https://www.e-tar.lt/rs/legalact/90958e7088c711e8af589337bf1eb893/content_files/image001.jpg

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL 2014–2020 METŲ EUROPOS SĄJUNGOS FONDŲ INVESTICIJŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS 8 PRIORITETO „SOCIALINĖS ĮTRAUKTIES DIDINIMAS IR KOVA SU SKURDU“ ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS NR. 08.1.1-CPVA-K-429 „PASLAUGŲ CENTRAI VAIKAMS“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2020 m. gegužės 26 d. Nr. A1-455

Vilnius

 

Vadovaudamasis 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. spalio 3 d. nutarimu Nr. 1090 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, 65 ir 66 punktais:

1. T v i r t i n u 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 8 prioriteto „Socialinės įtraukties didinimas ir kova su skurdu“ įgyvendinimo priemonės Nr. 08.1.1-CPVA-K-429 „Paslaugų centrai vaikams“ projektų finansavimo sąlygų aprašą (pridedama).

2. P a v e d u šio įsakymo vykdymo kontrolę viceministrui pagal veiklos sritį.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                               Linas Kukuraitis

 

 

 

 

SUDERINTA

Centrinės projektų valdymo agentūros 

2020-04-10 raštu Nr. 2020/2-2608

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir

darbo ministro 2020 m. gegužės 26 d.

įsakymu Nr. A1-455

 

2014–2020 METŲ EUROPOS SĄJUNGOS FONDŲ INVESTICIJŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS 8 PRIORITETO „SOCIALINĖS ĮTRAUKTIES DIDINIMAS IR KOVA SU SKURDU“ ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS NR. 08.1.1-CPVA-K-429

„PASLAUGŲ CENTRAI VAIKAMS“

PROJEKTŲ FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 8 prioriteto „Socialinės įtraukties didinimas ir kova su skurdu“ įgyvendinimo priemonės Nr. 08.1.1‑CPVA-K-429 „Paslaugų centrai vaikams“ projektų finansavimo sąlygų aprašas (toliau – Aprašas) nustato reikalavimus, kuriais turi vadovautis pareiškėjai, rengdami ir teikdami paraiškas finansuoti iš Europos Sąjungos (toliau – ES) struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamus projektus (toliau – paraiška) pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos, patvirtintos Europos Komisijos 2014 m. rugsėjo 8 d. įgyvendinimo sprendimu, kuriuo patvirtinami tam tikri 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos elementai, kad, siekiant investicijų į ekonomikos augimą ir darbo vietų kūrimą tikslo, iš Europos regioninės plėtros fondo, Sanglaudos fondo, Europos socialinio fondo ir specialaus asignavimo Jaunimo užimtumo iniciatyvai būtų teikiama parama Lietuvai (apie nurodytą sprendimą Europos Komisija pranešė dokumentu Nr. C(2014) 6397) (toliau – Veiksmų programa), 8 prioriteto „Socialinės įtraukties didinimas ir kova su skurdu“ įgyvendinimo priemonės Nr. 08.1.1‑CPVA‑K‑429 „Paslaugų centrai vaikams“ (toliau – Priemonė) finansuojamas veiklas, iš ES struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų (toliau – projektai) vykdytojai, įgyvendindami pagal Aprašą finansuojamus projektus, taip pat institucijos, atliekančios paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą.

2. Aprašas parengtas vadovaujantis:

2.1. Socialinių paslaugų katalogu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“;

2.2. Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. 1K-316 „Dėl Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Projektų taisyklės);

2.3. 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1K-499 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašo patvirtinimo“ (toliau – Veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašas);

2.4. 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos prioritetų įgyvendinimo priemonių įgyvendinimo planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2015 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. A1-90 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos prioritetų įgyvendinimo priemonių įgyvendinimo plano ir Nacionalinių stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašo patvirtinimo“ (toliau – Priemonių įgyvendinimo planas);

2.5. Paslaugų infrastruktūros vaikams su negalia, vaikams, kurie dėl savo sveikatos būklės ar raidos sutrikimų turi specialiųjų poreikių, ir jų šeimos nariams plėtros veiksmų planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2019 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. A1-773 „Dėl Paslaugų infrastruktūros vaikams su negalia, vaikams, kurie dėl savo sveikatos būklės ar raidos sutrikimų turi specialiųjų poreikių, ir jų šeimos nariams plėtros veiksmų plano patvirtinimo (toliau –Veiksmų planas);

2.6. Rekomendacijomis dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos struktūrinių fondų reikalavimams, patvirtintomis Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos, Ekonomikos augimo veiksmų programos, Sanglaudos skatinimo veiksmų programos ir 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos valdymo komitetų 2014 m. liepos 4 d. posėdžio protokolu Nr. 34, ir paskelbtomis ES struktūrinių fondų interneto svetainėje www.esinvesticijos.lt (toliau – Išlaidų atitikties rekomendacijos).

3. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Aprašo 2 punkte nurodytuose teisės aktuose, Lietuvos Respublikos apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatyme, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme, Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą, taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. birželio 4 d. nutarimu Nr. 528 „Dėl atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą“, 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. spalio 3 d. nutarimu Nr. 1090 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“.

