LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL AUKŠTOJO MOKSLO TARPTAUTIŠKUMO SKATINIMO 2019–2020 METŲ PRIORITETŲ PATVIRTINIMO

 

2019 m. balandžio 5 d. Nr. V-364

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 3 straipsnio 4 dalį:

1.   T v i r t i n u Aukštojo mokslo tarptautiškumo skatinimo 2019–2020 metų prioritetus (pridedama).

2.   N u s t a t a u, kad tarptautiškumo skatinimo veiksmams, pradėtiems iki šio įsakymo įsigaliojimo, taikomi Aukštojo mokslo tarptautiškumo skatinimo 2017–2018 metų prioritetai, patvirtinti Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. sausio 23  d. įsakymu Nr. V-32 „Dėl aukštojo mokslo tarptautiškumo skatinimo 2017–2018 metų prioritetų patvirtinimo“.

 

 

 

Švietimo, mokslo ir sporto ministras                                                                   Algirdas Monkevičius

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir

sporto ministro

2019 m. balandžio 5  d. įsakymu Nr. V-364

 

 

AUKŠTOJO MOKSLO TARPTAUTIŠKUMO SKATINIMO 2019–2020 METŲ PRIORITETAI

 

1.    Šio dokumento paskirtis – nustatyti prioritetus, kuriais vadovaujamasi įgyvendinant Valstybinės studijų, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros 2013–2020 metų plėtros programos 2019–2020 metų veiksmų plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. vasario 8 d. įsakymu Nr. V-110 „Dėl Valstybinės studijų, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros 2013–2020 metų plėtros programos 2019–2020 metų veiksmų plano patvirtinimo“, numatytus įgyvendinti tarptautiškumo skatinimo veiksmus, siekiant didinti aukštojo mokslo kokybę, aukštųjų mokyklų tarptautinį konkurencingumą, talentų pritraukimą, lituanistikos (baltistikos) plėtrą užsienyje ir stiprinti ryšius su užsienio lietuviais.

2.    Šiame dokumente vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme apibrėžtas sąvokas.

3.    Šis dokumentas atitinka studijų ir mokslo principus, nustatytus Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme. Jie atspindi Europos Sąjungos dokumente – 2010 m. kovo 3 d. Europos Komisijos komunikate „Europa 2020: pažangaus, tvaraus ir integracinio augimo strategija“ ir nacionaliniuose dokumentuose – 2014–2020 metų Nacionalinės pažangos programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. lapkričio 28 d. nutarimu Nr. 1482 „Dėl 2014–2020 metų nacionalinės pažangos programos patvirtinimo“, Septynioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programoje, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, ir Valstybinėje studijų, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros 2013–2020 metų plėtros programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1494 „Dėl Valstybinės studijų, mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros 2013–2020 metų plėtros programos patvirtinimo“ – įtvirtintus siekius.

4.    Lietuvos aukštojo mokslo tarptautiškumo skatinimo prioritetai:

4.1.      Lietuvos dalyvavimas Europos aukštojo mokslo erdvėje ir Europos mokslinių tyrimų erdvėje:

4.1.1. vykdyti nacionalinius prioritetus atitinkančius projektus ir įsipareigojimus, susijusius su Bolonijos procesu;

4.1.2. skatinti aukštą mokslinių tyrimų lygį ir studijų kokybę užtikrinančius Lietuvos universitetus jungtis į Europos universitetų tinklus;

4.1.3. atstovauti Lietuvos interesus Europos Sąjungos ir kitose tarptautinėse organizacijose, institucijose, tinkluose, kitose struktūrose;

4.1.4. gerinti Lietuvos dalyvavimo rezultatus Europos Sąjungos bendrojoje mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros programoje.

4.2.    Lietuvos aukštojo mokslo tarptautiškumo kokybės stiprinimas:

4.2.1.   maksimaliai išnaudoti „Erasmus+“, „Nordplus“, kitų tarptautinių bei nacionalinių akademinių mainų programų teikiamas judumo galimybes;

4.2.2.   plėtoti kvalifikacijų, įgytų pagal užsienio valstybių ir tarptautinių organizacijų švietimo programas, vertinimo ir pripažinimo Lietuvoje sistemą;

4.2.3.   vykdant studijų vertinimą ir akreditavimą, mokslo (meno) veiklos vertinimą, skirti daugiau dėmesio tarptautiškumo kokybės kriterijams;

4.2.4.   siekti efektyvaus tarpinstitucinio bendradarbiavimo, sprendžiant iš užsienio atvykstančių studentų, dėstytojų ir tyrėjų migracijos klausimus;

4.2.5.   užtikrinti informacijos apie studijas, mokslinius tyrimus Lietuvoje, užsienio studentų, dėstytojų ir tyrėjų priėmimo ir gyvenimo sąlygas, su migracija susijusių klausimų prieinamumą;

4.2.6.   gerinti Lietuvos, kaip patrauklaus studijų centro, įvaizdį; atsižvelgiant į EBPO / UNESCO rekomendacijas bei kitų šalių gerąją patirtį, parengti tarptautiškumo kokybės kodeksą dėl bendrų studijų tarptautiškumo plėtros tikslų ir procesų įgyvendinimo, užsienio studentų pritraukimui, priėmimui, jų studijų procesui ir gerovei taikomų standartų;

4.2.7.   didinant Lietuvos aukštojo mokslo žinomumą, organizuoti kryptingą ir konsoliduotą Lietuvos aukštojo mokslo pristatymą Lietuvos tikslinėse eksporto rinkose, Rytų Partnerystės, Azijos ir Europos susitikimo (toliau – ASEM) formatu bendradarbiaujančiose Azijos regiono šalyse.

