TELŠIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS

TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL SOCIALINĖS RIZIKOS ASMENŲ 2016-2021 METŲ INTEGRACIJOS IR SOCIALINĖS PAGALBOS PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2016 m. rugpjūčio 25 d. Nr. T1-294

Telšiai 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 1 dalimi, siekdama užtikrinti darbą su socialinės rizikos asmenimis,

Telšių rajono savivaldybės taryba  n u s p r e n d ž i a: 

P a t v i r t i n t i Socialinės rizikos asmenų 20162021 metų integracijos ir socialinės pagalbos programą (pridedama).

 

 

Savivaldybės meras                                                                                             Petras Kuizinas

 

 


 

PATVIRINTA

Telšių rajono savivaldybės tarybos

2016 m. rugpjūčio 25 d. sprendimu Nr. T1-294

 

 

SOCIALINĖS RIZIKOS ASMENŲ 20162021 METŲ INTEGRACIJOS IR SOCIALINĖS PAGALBOS PROGRAMA

 

I. Bendrosios nuostatos

1. Socialinės rizikos asmenų 2016–2021 metų integracijos ir socialinės pagalbos programos (toliau – Programa) paskirtis – strategiškai ir sistemingai kurti bei plėtoti bendrą socialinę atskirtį patiriančių asmenų integracijos ir socialinės pagalbos sistemą bei gerinti teikiamų socialinių paslaugų kokybę ir socialinės pagalbos tikslingumą.

2. Šioje programoje vartojamos sąvokos:

Socialinės rizikos asmuo – vyresnis kaip 18 metų asmuo, turintis emocinių, elgesio, socialinių problemų ir dėl to esantis socialiai atskirtas – elgetaujantis, valkataujantis, skurstantis arba (ir) patyręs ar kuriam kyla pavojus patirti psichologinę, fizinę ar seksualinę prievartą, smurtą šeimoje, arba (ir) piktnaudžiaujantis alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, arba (ir) yra priklausomas nuo azartinių lošimų, arba (ir) įsitraukęs ar linkęs įsitraukti į nusikalstamą veiklą, arba yra iš dalies ar visiškai netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

Socialinės rizikos asmenų apskaita – Telšių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir rūpybos skyriuje (toliau – Socialinės paramos ir rūpybos skyrius) vedama socialinės rizikos asmenų apskaita Telšių rajono savivaldybės tarybos (toliau – Taryba) nustatyta tvarka.

Benamiaiasmenys, patiriantys socialinę atskirtį, be nuolatinės gyvenamosios vietos, neturintys lėšų būstui įsigyti ar išsinuomoti (gatvėje gyvenantys benamiai; asmenys, laikinai  gyvenantys socialinių paslaugų įstaigose ar besiglaudžiantys pas artimuosius ir draugus; asmenys, kuriems gresia priverstinis iškeldinimas).

Būstas (gyvenamosios patalpos) – gyvenamasis namas, butas ar kitos gyvenamosios patalpos arba jų dalys, tinkamos gyventi šeimai ar asmeniui bei atitinkančios statybos ir specialiųjų normų (higienos, gaisrinės saugos ir kitus) reikalavimus.

Socialinis būstas – mažas pajamas turinčioms šeimoms ar asmenims nekomerciniu pagrindu pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą nuomos mokesčio apskaičiavimo tvarką nuomojamas savivaldybės būstas.

Psichosocialinė reabilitacija – socialinio poveikio priemonių visuma, skatinanti asmenų socialinį savarankiškumą, dalyvavimo galimybių didėjimą ir veiklos ribojimo mažėjimą siekiant užtikrinti lygias teises ir galimybes dalyvauti visuomenės gyvenime. Socialinės reabilitacijos paslaugos teikiamos asmenims siekiant suformuoti arba atkurti jų socialinius ir savarankiško gyvenimo įgūdžius, padėti įsigyti išsilavinimą, užtikrinti galimybes dalyvauti visuomenės gyvenime bei darbo rinkoje. Skiriamos šios pagrindinės socialinės reabilitacijos paslaugos: socialinių ir savarankiško gyvenimo įgūdžių ugdymas, palaikymas bei atkūrimas, motyvacijos įsigyti išsilavinimą ir dirbti didinimas, meninių, sportinių bei kitų gebėjimų lavinimas, psichologinė pagalba.

Profesinė reabilitacija – asmens darbingumo, profesinės kompetencijos ir pajėgumo dalyvauti darbo rinkoje atkūrimas arba didinimas ugdymo, socialinio, psichologinio, reabilitacijos ir kitomis poveikio priemonėmis. Profesinės reabilitacijos paslaugomis siekiama ugdyti ar atkurti asmenų darbingumą ir didinti jų įsidarbinimo galimybes. Skiriamos šios pagrindinės profesinės reabilitacijos paslaugos: profesinis orientavimas, konsultavimas, profesinių gebėjimų įvertinimas, atkūrimas arba naujų išugdymas, perkvalifikavimas. Šios paslaugos skirtos asmens darbingumui atkurti ir galimybėms savarankiškai įsidarbinti ar dalyvauti įdarbinimo programose didinti.

3. Kitos programoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu patvirtintame Socialinių paslaugų kataloge vartojamas sąvokas.

 

II.  APLINKOS ANALIZĖ

 

Įvadas

 

4. Viena iš probleminių socialinių grupių Telšių rajone – socialinės rizikos asmenys, turintys emocinių, elgesio, socialinių problemų ir dėl to patiriantys socialinę atskirtį. Socialinė atskirtis apibrėžiama kaip kai kurių narių išstūmimas iš visuomenės, nes jų gyvenimo būdas neatitinka priimtų nuostatų arba jie neturi minimalaus pragyvenimo lygio ar išsilavinimo (benamiai, narkomanai, skurdžiai ir pan.).[1]Socialinę atskirtį gali sukelti ir socialinės apsaugos sistemos trūkumai, neleidžiantys daliai gyventojų pasinaudoti šios sistemos galimybėmis.[2] Išskiriami politiniai, socialiniai-ekonominiai ir kultūriniai-psichologiniai socialinės atskirties kriterijai pavaizduoti žemiau lentelėje[3]:

1 pav. Socialinės atskirties kriterijai

Politiniai

Fundamentalių politinių (Žmogaus), socialinių ir ekonominių teisių ribojimas

 

Priežastys: nedemokratiška politinė sankloda; (neveiksni) liberali demokratija

Socialiniai-ekonominiai

Mažos pajamos, paslėpta bei dalinė bedarbystė, dideli socialinio mobilumo mastai

 

Priežastys: radikali socialinė kaita; (neveiksni) socialinė politika; socialinė laisvos rinkos diskriminacija.

