VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA

 

NUTARIMAS

DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS 2018 M. GRUODŽIO 21 D. NUTARIMO NR. O3E-468 „DĖL ELEKTROS ENERGETIKOS ĮMONIŲ APSKAITOS ATSKYRIMO IR SĄNAUDŲ PASKIRSTYMO REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2020 m. sausio 20 d. Nr. O3E-46

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 11 punktu, 56 straipsnio 3 dalimi, 68 straipsnio 9 ir 11 dalimis, 74 straipsnio 7 dalimi bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus 2020 m. sausio 17 d. pažymą Nr. O5E-38 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2018 m. gruodžio 21 d. nutarimo Nr. O3E-468 „Dėl Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ Taryba nutaria:

1. Pakeisti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2018 m. gruodžio 21 d. nutarimą Nr. O3E-468 „Dėl Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Nutarimas) ir jį išdėstyti nauja redakcija:

 

VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA

 

NUTARIMAS

DĖL ELEKTROS ENERGETIKOS ĮMONIŲ APSKAITOS ATSKYRIMO IR SĄNAUDŲ PASKIRSTYMO REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 11 punktu, 56 straipsnio 3 dalimi, 68 straipsnio 9 ir 11 dalimis, 74 straipsnio 7 dalimi bei atsižvelgdama į Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus 2018 m. gruodžio 14 d. pažymą Nr. O5E-363 „Dėl Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo patvirtinimo“ Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba) nutaria:

Patvirtinti Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašą (pridedama).

2. Pakeisti Nutarimu patvirtintą Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašą (toliau – Aprašas):

2.1. Pakeisti Aprašo 2.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

2.3. gamintojai ir nepriklausomi elektros energijos tiekėjai, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) pripažinti kaip turintys didelę įtaką rinkoje ar kurių teikiamų paslaugų kainos yra valstybės reguliuojamos Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme (toliau – Įstatymas) nustatytais atvejais;“

2.2. Pakeisti Aprašo 2.7 papunktį ir jį išdėstyti taip:

2.7. elektros energetikos įmonės, kurios teikia viešuosius interesus atitinkančias paslaugas ir kurių elektros energijos kainos yra valstybės reguliuojamos, išskyrus atsinaujinančių energijos išteklių gamintojus, elektrą gaminančius tik iš atsinaujinančių energijos išteklių, Elektros energijos gamybos termofikaciniu režimu kombinuotojo elektros energijos ir šilumos gamybos ciklo elektrinėms taikomos apskaitos atskyrimo, sąnaudų paskirstymo taisyklės bei reikalavimai, nustatyti Šilumos sektoriaus įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų apraše, patvirtintame Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) 2018 m. gruodžio 31 d. nutarimu Nr. O3E-470 „Dėl Šilumos sektoriaus įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimų aprašo patvirtinimo“, (toliau – Šilumos sektoriaus aprašas), privalomai išskiriant Aprašo 9.1.1 papunktyje numatytas elektros energijos gamybos verslo vieneto paslaugas;

2.3. Pakeisti Aprašo 2.8 papunktį ir jį išdėstyti taip:

2.8. Taryba, užtikrindama tinkamą elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo įgyvendinimą bei nustatydama teikiamų paslaugų kainų viršutines ribas ir reguliuojamas kainas (kainų dedamąsias) Įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka.“

2.4. Pripažinti netekusiu galios Aprašo 3.10 papunktį.

2.5. Pakeisti Aprašo 3.15 papunkčio antrą pastraipą ir ją išdėstyti taip:

„Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, nustatytas Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Įstatyme, Verslo apskaitos standartuose, Tarptautiniuose apskaitos standartuose ir kituose teisės aktuose.“

2.6. Pakeisti Aprašo 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

4. Aprašas netaikomas organizuojant ir tvarkant buhalterinę apskaitą, rengiant finansines ataskaitas Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatyme bei Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatyme nustatyta tvarka. Elektros energetikos įmonė įgyvendindama apskaitos atskyrimą ir sąnaudų paskirstymą, taip pat teikdama informaciją Tarybai vadovaujasi Aprašo nuostatomis, o tais atvejais, kai Aprašas nereglamentuoja tam tikrų aspektų, elektros energetikos įmonė remiasi Verslo apskaitos standartais arba Tarptautiniais apskaitos standartais.“

2.7. Pakeisti Aprašo 6.4.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

6.4.2. Taryba reikalauja pakeisti elektros energetikos įmonės taikomą reguliavimo apskaitos sistemą, kai ši neatitinka galiojančių teisės aktų;“

2.8. Pakeisti Aprašo 9.1.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.1.1. kombinuotojo elektros energijos ir šilumos gamybos ciklo elektrinėje apskaitos atskyrimas tarp šilumos ir elektros energijos gamybos verslo vienetų atliekamas vadovaujantis Šilumos sektoriaus apraše nustatytomis apskaitos atskyrimo taisyklėmis. Elektros energijos gamybos termofikaciniu režimu verslo vieneto dalyje elektros energetikos įmonė privalo numatyti tokias paslaugas (produktus), kurių pajamos, sąnaudos ir ilgalaikis turtas turi būti atskirai apskaityti vadovaujantis Šilumos sektoriaus aprašo reikalavimais:

9.1.1.1. remtinos elektros energijos gamybos;

9.1.1.2. neremtinos elektros energijos gamybos;

9.1.1.3. dažnio išlaikymo rezervų (atitinka anksčiau laikytą pirminio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugą);

9.1.1.4. dažnio atkūrimo rezervų (atitinka anksčiau laikytas antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo ir antrinio aktyviosios galios rezervo nuokrypiams reguliuoti užtikrinimo paslaugas);

