LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

ĮSAKYMAS

DĖL GABIŲ IR TALENTINGŲ VAIKŲ PAIEŠKOS, ATPAŽINIMO SISTEMOS SUKŪRIMO IR MOKYKLŲ ŠIEMS VAIKAMS PRIEINAMUMO DIDINIMO

2014–2016 METŲ VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2014 m. sausio 27 d. Nr. V-38

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012–2016 metų programos įgyvendinimo prioritetinių priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 228 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012–2016 metų programos įgyvendinimo prioritetinių priemonių patvirtinimo“, 110 punktą:

1. T v i r t i n u Gabių ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo sistemos sukūrimo ir mokyklų šiems vaikams prieinamumo didinimo 2014–2016 metų veiksmų planą (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad 2014–2016 metams lėšos turi būti peržiūrėtos ir patikslintos, atsižvelgiant į atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai skirtus asignavimus.

3. P a v e d u viceministrams pagal nustatytas veiklos sritis kontroliuoti Gabių ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo sistemos sukūrimo ir mokyklų šiems vaikams prieinamumo didinimo 2014–2016 metų veiksmų plano įgyvendinimą.

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                                                           Dainius Pavalkis

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2014  m. sausio 27 d.

įsakymu Nr. V-38

 

GABIŲ IR TALENTINGŲ VAIKŲ PAIEŠKOS, ATPAŽINIMO SISTEMOS SUKŪRIMO IR MOKYKLŲ ŠIEMS VAIKAMS PRIEINAMUMO DIDINIMO

2014–2016 METŲ VEIKSMŲ PLANAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Gabių ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo sistemos sukūrimo ir mokyklų šiems vaikams prieinamumo didinimo 2014–2016 metų veiksmų plane (toliau – Veiksmų planas) pateiktos ilgalaikės gabių ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo ir ugdymo plėtros kryptys, išdėstyti tikslai, uždaviniai ir priemonės, numatomi Veiksmų plano rezultatai.

2. Veiksmų planas plėtoja ir tęsia Gabių vaikų ir jaunuolių ugdymo strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. ISAK-2667 „Dėl Gabių vaikų ir jaunuolių ugdymo strategijos patvirtinimo“ (toliau – Gabių vaikų ir jaunuolių ugdymo strategija), Gabių ir talentingų vaikų ugdymo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2009 m. sausio 19 d. įsakymu Nr. ISAK-105 „Dėl Gabių ir talentingų vaikų ugdymo programos patvirtinimo“ (toliau – Gabių ir talentingų vaikų ugdymo programa), numatytas gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo kryptis. Veiksmų planas parengtas, vadovaujantis Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 „Dėl Strateginio planavimo metodikos patvirtinimo“.

3. Veiksmų plano paskirtis – numatyti bendras gabių ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo ir ugdymo plėtros kryptis ir veiklas, užtikrinti jų integralumą ir veiksmingumą.

4. Veiksmų plane vartojamos sąvokos:

4.1. Gabūs vaikai – tai vaikai, galintys efektyviai įgyti žinių ir mokėjimų; juos pritaikyti naujoms problemoms spręsti; sparčiai mokytis iš patirties. Jų intelektinių gebėjimų lygis yra labai aukštas (individualiai testuojamųjų standartizuotais intelekto testais intelekto koeficientas yra du standartiniai nuokrypiai ar daugiau nei vidurkis). Turėdami šiuos intelektinius gebėjimus, gabūs vaikai lenkia arba pajėgūs pralenkti panašios patirties ir aplinkos bendraamžius savo vienos ar kelių mokslo sričių akademiniais pasiekimais. Šiems vaikams būdingas aukštas kūrybiškumo lygis;

4.2. Talentingi vaikai – tai vaikai, turintys ypatingų gebėjimų, kurie pasireiškia vienos ar kelių meno, mokslo ar sporto sričių pasiekimais.

5. Veiksmų plano įgyvendinimas remiasi šiais principais:

5.1. prieinamumo – kai visiems gabiems ir talentingiems vaikams nepriklausomai nuo jų socialinės padėties, gyvenamosios vietos, mokyklos tipo, amžiaus, lyties, kalbinės aplinkos sudaromos sąlygos gauti jų poreikius atitinkantį ugdymą;

5.2. paslaugų tęstinumo – kai gabių vaikų paieška, atpažinimas ir ugdymas sudaro vientisą interaktyvią seką;

5.3. atsakomybės ir kompetencijos – gabių vaikų paiešką, atpažinimą ir ugdymą vykdo kvalifikuoti specialistai, teisės aktų nustatyta tvarka teikiantys kokybišką švietimo pagalbą.