Kultūriniai-psichologiniai

Stigmatizmas, bejėgiškumas, menkinimas, ignoravimas

 

 

Priežastys: (senos ir naujos) diskriminacinės nuostatos ir (neveiksni) kultūros politika.

 

Benamystė yra vienas didžiausių socialinės atskirties aspektų. Skirtingų amžiaus grupių benamystę lemia skirtingi socialinės rizikos faktoriai: jauniausi benamiai dažniausiai atsiduria gatvėje, dėl jaunam amžiui būdingų kraštutinumų, draugų įtakos. Tuo tarpu vyresnieji benamiais tampa praradę darbą, iširus šeimai. Benamių amžius, išsilavinimas, benamystės trukmė lemia ir jų patiriamos socialinės atskirties mąstą. Kas antras benamis yra 30–49 metų amžiaus. Mažiausiai tarp benamių asmenų iki 30 metų amžiaus (13,7 proc.). Kuo ilgiau patiriama benamystė, kuo mažesnis išsilavinimas, tuo ilgiau išliekama benamių subkultūros dalimi ir atitinkamai vis gilėja socialinė atskirtis.[4]

Arvydas Guogis, Mykolo Romerio universiteto Viešojo administravimo katedros profesorius teigia, jog „Įveikiant socialinę atskirtį vertėtų taikyti visas įmanomas įdarbinimo ir perkvalifikavimo galimybes, nedirbantiems ir į socialinę riziką pakliuvusiems garantuoti pakankamą valstybinės socialinės apsaugos lygį, atskirtuosius įtraukti į kultūrinę, bendruomeninę veiklą. Reikėtų ir pasidomėti arba net pasitarti su buvusiais marginalinių grupių atstovais, kaip jiems pasisekė „grįžti į normalų gyvenimą“.[5] Taip pat profesorius akcentuoja, jog „Socialinėje atskirtyje atsidūrę gyventojai yra savotiškas ekonominio augimo rezervas ir potencialas. Lietuvoje mažai kas yra susipažinęs ir vadovaujasi vystymosi gerovės (developmentalwelfare) teoriniu požiūriu, kuriuo teigiama, kad išlaidos ir dėmesys socialiniams reikalams nesumažina, o, atvirkščiai, padidina ekonominį augimą.“[6]

Socialinė atskirtis atsiranda ne per vieną dieną, todėl ir pagalbos procesas yra ilgas, sunkus ir atsakingas darbas. Būtina sukurti palankias sąlygas socialinės rizikos asmenų socialinei reintegracijai, kompleksiškai teikiant socialines paslaugas, sveikatos priežiūros, apgyvendinimo, švietimo, profesinio mokymo, užimtumo, įdarbinimo, psichologinės ir socialinės reabilitacijos paslaugas. Tam būtinas glaudus tarpinstitucinis bendradarbiavimas, bendravimo skatinimas tarp savivaldybės ir nevyriausybinių / bendruomeninių organizacijų. Svarbu organizuoti informacijos prieinamumą pagalbą teikiančiajam ir asmeniui, patiriančiam socialinę atskirtį.

 

Telšių rajono statistika

5. Socialinės rizikos asmenų apskaitos ir darbo su rizikos asmenimis Telšių rajono savivaldybėje tvarkos aprašas patvirtintas Telšių rajono savivaldybės tarybos 2015 m. lapkričio 26 d. sprendimu Nr. T1-316 „Dėl socialinės rizikos asmenų apskaitos ir darbo su rizikos asmenimis Telšių rajono savivaldybėje tvarkos aprašo ir darbo su socialinės rizikos ir stebimomis šeimomis, auginančiomis vaikus, Telšių rajone tvarkos aprašo patvirtinimo“. Vadovaujantis minėtu aprašu nuo 2016 metų pradėta vesti socialinės rizikos asmenų apskaita. Iki 2016 m. socialinės rizikos asmenų grupei buvo priskiriami asmenys, kuriems teikiamos socialinės paslaugos Telšių nakvynės namuose. 2015 m. laikino apnakvindinimo ir apgyvendinimo nakvynės namuose paslaugos buvo suteiktos 40 asmenų, iš kurių 4 moterys, 36 vyrai, 9 pensinio amžiaus asmenys, 6 grįžę iš laisvės apribojimo vietų, 16 asmenų su negalia.

6. Socialinės rizikos asmenų apskaita (toliau – Apskaita) Telšių rajone pradėta vesti nuo 2016 m. sausio mėnesio, todėl neatspindi realios situacijos rajone, tačiau skaičiai jau iškalbingi. 2016 m. rugpjūčio mėnesį į Apskaitą įtraukti 105 Telšių rajono gyventojai, patiriantys didžiausią socialinę atskirtį. Socialinės rizikos asmenų demografiniai bei užimtumo rodikliai pavaizduoti žemiau paveikslėlyje[7]:

2 pav. Socialinės rizikos asmenys

Daugumos socialinės rizikos asmenų, įtrauktų į Apskaitą, pajamų šaltinis yra socialinė pašalpa. Šiuo metu 42 asmenims derinama socialinės pašalpos teikimo forma – nepinigine forma ir pinigais, todėl dalis gaunamos socialinės pašalpos pervedama į asmenims išduodamas socialines korteles, kuriomis galima atsiskaityti parduotuvėse už prekes. Su turima socialine kortele asmenys negali įsigyti tabako, alkoholio gaminių bei loterijos bilietų.

Siekiant dar tikslingiau panaudoti asmenims skiriamas socialines pašalpas ruošiami teisės aktų pakeitimai, kurių pagrindu socialinės rizikos asmenims skiriamos socialinės pašalpos dalis bus išmokama tiesiogiai komunalinių paslaugų teikėjams už turimus įsiskolinimus. Akcentuotina, jog šie sprendimai bus priimami tik bendru sutarimu su asmeniu. Šiuo metu turime ne vieną raštišką asmens sutikimą dėl išskaitymų iš socialinės pašalpos ir lėšų pervedimo tiesiogiai komunalinių paslaugų teikėjui.

Ypač didelį susirūpinimą kelia socialinės rizikos asmenys, kurie yra neregistruoti darbo biržoje ir kurių pajamų šaltiniai yra nežinomi arba įvardinami kaip „pavieniai darbai“. Šių asmenų skaičius, skaičiuojamas nuo darbingo amžiaus asmenų skaičiaus, didesnis kaip 80 procentų. Dauguma šių asmenų turi priklausomybę nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių medžiagų ir yra visiškai nemotyvuoti spręsti savo problemas.