9.1.1.5. pakaitos rezervų (atitinka anksčiau laikytas tretinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugas);

9.1.1.6. totalios elektros energetikos sistemos avarijos prevencijos ar likvidavimo;

9.1.1.7. izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo;

9.1.1.8. elektros energijos prekybos;“

2.9. Pakeisti Aprašo 9.1.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.1.2. elektros energijos gamybos kondensacinėje elektrinėje veiklą. Šioje verslo vieneto dalyje elektros energetikos įmonė privalo numatyti tokias paslaugas (produktus), kurių pajamos, sąnaudos ir ilgalaikis turtas turi būti atskirai apskaityti:

9.1.2.1. remtinos elektros energijos gamybos;

9.1.2.2. neremtinos elektros energijos gamybos;

9.1.2.3. dažnio išlaikymo rezervų (atitinka anksčiau laikytą pirminio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugą);

9.1.2.4. dažnio atkūrimo rezervų (atitinka anksčiau laikytas antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo ir antrinio aktyviosios galios rezervo nuokrypiams reguliuoti užtikrinimo paslaugas);

9.1.2.5. pakaitos rezervų (atitinka anksčiau laikytas tretinio aktyviosios galios rezervo užtikrinimo paslaugas);

9.1.2.6. totalios elektros energetikos sistemos avarijos prevencijos ar likvidavimo;

9.1.2.7. izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo;

9.1.2.8. elektros energijos prekybos;

9.1.2.9. Europos Sąjungos teisės aktais nustatytų papildomų reikalavimų, susijusių su aplinkosauga, įgyvendinimo;“

2.10. Pakeisti Aprašo 9.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.3. elektros energijos skirstymo veiklą. Šiame verslo vienete elektros energetikos įmonė privalo numatyti tokias paslaugas (produktus), kurių pajamos, sąnaudos ir ilgalaikis turtas turi būti atskirai apskaityti:

9.3.1. skirstymo vidutinės (35‒6 kV) įtampos tinklais (iš paslaugos pajamų ir sąnaudų išskiriant per metus prijungtų gamintojų ar naujų vartotojų pajamas ir sąnaudas);

9.3.2. skirstymas žemos (0,4 kV) įtampos tinklais (iš paslaugos pajamų ir sąnaudų išskiriant per metus prijungtų gamintojų ar naujų vartotojų pajamas ir sąnaudas);

9.3.3. balansavimo;

9.3.4. kompensacijos už servitutus;

9.3.5. kompensacijos už apsaugos zonas;

9.3.6. elektros energijos garantinio tiekimo;

9.3.7. kitos su elektros energijos skirstymo veiklos verslo vienetu tiesiogiai susijusios paslaugos (produktai);“

2.11. Pripažinti netekusiu galios Aprašo 9.4.4 papunktį.

2.12. Pakeisti Aprašo 9.5 papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.5. kitos reguliuojamos veiklos, kurį sudaro ūkio subjekto veikla, nereguliuojama pagal Įstatymą, bet Tarybos reguliuojama pagal kitus Lietuvos Respublikos įstatymus (visą kitą Tarybos reguliuojamą veiklą formuojant kaip vieną verslo vienetą, paskirstant į produktus (paslaugas);“

2.13. Pakeisti Aprašo 9.6. papunktį ir jį išdėstyti taip:

9.6. nereguliuojamos veiklos, kurį sudaro ūkio subjekto veikla, nereguliuojama pagal Įstatymą arba kitus Lietuvos Respublikos įstatymus (visą Tarybos nereguliuojamą veiklą formuojant kaip vieną verslo vienetą).“

2.14. Papildyti Aprašą 101 punktu:

101. Elektros energetikos įmonė, pripažinta turinčia didelę įtaką rinkoje teikiant Aprašo 9.1.1.5 ir 9.1.2.5 papunkčiuose nurodytą paslaugą ir (ar) teikianti Aprašo 9.1.1.7 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytą paslaugą, kurios kaina yra valstybės reguliuojama, gali teikti Tarybai tik Aprašo 9.1.1.5, 9.1.1.7, 9.1.2.5 ir 9.1.2.7 papunkčiuose įvardintoms paslaugoms, kurių kainos yra valstybės reguliuojamos, priskirtas pajamas, sąnaudas ir ilgalaikį turtą, kai:

101.1. elektros energetikos įmonės faktiškai gautos pajamos per paskutinius trejus metus iš 9.1.1.5, 9.1.1.7, 9.1.2.5 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytų paslaugų sudaro ne daugiau kaip 5 proc. visų trejų metų elektros energetikos įmonės vykdomų veiklų pajamų ir

101.2. elektros energetikos įmonė neteikia kitos paslaugos, kurios kaina yra valstybės reguliuojama, išskyrus Aprašo 9.1.1.5, 9.1.1.7, 9.1.2.5 ir 9.1.2.7 papunkčiuose įvardintas paslaugas.