 

II. SITUACIJOS ANALIZĖ

 

6. Gabių ir talentingų vaikų ugdymas apima šių vaikų atpažinimą, ugdymo spartinimą,  individualizavimą ir turtinimą.

6.1. Gabių vaikų paieška ir atpažinimas:

6.1.1. gabūs vaikai atpažįstami dažniausiai asmenine tėvų ir (ar) mokytojų iniciatyva. Tėvai ir (ar) mokytojai subjektyviai taiko įvairius gabumų atpažinimo kriterijus. Vieni iš dažniausiai naudojamų kriterijų – geri mokymosi rezultatai ir pasiekimai mokomųjų dalykų olimpiadose, konkursuose, kituose tikslinės paskirties renginiuose.

Gabūs vaikai taip pat atrenkami, vykdant gabiems vaikams skirtas programas. VšĮ „Nacionalinė moksleivių akademija“ vykdo 7–10 klasių mokslui gabių mokinių atranką. VšĮ „Mokykla vaikams“ vykdo programą „Gabių vaikų akademija“, kurioje gali dalyvauti atrinkti 2–4 klasių mokiniai.

Šalies pedagoginių psichologinių tarnybų ir mokyklų psichologai jau apmokyti taikyti adaptuotus ir standartizuotus gabių vaikų poreikius identifikuojančius instrumentus (12–16 metų vaikams), tokius kaip „Berlyno intelekto struktūros testas jaunuoliams: gabumų ir ypatingų gabumų atpažinimas“ (BIS-HB), „Piešimo testas kūrybiškam mąstymui“;

6.1.2. talentingų vaikų atpažinimą, jų meninių gebėjimų atskleidimą atlieka meninio ugdymo programas vykdančios mokyklos pagal įvairias meninių gebėjimų turinčių vaikų paieškos sistemas ir atskleidimo metodikas. Nacionalinė Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokykla vykdo nacionalinę talentingų vaikų paiešką. Iš dalies talentingų vaikų atpažinimą atlieka ir savivaldybių neformaliojo vaikų švietimo mokyklos bei kitos įstaigos (muzikos, dailės, meno mokyklos, studijos ir kt.).

6.2. Gabių ir talentingų vaikų ugdymas spartinamas:

6.2.1. pagal pedagoginių psichologinių tarnybų specialistų rekomendacijas anksčiau pradėjus dalyvauti priešmokyklinio ir (ar) pradinio ugdymo programose;

6.2.2. priešmokykliniame, pradiniame ir pagrindiniame ugdyme atsižvelgus į mokymosi pasiekimus, gali būti rekomenduojama kelti mokinį į aukštesnę klasę.

6.3. Gabių ir talentingų vaikų ugdymas diferencijuojamas, specializuojamas, individualizuojamas, suteikiant galimybę vaikams:

6.3.1. rinktis pagilintą, kryptingą dalykų arba jų modulių mokymąsi, diferencijuojant užduotis pagal jų amžių, gebėjimus ir polinkius;

6.3.2. mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl išskirtinių asmens gabumų dailei, muzikai, šokiui, – įgyvendinant profesinės linkmės muzikos, iš dalies – dailės, choreografijos ugdymo programos modulį;

6.3.3. mokytis gimnazijose, turinčiose patirties ugdyti gabius vaikus;

6.3.4. mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl išskirtinių asmens gabumų dailei, muzikai, šokiui, – pasirinkti specializuotas ugdymo krypties programas (pradinio, pagrindinio ir vidurinio kartu su dailės, menų, muzikos ugdymu programas) įgyvendinančias mokyklas: Nacionalinėje Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokykloje, Kaune – dailės arba J. Naujalio muzikos gimnazijose, Klaipėdoje – E. Balsio menų gimnazijoje, Panevėžyje – V. Mikalausko menų mokykloje, Šiauliuose – S. Sondeckio menų gimnazijoje arba Kauno J. Gruodžio, Klaipėdos S. Šimkaus, Vilniaus J. Tallat-Kelpšos konservatorijose.