4. Pagal Aprašą tinkamos tikslinės grupės yra vaikai, kuriems yra nustatytas neįgalumo lygis, vaikai, kurie dėl savo sveikatos būklės ar raidos sutrikimų turi specialiųjų poreikių (toliau – vaikai su negalia), ir jų šeimos nariai.

5. Priemonės įgyvendinimą administruoja Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija (toliau – ministerija) ir viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra (toliau – įgyvendinančioji institucija).

6. Pagal Priemonę teikiamo finansavimo forma – negrąžinamoji subsidija.

7. Projektų atranka pagal Priemonę bus atliekama vieno etapo projektų konkurso būdu.

8. Pagal Aprašą projektams įgyvendinti numatoma skirti iki 14 117 648 (keturiolikos milijonų vieno šimto septyniolikos tūkstančių šešių šimtų keturiasdešimt aštuonių) eurų, iš kurių iki 12 000 000 (dvylikos milijonų) eurų Europos regioninės plėtros fondo lėšos, iki 2 117 648 (dviejų milijonų vieno šimto septyniolikos tūkstančių šešių šimtų keturiasdešimt aštuonių) eurų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos.

9. Priemonės tikslas – gerinti kompleksiškai ir individualizuotai teikiamų paslaugų vaikams su negalia ir jų šeimos nariams prieinamumą, plėtojant šių paslaugų infrastruktūrą bendruomenėje, taip sudarant sąlygas vaikams su negalia ir jų šeimos nariams gauti įvairiapusę socialinę, švietimo, sveikatos priežiūros pagalbą bei paslaugas.

10. Pagal Aprašą numatoma kurti naujus arba plėsti esamus paslaugų centrus (toliau – paslaugų centrai), kuriuose būtų kompleksiškai pagal poreikį teikiamos paslaugos, kurių šiuo metu trūksta arba kurios ribotai prieinamos vaikams su negalia ir jų šeimos nariams:

10.1. bendrosios (informavimas, konsultavimas, tarpininkavimas ir atstovavimas, maitinimo organizavimas, transporto organizavimas, sociokultūrinės paslaugos) ir specialiosios (intensyvi krizių įveikimo pagalba, socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas, psichosocialinė pagalba, dienos socialinė globa, trumpalaikė socialinė globa, laikinas atokvėpis ir kt.) socialinės paslaugos;

10.2. ankstyvosios reabilitacijos paslaugos vaikams su negalia;

10.3 kineziterapijos, ergoterapijos, žaidimų terapijos, dailės terapijos, logopedo, psichologo, reabilitologo, specialiojo pedagogo, judesio korekcijos vaikams su negalia paslaugos ir kitos specializuotos paslaugos ir (ar) moksliškai pagrįstos metodikos;

10.4. specializuotos pagalbos šeimos nariams paslaugos: psichologinės konsultacijos, individualios socialinės konsultacijos, individuali ar grupinė terapija, mokymai, susiję su raidos sutrikimais, tėvystės įgūdžių formavimo grupės ir kitos paslaugos;

10.5. esant poreikiui, sveikatos priežiūros (pvz., medicininės reabilitacijos, paliatyviosios pagalbos) paslaugos, konsultavimas dėl specialiojo ir neformalaus ugdymo raidos sutrikimų turintiems vaikams bei neformalaus ugdymo paslaugos vaikams su negalia (tiek, kiek šios paslaugos reikalingos teikiant Aprašo 10.1–10.4 papunkčiuose numatytas paslaugas).

11. Įgyvendinant projektą privaloma plėtoti kompleksiškai teikiamų (ne mažiau kaip 3 iš Aprašo 10.1–10.4 papunkčiuose numatytų paslaugų grupių) paslaugų infrastruktūrą, siekiant vienu metu teikti paslaugas ne mažiau kaip 30 vaikų su negalia ir jų šeimos narių.

12. Pagal Aprašą gali būti finansuojama ne daugiau nei po 2 paslaugų centrus kiekviename iš šių šalies regionų:

12.1. Vakarų (Klaipėdos, Telšių, Tauragės, Marijampolės apskritys);

12.2. Vidurio (Šiaulių, Kauno, Alytaus apskritys);

12.3. Rytų (Vilniaus, Utenos, Panevėžio apskritys).

13. Pagal Aprašą skiriamų finansavimo lėšų paskirstymas regionams:

Regionai / apskritys

Lėšų suma, Eur

Vakarų regionas (Klaipėdos, Telšių, Tauragės, Marijampolės apskritys)

4 705 882

Vidurio regionas (Šiaulių, Kauno, Alytaus apskritys)

4 705 882

Rytų regionas (Vilniaus, Utenos, Panevėžio apskritys)

4 705 884

Iš viso:

14 117 648

 

14. Dėl finansavimo projektai konkuruoja pagal regionus, t. y. kiekviename iš 3 regionų (Vakarų, Vidurio, Rytų) tarpusavyje konkuruoja tie projektai, kurie paslaugų centrus planuoja kurti tame regione.