2.15. Pakeisti Aprašo 13.4.8 papunktį ir jį išdėstyti taip:

13.4.8. išsinuomoto ilgalaikio turto vertę.;“

2.16. Pakeisti Aprašą 13.5 papunkčio pirmą pastraipą ir ją išdėstyti taip:

13.5. elektros energetikos įmonė, vykdanti ilgalaikio turto paskirstymą, reguliuojamiems verslo vienetams ir paslaugoms (produktams) gali priskirti, bet į reguliuojamos paslaugos (produkto) turto vertę draudžiama įtraukti:“

2.17. Pakeisti Aprašo 13.5.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

13.5.1. ilgalaikio turto (bet kurios kategorijos) (ar jo dalies), sukurto įvykdžius investicinius projektus, teisės aktų nustatyta tvarka nesuderintus su Taryba, vertę, o Aprašo 101 punkte nurodytos elektros energetikos įmonės atveju, po jos pripažinimo turinčia didelę įtaką rinkoje teikiant Aprašo 9.1.1.5 ir 9.1.2.5 papunkčiuose nurodytą paslaugą ar pradėjus teikti Aprašo 9.1.1.7 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytą paslaugą, kurios kaina yra valstybės reguliuojama, įvesto į eksploataciją ilgalaikio turto (bet kurios kategorijos) (ar jo dalies), sukurto įvykdžius investicinius projektus teisės aktų nustatyta tvarka nesuderintus su Taryba, vertę;“

2.18. Pakeisti Aprašo 13.5.7 papunktį ir jį išdėstyti taip:

13.5.7. nebenaudojamo ilgalaikio turto vieneto ar jo dalies likutinę vertę po įgyvendintų investicijų, skirtų to ilgalaikio turto vieneto ar jo dalies atstatymui (rekonstrukcijai) ar modernizavimui, išskyrus atvejus, kai Taryba priima atskirą sprendimą dėl tokio ilgalaikio turto likutinės vertės pripažinimo ekonomiškai pagrįsta investicijų derinimo metu.“

2.19. Papildyti Aprašą 131 punktu:

131. Ilgalaikio turto, kuriuo didinamas elektros energetikos įmonės įstatinis kapitalas, nudėvimoji vertė skaičiuojama iš perduoto turto buhalterinės likutinės vertės perdavimo dieną atimant Aprašo 13.4.1–13.4.8 ir 13.5.1–13.5.7 papunkčiuose nurodytoms ilgalaikio turto rūšims priskirtų ilgalaikio turto vienetų likutines vertes. Jei perduotas ilgalaikis turtas buvo naudojamas reguliuojamoje veikloje ir jo sąnaudos buvo traukiamos į valstybės reguliuojamas kainas, tokio ilgalaikio turto nudėvimoji vertė yra lygi perdavusio ilgalaikį turtą asmens reguliuojamo turto likutinei vertei perdavimo dieną, atimant Aprašo 13.4.1–13.4.8 ir 13.5.1–13.5.7 papunkčiuose nurodytoms ilgalaikio turto rūšims priskirtų ilgalaikio turto vienetų likutines vertes.“

2.20. Pakeisti Aprašo 18 punktą ir jį išdėstyti taip:

18. Visos elektros energetikos įmonės patiriamos sąnaudos turi būti suskirstytos į šias sąnaudų grupes:

18.1. elektros energijos įsigijimo sąnaudos;

18.2. kuro elektros energijos gamybai sąnaudos;

18.3. apyvartinių taršos leidimų įsigijimo sąnaudos;

18.4. reagentų nusierinimo sąnaudos;

18.5. elektros energijos technologinėms ir savosioms reikmėms įsigijimo sąnaudos;

18.6. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos;

18.7. finansinės sąnaudos (išskyrus palūkanas);

18.8. remonto, techninės priežiūros ir eksploatavimo sąnaudos;

18.9. personalo sąnaudos;

18.10. rinkodaros ir pardavimų sąnaudos;

18.11. mokesčių sąnaudos;

18.12. administracinės sąnaudos;

18.13. kitos paskirstomosios sąnaudos;

18.14. gamtinių dujų tiekimo saugumo papildomosios dedamosios prie gamtinių dujų perdavimo kainos sąnaudos;

18.15. nepaskirstomosios sąnaudos.“

2.21. Pakeisti Aprašo 19 punktą ir jį išdėstyti taip:

19. Sąnaudos, kurių apimtis per ataskaitinį laikotarpį priklauso nuo suteiktų (parduotų) paslaugų (produktų) kiekio per tą laikotarpį, laikomos kintamomis sąnaudomis (šio Aprašo 18.1–18.5 papunkčiuose nurodytos sąnaudų grupės). Sąnaudos, kurių apimtis per ataskaitinį laikotarpį nepriklauso nuo suteiktų (parduotų) paslaugų (produktų) kiekio per tą laikotarpį, laikomos pastoviomis sąnaudomis (šio Aprašo 18.6–18.14 papunkčiuose nurodytos sąnaudų grupės).“

2.22. Pakeisti Aprašo 20 punktą ir jį išdėstyti taip:

20. Skaičiuodama ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas elektros energetikos įmonė, išskyrus Aprašo 101 punkte nurodytą elektros energetikos įmonę, privalo taikyti Tarybos nustatytus ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvus (Aprašo 3 priedas, išskyrus 20.2 papunktyje nurodytą atvejį) ir tiesiogiai proporcingą nusidėvėjimo (amortizacijos) skaičiavimo metodą. Skaičiuodama reguliuojamos veiklos nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas, elektros energetikos įmonė, išskyrus Aprašo 101 punkte nurodytą elektros energetikos įmonę, turi vadovautis šiais principais:

20.1. Tarybos nustatyti ilgalaikio turto nusidėvėjimo normatyvai taikomi visam reguliuojamoje veikloje naudojamam ilgalaikiam turtui, nepriklausomai nuo jo įsigijimo laiko ir vertės. Ilgalaikio turto, įsigyto už Europos Sąjungos fondų, dotacijų ir subsidijų, perkrovų pajamas ir joms prilygintas lėšas, nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas elektros energetikos įmonė privalo skaičiuoti pagal konkrečiam turto vienetui taikomus nusidėvėjimo normatyvus;

20.2. tais ilgalaikio turto vienetų atvejais, kai įvedami nauji ilgalaikio turto vienetai, kuriems Aprašo 3 priede nenustatyti ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) skaičiavimo laikotarpiai, elektros energetikos įmonė turi pasirinkti ir taikyti ekonomiškai pagrįstą ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) skaičiavimo laikotarpį, kol jis bus nustatytas Tarybos. Kai elektros energetikos įmonės naujai įvedamam turto vienetui taikytas nusidėvėjimo normatyvas skiriasi nuo Tarybos nustatyto, įmonės turi taikyti Tarybos šiam turtui nustatytus nusidėvėjimo normatyvus;

20.3. elektros energetikos įmonė, suderinusi su Taryba, gali taikyti ilgesnius, nei Tarybos nustatyti ilgalaikio turto nusidėvėjimo normatyvus.

