklausiusiems visas Programoje numatytas temas, atlikusiems praktines užduotis ir savarankiškus darbus, išduodami kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimai.

12. Programą vykdo akredituotos kvalifikacijos tobulinimo įstaigos.

__________

 


 

Specialiosios pedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programos

1 priedas

 

 

TIKĖTINOS KOMPETENCIJOS, MOKYMO (MOKYMOSI) METODAI, KOMPETENCIJŲ VERTINIMO BŪDAI

 

 

Kompetencijos

 

Mokymosi modelis (mokymo(si) metodai, būdai)

 

Įgytų kompetencijų vertinimo būdai

 

Specialiosios pedagogikos žinių ir supratimo įgijimas (teorinė dalis)

 

Išmanys specialiųjų ugdymosi poreikių sampratą, Lietuvos Respublikos ir tarptautinius teisės aktus, reglamentuojančius sveikatos problemų arba judesio ir padėties sutrikimų arba elgesio ir emocijų sutrikimų turinčių mokinių (toliau – Mokiniai) ugdymą, pagalbos jiems teikimą.

 

Žinos sveikatos problemų, judesio ir padėties sutrikimų, elgesio ir emocijų sutrikimų klasifikaciją.

 

Supras dėl sveikatos problemų, judesio ir padėties bei elgesio ir emocijų sutrikimų atsirandančias paslaugų ir pagalbos ugdymosi procese reikmes, žinos jų priežastis.

 

Supras sveikatos problemų (lėtinių neurologinių sutrikimų, širdies-kraujagyslių, skeleto-raumenų ligų ir panašių sutrikimų, judesio ir padėties (pagal asmens savarankiškumo įvertinimo indeksą), elgesio ir emocijų sutrikimų (prieštaraujančio neklusnumo, asocialaus elgesio ar (ir) nerimo spektro sutrikimo, nuotaikos spektro sutrikimo) įtaką asmenybės raidai.

 

Žinos apie specialiųjų mokymo priemonių (ir kompiuterinių technologijų), techninės pagalbos priemonių įvairovę ir jų taikymo Mokinių ugdymo procese ypatumus.

 

Išmanys ugdomosios veiklos (pamokos) ypatumus, atsižvelgiant į Mokinių poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, tėvų (globėjų, rūpintojų) lūkesčius.

 

Paskaitos, dokumentų, dalijamosios medžiagos, vaizdo įrašų analizė

 

 

Pokalbis, atsakymai į struktūruoto klausimyno klausimus

 

Gebėjimų įgijimas (praktinė dalis):

 

Mokinių pažinimo, jų individualios pažangos ir pasiekimų vertinimo gebėjimai

 

Gebės atpažinti, analizuoti, vertinti ir atsižvelgti į Mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius, pastebėti ir vertinti individualią kiekvieno mokinio pažangą.

 

 

Paskaita, atvejų analizė, situacijų ir praktinės veiklos analizė, situacijų modeliavimas

 

Mokinio gebėjimų analizė (atvejo analizė)

 

Praktinio pobūdžio gebėjimai

 

Gebės atrinkti esminę informaciją apie vaikų, turinčių sveikatos problemų, judesio ir padėties sutrikimų, elgesio ir emocijų sutrikimų, specialiųjų ugdymosi poreikių ypatumus.

 

Gebės atsižvelgti į skirtingus mokinių gebėjimus ir poreikius, planuoti ir organizuoti ugdymo procesą (ugdomąją veiklą, pamoką) pagal šiuolaikinės pedagogikos (ir specialiosios) principus, bendradarbiaudamas su mokiniu, jo tėvais (globėjais, rūpintojais), mokytojais, pagalbos mokiniui specialistais, mokyklos vadovais ir pan.

 

Gebės individualizuoti ugdymo turinį, atsižvelgdamas į mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų, gydytojų rekomendacijas, Mokinių ir jų tėvų (globėjų, rūpintojų) lūkesčius.

 

Gebės pastebėti ir vertinti individualią mokinio pažangą ir pasiekimus.

 

Gebės konsultuotis specialiųjų mokymo priemonių (ir techninės pagalbos priemonių) parinkimo ir taikymo ugdymo procese klausimais.