4.3.    Akademinių ryšių ir atvykstamojo akademinio judumo stiprinimas, pritraukiant gabius užsienio studentus ir pažangius pokyčius studijų procese galinčius lemti dėstytojus:

4.3.1.   teikti kryptingą valstybės paramą visų pakopų užsienio studentų dalinėms studijoms ir lietuvių kalbos bei kultūros kursams, taip pat antrosios bei trečiosios pakopos studentų studijoms atsižvelgiant į:

4.3.1.1.  valstybės prioritetus studijų, mokslo, lituanistikos plėtros užsienyje srityse ir siekiant stiprinti ryšius su užsienio lietuviais, visų pirma, lietuvių kalbos, kultūros studijoms ar studijoms kitose su Lietuva susijusiose srityse;

4.3.1.2.  2015 m. patvirtintą Jungtinių tautų  Darnaus vystymosi darbotvarkę iki 2030 metų ir Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo bei ekonominės diplomatijos prioritetus ir intensyvėjantį švietimo srities bendradarbiavimą ASEM formatu, tradiciškai glaudų bendradarbiavimą tarp Baltijos šalių, remti gabius ir motyvuotus studentus iš šių bei šio dokumento 4.1.8  papunktyje nurodytų kitų regionų šalių;

4.3.2.   teikti paramą aukštosioms mokykloms, į kurias atvyksta aukštos kvalifikacijos kviestiniai dėstytojai ir tyrėjai iš užsienio valstybių vykdyti akademinę veiklą.

4.4.   Išvykstamojo akademinio judumo stiprinimas:

4.4.1.   teikti valstybės paramą studentų akademiniam judumui atsižvelgiant į valstybės studijų ir mokslo prioritetus;

4.4.2.   teikti paramą gavusiems kitų šalių valstybines stipendijas, skirtas Lietuvos Respublikai, pagal šio dokumento priede nurodytas mobilumo programas;

4.4.3.   teikti paramą judumui į tarptautinį pripažinimą pelniusius užsienio valstybių universitetus;

4.4.4.   teikti paramą jungtinėse studijų programose studijuojančių studentų judumui.

4.5. Lituanistikos (baltistikos) centrų plėtros užsienyje skatinimas:

4.5.1.   teikti valstybės paramą lituanistikos (baltistikos) centrų studentams, atvykstantiems į Lietuvos aukštąsias mokyklas, mokytis lietuvių kalbos;

4.5.2.   skatinti lituanistikos (baltistikos) centrų studentus, skiriant Lietuvos valstybinę Kazimiero Būgos stipendiją geriausiai lietuvių kalbą studijuojantiems studentams;

4.5.3.   suteikti lituanistikos (baltistikos) centrų studentams galimybę dalyvauti vieningoje lietuvių kalbos testavimo sistemoje, skirtoje užsienio lietuviams ir užsieniečiams;

4.5.4.   skatinti ir remti Lietuvos studentų dalines studijas lituanistikos (baltistikos) centruose;

4.5.5.   skatinti Lietuvos mokslo ir studijų institucijas kviesti lituanistikos (baltistikos) centrų mokslininkus atvykti į Lietuvą skaityti paskaitų.

4.6.    Parama užsienio lietuviams:

4.6.1.   aktyviau įtraukti užsienio lietuvius dėstytojus į studijų procesą Lietuvos aukštosiose mokyklose;

4.6.2. skatinti užsienyje ir Lietuvoje gyvenančių mokslininkų ryšius, skiriant mokslo premijas užsienio lietuviams už aukšto tarptautinio lygio mokslo laimėjimus ir bendradarbiavimą su Lietuva;

4.6.3. skatinti užsienio lietuvius studijuoti Lietuvoje, taikant lanksčią priėmimo į aukštąsias mokyklas sistemą, vykdant kryptingą aukštojo mokslo pristatymą užsienio lietuvių bendruomenėse, lituanistinėse mokyklose;

4.6.4. teikti dalykinę ir metodinę pagalbą lituanistinio švietimo užsienyje vykdytojams, skatinant mokytis pagal neformaliojo suaugusiųjų švietimo programas ar studijuoti atskirus studijų dalykus (modulius) Lietuvos aukštosiose mokyklose;

4.6.5. remti Lietuvos aukštųjų mokyklų studentų praktikas lituanistinėse mokyklose ir lietuvių bendruomenėse užsienyje.

_____________

 

Aukštojo mokslo tarptautiškumo skatinimo 2019–2020 metų prioritetų

priedas

 

 

UŽSIENIO VALSTYBIŲ LIETUVAI SKIRTOS MOBILUMO PROGRAMOS, KURIŲ LAIMĖTOJAI (IŠSKYRUS VASAROS KALBOS IR KULTŪROS KURSŲ DALYVIUS) GALI PRETENDUOTI Į PAPILDOMAS IŠMOKAS 20192020 METAIS

 

1. JAV „Fulbright“ programa;

2. Izraelio Valstybės stipendijų programa (pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Izraelio Valstybės Vyriausybės bendradarbiavimo švietimo, mokslo, kultūros, jaunimo reikalų ir sporto srityse programą);

3. Kinijos stipendijų tarybos stipendijų programa; kitų vyriausybiniu lygmeniu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijai siūlomų stipendijų programos;

4. Meksikos Jungtinių Valstijų Vyriausybės stipendijų programa užsienio studentams;

5. Šveicarijos Vyriausybės stipendijų programa;

6. Turkijos Respublikos Vyriausybės stipendijų programa.

_____________