Vedama apskaita neatspindi realios situacijos asmenų, kurie yra teisti ar grįžę iš laisvės atėmimo vietų. 2016 m. sausio 1 d. į Šiaulių apygardos probacijos tarnybos Probacijos skyriaus, veikiančio Telšių rajono savivaldybės teritorijoje, registrą (toliau – Registras) įtraukti 127 asmenys, o 2016 m. gegužės mėnesį į Registrą įtrauktų asmenų skaičius ženkliai išaugo, registruota – 160 asmenų.[8] Teoriškai skiriamas pakankamai didelis dėmesys nuteistųjų socialinei reintegracijai, tačiau praktiškai galima konstatuoti, jog Telšių rajone nuteistųjų socialinė reintegracija nėra pakankamai efektyvi. Stokojama atskirų institucijų bendradarbiavimo, nerandama optimalių paramos nuteistajam būdų. Akcentuojama psichologinės, materialinės pagalbos, darbo pasiūlos galimybių stoka.

Socialinės rizikos asmenų atskirtį dar labiau didina negalia. Iš 105 socialinės rizikos asmenų 22 yra neįgalūs, t. y. 11 asmenų nustatytas nuo 45 iki 55 procentų darbingumo lygis (III grupė) ir 11 asmenų nustatytas nuo 30 iki 40 procentų darbingumo lygis (II grupė). Dauguma asmenų, kuriems nustatytas 45-55 proc. darbingumas, apdrausti privalomuoju sveikatos draudimu, tačiau neturi darbo stažo, todėl neįgalumo išmokos jiems neskiriamos, o darbo pasiūlos galimybės dar labiau susiaurėja dėl negalios diktuojamų apribojimų. Socialinės rizikos asmenys, ypač turintys priklausomybę nuo alkoholio, net ir gaunamas šalpos pensijas išleidžia ne pagal paskirtį (svaigalams, rūkalams). Taip pat susiduriama su atvejais, kai asmenimis, kurie praradę gebėjimus savarankiškai planuotis biudžetą, pasinaudoja kiti asmenys pasipelnymo / išnaudojimo tikslais.

Atkreiptinas dėmesys, jog net 5 asmenys, kurie yra įtraukti į socialinės rizikos asmenų apskaitą, yra buvę vaikų globos namų auklėtiniai, stokojantys socialinių įgūdžių ir turintys neįgalumą. Šie klientai yra jauniausi nakvynės namų gyventojai, turintys daug problemų, todėl socialinės priežiūros klausimas aptariamai socialinei grupei yra ypač aktualus.

Iš 105 apskaitoje registruotų asmenų 52 asmenys pripažįsta piktnaudžiaujantys alkoholiu, iš jų 5 norėtų gydytis, tačiau stokoja ryžto ir profesionalios pagalbos.

Socialinės rizikos asmenų pasiskirstymas pagal gyvenamąją vietą pateikiama 3 pav.

3 pav. Socialinės rizikos asmenų pasiskirstymas pagal gyvenamąją vietą[9]

Dauguma socialinės rizikos asmenų gyvena Telšių mieste ir savo gyvenamąją vietą deklaruoja Telšių rajono savivaldybėje (įtraukti į gyvenamosios vietos neturinčių asmenų apskaitą). Šiam rodikliui įtakos turi tai, jog tik Telšių mieste yra teikiamos apgyvendinimo nakvynės namuose paslaugos, taip pat didesnis Telšių miesto gyventojų skaičius.

Kaimiškose vietovėse gyvenančių socialinės rizikos asmenų skaičius šiuo metu didžiausias Žarėnų seniūnijoje. Taip pat pakankamai aukštas rodiklis Gadūnavo ir Luokės seniūnijose. Turimi duomenys dar neatspindi realios situacijos, tačiau atskleidžia sudėtingiausius atvejus seniūnijose. Socialinės paslaugos nėra teikiamos kaimiškose vietovėse gyvenantiems socialinės rizikos asmenims. Seniūnijų socialinio darbo organizatoriai siūlo kai kuriems asmenims skirti socialinių įgūdžių ugdymo paslaugas, taip pat net 8 asmenims siūloma paskirti smurtinį elgesį keičiančią programą. Akcentuotinas darbas motyvuojant asmenis gydytis nuo priklausomybės ligų.

 

III.TEIKIAMOS PASLAUGOS

7. Šiuo metu socialinės rizikos asmenims, įtrauktiems į Apskaitą, teikiamos ar per pastaruosius metus buvo teikiamos šios paslaugos: asmens higienos priežiūros paslaugų organizavimas, nemokamo maitinimo organizavimas, socialinių įgūdžių ugdymas, pagalba į namus, laikinas apnakvindinimas, apgyvendinimas nakvynės namuose, apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose, ilgalaikė socialinė globa, socialinė reabilitacija. Socialinės rizikos asmenų skaičius, kuriems teikiamos ar buvo teiktos paslaugos, pavaizduotos 4 pav.

 

4 pav. Paslaugos, teikiamos socialinės rizikos asmenims

8. Socialinės paslaugos teikiamos Telšių socialinių paslaugų centro Telšių nakvynės namuose (toliau – Telšių nakvynės namai).

Telšių nakvynės namuose teikiamos šios socialinės paslaugos:

·    laikinas apnakvindinimas;

·    apgyvendinimas nakvynės namuose ir krizių centruose;

·    asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas.

8.1.  Laikino apnakvindinimo paslaugos Telšių nakvynės namuose vienu metu gali būti skiriamos iki 3 asmenų, kurie kreipiasi savarankiškai arba pristatomi policijos ar greitosios medicinos pagalbos tarnybų. Paslaugos skiriamos ne ilgesniam kaip 3 parų laikotarpiui, teikiamos nuo 20.00 val. iki 8.00 val. nemokamai. Per šį laikotarpį paslaugų gavėjas privalo pasitikrinti sveikatą, įvykdyti kitus keliamus uždavinius (deklaruoti gyvenamąją vietą, įsiregistruoti darbo biržoje ir pan.) ir, esant poreikiui, kreiptis dėl kitų socialinių paslaugų.

Problemos: asmenys, kurie naudojasi laikino apnakvindinimo paslaugomis, dažnai būna neblaivūs, sergantys užkrečiamomis ligomis, tačiau naudojasi bendro naudojimosi patalpomis (virtuve, vonios kambariu), todėl kyla pavojus įstaigoje gyvenantiems asmenims ir personalui dėl agresyvaus elgesio, užkrečiamų ligų. Šiuo metu laikino apnakvindinimo paslaugos teikiamos nekomfortiškose patalpose, kuriose asmenys miega ant medinių suolelių. Taip pat nėra užtikinamas  paslaugų teikėjo saugumas. 