6.4. Gabių ir talentingų vaikų ugdymas turtinamas:

6.4.1. skiriant papildomas valandas gabių vaikų ugdymui bendrojo ugdymo mokyklose;

6.4.2. sudarant sąlygas gabiems ir talentingiems vaikams gauti dalykinių ir asmenybės ugdymo žinių, įgyti tokių gebėjimų, kurių jie neturi galimybės įgyti per pamokas, dalyvaujant nevyriausybinių organizacijų, tokių kaip VšĮ „Nacionalinė moksleivių akademija“ ar „Gabių vaikų akademija“ (VšĮ „Mokykla vaikams“), veiklose;

6.4.3. sudarant sąlygas gabiems mokiniams lankyti aukštųjų mokyklų įsteigtas neakivaizdines mokyklas, kuriose tobulinami pasirinktos srities gabumai / talentai, tokias kaip „Nacionalinė moksleivių akademija“ (NMA), „Fizikos olimpas“, jaunųjų programuotojų, jaunųjų matematikų, jaunųjų chemikų neakivaizdinės mokyklos, Jaunųjų tyrėjų klubas (Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras). Talentingų meno srityje vaikų neakivaizdinį mokymą 2007–2012 m. vykdė Nacionalinė Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokykla;

6.4.4. inicijuojant įvairius renginius bendrojo ugdymo ir neformaliojo vaikų švietimo mokyklose (konkursus, festivalius, varžybas) ir tikslinės paskirties projektus;

6.4.5. organizuojant šalies ir tarptautines mokomųjų dalykų olimpiadas, konkursus ir kitus renginius; pasirengimo tarptautinėms olimpiadoms stovyklas, užtikrinant dalyvavimą tarptautinėse olimpiadose, konkursuose (nuo 2007 m. tai atlieka Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras);

6.4.6. įgyvendinant jaunųjų meno atlikėjų dalyvavimo nacionaliniuose ir tarptautiniuose konkursuose, parodose, pleneruose paramos projektus (nuo 2008 m. tai atlieka Nacionalinė Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokykla);

6.4.7. organizuojant skirtingoms mokslo sritims gabių vaikų ugdymą įvairiose neformaliojo švietimo mokyklose. Šiose mokyklose gabūs mokiniai gali pasirinkti ilgalaikes kryptingo ugdymo programas.

7. Gabių ir talentingų vaikų ugdymo Lietuvoje stiprybės: 

7.1. Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme įtvirtinta sąvoka Specialieji ugdymosi poreikiai pagalbos ir paslaugų ugdymo procese reikmė, atsirandanti dėl išskirtinių asmens gabumų, įgimtų ar įgytų sutrikimų, nepalankių aplinkos veiksnių, kas suteikia išskirtinų gabumų vaikų grupei įgyti kitokį statusą ugdymo procese. Gabių vaikų ir jaunuolių ugdymo strategijoje ir Gabių ir talentingų vaikų ugdymo programoje formuluojamos konceptualios nuostatos apie gabių vaikų atpažinimą ir ugdymą;

7.2. pozityvi Švietimo ir mokslo ministerijos, savivaldybių, švietimo įstaigų pozicija gabių vaikų atžvilgiu;

7.3. nerealizuojantys išskirtinių gebėjimų vaikai priskirti vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupei (Mokinių specialiųjų ugdymosi poreikių lygių klasifikatoriuje, patvirtintame Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2012 m. kovo 13 d. įsakymu Nr. V-394 „Dėl Mokinių specialiųjų ugdymosi poreikių lygių klasifikatoriaus patvirtinimo“, jau išskirta mokinių, nerealizuojančių savo ypatingų gabumų, grupė);

7.4. veikianti talentingų menui vaikų paieškos ir ugdymo sistema. Talentingų vaikų atpažinimą, jų meninių gebėjimų atskleidimą atlieka kryptingo meninio ugdymo programas vykdančios mokyklos pagal įvairias meninių gebėjimų turinčių vaikų paieškos sistemas ir atskleidimo bei ugdymo metodikas;

7.5. veikianti talentingų sportui vaikų paieškos ir ugdymo sistema.

8. Gabių ir talentingų vaikų ugdymo Lietuvoje silpnybės:

8.1. nėra pritaikytų gabių vaikų paieškos ir atpažinimo instrumentų visų amžiaus tarpsnių vaikams (pradedant ikimokykliniu amžiumi);

8.2. nėra sukurtos ir įteisintos gabių ir talentingų mokslui vaikų paieškos, atpažinimo ir ugdymo tvarkos / sistemos;

8.3. neužtikrinamas jau atpažintų gabių ir talentingų vaikų ugdymo tęstinumas (jungiant formalųjį ir neformalųjį švietimą). Neapibrėžta, koks turėtų būti gabių vaikų ugdymo turtinimo santykis su priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrųjų programų įgyvendinimu. Nuoseklus ugdymas vykdomas nesistemingai, yra prieinamas ribotam mokinių skaičiui, priklausomas nuo mokytojo kompetencijos ir entuziazmo;

