VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ BEI VIEŠOJO PIRKIMO–PARDAVIMO SUTARČIŲ ATRINKIMO VERTINIMUI IR PERKANČIŲJŲ ORGANIZACIJŲ ATRINKIMO TIKRINIMUI PROCEDŪRŲ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2016 m. sausio 11 d. Nr. 1S-4

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. 1517 „Dėl Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatų patvirtinimo“, 23.6 punktu:

1. T v i r t i n u Viešųjų pirkimų bei viešojo pirkimo–pardavimo sutarčių atrinkimo vertinimui ir perkančiųjų organizacijų atrinkimo tikrinimui procedūrų tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2014 m. rugpjūčio 18 d. įsakymą Nr. 1S-132 „Dėl Viešųjų pirkimų bei viešojo pirkimo–pardavimo sutarčių atrinkimo vertinimui ir perkančiųjų organizacijų atrinkimo tikrinimui procedūrų tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

 

 

Direktorė                                                                                                            Diana Vilytė

 


 

PATVIRTINTA

Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus

2016 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. 1S-4

 

VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ BEI VIEŠoJo PIRKIMO–PARDAVIMO SUTARČIŲ ATRINKIMO VERTINIMUI IR PERKANČIŲJŲ ORGANIZACIJŲ ATRINKIMO TIKRINIMUI PROCEDŪRŲ TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Viešųjų pirkimų bei viešojo pirkimo–pardavimo sutarčių atrinkimo vertinimui ir perkančiųjų organizacijų atrinkimo tikrinimui procedūrų tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Viešųjų pirkimų tarnybos (toliau – Tarnyba) struktūrinių padalinių veiklą, atrenkant viešuosius pirkimus (toliau – pirkimai) ir viešojo pirkimo–pardavimo sutartis (toliau – sutartys), kuriems taikomas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas (toliau – Įstatymas), vertinimui bei perkančiąsias organizacijas, kurios atitinka Įstatymo 4 straipsnio nuostatas, tikrinimui.

2. Aprašas parengtas vadovaujantis Įstatymu, Tarnybos direktoriaus įsakymais ir kitais teisės aktais.

3. Pirkimai bei sutartys atrenkami vertinimui ir perkančiosios organizacijos atrenkamos tikrinimui pagal:

3.1. Viešiesiems pirkimams ir viešojo pirkimo–pardavimo sutartims nustatytų reikalavimų pažeidimų rizikos vertinimo metodiką, patvirtintą Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2015 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1S-219 „Dėl viešiesiems pirkimams ir viešojo pirkimo–pardavimo sutartims nustatytų reikalavimų pažeidimų rizikos vertinimo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika), vadovaujantis šio Aprašo II ir III skyriuose nustatyta tvarka;

3.2. teisėsaugos ar Europos Sąjungos teikiamą paramą administruojančių institucijų motyvuotus prašymus ar pavedimus atlikti pirkimų ar sutarčių vertinimą, nevertinant rizikos pagal Metodikos reikalavimus, o perduodant juos tiesiogiai Tarnybos struktūriniams padaliniams pagal kompetenciją;

3.3. Aprašo 30 punkte nustatytą tvarką, nevertinant rizikos pagal Metodikos reikalavimus.

4. Pirkimų bei sutarčių atrinkimo vertinimui ir perkančiųjų organizacijų atrinkimo tikrinimui tikslai:

4.1. užtikrinti identifikuotų didžiausios rizikos sričių, kuriose galimi dažniausi Įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimai, kontrolę;

4.2. didinti pirkimų bei sutarčių vykdymo kontrolės sistemos efektyvumą.

5. Apraše vartojamos sąvokos:

5.1. Pranešimas – Tarnybos gauti prašymai, skundai, pranešimai, žiniasklaidoje pateikta informacija, informacija, gauta iš Tarnybos struktūrinių padalinių apie galimai perkančiųjų organizacijų padarytus Įstatymo pažeidimus, vykdant pirkimų procedūras, sudarant ar vykdant sutartis.