8.2. Apgyvendinimo nakvynės namuose ir krizių centruose paslauga Telšių nakvynės namuose skiriama Telšių rajone gyvenamąją vietą deklaravusiems asmenims. Vienu metu įstaigoje gali būti apgyvendinta iki 18 asmenų. Paslauga skiriama iki 6 mėnesių ir ilgiau, atsižvelgiant į asmens poreikius. Paslaugos teikiamos visą parą laikantis įstaigos vidaus tvarkos taisyklių. Paslaugos gavėjai maitinasi savo lėšomis, patys tvarkosi gyvenamuosius kambarius bei virtuvę. Drabužiais ir avalyne, asmens higienos priemonėmis neaprūpinami. Įstaigoje negali būti apgyvendinami asmenys, kurie apsvaigę nuo alkoholio ar kitų psichotropinių medžiagų, sergantys ligomis, galinčiomis kelti grėsmę kitų įstaigos gyventojų sveikatai. Asmenims, kurių pajamos neviršija 2 valstybės remiamų pajamų dydžių (toliau – VRP), paslaugos pirmą mėnesį skiriamos nemokamai. Atvejais, kai darbingi paslaugos gavėjai neturi pajamų, skiriami visuomenei naudingi darbai. Tokia tvarka įsigaliojo nuo 2016 m. sausio mėnesio. Visuomenei naudingiems darbams per pirmąjį š. m. pusmetį nukreipti 6 socialinės rizikos asmenys, kurie už suteiktas paslaugas nemokėjo dėl nedidelių pajamų (mažesnės kaip 0,8 VRP dydžio, t. y. 81,60 Eur per mėn.) arba jokio pajamų šaltinio neturėjimo.

Problemos: apgyvendinimo nakvynės namuose paslaugų sudėtis tenkina socialinių paslaugų gavėjus, tačiau komfortiškos aplinkos ir pigių socialinių paslaugų alternatyva (asmuo, kuris gauna socialinę pašalpą / šalpos pensiją, moka 13,44 Eur per mėnesį) neskatina Telšių nakvynės namų gyventojų ieškoti kitų savo problemų sprendimo būdų (nuomotis būstą, legaliai dirbti ir t. t.), todėl sudaromos eilės šioms paslaugoms gauti net šiltuoju metų sezonu. Taip pat akcentuotina, kad socialinius įgūdžius praradęs asmuo net ir įsidarbinęs, susiradęs nuomojamą būstą nesugeba jų išlaikyti ir vėl atsiduria gatvėje. Todėl būtina užtikrinti darbo su socialinės rizikos asmeniu tęstinumą net nutraukus teikiamas apgyvendinimo nakvynės namuose paslaugas.

8.3. Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas tai yra pagalba asmenims (šeimoms), kurie dėl nepakankamų pajamų, skurdo ar negalios negali ir neturi galimybės namuose pasirūpinti savo higiena. Šios socialinės paslaugos Telšių mieste gyvenantiems socialinės rizikos asmenims nuo 2016 m. teikiamos tik Telšių nakvynės namuose. Paslauga skiriama nemokamai asmenims, kurių pajamos mažesnės už 2 VRP dydžius (t. y. 204,00 Eur per mėnesį).

Problemos: socialinės rizikos asmenys nenoriai rūpinasi asmenine higiena. Būdingi pavieniai apsilankymo maudymosi tikslais Telšių nakvynės namuose atvejai. Būtinas motyvavimas rūpintis asmenine higiena, kartu organizuojant ir užkrečiamų ligų prevenciją.

9. Maitinimo organizavimas. Maitinimo organizavimo paslauga skiriama Telšių vyskupijos Carito labdaros valgykloje Telšių rajono savivaldybėje gyvenamąją vietą deklaruojantiems asmenims, kurie dėl nepakankamo savarankiškumo ar nepakankamų pajamų nepajėgia maitintis savo namuose. Darbingiems asmenims šios socialinės paslaugos skiriamos tik atlikus visuomenei naudingus darbus. Maitinimo organizavimas per 2015 metus buvo paskirtas 75 asmenims.

Problemos: stokojama socialinių paslaugų teikėjų Telšių mieste ir kaimiškose vietovėse, todėl būtina į maitinimo organizavimo paslaugų teikimą pritraukti ir kitas nevyriausybines organizacijas / bendruomenes. Taip pat nėra numatytas maitinimo organizavimo paslaugos skyrimas darbingiems asmenims skubos tvarka, esant poreikiui, net tą pačią dieną, kadangi būtinas visuomenei naudingų darbų atlikimas.

10. Socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos teikiamos stebimoms šeimoms ir į socialinės rizikos šeimų apskaitą įtrauktoms šeimoms. Socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugų teikimas socialinės rizikos asmenims – pavieniai atvejai, kadangi nėra numatyti socialinių darbuotojų etatai ir finansavimo šaltiniai teikiamos socialinės paslaugos kaštams kompensuoti.

11. Krizių įveikimo pagalba teikiama VšĮ Telšių krizių centre, tačiau informacija apie konkrečius psichologinės pagalbos atvejus socialinės rizikos asmenims nežinoma. Psichologinė pagalba vaikui ir šeimai 2014 m. buvo suteikta 240 asmenų 1200 kartų, o 2015 m. – 300 asmenų 1500 kartų. Intensyvios krizių įveikimo pagalbos paslaugų poreikis kasmet auga, tačiau šios paslaugos suteikiamos vis mažesniam asmenų skaičiui dėl žmogiškųjų resursų stokos ir didesnės koncentracijos į psichologinės pagalbos vaikui ir šeimai suteikimą. 2014 m. intensyvi krizių įveikimo pagalba suteikta 21 asmeniui, o 2015 m. 8 asmenims. Taip pat Krizių centre organizuojama smurtinį elgesį keičianti programa, kuri skiriama teismo sprendimu ir yra mokama. Atvejais, kai asmuo neturi lėšų susimokėti už paskirtus mokymus, skiriama vienkartinė tikslinė parama šioms išlaidoms padengti.

12. Trumpalaikė socialinė globa teikiama Varnių PSPC ligoninės Slaugos (globos) skyriuje sergantiems socialinės rizikos asmenims, neapdraustiems privalomuoju sveikatos draudimu, kuriems reikalingos kvalifikuotos sveikatos priežiūros bei socialinės globos paslaugos. Per praėjusius 12 mėnesių tokios paslaugos buvo suteiktos 2 asmenims, vienam po kojos lūžimo, kitam po širdies infarkto, abiem atvejais asmenys nebuvo drausti privalomuoju sveikatos draudimu, o gydymas buvo būtinas. Paslaugos finansuotos iš savivaldybės biudžeto lėšų.