8.4. trūksta metodinių priemonių ir instrumentų darbui su gabiais ir talentingais vaikais;

8.5. nepakankamos mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų kompetencijos atpažinti ir ugdyti gabius ir talentingus vaikus;

8.6.  skiriamas nepakankamas finansavimas gabių vaikų kokybiškam ugdymui užtikrinti;

8.7. neišspręsta universitetų, kitų aukštųjų mokyklų ir mokslo įstaigų mokslininkų skatinimo dalyvauti gabių ir talentingų vaikų ugdyme ir užtikrinti šios veiklos perimamumą universitetuose problema;

8.8. nėra institucijos, koordinuojančios gabių ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo ir ugdymo organizavimą. Trūksta gabių ir talentingų vaikų psichologinės gerovės ir ugdymo stebėsenos tyrimų, informacijos apie gabių ir talentingų vaikų ugdymo patirtį Lietuvoje ir užsienyje rinkimo, kaupimo, analizavimo ir sklaidos;

8.9. trūksta gabių vaikų konsultavimo ir tėvų informavimo gabių vaikų psichologinės gerovės ir ugdymo klausimais.

9. Gabių ir talentingų vaikų ugdymo Lietuvoje galimybės:

9.1. išryškėjęs poreikis ugdyti gabius ir talentingus vaikus kaip nematerialų šalies turtą;

9.2. švietimo politiką formuojančios ir įgyvendinančios institucijos bei mokslo ir studijų institucijos ir švietimo įstaigos bendradarbiauja, ugdant gabius ir talentingus vaikus;

9.3. verslo organizacijos vis dažniau įtraukiamos į ugdymo procesą;

9.4. didėja švietimo ir švietimo pagalbos specialistų susidomėjimas išskirtinių gebėjimų vaikų atpažinimu ir ugdymu.

10. Gabių ir talentingų vaikų ugdymo Lietuvoje grėsmės:

10.1. neaiškus visuomenės požiūris į valstybės poziciją remti gabius ir talentingus vaikus (stereotipas, kad gabūs ir talentingi vaikai yra „apdovanoti“, todėl reikia orientuotis į turinčius negalių, sutrikimų ir sunkumų);

10.2. neužtikrintas politikos ir finansavimo tęstinumas gabių ir talentingų vaikų ugdymo proceso organizavimui (paieškai, atpažinimui, ugdymui);

10.3. formalus politikų, specialistų, administracijos, mokytojų požiūris į gabių ir talentingų vaikų atpažinimą ir ugdymą;

10.4. priešprieša tarp atpažintų ir dalyvaujančių ugdymo programose gabių ir talentingų vaikų ir į jas nepakliuvusiųjų.

11. Atsižvelgiant į stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių analizę ir vykstančius pokyčius, siūloma atkreipti dėmesį į šias veiklas išskirtose srityse:

11.1. sudaryti teisinį pagrindą gabių ir talentingų vaikų atpažinimui ir ugdymui;    

11.2. ankstinti gabių vaikų paiešką ir atpažinimą;

11.3. sukurti gabių ir talentingų mokslui vaikų paieškos, atpažinimo ir ugdymo sistemą;

11.4. stiprinti akademinės bendruomenės vaidmenį gabių ir talentingų vaikų ugdyme.

12. Įvairių veiklų įgyvendinimas sietinas su Europos Sąjungos paramos galimybėmis, nes biudžeto lėšos šiuo metu yra gana ribotos.

 

III. VEIKSMŲ PLANO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

13. Pagrindinis Veiksmų plano siekis – sudaryti sąlygas gabių ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo ir ugdymo plėtrai. Veiksmų plano tikslas –  kurti ir plėtoti gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo sistemą.

14. Veiksmų plano uždaviniai:

14.1. tobulinti gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo teisinę bazę;

14.2. kurti gabių vaikų paieškos ir atpažinimo sistemą, gerinti švietimo pagalbos gabiems ir talentingiems vaikams kokybę;

14.3. kurti gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymo sistemą;

14.4. vystyti talentingų menui mokinių ugdymo(si) galimybes.

15. Šiems uždaviniams vykdyti skirtų priemonių veiklų sąrašas, lėšų poreikis pateiktas Veiksmų plano 1 priede.

 

IV. VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMAS

 

16. Veiksmų plano priemonių vykdytojos yra Švietimo ir mokslo ministerija bei ministerijai pavaldžios institucijos.

17. Veiksmų plano vykdymą koordinuoja Švietimo ir mokslo ministerija. Koordinavimas vykdomas, rengiant Švietimo ir mokslo ministerijos ir jai pavaldžių institucijų strateginius ir darbo planus, analizuojant ataskaitas, pasiektus rodiklius. Švietimo ir mokslo ministerija gali sudaryti darbo (ekspertų) grupes gabių ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo ir ugdymo plėtros klausimams aptarti, pasiūlymams parengti.