Išimtiniais atvejais, ekspertiniu vertinimu įvertinus atskirų turto vienetų būklę, gali būti pratęstas tik šių turto vienetų naudingo tarnavimo laikas, nekeičiant visos turto grupės nusidėvėjimo normatyvo ir apie tai informuojant Tarybą.

20.4. elektros energetikos įmonės, nurodytos Aprašo 2.7 papunktyje, gaminančios elektros energiją bendro ciklo elektrinėse (įskaitant kondensacinės Lietuvos elektrinės šilumos gamybos įrenginius), nusidėvėjimo normatyvus taiko pagal Šilumos sektoriaus aprašą;

20.5. elektros energetikos įmonei įgyvendinus investicijas, kurios pagerina turto būklę, šio ilgalaikio turto ar jų grupės tarnavimo laikotarpis gali būti pratęstas įmonės ekspertų motyvuotu sprendimu. Ilgalaikio turto vienetų sąrašas ir ekspertų pagrindimai turto vienetams, kuriems buvo nustatyti nauji ilgalaikio turto nusidėvėjimo laikotarpiai, Tarybai pateikiamas per 40 kalendorinių dienų nuo praėjusių reguliavimo metų pabaigos. Tarybai nustačius, kitą nei energetikos įmonių ekspertų apskaičiuotą ilgalaikio turto ar jų grupės tarnavimo laikotarpį, energetikos įmonė, skaičiuodama nusidėvėjimo sąnaudas, privalo taikyti Tarybos nustatytą ilgalaikio turto ar jų grupės tarnavimo laikotarpį;

20.6. iki Aprašo įsigaliojimo dienos įsigytiems ilgalaikio turto vienetams Aprašo 3 priede nustatyti ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvai taikomi šio ilgalaikio turto 2018 m. gruodžio 31 d. likutinei vertei, kuri vadovaujantis Aprašo 20 punkte nustatytais nusidėvėjimo (amortizacijos) skaičiavimo principais nudėvima per likusį turto naudingo tarnavimo laiką;

20.7. ilgalaikio turto likutinė vertė, pradedant laikotarpiu, kada buvo patikslinta ir su Taryba suderinta nauja nusidėvėjimo (amortizacijos) skaičiavimo norma, turi būti nudėvima per likusį patikslintą turto naudingo tarnavimo laiką;

20.8. elektros energetikos įmonės įgyvendintos investicijos, kurios neprailgina esamo turto naudingo tarnavimo laiko, nusidėvėjimo skaičiavimo pabaigos data turi būti lygi turto vieneto ar jo komponentės, su kuriuo ši investicija susijusi (inventorinis numeris sutampa), naudingo tarnavimo laiko pabaigos datai. Jeigu tokios investicijos ir susijusio turto vieneto naudingo tarnavimo laikas reikšmingai skiriasi, įgyvendinant tokias investicijas turi būti vadovaujamasi ekonominio naudingumo principu įvertinant galimas investavimo alternatyvas;

20.9. elektros energetikos įmonės įgyvendintos investicijos, kurios prailgina esamo turto naudingo tarnavimo laiką, nusidėvėjimo skaičiavimo pabaigos data turi būti lygi turto vieneto komponentės, su kuria ši investicija susijusi (inventorinis numeris sutampa), naudingo tarnavimo laiko pabaigos datai, kuri yra atitinkamai prailginta, atsižvelgiant į įgyvendintos investicijos teikiamą naudą.

20.10. kai elektros energetikos įmonės įstatinis kapitalas didinamas turtiniu įnašu, elektros energetikos įmonė, skaičiuodama šio ilgalaikio turto vienetų nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas, gali taikyti kitokį, nei Aprašo 3 priede nustatytą ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) laikotarpį. Taryba gali nustatyti kitą nei elektros energetikos įmonės numatomą taikyti ilgalaikio turto vieneto nusidėvėjimo laikotarpį. Tarybai nustačius kitą ilgalaikio turto vieneto nusidėvėjimo laikotarpį, elektros energetikos įmonė, skaičiuodama nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas, privalo taikyti Tarybos nustatytą ilgalaikio turto vieneto nusidėvėjimo (amortizacijos) laikotarpį. Elektros energetikos įmonei nepateikus informacijos ar dokumentų, kuriais remiantis elektros energetikos įmonė planuoja taikyti kitokį negu Aprašo 3 priede nustatytą nusidėvėjimo (amortizacijos) laikotarpį, taikomas Aprašo 3 priede nustatytas nusidėvėjimo (amortizacijos) laikotarpis. Jei perduotas ilgalaikis turtas buvo naudojamas reguliuojamoje veikloje ir jo sąnaudos buvo traukiamos į valstybės reguliuojamas kainas, tai tokio ilgalaikio turto likutinė vertė turi būti nudėvėta per likusį naudingo tarnavimo laiką, taikant Tarybos Aprašo 3 priede numatytus ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvus.“