Problemos: trumpalaikės socialinės globos teikimo licencijos socialinės rizikos asmenims neturi nė vienas socialinių paslaugų teikėjas, paslaugas teikiantis Telšių rajone, tačiau poreikis šioms paslaugoms yra. Teikiama alternatyvi paslauga – apgyvendinimas nakvynės namuose.

13. Ilgalaikės socialinės globos, apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose ir pagalbos į namus paslaugų gavėjai neturėtų būti socialinės rizikos asmenys, tačiau kitų alternatyvų šiuo metu nėra. Tokie asmenys į apskaitą įtraukti dėl kompleksinių priežasčių: piktnaudžiavimo alkoholiu ir socialinių įgūdžių stokos. Įstaigose nustatytų vidaus tvarkos taisyklių nesilaikymas – pasekmės, dėl kurių per pirmąjį 2016 metų pusmetį iš Telšių rajono senelių globos namų ir jo struktūrinio padalinio – Gedrimų savarankiško gyvenimo namų pašalinti net 3 asmenys. Šiais atvejais siūlytos alternatyvios paslaugos, t. y. socialinės paslaugos Telšių nakvynės namuose.

14. Parama būstui įsigyti ar išsinuomoti. 2015 m. sausio 1 d. įsigaliojo naujas Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymas, kuris iš esmės pakeitė daugelį valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti aspektų. Nebeliko asmenų (šeimų) skirstymo į atskirus sąrašus, nebeliko sąrašų prioritetų – visi prašymai yra vienoje eilėje. Atsirado nauja prievolė socialinio būsto laukiantiesiems ir jį nuomojantiems – kasmet deklaruoti pajamas ir turtą bei pateikti kitus teisę į socialinį būstą įrodančius dokumentus. Taip pat atsirado nauja valstybės paramos forma – galimybė išsinuomoti būstą rinkoje ir gauti šios nuomos dalinę kompensaciją. 2015 m. buvo 149 Telšių rajono savivaldybės asmenys, nuomojantys socialinį būstą, ir 219 asmenų, turinčių teisę į paramą būstui išsinuomoti. Vidutinė nuomojamo socialinio būsto paskyrimo trukmė – 10 metų. Dėl įvardintų priežasčių nemotyvuotiems, taip pat šiuo metu neturintiems nuolatinės gyvenamosios vietos asmenims parama būstui įsigyti nėra efektyvi, o rasti būsto savininką, kuris sutiktų oficialiai nuomoti savo būstą socialinės rizikos asmeniui, praktiškai nėra galimybių.

 

Sveikatos priežiūra

 

15. Mažinti Telšių rajone sergamumą tuberkulioze – viena iš šių metų Telšių rajono savivaldybės Visuomenės sveiktos biuro rekomendacijų. Lyginant Telšių rajono, Telšių apskrities bei Lietuvos tuberkuliozės susirgimų rodiklius konstatuojama, jog iš viso susirgimų tuberkulioze skaičius 10000 gyventojų nuo 2011 m. Telšių rajone yra didžiausias.[10]Tuberkulioze  greičiausiai užsikrečia susilpnėjusį imunitetą dėl blogų gyvenimo sąlygų,  ligų (ŽIV, diabetas, gydymas radiacija) turintys asmenys, todėl didelis skaičius visų sergančiųjų tuberkulioze yra benamiai, buvę kaliniai, piktnaudžiaujantieji alkoholiu asmenys. Būtina užtikrinti šių asmenų motyvaciją gydytis bei gydymą net ir žinant faktą, jog didelė dalis socialinės rizikos asmenų neturi privalomojo sveikatos draudimo, nėra prisirašę prie pirminės sveikatos priežiūros įstaigos ir dėl to negali nemokamai gauti sveikatos priežiūros paslaugų.

16. Būtinoji medicinos pagalba visiems asmenims (ir apdraustiems privalomuoju sveikatos draudimu, ir neapdraustiesiems) teikiama nemokamai, apmokant už ją iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo.

17. Kaip rodo paslaugų socialinės rizikos asmenims teikėjų patirtis, viena dažniausiai socialinę atskirtį lydinčių problemų yra priklausomybė nuo psichotropinių medžiagų (alkoholio, narkotikų). Tik nedaugelis pripažįsta turintys priklausomybę ir dar mažiau jų ieško profesionalios pagalbos.

17.1. Antialkoholinė terapija ilgai veikiančiais vaistais atliekama UAB Telšių psichikos sveikatos centre pagal Telšių socialinių paslaugų centro projektą, finansuojamą sveikatingumo programų  lėšomis. Stebimi teigiami pokyčiai. Per 2015 metus 7 motyvuotiems asmenims buvo atlikta procedūra ir tik 2 asmenų lūkesčių nepateisino skiriama antialkoholinė terapija.

17.2. Telšių rajone neteikiama socialinė reabilitacija asmenims, priklausomiems nuo psichotropinių medžiagų, todėl pirmasis kontaktas, užmegztas su Akmenės rajone veikiančiu labdaros ir paramos fondu „Prieglobstis“, kuriame 1 Telšių rajono gyventojui buvo teikiama paslauga. Asmeniui skiriama socialinė pašalpa, paskirta vienkartinė tikslinė pašalpa. Taip pat 1 asmuo išsiųstas į reabilitaciją VšĮ „Agapao“ reabilitacijos centre (Šiaulių r.), kur nuo 2015 m. taikoma sveikimo nuo priklausomybės ligų programa, licencijuota vyriausybinės komisijos vertinimu. Tikimasi, jog panašaus pobūdžio bendruomenė bus įsteigta ir Telšių rajone. Siektina, jog organizacija teiktų ne tik reabilitacijos, bet ir socialinės reintegracijos į visuomenę, darbo rinką paslaugas. Svarbu akcentuoti ir motyvavimo gydytis nuo priklausomybės ligų problemą. Šiuo metu nėra pakankamai darbuotojų, konsultuojančių priklausomybės ligomis sergančius asmenis. Taip pat nėra visiems prieinama informacija apie reabilitacijos paslaugas teikiančias įstaigas artimiausiuose rajonuose.

 

IV.    PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

18. Programos tikslas – sukurti veiksmingą ir tvarią socialinės paramos sistemą socialinės rizikos asmenims ir jų šeimos nariams, plėtojant socialinių paslaugų infrastruktūrą, plečiant būtinų socialinių paslaugų rūšių įvairovę, didinat socialinę atskirtį patiriančių asmenų integraciją bei užtikrinant socialinės pagalbos rezultatyvumą tikslinės grupės asmenims.