18. Veiksmų plano įgyvendinimo stebėsena vykdoma pagal Veiksmų plano vertinimo kriterijus (2 priedas).

19. Švietimo ir mokslo ministro įsakymu pagal gautus siūlymus kasmet Veiksmų planas gali būti tikslinamas.

20. Sprendimai dėl tarptautinių renginių gabiems vaikams organizavimo Lietuvoje turi būti priimami ne vėliau kaip prieš dvejus metus iki renginio ir derinami su Švietimo ir mokslo ministerija.

21. Veiksmų plano priemonių finansavimo šaltiniai:

21.1. valstybės biudžeto lėšos;

21.2. Europos Sąjungos struktūrinės paramos lėšos;

21.3. kitų finansavimo šaltinių lėšos.

22. Veiksmų plano įgyvendinimas ir rezultatai nuolat pristatomi visuomenei:

22.1. įvairiuose renginiuose;

22.2. spaudoje;

22.3. švietimo portale;

22.4. Švietimo ir mokslo ministerijos ir Veiksmų plano priemonių vykdytojų interneto svetainėse.

__________________

 

 


 

 

 

 

Gabių ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo sistemos sukūrimo ir mokyklų šiems vaikams prieinamumo didinimo 2014–2016 metų veiksmų plano

1 priedas

 

GABIŲ IR TALENTINGŲ VAIKŲ PAIEŠKOS, ATPAŽINIMO SISTEMOS SUKŪRIMO IR MOKYKLŲ ŠIEMS VAIKAMS PRIEINAMUMO DIDINIMO 2014-2016 METŲ VEIKSMŲ PLANO priemonĖS, Preliminarus lėšų poreikis JOMS įgyvendinTi

 

 

Tikslas, uždaviniai, priemonės ir veiksmai (veiklos sritys)

 

Valstybės biudžeto lėšos (tūkst. Lt)

 

ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšos (tūkst. Lt)

Iš viso

(tūkst. Lt)

 

Galimi ES struktūrinių fondų ir/ar bendro finansavimo lėšomis finansuojamų projektų vykdytojai

2014  metai

 

2015 metai (preliminarios lėšos)

2016 metai (preliminarios lėšos)

2014 metai (preliminarios lėšos)

2015 metai (preliminarios lėšos)

2016 metai (preliminarios lėšos)

Tikslas: kurti ir plėtoti gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo sistemą.

1. Uždavinys: tobulinti gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo teisinę bazę

1.1. Priemonė: įteisinti gabių  ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo ir ugdymo nuostatas

 

10

 

 

 

 

10

 

1.1.1. Veikla: peržiūrėti galiojančius teisės aktus ir prireikus parengti pakeitimus, siekiant sudaryti prielaidas gabių ir talentingų vaikų atpažinimui ir ugdymui

 

10

 

 

 

 

10

Švietimo ir mokslo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

 

2. Uždavinys: kurti gabių vaikų paieškos ir atpažinimo sistemą, gerinti švietimo pagalbos gabiems ir talentingiems vaikams kokybę

2.1. Priemonė: parengti gabių vaikų paieškos ir atpažinimo instrumentus

 

 

 

300

1240

300

1840

 

2.1.1.   Veikla: skirtingo (ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus, 1–4 ir 5–10 klasių) gabių vaikų paieškos ir atpažinimo instrumentų bei     metodinės medžiagos parengimas

 

 

 

300

1240

300

1840

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

 

2.2. Priemonė: plėtoti mokytojų ir psichologų gabių vaikų atpažinimo kompetencijas

 

 

 

 

 

 

 

850

850

 

2.2.1. Veikla: mokytojų ir psichologų aprūpinimas ir mokymas taikyti gabių vaikų paieškos ir atpažinimo instrumentus

 

 

 

 

 

 

850

850

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

 

2.3. Priemonė: tobulinti švietimo specialistų gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo kompetencijas

 

 

 

60

100

60

220

 

2.3.1. Veikla: gabių ir talentingų vaikų ugdymo politiką formuojančių ir vykdančių institucijų specialistų kvalifikacijos tobulinimas nacionaliniuose ir tarptautiniuose kvalifikacijos tobulinimo renginiuose bei mokomuosiuose vizituose

 

 

 