5.2. Pranešimų nagrinėjimo darbo grupė – Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2015 m. rugpjūčio 12 d. įsakymu Nr. 1S-129 „Dėl darbo grupės sudarymo“ sudaryta darbo grupė iš Tarnybos struktūrinių padalinių valstybės tarnautojų, teikianti ekspertines konsultacijas Tarnybos Rizikos valdymo ir statistikos skyriui (toliau – RVS skyrius), nagrinėjant Tarnybai pateiktus pranešimus dėl galimų Įstatymo pažeidimų bei nustatant pirkimus ir sutartis, kuriuose Tarnyba įžvelgia didžiausią Įstatymo ir kitų, su jo įgyvendinimu susijusių, teisės aktų pažeidimų tikimybę.

5.3. Ekspertinis rizikos vertinimas – ekspertinis pranešimo pagrįstumo tikimybės vertinimas, suteikiant balą pirkimui ar sutarčiai, dėl kurių pateiktas pranešimas, pagal Metodikoje nustatytą pažeidimo tikimybės vertinimo skalę.

5.4. Rizikos įverčiai – Metodikoje nustatyti rizikos įverčiai, apskaičiuojami Viešųjų pirkimų rizikos valdymo informacinės sistemos (toliau – VPRV IS) pagalba pagal VPRV IS kaupiamą informaciją apie įvykusius (ar vykdomus) pirkimus ir sutartis bei (jei buvo gautas pranešimas) jų ekspertinį rizikos vertinimą.

5.5. Rizikos profilis – VPRV IS kaupiama ir Metodikoje nustatyta tvarka pateikiama informacija apie pirkimą, sutartį ar perkančiąją organizaciją.

5.6. Didžiausią rizikos lygį turintys pirkimai ir sutartys – pirkimai ar sutartys, turintys didžiausius VPRV IS nustatytus rizikos įverčius.

 

II. PIRKIMŲ BEI SUTARČIŲ ATRINKIMAS VERTINIMUI

 

6. Vertinimų rūšys:

6.1. neplaninis sisteminis pirkimų vertinimas:

6.1.1. neplaninis sisteminis dalinis vertinimas;

6.1.2. neplaninis sisteminis pilnas vertinimas.

6.2. neplaninis operatyvus pirkimų vertinimas:

6.2.1. neplaninis operatyvus dalinis vertinimas;

6.2.2. neplaninis operatyvus pilnas vertinimas.

6.3. neplaninis sutarčių vertinimas:

6.3.1. neplaninis pilnas vertinimas;

6.3.2. neplaninis dalinis vertinimas.

7. RVS skyrius atrenka:

7.1. pirkimus neplaniniam sisteminiam pirkimų vertinimui, analizuodamas VPRV IS suformuotą vertinimui atrenkamų pirkimų sąrašą pagal VPRV IS kaupiamą informaciją;

7.2. pirkimus neplaniniam operatyviam pirkimų vertinimui, analizuodamas:

7.2.1. VPRV IS suformuotą vertinimui atrenkamų pirkimų sąrašą pagal pranešimus apie galimai perkančiųjų organizacijų padarytus Įstatymo pažeidimus, vykdant pirkimų procedūras;

7.2.2. gautą perkančiųjų organizacijų informaciją dėl pagrindimų Įstatymo 56 straipsnio 5 dalyje nustatytais atvejais;

7.3. sutartis neplaniniam sutarčių vertinimui, analizuodamas VPRV IS suformuotą vertinimui atrenkamų sutarčių sąrašą pagal:

7.3.1. pranešimus apie galimai perkančiųjų organizacijų padarytus Įstatymo pažeidimus, sudarant ar vykdant sutartis;

7.3.2. VPRV IS kaupiamą informaciją.

8. Pirkimai neplaniniam sisteminiam ir neplaniniam operatyviam pirkimų vertinimui pagal Aprašo 7.1 ir 7.2.1 punktuose nustatytą informaciją bei sutartys neplaniniam sutarčių vertinimui pagal Aprašo 7.3 punkte nustatytą informaciją atrenkami pagal rizikos įverčius, jei pirkimui ar sutarčiai VPRV IS suformuoja rizikos profilį, priešingu atveju – ekspertinio rizikos vertinimo būdu.

9. Pirkimai neplaniniam operatyviam pirkimų vertinimui pagal Aprašo 7.2.1 punktą ir sutartys neplaniniam sutarčių vertinimui pagal Aprašo 7.3.1 punktą vertinami ekspertiniu rizikos vertinimo būdu, atsižvelgiant į Pranešimų nagrinėjimo darbo grupės pateiktus rekomendacinio pobūdžio siūlymus RVS skyriui.