15. Pagal Apraše nurodytas remiamas veiklas kvietimą teikti paraiškas numatoma paskelbti 2020 m. II ketvirtį.

 

 

II SKYRIUS

REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJAMS IR PARTNERIAMS

 

16. Pagal Aprašą galimi pareiškėjai ir partneriai yra viešieji juridiniai asmenys.

17. Vienu projektu gali būti kuriamas ar plečiamas vienas paslaugų centras.

18. Pareiškėjas gali teikti paraišką individualiai arba kartu su partneriu (-iais). Pareiškėjas yra tiesiogiai atsakingas už projekto parengimą, įgyvendinimą ir rezultatus, nesvarbu, ar jis projektą įgyvendina vienas, ar kartu su partneriu (-iais). Projekto partneriu (-iais) gali būti viešasis juridinis asmuo, kuris tiesiogiai dalyvauja įgyvendinant projekto veiklas ir siekia projekto rezultatų arba naudojasi jo rezultatais (produktais). Partneris (-iai) turi būti įtrauktas į projekto veiklų vykdymą (vykdyti konkrečią projekto veiklą, dalyvauti projekto valdymo grupėje ar pan.).

19. Pareiškėjas (partneris) iki paraiškos pateikimo datos turi turėti ne mažesnę nei 3 metų socialinių paslaugų ir kitos pagalbos vaikams ir (ar) neįgaliesiems teikimo patirtį. Pareiškėjo (partnerio) steigimo dokumentuose (pvz., įstatuose, steigimo sandoryje, nuostatuose) turi būti apibrėžtos veiklos sritys (nurodytos planuojamos teikti socialinės, sveikatos ir (ar) ugdymo paslaugos), kurioms vykdyti reikalingai infrastruktūrai prašoma skirti finansavimą.

III SKYRIUS

PROJEKTAMS TAIKOMI REIKALAVIMAI

 

20. Projektai turi atitikti Projektų taisyklių 66 punkte nustatytus bendruosius projektų reikalavimus.

21. Projektai turi atitikti šį specialųjį projektų atrankos kriterijų, patvirtintą Veiksmų programos stebėsenos komiteto 2020 m. gegužės 13 d. posėdžio protokoliniu sprendimu Nr. 44P-8 (56): projektai turi atitikti Veiksmų plano III skyriuje nustatytus reikalavimus.

22. Projektų naudos ir kokybės vertinimas atliekamas vadovaujantis prioritetiniais projektų atrankos kriterijais, nurodytais Aprašo 2 priede. Už atitiktį šiems prioritetiniams projektų atrankos kriterijams projektams skiriami balai. Didžiausias galimas balų skaičius pagal kiekvieną prioritetinį projektų atrankos kriterijų nurodytas Aprašo 2 priede. Pagal Aprašą privaloma surinkti mažiausia balų suma yra 50 balų. Pagal prioritetinį projektų atrankos kriterijų „Projekto kokybė (paslaugų kompleksiškumas)“ minimali privaloma surinkti balų suma – 20 balų. Jei vertinant projekto naudą ir kokybę projektas nesurenka 50 balų ir (ar) vertinant prioritetinį projektų atrankos kriterijų „Projekto kokybė (paslaugų kompleksiškumas)“ projektas nesurenka 20 balų, paraiška atmetama.

23. Projektu vykdant esamo paslaugų centro plėtrą, privalo būti didinamas vietų paslaugų gavėjams skaičius. Jei esamame paslaugų centre nedidinamas vietų paslaugų gavėjams skaičius, paraiška atmetama.

24. Pagal Aprašą teikiamų projektų įgyvendinimo trukmė turi būti pagrįsta ir pakankama projektų veikloms vykdyti ir rezultatams pasiekti. Visais atvejais projektų veiklos turi būti baigtos vykdyti iki 2023 m. birželio 30 d.

25. Dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti paraiškos pateikimo ir vertinimo metu, projekto vykdymo laikotarpis gali būti pratęstas Projektų taisyklių nustatyta tvarka ir nepažeidžiant Projektų taisyklių 213.1 ir 213.5 papunkčiuose nustatytų terminų.

26. Projektų veiklos turi būti vykdomos Lietuvos Respublikoje.

27. Projektais turi būti siekiama toliau išvardytų Priemonės įgyvendinimo stebėsenos rodiklių (siektinos Priemonės įgyvendinimo stebėsenos rodiklių reikšmės nurodomos projektų sutartyse):

27.1. investicijas gavusių socialinių paslaugų infrastruktūros objektų skaičius (rodiklio kodas P.S.361);

27.2. investicijas gavusiose įstaigose esančios vietos socialinių paslaugų gavėjams (rodiklio kodas R.N.404);

27.3. vaikai su negalia, gavę tiesioginės naudos iš investicijų į paslaugų centrus vaikams (rodiklio kodas R.N.423);

27.4. vaikai su negalia, gavę tiesioginės naudos iš investicijų į paslaugų centrus vaikams, iš jų: vaikai, sergantys psichikos ligomis ir (arba) turintys psichikos sutrikimų, ir (arba) vaikai, turintys elgesio, emocijų ir (arba) raidos sutrikimų (rodiklio kodas R.N.424) (jei taikoma);

28. Aprašo 27.1 papunktyje nurodyto Priemonės įgyvendinimo stebėsenos rodiklio skaičiavimo aprašas pateiktas Veiksmų programos stebėsenos rodiklių skaičiavimo apraše. Aprašo 27.2–27.4 papunkčiuose nurodytiems Priemonės įgyvendinimo stebėsenos rodikliams skaičiuoti taikomas Nacionalinių stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašas pateiktas Priemonių įgyvendinimo plane. Nurodyti teisės aktai skelbiami ES struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt.