 

 

Situacijų modeliavimas. Situacijų ir praktinės veiklos reflektyvioji analizė

 

Mokinio ugdymo programos (jos dalies) parengimas ir pristatymas

 

Ugdymo(si) aplinkos kūrimo gebėjimai

 

 

Gebės suprasti vaikų, turinčių sveikatos problemų, judesio ir padėties sutrikimų, elgesio ir emocijų sutrikimų įtaką kiekvieno iš jų asmenybės raidai, mokymosi motyvacijai, tarpasmeniniams santykiams ir pan., analizuoti pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas ir, atsižvelgdamas į juose pateiktą informaciją, parinkti specialiąsias mokymo  priemones ir techninės pagalbos priemones, kurti saugią ir šių mokinių ugdymuisi palankią aplinką, teikti kiekvienam mokiniui tarpusavio supratimu ir bendradarbiavimu grįstą individualią pagalbą.

 

Situacijų modeliavimas

 

 

Veiklos analizė

 

Reflektavimo ir mokymosi mokytis gebėjimai

 

 

Gebės analizuoti ugdomosios veiklos (pamokos) struktūrą ir turinį, mokymo metodų ir specialiųjų mokymo priemonių ir techninės pagalbos priemonių parinkimo tikslingumą, atsižvelgdamas į Mokinio specialiuosius ugdymosi poreikius, pagalbos mokiniui specialistų rekomendacijas, vertinti individualią mokinio pažangą ir pasiekimus, vadovautis mokymosi visą gyvenimą nuostata.

 

Atvejų analizė, situacijų ir praktinės veiklos reflektyvioji analizė. Situacijų modeliavimas

 

Individualaus ir (ar) grupinio projekto parengimas

 

Perkeliamieji (bendrieji) gebėjimai

 

Gebės kurti partnerystės ryšius su mokytojais, pagalbos mokiniui specialistais, mokinio tėvais (globėjais, rūpintojais), siekdamas spręsti specialiųjų ugdymosi poreikių lemtas problemas.

 

Gebės empatiškai bendrauti su mokiniais ir taikyti ugdymo metodus, atsižvelgdamas į individualius ugdymosi poreikius.

 

Gebės veiksmingai dalyvauti grupės (komandos) veikloje, pavyzdžiui, mokyklos Vaiko gerovės komisijos darbe.

 

Paskaita, praktikumas, situacijų modeliavimas

 

Savo patirties pratybose analizė

 

__________

 


 

Specialiosios pedagogikos  kvalifikacijos tobulinimo programos

2 priedas

 

SPECIALIOSIOS PEDAGOGIKOS

KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMAI VYKDYTI NAUDOJAMA MOKOMOJI MEDŽIAGA

 

 

Temos

 

Mokomosios medžiagos pavadinimas

 

Specialiųjų ugdymosi poreikių samprata. Lietuvos Respublikos teisės aktai, reglamentuojantys mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymą, specialiosios pedagoginės, psichologinės ir specialiosios pagalbos jiems teikimą

 

Dokumentai, reglamentuojantys mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymą. Medžiagos konspektas, vaizdo įrašas

 

Specialioji pedagogika, jos tikslai ir uždaviniai

 

Medžiagos konspektas. Specialiosios pedagogikos raida

 

Sveikatos problemos (lėtiniai neurologiniai sutrikimai, širdies-kraujagyslių, skeleto-raumenų ir pan.), įvairovė ir priežastys, dėl kurių mokiniams nustatomi dideli ar labai dideli specialieji ugdymosi poreikiai 

 

Medžiagos konspektas, išskiriant pedagogams esminę informaciją

 

Judesio ir padėties sutrikimų klasifikacija, priežastys ir ypatumai, lemiantys specialiųjų ugdymosi poreikių atsiradimą ir jų įvairovę

 

Savarankiškumo įvertinimo indekso metodikos taikymas. Vidutiniai, sunkūs judesio ir padėties sutrikimai ir (ar) neurologiniai sutrikimai ir kompleksinė negalia, kurios derinyje yra vidutiniai ar sunkūs judesio ir padėties ir (ar) neurologiniai sutrikimai.