10. Pirkimai neplaniniam operatyviam pirkimų vertinimui pagal Aprašo 7.2.2 punkte nustatytą informaciją atrenkami ekspertinio rizikos vertinimo būdu.

11. Pirkimai ir sutartys, vertinami Aprašo 7.2 ir 7.3.1 punktuose nustatyta tvarka, gali būti atrenkami daliniam vertinimui, jei pirkimo ar sutarties rizikos vertinimo metu riziką vertinantis RVS skyriaus specialistas nustato, kad dalinį vertinimą atlikti racionaliau, nei pilną.

12. Tarnybos struktūrinis padalinys, atlikdamas jam priskirtas funkcijas ir įtaręs galimus pažeidimus, kuriuos pagal savo kompetenciją gali nustatyti kitas Tarnybos struktūrinis padalinys, nedelsdamas tarnybiniu pranešimu per Tarnybos vidaus administravimo informacinę sistemą (toliau – VA IS) perduoda informaciją Tarnybos RVS skyriui rizikos vertinimui.

13. Tarnybos RVS skyrius, apibendrinęs informaciją apie per praėjusią savaitę rizikos įverčiais ir (arba) ekspertinio rizikos vertinimo būdu įvertintų pirkimų ir sutarčių rizikos lygį, atrenka didžiausią rizikos lygį per savaitę turinčius pirkimus ir sutartis neplaninio sisteminio pirkimų įvertinimo, neplaninio operatyvaus pirkimų įvertinimo ir neplaninio sutarčių vertinimo sąrašuose ir per savaitę, pranešimu per VPRV IS pateikia RVS skyriaus vedėjo patvirtintus:

13.1. Tarnybos Kontrolės skyriui – vertinimui atrinktų pirkimų sąrašą. Neplaninio operatyvaus pirkimų vertinimo sąrašas sudaromas pirmiausia į jį įtraukiant didžiausią rizikos lygį pagal ekspertinio rizikos vertinimo skalę, bet ne mažesnį nei 0,6 balą, ir didžiausią rizikos lygį pagal rizikos įverčius turinčius pirkimus. Neplaninio sisteminio pirkimų vertinimo sąrašas sudaromas į jį įtraukiant didžiausią rizikos lygį turinčius pirkimus;

13.2. Tarnybos Prevencijos ir pirkimo sutarčių priežiūros skyriui (toliau – PPSP skyrius) – neplaniniam sutarčių vertinimui atrinktų sutarčių sąrašą, kuris sudaromas pirmiausia į jį įtraukiant sutartis, turinčias didžiausią rizikos lygį pagal ekspertinio rizikos vertinimo skalę, bet ne mažesnį nei 0,6 balą, toliau – didžiausią rizikos lygį pagal rizikos įverčius turinčias sutartis.

14. Vertinimui atrinktų pirkimų ir sutarčių skaičius priklauso nuo metinio planuojamo pirkimų ir sutarčių vertinimų skaičiaus.

15. Tarnybos RVS skyrius visą turimą informaciją, susijusią su Aprašo 13.1 ir 13.2 punktuose nustatyta tvarka Kontrolės ir PPSP skyriams perduotais vertinimui pirkimais ar sutartimis, tarnybiniu pranešimu per VA IS perduoda atitinkamai Kontrolės ar PPSP skyriams.

16. RVS skyriaus vedėjas užtikrina, kad pirkimai ir sutartys būtų atrenkami vertinimui pagal Metodikoje nustatytus rizikos įverčius ir ekspertinį rizikos vertinimą bei tvirtina perduodamų vertinimui pirkimų ir sutarčių sąrašus.

 

III. Perkančiųjų organizacijų atrinkimas plANINIAm ir opeRatyviam tikrinimui ir Perkančiųjų organizacijų atrinkimas planiniam Sutarčių tikrinimui

 

17. Tikrinimų rūšys:

17.1. planinis perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimas;

17.2. operatyvus perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimas;

17.3. planinis perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su sutarčių sudarymu ir jų vykdymu, tikrinimas.

18. Perkančiosios organizacijos tikrinimui VPRV IS pagalba atrenkamos, remiantis rizikos įverčiais, apskaičiuotais pagal Metodiką.

19. Tarnybos RVS skyrius VPRV IS pagalba atrenka perkančiąsias organizacijas planiniam perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su sutarčių sudarymu ir jų vykdymu, tikrinimui ir planiniam perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimui analizuodamas VPRV IS suformuotą tikrinimui atrenkamų perkančiųjų organizacijų sąrašą.