60

100

60

220

Švietimo ir mokslo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

 

2.4.  Priemonė: didinti švietimo pagalbos (pedagoginės, psichologinės) gabiems ir talentingiems vaikams, šeimai ir mokytojui prieinamumą

 

 

 

30

30

30

90

 

2.4.1. Veikla: interneto portalo, skirto tėvų, mokytojų ir visuomenės švietimui, gerosios patirties sklaidai, mokiniams ir mokytojų konsultavimui iškilusiais klausimais, kūrimas ir palaikymas

 

 

 

30

30

30

90

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

 

2.5. Priemonė: vykdyti gabių vaikų atpažinimo ir ugdymo efektyvumo stebėseną

 

 

 

50

50

500

600

 

2.5.1.Veikla: vykdyti gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo efektyvumo bei psichologinės gerovės tyrimus

 

 

 

50

50

500

600

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

 

Iš viso Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų uždaviniui įgyvendinti

3600 tūkst.*

 

 

 

440

1420

1740

3600

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

3. Uždavinys: kurti gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymo sistemą

3.1. Priemonė: papildyti bendrąsias ugdymo programas specialiais moduliais gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymui

 

 

 

480

570

750

1800

 

3.1.1. Veikla: gabių ir talentingų vaikų ugdymą pagal bendrąsias pradinio ir pagrindinio ugdymo programas  turtinančių ir gilinančių specialių modulių ir jiems skirtų mokymo priemonių bei metodinės medžiagos parengimas

 

 

 

280

320

400

2800

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

3.1.2. Veikla: mokytojų aprūpinimas ir mokymai, kaip dirbti su bendrąsias pradinio ir pagrindinio ugdymo programas  turtinančiais ir gilinančiais specialiais moduliais, skirtais gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymui

 

 

 

200

250

350

800

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

3.2. Priemonė: plėsti gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymo galimybes

 

 

 

330

450

470

920

 

3.2.1. Veikla: gabių ir talentingų mokslui vaikų mokymosi nuotoliniu būdu plėtra

 

 

 

120

230

250

600

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

3.2.2. Veikla: gabių ir talentingų mokslui mokinių skatinimas dalyvauti nevyriausybinių organizacijų, susijusių su gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymu, veiklose

 

 

 

210

220

220

650

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

3.3. Priemonė: skatinti aukštųjų mokyklų dalyvavimą gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdyme

 

 

 

1050

1500

1500

4050

 

3.3.1. Veikla: mokinių dalyvavimo aukštųjų mokyklų edukacinėse programose, skirtose gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymui, organizavimas

 

 

 

1000

1100

1100

3200

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

3.3.2. Veikla: gabių ir talentingų mokslui mokinių galimybių atlikti tyrimus aukštųjų mokyklų / mokslo centrų / mokslo slėnių/ institutų laboratorijose plėtra

 

 

 

50

400

400

850

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

3.4. Priemonė: organizuoti tikslinius renginius gabiems ir talentingiems mokslui vaikams nacionaliniu ir tarptautiniu lygmenimis

1440

1600

1800

 

 

 

4840

 

3.4.1. Veikla: dalykinių olimpiadų, mokinių mokslinių /  techninių kūrybos konkursų, plenerų, stovyklų, delegacijų pasirengimo ir dalyvavimo tarptautiniuose, nacionaliniuose renginiuose, konkursuose organizavimas

1440

1600

1800

 

 

 

4840

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

 

Iš viso Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų uždaviniui įgyvendinti

7100 tūkst.*

 

 

 

 

1860

2520

2720

7100

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

4. Uždavinys: vystyti talentingų menui mokinių ugdymo(si) galimybes

4.1. Priemonė: plėsti itin talentingų vaikų ugdymo galimybes, didinti jų įvairovę

 

120

110

 

 

 

230

 

4.1.1. Veikla: meninio ugdymo (muzikos, dailės, choreografijos) modulių atnaujinimas (Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2009 m. vasario  24  d.  įsakymu Nr. ISAK-354 „Dėl Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio aprašo patvirtinimo“ pakeitimas)

 

20

10

 

 

 

30

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

 

4.1.2. Veikla: talentingų menui vaikų nuotolinio mokymo atnaujinimas ir plėtra

 

100

100

 

 

 

200

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

4.2. Priemonė: organizuoti tikslinius renginius ir projektus talentingiems menui vaikams nacionaliniu ir tarptautiniu lygmenimis

300

120

120

 

 

 

540

 

4.2.1. Veikla: meninių konkursų, plenerų, vasaros ir žiemos mokyklų (stovyklų), delegacijų pasirengimo ir dalyvavimo tarptautiniuose, nacionaliniuose renginiuose, konkursuose, parodose organizavimas

300

120

120

 

 

 

540

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

4.3. Priemonė: gerinti ir modernizuoti specializuoto ugdymo krypties programą (pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo kartu su dailės, meno, muzikos ugdymu) įgyvendinančių mokyklų mokymosi aplinką.