 

Medžiagos konspektas, išskiriant pedagogams esminę informaciją

 

Elgesio ir emocijų sutrikimų klasifikacija, priežastys ir ypatumai, lemiantys specialiųjų ugdymosi poreikių atsiradimą ir jų įvairovę

 

Elgesio sutrikimai (prieštaraujančio neklusnumo sutrikimas, asocialus elgesys); emocijų sutrikimai (nerimo spektro sutrikimas, nuotaikų spektro sutrikimas).

 

Medžiagos konspektas, išskiriant pedagogams esminę informaciją

 

Mokytojų, mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, jų tėvų (globėjų, rūpintojų), pagalbos mokiniui specialistų, gydytojų, mokyklos vadovų ir pavaduotojų ugdymui bendradarbiavimas – veiksmingo mokinių ugdymosi sąlyga

 

Bendradarbiavimo samprata. Mokytojų, mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, jų tėvų (globėjų, rūpintojų), pagalbos mokiniui specialistų, gydytojų ir mokyklos vadovų bendradarbiavimo formos.

 

Medžiagos konspektas

 

Specialiųjų mokymo priemonių ir techninės pagalbos priemonių įvairovė, parinkimas ir taikymas mokinių, turinčių didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių dėl sveikatos problemų, judesio ir padėties, elgesio ir emocijų sutrikimų, ugdymo procese

 

Specialiųjų mokymo priemonių, įskaitant ir ugdymui skirtas techninės pagalbos priemones, pavyzdžiai ir medžiagos konspektas

 

 

 

Sveikatos problemų, judesio ir padėties, elgesio ir emocijų sutrikimų įtaka vaiko asmenybės raidai

 

Įgimtas ar įgytas sutrikimas ir kuriuo vaiko amžiaus tarpsniu, vaiko tėvų (globėjų, rūpintojų) nuostatos, ugdymo įstaigos bendruomenės poveikis (mokslo tyrimų rezultatai) ir pan.

 

Medžiagos konspektas, išskiriant pedagogams esminę informaciją

 

Palankios Mokiniams ugdymosi aplinkos kūrimas: ugdomosios veiklos (pamokos) ypatumai, ugdymo programų pritaikymas Mokiniams, atsižvelgiant į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų ir gydytojų rekomendacijas, klausos sutrikimo ypatumus, parenkant specialiąsias mokymo ir ugdymui skirtas techninės pagalbos priemones, individualios mokinių pažangos refleksija, žinių ir pasiekimų vertinimas

 

Ugdomosios veiklos (pamokos) ypatumai;

 

ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo ir bendrojo ugdymo programų pritaikymas, atsižvelgiant į pedagoginės psichologinės tarnybos išvadas ir rekomendacijas, gydytojų rekomendacijas, Mokinių ir jų tėvų (globėjų, rūpintojų) lūkesčius;

 

individualios mokinio pažangos ir pasiekimų vertinimo ypatumai

 

Savarankiško darbo užduotis. Parengti ir pristatyti pasirinkto Mokinio ugdymo atvejo analizę, atskleidžiant ugdymo programos pritaikymo, specialiųjų mokymo ir techninės pagalbos priemonių parinkimo, reikiamos pagalbos, pažangos ir pasiekimų vertinimo ypatumus, būdus ir formas. Rekomenduojama savarankiško darbo užduotis diferencijuoti pagal tai, kurios paskirties specialiosiose klasėse (grupėse) mokytojas dirba

 

Savarankiško darbo atlikimo gairės

__________

 


 

Specialiosios pedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programos

3 priedas

 

LiteratūrOS ŠALTINIAI IR TEISĖS AKTAI, KURIAIS REKOMENDUOJAMA NAUDOTIS, ĮGYVENDINANT SPECIALIOSIOS PEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMĄ

 

 

1. Ališauskas A., Ališauskienė S., Gerulaitis D., Kaffemanienė I., Melienė R., Miltenienė L. Specialiųjų ugdymo(si) poreikių tenkinimas: Lietuvos patirtis užsienio šalių kontekste. Šiauliai, 2011.