20. Planinio perkančiųjų organizacijų veiklos tikrinimų plano sudarymo tvarka:

20.1. Tarnybos RVS skyrius ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio 20 dienos VPRV IS pagalba parengia planinių perkančiųjų organizacijų veiklos, susijusios su sutarčių sudarymu ir jų vykdymu, tikrinimų plano ir planinių perkančiųjų organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimų plano (toliau – Planai) projektus ir tarnybiniu pranešimu teikia juos tvirtinti Tarnybos direktoriui;

20.2. Tarnybos direktorius juos patvirtina arba motyvuotu teikimu grąžina RVS skyriui koreguoti. Pakoreguotus Planų projektus RVS skyrius ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo korekcijų atlikimo tarnybiniu pranešimu teikia tvirtinti Tarnybos direktoriui;

20.3. Tarnybos direktoriui patvirtinus Planus, RVS skyrius ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo patvirtinimo dienos raštu informuoja į Planus įtrauktas perkančiąsias organizacijas individualiai;

20.4. Tarnybos direktoriui patvirtinus Planus, RVS skyrius ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo jų patvirtinimo dienos pateikia Planus kitiems ūkio subjektų veiklos priežiūrą atliekantiems subjektams, kurių priežiūros dalykas ir forma yra susiję su Tarnybos atliekamomis ūkio subjektų veiklos priežiūros funkcijomis, siekiant užtikrinti, kad vienu metu būtų atliekami ne daugiau kaip du ūkio subjekto veiklos planiniai tikrinimai.

21. Patvirtinus Tarnybos Strateginį veiklos planą, Planai gali būti koreguojami ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Tarnybos Strateginio veiklos plano patvirtinimo. Sprendimą koreguoti Planus priima Tarnybos direktorius.

22. RVS skyrius atrenka perkančiąją organizaciją operatyviam perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimui, analizuodamas pranešimus apie galimai perkančiųjų organizacijų padarytus Įstatymo pažeidimus, vykdant pirkimo procedūras iki pirkimo pabaigos.

23. RVS skyrius tarnybiniu pranešimu teikia Tarnybos direktoriui siūlymą atlikti operatyvų perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimą. Sprendimą dėl operatyvaus perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimo atlikimo priima Tarnybos direktorius.

24. Tarnybos direktoriui priėmus sprendimą neatlikti operatyvaus perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimo, RVS skyrius, remdamasis rizikos įverčiais, apskaičiuotais pagal Metodiką, priima sprendimus dėl neplaninio operatyvaus pirkimų vertinimo.

25. Atsižvelgiant į neplaninių operatyvių pirkimų vertinimų, neplaninių sutarčių vertinimų ir operatyvių perkančiosios organizacijos veiklos, susijusios su pirkimų procedūrų vykdymu, tikrinimų skaičių, kiekvienų metų antrojo ketvirčio pabaigoje įvertinamas būtinumas koreguoti Planus. Patvirtinti Planai iki kiekvienų metų trečiojo ketvirčio pabaigos gali būti koreguojami, siekiant užtikrinti Tarnybos Strateginiame veiklos plane nustatytus veiklos prioritetus bei siektinus prioritetų įgyvendinimo uždavinius. Plano koregavimą inicijuoja Kontrolės ir PPSP skyriai, teikdami tarnybinį pranešimą Tarnybos direktoriui. Sprendimą koreguoti Planus priima Tarnybos direktorius.

26. RVS skyriaus vedėjas užtikrina, kad perkančiosios organizacijos būtų atrenkamos tikrinimui, remiantis rizikos įverčiais, nustatytais Metodikoje, ir tvirtina perduodamų tikrinimui perkančiųjų organizacijų sąrašus.

 

 

IV. pranešimų DĖL GALIMŲ ĮSTATYMO PAŽEIDIMŲ priėmimas nagrinėti ir informavimas

 

27. RVS skyrius, gavęs pranešimus dėl galimų Įstatymo pažeidimų, atlikęs rizikos vertinimą, ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo pranešimo gavimo Tarnyboje dienos parengia raštą pareiškėjui, informuodamas apie vertinimui atrinktą / neatrinktą pirkimą ar sutartį, kurį pasirašo Tarnybos direktorius ar jo įgaliotas asmuo. Tarnybos direktorius pranešimo nagrinėjimo terminą gali pratęsti, bet ne ilgiau kaip 10 darbo dienų.