29. Projektų parengtumui taikomas reikalavimas projektuose numatomi rekonstruoti ar remontuoti pastatai, taip pat žemės sklypai, kuriuose numatoma statyti, rekonstruoti ar remontuoti pastatus, turi būti pareiškėjo (partnerio (-ių) valdomi nuosavybės ar patikėjimo teise arba gauti pagal panaudos (nuomos) sutartis ne trumpesniam kaip projekto įgyvendinimo ir 5 metų nuo projekto finansavimo pabaigos (galutinės ataskaitos patvirtinimo) laikotarpiui. Daiktinės arba pareiškėjo (partnerio) turto valdymo teisės į pastatą ir (ar) žemės sklypą, kuriame įgyvendinant projektą bus atliekami statybos darbai, turi būti įregistruotos Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka. Jeigu numatomą rekonstruoti ar remontuoti pastatą ir (ar) žemės sklypą, kuriame numatoma statyti, rekonstruoti ar remontuoti pastatą, nuosavybės ar patikėjimo teise valdo arba panaudos (nuomos) teise naudoja savivaldybė ir daiktinės arba turto valdymo teisės nėra perduotos pareiškėjui (partneriui (-iams), kuris yra savivaldybei pavaldi įstaiga, savivaldybės taryba turi būti pavedusi pareiškėjui (partneriui) vykdyti projekto veiklų (darbų) užsakovo funkciją. Reikalavimas turėti nuosavybės teise ar patikėjimo teise arba gauti pagal panaudos (nuomos) sutartį žemės sklypą netaikomas Statybos techninio reglamento 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“, patvirtinto  Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. D1-878 „Dėl Statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ patvirtinimo“, 4 priede nurodytais atvejais. Jei pastatas ar žemės sklypas naudojamas pagal panaudos ar nuomos sutartį, pareiškėjas (partneris) turi turėti raštišką panaudos davėjo ar nuomotojo sutikimą vykdyti projekto veiklas.

30. Projektu finansuojami paslaugų centrai turi būti pritaikyti žmonėms, turintiems negalią, pagal reikalavimus, nustatytus Statybos techniniame reglamente STR 2.03.01:2019 „Statinių prieinamumas“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2019 m. lapkričio 4 d. įsakymu Nr. D1-653 „Dėl STR 2.03.01:2019 „Statinių prieinamumas“ patvirtinimo“.

31. Paslaugų centrai turi būti pasirengę teikti paslaugas ne tik tos savivaldybės, kurios teritorijoje jie veiks, gyventojams, bet ir iš kitų savivaldybių atvykstantiems vaikams su negalia ir (ar) jų šeimos nariams.

32. Projektuose turi būti numatytas aiškus planuojamų teikti ir (ar) teikiamų paslaugų sąrašas, privaloma turėti pakankamą skaičių tinkamą kvalifikaciją turinčių specialistų numatomoms paslaugoms teikti arba aiškų planą, kaip tokie specialistai bus pritraukti.

33. Projektais negali būti kuriamos naujos ar plečiamos jau veikiančios stacionarios socialinės globos įstaigos. 

34. Negali būti numatyti projekto apribojimai, kurie turėtų neigiamą poveikį įgyvendinant moterų ir vyrų lygybės ir nediskriminavimo dėl lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, negalios, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos principus.

35. Projekte neturi būti numatyta veiksmų, kurie turėtų neigiamą poveikį įgyvendinant darnaus vystymosi principą.

36. Pagal Aprašą valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnyje, ir de minimis pagalba, atitinkanti 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai nuostatas, neteikiama.

37. Projektai ir (arba) projektų veiklos negali būti finansuotos ar finansuojamos, ar, suteikus finansavimą, teikiamos finansuoti iš kitų priemonių ar programų, finansuojamų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė, ES struktūrinių fondų, kitų fondų ar finansinių mechanizmų, jei dėl to tų pačių projektų ar jų dalių tinkamos finansuoti išlaidos gali būti finansuotos daugiau nei vieną kartą.

 

IV SKYRIUS

TINKAMŲ FINANSUOTI PROJEKTO IŠLAIDŲ IR FINANSAVIMO REIKALAVIMAI

 

38. Projekto išlaidos turi atitikti Projektų taisyklių VI skyriuje ir Išlaidų atitikties rekomendacijose išdėstytus projekto išlaidoms taikomus reikalavimus. Pagal Aprašą Projektų taisyklių 405.2 papunktyje išankstinėms sąskaitoms nustatytas reikalavimas pateikti rangovo, prekių tiekėjo ar paslaugų teikėjo gautą kredito įstaigos išankstinio mokėjimo  grąžinimo garantiją, laidavimo ar laidavimo draudimo dokumentą netaikomas.