 

2. Ambrukaitis J. Specialiojo ugdymo kaitos bruožai. Šiauliai, 2005.

 

3.  Cowley S. Mokymo klinika. Vilnius, 2007.

 

4. Danino M. Coach your Child to Success. A Guide for Parents of Children with Learning Disabilities and ADHD. Contento De Semrik, 2012.

 

5. Dudzinskienė R., Kalesnikienė D., Paurienė L., Žilinskienė I. Inovatyvių mokymo(si) metodų ir IKT taikymas. II knyga / Metodinė priemonė pradinių klasių mokytojams ir specialiesiems pedagogams. Vilnius: Ugdymo plėtotės centras, 2010.

 

6. Duncan G. Pirmoji pagalba mokytojui. Vilnius, 2009.

 

7. East V., Evans L. Vienu žvilgsniu. Vilnius, 2008.

 

8. Geležinienė R. Įrodymais grįstos mokytojo veiklos konstravimas ugdant emocijų ir elgesio sutrikimų turinčius mokinius (daktaro disertacija). Šiauliai, 2009.

 

9. Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas. Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo    aprūpinimo centras. Vilnius, 2014.

 

10. Ikimokyklinio ugdymo metodinės rekomendacijos. Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras. Vilnius, 2015.

 

11. Kaip atpažinti vaiko gabumus? Parengė Aida Šimelionienė, 2008.

 

12. Kairienė D. The Collaborative Culture in Interpersonal Teams, Providing Early Support  for Young Children and Their Families. Summary of Doctoral Dissertation. Šiauliai, 2012.

 

13. Kompleksiškai teikiamos švietimo pagalbos, socialinės paramos, sveikatos priežiūros paslaugų ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams ir jų tėvams (globėjams) tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. lapkričio 4 d. įsakymu Nr. V-2068/A1-467/V-946 „Dėl Kompleksiškai teikiamos švietimo pagalbos, socialinės paramos, sveikatos priežiūros paslaugų ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams ir jų tėvams (globėjams) tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

14. Kišonienė R., Dudzinskienė R. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymo(si) poreikių, ugdymo turinio individualizavimas. Vilnius, 2007.

 

15. Koršunovienė U. Bendradarbiavimo galimybės mokykloje teikiant psichologinę pedagoginę pagalbą mokiniams. Rekomendacijos mokyklų specialistams ir klasių auklėtojams. Vilnius, 2008.

 

16. Lesinskienė S., Karalienė V. Emocinės raidos įtaka tolimesniam vaiko asmenybės vystymuisi. Vilnius, 2008.

 

17. Liaudanskienė V., Mikulėnaitė L., Ulevičiūtė R., Vilūnienė V. Padėkime vaikams mokytis. Metodinės rekomendacijos mokytojams ir švietimo pagalbos specialistams. Vilnius, 2013.

 

18. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių nustatymo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių skirstymo į lygius tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2011 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. V-1265/V-685/A1-317 „Dėl Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių nustatymo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių skirstymo į lygius tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

19. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. rugsėjo 30 d. įsakymu Nr. V-1795 „Dėl Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

20. Mokymo priemonių kūrimas. Mokymo priemonių neįgaliems mokiniams kūrimo gairės. Vilnius, 2005.

 

21. Priėmimo į valstybinę ir savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklą, profesinio mokymo įstaigą bendrųjų kriterijų sąrašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. ISAK-1019 „Dėl Priėmimo į valstybinę ir savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklą, profesinio mokymo įstaigą bendrųjų kriterijų sąrašo patvirtinimo “.

 

22. Psichologinės pagalbos teikimo mokyklose tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 5 d. įsakymu Nr. V-1215 „Dėl Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

23. Skučaitė V., Karmazienė E. G. Padėkite vaikui įveikti sunkumus: geroji bendradarbiavimo mokyklose patirtis. Metodinės rekomendacijos švietimo pagalbos specialistams ir mokytojams. Vilnius, 2011. 

 

24. Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 8 d. įsakymu Nr. V-1228 „Dėl Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

25. Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 8 d. įsakymu Nr. V-1229 „Dėl Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašo patvirtinimo“.

_____________