19. Programoje numatytos priemonės orientuotos į tris socialines asmenų grupes:

19.1. socialinės rizikos asmenys (benamiai, valkataujantys asmenys, smurtautojai, socialinių įgūdžių stokojantys nuteistieji, atlikę bausmę, bei buvę vaikų globos namų auklėtiniai, priklausomi nuo psichotropinių medžiagų, ir kiti socialinę atskirtį patiriantys asmenys);

19.2. psichosocialinėje reabilitacijoje dalyvaujantys asmenys;

19.3. asmenys, dalyvaujantys socialinėje reintegracijoje po psichosocialinės reabilitacijos.

20. Užtikrinant pagrindinio Programos tikslo įgyvendinimą keliami šie tikslai ir uždaviniai:

20.1. užtikrinti administracinę, organizacinę ir prevencinę veiklą:

20.1.1. vykdyti socialinės rizikos asmenų apskaitą siekiant išanalizuoti bendrą rajono situaciją bei numatyti individualias pagalbos priemones kiekvienam socialinės rizikos asmeniui individualiai (įvertinamas socialinių paslaugų poreikis, sudaromas individualaus darbo su asmeniu planas);

20.1.2. vykdyti informacijos sklaidą (bukletų, lankstinukų platinimas, taip pat informacijos apie konkrečių asmenų įtraukimą į socialinės rizikos asmenų apskaitą platinimas kompetentingoms institucijoms / organizacijoms, organizuojamos paskaitos, individualūs ir grupiniai užsiėmimai socialinės rizikos asmenims bei jų šeimos nariams);

20.1.3. vykdyti prevencinę veiklą (bendruomeninio centro steigimas, kuriame būtų teikiamos sociokultūrinės paslaugos prevenciniais tikslais, mažinant socialinę atskirtį, aktyvinant bendruomenę, darbo su rizikos asmenimis gatvėje organizavimas).

20.2. Vykdyti socialinių paslaugų infrastruktūros plėtrą paslaugoms teikti socialinės rizikos asmenims ir jų šeimos nariams, tobulinti socialinės integracijos paslaugų teritorinį išdėstymą (priemonės orientuotos į asmenų grupę, nurodytą Programos 19.1 p.):

20.2.1. plėtoti bendrųjų socialinių paslaugų teikimą ir didinti prieinamumą kaimiškų seniūnijų ir nuošalesnių vietovių gyventojams (maitinimo organizavimo, asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimo teikimas, sociokultūrinių paslaugų teikimas bendruomeniniuose centruose ir kitose įstaigose);

20.2.2. plėtoti socialinių paslaugų infrastruktūrą sprendžiant apgyvendinimo ir socialinės priežiūros problemas (kurti daugiafunkcį paslaugų centrą, kuriame plėtoti laikino apnakvindinimo paslaugas, gerinti ir didinti apgyvendinimo paslaugų apimtis, įkurti savarankiško gyvenimo namus socialinę atskirtį patiriantiems asmenims).

20.3. Užtikrinti reabilitacijos priemonių visumos įgyvendinimą (priemonės orientuotos į asmenų grupę, nurodytą Programos 19.2 p.):

20.3.1. organizuoti bendrųjų socialinių paslaugų teikimą, siekiant suteikti pagalbą ir motyvuojant atkurti socialinius įgūdžius (informavimo, konsultavimo ir tarpininkavimo paslaugų didinimas, nemokamos konsultacijos telefonu, socialinių, darbinių  įgūdžių ugdymo paslaugų ugdymas / atstatymas, krizių įveikimo pagalbos suteikimas);

20.3.2. organizuoti socialinę psichologinę reabilitaciją (skatinama anoniminių alkoholikų veikla, organizuojamas nemedikamentinis gydymas (priklausomybės nuo psichotropinių medžiagų pašalinimas) reabilitacijos centruose).

20.4. Įgyvendinti socialinės reintegracijos priemonių visumą ir užtikrinti sistemos tvarumą (priemonės orientuotos į asmenų grupę nurodytą Programos 19.3 p.):

20.4.1. organizuoti ir vykdyti profesinės reabilitacijos priemones (vykdyti profesinį orientavimą, profesinių gebėjimų atkūrimą / įgijimą, darbinį užimtumą, įtraukti į aktyvaus darbo rinkos priemones);

20.4.2. vykdyti paslaugų infrastruktūros plėtrą (daugiafunkcio centro steigimas, turimo pastato pritaikymas kaimiškoje vietovėje, Nakvynės namų pritaikymas, pradėtos teikti naujos paslaugos: apsaugotas socialinis būstas, grupiniai gyvenimo namai, savarankiško gyvenimo namai);

20.4.3. užtikrinti socialinės reintegracijos priemonių tvarumą (asignavimų savivaldybės biudžete skyrimo užtikrinimas veikloms įgyvendinti, bendradarbiavimo sistemos įtvirtinimas).

 

V.    LAUKIAMI REZULTATAI

21. Įgyvendinus Programą, tikimasi sulaukti šių rezultatų:

21.1. bus suteiktas socialinių paslaugų paketas kiekvienam socialinės rizikos asmeniui pagal asmens poreikius bei motyvaciją, organizuojama pagalba socialinės rizikos asmenų šeimos nariams;

21.2. pagerės informacijos prieinamumas socialinę atskirtį patiriantiems asmenims bei jų šeimos nariams, viešinamos pagalbos priemonės ir būdai, skatinama savipagalba;

21.3. motyvuotiems ir siekiantiems pakeisti gyvenimo būdą asmenims bus sudarytos sąlygos psichosocialinei reabilitacijai ir reintegracijai, įsitraukimui į darbo rinką, pagal poreikį bus organizuojamos socialinės priežiūros paslaugos;

21.4. nemotyvuotiems socialinės rizikos asmenims bus suteiktas minimalus socialinių paslaugų kompleksas (laikino apnakvindinimo, apgyvendinimo, maitinimo organizavimo, asmeninės higienos priežiūros paslaugos), užtikrinantis gyvybiškai būtinų asmens poreikių tenkinimą. Taip pat bus užtikrintas socialinių pašalpų tikslingas naudojimas išmokas skiriant pinigine arba nepinigine forma (socialinės pašalpos dalį pervedant už komunalinius patarnavimus arba į asmenims išduodamas socialines korteles);

21.5. mažės elgetaujančiųjų ir benamių skaičius Telšių mieste, taip pat padidės bendruomenės narių saugumas;

21.6. į įstaigas, kuriose teikiamos apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose, ilgalaikės socialinės globos paslaugos, orientuotos į senyvo amžiaus ir fizinę negalią turinčius neįgalius asmenis, nebepateks asmenys, piktnaudžiaujantys psichotropinėmis medžiagomis, kadangi bus pasiūlytos kitos alternatyvios paslaugos, kurių šiuo metu Telšių rajone neteikiama;

21.7. mažės socialinės rizikos šeimų skaičius, kadangi į socialinės rizikos apskaitą bus įtraukiami pavieniai asmenys, taip pat bus organizuojamas darbas su šeimos nariais, patiriančiais smurtą artimojoje aplinkoje;

21.8. Įgalinama NVO.