39. Tinkamos finansuoti projektų išlaidos turi būti patirtos ir apmokėtos ne anksčiau kaip 2020 m. sausio 1 d., jei visos projekto veiklos nėra baigtos vykdyti iki pareiškėjui pateikiant paraišką.

40. Didžiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma yra 3 500 000 (trys milijonai penki šimtai tūkstančių) eurų.

41. Projektų finansavimas gali sudaryti iki 100 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Pareiškėjai ir (arba) partneriai savo iniciatyva ir savo, ir (arba) kitų šaltinių lėšomis gali prisidėti prie projekto įgyvendinimo. Projektų tinkamų finansuoti išlaidų dalis, kurios nepadengia projektams skiriamo finansavimo lėšos, turi būti finansuojama projektų vykdytojų ir (arba) partnerių lėšomis.

42. Pagal Aprašą projekto tinkamų arba netinkamų finansuoti išlaidų kategorijos yra šios:

Išlaidų katego-rijos nr.

Išlaidų kategorijos pavadinimas

Reikalavimai ir paaiškinimai

1.

Žemė

Netinkama finansuoti

2.

Nekilnojamasis turtas

Netinkama finansuoti

3.

Statyba, rekonstravimas, remontas ir kiti darbai

Tinkama finansuoti

4.

Įranga, įrenginiai ir kitas turtas

Tinkama finansuoti.

Projektų, kuriais numatoma įsigyti tik įrangą ir (ar) baldus (nevykdant statybos, rekonstrukcijos, remonto darbų), išlaidos nėra tinkamos finansuoti

5.

Projekto vykdymas

Netinkama finansuoti

6.

Informavimas apie projektą

Tinkama finansuoti.

Privalomų viešinimo priemonių, nurodytų Projektų taisyklių VII skyriaus trisdešimt septintajame skirsnyje, išlaidos laikomos tinkamomis finansuoti išlaidomis

7.

Netiesioginės išlaidos ir kitos išlaidos pagal fiksuotąją projekto išlaidų normą

Projekto administravimo išlaidos laikomos tinkamomis finansuoti, joms taikoma fiksuotoji projekto išlaidų norma, apskaičiuojama vadovaujantis Projektų taisyklių 10 priedu. Pagal fiksuotąją normą apmokamos išlaidos turi atitikti Projektų taisyklių VI skyriaus trisdešimt penktąjį skirsnį

Paraiškos formos projekto biudžeto lentelė pildoma vadovaujantis Projekto biudžeto formos pildymo instrukcija, pateikta Išlaidų atitikties rekomendacijose.

 

43. Investicijų projekto ir paraiškos parengimo išlaidos yra netinkamos finansuoti.

44. Pagal Aprašą kryžminis finansavimas netaikomas.

45. Pajamoms iš projektų veiklų, gautoms įgyvendinant projektus ir pasibaigus projektų finansavimui, taikomi reikalavimai, nustatyti Projektų taisyklių VI skyriaus trisdešimt šeštajame skirsnyje.

 

 

V SKYRIUS

PARAIŠKŲ RENGIMAS, PAREIŠKĖJŲ INFORMAVIMAS, KONSULTAVIMAS, PARAIŠKŲ TEIKIMAS IR VERTINIMAS

 

46. Siekdamas gauti finansavimą, pareiškėjas turi užpildyti paraišką, kurios forma PDF formatu skelbiama ES struktūrinių fondų interneto svetainės www.esinvesticijos.lt skiltyje „Finansavimas“ prie paskelbto kvietimo teikti paraiškas, ieškant „Susiję dokumentai“. Paraiška ir jos priedai pildomi lietuvių kalba.

47. Pareiškėjas pildo paraišką ir kartu su Aprašo 49 punkte nurodytais priedais iki kvietimo teikti paraiškas skelbime nustatyto termino paskutinės dienos teikia ją per Iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų duomenų mainų svetainę (toliau – DMS). Pareiškėjas prie DMS jungiasi naudodamasis Valstybės informacinių išteklių sąveikumo platforma ir užsiregistravęs tampa DMS naudotoju.

48. Jei laikinai nėra užtikrintos DMS funkcinės galimybės ir dėl to pareiškėjas negali pateikti paraiškos ar jos priedo (-ų) paskutinę paraiškų pateikimo termino dieną, įgyvendinančioji institucija paraiškų pateikimo terminą pratęsia 7 dienų laikotarpiui ir (arba) sudaro galimybę paraiškas ar jų priedus pateikti kitu būdu bei apie tai paskelbia Projektų taisyklių 82 punkte nustatyta tvarka.