2.23. Papildyti Aprašą 201 punktu:

201. Aprašo 101 punkte nurodyta elektros energetikos įmonė skaičiuodama iki jos pripažinimo turinčia didelę įtaką rinkoje teikiant Aprašo 9.1.1.5 ir 9.1.2.5 papunkčiuose nurodytą paslaugą ar iki pradėjus teikti Aprašo 9.1.1.7 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytą paslaugą, kurios kaina yra valstybės reguliuojama, įvesto į eksploataciją ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas taiko įmonės buhalterinėje apskaitoje nustatytus ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvus ir ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) skaičiavimo metodą, išskyrus atvejus, kai Taryba motyvuotu sprendimu nustato kitą ilgalaikio turto ar jų grupės nusidėvėjimo (amortizacijos) laikotarpį. Po Aprašo 101 punkte nurodytos elektros energetikos įmonės pripažinimo turinčia didelę įtaką rinkoje teikiant Aprašo 9.1.1.5 ir 9.1.2.5 papunkčiuose nurodytą paslaugą ar pradėjus teikti Aprašo 9.1.1.7 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytą paslaugą, kurios kaina yra valstybės reguliuojama, įvestam į eksploataciją ilgalaikiam turtui taikomas Aprašo 20 punktas.

2.24. Pakeisti Aprašo 30.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

30.1. beviltiškas skolas, išskyrus atvejus, kai beviltiškų skolų sąnaudos patiriamos siekiant užtikrinti vartotojams teikiamų elektros energijos tiekimo paslaugų patikimumą ir (ar) gamintojams teikiamų jų pagamintos elektros energijos persiuntimo paslaugų patikimumą, kai Taryba informuoja, kad to negali užtikrinti garantinis tiekėjas, ir kartu su metinėmis reguliuojamosios veiklos ataskaitomis pateikus įrodymus, kad buvo imtasi visų teisėtų ir pagrįstų veiksmų skolai išieškoti;

2.25. Papildyti Aprašą 30.11 papunkčiu:

30.11. baudas, delspinigius;“

2.26. Pakeisti Aprašo 30.6 papunktį ir jį išdėstyti taip:

30.6. komandiruočių, personalo mokymo, reprezentacijos, reklamos, viešųjų ryšių, rinkodaros, komunikacijų tyrimų, nuotolinių kanalų populiarinimo, įvairių monitoringų sąnaudas, kurios yra būtinos reguliuojamai veiklai vykdyti, sudarančias daugiau kaip:

30.6.1. 2,8 proc. elektros energetikos perdavimo veiklą vykdančios įmonės verslo vieneto veiklos sąnaudų, nurodytų Aprašo 18.7–18.13 papunkčiuose;

30.6.2. 0,61 proc. elektros energetikos skirstymo veiklą vykdančios įmonės verslo vieneto veiklos sąnaudų, nurodytų Aprašo 18.7–18.13 papunkčiuose;

30.6.3. 3,2 proc. elektros energetikos visuomeninio tiekimo veiklą vykdančios įmonės verslo vieneto veiklos sąnaudų, nurodytų Aprašo 18.7–18.13 papunkčiuose;

30.6.4. 0,85 proc. elektros energetikos gamybos veiklą vykdančios įmonės, pripažintos kaip turinčios didelę įtaką rinkoje, verslo vieneto veiklos sąnaudų, nurodytų Aprašo 18.7–18.13 papunkčiuose;“

2.27. Pripažinti netekusiu galios Aprašo 30.15 papunktį.

2.28. Pakeisti Aprašo 30.19 papunktį ir jį išdėstyti taip:

30.19. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas nuo ilgalaikio turto (ar jo dalies), sukurto įvykdžius investicinius projektus, teisės aktų nustatyta tvarka nesuderintus su Taryba, vertės, o Aprašo 101 punkte nurodytos elektros energetikos įmonės atveju, nuo po jos pripažinimo turinčia didelę įtaką rinkoje teikiant Aprašo 9.1.1.5 ir 9.1.2.5 papunkčiuose nurodytą paslaugą ar pradėjus teikti Aprašo 9.1.1.7 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytą paslaugą, kurios kaina yra valstybės reguliuojama, įvesto į eksploataciją ilgalaikio turto (ar jo dalies), sukurto įvykdžius investicinius projektus, teisės aktų nustatyta tvarka nesuderintus su Taryba, vertės;“

2.29. Pakeisti Aprašo 30.21 papunktį ir jį išdėstyti taip:

30.21. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų dalį, priskaičiuojamą nuo Tarybos sprendimu neefektyviomis investicijomis pripažinto ilgalaikio turto ar jo dalies, išskyrus, išskyrus Energetikos įmonių investicijų projektų derinimo tvarkoje, patvirtintoje Komisijos 2009 m. liepos 10 d. nutarimu Nr. O3-100 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2003 m. birželio 17 d. nutarimo Nr. O3-35 „Dėl Energetikos įmonių investicijų projektų derinimo Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje tvarkos patvirtinimo“ pakeitimo“, numatytus atvejus;“

2.30. Pakeisti Aprašo 30.22 papunktį ir jį išdėstyti taip:

30.22. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų dalį, priskaičiuojamą nuo nebenaudojamo ilgalaikio turto vieneto ar jo dalies likutinės vertės po įgyvendintų investicijų, skirtų to ilgalaikio turto vieneto ar jo dalies atstatymui (rekonstrukcijai) ar modernizavimui, išskyrus atvejus, kai Taryba priima atskirą sprendimą dėl tokio ilgalaikio turto likutinės vertės pripažinimo ekonomiškai pagrįsta investicijų derinimo metu.“