 

 

 

 

2000

3000

5000

 

4.3.1. Veikla: sudaryti galimybes aprūpinti mokyklas ugdymo procesui reikalingais muzikos instrumentais

 

 

 

 

1000

1500

2500

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

4.3.2. Veikla: sudaryti galimybes aprūpinti kabinetus įranga, mokymo priemonėmis ugdymo programose numatytoms kompetencijoms ugdyti

 

 

 

 

1000

1500

2500

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

Iš viso Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų uždaviniui įgyvendinti

5000 tūkst.*

 

 

 

 

2000

3000

5000

Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija

Iš viso

1740

1850

2030

2300

5940

7460

21320

 

* paryškintu tekstu žymimas projekto pareiškėjas, o neparyškintu – veiklos vykdytojas.

 

Gabių ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo sistemos sukūrimo ir mokyklų šiems vaikams prieinamumo didinimo      2014–2016 metų veiksmų plano

 

2 priedas

 

 

GABIŲ IR TALENTINGŲ VAIKŲ PAIEŠKOS, ATPAŽINIMO SISTEMOS SUKŪRIMO IR MOKYKLŲ ŠIEMS VAIKAMS PRIEINAMUMO DIDINIMO

2014-2016 METŲ VEIKSMŲ PLANO vertinimo kriterijai

Tikslo ir uždavinių vertinimo kriterijų pavadinimai ir matavimo vienetai

Vertinimo kriterijų reikšmė

 

2014 metų

2015 metų

2016 metų

Tikslas: kurti ir plėtoti gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo sistemą.

E-1. Atpažintų ir ugdomų gabių bei talentingų vaikų skaičiaus dalis (proc.) 

-

-

15

1. Uždavinys: tobulinti gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo teisinę bazę.

R-1. Peržiūrėtų ir prireikus parengtų teisės aktų, įteisinančių gabių vaikų paieškos, atpažinimo ir ugdymo nuostatas, skaičius

-

1

-

1.1. Priemonė: įteisinti gabių  ir talentingų vaikų paieškos, atpažinimo ir ugdymo nuostatas.

P-1.1.1. Teisės aktų pakeitimų skaičius

-

1

-

2. Uždavinys: kurti gabių vaikų paieškos ir atpažinimo sistemą,  gerinti švietimo pagalbos gabiems ir talentingiems vaikams kokybę.

R-2. Mokyklų, taikančių gabių vaikų paieškos ir atpažinimo instrumentus, skaičiaus dalis (proc.) 

-

-

50

2.1. Priemonė: parengti gabių vaikų paieškos ir atpažinimo instrumentus. 

P-2.1.1.1. Parengtos gabių vaikų paieškai ir atpažinimui skirtos metodinės medžiagos skaičius

-

3

-

P-2.1.1.2. Parengtų gabių vaikų paieškos ir atpažinimui skirtų instrumentų skaičius

-

13

-

2.2. Priemonė: plėtoti mokytojų ir psichologų gabių vaikų atpažinimo kompetencijas.

P-2.2.1. Aprūpintų ir apmokytų dirbti gabių vaikų paieškos ir atpažinimo instrumentais ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo specialistų, pradinio ir pagrindinio ugdymo mokytojų skaičius

-

-

3000

 

P-2.2.2. Aprūpintų ir apmokytų dirbti gabių vaikų paieškos ir atpažinimo instrumentais psichologų skaičius

-

-

250

2.3. Priemonė: tobulinti švietimo specialistų gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo kompetencijas.

P-2.3.1. Gabių ir talentingų vaikų ugdymo politiką formuojančių ir vykdančių institucijų specialistų kvalifikacijos tobulinimo, dalyvaujant nacionaliniuose ir tarptautiniuose tobulinimo renginiuose bei mokomuosiuose vizituose, renginių skaičius 

2

3

2

2.4. Priemonė: didinti švietimo pagalbos (pedagoginės, psichologinės) gabiems ir talentingiems vaikams, šeimai ir mokytojui prieinamumą.