 

VI.  PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI

22. Programos įgyvendinimo veiksmingumas bus vertinamas pagal šiuos kriterijus:

22.1. tikslingesnis socialinių pašalpų skyrimas 50 asmenų (derinant piniginę ir nepiniginę formas) per metus;

22.2. 20 proc. daugiau suteiktų informavimo, konsultavimo paslaugų (išleista ir išplatinta 100 lankstinukų);

22.3. pasirašytos bendradarbiavimo sutartys, kuriomis vadovaujantis bus:

22.3.1. organizuojami grupiniai ir individualūs užsiėmimai su socialinę atskirtį patiriančiais asmenimis ir jų artimaisiais;

22.3.2. teikiamos informavimo, konsultavimo , tarpininkavimo ir atstovavimo paslaugos;

22.3.3. organizuojamas darbas gatvėse.

22.4. 20 proc. didesnis laikino apnakvindinimo vietų skaičius;

22.5. maitinimo paslaugų organizavimas 2 seniūnijose;

22.6. asmeninės higienos paslaugų organizavimas 3 seniūnijose;

22.7. pradėta teikti trumpalaikės socialinės globa ir socialinės priežiūros paslaugos socialinės rizikos asmenims;

22.8. psichosocialinės reabilitacijos paslaugoms gauti motyvuota ir nukreipta 20 asmenų;

22.9. į aktyvaus darbo rinkos priemones įtraukiami 5 socialinės rizikos asmenys per metus;

22.10. išplėtota pagal galimybes socialinių paslaugų, teikiamų socialinės rizikos asmenims, infrastruktūra:

22.10.1. įkurtas paramos centras socialinės rizikos asmenims;

22.10.2. įsteigtas apsaugotas socialinis būstas;

22.10.3. įsteigti grupiniai gyvenimo namai;

22.10.4. įsteigti savarankiško gyvenimo namai.

 

VII.    PROGRAMOS FINANSAVIMAS IR ĮGYVENDINIMAS

 

23. Pagrindiniai šios Programos finansavimo šaltiniai yra savivaldybės biudžeto lėšos, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos,  Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, taip pat kitos teisėtai  gautos lėšos.

 

 


 

 

 

Socialinės rizikos asmenų 2016–2021 metų

integracijos ir socialinės pagalbos programos

1 priedas              

PRIEMONIŲ PLANAS

 

Uždavinys Nr.

Uždavinys

Priemonė

Vykdytojai

Įgyvendinimo laikotarpis

Priemonei įgyvendinti skirti asignavimai

Įgyvendinimo būdas

Lėšos, tūkst., Eur

Finansavimo šaltinis

 

 

 

 

Pradžia

Pabaiga

 

 

 

1 tikslas. Užtikrinti administracinę, organizacinę ir prevencinę veiklą

1.1.

Vykdyti socialinės rizikos asmenų apskaitą ir organizuoti paslaugų teikimą

Įtraukti socialinės rizikos asmenis į apskaitą ir sudaryti individualaus darbo su kiekvienu asmeniu planą

Telšių rajono savivaldybės administracija

2016-01-01

Neterminuotai

Administracinė veikla

Socialinių pašalpų skyrimas socialinės rizikos asmenims derinant piniginę ir nepiniginę formas

Telšių rajono savivaldybės administracija

2016-01-01

Neterminuotai

Administracinė veikla

1.2.

Vykdyti informacinę / prevencinę veiklą

Organizuoti bukletų, lankstinukų leidimą; straipsnių spaudoje skelbimą. Informaciją organizuoti 2 srautais: socialinės rizikos asmenims ir jų šeimos nariams

Telšių rajono savivaldybės administracija, NVO

2017-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, kitos lėšos

Bendradarbia-

vimo sutarčių sudarymas

Organizuoti paskaitų ciklus, individualius ir grupinius užsiėmimus socialinės rizikos asmenims ir jų šeimos nariams

Telšių rajono savivaldybės administracija, Telšių krizių centras, NVO

2017-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, kitos lėšos

Darbo gatvėse organizavimas

NVO

2017-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

 

 

Organizuoti sociokultūrines paslaugas, siekiant spręsti socialines problemas, prevenciniais tikslais, mažinant socialinę atskirtį, aktyvinant bendruomenę – laisvalaikio organizavimas; meninių, sportinių ir kitų gebėjimų lavinimas

Kaimo bendruomenės, NVO, Telšių socialinių paslaugų centras

2017-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Paslaugų pirkimas; projektų įgyvendinimas

 

2 tikslas. Vykdyti socialinių paslaugų infrastruktūros plėtrą paslaugoms teikti socialinės rizikos asmenims ir jų šeimos nariams, tobulinti socialinės integracijos paslaugų teritorinį išdėstymą (nedalyvaujantys psichosocialinėje reabilitacijoje)

 

2.1.

Plėtoti bendrųjų socialinių paslaugų teikimą ir didinti prieinamumą kaimiškų seniūnijų ir nuošalesnių vietovių gyventojams

Organizuoti maitinimo paslaugas bendruomenės centruose

Kaimo bendruomenės, NVO

2017-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Paslaugų pirkimas

Plėtoti asmeninės  higienos paslaugas (maudymosi, skalbimo) bendruomenių centruose, viešosiose pirtyse, paslaugų įstaigose

Kaimo bendruomenės, NVO, seniūnijos, Telšių socialinių paslaugų centras

2017-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Paslaugų pirkimas

Organizuoti dienos užimtumą bendruomenės centruose, paslaugų įstaigose

Kaimo bendruomenės, NVO, Telšių socialinių paslaugų centras

2017-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Paslaugų pirkimas; projektų įgyvendinimas

2.2.