49. Kartu su paraiška pareiškėjas turi pateikti šiuos priedus (Aprašo 49.249.4 papunkčiuose nurodytų paraiškos priedų formos skelbiamos ES struktūrinių fondų interneto svetainės www.esinvesticijos.lt skiltyje „Dokumentai“, ieškant „Paraiškų priedų formos“):

49.1. partnerio (-ių) deklaraciją (-as), jei projektą numatyta įgyvendinti kartu su partneriu (-iais) (Partnerio deklaracijos forma įtraukta į pildomą paraiškos formą);

49.2. užpildytą Klausimyną apie pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokesčio tinkamumą finansuoti iš ES struktūrinių fondų ir (arba) Lietuvos Respublikos biudžeto lėšų, jei pareiškėjas prašo pridėtinės vertės mokesčio išlaidas pripažinti tinkamomis finansuoti, t. y. įtraukia šias išlaidas į projekto biudžetą;

49.3. informaciją apie projektui taikomus aplinkosauginius reikalavimus (taikoma, jei planuojama vykdyti ūkinė veikla, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje, gali turėti poveikį aplinkai arba yra susijusi su „Natura 2000“ teritorijomis);

49.4. informaciją apie iš ES struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų gaunamas pajamas (taikoma, jei projekto tinkamų finansuoti išlaidų suma iki pajamų įvertinimo viršija 1 mln. (vieną milijoną) eurų);

49.5. investicijų projektą su viena siūloma įgyvendinti projekto alternatyva ir sąnaudų ir naudos analizės skaičiuokle, parengtą pagal Investicijų projektų rengimo metodiką, kuri skelbiama ES struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt, jei projektu siekiama investuoti į ilgalaikį materialųjį ar nematerialųjį turtą, reikalingą viešosioms paslaugoms, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, teikti ir (arba) viešojo administravimo funkcijoms vykdyti, ir projektui įgyvendinti suplanuotų investicijų į nurodytus investavimo objektus išlaidų suma, išskyrus (atėmus) joms tenkantį pridėtinės vertės mokestį ir išlaidas, kurios apmokamos supaprastintai pagal iš anksto nustatytus dydžius (fiksuotuosius įkainius, fiksuotąsias sumas arba fiksuotąsias normas), viršija 300 000 (tris šimtus tūkstančių) eurų. Investicijų projekte taikomi socialinės apsaugos, sveikatos apsaugos ir (ar) švietimo ir mokslo sektorių projektų tipams priskirtini socialinės-ekonominės naudos / žalos komponentai;

49.6. informaciją apie projekto atitiktį Aprašo 19, 31 ir 32 punktų reikalavimams, užpildant Aprašo 3 priede pateiktą formą;

49.7. pareiškėjo (partnerio) ne mažesnę nei 3 metų socialinių paslaugų ir kitos pagalbos vaikams ir (ar) neįgaliesiems teikimo patirtį patvirtinančius dokumentus (jei taikoma);

49.8. pareiškėjo ir (ar) partnerio (-ių) nuosavo įnašo finansavimo šaltinį (-ius) (pareiškėjo / partnerio (-ių) įnašą ir netinkamų išlaidų padengimą) pagrindžiančius dokumentus, jeigu pareiškėjo (partnerio (-ių) nuosavas įnašas ir (ar) netinkamos išlaidos numatytos paraiškoje (savivaldybės tarybos sprendimą, teisę priimti sprendimus turinčio įstaigos valdymo organo sprendimą ir (ar) kt. dokumentus);

49.9. numatomų rekonstruoti ar remontuoti patalpų brėžinius iš inventorinės bylos, esamų patalpų būklės ir numatomų atlikti darbų, įskaitant projekto atitikties Aprašo 30 punkto reikalavimams, aprašymą;

49.10. žemės sklypo, kuriame numatoma statyti, rekonstruoti ar remontuoti objektą, valdymo panaudos ar nuomos teise dokumento kopiją (jei taikoma);

49.11. objekto (pastato ar patalpų), kurį planuojama rekonstruoti ar remontuoti, valdymo panaudos ar nuomos teise dokumento kopiją (jei taikoma);

49.12. žemės sklypo savininko raštišką sutikimą statyti, rekonstruoti ar remontuoti objektą, jei teikiamos turto valdymo nuomos ar panaudos teise sutartys ir jose toks sutikimas nenumatytas (taikoma, jei paraiškos teikimo metu nėra gautas statybą leidžiantis dokumentas);

49.13. objekto savininko raštišką sutikimą rekonstruoti ar remontuoti objektą, jei teikiamos turto valdymo nuomos ar panaudos teise sutartys ir jose toks sutikimas nenumatytas;

49.14. savivaldybės tarybos sprendimą, kuriuo pavedama pareiškėjui (partneriui (‑iams), kuris yra savivaldybei pavaldi įstaiga, vykdyti projekto veiklų (darbų) užsakovo funkciją (jei taikoma);

49.15. darbų pirkimo sutarties kopiją darbų išlaidoms pagrįsti (jeigu darbai nupirkti iki paraiškos pateikimo) arba statybos kainos skaičiavimus, parengtus pagal valstybės įmonės Statybos produkcijos sertifikavimo centro registre paskelbtas rekomendacijas dėl statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo (pvz., remiantis UAB „Sistela“ kainynais) (jeigu statinio projektas nėra parengtas);

49.16. statinio projekto kopiją kartu su statinio projekto skaičiuojamosios kainos dalimi (naujos statybos, kapitalinio remonto ir (arba) rekonstrukcijos atveju) arba statinio paprastojo remonto darbų aprašą (jeigu projektas arba aprašas parengtas) ir (ar) statybą leidžiantį dokumentą (jeigu gautas);