2.31. Pakeisti Aprašo 31 punktą ir jį išdėstyti taip:

31. Elektros energetikos įmonei, vykdančiai sąnaudų paskirstymą, leidžiama reguliuojamų kainų paslaugoms (produktams) ir atitinkamiems verslo vienetams, į kurių sudėtį įeina reguliuojamų kainų paslaugos (produktai), priskirti reguliuojamo turto vertei priskiriamo ilgalaikio turto, kurio negalima eksploatuoti, nurašymo sąnaudas (išskyrus nurašomo turto perkainojimo rezultatą), kurios atskirais atvejais yra lygios arba viršija 10 tūkst. Eur, tik tuomet, kai elektros energetikos įmonė pagrindžia Tarybai šiuos ilgalaikio turto nurašymo atvejus, išskyrus elektros energijos gamintojus, pripažintus turinčiais didelę įtaką rinkoje, kurie Tarybai privalo pagrįsti visus ilgalaikio turto nurašymo atvejus. Ilgalaikio turto nurašymo sąnaudos turi būti sumažintos pajamomis, gautomis realizuojant nurašomą ilgalaikį turtą, jeigu elektros energetikos įmonė tokias pajamas gavo.“

2.32. Pakeisti Aprašo 35 punktą ir jį išdėstyti taip:

35. Elektros energetikos įmonė, išskyrus Aprašo 101 punkte nurodytą elektros energetikos įmonę, turi suformuoti ir naudoti tokią reguliavimo apskaitos sistemą, kuri leistų, pasibaigus einamojo ataskaitinio laikotarpio ketvirčiui, Tarybos reikalavimu per 30 darbo dienų pateikti reguliavimo apskaitos sistemos informaciją už pasibaigusią einamojo ataskaitinio laikotarpio dalį.“

2.33. Pakeisti Aprašo 36 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

36. Elektros energetikos įmonė turi suformuoti ir naudoti tokią reguliavimo apskaitos sistemą, kurios teikiama informacija Tarybai leistų visiškai įsitikinti Apskaitos atskyrimo taisyklių, nurodytų šio Aprašo 5–16 punktuose, vykdymu ir sąnaudų paskirstymo taisyklių, nurodytų šio Aprašo 17–34 punktuose, vykdymu. Reguliavimo apskaitos sistemos teikiama informacija turi atitikti šiuos kriterijus:“

2.34. Pakeisti Aprašo 37 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

37. Elektros energetikos įmonės, veiklą pradėjusios po Aprašo įsigaliojimo dienos – per šešis mėnesius nuo veiklos vykdymo pradžios privalo pateikti Tarybai reguliavimo apskaitos sistemos laisvos formos aprašą (toliau – Sistemos aprašas). Elektros energetikos įmonių Tarybai pateiktas Sistemos aprašas turi atskleisti elektros energetikos įmonės reguliavimo (apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo) apskaitoje naudojamus principus, metodus ir tvarkas, atliekant apskaitos atskyrimą ir sąnaudų paskirstymą. Sistemos apraše elektros energetikos įmonė turi nurodyti, koks laikotarpis yra laikomas elektros energetikos įmonės finansiniais metais. Sistemos aprašą Tarybai elektros energetikos įmonė, išskyrus Aprašo 101 punkte nurodytą elektros energetikos įmonę, privalo pateikti su šiais neatskiriamą Sistemos aprašo dalį sudarančiais priedais:“

2.35. Papildyti Aprašą 371 punktu:

371. Elektros energetikos įmonė, nurodyta Aprašo 101 punkte, Sistemos aprašą Tarybai privalo pateikti su šiais neatskiriamą Sistemos aprašo dalį sudarančiais priedais:

371.1. elektros energetikos įmonės parengtas ir veikloje naudojamas detalus, veiklos poreikiams pritaikytas pajamų, sąnaudų ir ilgalaikio turto sąskaitų planas, leidžiantis elektros energetikos įmonei įgyvendinti Aprašo reikalavimus reguliavimo (apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo) apskaitos srityje. Buhalterinės apskaitos sąskaitų plano sąnaudų sąskaitos, priskirtos Aprašo 101 punkte nurodytoms paslaugoms, turi būti sugrupuotos pagal Aprašo 18 punkte nurodytas sąnaudų grupes;

371.2. pajamų, sąnaudų ir ilgalaikio turto kriterijų sąrašas ir sąnaudų centrų, kurių sąnaudos priskiriamos Aprašo 101 punkte nurodytoms paslaugoms, sąrašas;

371.3. ilgalaikio turto vienetų ir (arba) jų grupių nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvai, taikomi energetikos įmonės buhalterinėje apskaitoje;

371.4. kita informacija, įrodanti, kad elektros energetikos įmonės suformuota reguliavimo apskaitos sistema, kurios pagrindu verslo vienetams yra paskirstomos pajamos, sąnaudos ir ilgalaikis turtas atitinka šio Aprašo reikalavimus.“

2.36. Pakeisti Aprašo 38 punktą ir jį išdėstyti taip:

38. Taryba turi teisę reikalauti tikslinti elektros energetikos įmonės parengtą Sistemos aprašą taip, kad jis atitiktų Aprašo reikalavimus. Nustatytus neatitikimus elektros energetikos įmonė privalo pakoreguoti ir pateikti Tarybai patikslintą Sistemos aprašą per Tarybos nustatytą protingą terminą.“

2.37. Pakeisti Aprašo 39 punktą ir jį išdėstyti taip:

39. Apie naudojamos reguliavimo apskaitos sistemos, kurios pagrindu verslo vienetams yra paskirstomos pajamos, sąnaudos ir ilgalaikis turtas pakeitimus elektros energetikos įmonė privalo pranešti Tarybai teikdama pakeistą Sistemos aprašą su priedais per 30 kalendorinių dienų nuo tokių pakeitimų dienos.“