P-2.4.1. Interneto portalo, skirto tėvų, pedagogų ir visuomenės švietimui, gerosios patirties sklaidai, mokiniams ir mokytojų konsultavimui iškilusiais klausimais, skaičius

-

1

-

2.5. Priemonė: vykdyti gabių vaikų atpažinimo ir ugdymo efektyvumo stebėseną.

P-2.5.1. Gabių ir talentingų vaikų atpažinimo ir ugdymo efektyvumo bei psichologinės gerovės tyrimų skaičius

1

1

1

3. Uždavinys: kurti gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymo sistemą.         

R-3. Ugdomų gabių bei talentingų mokslui vaikų skaičiaus dalis (proc.)

 

-

-

10

3.1. Priemonė: papildyti bendrąsias ugdymo programas specialiais moduliais gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymui.

P-3.1.1.1. Parengtų gabių ir talentingų vaikų ugdymą pagal bendrąsias pradinio ir pagrindinio ugdymo programas turtinančių ir gilinančių specialių modulių skaičius

-

10

15

P-3.1.1.2. Gabių ir talentingų vaikų ugdymą pagal bendrąsias pradinio ir pagrindinio ugdymo programas turtinantiems ir gilinantiems specialiems moduliams skirtų mokymo priemonių bei metodinės medžiagos skaičius

-

4

9

P-3.1.2. Aprūpintų ir apmokytų, kaip dirbti su bendrąsias pradinio ir pagrindinio ugdymo programas turtinančiais ir gilinančiais specialiais moduliais, skirtais gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymui, mokytojų skaičiaus dalis (proc.) 

-

15

30

3.2. Priemonė: plėsti gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymo galimybes.

P-3.2.1. Gabių ir talentingų mokslui vaikų, besimokančių nuotoliniu būdu, skaičius

240

480

480

P- 3.2.2. Gabių ir talentingų mokslui vaikų, dalyvaujančių nevyriausybinių organizacijų, susijusių su gabių ir talentingų vaikų ugdymu, organizuojamose veiklose, skaičius

1000

1000

1000

3.3. Priemonė: skatinti aukštųjų mokyklų dalyvavimą gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdyme.

P-3.3.1. Gabių ir talentingų mokslui mokinių, dalyvavusių aukštųjų mokyklų edukacinėse programose, skirtose gabių ir talentingų mokslui vaikų ugdymui, skaičiaus dalis (proc.).

5

5

5

P-3.3.2. Gabių ir talentingų mokslui mokinių, atlikusių tyrimus aukštųjų mokyklų / mokslo centrų / mokslo slėnių/ institutų laboratorijose, skaičius

50

100

150

3.4. Priemonė: organizuoti tikslinius renginius  gabiems ir talentingiems mokslui vaikams nacionaliniu ir tarptautiniu lygmenimis.

P-3.4.1. Dalykinių olimpiadų, mokinių mokslinių / techninių kūrybos konkursų, plenerų, stovyklų, delegacijų pasirengimo ir dalyvavimo tarptautiniuose, nacionaliniuose renginiuose, konkursuose organizavimas.

80

83

86

4. Uždavinys: vystyti talentingų menui mokinių  ugdymo(si) galimybes.

R-4.Ugdomų talentingų menui mokinių skaičiaus dalis (proc.) 

10

10

10

4.1. Priemonė: plėsti itin talentingų vaikų ugdymo galimybes, didinti jų įvairovę.

P-4.1.1. Atnaujintų meninio ugdymo (muzikos, dailės, choreografijos) modulių skaičius

-

2

1

P-4.1.2. Talentingų menui vaikų, dalyvavusių nuotolinio mokymo programose, skaičius

-

100

100

4.2. Priemonė: organizuoti tikslinius renginius ir projektus talentingiems menui vaikams nacionaliniu ir tarptautiniu lygmenimis.

P-4.2.1. Organizuotų meninių konkursų, plenerų, vasaros ir žiemos mokyklų (stovyklų), delegacijų pasirengimo ir dalyvavimo tarptautiniuose, nacionaliniuose renginiuose, konkursuose, parodose skaičius

20

20

20

4.3. Priemonė: gerinti ir modernizuoti specializuoto ugdymo krypties programą (pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo kartu su dailės, meniniu ir muzikos ugdymu) įgyvendinančių mokyklų mokymosi aplinką.

P-4.3.1. Mokyklų, gavusių tikslinę paramą ugdymo procesui reikalingiems muzikos instrumentams įsigyti, skaičiaus dalis (proc.) 

-

40

60

P-4.3.2. Aprūpintų kabinetų įranga, mokymo priemonėmis ugdymo programose numatytoms kompetencijoms ugdyti skaičiaus dalis (proc.)

-

40

60