49.17. preliminarius prekių tiekėjų ir (arba) paslaugų teikėjų komercinius pasiūlymus ir (arba) kainų apklausos suvestines išlaidų dydžiui pagrįsti arba sudarytų sutarčių kopijas bei kitus planuojamas išlaidas pagrindžiančius dokumentus;

49.18. įvykdytų viešųjų pirkimų, viršijančių tarptautinio pirkimo vertę, apibrėžtą Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 11 straipsnyje, kurių prašoma finansuoti projekte suma viršija 175 000 (vieną šimtą septyniasdešimt penkis tūkstančius) eurų, dokumentus;

49.19. pagrindinio projekto pirkimo, kuriam finansuoti prašoma suma sudaro didžiausią projekto biudžeto dalį, dokumentus, jeigu šis pirkimas teikiant projekto paraišką yra įvykdytas;

49.20. Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka patvirtintas pareiškėjo 2017–2019 metų finansinės atskaitomybės dokumentų kopijas.

50. Visi Aprašo 49 punkte nurodyti priedai turi būti teikiami per DMS (arba raštu, jei nėra užtikrintos atitinkamos DMS funkcinės galimybės). Teikiama visos sudėties statinio projekto ar patalpų brėžinių elektroninė versija PDF formatu arba versija, kurią būtų galima peržiūrėti naudojantis „Microsoft Office“ programine įranga. Jei priedai teikiami ne kartu su paraiška, jie turi būti pateikti iki paraiškai teikti nustatyto termino paskutinės dienos.

51. Paraiškų pateikimo paskutinė diena nustatoma kvietime teikti paraiškas, kuris skelbiamas ES struktūrinių fondų svetainėje www.esinvesticijos.lt.

52. Pareiškėjai informuojami ir konsultuojami Projektų taisyklių II skyriaus penktajame skirsnyje nustatyta tvarka. Informacija apie konkrečius įgyvendinančiosios institucijos konsultuojančius asmenis ir jų kontaktus bus nurodyta kvietimo teikti paraiškas skelbime, paskelbtame pagal Aprašą ES struktūrinės paramos svetainėje www.esinvesticijos.lt.

53. Įgyvendinančioji institucija atlieka projekto tinkamumo finansuoti vertinimą Projektų taisyklių III skyriaus keturioliktajame ir penkioliktajame skirsniuose nustatyta tvarka pagal Aprašo 1 priede „Projekto tinkamumo finansuoti vertinimo lentelė“ nustatytus reikalavimus, taip pat projekto naudos ir kokybės vertinimą Projektų taisyklių III skyriaus keturioliktajame ir šešioliktajame skirsniuose nustatyta tvarka pagal Aprašo 2 priede „Projekto naudos ir kokybės vertinimo lentelė“ nustatytus reikalavimus.

54. Paraiškos vertinimo metu įgyvendinančioji institucija gali paprašyti pareiškėjo pateikti trūkstamą informaciją ir (arba) dokumentus. Pareiškėjas privalo pateikti šią informaciją ir (arba) dokumentus per įgyvendinančiosios institucijos nustatytą terminą.

55. Jeigu pareiškėjas per nustatytą paraiškos patikslinimo terminą nepateikia dalies prašomų dokumentų ir (ar) informacijos, paraiška vertinama vadovaujantis turima ir su patikslinimais gauta informacija (pakartotinai patikslinti informaciją ar pateikti dokumentus neprašoma). Jeigu pareiškėjas per nustatytą paraiškos patikslinimo terminą nepateikia visų prašomų dokumentų ir (ar) informacijos, įgyvendinančioji institucija turi teisę priimti sprendimą atmesti paraišką.

56. Jeigu pareiškėjas įgyvendinančiajai institucijai pateikia įgyvendinančiosios institucijos neprašomą informaciją ir (ar) dokumentus (pvz.: pakeičia, papildo paraišką ar jos priedus nauja informacija, įtraukia naujas veiklas, partnerius, išbrauktas netinkamas veiklas pakeičia kitomis veiklomis, mažina stebėsenos rodiklius ir kt.), atliekant paraiškos vertinimą į juos neatsižvelgiama.

57. Paraiškos vertinamos ne ilgiau kaip 90 dienų nuo kvietimo teikti paraiškas skelbime nurodytos paskutinės paraiškų pateikimo dienos.

58. Nepavykus paraiškų įvertinti per nustatytą terminą (kai paraiškų vertinimo metu reikia kreiptis į kitas institucijas, atliekama patikra projekto įgyvendinimo ir (ar) administravimo vietoje, taip pat gavus paraiškų, kurių suma didesnė nei kvietimui teikti paraiškas skirta lėšų suma), vertinimo terminas gali būti pratęstas įgyvendinančiosios institucijos sprendimu. Apie naują paraiškų vertinimo terminą įgyvendinančioji institucija informuoja pareiškėjus per DMS arba raštu.