2.38. Pakeisti Aprašo 40 punktą ir jį išdėstyti taip:

40. Elektros energetikos įmonė, išskyrus Aprašo 101 punkte nurodytą elektros energetikos įmonę, per 40 kalendorinių dienų nuo pusmečio pabaigos Tarybai turi pateikti Aprašo 4 ir 5 priedus, atitinkamai už ataskaitinių metų I ir II ketvirčius bei III ir IV ketvirčius.“

2.39. Pakeisti Aprašo 41 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

41. Elektros energetikos įmonė, išskyrus įmones vykdančias veiklą elektros energijos gamybos termofikaciniu režimu kombinuotojo elektros energijos ir šilumos gamybos ciklo elektrinėse, kurioms taikoma Aprašo 2.7 papunktyje nustatyta tvarka, pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui (finansiniams metams), ne vėliau kaip iki kito ataskaitinio laikotarpio penkto mėnesio pirmos dienos, parengia ir pateikia Tarybai metines reguliuojamos veiklos ataskaitas. Informacija turi būti išsami, kad Taryba galėtų visiškai įsitikinti, kad ataskaitiniu laikotarpiu elektros energetikos įmonės naudota reguliavimo apskaitos sistema įgyvendino apskaitos atskyrimo taisykles, nurodytas šio Aprašo 5–16 punktuose, ir Sąnaudų paskirstymo taisykles, nurodytas šio Aprašo 17–34 punktuose. Elektros energetikos įmonės, išskyrus Aprašo 101 punkte nurodytą elektros energetikos įmonę, metines ataskaitas sudaro:“

2.40. Pakeisti Aprašo 41.11 papunktį ir jį išdėstyti taip:

41.11. elektros energetikos įmonės nuožiūra – kiti dokumentai ir informacija, padedantys Tarybai įsitikinti, kad elektros energetikos įmonė ataskaitiniu laikotarpiu vykdė šiame Apraše nustatytas Apskaitos atskyrimo taisykles ir Sąnaudų paskirstymo taisykles.“

2.41. Papildyti Aprašą 41.12 papunkčiu:

41.12. informacija apie ataskaitiniu laikotarpiu įneštą turtinį įnašą, kuriuo didinamas elektros energetikos įmonės įstatinis kapitalas (visuotinio akcininkų susirinkimo nutarimo dėl įstatinio kapitalo didinimo kopija, turto vertinimo ataskaitos kopija, informacija apie turto būklę, likutinė vertė ir jos dalis, sukurta už Europos Sąjungos struktūrinių fondų, dotacijų lėšas ar kitoms Aprašo 13.4.1-13.4.8 ir 13.5.1–13.5.7 papunktyje nurodytoms ilgalaikio turto rūšims priskirta ilgalaikio turto vienetų likutinė vertė ir kitus su turtiniu įnašu susijusius duomenis), bei elektros energetikos įmonės motyvuotu sprendimu numatomus taikyti ilgalaikio turto vienetams nusidėvėjimo (amortizacijos) laikotarpius;“

2.42. Papildyti Aprašą 411 punktu:

411. Elektros energetikos įmonės, nurodytos Aprašo 101 punkte, metines ataskaitas sudaro:

411.1. Elektros energetikos įmonės, nurodytos Aprašo 101 punkte, pelno (nuostolių) ataskaita (Aprašo 8 priedas);

411.2. Elektros energetikos įmonės, nurodytos Aprašo 101 punkte, Aprašo 9.1.1.5, 9.1.1.7, 9.1.2.5 ir 9.1.2.7 papunkčiuose nurodytų paslaugų ilgalaikio turto vertės ir nusidėvėjimo ataskaita (Aprašo 9 priedas);

411.3. Aprašo 41.6, 41.11 ir 41.12 papunkčiuose numatyta informacija.“

2.43. Pakeisti Aprašo 42 punktą ir jį išdėstyti taip:

42. Kartu su metinių reguliuojamos veiklos ataskaitų rinkiniu Tarybai turi būti pateiktas elektros energetikos įmonės metinių finansinių ataskaitų rinkinys, sudaromas pagal Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymą, ir auditoriaus išvada (kai finansinių ataskaitų auditas yra privalomas teisės aktų nustatyta tvarka). Jei elektros energetikos įmonę sudaro keli juridiniai asmenys, turi būti pateiktas kiekvieno elektros energetikos įmonę sudarančio juridinio asmens metinių finansinių ataskaitų rinkinys bei konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys pagal Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymą, jei elektros energetikos įmonė valdo kelis juridinius asmenis, patronuojamąsias arba asocijuotąsias įmones, kurių veikla nėra reguliuojama.“

2.44. Pakeisti Aprašo 44 punktą ir jį išdėstyti taip:

44. Tarybai raštu pareikalavus, elektros energetikos įmonė per 10 darbo dienų privalo detalizuoti Tarybai pateiktus dokumentus ir (arba) suteikti papildomos informacijos. Elektros energetikos įmonė privalo užtikrinti, kad Tarybai teikiama informacija būtų tiksli, teisinga, pagrįsta, palyginama ir išsami.“

2.45. Pakeisti Aprašo 45 punktą ir jį išdėstyti taip:

45. Paaiškėjus, kad pagal Aprašo 40 ir 41, 411 punktus pateiktose reguliuojamos veiklos ataskaitose nurodyti netikslūs duomenys, elektros energetikos įmonė privalo nedelsiant raštu informuoti Tarybą, nurodant kokie duomenys ir dėl kokių priežasčių turi būti pakoreguoti ir auditoriaus patikrintų reguliuojamosios veiklos ataskaitų atveju pateikti auditoriaus įvertinimą, ar atlikti pakeitimai reguliuojamos veiklos ataskaitose yra reikšmingi bei ar reikalinga pakartotinė patikra, ir per 10 darbo dienų (po pakartotinės patikros, kai ji yra reikalinga) reguliuojančiajai institucijai pateikti patikslintas reguliuojamosios veiklos ataskaitas. Tarybai patikslintos ataskaitos turi būti pateikiamos per Tarybos Duomenų surinkimo ir analizės informacinę sistemą (toliau – DSAIS). Auditoriaus įvertinimo ir pakartotinės reguliuojamosios veiklos ataskaitų patikros nereikia, jeigu duomenys reguliuojamosios veiklos ataskaitose koreguojami gavus Tarybos pastabas dėl duomenų tikslinimo.“