Plėtoti socialinių paslaugų infrastruktūrą sprendžiant apgyvendinimo ir socialinės priežiūros problemas (kuriant daugiafunkcinį centrą)

Plėtoti apnakvindinimo paslaugų infrastruktūrą

NVO/ Telšių socialinių paslaugų centras

2017-01-01

2020-12-21

 

ES, SB

ES projektas

Plėtoti apgyvendinimo paslaugas, didinti lovų skaičių

NVO/ Telšių socialinių paslaugų centras

2017-01-01

2020-12-21

 

ES, SB

ES projektas

Pradėti teikti trumpalaikės socialinės globos paslaugas socialinės rizikos asmenims

NVO,

kiti juridiniai asmenys

Įgyvendinus ES projektą

2020-12-21

 

ES, SB

ES projektas

Įkurti savarankiško gyvenimo namus asocialiems asmenims

NVO,

kiti juridiniai asmenys

2020-12-21

 

ES, SB

ES projektas

Užtikrinti ilgalaikės socialinės globos teikimą socialinės rizikos asmenims

NVO,

kiti juridiniai asmenys

2020-12-21

 

ES, SB

ES projektas

 

3 tikslas. Užtikrinti reabilitacijos priemonių visumos įgyvendinimą (dalyvaujantys psichosocialinėje reabilitacijoje)

3.1.

Organizuoti bendrųjų ir socialinės priežiūros paslaugų teikimą, siekiant suteikti pagalbą ir motyvuojant atkurti socialinius gyvenimo įgūdžius

Teikti informavimo ir atstovavimo paslaugas dėl įvairių socialinių problemų sprendimo, reikalingos socialinės pagalbos; tarpininkauti tarp asmens ir institucijų, specialistų, sprendžiant įvairias teisines, sveikatos ir kt. socialines problemas, nemokamai teikti informaciją telefonu.

Socialinės paramos ir rūpybos skyrius, bendruomenės, NVO, Telšių socialinių paslaugų centras, kiti juridiniai asmenys

2017-01-01

Neterminuotai

Bendradarbiavimo sutarčių sudarymas

Organizuoti įgūdžių atkūrimą ir ugdymą:  asmeninių savybių;  pasitikėjimo ir socialinės kompetencijos, gebėjimų tvarkytis viešuosius reikalus; vykdyti integraciją į visuomenę dienos užimtumo centruose, bendruomenėje.

Kaimo bendruomenės, NVO, Telšių socialinių paslaugų centras, kiti juridiniai asmenys

2017-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Paslaugų pirkimas; projektų įgyvendinimas

Organizuoti psichologinės pagalbos teikimą įveikiant krizę (individualūs ir grupiniai užsiėmimai

Kiti juridiniai asmenys

2017-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Tiesioginio finansavimo būdu

3.2.

Organizuoti socialinę psichologinę reabilitaciją

Skatinti anoniminių klubų veiklą

NVO, kiti juridiniai asmenys

2017-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Paslaugų pirkimas; projektų įgyvendinimas, vienkartinės paramos skyrimas

Kurti / organizuoti nemedikamentinį gydymą (priklausomybės nuo medžiagų pašalinimas) reabilitacijos centruose

NVO, kiti juridiniai asmenys

2016-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Paslaugų pirkimas, sutarčių sudarymas

Plėtoti medikamentinį gydymą

Kiti juridiniai asmenys

2016-01-01

Neterminuotai

Pagal poreikį

SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Projektų įgyvendinimas, sutarčių sudarymas

 

4tikslas. Įgyvendinti socialinės reintegracijos priemonių visumą  ir užtikrinti sistemos tvarumą (asmenims po socialinės reabilitacijos)

4.1.

 

Organizuoti ir vykdyti profesinės reabilitacijos priemones

Organizuoti profesinį orientavimą ir konsultavimą

NVO, Telšių darbo birža

Įgyvendinus ES projektą

 

 

 

Bendradarbiavimas, sutarčių sudarymas, projektinė veikla

Organizuoti profesinių gebėjimų atkūrimą, naujų ugdymą (kompiuterinis raštingumas, mokymai, profesinis mokymas)

Telšių regioninis profesinio mokymo centras, kiti juridiniai asmenys

 

 

 

Įtraukti į aktyvaus darbo rinkos priemones (įdarbinimas subsidijuojant; įdarbinimas pas ūkininkus, verslininkus tarpininkaujant, kt.)

NVO,

Socialinės paramos ir rūpybos skyrius, Telšių darbo birža

 

 

 

 

 

 

Organizuoti ir vykdyti darbinio užimtumo priemones dienos centruose (dirbtuvės, mokymosi klasės, kt.)

NVO, Telšių darbo birža, kiti juridiniai asmenys

 

 

 

4.2.

Vykdyti paslaugų infrastruktūros plėtrą

Apsaugoto socialinio būsto steigimas (Daugiafunkcio centro struktūroje)

NVO

Įgyvendinus ES projektą

 

Pagal poreikį

ES, SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Projektų įgyvendinimas, sutarčių sudarymas

Grupinių gyvenimo namų steigimas (Daugiafunkcio centro struktūroje)

 

Pagal poreikį

ES, SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Projektų įgyvendinimas, sutarčių sudarymas

Savarankiško gyvenimo namų steigimas, perduodant Savivaldybės pastatą kaimiškoje vietovėje

Tarybos sprendimu

 

Pagal poreikį

SB, asmens lėšos, kitos lėšos

Projektinė veikla

4.3.

Užtikrinti Socialinės reintegracijos priemonių tvarumą

Asignavimų savivaldybės biudžete skyrimo užtikrinimas veikloms įgyvendinti

Savivaldybės administracija

 

 

 

 

 

Bendradarbiavimo sistemos įtvirtinimas

 

 

 

 

Sutarčių sudarymas

 

_______________________________



[1]Rūtos Vainienės apibrėžimas knygoje „Ekonomikos terminų žodynas“.

[2]Šaltinis: Gražina Binkauskienė, Algimantas Misiūnas. Skurdo ir socialinės atskirties problema. Lietuvos ekonomikos apžvalga. ISSN 1392 – 351X. 2004. Nr. 2, psl. 98 - 104.

[3]Šaltinis: http://www.infovi.vu.lt/mps/undp-lent1.HTM.

 

[4]Šaltinis:https://www3.mruni.eu/ojs/social-work/article/view/1947/1763

[5]Šaltinis:http://www.delfi.lt/verslas/verslas/aguogis-kaip-iveikti-socialine-atskirti.d?id=60558085

[6]Šaltinis:http://www.delfi.lt/verslas/verslas/aguogis-kaip-iveikti-socialine-atskirti.d?id=60558085

[7]Šaltinis: Telšių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir rūpybos skyrius.

[8]Šaltinis: Šiaulių apygardos probacijos tarnybos Probacijos skyriaus informacija.

[9]Šaltinis: Telšių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir rūpybos skyrius 2016 m. rugpjūčio mėn. duomenys.

[10]Šaltinis: Telšių rajono savivaldybės Visuomenės sveiktos biuro stebėsenos 2015 metų ataskaita.