59. Paraiška atmetama dėl priežasčių, nustatytų Apraše ir (arba) Projektų taisyklių 118, 121, 122, 133, 136, 138 ir 140 punktuose nurodytais pagrindais Projektų taisyklių 123–124 punktuose nustatyta tvarka. Apie paraiškos atmetimą pareiškėjas informuojamas per DMS arba raštu per 3 darbo dienas nuo sprendimo dėl paraiškos atmetimo priėmimo dienos.

60. Pareiškėjas sprendimą dėl paraiškos atmetimo gali apskųsti Projektų taisyklių 493–494 punktuose nustatyta tvarka.

61. Paraiškų baigiamąjį vertinimo aptarimą organizuoja ir paraiškų baigiamojo vertinimo rezultatų aptarimo grupės sudėtį, jos veiklos principus, darbo reglamentą tvirtina įgyvendinančioji institucija Projektų taisyklių 146 punkte nustatyta tvarka.

62. Projektai konkuruoja Aprašo 14 punkte nustatyta tvarka. Jeigu yra daugiau vienodą didžiausią balų skaičių surinkusių paraiškų ir jos negali būti visos finansuotos, pirmenybė teikiama projektui, surinkusiam daugiau balų pagal pirmąjį Apraše nustatytą prioritetinį projektų atrankos kriterijų, o jei projektai vienodai įvertinti pagal šį prioritetinį kriterijų, pirmenybė teikiama projektui, surinkusiam daugiau balų pagal kitą iš eilės nurodytą prioritetinį kriterijų. Jei pagal visus prioritetinius projektų atrankos kriterijus tokie projektai įvertinti vienodai, įgyvendinančioji institucija atrinktų projektų ataskaitoje nurodo juos teigiamai įvertintų projektų, kuriems finansuoti neužteko kvietimui teikti paraiškas skirtos lėšų sumos, sąraše. Jei regione (-uose) lėšų poreikis daugiausia balų surinkusiems dviem projektams finansuoti yra mažesnis nei regionui (-ams) numatyta skirti lėšų suma, toks lėšų likutis gali būti panaudotas kito (-ų) regiono (-ų) antram (-iems) projektui (-ams) finansuoti, jei jam (jiems) trūksta lėšų, numatytų atitinkamame (-uose) regione  (‑uose).

63. Įgyvendinančiajai institucijai baigus vertinti paraiškas, sprendimą dėl projekto finansavimo arba nefinansavimo priima ministerija Projektų taisyklių 17 skirsnyje nustatyta tvarka.

64. Ministerijai priėmus sprendimą finansuoti projektą, įgyvendinančioji institucija per 3 darbo dienas nuo šio sprendimo gavimo dienos per DMS arba raštu pateikia šį sprendimą pareiškėjams.

65. Pagal Aprašą finansuojamiems projektams įgyvendinti bus sudaromos dvišalės projektų sutartys tarp pareiškėjų ir įgyvendinančiosios institucijos.

66. Ministerijai priėmus sprendimą dėl projekto finansavimo, įgyvendinančioji institucija Projektų taisyklių 18 skirsnyje nustatyta tvarka pagal Projektų taisyklių 4 priede nustatytą formą parengia ir pateikia pareiškėjui projekto sutarties projektą ir nurodo pasiūlymo pasirašyti projekto sutartį galiojimo terminą. Pareiškėjui per įgyvendinančiosios institucijos nustatytą pasiūlymo galiojimo terminą nepasirašius projekto sutarties, pasiūlymas pasirašyti projekto sutartį netenka galios. Pareiškėjas turi teisę kreiptis į įgyvendinančiąją instituciją su prašymu dėl objektyvių priežasčių, nepriklausančių nuo pareiškėjo, pratęsti projekto sutarties pasirašymo terminą. Įgyvendinančioji institucija, įvertinusi prašyme nurodytas priežastis ir, jei šis prašymas neprieštarauja Aprašui, turi teisę pratęsti projekto sutarties pasirašymo terminą ir apie savo sprendimą privalo informuoti pareiškėją ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo prašymo gavimo dienos.

67. Atsižvelgiant į projekto vykdytojo pasirinktą dokumento formą, projekto sutarties originalas gali būti rengiamas ir teikiamas pasirašyti:

67.1. kaip popierinis dokumentas;

67.2. kaip elektroninis dokumentas pasirašyti saugiu elektroniniu parašu.

 

VI SKYRIUS

PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO REIKALAVIMAI

 

68. Projektai įgyvendinami laikantis projektų sutartyse, Apraše ir Projektų taisyklėse nustatytų reikalavimų.

69. Investicijų tęstinumas turi būti užtikrintas 5 (penkerius) metus po projektų finansavimo pabaigos Projektų taisyklių IV skyriaus dvidešimt septintajame skirsnyje nustatyta tvarka.

 

VII SKYRIUS

APRAŠO KEITIMO TVARKA

 

70. Aprašas keičiamas vadovaujantis Projektų taisyklių III skyriaus vienuoliktajame skirsnyje nustatytais reikalavimais.

71. Jei Aprašas keičiamas jau atrinkus projektus, šie pakeitimai, nepažeidžiant lygiateisiškumo principo, Projektų taisyklių 91 punkte nustatytais atvejais taikomi ir atrinktiems bei įgyvendinamiems projektams.

 

______________________