2.46. Pakeisti Aprašo 46 punktą ir jį išdėstyti taip:

46. Elektros energetikos įmonės naudojamos Sistemos aprašas skelbiamas įmonės tinklalapyje arba Tarybos tinklalapyje. Elektros energetikos įmonė, teikdama Tarybai reguliuojamos veiklos metines ataskaitas, privalo nurodyti, kokia informacija yra konfidenciali, bei nurodyti tos informacijos laikymo konfidencialia teisinį pagrindą.“

2.47. Pakeisti Aprašo 47 punktą ir jį išdėstyti taip:

47. Elektros energetikos įmonės Tarybai pateiktos metinės reguliuojamosios veiklos ataskaitos privalo būti patikrintos auditoriaus Energetikos įstatymo 161 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka. Energetikos įstatymo 161 straipsnio 3 dalyje nustatytais atvejais ir tvarka ūkio subjektas privalo atlikti reguliavimo apskaitos sistemos patikrą dėl jos atitikties reguliuojamąją veiklą reglamentuojantiems teisės aktų reikalavimams.“

2.48. Pakeisti Aprašo 49 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

49. Taryba, vertindama elektros energetikos įmonės pateiktus duomenis, tarp jų ir duomenis apie uždirbtų pajamų, patirtų sąnaudų ir ilgalaikio turto dydį bei struktūrą, naudoja:“

2.49. Pakeisti Aprašo 50 punktą ir jį išdėstyti taip:

50. Taryba turi teisę iš elektros energetikos įmonių per Tarybos nustatytą protingą terminą gauti visą informaciją ir dokumentus, įskaitant pirminių apskaitos dokumentų kopijas, būtinus Įstatyme numatytoms Tarybos funkcijoms vykdyti.“

2.50. Pakeisti Aprašo 51 punktą ir jį išdėstyti taip:

51. Aprašo priedus bei kitus dokumentus, nurodytus 40 ir 41, 411 punktuose, elektros energetikos įmonė privalo pateikti elektronine forma per Tarybos DSAIS.“

2.51. Pakeisti Aprašo 53 punktą ir jį išdėstyti taip:

53. Esant neaiškumų dėl šio Aprašo nuostatų taikymo, esant neaiškumų dėl tam tikrų sąnaudų, pajamų ar ilgalaikio turto verčių priskyrimo reguliuojamosios ar nereguliuojamosios veiklos verslo vienetams ir paslaugoms, elektros energetikos įmonė kreipiasi į Tarybą metodinės pagalbos. Taryba, gavusi elektros energetikos įmonės prašymą, teikia konsultaciją Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.“

2.52. Pakeisti Aprašo 54 punktą ir jį išdėstyti taip:

54. Tarybos veiksmai ar neveikimas, įgyvendinant Aprašą, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis.“

2.53. Išdėstyti Aprašo 1–7 priedus nauja redakcija (pridedama).

2.54. Papildyti Aprašą 8 priedu (pridedama).

2.55. Papildyti Aprašą 9 priedu (pridedama).

3. Nustatyti, kad:

3.1. Aprašo 101 punkte nurodytai elektros energetikos įmonei šis nutarimas taikomas rengiant ir teikiant 2021 metų ir vėlesnių ataskaitinių laikotarpių reguliuojamosios veiklos ataskaitas. Aprašo 101 punkte nurodytai elektros energetikos įmonei, kurios finansiniai metai nesutampa su kalendoriniais metais, šis nutarimas taikomas rengiant ir teikiant 2021–2022 ir vėlesnių ataskaitinių laikotarpių reguliuojamosios veiklos ataskaitas. Aprašo 101 punkte nurodyta elektros energetikos įmonė, vadovaudamasi šiuo nutarimu gali rengti ir teikti 2020 metų reguliuojamosios veiklos ataskaitas, o Aprašo 101 punkte nurodyta elektros energetikos įmonė, kurios finansiniai metai nesutampa su kalendoriniais metais, gali rengti ir teikti 2020–2021 metų reguliuojamosios veiklos ataskaitas.

3.2 Elektros energetikos įmonėms, nenurodytoms šio nutarimo 3.1 papunktyje, šis nutarimas, išskyrus nutarimo 2.24 papunktį, taikomas rengiant ir teikiant 2020 metų ir vėlesnių ataskaitinių laikotarpių reguliuojamosios veiklos ataskaitas. Elektros energetikos įmonėms, kurių finansiniai metai nesutampa su kalendoriniais metais, šis nutarimas, išskyrus nutarimo 2.24 papunktį, taikomas rengiant ir teikiant 2020–2021 ir vėlesnių ataskaitinių laikotarpių reguliuojamosios veiklos ataskaitas.

3.3. Šio nutarimo 2.24 papunktis taikomas elektros energetikos įmonės pirkėjų skoloms buhalterinėje apskaitoje registruotoms 2019 metais ir vėlesniais ataskaitiniais laikotarpiais, kurios buvo pripažintos beviltiškomis skolomis ir nurašytos 2020 metais ir vėlesniais ataskaitiniais laikotarpiais.

 

 

 

Tarybos pirmininkė                                                                                                               Inga Žilienė