28. Jei Tarnybai pareiškėjas teikia pranešimo, skirto perkančiajai organizacijai, kopiją, raštas pareiškėjui nerengiamas.

29. Siekdama apsaugoti pranešėjo tapatybę, Tarnyba turi teisę neatskleisti pranešėjo duomenų suinteresuotiems asmenims.

30. Tarnybos direktoriaus pavaduotojas, Tarnybai gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti pirkimo ar sutarties vertinimą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą, ar turint informacijos, ar kilus pagrįstų įtarimų dėl perkančiosios organizacijos veiklos, kuri gali prieštarauti Įstatymo ar su juo susijusių teisės aktų reikalavimams, ar esant kitiems Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatytiems pagrindams pradėti neplaninį operatyvų pirkimo ar neplaninį sutarties vertinimą, gali teikti Tarnybos direktoriui motyvuotą tarnybinį pranešimą su siūlymu tiesiogiai rezoliucija RVS skyriui perduoti pirkimą ar sutartį Kontrolės ar PPSP skyriui atlikti vertinimą, nevertinant rizikos pagal Metodikos reikalavimus, o gavus informaciją dėl galimai besikartojančių perkančiųjų organizacijų vykdomų pirkimų ar sutarčių pažeidimų – tarnybinį pranešimą su rezoliucija, siūlant nurodyti RVS skyriui atrinkti ir perduoti Kontrolės skyriui pirkimus ar PPSP skyriui sutartis vertinimui pagal nustatytus požymius.

31. RVS skyrius, atsižvelgdamas į aplinkybes dėl pirkimo ar sutarties perdavimo vertinimui skubos, informuoja Tarnybos direktoriaus pavaduotoją dėl poreikio perduoti vertinimui pirkimą ar sutartį ne pagal Aprašo 13 punkte nustatytą tvarką.

32. Tarnybos direktoriui pagal Aprašo 30 punkto nuostatas priėmus sprendimą dėl pirkimų ar sutarčių perdavimo vertinimui, nevertinat rizikos pagal Metodikos reikalavimus, RVS skyrius nedelsdamas parengia raštą perkančiajai organizacijai, informuodamas apie vertinimui perduotą pirkimą ar sutartį ir tarnybiniu pranešimu per VA IS perduoda pirkimą ar sutartį Kontrolės ar PPSP skyriui.

33. RVS skyrius turi teisę gauti iš perkančiosios organizacijos, jos pirkimo komisijos ir (ar) narių, pirkimo procedūrose dalyvaujančių ekspertų, su pirkimais ar sutartimis susijusių veiksmų ir sprendimų paaiškinimus bei iš perkančiosios organizacijos su pirkimais ir sutarties vykdymu susijusią informaciją ir dokumentus, reikalingą pirkimo ar sutarties rizikai įvertinti.

34. RVS skyrius gali įpareigoti perkančiąją organizaciją pateikti informaciją.

35. Pranešimai, kuriuose nenurodytas asmens vardas, pavardė ar juridinio asmens pavadinimas, adresas arba asmens nepasirašyti, nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai yra motyvuotas Tarnybos direktoriaus pavedimas atlikti rizikos įvertinimą arba perduoti Tarnybos struktūriniams padaliniams pagal kompetenciją atlikti pirkimo ar sutarties vertinimą, nenustatant rizikos įverčio pagal Metodiką, kurie įforminami Tarnybos direktoriaus įsakymais. Pranešimai taip pat nenagrinėjami, jeigu tuo pačiu klausimu teismui yra pateiktas ieškinys ar Tarnyba yra priėmusi administracinį sprendimą ir pranešėjas nepateikia naujų faktinių duomenų, leidžiančių ginčyti Tarnybos priimtą administracinį sprendimą, taip pat, jeigu nuo pranešime nurodytų pažeidimų paaiškėjimo dienos iki pranešimo pateikimo yra praėję

daugiau kaip 6 mėnesiai. Apie sprendimą nenagrinėti pranešimo asmeniui pranešama ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pranešimo gavimo dienos.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

36. Visa informacija, susijusi su pirkimų ir sutarčių atrinkimu vertinimui bei perkančiųjų organizacijų atrinkimu tikrinimui, saugoma Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

_________________